Hieman olen huvittuneena seurannut piispojen neuvonpitoa siitä, voiko lapsella olla vähemmän kummeja, kuin kaksi ja sitten ankaran pohdinnan ja mustan kirjan luennan jälkeen tullutta arvovaltaista päätöstä, kyllä yksikin riittää. Sekin on turhaa.
Kummius on tänä päivänä kuitenkin käsittääkseni hiekklaatikko tasoa oleva organisaatio, jos ei oteta lukuun sitä, kuinka mukava lapsen on saada syntymäpäivinään karkkipussi tai parhaassa tapauksessa lusikka.
Juridista merkitystä kummiudella ei ole. Maallinen sossu on vienyt kaiken vallan. Jos perheelle tulee todellisia ongelmia, ongelmia, joissa lapsen kehitys on jotenkin vaarassa, niin sossu ottaa lapsen haltuunsa eikä anna kummiudelle mitään arvoa.
Piispat hiekkalaatikolla
4
129
Vastaukset
- k u m m i t ä t i
Olen mielenkiinnolla seurannut nuoremman sukuopolveni perinteisiä perhetraditioita mm ristiäisissäkin vanhemmat huolella harkitsee kastettavan lapsensa kummeja. Ja mielellään he valitsevat jonkun lähiomaisensa tai ikätoveriystävänsä tähän tehtävään. Ja hauska myös havaita, että kummit usein ottavat tehtävänsä vakavasti. He seuraavat lapsen kasvamista mielellään ja ovat joskus jopa lapsenvahtina tai vanhempien tukiverkostossa mukana perinteisissä juhlissa ja kanssakäymisissä. - Nykyaikana kummius ei tarkoita todellakaan, että avustettaisiin elämisessä. Mutta olen varma, että kummit tuovat henkistä lisäarvoa vanhempien ja lasten vuorovaikutukseen. - Hieno perinne ja ainakin minä näkisin, että kaksi kummia on aika ihanteellinen luku.
- .gummit???
kastettiin Helsingin Temppeliaukion kirkossa ja vaimo tilasi papin sieltä. Pappi alkoi kummeja kyselemään ja niiksi tuli edellisestä avioliitosta vanhin tyttäreni miehensä kanssa. Ei siinä mitään mutta kun ilmeni, että vaimoni oli ruotsalaisen Olaus Petrin seurakunnasta ja itse olin eronnut kirkosta heti aikuiseksi tultuani- joskus 60 luvun alussa- niin papilla meni sormi suuhun. Ei kieltäytynyt kastamastakaan mutta kertoi, että ei ole tällaista tapausta vielä tullut. Vaimoni kun oli vielä Ruotsin kansalainen.
- Tähtisilmä **
vaikkakaan ei juriidisesti ole mitenkään sitova. Jo se, että se on luottamuksen osoitus vanhemmilta antaa kalleimpansa kummin syliin tekee tilaisuudesta hellyyttävän.
Eiköhän jokainen kummitäti tai setä koe pientä lasta pidellessään hyviä ja lämpimiä tunteita. Parhaimmillaan se saattaa kehittyä lämpimäksi kiintymykseksi lapsen ja kummin välillä.
Lapsi tarvitsee ympärilleen aikuisia, jotka osoittavat kiinnostusta ja rakkautta häntä kohtaan. Sitä ei koskaan ole liikaa, enkä tarkoita lahjoja, vaan lapsen elämässä olevana turvallisena tekijänä, jonka hän oppii tuntemaan vuosien myötä syntymäpäivillään ja perhejuhlissa. Tietenkin yksikin kummi riittää.
Ruotsinkielen Gudfar och Gudmor, kertoo sen toivomuksen, mikä kummiudella alunperin on ollut, että kummivanhemmat myös ohjaavat lasta eettisiin arvoihin.
Vanhempien oma valinta on usein ratkaiseva tässäkin.
Olemme vaimoni kanssa saaneet kunnian päästä useiden lapsien kummiksi ja pitäneet yhteyttä kummilapsimme aina aikuisiksi asti. Olemme ylpeitä kummin saadessamme olla kummeja, mutta eipä ole ollut ongelmiakaan.
Aiheen aloitukselleni sain eräästä tapauksesta, jossa kummit todella yrittivät auttaa kummilastaan, kun vanhemmilla oli ongelmia, mutta se ei sosiaaliviranomaisille kelvannut. Lapsi otettiin varmuuden vuoksi laitoshoitoon.
Kummin puolueettomuus perheen kriisitilanteessa voi myös olla este, koska usein kumi on jomman kumman vanhemman tuttavapiiristä.
Piispatkin ovat ihmisiä ja olemme havainneet, kuinka vaikeaa piispoilla on ollut puuttua seurakuntalaisten ja jopa seurakuntatyöntekijöiden ja pappien väärinkäytöksiin lapsia kohtaan vedoten esim. vaitiolovalvollisuuksiin ja rippasalaisuuteen. Siinä sitä olisi miettimisen aihetta piispoillekin. Ehkä ovat miettineetkin, mutta jälki on ollut kuin lakaisisi roskia maton alle. Niin kuin viimeaikoina on nähty, ei sinnekään kaikki roskat mahdu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058237- 1125764
- 555231
- 2895206
- 783851
- 583041
- 662757
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222558Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292532- 452491