Palvelua ulkomailla ja vähän Suomessakin

serviisi

Tällä keskustelupalstalla on puhuttu paljon suomalaisesta asiakaspalvelusta verrattuna maailmalla saatavaan asiakaspalveluun. Useimmiten kirjoitusten perusteella tuntuu siltä, että suomalainen palvelu olisi huonompaa, mutta omien kokemusten mukaan näin ei välttämättä ole.

Meidän kulmakunnalla joka kaupassa myyjien tulee kysellä kaikkien kuulumiset - se on kohteliasta täällä ja maan tapa. Jos seisot jonossa, niin siinä sitten odotat, kunnes edellisen asiakkaan uutiset on saatu läpikäytyä. Ja odotat, vaikka olisi kuinka kiire. Tosin minulta ei kuulumisia kysellä, kun olen sattumoisin kulmakunnan ainut ulkomaalainen, "se sieltä jostain pohjoisesta", ja puhun kieltä vahvalla aksentilla. Joskus olen maassa maan tavalla hengen mukaisesti yrittänyt jotain selittää, mutta ne kerrat on aika tavalla olleet tuhoontuomittuja. Saan siis suomalaisen standardipalvelun: rahat kassaan, kassi käteen ja seuraava.

En valita, en missään nimessä. Sanon vaan, että ei se asiakaspalvelun vertaaminen kahden maan välillä ole niin helppoa. Ja pitääkö Suomen ja muun maailman käytäntöjä edes aina verrata? Olen sitä mieltä, että jokaisessa maassa kuitenkin mennään omalla tyylillä ja oma moka on, jos siihen ei sopeudu.

2

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olivat...

      aika onnettomia meikäläisiin verraten. Hidasta palvelua. Ystävällistä tosin, niin kuin täälläkin. Rautatieasemilla yllätyin iloisesti, miten hieno palvelu oli, parempi kuin odotinkaan. Tunsin todella tulleeni kotiin, kun ojensin Helsingin rautatieasemalla 500 euron seteliä kassaneidille ja sain lipun muutamassa sekunnissa ilman valituksia suuresta setelistä. Muistoni Suomesta olivat huonommat kuin todellisuus. Voi olla, että Suomi on vuosien varrella vain parantunut. En silti haluaisi asua siellä pysyvästi enää.

    • smt

      Minunkin mielestäni aika usein suomalaista asiakaspalvelua haukutaan ihan suotta. Toisinaan tuntuu, että asiakaspalvelutilanteessa kiinnitetään huomio täysin epäolennaisiin asioihin, kuten juurikin tuohon kuulumisten kyselemiseen tai hymyilemiseen, vaikka varsinaisen palvelun taso voi olla tosi huono. Ei minun mieltäni ainakaan lämmitä se hymy, jos asiakaspalvelija ei muuten osaa hommaansa. Minunkin lähikauppassani, jossa useimmin käyn, on jo muutamat kassat oppineet olemaan kyselemättä turhia ja maksutilanne sujuu yleensä ilman small-talkia. Olen kyllä varmaan sikäli poikkeus, että en Suomessa ollessanikaan pidä yhtään siitä, että esim. kampaaja kyselee minun asioitani. Mitä ihmettä joku random kampaaja sillä tiedolla tekee, mitä teen työkseni tai millainen koulutus minulla on. Olen vielä huomattavasti ikäistäni nuoremman näköinen, joten usein nuoret kampaajatyttöset kyselevätkin, missä koulussa olen...

      Eniten asiakaspalvelu ottaa päähän silloin, jos menee ns. erikoisliikkeeseen, jossa myyjän pitäisi kaiken järjen mukaan tuntea tuotteensa ja osata kertoa niistä jotain. Suomessa olen aina saanut tarvitsemani tiedot, ja ellei ko. myyjä ole niitä osannut suoralta kädeltä kertoa, on hän kysynyt toiselta myyjältä tai muuten selvittänyt asian. Täällä on enemmän poikkeus kuin sääntö, jos aspa osoittaa oma-aloitteisuutta ja selvittää asian minulle.

      Toinen todella hassu asia on se, että pankissa ja virastoissa tosi usein ihmiset tekevät kirjoitusvirheitä kirjatessaan henkilötietoja koneelle. Siitäkin huolimatta, että nimessäni ei ole ääkkösiä eikä muitakaan erikoismerkkejä ja kirjaustilanteessa nimi on kopioitu suoraan passistani, olen joutunut tilaamaan mm. uuden pankkikortin, koska nimeni oli siinä väärin. Vastaavia tapauksia, joissa tietoni on kirjattu väärin, on kohdalleni osunut useampia, joten mistään yksittäistapauksesta en valita.

      Paikallinen mieheni on muuten myös sitä mieltä, että palvelu Suomessa on parempaa. Hänen mielestään täällä ulkoista olemusta ja iloisuutta pidetään liian usein hyvänä asiakaspalveluna, vaikka ne ovat loppupeleissä vain pieni osa palvelutilannetta. Palvelun nopeus ja kohteliaisuus on melkolailla sama molemmissa maissa. Suomen eduksi on laskettava tosin se, että Suomessa pankeissa ja virastoissa saa paremman yksityisyyden hoitaessaan asioitaan, eli koko jono ei perässäsi kuuntele mitä sanot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5287
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      531
      1812
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      953
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe