Minulla on 2 poikaa, toinen 2v ja toinen 7kk. Kaksivuotias on tosi usein pienemmän kimpussa, lyö, kaataa, puree, heittää leluja hänen päällensä. Minulla on välillä hermot kertakaikkisen koetuksella. Niimpä olen jo 2 kertaa erehtynyt läpsäisemään poikaa, kerran poskelle ja kerran otsalle. En ole kovin lujaa läpsäissyt, mutta poika on kuitenkin säikähtänyt ja alkanut itkeä. Olen heti ottanut hänet syliin ja halannut lujaa, pyytänyt anteeksi ja sanonut että äiti oli todella tuhma eikä olisi saanut läpsäistä. Joskus olen myös ottanut hänestä lujempaa kiinni (puristanut vaikka käsistä) ja esim. kantanut omaan sänkyynsä jos on tehnyt tuhmia. Joskus olen antanut tukkapöllyäkin. Häpeä ja katumuksen tunne ovat suuria.
Oon maailman huonoin äiti! Rakastan poikia niin paljon ja silti olen tehnyt väärin. En todellakaan hyväksy tekojani. Yleensä ei ole lähelläkään että tekisi mieli läpsäistä, nuo 2 kertaa ovat sellaisia jossa poika on toistuvasti peräkkäin tullut pienemmän kimppuun vaikka olen juuri useaan otteeseen kieltänyt ja torunut.
Onko minulla ongelma? Pitäisikö minun hakea apua? Käyttääkö normaali vanhempi koskaan lujempia otteita lapsen kanssa? Mikä olisi hyvä tapa jäähdytellä omaa suuttumustaan? Ja ihan vaan tiedoksi että tupakkaa en polta.
Olisiko kenelläkään hyviä neuvoja miten voisi rankaista opettavaisesti 2-vuotiasta uhmaista? Olen ottanut häneltä leluja pois, jos on ollut tuhma, mutta olisiko jotain oikein hyvää konstia? Kokemuksia?
Olenko mielestänne tehnyt todella väärin?
Läpsäisisn 2v lastani.
139
9235
Vastaukset
- mammuli80
Viimeinen asia jonka minä tekisin...
- kuten myös
Rouva_McCraw kirjoitti:
Sinä oletkin hieno ihminen. Ketjun aloittajaa tämä tiedonantosi ei kuitenkaan auta.
Kuten myös, sinä se vasta ihana ihminen olet kun epäsuorasti hyväksyt 2-vuotiaan lapsen läpsimistä ja sen lisäksi näsäviisaasti "vittuilet" toiselle ihmiselle tämän mielipiteen vuoksi.
- mammuli80
tarkoitin että en tekisi vaikka kuinka hermot menisi. Laske vaikka eka sataan kun pinna palaa.
- äitikkä1981.
Pitäisiköhän sinun laittaa lapset hoitoon joku päivä, se pinna kestää taas sen jälkeen huomattavasti paremmin. Ymmärrän tunteesi meidän riiviöt saa myös äidin pinnan kiristymään joskus äärimmilleen mutten ole lapsiini koskaan kajonnut komentelumielessä. Seinää olen potkinut ja tavaroita itsekseni heitellyt. Enkä tietenkään muutenkaan kohtele lapsiani rajuin ottein, se tietenkin lapsi kokee että niin saa tehdä ja se voi lisätä agressiivisuutta entisestään ja heijastaa sen myöhemmin kavereihinsa/ikätovereihinsa/sisaruksiinsa.
Se täytyy tunnustaa että kun meidän muksuilla oli vaihe että alettiin purra ihmisiä ja ennenkaikkea äitiä huomion hakuisesti niin otin aina niskavilloista sen verran napakasti että tuntui lapsesta kurjalta. En siis tukistanut vaan nappasin vaan kiinni sen verran että lapsen huomio kiinnittyy siihen että tuntuupa ikävältä. Loppui muuten pureminen alle kahdessa päivässä eikäpä nuo ole traumatisoitunut. Voihan sekin olla pahoinpitelyä jonkun mielestä mutta kuinkas näitä kuritat kun vauhtia on älyttömästi ja villikkoja ovat oikeen tosissaan. Onneks kylillä ja ulkona vieraskoreus puskee esiin että nää mesoaa vaan kotona ja yleensä äidille.
Tottakai se on väärin että kuritat kovin keinoin mutta on hyvä että tiedät sen itse ja osaat pyytää lapselta anteeksi! Yritä parantaa tapasi jotta oman itsesikin kanssa on helpompi olla. Siten osaat ehkä antaa itsellesikin anteeksi helpommin kun "rankaiset" itseäsi olemaan jämäkämpi kurituksen suhteen. Et vaan anna kiukun purkautua lapseen vaan vaikka seinään toisessa huoneessa. Tai lenkillä kun joku muu vahtii lapset. Tai ihan kunnnnon löylyt saunassa! Oman mielen tuuletus auttaa!! Musta tuntuu itsestäkin joskus että jos polttaisin tupakkaa niin sitä menis hetkittäin aikas paljon.
En tiedä missä iässä jäähyt vois ottaa mukaan kurinpitoon, neuvola vois neuvoa ja jos niillä ois muitakin vinkkejä kurinpitoon.- justiinsa näin..
Niin siis vastuunhan siirtäminen lastentarhan hoitajille on oikein? Antaa niiden kasvattaa lapsista pois toisten lyöminen, kun itsellä ei riitä rahkeet? Voi tsiisus näitä ratkaisuehdotuksia.. Toki äidin hermot pitäisivät ehkä paremmin, mutta silti..
- asdfghar
justiinsa näin.. kirjoitti:
Niin siis vastuunhan siirtäminen lastentarhan hoitajille on oikein? Antaa niiden kasvattaa lapsista pois toisten lyöminen, kun itsellä ei riitä rahkeet? Voi tsiisus näitä ratkaisuehdotuksia.. Toki äidin hermot pitäisivät ehkä paremmin, mutta silti..
eikö tarhantätit ole koulutettu juuri lasten hoitoon... niillä löytyy keinot eri ongelmiin.
- ..............
Fyysinen ja henkinen VÄKIVALTA ON KIELLETTYÄ, ONNEKSI!!
- ISO-V
Niin onhan tuossa se etta kirjoittaja on vain estanyt aivan oikein 2v lasta pahoinpitelemasta 7kk lasta. Eli kyseessa ei ole pahoinpitely, vaan henkilo on ainoastaan puuttunut isomman pojan pienempaan poikaan kohdistamaan pahoinpitelyyn, ja estanyt sen jatkamisen. Se on aivan eri asia kuin lasten pahoinpitely noin muuten olisi. Vanhempi on kaytannossa ainoa joka voi auttaa 7kk poikaa tuossa tilanteessa. http://mattiviikate.newsvine.com/
- kolmen pienen äiti
ISO-V kirjoitti:
Niin onhan tuossa se etta kirjoittaja on vain estanyt aivan oikein 2v lasta pahoinpitelemasta 7kk lasta. Eli kyseessa ei ole pahoinpitely, vaan henkilo on ainoastaan puuttunut isomman pojan pienempaan poikaan kohdistamaan pahoinpitelyyn, ja estanyt sen jatkamisen. Se on aivan eri asia kuin lasten pahoinpitely noin muuten olisi. Vanhempi on kaytannossa ainoa joka voi auttaa 7kk poikaa tuossa tilanteessa. http://mattiviikate.newsvine.com/
samaa mieltä. ja lisään vielä jos hermo menee niin vie isomman tosiaan omaan sänkyynsä mauhaamaan tai arestipenkille istumaan 2minuuttia. ja toinen asia OTA 2V MUKAAN VAUVAA HOITAMAAN..MM.VAIPPOJA TUOMAAN, RASVAA TUOMAAN, KYLVETÄ HEITÄ YHDESSÄ, OPETA HEILLE YHDESSÄ OLOA,,ÄLÄ OPETA ETTÄ HE OVAT ERIARVOISET KOSKA VOIT SAMAAN AIKAAN HOITAA MOLEMPIA KUN OTAT TOISENLKIN ASIOISSA HUOMIOON!!!!!!!!!!!!!!!
- kolmen pienen äiti
kolmen pienen äiti kirjoitti:
samaa mieltä. ja lisään vielä jos hermo menee niin vie isomman tosiaan omaan sänkyynsä mauhaamaan tai arestipenkille istumaan 2minuuttia. ja toinen asia OTA 2V MUKAAN VAUVAA HOITAMAAN..MM.VAIPPOJA TUOMAAN, RASVAA TUOMAAN, KYLVETÄ HEITÄ YHDESSÄ, OPETA HEILLE YHDESSÄ OLOA,,ÄLÄ OPETA ETTÄ HE OVAT ERIARVOISET KOSKA VOIT SAMAAN AIKAAN HOITAA MOLEMPIA KUN OTAT TOISENLKIN ASIOISSA HUOMIOON!!!!!!!!!!!!!!!
lisään vielä että näin meillä mustasukkaisuutta ei ole ollut kun isompi mukana vauvan hoidossa.
- mie, en täydellinen
annoon piiskalla poikaa 3 kertaa..ja kokeeltiin kuka se on joka määrää... Te ette tiiä paskaakaan lasten kasvatuksesta. *Samaasen poian kanssa oli eka luokalla ongelmia- auktoriteetti sellasii, ja ope soitti siitä. Käskin nostaa poian uloos lukokasta tarvittaessa, vaikka kantaa jos puhetta ei usko- opettaja kantoi huutavan pojan ulos ja koko 6 vuoden aikana ei ollut ongelmia. He todella kunnioittivat toisiaan ja koulutyöskentely onnistui.
Poika on yli 24 tänä päivänä ja todella vastuullinen, huolehtii mielenterveysongelmista kärsivästä tyttökaverista jne... että näin - paapotaan vaan?
mie, en täydellinen kirjoitti:
annoon piiskalla poikaa 3 kertaa..ja kokeeltiin kuka se on joka määrää... Te ette tiiä paskaakaan lasten kasvatuksesta. *Samaasen poian kanssa oli eka luokalla ongelmia- auktoriteetti sellasii, ja ope soitti siitä. Käskin nostaa poian uloos lukokasta tarvittaessa, vaikka kantaa jos puhetta ei usko- opettaja kantoi huutavan pojan ulos ja koko 6 vuoden aikana ei ollut ongelmia. He todella kunnioittivat toisiaan ja koulutyöskentely onnistui.
Poika on yli 24 tänä päivänä ja todella vastuullinen, huolehtii mielenterveysongelmista kärsivästä tyttökaverista jne... että näinja samaa mieltä. olen saanut pienenä tukkapöllyjä ja muistan kyllä - sain ne aiheesta!! osa lapsista vaan on niin jästejä, että ei auta...enkä' usko että suurempaa traumaa jää, ellei överiksi nuo hommat mene.
- 17+19
ISO-V kirjoitti:
se nyt ihan noinkaan ole. Muutenhan mikään ei olisi väkivaltaa, jos se tehtäisiin estääkseen toista väkivaltaa. Kyseessähän ei tässä tapauksessa ole mikään itsesuojelu, vaan isomman lapsen saa pois tilanteesta ihan nostamallakin.
- n
haista paska! kurittaminen on kaiken A ja O! hae itse apua!
- elä hoida lapsenlaps
Poika on yli 24 tänä päivänä ja todella vastuullinen, huolehtii mielenterveysongelmista kärsivästä tyttökaverista jne... että näintyttöystäväkseen sellaisen joka muistuttaa omaa välivaltaista äitiään. Eli mielenterveysongelmaisen.
- Itsekin vähä taukki
Poika on yli 24 tänä päivänä ja todella vastuullinen, huolehtii mielenterveysongelmista kärsivästä tyttökaverista jne... että näinTais jäädä sullakin kasvatushommat vähän kesken, kun poika ottaa muijakseen jonkun vajakin mielenterveyspotilaan. Tai sitten meni kasvatus todellakin perille ja poika itsekin on vajakki. Vajakithan viihtyy vajakkien seurassa... että näin.
- huoh....
Poika on yli 24 tänä päivänä ja todella vastuullinen, huolehtii mielenterveysongelmista kärsivästä tyttökaverista jne... että näinLuoja varjelkoon minua, ettei minun tarvitse tehdä enää yhtäkään lasta tähän maailmaan. Lasten kasvatus on maailman vaikein asia. Kuin arpapeliä. Vaikka kuinka rakastat ja ohjaat oikeaan, ei ikinä tiiä mitä niistä tulee...Olen sitä mieltä, että kyllä siinä hommassa paljo pelkällä onnellakin on osansa.
- yxvaaaaaaaaaan
kamalalta kuulosta... uskoisin tuon olevan aika normi kuvio suurimmassa osassa perheitä vaikka harvempi sen myöntää. Lapsen pahoinpitely on aivan eri asia kun joskus pieni kurittaminen (luunappi, tukkapölly tai pikku läpsäisy). Itsekin muistan lapsena saaneeni aika monta kertaa tukkapöllyä ja luunappeja eikä silti tulisi ikinä mieleenkään alkaa väittämään jotain niin naurettavaa kuin että minua on pahoinpidelty lapsena tai muuta buahahhahaaa. Lapselle on itselle hyväksi oppia rajat että mikä on sopivaa ja mikä ei. Tottakai ensisijaisesti yritetään selvittää asiat lapsellekin puhumalla mutta kyllä se vaan on niin että monesti 2-vuotiaalle ei se puhe mene ihan loppuun asti perille mutta luunappia tuonikäinen sen sijaan ymmärtää oikein hyvin. Joskus se luunappi tai tukkapöllö on pienempi paha.. esim tilanteessa jossa taapero on oppinut että on hauskaa juosta tielle kun saa aikuiset juoksemaan perässään. Yritä siinä selittää 2-vuotiaalle että tuo on hengenvaarallista kun tämä vaan nauraa ja juoksee uudestaan ja uudestaan kun saa aikuiset hätääntymään. Kyllä siinä on parempi läppäistä lasta jotta tämä säikähtää ja ottaa opikseen eikä tohdi enää uhmata vanhempaa tässä asiassa ja leikkiä vaarallisia leikkejä. Sama pätee esimerkiksi vauvaikäisten pikkusisarusten hakkaamiseen.
- Kurittomuus tyhmää
Samaa mieltä edellisen kanssa,nykyajan lapsien annetaan tehdä mitä vaan esim.kaupassa,heitellään hedelmiä ja painellaan ja jopa poljetaan ja äidit sen kun lässyttävä,että älä nyt äidin kulta tee niin tai he eivät kommentoi ollenkaan.
Olen todella ilonen kun näen sellaisen vanhemman joka kurittaa lastaan.
Tietenkään lyödä ei saa, mutta luunappi,tukistus ja pieni läpsäys pitää olla sallittua ja suotavaa,että heistä tulee edes jonkinlaisia käytöstapoja omaavia ihmisiä. - ...
Kurittomuus tyhmää kirjoitti:
Samaa mieltä edellisen kanssa,nykyajan lapsien annetaan tehdä mitä vaan esim.kaupassa,heitellään hedelmiä ja painellaan ja jopa poljetaan ja äidit sen kun lässyttävä,että älä nyt äidin kulta tee niin tai he eivät kommentoi ollenkaan.
Tietenkään lyödä ei saa, mutta luunappi,tukistus ja pieni läpsäys pitää olla sallittua ja suotavaa,että heistä tulee edes jonkinlaisia käytöstapoja omaavia ihmisiä.ei mitään käytöstapoja, johtuen just kurin puutteesta, pikku pöllytys tekee vaan hyvää
- sh..
Tietenkään lyödä ei saa, mutta luunappi,tukistus ja pieni läpsäys pitää olla sallittua ja suotavaa,että heistä tulee edes jonkinlaisia käytöstapoja omaavia ihmisiä."Olen todella ilonen kun näen sellaisen vanhemman joka kurittaa lastaan.
Tietenkään lyödä ei saa, mutta luunappi,tukistus ja pieni läpsäys pitää olla sallittua ja suotavaa,että heistä tulee edes jonkinlaisia käytöstapoja omaavia ihmisiä. " Toivon mukaan sinulla ei ole pieniä lapsia.
." Lapsen pahoinpitely on aivan eri asia kun joskus pieni kurittaminen (luunappi, tukkapölly tai pikku läpsäisy)" Onneksi laki on toista mieltä, lain mukaan kaikki fyysinen kajoaminen on pahonpitelyä josta seuraa rangaistus. Hyvä niin. - asdfadafdadfasdfdas
sh.. kirjoitti:
"Olen todella ilonen kun näen sellaisen vanhemman joka kurittaa lastaan.
Tietenkään lyödä ei saa, mutta luunappi,tukistus ja pieni läpsäys pitää olla sallittua ja suotavaa,että heistä tulee edes jonkinlaisia käytöstapoja omaavia ihmisiä. " Toivon mukaan sinulla ei ole pieniä lapsia.
." Lapsen pahoinpitely on aivan eri asia kun joskus pieni kurittaminen (luunappi, tukkapölly tai pikku läpsäisy)" Onneksi laki on toista mieltä, lain mukaan kaikki fyysinen kajoaminen on pahonpitelyä josta seuraa rangaistus. Hyvä niin.taida sulla olla kokemusta ainakaan kovin monesta lapsesta kun voit noin ihanteellisen mustavalkoisesti ajatella.
- Perheen äityli
asdfadafdadfasdfdas kirjoitti:
taida sulla olla kokemusta ainakaan kovin monesta lapsesta kun voit noin ihanteellisen mustavalkoisesti ajatella.
En ole edellinen, mutta hänen kanssaan ehdottomasti samaa mieltä.
Perheessämme on kolme lasta. Vanhin 9v, toinen 6v ja nuorin 2v. Nyt olen raskaana. Koskaan meidän perheessä ei ole pienintäkään väkivaltaa lapsia kohtaan käytetty. Ei luunappeja tai tukkapöllyjä. Kuri on kuitenkin olemassa, mutta se toteutetaan sanoja käyttäen. Joskus on ääni noussut, isännällä vähän useammin kuin minulla, mutta sitäkin pyrimme välttämään. Meillä on käytetty kotiarestia, mietintänurkkaa, kunnon puhuttelua yms. Hyvin ovat lapset tavoille oppineet ilman väkivaltaakin.
En ole itsekään kokenut lapsuudessani edes korvan nipistystä, ja olen kiitollinen siitä, että olen saanut vanhemmiltani hyvän kasvatuksen mallin.
Lapsi jota läpsitään, oppii läpsimään. Lapsi jolle huudetaan, oppii huutamaan jne. - sh...
asdfadafdadfasdfdas kirjoitti:
taida sulla olla kokemusta ainakaan kovin monesta lapsesta kun voit noin ihanteellisen mustavalkoisesti ajatella.
tarkoitat niin minulla on neljä, jo teini-ikäistä lasta, yksikään heistä ei ole joutunut kokemaan fyysistä kurtitusta.
Valitettavasti olen nähnyt työssäni paljon näitä lapsia joita on fyysisesti kuritettu, huonoin seurauksin:(((( - laupias taivas
mitä hengenvaarallinen tarkoittaa kun se ei tajua sitäkään miksi sitä kielletään. ja perustellaan kielto.
- kohta uudestaan taas
Perheen äityli kirjoitti:
Perheessämme on kolme lasta. Vanhin 9v, toinen 6v ja nuorin 2v. Nyt olen raskaana. Koskaan meidän perheessä ei ole pienintäkään väkivaltaa lapsia kohtaan käytetty. Ei luunappeja tai tukkapöllyjä. Kuri on kuitenkin olemassa, mutta se toteutetaan sanoja käyttäen. Joskus on ääni noussut, isännällä vähän useammin kuin minulla, mutta sitäkin pyrimme välttämään. Meillä on käytetty kotiarestia, mietintänurkkaa, kunnon puhuttelua yms. Hyvin ovat lapset tavoille oppineet ilman väkivaltaakin.
En ole itsekään kokenut lapsuudessani edes korvan nipistystä, ja olen kiitollinen siitä, että olen saanut vanhemmiltani hyvän kasvatuksen mallin.
Lapsi jota läpsitään, oppii läpsimään. Lapsi jolle huudetaan, oppii huutamaan jne.jos samat sanat sanot samalla äänensävyllä eri lapselle samassa tilanteessa. siis paljonpa riippuu lapsesta.
- sympatiaa
... kirjoitti:
ei mitään käytöstapoja, johtuen just kurin puutteesta, pikku pöllytys tekee vaan hyvää
tiedätkö että kaksi vuotias on todellä vielä pieni joka ei pöllytystä
tarvitse vaan rakkautta ja huomiota jota kaipaa, syliin ottoa ,leikkiä,
ja ehkä sinne omaan sänkyyn hetkeksi ,äidit älkää hermoilko vaan
rauhallisesti myös isoimmat lapset pitää huomioda ja todella heitäkin
hellien. - Ei nimi miestä...
Ymmärrän kyllä keinottomuuden tunteen, mutta kamalalta kuulostaa se, miten me aikuiset keksimme pienen lapsen satuttamiselle kivoja lempinimiä, läpsäisyt, luunapit ja tukkapöllyt. Ei se ole mikään läpsäisy, se on lyömistä. Toki lyömistä on monenlaista, mutta se on aina väärin. Tukkapölly on hiuksista repimistä. Hiuksista repimistä. Tahallaan satuttamista. Pahoinpitelyä. Vaikka keksisi sille minkä nimen!
- Pökiö
Tietenkään lyödä ei saa, mutta luunappi,tukistus ja pieni läpsäys pitää olla sallittua ja suotavaa,että heistä tulee edes jonkinlaisia käytöstapoja omaavia ihmisiä.Jos tulet iloiseksi nähdessäsi lasten kuritusta niin tule meille. Meillä hakataan lapsia, katkotaan luita niiltä, lyödään silmiä mustaksi, lapsi laitetaan komeroon päiväksi, suita teipataan kiinni jeesusteipillä, heitet''n kylmää vettä päälle, annetaan sähköiskuja yms. Olisit varmasti todella iloinen ja onnellinen meidän perheessä.
- A.R
Perheen äityli kirjoitti:
Lapsi jota läpsitään, oppii läpsimään. Lapsi jolle huudetaan, oppii huutamaan jne.Kuri on parasta toteuttaa nimenomaan kaikin muin keinoin paitsi fyysisesti, sanat, teot..kaikki sellaiset asiat jotka vaikuttavat minimaalisesti mahdollisesti lapsen tulevaisuudessa.
Riippuu tietysti miten vanha lapsi on..
Mikäli tässä tapauksessa 2v., niin kyllä sen ikäinen osaa monella tasolla ajatella jo, eli esim. hänen mieltymyksiään kontrolloimalla, vie hyviä asioita rangaistukseksi vaikka pois tms.
Kokeile kaikkea muuta, mutta älä fyysistä väkivaltaa.. - kuritus kunniaan
sympatiaa kirjoitti:
tiedätkö että kaksi vuotias on todellä vielä pieni joka ei pöllytystä
tarvitse vaan rakkautta ja huomiota jota kaipaa, syliin ottoa ,leikkiä,
ja ehkä sinne omaan sänkyyn hetkeksi ,äidit älkää hermoilko vaan
rauhallisesti myös isoimmat lapset pitää huomioda ja todella heitäkin
hellien.neuvoo:J0ka vitsaa säästää,se vihaa lastaan,mutta joka häntä AJOISSA KURITTAA,se rakastaa lastaan.
Tuo ajoissa on aika tärkeää,että lapsi oppii tietämään oikean ja väärän eron,heti pienenä.Lapset ymmärtävät ihan pienestä,jopa imeväis iästä asti.Mummoni kertoi että kun hänen tyttönsä alle vuoden ikäisenä vielä imi rintaa ja sillä oli jo hammas tai pari,niin se puraisi rinnasta,mummo oli vaiston varaisesti vähän näpäyttänyt poskeen niin ei sen jälkeen enää ollut purrut.
Ennen vanhaan oli piiska,koivun oksa joka talossa ja sitä käytettiin tarvittaessa.Sitä sanottiin koivumäen herraksi.En ole huomannut että kestään ikäisestäni noin 60 olisi tullut raumaattisia tai muutenkaan kieroon kasvanutta piiskan näpäyksen takia.Kuritus pitää antaa aina rakkaudesta niinkuin sanassakin sanotaan.En hyväksy pahoinpitelyä ja hakkaamista,mutta rakkkaudessa annettu pieni näpsäys vaikka
vitsalla ei saisi olla kielletyä.Kurittomuus on mennyt ihan mahdottomaksi nykyaikana,nuorisorikollisuus on kasvanut ja kaikenlainen väkivalta.Tämmöistä ei ollut vielä silloin kun lasten kuritus oli sallittua. Itsekin jouduin 5vuotiaan pahoinpitelemäksi työpaikalla,olin kauheilla mustelmilla,joita kävin myös lääkärille näyttämässä.Itse olen saanut pienenä piiskaa eli vitsaa ja isä aina sanoi,ettei tämä tuota kipiää vaan häpiää ja sitä se olikin koska itse tiesi tehneensä väärin,eikä ollut kieltoja totellut.Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.
- Satikutikö?
muuten minä vuonna lapsen fyysinen kurittemaminen esim tukistaminen tuli laittomaksi suomessa ja sitten ajatellaan milloin syntyi ja alkoi kasvaa tämä kuriton sukupolvi jolla "on kokoajan paha olla". Ja joka nyt itse saa vauvoja kovaa vauhtia ja on itse kysymysmerkkinä miten niitä kasvatetaan..
Itse synnyin vuonna -80 ja sain tukkapöllyä ja melkein koivuniemen herraakin. Enkä uskaltanut rettelöidä sen enempää kotona kun kylilläkään ja käytöstavat löytyy. Enkä koe tulleeni pahoinpidellyksi vaikka kuri oli tiukka. En juurikaan viiti vedellä kännejä (vielä nyt kolmekymppisenäkään saati alaikäisenä) tupakkaa en oo koskaan polttanut, aika lailla ansiosta että kotona siitä ois tullut aika lailla satikutia.
Emmä nyt omia lapsiani aio laittomasti kurittaa mutta oon silti sitä mieltä että kuri pitää olla ja otteet sellaset että lapsi osaa varoa tekemisiään. Ei sen tartte olla pahoinpitelyä että jämäkästi tekee selväksi lapselle että mikä on kiellettyä mikä ei.- ympäristökö
oli 3 aikanaan eikä me koskaan näin kiusattu toisia kun lapseni nyt. entiedä mikä silloin oli paremmin. ei me kasvattajina niin kaukana olla vanhemmista.
- Kokemuksia on monenl
Minäkin olen saanut tukkapöllyjä ja luunappeja lapsena, useimmiten "ansaitustikin", joskaan itse en aina oivaltanut syy-seuraussuhdetta, lapsi kun olin. En ajatellut, että minua pahoinpideltiin. En luota isääni. Enkä oikein äitiinikään. Miten luottaisin ihmiseen, joka käytti isomman ja aikuisen valtaansa tuottaakseen minulle kipua? Omasta mielestään täysin loogisesti ja hyvässä tarkoituksessa, mutta pienen lapsen näkökulmasta usein mielivaltaisesti.
Välini vanhempiin ovat ok, en kaipaa psykoterapiaa, pärjään elämässä. Mutta en myöskään luota vanhempiini niin kuin rakkaimpiin ja läheisimpiin ihmisiin pitäisi voida luottaa. Alitajuisesti tiedän, että oma hermostuminen, ärsyyntyminen tms. menee minun turvallisuuteni ja hyvinvointini edelle. Miksi luottaisin sellaisiin ihmisiin? En ole heikko tai hankala. Olen vain sisimmässäni se sama lapsi, joka pelästyi kerta toisensa jälkeen vanhempiaan.
Luojan kiitos tapasin nuorena jonkun muun, johon voin luottaa. Ilman sitä saattaisikin tarvita psykoterapiaa :)
En halua kokeilla, kokisivatko omat lapseni käytökseni niin kuin minä koin, vai niin kuin joku "paremmin asian sulattanut" sen koki. Helpompaa on jättää kurittamatta fyysisesti. - tervejärki..
Kokemuksia on monenl kirjoitti:
Minäkin olen saanut tukkapöllyjä ja luunappeja lapsena, useimmiten "ansaitustikin", joskaan itse en aina oivaltanut syy-seuraussuhdetta, lapsi kun olin. En ajatellut, että minua pahoinpideltiin. En luota isääni. Enkä oikein äitiinikään. Miten luottaisin ihmiseen, joka käytti isomman ja aikuisen valtaansa tuottaakseen minulle kipua? Omasta mielestään täysin loogisesti ja hyvässä tarkoituksessa, mutta pienen lapsen näkökulmasta usein mielivaltaisesti.
Välini vanhempiin ovat ok, en kaipaa psykoterapiaa, pärjään elämässä. Mutta en myöskään luota vanhempiini niin kuin rakkaimpiin ja läheisimpiin ihmisiin pitäisi voida luottaa. Alitajuisesti tiedän, että oma hermostuminen, ärsyyntyminen tms. menee minun turvallisuuteni ja hyvinvointini edelle. Miksi luottaisin sellaisiin ihmisiin? En ole heikko tai hankala. Olen vain sisimmässäni se sama lapsi, joka pelästyi kerta toisensa jälkeen vanhempiaan.
Luojan kiitos tapasin nuorena jonkun muun, johon voin luottaa. Ilman sitä saattaisikin tarvita psykoterapiaa :)
En halua kokeilla, kokisivatko omat lapseni käytökseni niin kuin minä koin, vai niin kuin joku "paremmin asian sulattanut" sen koki. Helpompaa on jättää kurittamatta fyysisesti.voi hertsileijaa...saanu pari luunappii/tukkapöllyy eikä sellast kestä...se ihan normaalii meininkii et ihminen oppii mikä on oikein ja väärin, ihte olin sen verran kovanaama ettei sellaset auttanu ja sain piiskaa moneen kertaan enkä oo siit katkera vanhemmille enkä tartte terapiaa, mun mielest lapsen pitää oppii mikä on oikein ja väärin, joku ei tartte ees luunappii vaan uskoo pelkästään kieltoja mut on sinnikkäämpii lapsii eikä sellaset niihin tehoo ja silloin pitää antaa ns. tukkapöllyy varsinkin jos aiheuttaa pahaa pienemmälle eikä pelkkä sanallinen kielto auta, uskoisin et sellaset lapset ovat taistelijoita eikä pieni näpäytys niile traumoja aiheuta, ei ainaskaan mulle oo aiheuttanu.....
- Ottiatuota34
Kokemuksia on monenl kirjoitti:
En halua kokeilla, kokisivatko omat lapseni käytökseni niin kuin minä koin, vai niin kuin joku "paremmin asian sulattanut" sen koki. Helpompaa on jättää kurittamatta fyysisesti.Aivan totta, tukkapöllyt ja läpsäykset vaikuttavat eri lapsiin eri tavoin. Minä en koe saaneeni tukkapöllyä koskaan "aiheesta" enkä ole niistä kiitollinen yhtään kenellekään. Omille lapsillenikin olen niitä antanut, koska tämä malli minulla on. Olisinpa oppinut toisenlaista käytöstä pienenä.
- Daijua
Sun logiikan mukaan minusta olisi sitten pitänyt tulla kunniallinen herrasmies, kun isäni hakkasi ja läpsi minua koko lapsuuteni. Ei varmaan päivää mennyt, että rakas isäukko ei olisi jotain pientä kivun tunnetta antanut, mutta homma loppui 16-vuotiaana, kun hakkasin äijän sairaalakuntoon.
Siitä 16 vuotta kestäneestä pahoinpitelystä jäi mukavia seurauksia mm alkoholismi, rattijuopumustuomiot ja pahin lienee se, että en uskalla tehdä omia lapsia. Että kun kuritatte niitä lapsianne niin tulkaa ensin kysymään vaikka minulta miltä se tuntuu.
- äiti 87
itselläni on melkein 2v lapsi ja uhmaa löytyy, samalla kokeillaan oikein kunnolla rajoja. Kun mua puri, purin takaisin. Ja seuraavan kerran läpsäsi mua, läpsäsin takaisin. Ei ole sen koommin purrut tai läpsinyt. Itku tietenkin tuli, kun äiti purikin takaisin terävän "ei"n säestämänä. Sanoin että sattuu ja kyllä ymmärsi. Halattiin kun asia oli täysin ymmärretty. Anteeksi en pyytänyt.
Puistossa osaa todella hyvin käyttäytyä. Odottaa jonossa, ei ikinä töni toisia tai lyö, vaikka on kyllä muutaman kerran puistossa toiselta lapselta saanut syyttä läpsyä naamaan, siinä olen sitten toisen lapsia tiukasti kieltänyt "ei"llä , kun äidit vaan mulle pahoittelevat.
Tollasta käytöstä en hyväksy.
Moni mami voi olla nyt kauhuissaan tästä kirjoituksesta. Ketään en ole pahoinpidellyt, lastani vain kasvattanut.- sos.
." Ketään en ole pahoinpidellyt, lastani vain kasvattanut." Jos ollaan tarkkoja niin kyllä sinä olet pahoinpidellyt lastasi.
- äiti 87
sos. kirjoitti:
." Ketään en ole pahoinpidellyt, lastani vain kasvattanut." Jos ollaan tarkkoja niin kyllä sinä olet pahoinpidellyt lastasi.
anna olla. Toi on ihan oikeasti naurettavaa.
Niinkuin sanoin, toiset lapset on tullut syyttä lastani läpsimään, siinä vaiheessa haluaisin vanhemmalta nähdä edes pientä kurinpitoa. Jos "ei" ei riitä, lähetänkö lapsen lastenkotiin, koska on sitten väkivaltainen.
Soitanko poliisit, jos joku puistossa tönäisee ja lyö lastani?
Kokoajan nuorempi alkaa tehdä todella todella tyhmiä ja vääriä asioita, väkivaltaa, seksiä , tupakkaa, kiroilua jo alaasteelta lähtien. Kiitos olemattoman kurinpidon.
Ja nyt sanot, että mä olen pahaäiti, koska olen "pahoinpidellyt" lastani,
en anna lapsestani kasvaa samanlaista kuritonta kakaraa, joka ei osaa kunnioittaa muita.
Oletko tosissasi? - zinttura
äiti 87 kirjoitti:
Niinkuin sanoin, toiset lapset on tullut syyttä lastani läpsimään, siinä vaiheessa haluaisin vanhemmalta nähdä edes pientä kurinpitoa. Jos "ei" ei riitä, lähetänkö lapsen lastenkotiin, koska on sitten väkivaltainen.
Kokoajan nuorempi alkaa tehdä todella todella tyhmiä ja vääriä asioita, väkivaltaa, seksiä , tupakkaa, kiroilua jo alaasteelta lähtien. Kiitos olemattoman kurinpidon.
en anna lapsestani kasvaa samanlaista kuritonta kakaraa, joka ei osaa kunnioittaa muita.
Oletko tosissasi?siis,ei mitään kuritusta kannata,tarvit omaa rauhaa vaik lenkil tai ees kaveril/sukulaisel käynti :) seki piristää,meilläkin on noita samoja riehumisia mutta ääni saattaa nousta kovemmaksi mut emme käy käsiksi,sillon lapsi katsoo ettei ole turvassa taikka tulee avuton olo,,,,,,rupee pelkään vanhempiaan,eihän kukaan sitä halua....lapsi sulkeutuu omaan rauhaan eikä puhu vanhemmille mitään ja mitä siihen ettei muka muistais mitä lapsena sattunut.....NE MUISTAA!jos itekkin muistan kaikki pahat asiat ja vieläkin arka vanhempien läsnä kun käyn...omaa lasta kasvatan rakkaudessa ja sanallisessa kurissa taikka se jäähy pinnasänkyyn ellei tottele :) on ne auttanu jos on toisia kiusannut /heitellyt tai lyönyt :S
- zinttura
zinttura kirjoitti:
siis,ei mitään kuritusta kannata,tarvit omaa rauhaa vaik lenkil tai ees kaveril/sukulaisel käynti :) seki piristää,meilläkin on noita samoja riehumisia mutta ääni saattaa nousta kovemmaksi mut emme käy käsiksi,sillon lapsi katsoo ettei ole turvassa taikka tulee avuton olo,,,,,,rupee pelkään vanhempiaan,eihän kukaan sitä halua....lapsi sulkeutuu omaan rauhaan eikä puhu vanhemmille mitään ja mitä siihen ettei muka muistais mitä lapsena sattunut.....NE MUISTAA!jos itekkin muistan kaikki pahat asiat ja vieläkin arka vanhempien läsnä kun käyn...omaa lasta kasvatan rakkaudessa ja sanallisessa kurissa taikka se jäähy pinnasänkyyn ellei tottele :) on ne auttanu jos on toisia kiusannut /heitellyt tai lyönyt :S
mun mielestä tuntemattoman eioo oikeus mennä sanoon toisen lapselle mitään...pyytää vanhempaa sanoon jos silt tuntuu...sukulais lapsille sanon itse kans kyl ei saa...mutta omaa kieltelen joskus vihasenakin ei!tulee pipi!sattuu!kyllä se ymmärtää kun painottaa samaa asiaa!
- puoli ahdhn äiti
zinttura kirjoitti:
mun mielestä tuntemattoman eioo oikeus mennä sanoon toisen lapselle mitään...pyytää vanhempaa sanoon jos silt tuntuu...sukulais lapsille sanon itse kans kyl ei saa...mutta omaa kieltelen joskus vihasenakin ei!tulee pipi!sattuu!kyllä se ymmärtää kun painottaa samaa asiaa!
ihmiset on erilaisii
- kylä kasvattaa
zinttura kirjoitti:
tottakai on tuntemattomalla oikeus sanoa toisen lapselle, pitäisi olla melkein velvollisuuskin sanoa. tietenkin riippuu tapauksesta, mutta jos lapsen vanhempi ei ole paikalla tai on välinpitämätön. ja useimmin toimiikin paremmin kun vieras sanoo. eikös se ole ihan hyvä että kylä kasvattaa, rakkaudella ja lempeydellä tietenkin.
- buaa..
zinttura kirjoitti:
Pakkohan se on tuntemattoman lapsellekin puistossa sanoa, jos meinaa esim. heittää lapseni silmille hiekkaa tms. ja vanhemmat istuu kauempana. En mä siinä tilanteessa mee niille sanoon, vahinko on jo sattunut. Toisen lasta tai omaansa ei saa pahoinpidella, kurinpito ja puhuminen on asia erikseen.
- Ääliövgf
äiti 87 kirjoitti:
Oletko tosissasi?Miten lapsesta muka tulee fiksumpi ihminen jos sitä mättää turpaan kasvatuksen nimissä? Tuollainen ns kurittaminen on just kouluttamattomien ja vähäpätöisten ihmisten keino, koska suvussa ei ole sivistyksen alkeita. Kasvatus ja pahoinpitely näyttää olevan suurimmalle osalle synonyymi.
- Voi itku
äiti 87 kirjoitti:
Oletko tosissasi?Olet läpsinyt ja jopa purrut pientä lastasi, joka ei itse niintehdessään paremmin ymmärtänyt. Nyt vain opetit hänelle, et on oikein läpsiä ja purra, etenkin jos on siompi ja vahvempi. Wau, tosi onnistunutta kasvattamista...
- huono kasvattaja
vaikka100 kertaa päivässä kieltää ja kertoo mikä on kielletty. aina vaan sama uudestaa. tuntuu ihan helvetti ihmeelle miten on mahdollista tuollainen velmuilu tuos iäs. vessaan tai huoneeseen vienti ei auta. tuskin mitään on tehtävissä.
- iloitkaa
ota lapsi syliin lue kirjaa tai mene ulos leikkipuistoon,ota mukaan ruan
laittoon tai siivoukseen anna lapselle virikkeitä piirrä ,väritä lapsi
kaipaa huomiota katselkaa yhdessä joku lasten video tai kuunnelkaa
lastenlauluja joten huolehtikaa lapsista vanhemmat eikä vain kuritusta. - dfhngvb
iloitkaa kirjoitti:
lastenlauluja joten huolehtikaa lapsista vanhemmat eikä vain kuritusta.oikein lässytät tässä? Toi sun litaniasi on TAVALLISTA ELÄMÄÄ - luuletko, etteivät ihmiset tee noin?!
Lapsien kasvatus ja heistä huolehtiminen sisältää myös sen, että heille laitetaan rajat. Tuollaisia äidin kainalossa paapottuja pikku-paskiaisia on tullut aivan tarpeeksi vastaan aikuisella iällä: ihmisiä, jotka työelämässäkin käyttäytyvät kuin kurittomat kakarat ja suurinpiirtein heittelevät tavaroita seinille, jollei homma etene heidän mielensä mukaan. "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee", tapasi maamovainaa sanoa ja oikeassa oli. Ns vapaa kasvatus on perseestä! - rauhallisesti
dfhngvb kirjoitti:
oikein lässytät tässä? Toi sun litaniasi on TAVALLISTA ELÄMÄÄ - luuletko, etteivät ihmiset tee noin?!
Lapsien kasvatus ja heistä huolehtiminen sisältää myös sen, että heille laitetaan rajat. Tuollaisia äidin kainalossa paapottuja pikku-paskiaisia on tullut aivan tarpeeksi vastaan aikuisella iällä: ihmisiä, jotka työelämässäkin käyttäytyvät kuin kurittomat kakarat ja suurinpiirtein heittelevät tavaroita seinille, jollei homma etene heidän mielensä mukaan. "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee", tapasi maamovainaa sanoa ja oikeassa oli. Ns vapaa kasvatus on perseestä!olet varmaankin saanut lapsena kuritusta kun noin vihaisena
vastailet,tai ehkä olet liiankin vapaasti saanut kasvaa jolle ei
rajoja ole annettu,mieti ja ajattele muita enemmän kuin itseäsi.
Kyllä kaksi vuotias pitää olla vielä åidin ja sän kainalossa.joten
älä äksyile.Vihaat lapsia, ehkä ei itselläsi ole. - elämän haastaja
dfhngvb kirjoitti:
oikein lässytät tässä? Toi sun litaniasi on TAVALLISTA ELÄMÄÄ - luuletko, etteivät ihmiset tee noin?!
Lapsien kasvatus ja heistä huolehtiminen sisältää myös sen, että heille laitetaan rajat. Tuollaisia äidin kainalossa paapottuja pikku-paskiaisia on tullut aivan tarpeeksi vastaan aikuisella iällä: ihmisiä, jotka työelämässäkin käyttäytyvät kuin kurittomat kakarat ja suurinpiirtein heittelevät tavaroita seinille, jollei homma etene heidän mielensä mukaan. "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee", tapasi maamovainaa sanoa ja oikeassa oli. Ns vapaa kasvatus on perseestä!Itseäni ei ole milloinkaan kuritettu fyysisesti, mutta silti vanhimman lapsen kanssa on joutunut todella ottelemaan oikein kunnolla... nyt jo 16 melkein 17... olen jopa saanut siitä valtion antaman rangaistuksen... mutta todella hän on ollut haasteellinen, erittäin herkkä, lujatahtoinen, lahjakas musiikillisesti, kielellisesti ja liikunnallisesti siis lähes kaikessa mikä häntä kiinnostaa... mutta erittäin impulsiivinen ja räiskyvän tempperamenttinen ja on edelleen.... olen rakastavasti häntä riehumiskohtauksen saatuaan pitänyt kiinni ettei satuta muita tai itseään... kertonut toistuvasti ja rauhallisesti mitä saa ja mitä ei saa tehdä ... yrittänyt johdonmukaisesti tehdä sen positiivisen kautta, mutta ei ole auttanut eikä myöskään lopulta viimeisenä keinona negatiivinen kieltäminenkään...
Olen epäillyt varsinkin kouluiässä,että hänellä impulsiivisuutensa vuoksi on ADHD, mutta kun hän taavllista lahjakkaampana osasi jo lukea (ruotsiksi - ollut kolmivuotiaasta lähtien kielikylvyssä ja suomeksi) ja laskea sekä hiukan kirjoittaa, häntä ei sellaiseksi haluttu edes testata tai annettu mitään apua missään vaiheessa, vaikka apua on pyydetty julkiselta puolelta, sillä yksityisiin diagnooseihin ja hoitoihin valitettavasti tuoloin ei rahat riittäneet.... näin oltiin ihan omien neuvojen varassa... yli impulsiivisuus ja kinesteettisyys on jonkin verran mielestäni ja varsinkin nyt isompana aiheuttanut alisuoriutumista, kun kaikki opettajat eivät ole hänen liikkuvaisuuttaa ymmärtäneet ja älykkyys on jäännyt sen varjoon... on kyllä ollut opettajia, jotka ovat olleet avarakatseisia ja saaneet huippusuorituksia hänestä esille... eli esim. 7 lk. 5 on noussut 8 luokan loppuun mennessä 9 matematiikassa ja kemiassa (kemiassa meinasi saada jopa ehdot 7 lk:lla)... huonosta ymmärtämisestä kuvaa antaa kuinka kokeiden keskiarvo on 9,5 tunti kuulusteluineen hän saa aineesta silti 8 tai jopa parissa 7 arvosanan... liikunnassa hänellä on ilman varsinaista harrastamista esim. pituushypystä ja pitkän että lyhyen matkan juoksusta samat tulokset kuin luokallaan olleella 8 vuotta yleisurh.kilpamielessä harrastaneella eli ikäryhmälleen 100% luokan suoritukset... silti hän sai liikunnasta 9, vaikka muutkin liikunnan taidot ovat maximissaan esim. saa spagaatin lämmittelemättä ja samoin kuin voimistelun sillan yms... juuri levottoman käytöksen ja myöhästelyn takia... kielissä kaikissa hänellä oli yläasteella 9-10 arvosanat... ala-asteella ei koska hän oli silloin ko. tunneilla liian levoton osatessaan asiat... 2. - 3. luokalla ei pätevä kasvatustiedettä opiskellut opettaja oli kaikkein pätevin... ja sai homman toimimaan ja osasi arvostaa hänen lahjojaan ja hyvää ryhmätyötaitoaan - tämä epäpätevä alkuopettaja sanoikin, että tyttärelläni olisi ollut jo enemmän vaikeuksia, jos hän olisi ns. tavallisella eikä haasteellisemmassa ryhmässä kielellisesti... samoin hän oli maininnut muutamasta muusta oppilaasta ko. luokalla... eli tässäkään pätevä ei ollut koulutukseltaan pätevä opettaja arvioimaan tilannetta...
Siis itse olisin välillä kaivannut kyllä tuossa ennen 10 ikävuotta järeämpiä otteita oman käytökseni suhteen... todella oltiin siskon kanssa oikeita kauhukakaroita välillä... luovuus kyllä pääsi kukkimaan, kun rajoja sillä tavalla osattu laittaa ehdottomiksi, vaikka sitten olisin sen kerran saanut tukkapöllyä, jos se olisi estänyt vahingoittamasta pikkusiskoa tai koiraamme...
eli lapsia ja elämäntilanteita ja vanhempia on erilaisia... kannattaa todella miettiä ennen kuin alkaa arvostella toisia...
tässä vuosien aikana huomasin meillä sen virheen, että meillä vanhemmilla ja isovanhemmilla ei ollut samanlaisia sääntöjä kuin vasta nyt myöhemmin ehkä sitten paremmin... se söi meidän kaikkien "auktoriteettia"... hänen lahjakkuuden ja luonteen huomioiden se yhtenäisyys olisi ollut kaikkein oleellisinta... mutta nyt tiedostaa kuin ei milloinkaan... isovanhemmille asia on vieläkin vaikeaa... Kaikki lapset on erilaisia, toiset herkempiä, toiset kovempia... Uskoisin, että vanhempi, jos oman lapsensa tuntee, osaa sisäistä ääntään kuuntelemalla kasvattaa lasta sellaisella tavalla, että asiat menee perille. Joskus se voi tarkoittaa myös fyysistä kurittamista.. Itse en kuitenkaan voisi kuvitella, että lapsiani (jos minulla joskus on lapsia) löisin, vaikka tekisi mieli. Se vie luottamuksen vanhempaan. Ainakin omalla kohdallani on käynyt niin, mutta enemmän itseeni kohdistunut väkivalta lapsuudessa on ollut henkistä väkivaltaa, huutamista, halveksimista, ivallisesti nauramista yms. (se romuttaa itsetuntoa tehokkaasti). Voi olla, että jollekin ei se lyöminen satu niin paljon kuin toiselle ja voi olla toimivampi keino saada asiat perille, kuin puhuminen. En kehottaisi jatkamaan lyömistä... mutta voi olla että se on jossain tilanteessa ainoa mieleen tuleva keino. Kannattaa kuitenkin miettiä yhdessa jonkun toisen äidin tai vaikka ammattiauttajankin kanssa (jos siltä tuntuu) muita keinoja. Voimia lasten kasvatukseen!
- paapominen huhuhu
iloitkaa kirjoitti:
lastenlauluja joten huolehtikaa lapsista vanhemmat eikä vain kuritusta.Siis palkitaan lapsen huono käytös? Ppitäisikö lapselle antaa tikkari kun toista lyö? Tuo on normaalia elämää tuo yllämainittu. Siis puistossa olo, piirtäminen jne. Kyllä ne lapset kuule kiukkuaa ja kokeilee rajoja vaikka kuinka lastenlauluja kuunnellaan. Ja kun rajoja kokeillaan, niin silloin rajat pitää näyttää. Eikä sallia kaikkea.
- rsghtjrykiu
ymmärrän kyllä hyvin väsymyksesi ja turhautuneisuuden, joten tässä olisi joitakin keinoja jotka ainakin meillä on hyviksi havaittu arjen sujumiseksi:
- 1 varoitus jonka jälkeen jäähynurkka. Nurkassa pari minuuttia mietitään mitä tuli tehtyä, asia jutellaan halki ja pyydetään anteeksi, halataan ja unohdetaan. Tuo toimii niiden asioiden kanssa, mitkä lapsi tietää kielletyksi mutta rajoja koetellakseen tekee niitä silti joskus. Yleensä riittää jo pelkkä varoitus nurkasta, eli kokoajan harvemmin tarvitsee sitä käyttää. Tuossa tärkeää on, että se uhkaus nurkasta toteutetaan myös, eikä pelkästään uhkailla sillä.
- määrätietoisuus. kun pitää pukea, niin silloin puetaan. kun on ruoka-aika, niin silloin syödään. jos menee ruokailu leikkimiseksi, otan ruuat raa'asti pois. leluilla leikitään nätisti, jos niitä heitellään ja paiskotaan pitkin kämppää, ne lähtee pois. sohvilla ei hypitä, pöydille ei kiipeillä. kyniä käytetään vain paperiin, ei seiniin. selkeät säännöt täytyy olla, ja niistä ei lipsuta missään vaiheessa. miljoonan toiston jälkeen ne iskostuu mukulankin päähän :)
- "ei"-sanan vähentäminen auttoi meillä paljon. välttelen nykyään pelkkää eitä, ja käännän asioita toisinpäin "mitäpä jos tekisit näin" -tyylillä. Jutellaan paljon ja käydään asioita läpi. "saako näin tehdä?" "äitiä sattuu kun lyöt, tulee paha mieli" jne jne.
- lapselle tekee hyvää kun se saa osallistua asioihin. annan hänen valita kahdesta puserosta mieleisensä, ottaako vettä vai maitoa, värikynät vai maalit, kengät, jne. pienet asiat. kotitöissä lapsi touhuaa mukana myös kokoajan.
- läheisyys on tietysti tärkeää. paljon haleja ja syliä. samoin on säännöllinen päivärytmi, se helpottaa paljon kun lapsikin tietää jo mitä seuraavaksi on tulossa.
- kannustaminen ja palkitseminen. kun joku lapselle vaikea asia on mennyt hyvin, niin saa laittaa tarran seinällä olevaan julisteeseen. joskus ihan vaan hyvästä käytöksestä tai muustakin laitetaan tarrat. kehun lasta paljon ja riemuitaan yhdessä onnistumisista.
- on tärkeää antaa lapsen tehdä asioita itse, vaikka se onkin aamukiiressä yhtä hampaiden kiristelyä kun toinen yrittää saada lenkkareita jalkoihin, silti se on lapselle tärkeää kun onnistuu itse tekemään asioita eikä niitä tehdä kokoajan puolesta.
muuten en osaa oikein sanoa mitään, ehkä voisit yrittää saada lapsia välillä hoitoon jotta pääsisit huilaamaan kunnolla? kyllä ne hermot kiristyy muillakin, itse lähden välillä toiseen huoneeseen, vaikka vessaan hetkeksi jos tuntuu siltä ettei nyt homma luista. joskus on parempikin kun ei yritä edes puhua lapselle järkeä, kun molemmat ollaan siinä mielentilassa ettei mikään mene edes perille.
lapsen fyysinen koskemattomuus pitäisi suojata, eli läpsiminen täytyisi saada loppumaan ennen kuin siitä tulee automaattinen tapa. en kuitenkaan usko että sulla on sen kummempaa ongelmia kuin väsymys ja ylirasitus, kun stressaavia tekijöitä on enemmän mitä pystyy kantamaan.- zinttura
juu tuo käänteinen on hyvä opetella :D huomannut itsekkin,pojalle pitää kans sanoa et etkö hakis jotai kivaa kirjaa jne ettei menis siihen pahan tekemiseen ja tuo ruoka juttu on kans hyvä jos ei syö ei syö,odotetaan seuraavaan ruoka aikaan :) kyllä toimii kaikki jutut kun yrittää käyttää mielikuvitusta ^^
- kasvaa ne!
zinttura kirjoitti:
juu tuo käänteinen on hyvä opetella :D huomannut itsekkin,pojalle pitää kans sanoa et etkö hakis jotai kivaa kirjaa jne ettei menis siihen pahan tekemiseen ja tuo ruoka juttu on kans hyvä jos ei syö ei syö,odotetaan seuraavaan ruoka aikaan :) kyllä toimii kaikki jutut kun yrittää käyttää mielikuvitusta ^^
Itse melkein kolmevuotiaan melkoisen vilkkaan lapsen äitinä täytyy todeta että, okei, fyysinen kurittaminen on kielletty, ja kannatan sitä. Kuitenkin, joskus muksu menee sellaiseen "moodiin" ettei mikään auta, ja siis oikeasti mikään. Ihan sama itketkö vai nauratko tai mihin laitat seisomaan, niin meno ei rauhoitu. Silloin kun niskavilloista ottaa pikkasen kiinni niin meno rauhoittuu heti. Se pysäyttää hänet vaikkei varsinaisesti satu. Ja siis tosiaankin vain niissä tilanteissa joissa MIKÄÄN ei auta. Lapseni ei pelkää minua enkä koe itseäni pahoinpitelijäksi. Aluperäiselle kirjoittajalle sanoisin että olet väsynyt ja vanhempi lapsesi varmasti hakee huomiota toiminnallaan. Jos kokeilisit hetken antaa hänelel erityisen paljon huomiota ja katsoisit muuttuuko muksun käytös? Varmasti et ole mitään traumaa lapsellesi aiheuttanut mutta sekin on totta että omaa kiukkua täytyy oppi hallitsemaan, vaikka väkisin. ( Pelkällä keittiöpsykologialla väittäisin että en jaksa uskoa että jos äiti purkaa kiukkua "potkimalla seiniä ja tavaroita heittelemällä" lapsi oppii kiukun hallintaa, vaan esimerkin kautta) Mutta hei, mulla on vaan yksi lapsi eikä kasvattajan pätevyyttä :)
Jaksamista! - hhhhhhuuuuuuhhhh
kasvaa ne! kirjoitti:
Itse melkein kolmevuotiaan melkoisen vilkkaan lapsen äitinä täytyy todeta että, okei, fyysinen kurittaminen on kielletty, ja kannatan sitä. Kuitenkin, joskus muksu menee sellaiseen "moodiin" ettei mikään auta, ja siis oikeasti mikään. Ihan sama itketkö vai nauratko tai mihin laitat seisomaan, niin meno ei rauhoitu. Silloin kun niskavilloista ottaa pikkasen kiinni niin meno rauhoittuu heti. Se pysäyttää hänet vaikkei varsinaisesti satu. Ja siis tosiaankin vain niissä tilanteissa joissa MIKÄÄN ei auta. Lapseni ei pelkää minua enkä koe itseäni pahoinpitelijäksi. Aluperäiselle kirjoittajalle sanoisin että olet väsynyt ja vanhempi lapsesi varmasti hakee huomiota toiminnallaan. Jos kokeilisit hetken antaa hänelel erityisen paljon huomiota ja katsoisit muuttuuko muksun käytös? Varmasti et ole mitään traumaa lapsellesi aiheuttanut mutta sekin on totta että omaa kiukkua täytyy oppi hallitsemaan, vaikka väkisin. ( Pelkällä keittiöpsykologialla väittäisin että en jaksa uskoa että jos äiti purkaa kiukkua "potkimalla seiniä ja tavaroita heittelemällä" lapsi oppii kiukun hallintaa, vaan esimerkin kautta) Mutta hei, mulla on vaan yksi lapsi eikä kasvattajan pätevyyttä :)
Jaksamista!Kyllä maailma on muuttunut 70 ja 80 luvun todella paljon. Lisäaine määrät jo lisää lasten käytöshäiriöitä todella rajusti. Tämän päivän lapset elää semmosiessa yltäkylläisyydessä että kaupan hyllyt notkuu leluja ja herkkuja ja kaikkea pitäisi olla kaikilla ja paljon. Lapset menevät sekasin tämmöisessä maailmassa kun on liikaa valinnanvaraa ja kaikkea tarjolla kaiken aikaa.
Ruokakaupassa on hirmusesti ruokaa joista vanhemmat valitsevat lastensa ruoat ja suurinosa ruoista on täysin ravintoköyhää pa....aaa ja tämä lisää käytöshäiriötä lapsille ( agressiivisuutta ja levottomuutta )
Minun lapsuudessani 80 luvulla syötiin paljon ravintorikkaampaa ruokaa ja leikittiin pihalla ja keksittiin leikkejä ja pelejä ilman viimesen päälle välineitä. Nyt lapsilla on kaikenmaailman vempeleet ja pää sekasin kaikesta tästä kun kaikkea on tarjolla yllin kyllin.
Eli ei se kurinpuute tai vanhempien huonontuminen ole syynä tämän päivän ongelmiin vaan tämän suuren ahneen ikäluokan ( nyt 50-60vuotiaden ) jotka ovat tämmöisen yhteiskunnan rakentaneet.
Minun mielestäni me nyt 30-40 vuotiaat olemme vapaan kasvatuksen uhreja jotka saivat olla täysin ilman kasvatusta! - niin...
hhhhhhuuuuuuhhhh kirjoitti:
Kyllä maailma on muuttunut 70 ja 80 luvun todella paljon. Lisäaine määrät jo lisää lasten käytöshäiriöitä todella rajusti. Tämän päivän lapset elää semmosiessa yltäkylläisyydessä että kaupan hyllyt notkuu leluja ja herkkuja ja kaikkea pitäisi olla kaikilla ja paljon. Lapset menevät sekasin tämmöisessä maailmassa kun on liikaa valinnanvaraa ja kaikkea tarjolla kaiken aikaa.
Ruokakaupassa on hirmusesti ruokaa joista vanhemmat valitsevat lastensa ruoat ja suurinosa ruoista on täysin ravintoköyhää pa....aaa ja tämä lisää käytöshäiriötä lapsille ( agressiivisuutta ja levottomuutta )
Minun lapsuudessani 80 luvulla syötiin paljon ravintorikkaampaa ruokaa ja leikittiin pihalla ja keksittiin leikkejä ja pelejä ilman viimesen päälle välineitä. Nyt lapsilla on kaikenmaailman vempeleet ja pää sekasin kaikesta tästä kun kaikkea on tarjolla yllin kyllin.
Eli ei se kurinpuute tai vanhempien huonontuminen ole syynä tämän päivän ongelmiin vaan tämän suuren ahneen ikäluokan ( nyt 50-60vuotiaden ) jotka ovat tämmöisen yhteiskunnan rakentaneet.
Minun mielestäni me nyt 30-40 vuotiaat olemme vapaan kasvatuksen uhreja jotka saivat olla täysin ilman kasvatusta!Niin! Ja näkeehän ja kuuleehan sitä joka puolella, miten lepsuja vanhemmat ovat. Kysyvät pieniltä lapsiltaan jotka eivät ymmärrä, minkä juoman haluat, minkä jäätelön näistä haluat? Sitten vaihdellaan moneen kertaan. Ei lapsi osaa vielä päättää. Lapsen asioista päättää vanhemmat.
- tiina.äiti
hhhhhhuuuuuuhhhh kirjoitti:
Kyllä maailma on muuttunut 70 ja 80 luvun todella paljon. Lisäaine määrät jo lisää lasten käytöshäiriöitä todella rajusti. Tämän päivän lapset elää semmosiessa yltäkylläisyydessä että kaupan hyllyt notkuu leluja ja herkkuja ja kaikkea pitäisi olla kaikilla ja paljon. Lapset menevät sekasin tämmöisessä maailmassa kun on liikaa valinnanvaraa ja kaikkea tarjolla kaiken aikaa.
Minun mielestäni me nyt 30-40 vuotiaat olemme vapaan kasvatuksen uhreja jotka saivat olla täysin ilman kasvatusta!hei taiat yleistää vähän liikaa,ei ainakaan minun lapset saa aina kaikkee mitä haluaa..kun ei me olla niin varakkaita että ostetaan lapselle joka päivä oma ruoka vaan se joutuu syömään samaa kuin mekin..
- Selkään vaan!!!
Kyllähän aina pikku läpsäys tai selkäsauna opettaa rajat lapselle.
Nähtävissä on tuolla kaupungilla vapaan kasvatuksen "helmet" jotka räkii, huutelee, kiroilee, eivät millään tapaa kunnioita aikuisia yms. jne.- Dremeli
Nykyään näyttää olevan eri systeemit lapsenkasvatuksessa. Siinä missä enne annettiin tukkapöllyä ja vitsaa(iteki melko usein sain) ni nykyää melkei huutaminenki tuntuu olevan väärin. Itsekään en koe tulleeni mitenkään "pahoinpidellyksi", päinvastoin tuli opittua aika hyvin mitä ei saa tehdä. Se, että näköjään nykyään ei saa edes tukkapöllyä antaa ni se näkyy valitettavasti useammin ku tarpeen lasten vallattomuutena.
Ja ei, mulla ei ole lapsia. - mieti
ajattele ensin minkä ikäisestä on kysymys 2vuotias,ehkä 5-13vuotiaan kurittaminen
voisi olla jonkun asian kieltäminen esim.pelaaminen,kavereiden tapaaminen jne.
joten ei mitään selkäsaunoja jota ehkä sinä tarvitsisit.
- Matti Viikate
Jos ensin lapsaiset ja sitten otat syliin, niin lapsi ei ymmarra kaytostasi. Ei ole johdonmukaista jos ensin tulee rangaistus ja sitten palkinto. Sinun taytyy keksia jokin muu keino, ota vaikka se toinen lapsi syliisi ja osoita ilmeillasi kiusaajalle hanen tehneen vaarin. http:///mattiviikate.newsvine.com/
- Haluaa tienata!
Siis onko tuo ihan oikeasti ilmaista ja totta? Toimii Suomessa? Ei MITÄÄN kuluja? Luin, että PayPal maksaa jotain jos tekee tilisiirtoja tai jotain? Onko totta? Kerro toki lisää!!!
- vain hölmöille
Haluaa tienata! kirjoitti:
Siis onko tuo ihan oikeasti ilmaista ja totta? Toimii Suomessa? Ei MITÄÄN kuluja? Luin, että PayPal maksaa jotain jos tekee tilisiirtoja tai jotain? Onko totta? Kerro toki lisää!!!
Jos rahaa sataisi taivaalta niin kaikki olisivat ulkona ;)
- 24/7 yh-iskä
Voisitko kertoa mitä lasten isä tekee? Vai oletko yksinhuoltaja?
- näin ennen
vähän persposkille koivuniemen herraa ni rupee oppimaan :D
- weddikiuikki
miks ylipäätään teit kahta lasta?kyllä yksikin lapsi ois kavereita löytäny.itse tein yhden lapsen,toisesta en haaveilekaan.muuta ne ei tee kuin tappelevat keskenään sisarukset.oisit tehessäs aatellut pitääkin housut jalassa.auttaakos ukkelis yhtään hoidossa,vai onko sulla ukkoo edes?läpsitkö sitäkin hermostuksissasi?2-lasta vaatii hermoja.ne rääkyy,riskaa,tappelee keskenään,kilpailee.ei kiitos mulle kahta koskaan..suhteestakin varmaan vievät suuren osan pois,jos on enemmän kuin yks lapsi.turha on esittää ihanaa perhettä joilla on enemmän kersoja.ukkokin osaa olla naama virneessä kun käy tökkimässä jotain muuta muijaa kuin omaasa,kun ei kerkee kotona,kun kiljuvat pennut heiluu,äiti hermoilee.näin se vaan menee.ei käy katteeks suakaan..
- hoidettujopois
Älä tee enää. Ymmärrät nyt, että missä se raja on ja että sinun pitää seurata omaa fiilistäsi, ettet mene mukaan siihen tilanteeseen niin syvälle. Sinun kuuluu olla se vanhempi siinä, ei se toinen osapuoli, joka elää sen lapsen tunne-elämää.
Kunhan et tee enää niin tuo vielä ohi menee. - 3434
En ole äiti en edes nainen. Mutta ihmisen elämän on inhimillistä ja on tarpeen antaa itselleen anteeksi mitä sitten on tehnytkin koska muuten se jää painamaan mieltä. Meidän tarkoitus ei ole elää kantaen syntisäkkiä vaan elää tässä ja nyt ja nauttia siitä mitä siitä saa irti. En tarkoita hälläväliä-tyyliä vaan sitä ettei menneisyyttä ja tulevaisuutta murehdita liikaa.
Lasta ei saa läpsästä mutta sekin on uusi asia, vielä 20 v sitten se oli ihan normaalia, saatika tuhansia vuosia sitten.
Virhe: läpsäisy lapsen virheestä ja heti samantien anteeksipyyntö siitä. Jos läpsäiset (mitä ei saisi tehdä) älä ihmeessä mene pilaamaan sitäkin pientä posiviitista merkkiä jonka se antaa anteeksipyynnöllä. Noin pieni lapsi on kuin koira tai kotieläin joka menee vain sekaisin siitä että ensin läimitään ja sitten hellitään samalla kertaa. Ohjaavat teot erikseen siitä että pyytelet anteeksi tekojasi..
Minua ei juurikaan kiinnosta mitä laki sanoo tukkapöllyistä jne. Jos joku vanhempi sitä käyttää opetusmetodinaan niin käyttäköön. Mitään pahempaa väkivaltaa en hyväksi mutta tiedän että tapahtuu.
Lue joku kirja miten lapsia kasvatetaan. Ja lisäksi: et ole huono ihminen koska kukaan ei ole täydellinen. Olet ehkä väsynyt ja omaat hieman vääriä kasvatusmetodeja. Nämä on korjattavissa. Tärkeintä: älä jää makaamaan tuleen ja syytä itseäsi koska sen lapset vaistoavat. On periaatteessa parempi antaa tukkapölly ja asia on sillä selvä kuin se että läimäset ja pyytelet anteeksi ja kärsit siitä vielä päiviä: lapsi tajuaa että olet "huono äiti", siis vaistoaa että olet todella tehnyt jotain väärin kaikkien mielestä ja alkaa käyttämään tätä ehkä hyväksi.
Hyvä neuvo 2v lapsen uppiniskaisuuteen on leikkikarenssi. Joku tila, huone tai rajattu alue jossa ei ole leikkikaluja ja näet lapsen kokoajan. Siinä kun istuu vähän aikaa, alkaa katumaan ja ymmätämään syyt ja seuraukset.- k9067hjm
kirjoitettu! Johdonmukaisuus on kullan arvoista!
- HYVÄ!
Olet tehnyt juuri niin kuin KUNNON äidin kuuluukin. Kurinpalautuksen pitää aina olla sellaista, että lapsi tajuaa ettei noin saa tehdä. Kyse ei ole mistään muusta kuin behaviorismista, jos lapsi ei saa tuntuvaa ärsykettä sillon kun tämä toimii väärin, niin tätä ei saa muuttamaan käytöstään. Ja vaikka sosiaalipaskakukkahattuakat mitä tahansa väittävätkin, niin pelkkä puhe EI MENE PERILLE!!!!! Ihmisen perusmekanismit eivät ole muuttuneet miksikään kymmenien tuhansien vuosien aikana, joten on ihan turha ihmetellä miksi nykynuoriso on täysin rappiolla -- kun kuria ei saa antaa, niin kasvatuksen saldo on sen mukaista!
- juuti
kummaa touhua nykyään minä v. 85 syntynyt olen saanut tukkapöllyä, koivuniemenherraa ja vyöstäkin. olen kiltti avoin ja rakastan vanhempia ja kaikinpuolin tasapainoinen ihminen ollut pienestä asti.. jos lapsi tekee älyttömyyksiä ja ei usko sanoja tai aresteja on minusta oikeutettua antaa pieni muistutus kasvatuksessa. eriasia on pahoinpidellä..
- ihmettelen kyllä
juuti kirjoitti:
kummaa touhua nykyään minä v. 85 syntynyt olen saanut tukkapöllyä, koivuniemenherraa ja vyöstäkin. olen kiltti avoin ja rakastan vanhempia ja kaikinpuolin tasapainoinen ihminen ollut pienestä asti.. jos lapsi tekee älyttömyyksiä ja ei usko sanoja tai aresteja on minusta oikeutettua antaa pieni muistutus kasvatuksessa. eriasia on pahoinpidellä..
Miksei aikuisiakin lyödä, revitä, tönitä jos he tekevät väärin? Ei missään tilanteessa hyväksytä aikuisten kesken fyysistä "opettamista". Jos vaikka työkaveri ei millään saa kaaliinsa miten sitä kopiokonetta käytetään vaan aina tahallaan jumittaa sen. Tai se vaimo aina vaan ihan tahallaan ärsyttää nalkuttamalla. Ei sittenkään selvä enemmistö hyväksy aikuisen fyysistä kurittamista. Se on väärin, ON VAIN PAKKO KEKSIÄ MUUT KEINOT. Miksei lasten kanssa ole pakko keksiä muita keinoja, vaan saa satuttaa?
- Studentu
Lasten kasvatuksessa johdonmukaisuus on tärkeää. Jos lyöt lastasi ja heti sen jälkeen halaat, ei lapsi tiedä tekikö oikein vai väärin. Kaksivuotiaan lapsen maailma pyörii oman hänen itsensä ympärillä, ja on typerää olettaa lapsen ymmärtävän että halaat häntä siksi että Sinusta tuntuu pahalta, vaan lapsi yhdistää sekä rangaistuksen, että kiitoksen oman tekonsa seuraukseksi.
Jos siis kaikesta huolimatta päädyt lyömään lastasi, älä pahenna tilannetta halaamalla. Näin sekoitat lasta, ja hidastat tavoille oppimista.
Nykyajan kuriton nuoriso ei siis välttämättä ole kurin puutteessa kasvanut, vaan vanhemmat eivät osaa pysyä johdonmukaisessa kurinpitotavassa, joka hämmentää lasta. ihmettelen kyllä kirjoitti:
Miksei aikuisiakin lyödä, revitä, tönitä jos he tekevät väärin? Ei missään tilanteessa hyväksytä aikuisten kesken fyysistä "opettamista". Jos vaikka työkaveri ei millään saa kaaliinsa miten sitä kopiokonetta käytetään vaan aina tahallaan jumittaa sen. Tai se vaimo aina vaan ihan tahallaan ärsyttää nalkuttamalla. Ei sittenkään selvä enemmistö hyväksy aikuisen fyysistä kurittamista. Se on väärin, ON VAIN PAKKO KEKSIÄ MUUT KEINOT. Miksei lasten kanssa ole pakko keksiä muita keinoja, vaan saa satuttaa?
Ei lasta kuriteta siksi, että hän olisi tyhmä - kuten ei työkaveriakaan, joka ei opi käyttämään kopiokonetta. Mutta jos työkaveri alkaa pomppia kopiokoneen päällä ja vaimo nalkuttaa suoraan korvaan, vaikka olet pyytänyt lopettamaan, niin molemmat saa poistaa tilanteesta. Siihen tarvitaan voimaa, olkoon se sitten väkivaltaa tai ei, ihan sama.
- Pahoinpidelty? - En.
Itse sain tukkapöllyjä, luunappeja ja pari kertaa myös vyöstä persuksille. Kyllä se on viimeistään se, millä uskoo. Harmittihan se tietysti silloin, kun "selkään sai", mutta näin jälkeenpäin ajatellen oli hienoa, että isäni tuohon kykeni. Kyllä luunapit yms. ovat täysin sallittuja ja jopa oikeutettuja. Itse en kauhukakara ollut koskaan, mutta väärin kun tein, niin sen sain tietää. Ja hyvä niin. Kyllä siinä käytöstavat paranevat ja kunnioitus vanhempia kohtaan kasvaa. Toki sinne pahoinpitelyyn asti ei pidä mennä, sillä silloin positiivisia vaikutuksia ei tule. Pieni ruumiillinen kuritus on täysin ok.
Ja ketjun aloittajalle. Jos heti menet anteeksi pyytelemään ja sanomaan, että teit väärin, niin mielestäni se antaa vielä huonomman kuvan lapsille. Kuvan, että et pysty hallitsemaan käytöstäsi. Kun taas jos luunapin annat ja annat lapsen toipua itsekseen, antaa kuvan, että se oli harkittu teko ja täten kaivattu vaikutuskin on todennäköisempi.- dsadsa42
Lapsen fyysinen väkivalta on ehdottomasti kielletty.
Hakeudu hoitoon ennenkuin satutat lapsiasi julmemmalla tavalla. - ärsyttää tollaset
dsadsa42 kirjoitti:
Hakeudu hoitoon ennenkuin satutat lapsiasi julmemmalla tavalla.toivottavasti nämä kurittomat rakkarit hakkaavat sut henkihieveriin niin saat tuta nykykasvatuksen tulosta!
- w.c.fields
dsadsa42 kirjoitti:
Hakeudu hoitoon ennenkuin satutat lapsiasi julmemmalla tavalla.Miten niin julmemmalla tavalla. Eikös teidän humanistipopolistien mielestä ole sama antaako tukkapöllyä, vai katkooko sormet mafia tyyliin.
Aistit on oppimista varten ja vielä 70-luvulla niitä osattiin hallita. Ihmiset ovat eriluontoisia ja oppivat asioita eritavoin. Luonne on peritty asia ja kasvattaja tuntien oman luontonsa tietää myös jälkeläisensä luonteen.
Kiellät iutsepäistä lasta koskemasta kuumaan sähkölevyyn, niin eihän se perhana usko, vaan sen täytyy välttämättä saada polttaa näppinsä siinä levyssä ennekuin uskoo. Näin se menee ja on aina mennyt. - ________________
w.c.fields kirjoitti:
Miten niin julmemmalla tavalla. Eikös teidän humanistipopolistien mielestä ole sama antaako tukkapöllyä, vai katkooko sormet mafia tyyliin.
Aistit on oppimista varten ja vielä 70-luvulla niitä osattiin hallita. Ihmiset ovat eriluontoisia ja oppivat asioita eritavoin. Luonne on peritty asia ja kasvattaja tuntien oman luontonsa tietää myös jälkeläisensä luonteen.
Kiellät iutsepäistä lasta koskemasta kuumaan sähkölevyyn, niin eihän se perhana usko, vaan sen täytyy välttämättä saada polttaa näppinsä siinä levyssä ennekuin uskoo. Näin se menee ja on aina mennyt.todellakin... Mutta se on näitä asioita, joita on hoettu niin paljon, että ne ovat joillekin ihmisille iskostuneet takaraivoon ehdottomaksi automaattitotuudeksi, niiq ennenwanhaan maa oli tunnetusti litteä. Kaikki tiesivät sen. Tai että jos haistaa tupakansavun, on kyse passiivisesta tupakoinnista.
- heh__
noet. Jos ei muuten mene perille, niin sitten noin. Ei varmasti aiheuta mitään vammoja ;D Henkisiä eikä fyysisiä. Miten sen teet on tässä tärkeämpää, kuin mitä teet (son rangaistus, ei alistamista... tai pahoinpitelyä)
- vanhemmat.
Lapsienne kavereita ja koittakaa luovia ettei tule minkäänlaisia erimielisyyksiä lapsienne kanssa,niin hyvin menee,tai sitten ei......
- eqrw
Oikein teit. Korvapuusti päivässä pitää kakarat kurissa.
Ken kuritta kasvaa se kunniatta kuolee. - Tämä pohtii näin
Tämä on minusta aika uskomatonta, miten moni hyväksyy lapsen pahoinpitelyn. Voitte nimetä se miksi tahansa läpsimiseksi tai kurittamiseksi tai kasvattamiseksi, mutta lyömistä, repimistä ja satuttamista se oikeasti on.
Eihän missään olosuhteissa kukaan tervejärkinen hyväksy tuollaista palautejärjestelmää aikuisten kesken. Vaikka se vaimo kuinka nalkuttaisi ja valittaisi ja vaikka vittuilisi päin naamaa, niin ei sen lyöminen ole hyväksyttävää, on vain keksittävä muut keinot. Ja vaikka työkaveri ei millään oppisi suoriutumaan tehtävistään kunnolla ja se ärsyttäisi ja työllistäisi itseä kuinka, niin ei sille työkaverille voi mennä luunappeja antamaan, josko viesti menisi niin paremmin perille. On vain keksittävä muut keinot! Aikuisella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen ja "opettaminen" ja negatiivisen palautteen anto on vain pakko tehdä jotenkin muuten, vaikka joskus tuntuu ettei se mene perille vaikka rautalangasta vääntäisi. Sittenkään aikuisen pahoinpitely ei ole hyväksyttävää. Miksi ihmeessä tämä ei koskisi lapsiakin?
Aloittajaa en halua syyllistää, enkä kuvittele itse olevani yhtään sen parempi äiti. Kaikkihan meistä tekevät virheitä, ihmisiä ollaan. Mutta tarkoitus olisi (kuten aloittaja tekee) pyrkiä jatkossa toimimaan paremmin, eikä selitellä väärää toimintaansa oikeaksi.- heh__
aikuisen kasvatus onkin haastavata ;D
- Tämä pohtii näin
heh__ kirjoitti:
aikuisen kasvatus onkin haastavata ;D
Niin on, ja joskus tarpeellista, ja siitä huolimatta emme turvaudu väkivaltaan tai ainakaan siihen turvautuminen ei ole hyväksyttyä.
- 4837b ehg
hmm ite vaan muistan et lapsena jäi aika traumat ku vanhemmat jotai teki,veti hiuksist yms.pientä väkivaltaa. en koe siinä mitää positiivista,mut iteppä näät miten vaikuttaa sun lapsiin ku kasvavat.itellä ei oo yhtään kärsivällisyyttä,lapsia ei mulla oo,mutta kun niitä tulee ni voi tulla samoja ongelmia kun sulla.tosin se on väärin ja niin ei saa tehdä.
- ________________
jaa, no voisitko kertoa tarkemmin? Minä jouduin itse hakemaan koivuvitsan pusikosta, jolla sitten vedeltiin perseelle. Ei jäänyt mitään traumoja. Ja kyllä sattui... Joskin olin sen omalla toiminnallani ansainnut. Kyse ei ollut kyykyttämisestä eikä pahoinpitelystä, vaan viimeisestä rangaistuskeinosta.
- kuritettu
Kyllä meikä laistä ainakin kuritettiin pienenä, tukkapöllöä ja vitsaa mitä näitänyt on.. Eikä se ole muhun mitään jälkiä jättänyt, kuria pitää olla..
- mamma by 6
vieläkö sulla riittää energiaa tollaseen paskaan. Äiti on ihminen siinä kuin muutkin ja pinna palaa...ja väärästä teosta lasta tulee rangaista. Siis mä en tajuu, mutt' tajuun ny kyllä huorahtava 16v likkaa joka sanoo vanhemmilleen; mitäs teitte mut, elättäkää kanssa!! ja tää on totta! Koska sillon ollu aivottomat vanhemmat ( oikeesti sairas äiti ja isä joka menetti ton koneen ). Oikeesti, kautta aikain on lapsia komennettu ja läpsäästy aiheesta ja aiheettomasti eikä niistä pimpoja ole tullut ja niiden varassa on yhteiskunta pyöriny- mutta tyhmien vanhempien lapsista on tullut kriminaaleja ja yhteiskunnan rattahat on lakanneet toimimasta...olekko nää sellaanen?? katto peilistä ja mieti !! jos tulet tulokseen ettet ole vanhemmksi sopiva- älä kiitos tee enempää lapsia- net kärsii sun vuoksesi; sulla ei ole realiteettejä olla vanhempi!!!!!!!!!!!!!!!
- Jpesjoo
Ei ole ihmekkään, että nykyään mukulat tekee mitä sattuu, eikä usko mitä vanhemma sanoo, kun kuria ei uskalleta pitää yhtään. Raipan pitää heilua ja kurin pitää pysyä. Lihasmuisti on paras muisti jne. Lapset oppii kokemuksen mukaan ja jos väärin tekee niin pitää napsua niin, että muistaa koko loppu elämänsä.
- 539bn5y
hah ja tuosta näkee millasia niistä aikuisina tulee....
- Kahden lapsen isä
ANna itsellesi anteeksi...
Uskon että olet antanut lapsillesi paljon rakkautta vastapainoksi (kirjoituksesi perusteella). Ei tietenkään toimintasi ole hyväksyttävää. Kaikki vanhemmat toimimme joskus huonosti. Kovaa huutaminen voi esimerkiksi satuttaa lasta sisäisesti pahemmin kuin yksi lyönti. Emme koskaan tiedä mitä aiheutamme huonolla toiminnallamme. Seurauksen voivat olla edessä vasta vuosien päästä. Minun mielestäni sinä olet onnellisessa tilanteessa kun kuitenkin pystyt myöntämään tekosi, vaikka teetkin sen täällä netissä.
Apu on kuitenkin aina tarpeen. Keskustele ajoissa jonkun ihmisen kanssa joka osaa auttaa. Vanhempin sukupolvi on monta kertaa huonoa tukea, koska niiden aikana kurittaminen on ollut hyväksyttävää. Mutta tietenkin keskustelu myös täällä auttaa. Itse olen joutunut monissa asioissa myöntämään heikkouteni ja olen saanut sitä purkaa läheisille... se on auttanut. Voimia tulevaan! - w.c.fields
Läpsäyksesi oli täysin hyödytön kun menit anteeksi pyytelemään. Jos et olisi pyytänyt ensimmäisellä kerralla anteeksi, niin ei olisi toista kertaa tarvinut läpsäistä. En sano että 2-vuotiaita pitäisi ruveta läpsimään, mutta jos sattuu niin tekemään tilanteessa joka mielletään rangaistukseksi, niin ei siinä anteeksi ruveta pyytelemään.
Älä enää läpsi, sillä anteeksipyytelyn jälkeen läpsiminen ei ole muuta kuin satuttamista.
Päähän ei kyllä kannattaisi läpsiä.- 14+16
vanhemmankin tulee pyytää anteeksi, jos on tehnyt väärin. Lyöminen on AINA väärin, kuten aloittaja onneksi on ymmärtänytkin. Seuraus on toki paikallaan, jos lapsi satuttaa veljeään, mutta seuraus voi olla esim. tilanteesta poistaminen. 2-vuotiaalle jäähytkin ovat vielä aika turhia.
- w.c.fields
14+16 kirjoitti:
vanhemmankin tulee pyytää anteeksi, jos on tehnyt väärin. Lyöminen on AINA väärin, kuten aloittaja onneksi on ymmärtänytkin. Seuraus on toki paikallaan, jos lapsi satuttaa veljeään, mutta seuraus voi olla esim. tilanteesta poistaminen. 2-vuotiaalle jäähytkin ovat vielä aika turhia.
Lapselle ei pidä opettaa mitä vanhempi ei saa tehdä, vaan vanhemman on itse opittava olemaan tekemättä väärin. Lapsi ei tiedä että vanhempi ei saa läpsäistä jos lapsi vaikka puukottaa toista lasta. Lasta ei hyödytä millään tavalla se että aikuinen pyytää anteeksi siinä tilanteessa.
Pitääkö neuvolatädin pyytää anteeksi kun rokottaa lasta. "Anteeksi että tuotin sinulle kipua, jolla ei ollut mitään tarkoitusta".
Se kipu mitä läpsäyksestä tuntee on pientä siihen verrattuna miltä tuntuu epäoikeudenmukaisuus ja aiheeton rangaistus.
Se että aloittaja on ymmärtänyt jälkikäteen tehneensä väärin ei ole mikään onneksi.
Jos täysin aiheetta ja vahingossa tekee jotakin jonka tarkoitusta lapsi ei ymmärrä, niin silloin voi jotenkin yrittää hyvittää sitä 2-vuotiaalle joka ei edes ymmärrä tuota jäähyäkään, jonka ei pitäisi kuulua muuhun kuin jääkiekkoon. Vakavan tilanteen sattuessa välittömästi hallitusti niskavilloista ja sillä asiat on hoidettu, eikä tarvitse tyhmänä laittaa lapsia jäähylle, eikä tarvitse myöskään pelätä omaa liiallaista voimankäyttöä, mikä mahdollisuus tuossa läpsäämisessäkin on olemassa, kun se kohdistuu väärään paikkaan.
Aloittajalla on kyllä ongelma itsehillinnän kanssa ja olisi aiheellista keskustella jonkun tuttavan tai sukulaisen kanssa asiasta.
Toivottavasti aloittaja on ottanut opikseen eikä kohota sitä kättänsä enään.
En tiedä ymmärsitkö pointtini mikä siinä anteeksipyynnön välttämisessä tuossa tilanteessa on.
Eli lyhyesti: Pieni lapsi on tyhmä kuin saapas ja jos vahingosta voi viisastua, niin se kannattaa käyttää hyväksi, sillä silloin on pienempi mahdollisuus että tilanne toistuisi jos oppi on mennyt perille.
Voin kyllä tuosta oppimisestkin pistää valaisevan esimerkin jos ei hahmotu mihin se perustuu. :)
- ihan oikein
Lapselle täytyy näyttää selvästi mikä on oikein ja mikä väärin. Ennen vanhaan tukkapöllyt ja koivuniemen herra olivat arkipäivää ja lapsesta kasvoi kunnon ihminen eikä mikään pilalle hemmoteltu kultalusikkaperse joka itkee jos ei jotain saa.
Heti jos se 2 vuotias tuholaisesi tekee pahaa niin saman tien jäähylle. Älä anna lapsillesi liikaa huomiota, huutaminen on sitä huomion kerjäämistä ja jos se joka kerta toimii ja saa äidin paikalle niin sitähän huutaa jo ihan huvikseen. - 4+19
maailman huonoin äiti, koska ymmärrät, että tekosi oli väärin. Lyöminen on aina pahasta, mutta jos se tuohon jää, niin tuskin poikasi elinikäisiä traumoja siitä saa. :) Mutta jos annat itsellesi luvan käyttää lyömistä ja läpsimistä kasvatuskeinona, olet huonoilla poluilla ja siitä todellakin jää arvet pojillesi.
2-vuotiasta ei mielestäni kannata vielä kauheasti istuttaa jäähyillä. Lelun pois ottaminen ehkä auttaa, jos teet sen juuri sillä sekunnilla, kun hän tekee väärin. Mitään pitkäaikaisia rangaistuksia tuon ikäinen ei ymmärrä. Lapsen voi myös fyysisesti siirtää pois esim. pikkuveikan luota, jos on tekemässä pahaa. Lapsi kannattaa pysäyttää, ottaa katsekontakti ja rauhallisella, mutta tiukalla äänellä sanoa, että äiti ei hyväksy lyömistä ja se on väärin ja sattuu. Teko on tuhma, lapsi ei.
Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, että isompikin lapsi saisi tarpeeksi huomiota silloinkin kun ei ole pahanteossa. Huomionhakuisuudelta ja mustasukkaisuudeltahan tuo kuulostaa. Lapsi ottaa mieluummin negatiivista huomiota kuin ei huomiota ollenkaan. Muista myös, että uhma on lapsen kehitystehtävä ja hyvin tärkeä osa itseänäistymistä. Uhma on hyvä, ei huono asia, vaikka se välillä ottaakin vanhempia niin tajuttomasti pannuun. On se jännä, miten yksi pieni lapsi saa aikuisen raivon valtaan. :) Kannattaa yrittää ihan tietoisesti välttää ärsyyntymistä ja muistaa että lapsi on lapsi, jonka tehtävänä on uhmata. Aikuinen on aikuinen, jonka tehtävä on ottaa uhma vastaan ja antaa rajoja.
Pidäthän huolta myös omasta jaksamisesta. Välillä lapset miehen hoitoon ja itse rentoudut tai sitten palkkaat vaikka lapsenvahdin, jos ei ole sukulaisia auttamassa.
Tsemppiä!- antaa vieraiden
lapsien lapsienne silmille hyppiä missään elämän vaiheessa jos ei heidän vanhemmat osaa estää lapsiaan!
Raamattu sanoo: joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan!
Rajat ja opit annetaan siitä alkaen kun lapsonen jotain ymmärtää elämästä ja teoistaan alkaen sanoilla ja selityksillä ja puheilla ja kehuilla hyvät asiat, ilkeydet ja yritykset selvitettävä ikäiselleen "selkokielellä", - yacuxxx
antaa vieraiden kirjoitti:
lapsien lapsienne silmille hyppiä missään elämän vaiheessa jos ei heidän vanhemmat osaa estää lapsiaan!
Rajat ja opit annetaan siitä alkaen kun lapsonen jotain ymmärtää elämästä ja teoistaan alkaen sanoilla ja selityksillä ja puheilla ja kehuilla hyvät asiat, ilkeydet ja yritykset selvitettävä ikäiselleen "selkokielellä",Olen elänyt 80-luvun lapsuuden tukkapöllyineen ja sen jälkeisine vanhempieni halaamiseen ja keskusteluun mitä tein (väärin). Opin ja ymmärsin rajani JA opin JA tiedän vanhempien auktoriteetin JA RAKKUDEN.
Olen 8-10v. vanhempi siskojani ja olen ihmetellyt, mitä on/oli tapahtunut lyhyessä ajassa. Vanhemmille saa vittuilla päin naamaa? Opettajat ei tiedä mitään? Jälki-istuntoa ei tarvitse istua... JNE. Mihin hävisivät Auktoriteetti?
Entäs nykyisyys: Itselläni ei ole lapsia. Ihmettelen silti nykypäivää: lapset eivät osaa käyttäytyä. Auktoriteetteja ei ole, ja jos voiskin olla, niin joukossa se häviää. Huudellaan, rehataan, haistatellaan, kuten ennenkin, mutta kertaa sata. Vanhemmat eivät ole syyllisiä, koulukaan ei ole, kuka on? Yhteiskuntako?
KOTI on vastaus. Jos äiti ja iskä anna rajoja, niin kuka. Jos lapsesi huutaa/on huutanut: "ilmotan sut viranomaisille" tms. Ole se joka määrää tai epäonnistut.
RAKKAUS on se mikä määrää, eikä sen MÄÄRÄÄ voi MÄÄRÄTÄ määräärättötömällä välinpitämättömyydellä. - niih__
antaa vieraiden kirjoitti:
Rajat ja opit annetaan siitä alkaen kun lapsonen jotain ymmärtää elämästä ja teoistaan alkaen sanoilla ja selityksillä ja puheilla ja kehuilla hyvät asiat, ilkeydet ja yritykset selvitettävä ikäiselleen "selkokielellä",missä päin raamattua tuollaista lukee?
- daijua
yacuxxx kirjoitti:
Olen elänyt 80-luvun lapsuuden tukkapöllyineen ja sen jälkeisine vanhempieni halaamiseen ja keskusteluun mitä tein (väärin). Opin ja ymmärsin rajani JA opin JA tiedän vanhempien auktoriteetin JA RAKKUDEN.
Olen 8-10v. vanhempi siskojani ja olen ihmetellyt, mitä on/oli tapahtunut lyhyessä ajassa. Vanhemmille saa vittuilla päin naamaa? Opettajat ei tiedä mitään? Jälki-istuntoa ei tarvitse istua... JNE. Mihin hävisivät Auktoriteetti?
Entäs nykyisyys: Itselläni ei ole lapsia. Ihmettelen silti nykypäivää: lapset eivät osaa käyttäytyä. Auktoriteetteja ei ole, ja jos voiskin olla, niin joukossa se häviää. Huudellaan, rehataan, haistatellaan, kuten ennenkin, mutta kertaa sata. Vanhemmat eivät ole syyllisiä, koulukaan ei ole, kuka on? Yhteiskuntako?
KOTI on vastaus. Jos äiti ja iskä anna rajoja, niin kuka. Jos lapsesi huutaa/on huutanut: "ilmotan sut viranomaisille" tms. Ole se joka määrää tai epäonnistut.
RAKKAUS on se mikä määrää, eikä sen MÄÄRÄÄ voi MÄÄRÄTÄ määräärättötömällä välinpitämättömyydellä.Toi sun auktoriteettiusko on jotenkin niin alamaista, että ihan hirvittää. Kyllä kai lapsen voi saada kuuntelemaan kun vetää sitä turpaan, mutta eipä siinä ole mistään muusta kysymys kuin pelosta ja joku päivä se lapsi on niin vanha, että ei enää pelkää vanhempiaan.
- Jumalan.opetuksia
Kyllä sitä lasta kannattaa vähän läpsästä silloin tällöin. Muuten kasvat sellaisiksi mistään piittaamattomiksi paukapäiksi. Itsekin sain josku remeliä, ja teki ihan hyvää...
Järki mukana kasvatuksessa. Ihmislapsi on kuin eläin - jos sille ei anna rajoja, niin se tulee silmille.minä pistin tappelevae muksut saunanlauteille jäähylle, ei ollu virikkeitä. pelkkä sauna...pari kertaa valittivat et nälkä, no hain ruuat sinn lauteille mut sietä ei saanu tulla pois ennen ku asiat oli sovittu....ja täytyy myöntää et homma toimi tosi hyvin,,,turhaa hommaa laittaa omaan huoneeseen mis tietsikat, telkat yms....saunanlauteil niit viihdykkeit ei oo ja siel aikaa miettii:))))
- nov
Piksu06 kirjoitti:
minä pistin tappelevae muksut saunanlauteille jäähylle, ei ollu virikkeitä. pelkkä sauna...pari kertaa valittivat et nälkä, no hain ruuat sinn lauteille mut sietä ei saanu tulla pois ennen ku asiat oli sovittu....ja täytyy myöntää et homma toimi tosi hyvin,,,turhaa hommaa laittaa omaan huoneeseen mis tietsikat, telkat yms....saunanlauteil niit viihdykkeit ei oo ja siel aikaa miettii:))))
Mua on pahoinpidelty lapsena tosi rankasti. Lyöty leuka sijoiltaan, seisotettu peilin edessä alastomana ja hakattu, potkittu sänkyyn, kun nukuin jne. Koulussa kun sain turpaan, niin kotona lyötiin sen takia toinenkin silmä mustaksi. Isä vähän purki paineitaan vanhimpaan poikaan, vaikka ei edes juonut koskaan. Sitä yksityisyrittämisen vaikeutta ja uskontoa siinä oli takana.
Nyt ollaan aikuisia ja minä kohta 40 vuotta. En ole unohtanut. Katseeni on aika haastava, kun samassa pöydässä istutaan, noin viiden vuoden välein ja ainoastaan äidin tai joidenkin hautajaisten takia. Eikä hän voi silmiini katsoa. Ei pysty, ei kykene!
Se häpeän ja itseinhon päivä on jokaisen lapsenhakkaajan edessä. Ennemmin tai myöhemmin. - Solisei
nov kirjoitti:
Mua on pahoinpidelty lapsena tosi rankasti. Lyöty leuka sijoiltaan, seisotettu peilin edessä alastomana ja hakattu, potkittu sänkyyn, kun nukuin jne. Koulussa kun sain turpaan, niin kotona lyötiin sen takia toinenkin silmä mustaksi. Isä vähän purki paineitaan vanhimpaan poikaan, vaikka ei edes juonut koskaan. Sitä yksityisyrittämisen vaikeutta ja uskontoa siinä oli takana.
Nyt ollaan aikuisia ja minä kohta 40 vuotta. En ole unohtanut. Katseeni on aika haastava, kun samassa pöydässä istutaan, noin viiden vuoden välein ja ainoastaan äidin tai joidenkin hautajaisten takia. Eikä hän voi silmiini katsoa. Ei pysty, ei kykene!
Se häpeän ja itseinhon päivä on jokaisen lapsenhakkaajan edessä. Ennemmin tai myöhemmin.Kauhea tarina :(
- 4+19
on lyöty kasvatuskeinona muutaman kerran ja edelleen olen aikuisenakin siitä pahoillani. Onneksi itse osaan tehdä toisin.
- olet kokenut :(
nov kirjoitti:
Se häpeän ja itseinhon päivä on jokaisen lapsenhakkaajan edessä. Ennemmin tai myöhemmin.Varmasti. Kel omatuntoa vähänkin on. :(
- se on eri asia
nov kirjoitti:
Se häpeän ja itseinhon päivä on jokaisen lapsenhakkaajan edessä. Ennemmin tai myöhemmin.TAHALLAAN HAKKAAMINEN ILMAN OIKEUDENMUKAISTA SYYTÄ ON VÄÄRIN! MUTTA MUISTAKAA, ETTÄ SE ON TODELLAKIN ERI ASIA KUIN PERUSTELTU KURITUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! voi hyvät ihmiset, älkää nyt jukolauta sekottako pahoinpitelyä ja kasvattamiseen tarkoitettua kuritusta!!!!!!!!!
mun siskolla on 3v poika joka todella osaa katuvaisena pyytää anteeksi jos on tehnyt väärin. hän todellakin ymmärtää täysin jos on tehnyt väärin ja katuu sitä oikeasti. se on herran kurin ja nuhteen tuottama tulos!
- åpåpåpå
Minkä ihmeen takia te teette niitä kakaroita kun te ette näytä välittävän niistä pätkääkään. säkin taidat olla niitä alikoulutettuja huonosti palkattuja naisia joiden elämän ainoo pelastus on sikiäminen. ei kato tartte töitä tehdä ja saa vielä rahaakin.muistathan, että lapsista ei makseta ikuisesti, ja hyvässä lykyssä sun pitää elättää ne kersas ilman miestäkin.
- mummula
Heippa!
Käytä ei-sanaa ja muita kieltoja mahdollisimman vähän, yleensä niille löytyy vastine tai kiertoilmaisu.
Nuorimmaisen kanssa menee enemmän aikaa ja kaksivuotiaasi on luultavasti vain mustasukkainen. Ota hänet askareisiin mukaan ja anna hoitaa pientä, ihan vaipanvaihdosta alkaen ja kaikkeen muuhunkin. Kätevän apulaisen hänestä saat pienen totuttelun jälkeen, on kaikessa innolla mukana. Aloita niin, että jatkossa menette aina yhdessä vauvan luokse katsomaan, mitä hänelle kuuluu tai onko vaippa vaihdettava ja kerro kaikki ääneen molemmille.
Vanhemman vahtiminen vähenee pikkuhiljaa ja jo kohta voit levätä hetken sillä aikaa, kun lapset leikkivät
kahdestaan. Lasten vieressä tietysti, mutta jo vartinkin lepo tekee ihmeitä.
Mustasukkaisuus ei ole tuhmuutta ..... mutta jos lapsi ihan oikeasti on tuhma, niin jäähylle vain vähäksi aikaa. Kaksivuotias kahdeksi minuutiksi ja siitä pidetään kiinni.
Tsemppiä Sinulle! - mpmpp
Olet tottakai tehnyt väärin. Lapsiin kohdistuva väkivalta harmillista kyllä on todella yleistä. Lastenhoitoalalla työskennellessäni olen törmännyt jopa hoitajaan, joka käytti väkivaltaa lasta kohtaan. Et ole huono vanhempi tapahtuneen takia ja uskon että lähes jokaiselle vanhemmalle sattuu tuollainen ikävä tilanne joskus. Sinun pitää vaan hillitä itsesi ja vaikka poistua huoneesta, jos sinun tekee mieli lyödä lasta. Teit oikein pyytäessäsi anteeksi lapselta, mutta lapsen väkivaltaista käytöstä et saa läpsäsemällä pois, sehän vain lisää lapsen huonoa käytöstä ja väkivaltaisuutta. Lapsen käyttätyessä huonosti sanot että hän ei saa katsoa päivän piirrettyjä, ei pääse johonkin kivaan paikkaan, ei saa lempiruokaansa yms. Meillä päiväkodissa ainakin huonosti käyttäytyviltä evätään kaikki mukava tekeminen. Ymmärrän että tuon ikäiselle on vaikea opettaa tapoja, olen itsekin välillä hukassa niiden kanssa päiväkodin työharjoittelussa :)
- _S.S-
Onneksi suomen maa on täynnä näitä äitejä ketkä eivät ikinä mukamas läpsäise tai tee muutakaan pientä lapselleen. kohta varmaan lapsen olkapäähänkin taputtaminen on pahoinpitelyä sieltä pahimmasta päästä. Itse muistan kyllä että pienenä riiviönä minua läpsäytettiin päähän (huom! siis läpsäytettiin, ei lyöty vaan läpsäytettiin), en kyllä muista että se olisi ikinä sattunut sen kyllä muistan että silloin se oma pahanteko ainakin loppui ja äitini taikka isäni sai viestin perille mitä olivat sanomassa. en koe että olisin traumoja siitä saanut, sama juttu kun sain pari kertaa oikein kunnolla tukkapöllyn, ei tarvinut kuin mainiat tukkapöllystä niin tajusin lopettaa pahanteon.. riippuen tietenkin mitä tein.
sama pätee omaan lapseeni, olen pari kertaa läppäissyt päälaelle kun on useista kielloista ja jopa aika kovaakin sanottuna vielä tehnyt sen kielletyn asian, homma on loppunut häneltä siihen ja sit olen saanut kerrottua miksi ei saa tehdä. kai tuosta on nyt sitten kasvamassa tuleva kirkonpolttaja ja mummujen potkija kun on nyt niin huonoissa olosuhteissa kun voi saada "korvilleen" jos ei tottele. ota vastuun lapsestani että millainen hänestä kasvaa ja jos minusta tuli tällainen ihminen kuin olen sillä että lapsena sain parit tukkapöllyt ja jonkun läpsäisynkin niin jatkan samaa kasvatusperinnettä kuin omat vanhempani.
varokaa vain siellä ruokakaupassa kun viikari saa päähänsä saada raivarin ettette vain vahingossa nosta lasta liian kovasti sieltä lattialta ylös kun pikku Viljamia tai Liisaa voi vaikka tuntea jotain kun koskette häneen, traumatisoitte hänet laitokseen siltä istumalta (ainakin silloin jos pumpulissa kasvatetaan ensimmäiset 10 vuotta ja sit tulee jokin tilanne missä sattuu vähän kirpaisemaan).
te jotka nyt luette mitä haluatte niin sanon suoraan ettei missään kohtaan oma lapseni ole saanut selkäänsä tai häntä ei ole vedetty millään tavalla turpaan, häntä on vain läppäisty. minusta vain omat vanhempani ovat olleet vanhempina miljoona kertaa parempia kuin nykyvanhemmat jotka vuoraa varmaan lastenhuoneetkin pumpuliin.
- Uskovainen.
Joo meistä ei kukaan ole täydelinen äiti tai isä.Mutta mitä siihen kuriin tulee niin se on totta että me väsytään ja menee hermot ja tulee sanotuksi ja tehtyä väärin.Mutta virheisstä voi ja pitää yrittää vaan oppia,ja se että lapset tarvitsevat oikealaissta kuria on myös rakkautta.Itse tomin sillä tavalla että käyn hakemassa pienen vitsan,ja sillä hiukan näpäytän jos on tarvis mutta olen huomannut että silloin jo tilanne rauhoituu.Mulla on kaksi tyttöä 7v ja 9v ja olen toiminut aina samalla tavalla.Mutta se että missä mielen tilassa itse olet niin se on tärkeää mun mielesstä pitäisi pyrkiä siihen kun lasta ojentaa että ei tekisi sitä juuri silloin kun oma pinna on palanut,vaan antaa hetken mennä ja rauhoittaa itsensä ja sitten toimia,niin silloin siinä on rakkaus ja järki mukana.Tänä päivänä ihmisillä on niin väärä mieli kasvatuksessa että on paljon ongelmia jo nyt näkyvissä nuorten kesken,eli tarkoitan vapaatakasvatustta eli melkein kaikki pitää hyväksyä,se on väärin lastasi kohtaan ja itseäsi.koska oikea kuri ja rajat on lapsen kohtalla rakkautta.Ei sinun tarvitse hakea apua.Tervesin isän mieli pide.Siunaussta ja voimia sulle .
- entinen lapsi
läpsitä eikä laimitä lapsia .Se on siksi varallista että kerta kerran jälkeen siitä tulee tapa.Pieni lapsi ei ymmärrä selityksiä .Hyvä että lapsen lyöminen on lailla kielletty , koska on ihmisiä jotka eivät tajua miten lapsi tunteen ja kokee ko.asian , eivätkä välitä/uskalla edes ottaa selvää asioista.Miltä sinusta aikuisena tuntuisi kun olet tehnyt jonkun toisen aikuisen mielestä väärin niin hän läimisi sinua päähän tai vartaloon ym.Ihan samalta tuntuu lapsesta.Lapselle 1-5 v (ja usein ei vanhempikaan, elle asioita ja sanojen merkityksiä ole todella selitetty ) on turha selitellä monimutkaisia juttuja ei he ymmärrä .Kysyppä vaikka isomaltakin lapselta jonkin sanan tarkoitusta niin huomaat ettei lapsi ymmärrä .Apua kannataa hakea neuvolasta tai mistä vaan sitä tarjotaan .Jos mahdollista yritä järjestää itsellesi vapaa-aikaa edes yksi päivä viikossa . Isä ja jos muuta sukua on kannattaa ottaa käyttöön jos se on mahdollista .Hae apua kuitenkin .
- Oikein..
entinen lapsi kirjoitti:
läpsitä eikä laimitä lapsia .Se on siksi varallista että kerta kerran jälkeen siitä tulee tapa.Pieni lapsi ei ymmärrä selityksiä .Hyvä että lapsen lyöminen on lailla kielletty , koska on ihmisiä jotka eivät tajua miten lapsi tunteen ja kokee ko.asian , eivätkä välitä/uskalla edes ottaa selvää asioista.Miltä sinusta aikuisena tuntuisi kun olet tehnyt jonkun toisen aikuisen mielestä väärin niin hän läimisi sinua päähän tai vartaloon ym.Ihan samalta tuntuu lapsesta.Lapselle 1-5 v (ja usein ei vanhempikaan, elle asioita ja sanojen merkityksiä ole todella selitetty ) on turha selitellä monimutkaisia juttuja ei he ymmärrä .Kysyppä vaikka isomaltakin lapselta jonkin sanan tarkoitusta niin huomaat ettei lapsi ymmärrä .Apua kannataa hakea neuvolasta tai mistä vaan sitä tarjotaan .Jos mahdollista yritä järjestää itsellesi vapaa-aikaa edes yksi päivä viikossa . Isä ja jos muuta sukua on kannattaa ottaa käyttöön jos se on mahdollista .Hae apua kuitenkin .
Et voi verrata tätä tapaussta johinkin semoiseen missä on oikeassti lassta pahoinpidelty,minun ymmärykseni mukaan tämä on tämoinen ylein juttu mitä tapahtuu lasten ja vanhempien välillä,kun olemme joskus oikein väsyneitä.En itse hyväksy millään osin että lapseen käytetään väkivaltaa.Mutta utta kun ei ole täydelisiä äitejä eikä isiä ja eikä myöskään lapsia.heitän sulle kysymyksen niin kuin kaikille muilekin ja myös itsellenikin.Oletkos täysin onnistunut lapsesi hoitamisessa ja oletkko pystynytyt pitämään hermot kasassa,että et ole kohdisstanut lapseen minkään laissta väkivaltaa et hengisstä etkä ruumissta.Hyvä on jos näin on.Itse sanon epä onnistuneeni.......???
ALoittajalle kiitos hyvästä kirjoituksesta. Voin kertoa, että et ole ainoa tuollaisessa tilanteessa ollut.
Mielestäni noissa tilanteissa auttaisi, että puuttuisit niihin selkeästi heti etkä vasta sitten kun hermo on jo mennyt. 2-vuotias tietää kyllä, ettei hän saa kiusata pienempäänsä, joten kehotuksesi lopettaa ei tule uutisena. Sinä voit antaa hänelle varoituksen ja sanoa mitä siitä seuraa, jos hän jatkaa. Ja sitten teet sen asian, jonka lupasit ( = jolla uhkailit). Ja todella näytät, että tarkoitat sitä mitä sanoit. Lapsen jäähyllä istuttaminen lienee ainoa järkevä tapa näissä tilanteissa (1 min per ikävuosi), vaikka sen toteuttaminen vaatii alussa melkoisesti voimia kun sinulla on pieni vauvakin vielä hoidettavanasi. Aloita se silloin, kun et ole yksin kotona ja voit keskittyä lapsen opettamiseen samalla kun joku muu katsoo vauvan perään.- w.c.fields
"Jäähy" on "hanurista". Samaa sontaa ovat nämä holdingit ym huuhaat. VÄLITÖN "heureka" niskavilloista tuonikäiselle ja sillä selvä. Aistit on oppimista varten. Perintönä on tullut vuosituhansien aikana tieto ja taito hallittuun voimankäyttöön, jonka sitten populistihumanistit ovat tuhonneet ja tehdeet vanhemmista epävarmoja ja luonteeltaan itsepintaisten lasten vanhemmista rikollisia ja jos ei vanhemmista ole tehty rikollisia, niin kiivasluonteisesta kasvatusta vailla jääneestä lapsesta on kasvatettu rikollinen.
Tony Blair tajusi sen ja myönsi itsensä suorassa tv lähetyksessä "rikolliseksi", kun on kovalla kädellä joutunut kasvattamaan lujaluontoisista lapsistaan mallikansalaisia ja Britanniassa palautettiin maalaisjärki ja vanhempien valta, sillä jos ei ole valtaa ei ole vastuuta. Britanniassa tyhmät vanhemmat tajuavat nyt että tukkapölly ei ole sama asia kuin sormien katkominen. Suomessa ero ei hahmotu, tai sitä ei vaan haluta hahmottaa.
- Cellia
Ala harjoittamaan arestinurkkaa. Ja harjoita myös omaa kärsivällisyyttäsi, koska sitä tarvitaan. Mukula aina nurkkaan, kun on ollut tottelematon (kunhan on ensin varoitettu, että jos ei lopeta tätä kiellettyä tekemistä, niin sitten joutuu nurkkaan) ja päästää sitten pois, kun muksu on valmis pyytämään anteeksi tekoaan, ja tuntuu oikeasti katuvalta. Jos mukula lähtee nurkasta pois ilman lupaa ja ilman sitä anteeksipyyntöä, niin muksu kannetaan takaisin nurkkaan, niin kauan, että se anteeksipyyntö sieltä tulee. Kyllä toimii jos vain jaksaa nähdä vaivaa! Lasta ei saa lyödä eikä läpsiä tms, mutta ei mukula kärsi luunapista tai tukkapöllystä. Äitini käytti kasvattamisessani joskus turhankin kovia otteita, mutta ei minusta silti ole kasvanut minkäänlaista häirikköä tai epävakaata ihmistä. Lapsi tarvitsee kuria ja rajoja!
- Sinulle hyvä äiti
Mielestäni lapselle pitää sanoa myös EI. Mutta sitten pitää olla jatkovaihtoehto, koska noin ei voi tehdä, niin tehdään näin.
Jos kiellät lasta käyttäen väärää tapaa, et voi sen jälkeen hysteerisenä ottaa sylliin ja pyydellä anteeksi. Se hämmentä lasta kovasti ja vesittää koko kurituksen.
Voi opettaa vaikka leikin varjolla, miten pikkuista olisi pitänyt "hoitaa". 2-vuotiaskin ymmärtää jo, kun hänelle sanoo, että leikitäänpä uudelleen tuo hommeli ja että hän on erittäin fiksu poika/tyttö, joka hoitaa omaa pikkusiskoa/veljeä. Ja sitten oikein "ylileikitään".
Väkivallan hyväksyminen on väärin, onneksi et hyväksy sitä. Ota kasvatustavat hallintaasi, hae huumoria avuksesi ja yritä katsoa ulkopuolisin silmin tilannetta. Suojele pientä - aivan kuin suojet 2-vuotiastakin.
Hyvää jatkoa sinulle ja mukavia hetkiä lastesi parissa,
sinä olet hyvä ja rakastava äiti lapsillesi!- yxäxä
En jaksanut lukea koko ketjua. - Tunnen itse olleeni samassa asemasa aikoinaan. Lapset olivat suunnilleen samanikäisiä kuin sinulla ja samantapaisia. Vanhempi kiusasi nuorempaa. Myöhemmin on selvinnyt, että vanhemmalla oli jo silloin ihan selvät narsistin piirteet ja otteet. Hän olisi tarvinnut lapsena ja nuorena voimakasta rajojen asettelua, jota ei tapahtunut, koska se ei ollut sopivaa ei luvallista.
Narsisti tarvitsee rajat aina, lapsena ja aikuisena.
Jos komennat lasta niin älä pyytele anteeksi, älä ainakaan tunnusta olleesi paha tms., koska silloin annat vastakkaisia ja ristiriitaisia viestejä, jotka vain hämmentävät ja tekevät elämäsi kasvattajana vielä vaikeammaksi.
Koirakoulusta olen oppinut, että tottelematonta koiraa pitää potkaista (ei liian kovaa, mutta tuntuvasti, esim tassuun). Muutaman kerran jälkeen koira oppii, mistä tulee potku ja alkaa välttää sitä.
Sama se on ihmiselläkin. Ellei lapsi tottele sanasta niin jotain konkreettista pitää tapahtua, jotta asia menee perille, mutta sitä ei saa pyydellä anteeksi vaan pitää olla selkeä linja, mistä kuritetaan ja pysyä omien tekojensa takana. Ei lapsi muuten opi erottaman oikea väärää, mikäli ei sitä tee luonnostaan.
Rangaistuksille pitää olla selkeä linja ja sen linjan takana pitää pysyä.
Ehkä olis hyvä rauhallisena hetkenä miettiä valmiiksi, miten komentaa seuraavassa kriisitilanteessa ja toimia sen mukaan, ettei itse joutuisi shokkiin ja epätietoisuuteen vasta teon suoritettuaan.
Siis suunnitelmallisuutta kieltoihin ja kaikkeen kasvatukseen. Lapsi tarvitsee tarkat rajat, ongelmalapsi vielä tarkemmat.
Sinä olet vastuullinen äiti, kun osaat kiinnittää huomion asioihin. Ei ole sinun syysi, että joudut kurittamaan vaan kurittoman tai luonnevikaisen lapsen. - qw
yxäxä kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua. - Tunnen itse olleeni samassa asemasa aikoinaan. Lapset olivat suunnilleen samanikäisiä kuin sinulla ja samantapaisia. Vanhempi kiusasi nuorempaa. Myöhemmin on selvinnyt, että vanhemmalla oli jo silloin ihan selvät narsistin piirteet ja otteet. Hän olisi tarvinnut lapsena ja nuorena voimakasta rajojen asettelua, jota ei tapahtunut, koska se ei ollut sopivaa ei luvallista.
Narsisti tarvitsee rajat aina, lapsena ja aikuisena.
Jos komennat lasta niin älä pyytele anteeksi, älä ainakaan tunnusta olleesi paha tms., koska silloin annat vastakkaisia ja ristiriitaisia viestejä, jotka vain hämmentävät ja tekevät elämäsi kasvattajana vielä vaikeammaksi.
Koirakoulusta olen oppinut, että tottelematonta koiraa pitää potkaista (ei liian kovaa, mutta tuntuvasti, esim tassuun). Muutaman kerran jälkeen koira oppii, mistä tulee potku ja alkaa välttää sitä.
Sama se on ihmiselläkin. Ellei lapsi tottele sanasta niin jotain konkreettista pitää tapahtua, jotta asia menee perille, mutta sitä ei saa pyydellä anteeksi vaan pitää olla selkeä linja, mistä kuritetaan ja pysyä omien tekojensa takana. Ei lapsi muuten opi erottaman oikea väärää, mikäli ei sitä tee luonnostaan.
Rangaistuksille pitää olla selkeä linja ja sen linjan takana pitää pysyä.
Ehkä olis hyvä rauhallisena hetkenä miettiä valmiiksi, miten komentaa seuraavassa kriisitilanteessa ja toimia sen mukaan, ettei itse joutuisi shokkiin ja epätietoisuuteen vasta teon suoritettuaan.
Siis suunnitelmallisuutta kieltoihin ja kaikkeen kasvatukseen. Lapsi tarvitsee tarkat rajat, ongelmalapsi vielä tarkemmat.
Sinä olet vastuullinen äiti, kun osaat kiinnittää huomion asioihin. Ei ole sinun syysi, että joudut kurittamaan vaan kurittoman tai luonnevikaisen lapsen.Sen aikakauden hedelmiä nyt poimimme. Kuri ja rajat pitää olla lapsille. Mutta osaavatko vanhemmatkaan, siitä epätietoisuus ja ristiriidat johtuvat.
- "Heka"
Olen opettanut lastani samoilla kikoilla kuin Lapsityranneissa on näytetty mallia, eli istumaan yhteen paikkaan. Tämä tepsii niin lapsiin kuin hieman vanhempiin lapsiin. Olen käyttänyt tätä siitä lähtien kun lapseni täytti 9 kk:tta ja alkoi ensimmäinen uhmaikä ja kävelyt. Siinä oli viemiset yhteen paikkaan istumaan 45 min ajan, mutta tulos kannatti vaikka silloinen aviomieheni ei katsonut asiaa hyvällä. Lopulta hänkin tajusi, että se kannatti. Kun lapsi on rauhoittunut eikä itke enään vaan on rauhassa, katsot kellosta aikaa, lapsen ikä/minuutti. Tuossa tapauksessa kun lapseni oli vasta 9 kk:tta hän istui vain sen 9 sekuntia. Sen jälkeen menin hänen luokseen ja kerroin, miksi äidin joutui tehdä niin ja asia oli sen jälkeen kunnossa eikä siitä asiasta enään puhuttu. Lapseni on huomannut sen asian jo kohta 5-vuotiaana, että hänen isänsä suunnilleen antaa uuden emännän kanssa periksi asioita ja ostelevat kaikkea kun taas äidin luona on kuri mutta kunnioittava ja lämmin ilmapiiri. Edelleenkään ex-mies ei vie häntä istumaan vaan hemmottelee hänet piloille. Koskaan en ole lyönyt lastani enkä tule sitä tekemäänkään.
Vanhempani on tehnyt niin minulle 6-luokkaan saakka ja siitä on jäänyt traumat itselleni. Päätin jo 5-vuotiaana, ettei minusta tule samanlaista kuin vanhemmistani ja se on pitänyt 29-vuotta. Olen oppinut katsoessani toisten käytöksiä lapsiaan kohtaan ja omaa kasvatustani, mitenkä ne ovat niin erilaiset. Jokainenhan tekee ns. oikein, vaikkei siltä aina tunnu.
Esimerkkinä sanon kerron tämän:
Olen tietoinen, että pikkusiskoni kurittavat lapsiaan antamalla tukkapöllyä, luunappia ja pahimmassa tapauksessa antavat selkäsaunaa. Toinen siskoista antaa selkäsaunan, jota en katso hyvällä. He ovat kertoneet, että kukaan heidän lapsistaan ei tahdo kuulla mitään satua. Ihmettelin sitä, koska lapseni pitää satujen kuuntelemisesta. Kerran eräänä päivänä ollessani vanhempieni luona lapseni kanssa, hän otti kirjan ja tahtoi minun lukevan sitä. Muut lapset, joita oli silloin 5 leikkivät lähellä. Otin kirjan ja laitoin lapseni syliini ja aloin lukemaan. Kohta tuli kaikki ympärilleni ja luin kirjan sekä 4 muuta lastensatua. Siskoni tuli katsomaan, onko kaikki hyvin kun mistään ei kuullut mitään ääntä ja molemmilta loksahtivat suut auki kun huomasivat lapsensa olevan niin hiljaa ympärilläni. Katsoin heitä oviaukkoon ja virnistin siskoilleni. Jokainen oli kiltisti ja kysymyksiin vastasin kunnes eivät jaksaneet enään kuunnella. Sitten leikeimme ulkona hippaa ja muuta kivaa, mitä lasten kanssa tehdään. He eivät vielä tänäkään päivänä tiedä, miten sain heidän lapsensa rauhoittumaan ja leikkimään yhdessä kiltisti. Oikeastaan sitä en tiedä itsekään. Kai se johtuu siitä kun en menetä malttiani ja osaan olla lasten kanssa.
Inhoan vanhempia, jotka kurittavat lapsia fyysisesti sekä henkisesti latistavat pohjamutiin saakka, josta ne saavat tuonnempana huonot välit vanhempiinsa. Vaikka lapsi olisi kuinka nuori tahansa, hän kyllä muistaa kasvaessaan vanhempien huonot käytökset vaikkei niistä puhu. Jotkut puhuvat, mutta se trauma, joka on niin pahasti sisällä, ettei pysty enään avautumaan kovin helpoti, kuin vasta ajan kanssa.
Jokainen lapsi on ainutlaatuinen, jokainen lapsi on omanlaatuinen. Silleen heitä pitää käsitellä ja silleen heidät pitää ottaa huomioon. Oli kysessä vauva, murrosikä, nuoriso, kehitysvammainen jne. Lapsesi on aina lähelläsi ja se side on vahva vanhempiin, jotka oikeasti välittävät heistä.Missä keinot loppuvat, alkaa väkivalta. Tämä pätee niin elukoitten kuin lastenkin kanssa.
Hyvä homma, että aloittaja huomaa tekevänsä väärin. Ottaisin yhteyttä neuvolaan ensin, jos ei neukkutäti ole aivan "aivoton" saat sieltä tukea ja apua tilanteeseen.
- fduj
Vaikutat tosi hyvältä äidilt' siitä huolimatta.. Mun isäni lyö mua ihan tahallaan eikä pahottelekkaan ;(
- laske tuhanteen
Hienoa, että pyydät apua ja neuvoa, vaikka asia on varmasti arka. Älä välitä noista "kuraa niskaan" -kirjoittelijoista.
Niin pieni kuin 2-vuotias ei vielä lainkaan ymmärrä, että hänen tekonsa voivat aiheuttaa toiselle kipua tai mielipahaa, ei siis kannata rankaista. Voit kuitenkin, ja pitääkin, opettaa lapselle, että niin ei voi tehdä. Aina rauhallinen kielto ja keksi lapselle muuta tekemistä. Älä anna aihetta mustasukkaisuuteen, vaan ota vanhempikin lapsi mahdollisuuksien mukaan vauvan hoitoon.
Kun pinna kuitenkin joskus palaa, kannattaa vaikka purra omaan huuleen ennemmin kuin ryhtyä läpsimään, sillä se vie lapselta luottamuksen hänen elämänsä tärkeimpään ihmiseen, sinuun. Hanki apua lastenhoitoon silloin tällöin ja ala harrastaa jotain itsellesi mielekästä ja rentouttavaa. Silloin jaksat lasten tempauksia paljon paremmin ja voit olla tyytyväinen itseesi. Tsemppiä!- Faarin oppivuodet
Siinä kohden kun heti hyvittelit vanhempaa. Pieni läpsäys on ihan paikallaan, mutta ei se hyviminen, sillä mitätöit rankaisusi!
Itse vitsat hakeneena ja niistä peffalleni saaneena, olen sitä mieltä, että pieni ruumiillinen rankaisu, kuten tukkapölly, luunpit tai vitsalla ripsaisu on erittäin paikallaan tietyissä tilanteisssa. Oppi mene välittömästi perille, eikä ongelmia synny jälkeenkään päin.
Itse puhun nyt 70 vuotiaana isoisänä!
- 53andFABULOUS!
MIKÄ V*TTU ON KU PITÄÄ TULLA TÄNNE TOLLASIA KYSELEEN, EIKÖ SITÄ VOIS OTTAA JONNEKIN TASOLLE JOSSA SAA AMMATTILAISEN/ ASIAAN_PEREHTYNEEN / ASIASTA SIIS TIETÄVÄN IHMISEN NEUVOJA . NAURETTAVAA KUN JOKU TULEE KYSELEEN TOLLASTA KELTÄ VAIN JOKA LIIKUSKELEE JOSSAIN SUOMI24KESKUSTELUPALSTOILLA. ITE SATUIN VAAN KULKEEN TÄN KESKUSTELUN OHI JA PISTI TOI OTSIKKO SILMÄÄN. JA VAAN SEN VOI NYT TODETA ETTÄ VÄLILLÄ VOIS KÄYTTÄÄ IHAN MAALAISJÄRKEÄ SEKÄ YMMÄRTÄÄ ETTÄ KARMA ON IHAN TOSI JUTTU. ELI JOS JATKAT LAPSES LÄIMÄYTTELYY NIIN EIKÖHÄN SE SULLE JOKU KAUNIS PÄIVÄ KOSTAUDU ! EI MULLA MUUTA...
- Vanhempi kuin sinä
Vastauksesta huokuu selkeästi vapaan kasvatuksen tulos (Mitähän sekin vapaa kasvatus on kun ei kasvatetamitenkään)
Kieliasu paljastaa ihmisen kokemattomuuden, mitenkä se läimäyttely kostautuu, kertoisitko minulle ja ikäisilleni, meitä kun läimäyteltiin ihan kodin lisäksi myös koulussa. Käytöstavat ainakin opimme varmemmin kuin sinun sukupolvesi, jotka eivät arvosta kuin ahneutta ja valtaa!
- Kelol
Ei sitä nyt apua tarvitse hakea, jollet tee sitä uudelleen. Jos teet niin polta satasen seteli sytkärillä ja kokeile haluatko tehdä sen uudelleen. Oikeasti kokeile, jos teet noin niin toimii.
http://www.neobux.com/?r=Kelol- dkfjg
ja saan äidiltäni yhäkin silloin tällöin tukkapöllyä. hyvästä syystä. jos on kielletty ja teen silti ja vielä varoitettu että teeppäs noin vielä kerran niin tulee tukkapölly, olen silti vaan uhmannut varoitusta ja saanu tukkapöllyä. pienempänä olen saanut jopa piiskaa joskus, en muista siitä, sattuiko se, muistan vain kuinka sai hävetä. rakastan äitiäni ja hän minua ja en voisi parempaa äitiä kuvitella.
eli mielipiteeni on se että jos kuritus annetaan oikealla tavalla oikein perustein, se on EHDOTTOMASTI oikein. lapsi kyllä sen käsittää. nuoresta iästäni huolimatta minulla on paljon kokemusta lapsista, sillä olen kymmenen lapsen täti.
osaan käyttäytyä eikä minulla ole traumoja. ja joku tuolla aiemmin jo kirjoitti mitä raamattu tästä sanoo: joka vitsaa säästää se lastansa vihaa!!
- mies vm. '84
Kevyt läimäyttely ja kurinpito on ihan ok. Eivät ne lapset muuten opi. Sehän on jo havaittavissa nykynuorista, että liiallinen hellyys ja paapominen kostautuu siinä, etteivät nuoret kunnioita yhteiskunnan sääntöjä eivätkä muita ihmisiä.
- 2 lapsen isä
Katso supernanny TV:stä. Nuo heittämiset, kiusaamiset ja muut saa pois päiväjärjestyksestä parissa viikossa. Kysy ohjeita neuvolasta.
- 44reN
- aito Turo
Viestiketjun aloittajan olisi syytä hakea ammatillista apua itselleen, jos ei muuten pysty pidättäytymään väkivallasta lastaan kohtaan. Sopiva paikka voisi olla vaikkapa Väkivalta-apua -palvelu. Löytyy täältä: www.vakivalta-apua.fi
Tällä foorumilla me voimme toki vaikka kuinka paljon "keskustella" aiheesta, mutta lapsi kärsii joka tapauksessa.
Väkivaltaisille toimintatavoille on vain yksinkertaisesti syytä tehdä stoppi ottamalla vastuu omasta käytöksestä. - vs. väkivalta
Hei
Olen lueskellut jonkun verran tätä ketjua, mutta en kaikkia. Ensinnäkin ap on vain ihminen ja se, että tietää tekevän väärin, kertoo että hällä on omatunto jne. Kaikilla sitä ei ole. Minä ajattelisin tätä asiaa kokonaisuutena. Yleensäkin siis lapsen kasvattamista. En usko, että pieni tukkapölly aiheuttaa traumoja lapselle tai äidille, jos lapsi saa syliä, turvaa, lämpöä, rakkautta, hänen ruokailusta ja hygieniasta huolehditaan jne. Hän saa naurua ja kikatusta. Mä en jaksa ottaa tähän ap:n kirjoitukseen kantaa suoranaisesti, vaan kirjoitan yleisesti. Mä tiedän perheitä, missä on myös henkistä väkivaltaa, miksi siitä ei puhuta? Se on yhtä lailla harmillista lapsen kehitykselle. Isompien lasten kohdalla, jotka ymmärtävät jo puhetta pitää käyttää muita keinoja kuin pelkkä "lässyttäminen" tai aresti eli esim. tiukka ote rajoittamaan tilannetta, jos puhetta ei tottele. Olipa kerran kolme poikaa leikkineet toistuvasti tulitikuilla komerossa isänsä kielloistä huolimatta, hän itse kertoi, että siinä ei puhe enää auttanut! Olisiko ollut parempi isompi vahinko, että koko talo palaa tai yleensäkin hyväksyä tuommoinen leikkiminen. Pojat olleet jo isompia ja ottaneet tikut salaa jostain. Eli pitää myös katsoa tilanne/kokonaisuus. Mitään väkivaltaa ei pidä hyväksyä, en minäkään, mutta mikä on väkivaltaa? Väkivaltaa on sellainen, joka aiheuttaa traumoja, oli ne henkisiä tai ruumiillisia ja ihmiseen sattuu. No, kuinka usein? Jos se on jokapäiväistä jne. jatkuvaa ilman syytä siis tuota tukkapöllyä esim. niin sitten on vanhemmilla jotain vialla. Nyt "lässytetään", että ei saa lasta ojentaa tms. tulee traumoja. Lapsen temperamenteissakin on eroja, jotkut lapset ovat hyvin uhmakkaita ja kovakouraisia esim. pikkusisariaan kohtaan. Siinä kohtaa on hyvä puuttua ja sanoa, että se sattuu, ei noin saa tehdä. Tukkapöllyn antaneen aikuisen ei sovi sanoa "ei näin olisi saanut tehdä". Lapsen kasvatus on ristiriitaista joskus ja hyvin vaikeaa. Miten moni lapsi tälläkin hetkellä elää huonoissa oloissa Suomessa. Perheissä juodaan, vanhemmat riitelevät jne. varmasti ne ovat paljon pahempia kuin joku satunnainen tukkapölly. Se täytyy kuitenkin muistaa, että helposti siitä voi tulla tapa eli kannattaa kuitenkin aina miettiä muita vaihtoehtoja kuin tukkapölly, josta ollaan montaa eri mieltä. Tukkapöllyjä on erilaisia en puhu nyt siitä pahimmasta mahdollisesta. Ja todellakin, jos aloittajaa on lapsena kasvatettu samalla tavalla, niin useinhan se toistuu ja jatkuu läpi sukupolvien, senkään takia väkivaltaa en hyväksy ja se kierre tulisi katkaista. Miten sitä muusta kasvatustavasta tietää, jos itseäänkin on näin kohdeltu. Mutta tosiaan jos haluaa jotain ajateltavaa, niin jos uskallat luepa seuraava linkki. Tarinasta tulee paha mieli ja toivon todella, että tämä poika saa taivaassa nyt sitä rakkautta mitä vaille jäi koko pienen ikänsä. http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Baby_P
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734249Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921213
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66908Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia113842Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73827- 65816
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245779- 37763