Laitoin paremmat rengaat eteen kun vaihdoin kuhmot alle.
Voiko rengas pyöriä väärin päin, kaverini sanoi niin.
Pyysin kaveria ajamaan autoani ja kaikki kyllä pyöri samaan suuntaan katoin sivusta.
Kuhmot on kuluneet keskeltä kovin.
Kumikauppias ehdotti että ostaisin uudet magarnonit onko hyviä kertokaa.
Kuhmo rengaat.
8
637
Vastaukset
- frangröbba
ei varmaankaan rengas pyöri väärään suuntaan mutta kuvio voi pyöriä väärään suuntaan,renkaan kyljestä pitäisi selvitä pyörimissuunta
- voit tarkentaa
Onko sun auto etu- vai takaveto?
- Hjuui Luuis
1. Paremmat renkaat taakse.
2. Rengas voi pyöriä myös väärinpäin, sitä vartenhan se pyöreä.
3. Kaverisi hämäsi sinua. Sinua hämättiin jo rengaskaupoissa myymällä sinulle Kumhot.
4. Kumhotkaan eivät saa olla keskeltä liian kuluneet. Keskiurien kulutuspinta eli syvyys on oltava lain sallimissa puitteissa, sivuilla voi olla hieman vähemmän pintaa.
5. Marangonit? Sanoohan ne myös, että pitemmän päälle Datsun... moro kuluminen johtuu ilmanpaineesta siulla on liianvähän ilman painetta rengaissa :)
ja sitten paremmat aina eteen.- Lisää bissee
Paremmat aina eteen? Näköjään sinulla on vapun vietto jo alkanut...
- joo joo
Lisää bissee kirjoitti:
Paremmat aina eteen? Näköjään sinulla on vapun vietto jo alkanut...
Jos puhutaan etuvetoisesta autosta, aina keväällä kun vaihtaa renkaat niin paremmat eteen ja huonommat taakse, etuvetoisessa renkaat kuluu aina edessä nopeamminn. Näin toimimalla saat tasattua renkaiden kulumisen koko käyttöiän ajan. Takavetoisessa sitten toisinpäin.
- Perehtynyt
joo joo kirjoitti:
Jos puhutaan etuvetoisesta autosta, aina keväällä kun vaihtaa renkaat niin paremmat eteen ja huonommat taakse, etuvetoisessa renkaat kuluu aina edessä nopeamminn. Näin toimimalla saat tasattua renkaiden kulumisen koko käyttöiän ajan. Takavetoisessa sitten toisinpäin.
Pyörimissuunnasta sen verran, että jos renkaassa on "rotation" merkintä tai jokin muu merkintä (esim. nuoli) joka osoittaa pyörimissunnan, niin on aika selvää kummalle puolelle (vasen/oikea) autoa laitat. Jos ei ole pyörimissuuntaa, niin saa pyöriä kummalla puolella autoa tahansa. Kuitenkin kannattaa pyörittää rengasta koko sen eliniän samalla puolella (vasen/oikea) jolloin lamellit kärsivät vähiten ja renkaan ominaisuudet ja suorituskyky säilyy.
Sitten TÄRKEÄ ASIA ja kritiikkiä tietämättömille "vapun viettäjile":
Ei saakeli soikoon! Paremmat renkaat AINA TAAKSE, vetotavasta riippumatta!!!
On totta, että renkaat kuluvat edestä nopeammin, varsinkin jos on etuvetoinen. Eli ongelma onkin silloin; sijoitatko paremmat renkaat taakse kun edessä olevat muutenkin kuluvat nopeammin? Tähän löytyy 2 ratkaisua:
1. Joko vaihdat etuakselin renkaat taakse ja päinvastoin 10tkm välein, jolloin kaikki renkaat kuluvat yhtä lailla, tai
2. Hankit aina 2 (yhden parin) uutta rengasta, kun edessä olevat ovat vaihdon tarpeessa. Uudet aina taakse, ja vanhat takarenkaat (jossa on vielä pintaa reilusti) korvaavat loppuunkuluneet eturenkaat.
Tässä muutama viite joka tukee näkemystä asiaan:
http://www.koeajo.tv/index.php?491
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/auton_renkaat/paremmat_renkaat.php
http://www.conti-online.com/generator/www/fi/fi/continental/ajoneuvo/teemat/rengasvinkkeja/are_two_winter_tyres_enough_fi.html
http://www.rengas.net/page?pageId=3
http://www.michelin.fi/fi/auto/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp
http://www.rengasmarket.fi/rengasvinkit.html
Ja joo joo, tiedetään että on niitä kuskeja jotka suosivat parempia renkaita eteen. Nämä yllämainitut ohjeet ovatkin aloittelija ja keskitason kuskeille! Ammatti ja kokeeneet kuljettajat tietävät itse miten sijoittaa renkaat ja miten asia vaikuttaa ajoon. Näiden kuskien on aivan turhaa jakaa näkemyksiään asiasta näille sivuille! Jos tämän keskusteluaiheen aloittaja olisi ammattilainen, ei hän täältä hakisi vastauksia kysymyksiin, joten on aivan turhaa ja edesvastuutonta jakaa "ammattilaisen" ohjeita keskitason autoilijalle. PAREMMAT RENKAAT TAAKSE JA SILLÄ SIISTI! Jos joku rengaspihi haluaa sählätä oman ja muiden turvallisuuden kanssa, niin toivon että et tule vastaan kaarteessa sivu edellä märällä tiellä, kun et viitsinyt ottaa faktat ja luonnonlait huomioon vaan ahneus vei voiton. Sanon kerran vielä: PAREMMAT TAAKSE!
- . . .
Mielestä se riippuu vähän siitä, että miten paljon renkaiden kulutuspinnoissa on kuluma eroa. Jos ei paljoa, niin paremmat eteen, mut jos enemän eroa, niin taakse paremmat.
Puhuin siis etuvetoisesta autosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565390Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2341576- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3141127Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3061058