Onko teillä ollut joku erityinen ja hyvä ystävä nuorena? Joku johon saatoitte luottaa ja jolle kertoa syvimmät tunteenne. Oletteko pitänyt yhteyttä jälkeenpäin?
Ihan sillai sukkelaan
62
337
Vastaukset
- Kössönöm
ei ilmeisesti ole ollut läheistä ystävää nuorena, tai sitten tämän palstan aktiivit ovat niin jo höperöitä, että eivät muista.
Ihan lapsena minulla oli yksi todella hyvä kaveri, mutta tiet veivät erilleen. Kymmenisen vuotta sitten nuoruudenystäväni yllättäen soitti minulle pitkästä aikaa. Olimmekin tiiviisti tekemisissä kunnes hän yhtäkkiä kuoli. Tuntui jotenkin oudolta, että kun vanha ystävyys oli elvytetty, oli juteltu uudet ja vanhat jutut, niin ykskaks äijä menee ja kuolee. Sellaista elämä on.- Viisas akka
voisit jättää perusilkeyden pois viesteistä. Asian lisäksi on aina mukana joku halventava maininta. Kaikkea hyvää kehitykselle.
- Kössönöm
Olkaa kilttejä ja vastatkaa. Ihan vaikka sillai pikasesti. Oliko teillä nuorena sellaista ystävää, jolle voitte kertoa kaiken ja johon luotitte?
- Kössönöm
Viisas akka kirjoitti:
voisit jättää perusilkeyden pois viesteistä. Asian lisäksi on aina mukana joku halventava maininta. Kaikkea hyvää kehitykselle.
Liittyi miten tähän aloittamaani ketjuun, johon sinä et sitten osannut muuta antaa kuin vittuilua. Mitä ilkeyttä näit tuossa kirjoituksessani, johon vastasit? MITÄ?
- tarinaa
kasvoin pienessä maalaiskylässä, joten lapsuuden koulukin oli pieni. tästä seurasi, että kaverit olivat harvassa, ja heistä muodostui ehkä sitten hieman läheisempiä... oltiin vielä samalla yläasteella, sitten joidenkin tie vei eri lukioihin, joidenkin muihin oppilaitoksiin, ja tapahtui ikäänkuin luonnollinen erkaantuminen. tykkäsin lapsena olla paljon itsekseni, leikkiä metsissä jne, ja etäisyydet olivat melko pitkiä, joten vaikka kaverit silloin tärkeitä olivatkin, heistä erkaantuminen ei muuttanut minussa oikeastaan mitään. siksi on vaikea sanoa, milloin kaveri (lapsena) on erityisen tärkeä verrattuna tavalliseen kaveriin, kun lapsena koetut tunteet eivät muistu mieleeni niin voimakkaana kuin nuoruudessa koetut yhteiset hetket kavereiden kanssa. näen satunnaisesti (kerran vuodessa/parissa) useimpia lapsuuden kamuja, ja vähintään kuukausittain useimpia teini-iän kavereitani.
Voi mennä monen mielestä liian hekilökohtaiseksi tuo kysymys.
Mulla oli lapsena eräs ystävä jonka menetin murrosikäisenä uskoon tulleena. Aloin suu vaahdossa evankelioida tätä lapsuuden ystävää ja käännyttämään "oikeaan uskoon". Käytiin puoli vuotta sitten kahvilla sen ystävän kanssa ja kerroin että olen vuosia ollut jo ateisti. Siinä tilanteessa kaveri avautui ja sanoi että oli ollut mielettömän kova paikka minun uskoontulo teini-iässä. Oltiin sitä ennen kuin paita ja perse, opeteltiin jopa tupakoimaan yhdessä :D Kaveri on koko ikänsä ollut ateisti ja siinä kahvilla ihmeteltiin mikä ihmisen mielen niin voi sekoittaa :)- ...
Kössönöm kirjoitti:
Olkaa kilttejä ja vastatkaa. Ihan vaikka sillai pikasesti. Oliko teillä nuorena sellaista ystävää, jolle voitte kertoa kaiken ja johon luotitte?
ei ollu
Kössönöm kirjoitti:
Olen aika nuori vieläkin, mutta kyllä minulla on. Hän on ollut ystäväni ala-asteelta lähtien. Ihan kaikkea en halua kertoa hänellekään, haluan että minulla on jotain mikä on vain minun enkä jaa sitä kenenkään kanssa :)
Viisas akka kirjoitti:
"perusilkeyden"
Olisko nyt niin (ja ihan spekulatiivisesti heitän), että sinä olet luonut nimimerkistä "Kössi-perus-kengugru-från-Magyar" jonkin sellaisen ihan oman kuvan, jolla ei ole juurikaan mitään tekemistä todellisuuden kanssa?
Can you see the Matrix?UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
"perusilkeyden"
Olisko nyt niin (ja ihan spekulatiivisesti heitän), että sinä olet luonut nimimerkistä "Kössi-perus-kengugru-från-Magyar" jonkin sellaisen ihan oman kuvan, jolla ei ole juurikaan mitään tekemistä todellisuuden kanssa?
Can you see the Matrix?-g
.KeljuKooKojootti kirjoitti:
Mulla oli lapsena eräs ystävä jonka menetin murrosikäisenä uskoon tulleena. Aloin suu vaahdossa evankelioida tätä lapsuuden ystävää ja käännyttämään "oikeaan uskoon". Käytiin puoli vuotta sitten kahvilla sen ystävän kanssa ja kerroin että olen vuosia ollut jo ateisti. Siinä tilanteessa kaveri avautui ja sanoi että oli ollut mielettömän kova paikka minun uskoontulo teini-iässä. Oltiin sitä ennen kuin paita ja perse, opeteltiin jopa tupakoimaan yhdessä :D Kaveri on koko ikänsä ollut ateisti ja siinä kahvilla ihmeteltiin mikä ihmisen mielen niin voi sekoittaa :)Olin ite kanssa kaikenmaailman syvissä vesissä seilaava sekopää monta vuotta. Nyt kun järki jo juoksee paremmin, on vitun noloa huomata, että jotkut vanhat tutut pitävät minua edelleen täytenä huuhaahihhulina...
Itse on jo pitkään ollut jalat maassa, mutta nämähän eivät sitä tietenkään tiedä. Olisi pitänyt varmaan joskus tehdä joku julkinen ilmoitus ja pitää bileet oman selkiytymisen kunniaksi....
"Tervetuloa juhlistamaan Xxxx Xxxxxn järkiytymistä Xxxxx:ssä klo 18:00 alkaen. Asu vapaa, muttei pakollinen. Omat päihteet mukaan."- Kössönöm
KeljuKooKojootti kirjoitti:
Mulla oli lapsena eräs ystävä jonka menetin murrosikäisenä uskoon tulleena. Aloin suu vaahdossa evankelioida tätä lapsuuden ystävää ja käännyttämään "oikeaan uskoon". Käytiin puoli vuotta sitten kahvilla sen ystävän kanssa ja kerroin että olen vuosia ollut jo ateisti. Siinä tilanteessa kaveri avautui ja sanoi että oli ollut mielettömän kova paikka minun uskoontulo teini-iässä. Oltiin sitä ennen kuin paita ja perse, opeteltiin jopa tupakoimaan yhdessä :D Kaveri on koko ikänsä ollut ateisti ja siinä kahvilla ihmeteltiin mikä ihmisen mielen niin voi sekoittaa :)Aika hieno juttu! Tämä minun kaverini otti minuun yhteyttä vaimonsa kuoleman jälkeen. Vaikka hän myöhemmin seurustelikin yhden ihan kivan naisen kanssa, niin kyllä minä niiden pitkien puhelinkeskustelujen aikan huomasin, että ikävä kalvoi. Muistan hyvin kun hän sanoi, että koko parikymmenvuotisen avioliittonsa aikana he eivät koskaan riidelleet muusta kuin siitä, että mitä ruokaa tänään laitetaan.
Ikävä syö ihmistä. UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Olin ite kanssa kaikenmaailman syvissä vesissä seilaava sekopää monta vuotta. Nyt kun järki jo juoksee paremmin, on vitun noloa huomata, että jotkut vanhat tutut pitävät minua edelleen täytenä huuhaahihhulina...
Itse on jo pitkään ollut jalat maassa, mutta nämähän eivät sitä tietenkään tiedä. Olisi pitänyt varmaan joskus tehdä joku julkinen ilmoitus ja pitää bileet oman selkiytymisen kunniaksi....
"Tervetuloa juhlistamaan Xxxx Xxxxxn järkiytymistä Xxxxx:ssä klo 18:00 alkaen. Asu vapaa, muttei pakollinen. Omat päihteet mukaan."Ne pidetään ens kesänä!
:DKössönöm kirjoitti:
Aika hieno juttu! Tämä minun kaverini otti minuun yhteyttä vaimonsa kuoleman jälkeen. Vaikka hän myöhemmin seurustelikin yhden ihan kivan naisen kanssa, niin kyllä minä niiden pitkien puhelinkeskustelujen aikan huomasin, että ikävä kalvoi. Muistan hyvin kun hän sanoi, että koko parikymmenvuotisen avioliittonsa aikana he eivät koskaan riidelleet muusta kuin siitä, että mitä ruokaa tänään laitetaan.
Ikävä syö ihmistä.Niillä oli sellainen "once in a lifetime" suhde. Se on hienoa jos sellaisen löytää. Intohimo on mahtava asia!
Robert Capan tarina on mielenkiintoinen kuvaus rakkaudesta. Monta naista oli mutta yhtä rakasti, sielunkumppania yli kaiken.- Kössönöm
Niillä oli sellainen "once in a lifetime" suhde. Se on hienoa jos sellaisen löytää. Intohimo on mahtava asia!
Robert Capan tarina on mielenkiintoinen kuvaus rakkaudesta. Monta naista oli mutta yhtä rakasti, sielunkumppania yli kaiken.tuota tarinaa. Voitko kertoa tarkemmin?
Kössönöm kirjoitti:
tuota tarinaa. Voitko kertoa tarkemmin?
Kössönöm kirjoitti:
tuota tarinaa. Voitko kertoa tarkemmin?
Kuuluisa valokuvaaja. Kuvasi mm. 2. maailmasotaa etulinjassa. Muilla oli kivääri ja Robertilla oli kamera turvanaan.. Luin kerran kirjan Capasta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Capa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Robert_Capa- Kössönöm
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Näin hänestä dokumentin. Mutta oliko Ingrid Bergman se ainoa nainen jota hän rakasti?
- Kössönöm
"perusilkeyden"
Can you see the Matrix?"Kössi-perus-kengugru-från-Magyar"
- Helvetin hauska! Mistä sinä tuon keksit? Uknarissa ei tietääkseni ole kengugruita:)) Kössönöm kirjoitti:
"Kössi-perus-kengugru-från-Magyar"
- Helvetin hauska! Mistä sinä tuon keksit? Uknarissa ei tietääkseni ole kengugruita:))Kössi-kenguru ja Unkarinkielinen kiitos näjetsen ;o)
- Kössönöm
Kössi-kenguru ja Unkarinkielinen kiitos näjetsen ;o)
En minä ole lastenohjelmia katsonut ainakaan viiteentoista vuoteen. Mitä nyt pikkukakkosta joskus salaa.
- ei minun tapauksessa
Kössönöm kirjoitti:
Liittyi miten tähän aloittamaani ketjuun, johon sinä et sitten osannut muuta antaa kuin vittuilua. Mitä ilkeyttä näit tuossa kirjoituksessani, johon vastasit? MITÄ?
Ei minulla ollut tiettyä olin sen verran tyhmä että selittelin melkein kaikki asiani monelle "hyvälle" ystävälleni, kunnes elämä opetti!
- ei kokonainenkaan
Kössi-kenguru ja Unkarinkielinen kiitos näjetsen ;o)
Tarkoitatko että pidit oikeasti kaverinasi lasten piirrossarjan Kössi kengurua? Miksi?
- ja se kuoli vanhuute
Kössönöm kirjoitti:
Tunnustanko? oli... koira...!
- oliko vaikeeta?
Mulla oli lapsena eräs ystävä jonka menetin murrosikäisenä uskoon tulleena. Aloin suu vaahdossa evankelioida tätä lapsuuden ystävää ja käännyttämään "oikeaan uskoon". Käytiin puoli vuotta sitten kahvilla sen ystävän kanssa ja kerroin että olen vuosia ollut jo ateisti. Siinä tilanteessa kaveri avautui ja sanoi että oli ollut mielettömän kova paikka minun uskoontulo teini-iässä. Oltiin sitä ennen kuin paita ja perse, opeteltiin jopa tupakoimaan yhdessä :D Kaveri on koko ikänsä ollut ateisti ja siinä kahvilla ihmeteltiin mikä ihmisen mielen niin voi sekoittaa :)Vai oli sinulla suusi vaahdossa ja yritit ymmärtää Evankeliumia, etkä ollut edes uskossa?
- kysyisit papilta
oliko vaikeeta? kirjoitti:
Vai oli sinulla suusi vaahdossa ja yritit ymmärtää Evankeliumia, etkä ollut edes uskossa?
miten sinä sitten vielä selittelit sitä se suu vaaahdossa niin että kaverisi lähti karkuun?
- kuolasitko sinä?
kysyisit papilta kirjoitti:
miten sinä sitten vielä selittelit sitä se suu vaaahdossa niin että kaverisi lähti karkuun?
mitä se vaahto oli? Kuolaako?
En tosin ole varma ystävyyden molemminpuolisuudesta. Puolenkymmentä lapsuuskaveria on, ekalta asti tunnettu yhden kanssa. Koskaan ei ole mennyt vuottakaan, ettei olisi oltu jossain tekemisissä.
Tuo luottamusjuttu onkin sitten eri asia... On eri kavereita, joiden kanssa puhutaan eri asioista. Joskus puhun kaikkein syvimmistä salaisuuksista sellaisten ihmisten kanssa, joiden nimeä en tiedä ja joita en varmasti tule koskaan enää tapaamaan.
Miksi kysyt?- Kössönöm
No siksi että olen niin helvetin utelias ja siksi, että olisi kiva tietää onko jollain oikein kokemuksia niin sanotuista sydänystävistä. Minulla ei nuorena oikein ollut kuin yksi, mutta vanhemmiten kyllä. Aika jännää huomata, että vaikka ei jatkuvasti pidäkään yhteyttä, niin silti on se yhteys. Ystäväni sairastui syöpään pari vuotta sitten ja otin sen kohteliaisuutena, että hän kertoi asiasta ensimmäiseksi minulle. Ennen kuin edes lapsilleen tai naisystävälleen. Oliko se sitten kohteliaisuutta, aika typerä sana, mutta jostain syystä hän halusi kertoa minulle ensin.
Tässäkin on sellainen juttu, että emme olleet nähneet vuosikausiin, kunnes sattumalta kerran tapasimme. Siitä asti on ollut sellainen ystävyys, että minä voi kertoa hänelle ja hän minulle ihan mitä ikinä onkaan tapahtunut ja tietää, että toinen ymmärtää.
Tämäkin ketju varmaan häviää aamuun mennessä, niin sanonpa lopuksi, että multinikkipaskiaisella ei ole varmaan koskaan ollut yhtään ystävää. Kössönöm kirjoitti:
No siksi että olen niin helvetin utelias ja siksi, että olisi kiva tietää onko jollain oikein kokemuksia niin sanotuista sydänystävistä. Minulla ei nuorena oikein ollut kuin yksi, mutta vanhemmiten kyllä. Aika jännää huomata, että vaikka ei jatkuvasti pidäkään yhteyttä, niin silti on se yhteys. Ystäväni sairastui syöpään pari vuotta sitten ja otin sen kohteliaisuutena, että hän kertoi asiasta ensimmäiseksi minulle. Ennen kuin edes lapsilleen tai naisystävälleen. Oliko se sitten kohteliaisuutta, aika typerä sana, mutta jostain syystä hän halusi kertoa minulle ensin.
Tässäkin on sellainen juttu, että emme olleet nähneet vuosikausiin, kunnes sattumalta kerran tapasimme. Siitä asti on ollut sellainen ystävyys, että minä voi kertoa hänelle ja hän minulle ihan mitä ikinä onkaan tapahtunut ja tietää, että toinen ymmärtää.
Tämäkin ketju varmaan häviää aamuun mennessä, niin sanonpa lopuksi, että multinikkipaskiaisella ei ole varmaan koskaan ollut yhtään ystävää.Juu joo... Mullakin on pari sellaista nuoruudenkaveria, joiden kanssa olen nyt seestyttyäni alkanut pitää puhelin/sähköpostiyhteyttä. Ja todella intiimejä asioita käydään läpi. Tosin nää on äijiä. En oikein tuntisi itseäni hyväksi jätkäksi, jos kertoisin toiselle naiselle sellaisia asioita, joita omalle vaimolleni en voisi. Paitsi siis sitten jollekin tuntemattomalle, jonka kanssa voi vaihtaa ajatuksia ilman taka-ajatuksia (tai etu-)
- Kössönöm
Juu joo... Mullakin on pari sellaista nuoruudenkaveria, joiden kanssa olen nyt seestyttyäni alkanut pitää puhelin/sähköpostiyhteyttä. Ja todella intiimejä asioita käydään läpi. Tosin nää on äijiä. En oikein tuntisi itseäni hyväksi jätkäksi, jos kertoisin toiselle naiselle sellaisia asioita, joita omalle vaimolleni en voisi. Paitsi siis sitten jollekin tuntemattomalle, jonka kanssa voi vaihtaa ajatuksia ilman taka-ajatuksia (tai etu-)
Minulla on ollut ystäviä/kavereita sukupuolesta riippumatta. Olen kahden hyvä ystäväni puolison kuolemaa puinut ja ollut tukena. Toinen mies, toinen nainen. En minä ainakaan näe mitään eroa siinä mitä sukupuolta ihminen on kenen kanssa juttelen. Ystävä on ystävä.
- beenthere
Mutta ikävä kyllä hän kuoli yllättäen 15 vuotta sitten. Kaipaan häntä vieläkin aivan tavattomasti. Pidettiin tiivistä yhteyttä ihan hänen yllättävään kuolemaansa saakka.
- pysytääs aihessa
liittyy ateismiin?
- Kössönöm
pysytääs aihessa kirjoitti:
liittyy ateismiin?
että ateisti kyselee toisilta onko näillä ollut läheistä ystävää. Voisitko edes tänään olla kiltisti, jookosta? Ei kai se ole liikaa pyydetty?
- Kössönöm
Kun minun hyvä ystäväni kuoli, niin en meinannut millään tajuta, etten voi koskaan enää soittaa hänelle. Teki todella kipeää. Vaikka hänellä sairauksia olikin, niin en voinut aavistaakaan, että noin kävisi ja niin nuorella iällä. Jälkeenpäin tuntui, että suruun hän kuoli. Kaipasi kuollutta vaimoaan aivan valtavasti.
Niin että kyllä ateisteillakin tunteet on, vaikka uskikset muuta väittävätkin. - beenthere
Kössönöm kirjoitti:
Kun minun hyvä ystäväni kuoli, niin en meinannut millään tajuta, etten voi koskaan enää soittaa hänelle. Teki todella kipeää. Vaikka hänellä sairauksia olikin, niin en voinut aavistaakaan, että noin kävisi ja niin nuorella iällä. Jälkeenpäin tuntui, että suruun hän kuoli. Kaipasi kuollutta vaimoaan aivan valtavasti.
Niin että kyllä ateisteillakin tunteet on, vaikka uskikset muuta väittävätkin.Ei ollut onnettomuus vaan ilmeisesti veritulppa päässä tai jotain sen sorttista. Minulle jäi se kuolinsyy hieman epäselväksi, kun olosuhteet olivat vähän poikkeukselliset. Hän kuoli päivän päästä synnytettyään. Se oli niin kova pala minulle, että olin aika sekaisin pitkän aikaa.
Sehän siinä se itselle kauhea paikka on, varmaan myös sinulla sama, että on tiettyjä asioita, joita oli tottunut kertomaan juuri tälle henkilölle, eikä häntä sitten enää yhtäkkiä olekaan. Nyt niitten asioiden kanssa pitää pärjätä yksin.
Sillä, että molemmat tuntevat toistensa historian, on suuri merkitys. Kaikkia asioita ei aina tarvitse selittää alusta alkaen, kun toinen tietää sinut niin hyvin. - Kössönöm
beenthere kirjoitti:
Ei ollut onnettomuus vaan ilmeisesti veritulppa päässä tai jotain sen sorttista. Minulle jäi se kuolinsyy hieman epäselväksi, kun olosuhteet olivat vähän poikkeukselliset. Hän kuoli päivän päästä synnytettyään. Se oli niin kova pala minulle, että olin aika sekaisin pitkän aikaa.
Sehän siinä se itselle kauhea paikka on, varmaan myös sinulla sama, että on tiettyjä asioita, joita oli tottunut kertomaan juuri tälle henkilölle, eikä häntä sitten enää yhtäkkiä olekaan. Nyt niitten asioiden kanssa pitää pärjätä yksin.
Sillä, että molemmat tuntevat toistensa historian, on suuri merkitys. Kaikkia asioita ei aina tarvitse selittää alusta alkaen, kun toinen tietää sinut niin hyvin.Uusi elämä, äidin kuolema. Lapsi on nyt siis 15-vuotias. Toivottavasti menee hyvin.
Meillä oli ystäväni kanssa hyvin samanlainen tapa katsella maailmaa. Kriittinen, mutta myös humoristinen. Ja molemmat tykättiin bluesista ja eritoten Lightning Hopkinsista. Perustyyppejä siis. Yksinkertainen on kaunista. beenthere kirjoitti:
Ei ollut onnettomuus vaan ilmeisesti veritulppa päässä tai jotain sen sorttista. Minulle jäi se kuolinsyy hieman epäselväksi, kun olosuhteet olivat vähän poikkeukselliset. Hän kuoli päivän päästä synnytettyään. Se oli niin kova pala minulle, että olin aika sekaisin pitkän aikaa.
Sillä, että molemmat tuntevat toistensa historian, on suuri merkitys. Kaikkia asioita ei aina tarvitse selittää alusta alkaen, kun toinen tietää sinut niin hyvin."Hän kuoli päivän päästä synnytettyään."
Siinä on varmaan sinulla ollut molempien ääripäiden tunteet pinnassa päivän sisällä. Tuo on todella traumaattista kun yllättäen ystävä kuolee.- beenthere
Kössönöm kirjoitti:
Uusi elämä, äidin kuolema. Lapsi on nyt siis 15-vuotias. Toivottavasti menee hyvin.
Meillä oli ystäväni kanssa hyvin samanlainen tapa katsella maailmaa. Kriittinen, mutta myös humoristinen. Ja molemmat tykättiin bluesista ja eritoten Lightning Hopkinsista. Perustyyppejä siis. Yksinkertainen on kaunista.Joo, se oli sen verran minua ravistava juttu. En pystynyt pitämään lapseen ja lapsen isään kontaktia, kun se tuntui vaan jotenkin liian vaikealta. Nykyisin olen miettinyt, että pitäisikö yrittää yhteyttä lapseen, koska olenhan minä sellainen, joka osaisi kertoa hänelle äidistään asioita joita muut eivät tiedä tai tunne.
Olen vain hieman arka ja pelokas sen suhteen.
Minusta piti tulla lapsen "kummi", olimme jo sopineet sen. Kukaan meistä kun ei kuulunut kirkkoon niin sen vuoksi "kummi".
Välillä tunnen olevani tosi huono ihminen tuon asian takia, mutta kun ne voimat eivät riittäneet niin sitten eivät.
No, mutta elämä on jatkunut ja jatkuu yhä. - Kössönöm
beenthere kirjoitti:
Joo, se oli sen verran minua ravistava juttu. En pystynyt pitämään lapseen ja lapsen isään kontaktia, kun se tuntui vaan jotenkin liian vaikealta. Nykyisin olen miettinyt, että pitäisikö yrittää yhteyttä lapseen, koska olenhan minä sellainen, joka osaisi kertoa hänelle äidistään asioita joita muut eivät tiedä tai tunne.
Olen vain hieman arka ja pelokas sen suhteen.
Minusta piti tulla lapsen "kummi", olimme jo sopineet sen. Kukaan meistä kun ei kuulunut kirkkoon niin sen vuoksi "kummi".
Välillä tunnen olevani tosi huono ihminen tuon asian takia, mutta kun ne voimat eivät riittäneet niin sitten eivät.
No, mutta elämä on jatkunut ja jatkuu yhä.Onhan se vaikeaa pitkän ajan jälkeen, mutta ei tämä lapsi varmaan pahastu, jos häneen otat yhtetyttä. Vaikka ensin hänen isänsä kautta.
Äitini eli vielä silloin, kun tämä jo mainittu ystäväni yritti ottaa minuun yhteyttä vaimonsa kuoleman jälkeen. Hän soitti äidilleni, jolta sai puhelinnumeroni. Voit kuvitella kuinka yllättynyt olin, kun hän soitti. Mutta iloisesti. Ei ollut vuosikausiin tullut pidettyä yhteyttä. Siitä se ystävyys jatkui, kuin ei olisi vuosia välissä ollutkaan.
Kirjoita ensin vaikka kirje, jos tuntuu vaikealta soittaa. - Voi sinua Kössönöm
Kössönöm kirjoitti:
Niin että kyllä ateisteillakin tunteet on, vaikka uskikset muuta väittävätkin."Niin että kyllä ateisteillakin tunteet on, vaikka uskikset muuta väittävätkin"
Kukaan uskova ei väitä tuollaista !
Mistä repäiset noita juttujasi ? Et osaa kirjoittaa ainoakaan asiaa niin,
ettetkö jotenkin toisi esille uskovista jotain millä mustamaalata heitä
- et kuulosta kovinkaan fiksulta, ettämyöskään aikuiselta ihmiseltä. - Kössönöm
Voi sinua Kössönöm kirjoitti:
"Niin että kyllä ateisteillakin tunteet on, vaikka uskikset muuta väittävätkin"
Kukaan uskova ei väitä tuollaista !
Mistä repäiset noita juttujasi ? Et osaa kirjoittaa ainoakaan asiaa niin,
ettetkö jotenkin toisi esille uskovista jotain millä mustamaalata heitä
- et kuulosta kovinkaan fiksulta, ettämyöskään aikuiselta ihmiseltä.Vai etkö muka ole lukenut tämän palstan juttuja? Teidän mielestännehän ateisti ei osaa rakastaa saati välittää kenestäkään.
- En lue
Kössönöm kirjoitti:
Vai etkö muka ole lukenut tämän palstan juttuja? Teidän mielestännehän ateisti ei osaa rakastaa saati välittää kenestäkään.
kaikkia, mutta miksi joka asia pitää vahvistaa aina sillä, mitä uskova sanoo tai on erehtynyt sanomaan ?
Jos kerrattaisiin kaikki ateistien tällä palstalla kirjoittamat nimittelyt ja arvostelut uskovista, niin hyvin vähiin jäisi uskovien ateisteja kohtaan osoittamat arvostelut ja niissäkin täytyisi erikseen
vielä erottaa nekin, jotka on otettu arvosteluna, joksi niitä ei ole tarkoitettu - osa ateisteista
kun on tosikkoja tai niin uskovia vihaavia, että yksi sanakin uskovalta saa aikaan sellaisen litanian,
ettei mitään rajoja - mutta ateisteillehan se on luvallista "heidän ikiomalla palstallaan" - mikä on
mielestäni todella lapsellista aikuisilta ihmisiltä.
Tarkoitus ei ollut pilata ketjuasi, mutta toivoisin näkeväni sitä hyvyyttä ja ihmisrakkautta, jota
te täällä niin kovasti tuotte esille ja jolla vertaatte itseänne uskoviin ja jota teidän mielestänne
ei uskovilla ole. - Kössönöm
En lue kirjoitti:
kaikkia, mutta miksi joka asia pitää vahvistaa aina sillä, mitä uskova sanoo tai on erehtynyt sanomaan ?
Jos kerrattaisiin kaikki ateistien tällä palstalla kirjoittamat nimittelyt ja arvostelut uskovista, niin hyvin vähiin jäisi uskovien ateisteja kohtaan osoittamat arvostelut ja niissäkin täytyisi erikseen
vielä erottaa nekin, jotka on otettu arvosteluna, joksi niitä ei ole tarkoitettu - osa ateisteista
kun on tosikkoja tai niin uskovia vihaavia, että yksi sanakin uskovalta saa aikaan sellaisen litanian,
ettei mitään rajoja - mutta ateisteillehan se on luvallista "heidän ikiomalla palstallaan" - mikä on
mielestäni todella lapsellista aikuisilta ihmisiltä.
Tarkoitus ei ollut pilata ketjuasi, mutta toivoisin näkeväni sitä hyvyyttä ja ihmisrakkautta, jota
te täällä niin kovasti tuotte esille ja jolla vertaatte itseänne uskoviin ja jota teidän mielestänne
ei uskovilla ole.mitä tuolla vuodatuksellasi tarkoitit. Eikä tämä ole MINUN ketjuni. Minä pidän ihmisistä noin ylipäätään ja haluan olla kohtelias ihmisille ihan joka päivä. Tämä nyt vaan sattuu olemaan keskustelupalsta, jossa pitää voida sanoa sanottavansa. En ymmärrä, jos teillä uskiksilla on niin helvetinmoinen hinku tulla tänne vinkumaan angstianne, niin miksi ette sitten kestä jos turpiin tulee.
- miten se hei on?
Kössönöm kirjoitti:
Niin että kyllä ateisteillakin tunteet on, vaikka uskikset muuta väittävätkin.Mistähän luulisit käyttäytymisessäsi siellä uskovaisten paikoissa johtuvan, että ateisteista tulee uskovaisille niin huono kuva?
- Olen huomannut
Kössönöm kirjoitti:
mitä tuolla vuodatuksellasi tarkoitit. Eikä tämä ole MINUN ketjuni. Minä pidän ihmisistä noin ylipäätään ja haluan olla kohtelias ihmisille ihan joka päivä. Tämä nyt vaan sattuu olemaan keskustelupalsta, jossa pitää voida sanoa sanottavansa. En ymmärrä, jos teillä uskiksilla on niin helvetinmoinen hinku tulla tänne vinkumaan angstianne, niin miksi ette sitten kestä jos turpiin tulee.
teeskentelysi - esität ymmärtämätöntä ja käännät asiat täysin toisin, kuin ne ovat - siitä vaan.
- Missä paikoissa ?
miten se hei on? kirjoitti:
Mistähän luulisit käyttäytymisessäsi siellä uskovaisten paikoissa johtuvan, että ateisteista tulee uskovaisille niin huono kuva?
Mitä tarkoitat "käyttäytymisessäsi siellä uskovaisten paikoissa" - millätavalla olen mielestäsi käyttäytynyt?
- Tähtis 98
kertomista, ihan jopa kirjan verran. Mutta näin typistettynä:
1. Kouluaikoina minulla oli kolme niin sanottua bestistä
Mutta tarkemmin ajateltuna nämä ystävyyslajit eivät oikeesti olleetkaan muuta kuin sitä kimpassa olemista, vaikka asioita puitiinkin nuoruuden innolla, laidasta laitaan. Eli ehkä silloin ei keskitytty kuitenkaan niin syvällisesti siihen toiseen ihmiseen ihmisenä.
Näistä kaksi on ottanut (sattuman kautta) yhteyttä näin vuosienkin jälkeen. Ja kyllä ne menneet ovat ryöpsähtäneet mieliin, ihan elävänä!
2. Mutta näin aikuisiällä olen 'löytänyt' kyllä sen parhaimman ystävyyssuhteen aika läheltä, tyäparistani.
Tosin vapaa-aikana yhtydenottomme perustuu kyllä puhelinkeskusteluihin, joskus aika pitkiinkin sellaisiin. Mutta parhainta tässä on se, että ei aikaa ei hetkeä etteikö tätä yhteyttä voisi ottaa, olipa kyse asiasta kuin asiasta.
Arkiasioista olemme hiven eri aaltopituuksilla, jotka innoittavatkin joskus jopa kinasteluun. Mutta ei sekään haittaa, koska tiedämme ettei toinen kuitenkaan luovu totaalisesti niistä omista näkemyksistään.
Uskonnoista tai näistä uskomuksista emme ole kuitenkaan koskaan kovin syvällisesti keskustelleet. Ainut on se, että meillä molemmilla on samanlainen suhtautuminen kuolemaan. Mutta mitä kuoleman jälkeen, tämä keskustelu on mennyt sitten hivenen yleisemmällä tasolla (tosin voisin ounastella, että hän olisi jopa ateisti?).
Sen verran vielä haluan todeta, että ystävälläni on huima kyky olla sellainen sopivan suoraviivainen. Kun tätä itse jämähtää pohtimaan jotakin ongelmaa kantilta kuin kantilta, niin hänen 'minuuttiratkaisunsa' selkeyttää koko jutun kertarysäyksellä!
Että jotain tässä tällaista, vaikka paljon yksityiskohtia jäikin esiintuomatta.
Ps. Tuosta hänen viimeisestään 'hyveestään' tulikin mieleeni, että voisin ottaa uudeksi nimmarikseni: "Höpsis98"!- Kössönöm
"Ps. Tuosta hänen viimeisestään 'hyveestään' tulikin mieleeni, että voisin ottaa uudeksi nimmarikseni: "Höpsis98"! "
- Hyvä idea! Ei vaan, ihan hyvä tuo sinun nykyinen nimmarisi on. - Tähtis 98
Kössönöm kirjoitti:
"Ps. Tuosta hänen viimeisestään 'hyveestään' tulikin mieleeni, että voisin ottaa uudeksi nimmarikseni: "Höpsis98"! "
- Hyvä idea! Ei vaan, ihan hyvä tuo sinun nykyinen nimmarisi on.minähän voisin sitten rekata tuon uuden 'Höpsiksen'?!
Tuli vielä mieleeni tästä ystävyyssuhteestani se sellainen seikka, että....Että ystävyydessämme tämä erilaisuutemme tuo kivaa sykettä mukanaan! Ilman, että olisimme ylejään tukkanuottasilla.
Ja vaikka aika useasti kuvaankin itseäni realistiksi, niin tässä kohtaa hän kyllä vetää pitemmän korren! Ja toisekseen hän lähestyy tätä syvempää ajatteluakin toiselta taajuudelta, mutta kuitenkin!
Mielestäni olemme just passeli 'pari'! - Kössönöm
Tähtis 98 kirjoitti:
minähän voisin sitten rekata tuon uuden 'Höpsiksen'?!
Tuli vielä mieleeni tästä ystävyyssuhteestani se sellainen seikka, että....Että ystävyydessämme tämä erilaisuutemme tuo kivaa sykettä mukanaan! Ilman, että olisimme ylejään tukkanuottasilla.
Ja vaikka aika useasti kuvaankin itseäni realistiksi, niin tässä kohtaa hän kyllä vetää pitemmän korren! Ja toisekseen hän lähestyy tätä syvempää ajatteluakin toiselta taajuudelta, mutta kuitenkin!
Mielestäni olemme just passeli 'pari'!että olet löytänyt ystävän joka täydentää sinua. Olette kai sitten kuin kaksi palaa puzzlessa?
Höpsis on oikeastaan ihan hyvä sana. Kuvastaa sellaista asennetta, että älä nyt viitsi ottaa asioita niin vakavasti, tai hei kamoon, ei se nyt härregyyd sentään noin ole. - Tähtis 98
Kössönöm kirjoitti:
että olet löytänyt ystävän joka täydentää sinua. Olette kai sitten kuin kaksi palaa puzzlessa?
Höpsis on oikeastaan ihan hyvä sana. Kuvastaa sellaista asennetta, että älä nyt viitsi ottaa asioita niin vakavasti, tai hei kamoon, ei se nyt härregyyd sentään noin ole.tavallaan täydentää, mutta olemme kuitenkin täysin eri palaset siinä puzzlessa! Osaltani lienen sellainen sykkyrä, hän hivenen linjakkaampi!
Ja kuitenkin hän on nainen, joka juuri ehkä tästä syystä osaltaan luo ystävyyteemme sitä särmikkyyttä, joka kenties puuttuisi ystävyydestä nainen/mies?!
Osasit hyvin kuvata tuota sanan 'Höpsis' sisältöä! - Kössönöm
Tähtis 98 kirjoitti:
tavallaan täydentää, mutta olemme kuitenkin täysin eri palaset siinä puzzlessa! Osaltani lienen sellainen sykkyrä, hän hivenen linjakkaampi!
Ja kuitenkin hän on nainen, joka juuri ehkä tästä syystä osaltaan luo ystävyyteemme sitä särmikkyyttä, joka kenties puuttuisi ystävyydestä nainen/mies?!
Osasit hyvin kuvata tuota sanan 'Höpsis' sisältöä!No, otatko sinä asiat turhan vakavasti?
- Tähtis 98
Kössönöm kirjoitti:
No, otatko sinä asiat turhan vakavasti?
vähän mistä roikkuu, tosin toisaalta elämisemme nyky -trendi ei paljon varuja jätä, oikein kenellekään.
Osaltani voin todeta, että hiven lipsumista on ilmassa! Siitäkin huolimatta, että ainakin ja nimenomaan työni, haluan hoitaa niin sanotusti mallikkaasti!
Mutta vakaasti harkitsen tulevaisuuttani ja ennen kaikkea elämistäni. Ja ennen kaikkea sitä, mitä vieläkin muuta 'tähdellisempää' tehdä voisin! Tässä elämässäni, kun tämän elämisen vielä näen ja koen! - Kössönöm
Tähtis 98 kirjoitti:
vähän mistä roikkuu, tosin toisaalta elämisemme nyky -trendi ei paljon varuja jätä, oikein kenellekään.
Osaltani voin todeta, että hiven lipsumista on ilmassa! Siitäkin huolimatta, että ainakin ja nimenomaan työni, haluan hoitaa niin sanotusti mallikkaasti!
Mutta vakaasti harkitsen tulevaisuuttani ja ennen kaikkea elämistäni. Ja ennen kaikkea sitä, mitä vieläkin muuta 'tähdellisempää' tehdä voisin! Tässä elämässäni, kun tämän elämisen vielä näen ja koen!Mistä mahtaa johtua, että en tajua nykyään oikein mitään enää jutuistasi? Olenkohan minä "tähtistynyt"?
Mutta ei se mitään. Kaikkea hyvää sinulle. - Tähtis 98
Kössönöm kirjoitti:
Mistä mahtaa johtua, että en tajua nykyään oikein mitään enää jutuistasi? Olenkohan minä "tähtistynyt"?
Mutta ei se mitään. Kaikkea hyvää sinulle.http://www.emi.fi/jukebox/play/827/ohuella_langalla#tab
'Tähtistynyt' vai 'höpsistynyt'? No, sama se!
Oli minulla, paitsi että en ole ikinä kertonut kenellekään aivan kaikkea itsestäni. Se on ollut minulle aina jotenkin mahdotonta, ihan kuin jokin komero pysyisi aina muilta suljettuna. Mutta aika paljon puhuin tämän P:n kanssa. Kun muutimme eri paikkakunnille opiskelun päätteeksi töiden perässä, menimme molemmat naimisiin tahoillamme ja saimme lapsia, yhteydet katkesivat tai ei vain ollut aikaa tapailla tms., mutta nyt sähköpostin kautta yhteydenpito on elpynyt.
P on tällä välin sairastunut nopeasykliseen kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön: "tavallisina" aikoinaan hän on aika tavallinen jutuissaan, vaikkakaan töitä hän ei pysty enää tekemään; maanisina aikoina mennään kovaa eikä mikään touhun määrä riitä, masennusjaksot ovat helvetillistä pimeyttä ja tuskaa.
P on uskovainen. Emme kinaa uskonasioista. Ystävyytemme on aivan liian kallis pilattavaksi erimielisyydellä, emmekä me tavallaan voisi keskustella asiasta vapaasti, koska siinä olisi se "no miksei jumala sitten auta sinua"-elementti.- Tango_Delirium
Olihan minulla pari läheisempää ystävää. Toiseen tutustuin jo seurakunnan kerhossa, toiseen sitten eskarissa. Myöhemmin toinen, se kerhokaveri liittyi kiusaajiini ja toisenkin kanssa välit viilenivät aika pian. Monta vuotta meni, mutta nyt on taas sellaisia ihmisiä ympärillä, joihin voin luottaa ja joille voin kertoa melkein kaiken. Niihin lapsuudenystäviin en ole ollut yhteydessä.
Kavereista ei ole kuin vaivaa. Aikaa vaativaa puuhaa kun pitäisi säänöllisesti pitää yhteyksiä ja muistaa synttäreitä sun muuta turhaa.
Otan aina vähän etäisyyttä kun joku alkaa liian tuttavalliseksi.- karisma
useitakin.
Muutettiin faijan duunin perässä senverran ahkeraan, että piti aina uusi bestis löytää kun paikkaa vaihdettiin.
Enpä ole pahemmin pitänyt yhteyttä. Teinivuosien kaveriin olen ollut joskus 15 vuotta sitten yhteydessä.- karisma
"teinivuosien" mähän olen ikiteini :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565430Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141637
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2391620- 931487
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91163Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3241150Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241136