Aloittelijalle apua!!

Sormi suussa

Mulle on tulossa "ei ihan vielä aikuinen muttei mikään vauva" viljakäärme ja nyt menikin sormi suuhun. Olen yrittänyt löytää tietoa ja saada jopa eläinkaupoista tietoa kuinka minun pitäisi sijoittaa lämmityskaapeli terraan. Vastausta ei tunnu löytyvän vaan jokainen jolta kysyn sanoo ei ei, älä tee noin vaan näin. Koska olen aloittelija haluan tietysti oppia kaiken ja käärmeelle parhaimmat elin olosuhteet.

Lasinen terra on noin 60x70x40 ( l x k x s ) jossa on puunrunko kiipeilyä vaten, muutamat keraamiset piilopaikat, juoma-astia, kylpyastia, "riippumatto" ja pohjamateriaalina mörttiröpöä. Terrassa myös eläinkaupasta ostettua sisustus kasvia. Terra on luukullinen eli ns sivusta avattava ja käärmeen vielä kasvaessa vaihdamme hänelle isomman terran (haaveena k120 x l100 x s80 ).

Kuinka siis asettelen lämmitys kaapelin terraan vai laitanko sen ns ulkopuolelle pohjalle (eli korotan terraa tukevasti ja lämmityskaapeli sinne väliin??) Jos laitan kaapelin terraan tuleeko paloriskiä mörttiröpön kanssa? (lämmittimessä säädettävissä oleva teho) Voiko kaapelin piilottaa esim luonnonkivistä ja silikonista tehtyyn kivimuodostelmaan jolloin kivet olisivat lämpimät vai tarvitseeko lämmitys paikan olla aina ns suojainen kolo? Myös siitä suljetaanko lämmitin yöksi on ollut erimielisyyttä samoin kuin siitä onko lämmitin koko ajan päivällä päällä vai sykleissä? Jostain luin että n 10h lämmitin päällä ja 14h pois...??

2

524

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+20

herppi.net ja matelijat.info on hyviä osoitteita, kannattaa tutustua :)

Kaapeli aina ja ehdottomasti terran ulkopuolelle eli juurikin niin, että korotat terraa ja kaapeli sinne väliin. Varmista, että kaapelin "lenkit" on riittävän kaukana toisistaan etteivät lämmitä toisiaan -> tulipalovaara. Oma vilja tykkää olla lämpimän pään piilossa (eli viileään ja lämpimään päätyyn piilot) päivisin. Lämmitys laitetaan yöksi pois päältä, hoituu helposti ajastimen avulla. Kannattaa seurailla lämpöjä helleaikaan tarkkaan, ettei nouse liian ylös, jos terran yleislämpö on yli 27 astetta, voi lämmöt kytkeä pois kokonaan. Itselläni on ajastin, jonka saa säädettyä varttitunnin tarkkuudella, eli kuumalla säällä voin laittaa esim. lämmittämään 4 h, sitten puoli tuntia pois, sitten taas lämpöä muutama tunti, puoli tuntia pois jne. 12 lämpö ja 12 ilman on hyvä rytmi.

Miksi kylpyastia? Yksi vesikippo riittää, viljakäärme ei ole varsinaisesti kylpevä laji :) Wet boxia voi käyttää nahanluonnin lähestyessä, voi helpottaa. Yllämainituissa osoitteissa aiheesta lisätietoa. herppi.nettiin kannattaa muutenkin rekkautua, sieltä saa paljon hyvää tietoa ja siellä on paljon asiantuntevampia ihmisiä kuin täällä.

• ..edellistä, matelijat.infosta löytyy sellanen pikanen alotusopas, josta voi sitten laajentaa herppi.nettiin.
      Viljiksille luonnollinen rytmi on, että kesäaikaan lämpöä on 12 h, talvella voi sitten käyttää tuota 10 tuntia.
      Meillä on juoma-astioina karkkilaatikot, joihin viljis mahtuu myös kylpemään. Toinen viljiksistäni on innokas kylpemään! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5427
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      563
      1983
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      78
      1125
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      983
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      951
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      758
    Aihe