No, otsikko kertonee asiani... Eli no siis ajattelin opiskella filosofiaa, vaikuttaa kivalta, mutta mitä filosofit sitten tekevät?
Mitä filosofit tekee käytännössä?
13
8340
Vastaukset
- Jo vain
Ainakin tuttua tohtoritason filosofia vuosikausia seuranneena voisin ehdottaa tuota otsikon mukaista tekemistä.
- ...
Psykologia, historia, yhteiskuntaoppi tms. sivuaineeksi ja pedagogiset opinnot, niin mahdollisuudet päästä esim. yhteiskunnallisten aineiden opettajaksi. Sivuaine ratkaissee melko paljon filosofiaa opiskelleen työllistymisessä.
Ota yhteyttä johonkin filosofian opiskelijoiden ainejärjestöön ja kysy sieltä, onko heillä tilastotietoa tuosta työllistymisestä. - Sologdin
ravistelevat sivistyssanakirjasta sanoja paperille ja julkaisevat näitä teelmyksiä lehdissä ja, jos joku kustantaa, kirjoina.
- Haloo
Ei filosofiaa opiskellut valmistu filosofiksi!!!
Filosofeja olivat mm. Platon, Aristoteles, Immanuel Kant, Kierkegaard jne.. Joten filosofi ei ole ammatti, johon valmistutaan.- Anteeksi kun olen tyhmä
...pyysin jo anteeksi tyhmyyttäni!
- Mies
Anteeksi kun olen tyhmä kirjoitti:
...pyysin jo anteeksi tyhmyyttäni!
Töitä on monenlaisia. Esim. meidän koulussa filosofian tohtori opettaa fysiikkaa. Voisit vaikka ruveta tutkimaan maailmankaikkeuden olemusta, kysymyksiä on vaikka kuinka mutta oikeita vastauksia ei vielä välttämättä tiedetä.
- emilia
Mies kirjoitti:
Töitä on monenlaisia. Esim. meidän koulussa filosofian tohtori opettaa fysiikkaa. Voisit vaikka ruveta tutkimaan maailmankaikkeuden olemusta, kysymyksiä on vaikka kuinka mutta oikeita vastauksia ei vielä välttämättä tiedetä.
eikös se niinpäin mene, että luonnontieteiden lukijasta tulee filosofian maisteri, mutta filosofiaa lukevasta tulee valtiotieteiden maisteri? korjatkaa jos meni väärin. mutta en kyllä edelleenkään osaa sanoa, mitä aito filosofi (eli siis filosofiaa pääaineenaan lukenut) ihminen tekisi isona.
- Mies
emilia kirjoitti:
eikös se niinpäin mene, että luonnontieteiden lukijasta tulee filosofian maisteri, mutta filosofiaa lukevasta tulee valtiotieteiden maisteri? korjatkaa jos meni väärin. mutta en kyllä edelleenkään osaa sanoa, mitä aito filosofi (eli siis filosofiaa pääaineenaan lukenut) ihminen tekisi isona.
Mä en noista yliopiston jutuista itse tiedä yhtään mitään koska itse olen ammattikorkeassa. Mutta aika kumma se on jos luonnontieteiden opiskelijasta tulee filosofian maisteri, eikös nimikkeen silloin pitäisi olla luonnontieteiden maisteri? No, ehkä sekin arvaus meni pieleen, mutta oikeat filosofithan miettivät asioita ja esittävät kysymyksiä. Ainakin meillä oli Esa Saarista lukiossa, mutta sen ajatukset ja höpinät eivät paljoa sytyttäneet.
- Twilight
Mies kirjoitti:
Mä en noista yliopiston jutuista itse tiedä yhtään mitään koska itse olen ammattikorkeassa. Mutta aika kumma se on jos luonnontieteiden opiskelijasta tulee filosofian maisteri, eikös nimikkeen silloin pitäisi olla luonnontieteiden maisteri? No, ehkä sekin arvaus meni pieleen, mutta oikeat filosofithan miettivät asioita ja esittävät kysymyksiä. Ainakin meillä oli Esa Saarista lukiossa, mutta sen ajatukset ja höpinät eivät paljoa sytyttäneet.
Kun kukaan ei tunnu tietävän mitä mystiset filosofit tekevät. En edes mä.
- Kai
emilia kirjoitti:
Käsittääkseni käytännöllistä filosofiaa opiskelleista tulee valtiotieteiden maistereita, ja teoreettista filosofiaa (humanistisessa tiedekunnassa) opiskelleista filosofian maistereita.
- Kai
..mutta yleensäottaen filosofiaa opiskelleista ei tule välttämättä filosofeja, vaan pikemminkin filosofian tutkijoita. Eivät liene kovin kysyttyjä työmarkkinoilla, huh..?
- Fil. yo
Vastoin yleisiä harhaluuloja meidän työllistymisemme on varsin hyvällä tasolla.
http://www.helsinki.fi/filosofia/filo/Tyollistymisraportti.pdf
- Anonyymi
moi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732825
- 642713
- 681802
- 241637
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä161590- 201570
- 151412
- 481277
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229