Tomaatin tuenta

Naruako

Olen lukenut, että tomaatin voi tukea naruilla ja samassa kerrottiin, että jos itikat eivät pääse pölyttämään, niin naruista nytkäytetään, että pölyttyy. Se kuulostaa selvältä. Itselläni taimet ovat lasitetulla parvekkeella. Ovat jo reilun puolimetrisiä ja tähänastinen tuenta on kepeillä.
Narutkin saan ripustettua, mutta sitä ihmettelen, että miten se tomaatintaimi tarraa siihen naruun kiinni? Olen ensimmäistä kertaa kokeilemassa tomppelin (kuten meillä tomaattia kutsutaan :-) ) kasvatusta, eikä niissä näytä olevan edes sellaisia tartuntoja, kuin herneessä. Tuleeko niihin vielä sellaiset?
Kun laitan katon rajasta narut lattiaan, niin mitäs sitten? Sitä ei ole kerrottu missään. Olisiko tarkoitus, että sidon tomppelintaimet joillain lyhyemmillä naruilla, niihin katon ja lattian välillä oleviin pystynaruihin? Mutta varmaan ne luistavat siinä pystynarussa, jos vielä joskus tomppeleitakin tulee, niin on sitä painoa sitten niin paljon. Ja taimet varret ovat niin ohkaiset, että eiväthän ne mitään kannata. Olisivatko lyijykynän vahvuisia, että aivan yhtä tyhjän kanssa, ajatellen isoa tomppelimäärää. Ja kuinkas korkeaksi ne kasvavatkaan, että mitä pitää odottaa? Jos kovinkin korkeaksi, niin kestävätkö ne pystyssä edes omaa painoaan, ennen tomppeleiden muodostumista? Niin että mites se kiinnitys tapahtuu?

3

1033

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tomaattisato

Laita katosta kaksinkertainen naru roikkumaan reilusti yli lattian ja tee siihen solmuja n.15-20cm päähän toisistaan. Sitämukaa, kun taimesi kasvaa, työnnä taimen pää silmukanreijästä. Ymmärsitkö? :)

• Naruako

näppärältä, sano. Niin teenkin. Tästä näkee, että parhaat ideat on yksinkertaisempia, mitä itse osaisi kuvitella.
        Kumpa minäkin saisin satoa. Sen mitä olen kasvatusohjeita lukenut, niin kasvatusastioideni koko on kovin vähäinen. Minulla on noita muoviämpäreitä, ei mitään kasvusäkkejä. Mutta mullan pitäisi olla hyvää, eli omasta kompostista mökiltä sellaista, ei aivan loppuun maatunutta tavaraa. Paremmin siinä kukat ainakin on kasvaneet, kuin kauppojen valmismultasekoituksissa. Kolme taimea on ämpäriä kohti. Ehkä se on hieman yläkanttiin? Mutta saa nähdä, mitäs luulette, kuinka käy?
        Parvekkeellekin paistaa vain tuo aamuaurinko, silloin kun paistaa. Mutta on tuo lasitus, joten lämpöä parveke pitää paremmin, kuin avomallinen.
        Aijaijai, kun tämä on jännittävää. Minkäkokoisena alkaa kukkimaan?

• Naruako
        Naruako kirjoitti:

näppärältä, sano. Niin teenkin. Tästä näkee, että parhaat ideat on yksinkertaisempia, mitä itse osaisi kuvitella.
        Kumpa minäkin saisin satoa. Sen mitä olen kasvatusohjeita lukenut, niin kasvatusastioideni koko on kovin vähäinen. Minulla on noita muoviämpäreitä, ei mitään kasvusäkkejä. Mutta mullan pitäisi olla hyvää, eli omasta kompostista mökiltä sellaista, ei aivan loppuun maatunutta tavaraa. Paremmin siinä kukat ainakin on kasvaneet, kuin kauppojen valmismultasekoituksissa. Kolme taimea on ämpäriä kohti. Ehkä se on hieman yläkanttiin? Mutta saa nähdä, mitäs luulette, kuinka käy?
        Parvekkeellekin paistaa vain tuo aamuaurinko, silloin kun paistaa. Mutta on tuo lasitus, joten lämpöä parveke pitää paremmin, kuin avomallinen.
        Aijaijai, kun tämä on jännittävää. Minkäkokoisena alkaa kukkimaan?

Kuitenkin minäkin nyt, siitä kun näytti monet tuossa puhuvan, katkoin jokusia pieniä "varkaan"-alkuja pois.
        Muuten vain olen odattavalla kannalla toistaiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2825
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2713
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1802
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1590
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1570
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1277
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe