Vaikka olen vasta 15-vuotias, niin haluan itse päättää asioista, joista minulle olisi seuraamuksia.
Kukaan sukulaisistani ei ole ilmoittautunut minun kirkollisverojeni maksajaksi, vaikka ovat painostamassa minua rippikouluun.
Minä en mene riparille
152
7646
Vastaukset
- daniel c
Enkä maksa kirkollisveroja vielä pitkilleen. Ja aikuisena maksan jotakin, mutta vain vähän. Minua ei kukaan painostanut, mutta menin mielelläni, ja tykkäsin kovasti, suosittelen kaikille.
- asdfghjkjhgf
Otapa selvää. Vuosien myötä ihan mukava summa.
Älä sitten mee.
- vapus vallitkoon
ilman rippikouluakin. Toivonmsiunausta sinulle nuori ihminen!
- ripittämätön
Missä usko on silloin, kun se on kadoksissa?
Tommoset siunaukset ovat perseestä!
- Riparilla 2002
Onnistuu helposti 2minuutissa eroakirkosta.fi
Näin tein, kävin riparin ja sain paljon rahaa.
Ripari oli mukava. Ruoat olivat hyvät ja sai aikaan kaverisuhteita. Olihan ne luennot ja varsinkin ne kirkoissa käynnit rasittavia, mutta sillä sai tuohta ja tuohella sai sit mitä sai. Raamatustani en tiedä, missäpäin maailmaa lienee nykyään.- Nih.
Se on aika harva 15-vuotias joka ei käy riparia.
- järki voittaa
Nih. kirjoitti:
Se on aika harva 15-vuotias joka ei käy riparia.
Moni jättää menemättä riparille ja menemättömyys lisääntyy koko ajan. Lopulta hyvin harva enää menee..
- tekopyhä123
Sinun ei ole pakko mennä rippille, jos et halua. Asia on vapaaehtoinen. Siihen se perustuu kirkonkin puolesta, että tulet siihen ikään, että osaat itse päättää kirkkoon kuulumisestasi tai siihen kuulumattomuudestasi.
Itse kävin tuossa iässä sen riparin vaihtoehdon päiväkoulun (vihaan leirielämää, ulkoilmaa ja ihmisiä) ja menin ripille, vain saadakseni lahjoja. Sain lahjoja ja rahaa, sekä kivat pippalot. Erosin kirkosta, kun täytin seitsemäntoista. Ei sitä kukaan sukulaisistani taida tietää. Tiedän monia jotka näin tekevät.
Mutta jos et halua olla tekopyhä lahjojen kalastelija, niin älä mene.- humanisti 1
silloin kun minä pääsin ripille niin en edes käsittänyt miksi. Vanhempani eivät olleet uskossa mutta antoivat minun tehdä miten halusin niin että kun toisetkin niin minäkin. No ei se ole minun maailmaani muuttanut mitenkään, ja miksi olisi enhän edes käsitttänyt miksi siellä seisoin muiden mukana. Tänään tiedän paremmin, ja satu kirjat ovat jossain vintin pimennossa, muistona siitä ajasta. Mutta olen ajatellut että jos joku olisi silloin aivopessyt minut niin olisin ollut altis siihen lapsellinen ja tyhmä kun olin.
- nainen -78
Uskovaiset vanhempani ja lähisukulaiseni pakottivat minut käymään riparin, vaikka en olisi itse halunnut. Tämä tapahtui siis 90-luvulla. Ei puhettakaan siitä, että olisin saanut itse päättää. Olin liian kiltti ja arka, niin eipä minusta ollut vastaan sanomaan. Lapsena jouduin aina nöyristelemään ja sivuuttamaan omat toiveet ja haluni.
Itse leiri oli kamala, ei pelkästään sen takia, että muut kiusasivat. Tuntui tosi vastenmieliseltä opetella kaiken maailman litanioita, joilla ei ollut itselleni minkäänlaista merkitystä. Rippijuhlat olivat tosi vaisut, jäykät ja täynnä sellaista ihmeellistä hymistelyä. Inhosin rippiristejä, joita sain lahjaksi, olisin toivonut jotain muita koruja, tai rahaa. Koko hommasta jäivät vain ikävät muistot.
Erosin sitten kirkosta aika pian, kun täytin 18. Se tuntui oikealta teolta. Olin iloinen ja helpottunut, enkä päivääkään ole katunut tekoani.
Mun neuvoni on, että älä käy riparia, jos siltä tuntuu. Vastentahtoisena siellä oleminen on kyllä aikamoista pakkopullaa. Tää on vaikeaa tietysti, jos sulla on yhtä ääliömäiset vanhemmat, kuin minulla.
- Matti Viikate
Se on hyva etta osaat ajatella itse. Rippikoulu on kylla toisaalta kateva suorittaa nuorena, jos sita siis sattuu tarvitsemaan myohemmin. Aikuisena sitten ikavampi ruveta sita enaa suorittamaan. http://mattiviikate.newsvine.com/
- täysin turhuutta
Rippikoulua ei tarvita MIHINKÄÄN myöhemmässä elämässä. Kaikki kristinuskoon liittyvät rituaalit ovat totaalisen turhia. Parempi kun ei osallistu kyseisen uskonlahkon tilaisuuksiin varsinkaan siinä vaiheessa, kun ei riitä ymmärrystä koko asian käsittämiseksi. Osallistuminen on kannattamista ja ylläpitämistä.
- janneparka
täysin turhuutta kirjoitti:
Rippikoulua ei tarvita MIHINKÄÄN myöhemmässä elämässä. Kaikki kristinuskoon liittyvät rituaalit ovat totaalisen turhia. Parempi kun ei osallistu kyseisen uskonlahkon tilaisuuksiin varsinkaan siinä vaiheessa, kun ei riitä ymmärrystä koko asian käsittämiseksi. Osallistuminen on kannattamista ja ylläpitämistä.
Tiedätkö,kristinusko ei ole lahko. Suomessa on evankelis-luterilainen kirkko, jonka sisällä toimii erilaisia liikkeitä, kuten helluntailaisuus, adventistit ym. Nämä ovat lahkoja.
- Cajen
janneparka kirjoitti:
Tiedätkö,kristinusko ei ole lahko. Suomessa on evankelis-luterilainen kirkko, jonka sisällä toimii erilaisia liikkeitä, kuten helluntailaisuus, adventistit ym. Nämä ovat lahkoja.
Itse asiaan mitenkään liittymättä, helluntailaisuus ei ole evankelis-luterilaisen kirkon sisäinen liike, vaan ihan oma herätysliikkeensä. Helluntailaiset, samoin kuten esim. babtistit, eivät kuulu kirkkoon. Evlut-herätysliikkeitä on esim. lestadiolaiset.
- munkki...
janneparka kirjoitti:
Onpa sinulla vähän tietoa lahkosi historiasta :)
Sen mukaan adventtikirkko, joka on myös kristillinen kirkko, ei voi olla lahko. Adventtikirkko ei mitenkään liity lutkulahkoon.
Lutkulahko tuli saksasta ja adventtikirkko amerikasta. munkki... kirjoitti:
Onpa sinulla vähän tietoa lahkosi historiasta :)
Sen mukaan adventtikirkko, joka on myös kristillinen kirkko, ei voi olla lahko. Adventtikirkko ei mitenkään liity lutkulahkoon.
Lutkulahko tuli saksasta ja adventtikirkko amerikasta.... ennenkuin alkaa haukkua toisia tietämättömiksi. Tässä linkki josta voit perehtyä siihen mitä lahko tarkoittaa.... ja todeta että luterilaisuus ei ole lahko.
- munkki...
EVLJuge kirjoitti:
... ennenkuin alkaa haukkua toisia tietämättömiksi. Tässä linkki josta voit perehtyä siihen mitä lahko tarkoittaa.... ja todeta että luterilaisuus ei ole lahko.
Lahko on vallitsevasta kirkosta eronnut tai erotettu uskonnollinen ryhmä.
Luterilaiset erotettiin katolisesta kirkosta, kun he uskoivat luopiomunkki Lutherin oppeihin. - ev.lut. on lahko
EVLJuge kirjoitti:
... ennenkuin alkaa haukkua toisia tietämättömiksi. Tässä linkki josta voit perehtyä siihen mitä lahko tarkoittaa.... ja todeta että luterilaisuus ei ole lahko.
Lahkon, kirkon ja kulttien välillä ei ole eroa. Samaa harhaa koko nippu.
Olin samaa mieltä iässäsi, että minuahan ei riparille saa. Sitten tajusin, että vaikka pienestä pitäen olen vastustanut avioliittoa, niin mieleni voi muuttua vanhempana.
Jos et käy riparia, et saa kirkkohäitä, joka voi esimerkiksi tulevan puolisosi mielen pahoittaa. Joillekin kun ne kirkkohäät on niin suuri juttu ja lapsesta asti odotettu tapahtuma (tiedä sitten miksi). Riparin saa pois alta esim talvella parina viikonloppuna järjestettävänä viikonloppuriparina, jos siis haluaa päästä mahdollisimman vähällä. Ei siellä sinulle uskoa tyrkytetä, ihan mukavaa siellä loppupeleissä oli, vaikka skeptisesti siihen suhtauduin ennakkoon.
Ja mikä parasta, riparin jälkeen menet vain osoitteeseen eroakirkosta.fi, niin näpäyttämällä pääset pois. Vältyt kirkkoveroilta :D Voit halutessasi liittyä kirkkoon uudestaan jos joskus haluat. Ja mikä parasta, jos annat sulle järjestää juhlat, niin sukulaiset tuo rahaa ja lahjuksia ja rippiristinkin voi myydä hyvällä voitolla esim kultarahaksi.fi-osoitteessa ;)- Dogmiton
Siinäpä hyviä syitä mennä riparille. Tuolla moraalilla myytäisiin ydinaseitakin Pohjois-Korealle.
Olen minäkin rippikoulun käynyt ja rokotettu, mutta myös eronnut kirkosta. Enkä meinaa liittyä uudestaan. Lapsuuskasvatukseni oli melko vahvasti kristiillishenkistä, enkä ollut vielä oikein varma mielipiteissäni.
En tajua noita kirkkohäät-juttuja. Jos ei halua teeskennellä uskovaista, niin tuskin sitten puolisoksi seuloutuu henkilö, joka haluaisi kirkkohäät.
Toisaalta tunnen kyllä muutamia hienoja ihmisiä, jotka syystä tai toisesta ovat uskovaisia. - huono perustelu
Jos nyt käy niin että myöhemmin haluaa käydä rippikoulun, niin se on aikuisena läpihuuto juttu, ei tarvita kymmentä kirkkokäyntiä eikä viikon leiriä eikä tarvi opetella yhtään lorua ulkoa. Riittää että lausuu isämeidän rukouksen kirjasta lukien.
Itse en käynyt rippikoulua lapsena, vaan vasta 22 vuotiaana, juurikin naimisiinmenon vuoksi. Lasten synnyttyä erosin kirkosta. - EI pakkoliitoksille
Voihan sitä erota kirkosta halutessaan jo ennen rippikoulua.
Rippikoulun kun saa käydä vaikka ei kuuluisi seurakuntaan.
Oikeastaan pitäisi muuttaa lakiakin niin että kirkkoon liityttäisiin vasta rippikoulun jälkeen. - täysin turhuutta
EI pakkoliitoksille kirjoitti:
Voihan sitä erota kirkosta halutessaan jo ennen rippikoulua.
Rippikoulun kun saa käydä vaikka ei kuuluisi seurakuntaan.
Oikeastaan pitäisi muuttaa lakiakin niin että kirkkoon liityttäisiin vasta rippikoulun jälkeen.Rippikouluikäiset ovat vielä helposti vietävissä olevia lapsia. Uskonnoille VÄHINTÄÄN 18-vuoden ikäraja!
- Zipp0
täysin turhuutta kirjoitti:
Rippikouluikäiset ovat vielä helposti vietävissä olevia lapsia. Uskonnoille VÄHINTÄÄN 18-vuoden ikäraja!
ateismi - ja evolutionismiuskontoja?????
- vastaus..
Zipp0 kirjoitti:
ateismi - ja evolutionismiuskontoja?????
Ateismi ei ole uskonto, ja mikä ihmeen "evolutionismi"..
Kaikki syntyvät ateisteiksi, sitä ei erikseen tarvitse opettaa. Evoluutio tapahtuu joka tapauksessa itsestään, sen tietämisellä tai tietämättömyydellä ei ole juurikaan merkitystä. vastaus.. kirjoitti:
Ateismi ei ole uskonto, ja mikä ihmeen "evolutionismi"..
Kaikki syntyvät ateisteiksi, sitä ei erikseen tarvitse opettaa. Evoluutio tapahtuu joka tapauksessa itsestään, sen tietämisellä tai tietämättömyydellä ei ole juurikaan merkitystä.On se sitten jännä että ihan ilman rippikouluja ja muita "aivopesu" systeemeitä joka puolella maailmaa ihmiset uskovat. Voisi ihan kuvitella että ihmisessä on tietoisuus siitä että Jumala on ja että hän alkaa ihan itse etsiä häntä. Missä päin maailmaan näitä ateistiheimoja asuu jotka eivät usko mihinkään?
- poitsun mude
.... poitsuni mennyt rippikouluun. En voinut mittään. Ei kyllä tarvinnut juhliakaan järkätä että se hyvä puoli asiassa oli ja poitsu ei saanut riparirahoilla mopoo. Joten ei tarvinnut pelätä että sillä kolaroi. ; ))) Hyviä puoliakin löytyi !!!!!
- uskonto turhaa
Poikani ei mennyt rippikouluun minun suosituksestani, ja sai mopon, kun ostettiin se hänelle "ei minkään syyn" takia, vaan vain siksi, että ikä salli sillä ajamisen. Ei tarvitse pelätä kolarointia, varsinkaan, kun poika ei elä missään uskonnollisessa harhamaailmassa, vaan keskittyy todelliseen elämään.
Kristinuskovaisten järjestämiin tilaisuuksiin osallistumattomuudessa ilmenee pelkästään hyviä puoli, mutta osallistumisessa vaikutukset ovat vahingollisia. - Zipp0
uskonto turhaa kirjoitti:
Poikani ei mennyt rippikouluun minun suosituksestani, ja sai mopon, kun ostettiin se hänelle "ei minkään syyn" takia, vaan vain siksi, että ikä salli sillä ajamisen. Ei tarvitse pelätä kolarointia, varsinkaan, kun poika ei elä missään uskonnollisessa harhamaailmassa, vaan keskittyy todelliseen elämään.
Kristinuskovaisten järjestämiin tilaisuuksiin osallistumattomuudessa ilmenee pelkästään hyviä puoli, mutta osallistumisessa vaikutukset ovat vahingollisia.on varmasti nuorelle tuhoisa,koska tarkoituksettomuuden ja toivottomuuden maailmankatsomus evovalheineen ei voi johtaa hyvään..
- uskonto turhaa
Zipp0 kirjoitti:
on varmasti nuorelle tuhoisa,koska tarkoituksettomuuden ja toivottomuuden maailmankatsomus evovalheineen ei voi johtaa hyvään..
Näinkö siellä rippikoulussa maailmasta opetetaan..
Tervetuloa tutustumaan todelliseen elämään missä ei tarvitse murehtia menneitä eikä tulevia, vaan elää elämää sellaisena kuin se joka hetki ilmenee..
Toivo on tulevaisuuden harhassa elämistä (tulevaisuutta ei ole, vaan on vain tämä hetki, jota kulloinkin elämme) ja elämän tarkoituksen miettiminen pitää loitolla itse elämästä.
Elämän eläminen sellaisena kuin se on ei suinkaan ole millään lailla harhassa elämistä, mutta mielikuvituksen tuottamiin jumalhahmoihin uskominen on sitä täydellisesti. Zipp0 kirjoitti:
on varmasti nuorelle tuhoisa,koska tarkoituksettomuuden ja toivottomuuden maailmankatsomus evovalheineen ei voi johtaa hyvään..
Ateismi eli ei-jumalisuus ei perustu millekään opille tai opin puutteelle. Se ei sinällään ole mitään vastaan, eikä minkään puolesta. Se on termi. Ateisti on sellainen ihminen, joka on henkilökohtaisesti ymmärtänyt, ettei uskontojen tarkoittamaa jumala-olentoa voi olla loogisesti tai rationaalisesti ajatellen olemassa. On myös mahdollista, että ihminen on ateisti, koska hänen maailmankuvaansa ei ole koskaan syötetty tai siihen ei ole syntynyt käsitettä jumaluudesta. Ateistin todellisuudessa ei ole sellaista lokeroa, jossa jumala olisi todellinen toimija.
Ainoa "jumala" joka voisi olla olemassa olisi se elämän kipinä jokaisessa eliössä, joka saa jatkamaan sukua ja haluamaan pysyä hengissä. Se ei ole mikään olio tai voima tai persoona. Se on ominaisuus jokaisessa eliössä, lajiin katsomatta. Jos se ominaisuus menee rikki, syntyy elämää tuhoavaa käyttäytymistä, joka onneksi ei siirry seuraavalle sukupolvelle, koska sellaista ei tule.
Paljon lohdullisempaa olisi sinunkin myöntää, että tiedät tämän kyllä, lopettaa tuo hihhulointi ja alkaa elää elämääsi tietoisena siitä, että olet vastuussa vain itsellesi ja muille elollisille. Koska Jumalaa ei ole, voit aivan hyvin lakata huolehtimasta siitä, miten parhaiten varmistat iankaikkisuutesi. Uskalla myöntää, ettet tiedä, etkä voikaan tietää kaikkea. Se vapauttaa. Ihminen ja tämä maailmankaikkeus jossa elämme on paljon ihmeellisempi ilman ihmisten sinne keksimiä jumalia.
- sdfghjkjhgf
Mutta ei ole kyllä 15-vuotiaan tekstiä. Kyllä tuossa iässä mennään lauman mukana. Siksi aikuiskastetta ei enää raamatun esimerkin mukaan suosita. Olisi jäsenkato kirkossa entistä kovempi.
- äippis..
ei ole käyneet rippikoulua kumpikaan ,naimisissa toinen ja lapset on kastettu papin johdolla.
Itse erosin kirkosta jo lasten synnyttyä, ihan muista syistä kuin uskonto.Vakaumus mulla on.Jumala mulla on ikuisesti!se kuuluu koti, uskonto ja isänmaa kasvatukseen.Mun jumalani ei rahasta, se on olemassa.Ei ole kutsunut mua vaan sanoisin että koskettanut mua, eräs tapahtuma sattui taannoin..Muutti elämää mutta uskovaiseksi ei minua tehnyt.Meillä on suuri suku mutta perhejuhlilla ei ketään näy.Se on tätä päivää.Toisaalta surettaa moinen käytös mikä meihin ihmisiin on tullut kun me * vihataan/halveksitaan* omaa vertamme.Mutta se onkin toinen aihe.
Luulen että tiedät jo 15v vanhana päätöksesi.Onnea sulle elämässäsi!
Mun likat tiesi kun puhuttiin asiasta.Toista harmitti hiukan leiriukoulun menetys.Mutta hän meni kesätöihin ja se asia unohtui..Hääthän (juhlat)saa ja juhlat vaikka kuinka upeet ja krameet kun vaan tahtoo.
Tietysti joku ylväys on kirkkohäillä,ei muakaan vihitty kirkossa kirkko oli palanut:-)..seurakuntatalolla, muutaman ihminen läsnä.
Jumalahan on ihmisessä läsnä ja aidoissa uskovaisissa se näkyy lempeytenä..ei tuputtamisena ja liiallisena yrittämisenä käännyttää muita.Hän kutsuu jos on kutsuakseen.
Ennen aikaan ja vielä nykyäänkin *sorsitaan*parjataan.. heikompia..juopot pulit. köyhyys kurjuus,, jne.Kerran olen joutunutkin sanomaan että..*ihminehän sekin on..Elämä vaan ei ole antanut parastaan heille.Annetaan me kanssa ihmiset..* .Vähänkös ihmisen suu meni..p***n akka mitä sanoit..).Kyllä historiassa jumalan pelolla on paljon pahamieltä pelkoa saatu aikaan..ennen torpissa ..jne..
Rönsyilin kirjoituksessani:-)))))..Hauskaa kesäääääää - nuoret heräävät
Ne nuoret menevät lauman mukana, joiden itsetunto on nujerrettu perisuomalaisen luterilaisen kasvatuksen mukaisesti. Onneksi ajat muuttuvat, ja myös vanhempien tavat kohdella lapsiaan.
Lapseni ei mennyt rippikouluun, vaikka muut hänen koululuokastaan sen kävivät. Kukaan ei reagoinut lapseni ratkaisuun mitenkään negatiivisesti, vaan päinvastoin.
Kirkko on laskelmoinut rippikouluiän, sehän on ihan selvää ja yleisesti tiedossa. - asdd
nuoret heräävät kirjoitti:
Ne nuoret menevät lauman mukana, joiden itsetunto on nujerrettu perisuomalaisen luterilaisen kasvatuksen mukaisesti. Onneksi ajat muuttuvat, ja myös vanhempien tavat kohdella lapsiaan.
Lapseni ei mennyt rippikouluun, vaikka muut hänen koululuokastaan sen kävivät. Kukaan ei reagoinut lapseni ratkaisuun mitenkään negatiivisesti, vaan päinvastoin.
Kirkko on laskelmoinut rippikouluiän, sehän on ihan selvää ja yleisesti tiedossa.Eikö sitten muissa maissa nuoret mene lauman mukana? Lauman mukana meneminen on ihmisten geneettinen ominaisuus. Lukisit niin tietäisit. Eipä ole paljon kehumista kristinuskoa pilkkaavien mukälykköjenkään tietotasossa.
On tutkittu tieteellisesti miten iso osa ihmistä valitsee sen vaihtoehdon, minkä katsoo olevan muidenkin valitsema. Kun tilanne menee yli ihmisen kapasiteetin, joko tiedonpuutteen ja älyllisen vajavaisuuden tai sitten yleisen sekasorron ja kaaoksen vuoksi, niin silloin suurin osa seuraa ympäröivää laumaa. Asioita on tutkittu evolutiivisen psykologian puolella.
Tässä yksi tutkimus aiheesta.
http://www.livescience.com/health/060209_hit_songs.html
Viihde ja muu media on uskontoja tehokkaampaa ja pahempaa aivopesua.
Tähän ilmiöön perustuu juuri mainonta ja viihteen avulla massojen ohjailu vrt. suvaitsevaisuus viihdemediassa.
http://www.mtv3.fi/kevinhill
http://www.moanmovie.com - ripittämätön
asdd kirjoitti:
Eikö sitten muissa maissa nuoret mene lauman mukana? Lauman mukana meneminen on ihmisten geneettinen ominaisuus. Lukisit niin tietäisit. Eipä ole paljon kehumista kristinuskoa pilkkaavien mukälykköjenkään tietotasossa.
On tutkittu tieteellisesti miten iso osa ihmistä valitsee sen vaihtoehdon, minkä katsoo olevan muidenkin valitsema. Kun tilanne menee yli ihmisen kapasiteetin, joko tiedonpuutteen ja älyllisen vajavaisuuden tai sitten yleisen sekasorron ja kaaoksen vuoksi, niin silloin suurin osa seuraa ympäröivää laumaa. Asioita on tutkittu evolutiivisen psykologian puolella.
Tässä yksi tutkimus aiheesta.
http://www.livescience.com/health/060209_hit_songs.html
Viihde ja muu media on uskontoja tehokkaampaa ja pahempaa aivopesua.
Tähän ilmiöön perustuu juuri mainonta ja viihteen avulla massojen ohjailu vrt. suvaitsevaisuus viihdemediassa.
http://www.mtv3.fi/kevinhill
http://www.moanmovie.comMinä en ole koskaan seurannut mitään laumaa. Olen aina uskaltanut olla oma itseni ja sitä monet kateellisena ihmettelevät, että miten voin olla niin rohkea. Kyllä minuakin yritettiin lapsena ja koulussa nujertaa uhkailemalla, hakkaamalla ja kaikenlaisin rangaistuksin. Uskoa on vaikea syöttää väkisin nahkaremmin avulla pers`reiän kautta, jos hakattava ei ota sitä vastaan.
- Ateisti 123
Itehän kävin riparin, vaikka olenkin ateisti, tosin kirkkoon kuuluva semmonen (kirkosta aion erota kohtsillään, viimeistään 18-veenä). Mukavaahan siellä oli, sai uusia tuttuja, rahaa ja sitä rataa mutta tuntui jotenkin ikävältä ajatukselta vannoa siellä seurakunnan edessä uskoaan. Niinpä kun se hetki koitti niin minä vain jökötin tuppisuuna alttarilla, ei sitä kukaan huomannut kun muut mutisivat ympärillä samaan aikaan uskontunnustuksiaan. Väärää valaa en kuitenkaan alkanut vannomaan.
Mutta järjettömän hieno homma jos uskallat kerran vastustaa muiden tyrkyttämää uskontoa. Se on ehkä yksi elämän tärkeimmistä taidoista.- Zipp0
taito sopii sinun tarkoitusperiisi..:P
- asdd
Tärkeää olisi kyetä vastustamaan muiden ihmisten tyrkyttämiä mielikuvia ylipäätään eli viihdemediaa. Ei auta paljoa erota kirkosta jos samaan aikaan seuraa päivittäin viihdettä. Sellainen on yhtä sallittua, turvallista ja vähä-älyistä kapinointia kuin joku kulunut rasismin vastustaminenkin.
Telkun (tai muun välineen) edessä istuminen ei eroa mitenkään papin saarnastuolin edessä istumisesta. Kummassakin tapauksessa orjat päästävät mieliinsä toisten luomia maailmankuvia.
ja ateismi on väärässä. asdd kirjoitti:
Tärkeää olisi kyetä vastustamaan muiden ihmisten tyrkyttämiä mielikuvia ylipäätään eli viihdemediaa. Ei auta paljoa erota kirkosta jos samaan aikaan seuraa päivittäin viihdettä. Sellainen on yhtä sallittua, turvallista ja vähä-älyistä kapinointia kuin joku kulunut rasismin vastustaminenkin.
Telkun (tai muun välineen) edessä istuminen ei eroa mitenkään papin saarnastuolin edessä istumisesta. Kummassakin tapauksessa orjat päästävät mieliinsä toisten luomia maailmankuvia.
ja ateismi on väärässä.Ei eroakaan. Molemmat, sekä pappi että telkkari syöttävät satuja. Melko lapsellista onkin pitää kummankaan "sanomaa" Totuutena©
- Ateisti---
En mäkään menny koska en oo koskaan uskonu mihinkään Jumaliin, enkä kadu muuten paitsi sitä etten voi olla kummina kellekkään, sitä kannattaa miettiä ja jos kirkkohäät haluisit niin ei onnistu.
- uskonto turhaa
Kummius on turha jäänne menneiltä ajoilta. Kanssaihmisten kanssa voi pitää läheisiä välejä, ilman mitään kirkollisia sitoumuksia.
Kukaan sellainen ei halua pitää kirkkohäitä, joka ymmärtää kristinuskon valheellisuuden. Avioliittoon ei tarvita tietyn uskonlahkon rituaaleja.
Hyvä, kun et mennyt, ja tulet kyllä huomaamaan myöhemminkin miten turhaa sen käynti olisi ollut.
- ++O_o++
Itse kävin riparin vaikka en uskovainen olekaan. En oikeastaan silloin edes tiennyt miksi sinne mennään tai mitä siellä tehdään mutta jotenkin sinne vain "kuului" mennä. Pelkäsin vielä leiriä jonkinverran etukäteen kun tunsin sieltä peräti yhden henkilön, ja muutenkaan en ole kovin sosiaalinen ihminen. Pitäisi sitten viikko viettää täysin vieraiden kanssa.
No leiri koitti viimein ja odotukset olivat aika matalalla. Ensimmäisen päivän jälkeen tuntui vielä vähän jähmeältä, mutta kuitenkin siltä, että ehkä tämän nyt kestää. Sitten heti seuraavana päivänä ja siitä eteenpäin aika kului kyllä niin nopeasti ettei mitään järkeä. En ole koskaan missään aikaisemmin enkä tämän jälkeen kokenut niin mahtavaa aikaa ja yhteishenkeä. En ole missään muualla tuntenyt kuuluvani joukkoon niin hyvin kuin rippileirillä.
Leirillä tehtiin aika paljon uskonnollistakin asioita; hartauksia, raamatunlukua ja oppitunteja. Piti myös opetella ulkoa jotkut perusrimpsut. No, ei kovin iso vaiva. Kuitenkin nuo opetuksellisetkin asiat eivät olleet mitään uskon tuputusta vaan paljon enemmän ja oppitunneilla käsiteltiin paljon kaikkea muutakin ja niiden sisältöön sai myös leiriläiset vaikuttaa vaikuttaa! No kuitenkaan eivät nämä juurikaan jääneet mieleen.
Sen sijaan yksi parhaita asioita leirillä oli laulujen laulaminen. Jotenkin se oli vaan tosi mahtavaa laulaa noita lauluja kun jokainen lauloi oikeasti mukana ja vaikka leiristä onkin aikaa jo jotain 7 vuotta, niin silti muistan useimmat laulut vieläkin ulkoa. Kaikista mahtavinta oli kuitenkin iltaohjelmat missä leikittiin ja pelailtiin kaikenlaista, ja se yhteishenki oli upeaa. Myös ruuat olivat todella hyvät ja kivi-paperi-sakset -pelailut siitä kuka vie koko ruokalan astiat takaisin ovat jääneet mieleen.
Usein oli myös sellaisia halauspiirejä joissa kaikki halasivat kaikkia. Kukaan ei jäänyt ilman. En ole koskaan aikaisemmin halannut niin paljoa! (tai oikeastaan ketään..) Viimeisenä iltana oli sitten sellainen että oli pimeää ja jokainen vuorollaan piti kynttilää kädessään ja sai kertoa millaista leirillä oli ollut, jos halusi; ketään ei pakotettu mihinkään. Kuitenkin jokaiselta löytyi jotain sanottavaa ja harvassa olivat ne joilta ei kyyneleet vuotaneet leirin päättymisen takia.
Viimeisenä iltana oli myös sellainen, että jokaiselle annettiin kirjekuoret ja paperilappuja leiriläisten määrän verran. Jokaisen tuli kirjoittaa joku hyvä tai mukava asia hänestä niihin paperilappuihin jokaiselle leiriläiselle ja lopuksi nämä kerättiin omiin kirjekuoriin. Jokainen sai siis jonkun kommentin jokaiselta leiriläiseltä. Yksikään ei saanut mitään negatiivista kommenttia! Mulla on yhä nuo paperilaput tallessa ja kyllä siitä tulee tosi hyvä mieli ja mahtavia muistoja kun ne lukee läpi ties kuinka monennen kerran.
Kaikenkaikkiaan mulle ei jäänyt leiristä mieleen mikään aivopesujuttu tai uskonnollisuus vaan yksi elämäni parhaista viikoista. Ketään ei mitenkään yritetty käännyttää uskoon tai pakottaa mihinkään vaan sai olla sellainen kuin on, ja silti tuntui kuuluvansa joukkoon. Sain myös paljon uusia kavereita vaikka en tosiaankaan ole mikään sosiaalinen tapaus. Että suosittelen lämpimästi leirille menemistä kaikesta huolimatta vaikka ei uskovainen olisikaan. Omaan uskooni (tai sen puutteeseen) leiri ei mitenkään vaikuttanut.
Suuret kiitokset vaan leirin vetäjille Markolle ja Makelle!- Kissajänis
Mitäs sulle tästä viestistä maksetaan?
Jee siis mä oli ekaks ihan et voi ei, tää on varmaan ihan kamalaa, mut sit olikii tosi kliffaa ja nyt mä oon ihan et Jesse on mun bestis ku saatii laulaa ja pelata halausta ja leikkii ja ei tää muhun vaikuttanu mitenkää mut oli vaa nii jees olo .. arrggh.. - tinttiiii
Hieno kirjoitus rippileiristä,itse yhdyn täysin rinnoin kirjoitukseesi,,riparilla oli mukavaa ja sen merkitys kasvaa iän myötä,on elämän kriisi tilanteissa mihin turvautua,,on minun elämässäni ollut liian monta hyvän ystävän ja lapsen kuolemia,avoiero,sanotaan ,että kaikkea vakavaa ihan liikaa jos ei olisi ollut turvaa,olisin ollut hoidossa jo pitkän aikaa,,,nuorelle mieti,,,uudestaan,,ei siitä haittaakaan ole,vanhempana voit käydä riparin,mutta menetät hienon kokemuksen,,,,
- hjhjdhjf
Kissajänis kirjoitti:
Mitäs sulle tästä viestistä maksetaan?
Jee siis mä oli ekaks ihan et voi ei, tää on varmaan ihan kamalaa, mut sit olikii tosi kliffaa ja nyt mä oon ihan et Jesse on mun bestis ku saatii laulaa ja pelata halausta ja leikkii ja ei tää muhun vaikuttanu mitenkää mut oli vaa nii jees olo .. arrggh..Kun lumiukko,mee hoitoon.
- Yoch
Minulla oli samaan aikaan rippukoulussa yksi kaveri, joka ei kuulunut kirkkoon (älä kysy miten hän oli riparille päätynyt, koska en tiedä)...no joka tapauksessa hänet kastettiin ennen konfirmaatiota kirkkoon kuuluvaksi. Hän ainakin tykkäsi kovasti olla leirillä, vaikka ei uskovainen ollutkaan, eikä sellaiseksi varmasti siellä tullutkaan (ainakaan elämäntyyli ei siihen viittaa). En myöskään tiedä onko tämä kaveri sittemmin eronnut kirkosta uudestaan... Pointtini on nyt se, että ainakin sillä riparilla missä me olimme ei se uskonto ollut tärkein asia, vaan se yhdessäolo ja toisiin tutustuminen. Kaikilla näytti siellä olevan todella hauskaa, vaikka moni niistä ihmisistä ei mitnkään uskonnollisia ollut. Kehotan siis menemään ihmeessä mukaan, ikimuistoinen kokemus se ainakin minulle oli ja monta kaveria sieltä tarttui matkaan. Eikä se nuorelle pahaa tee välillä hiljentyä ja rauhoittua ajatteleemaan vähän syvälisempiä asioita, vaikkei Jumalaan uskoisikaan.
- uskonto turhaa
Tuohan noilla uskontohemmoilla on tarkoituksena, että saavat käännytettyä niitäkin nuoria kirkkoon kuuluviksi, jotka eivät siihen vielä kuulu. Eivät nuoret ymmärrä, eivätkä monet aikuisetkaan, mikä se uskovainen oikein on. Kirkkoon vaan kuulutaan, kun siihen on lapsena pakkoliitetty tai liitytään, kun muutkin kuuluvat kirkkoon. Kuitenkin pitkälti alle puolet kirkoon kuuluvista edes uskoo jumalaan!
Elämäntyyli ei kerro onko uskovainen vai ei.
Nuorelle ei ole hyväksi osallistua uskonnollisiin toimintoihin. Uskonto ei ole syvällistä, vaan johdatusta mielikuvitukselliseen harhamaailmaan. uskonto turhaa kirjoitti:
Tuohan noilla uskontohemmoilla on tarkoituksena, että saavat käännytettyä niitäkin nuoria kirkkoon kuuluviksi, jotka eivät siihen vielä kuulu. Eivät nuoret ymmärrä, eivätkä monet aikuisetkaan, mikä se uskovainen oikein on. Kirkkoon vaan kuulutaan, kun siihen on lapsena pakkoliitetty tai liitytään, kun muutkin kuuluvat kirkkoon. Kuitenkin pitkälti alle puolet kirkoon kuuluvista edes uskoo jumalaan!
Elämäntyyli ei kerro onko uskovainen vai ei.
Nuorelle ei ole hyväksi osallistua uskonnollisiin toimintoihin. Uskonto ei ole syvällistä, vaan johdatusta mielikuvitukselliseen harhamaailmaan.onkin että tiedätkö sinä mikä se uskovainen on? Hassua että ollaan nähty ihan eri tilastoja.... mä oon nähnyt sellaisen tilaston jossa 75% kaikista suomalaisista sanoi uskovansa Jumalaan... eli lähes sama määrä kuin kirkkoon kuuluvia Suomessa on. Mielenkiintoista on se että miksi täällä niin kovasti yritetään käännyttää ihmisiä pois uskostaan. Mitä sinua haittaa se että minä uskon?
- plussaa
Sinä päätät itse, ja se on hyvä. Itseäni ärsyttää se, että ihmisiä menee riparille saadakseen juhlaa, rahaa tai mopon. tai sukulaiset pakottaa. Se voi tappaa kaiken kiinnostuksen uskon asioihin. Jokainen tekee omat päätöksensä. Ripari on yliarvostettua.
T: uskovainen kaveri, ilman riparia ja ylpeänä siitä.- uskonto turhaa
Ev.lut. kristinuskonto aikaansaa koko ajan itse omaa tuhoaan, mutta hienoahan se on, jos sukulaisten uskonnollisella painostuksella saadaan nopeassa tahdissa kiinnostus kyseiseen uskontoon lopahtamaan.
Kaikki uskovaiset on manipuloitu uskomaan jumalaolentoon. Uskovaisuus ei ole oma päätös, vaan manipuloinnin tulos. uskonto turhaa kirjoitti:
Ev.lut. kristinuskonto aikaansaa koko ajan itse omaa tuhoaan, mutta hienoahan se on, jos sukulaisten uskonnollisella painostuksella saadaan nopeassa tahdissa kiinnostus kyseiseen uskontoon lopahtamaan.
Kaikki uskovaiset on manipuloitu uskomaan jumalaolentoon. Uskovaisuus ei ole oma päätös, vaan manipuloinnin tulos.jos jossain manipuloinnin makua on niin tässä kirjoittelussa...
- ..pikkuweli
..Joo leiriripari oli mulle pakkopulla! Kyl mua sit otti kaaliin sillo koko homma. Kaks "wakawaa puhuttelua" ja kolme kirjallist "warotusta" tuli vetelijöilt. Ja mul oli lystii. Mä bongasin "isosiskon" ja siit se lysti alko... ooh niitä aikoja. NAM!
Ei niin saa tehdä. Ei ole suotavaa. jne..jne..jne.. Paapan-paapan. Vasemmast sisään ja oikeest ulos.. jos ei sattunu oleen täyes unes tai myyten lopen uupuneena. Heti ko ikä riitti, mä heitin hywästit koko konkkaronkal. Enk oo katunu päivääkään. Ei ne mun raatoo kumminka maan pinnal jätä. Eik o mun murhe ko must aika jättää, mitä raadol tehdään.
Mitään riparifyffei ei edes ollu jaos, et niit varte olis pitäny pingottaa. Hali-vili-voo koko ..sanonk mikä... Enkä olis mopoo saanu kuiteskaa vai olisin kävelly käsillä.- Piiskanlovi
Saako nykyään rippikoulusta tai rippikoulun käymällä mopon tai käteistä? Ennen vanhaan rippikoulu, siis myös rippikoulu, maksoi ilman leiriä ainakin ruokailujen hinnan ja se, minkä seurakunta antoi, oli Uusi testamentti: sellainne virsikirjan kokoinen taskumalli muovikansilla.
- Ripari on syvältä!
Vittuako noita tätejä ja setiä kuunteleen! Saatana, jos edes olisivat jotain uskiksia itte, niin sitten niiden mielipiteen vielä ymmärtäis (vaikka ihan hevonvitusta se oliskin), mutta kun ne on vaan semmosia, että "kun kaikki toisetkin ja mekin ollaan oltu.... " ja muuta paskaa!
Pidä sä pääs, kun sulla on PÄÄ ihan paikallaan ja ihan oikeessa tarkoituksessakin, AJATTELEMISEEN!
P.S. JOS oot kundi, niin älä mee inttiinkään, samanlaisten kusipäiden paikka sekin.
Kun mä olin sun ikänen, en osannu ajatella niinkun sä, siitä mä tiedän ton riparin että se on syvältä perseestä, että ei niin syvää persettä ees löydy. Inttiin mua ei olis elävänä saatukaan.
PIDÄ PÄÄS KAIKESSA MUUSSAKIN TÄSSÄ ELÄMÄSSÄ, OOT HYVÄLLÄ ALULLA, TSEMPPIÄ!!! - Maakunnanmies
Itse kävin riparin intissä,olin tyytyväinen valintaani koska siellä siihen ei mennyt kuin yksi viikonloppu. Elämänarvot tuli siihen ikään jo selväksi. Taloudellisessa mielessä kannaattaa erota jo mahdollisemman nuorena, mutta vaakakupissa painaa toisella puolella oikeudet kirkollisiin palveluksiin, kummius yms.
Itse olen kirkon jäsen, mutta en voi tuomita eroaviakaan. Pääasia on hyvä elämä, eikä siihen liity instituutiot. - Tsippp
Minäkään en mennyt riparille aikanaan 90-luvulla. Tuntui ahdistavalta ajatus aivopesuleiristä idioottien kanssa keskellä metsää. En ole katunut valintaani- päin vastoin!
Pidä pääsi ja tee niinkuin haluat. Suomessa on myös uskonnottomuuden vapaus.- lolasdq
Ite kävin riparin 15 vuotiaana. Ei voi muuta sanoo ku aivan helvetin hauska kokemus :D
- Uskovainen äiti
Sinulla on mielestäni täysi oikeus päättää käytkö rippikoulun vai et. Oma tyttäreni ei tänä kesänä käynyt ja se on hänen asiansa käykö hän sen joskus myöhemmin vai ei. Kummi päätti kuitenkin siitä huolimatta muistaa häntä koru lahjalla joka oli mielestäni hienoa. Toinen lapsistani parin vuoden päästä kuulema haluaa käydä rippikoulun. Eli samassakin perheessä voi olla erilaiset lapset mielipiteiltään.
- vaikka.
Suonenjoelle poimimaan mansikoita.
- leirin pelkääjä
Mä pelkään sitä ja oon stressannu jo kauan tota rippileiriä. Mä tunnen sielt joitaki mut ne ei oo mitää best frendejä. Että en tiedä sit miten käy. parhain puoli tässä koko hommassa on, että saan rahaa rippilahjaksi. Mutta mua pelottaa jos jotain tapahtuu jotain noloo... Esim. niissä ulkoa opettele - hommissa tai... tai omissa syissäni.
- olet täydellinen
Jos Suomessa ei olisi luterilaisia kasvatusperinteitä vallalla vielä nykypäivänä, sinäkin olisit ajatuksiltasi tasapainoisempi.
Kristinuskon oppien mukaan ihminen on syntyjään paha, jonka pitää hävetä, alistua ja pyydellä anteeksi olemassaoloaan. Sinutkin on selvästi opetettu ajattelemaan itsestäsi niin. Oikeasti ihmiset, kuten muutkin luontokappaleet, ovat luonnostaan hyviä, hyvään ja tasapainoon pyrkiviä.
Samaisen uskonnon lähtökohtana on stressata tulevasta (esim. kuolemanjälkeinen elämä..), vaikka sellaista ei ole olemassakaan. Elämä on vain tässä ja nyt. Vaikka olisit sanonut ns. sopimatonta jossain tilanteessa, ei sitä lausetta tai niitä sanoja ole enää olemassakaan. Vaikka mieli sanat muistaisikin, ne ovat VAIN mielessä, mutta eivät olemassa. Mielen ajatus on vain harhaa, ei todellisuutta. Joten mistään ei tarvitse nolostua jälkikäteen, eikä mitään tarvitse pelätä etukäteen.
Turhaa mennä riparille, ja turhaa on osallistua evankelisluterilaisen uskonlahkon toimintoihin, koska kyseisen uskonnon opit eivät istu nykypäivään, eivät sitten millään.
- "pakana"
Jos kuulut, joudut maksamaan kirkollisveroa, vaikka et olisikaan käynyt rippikoulua.
Kirkkohäistä: olen ollut häissä ja kuullut monista, joissa toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei. Pari on vihitty siviilisti vaikka edellispäivänä (taikka edellisvuonna, jos lapsi uhkaisi tulla ennen kirkkohäitä) ja liitto on siunattu kirkossa. Ottakaa selvää.
Meidän esikoinen kastettiin samana päivänä kun oli konfirmaatio, hän on osallistunut aina uskonnonopetukseen, kuopus halusi lopettaa senkin, joten tuskin menee riparillekaan eikä kasteta.- Josef Mengele
Olen käynyt kyllä rippikoulun ja kastettukin sekä rokotettu gramofonin neulalla.Olen myöskin aikoinaan mennyt naimisiin maistraatissa.En ole osallistunut sitten konfirmaation ehtoolliselle vaikka kirkossa olen käynyt oman poikani ja kummipojan konfirmaatio tilaisuudessa,koska mielestäni se on niin helvetin TEKOPYHÄÄ siellä "patsastellaan katso nyt minäkin täällä.
- Jajaja
Ite kävin rippikoulun vaikka en ole koskaan kirkkoon kuulunutkaan tai jumalaan uskonut. Halusin mennä, koska kaikki kaveritkin meni, enkä halunnut jäädä mistään paitsi. Leiri oli tosi huippu, sain uusia kavereita ja muutenkin hyviä muistoja on paljon. :) Leirin jälkeen mua ei konfirmoitu, niinkuin muut, se oli mulle siis vähän niinkuin mikä tahansa kesäleiri. (Toki leirin alussa en ollut vielä varma haluanko kastettavaksi ja konfirmoitavaksi, mutta lopulta päätin että en halua, koska en kokenut mitään valaistumista :D)
Vanhemmat ei kuulu kirkkoon, mutta sain itse päättää mitä haluan. Ja juhlat pidettiin silti, en jäänyt siis lahjoistakaan paitsi, jos sillä nyt on väliä.. :D
- Kesä ja yö
upeaa, että on vielä omilla aivoillaan ajattelevia nuoria. On kyse sinun elämästäsi.
- asdfghjhgfd
Siinäpä uskottava nimimerkki :) Itse kallistun ehkä mirkan suuntaan...
- NuoriAikuinen
Kannattaa miettiä päätöstä tulevaisuudenkin kannalta. Ehkä nyt päätös tuntuu nyt hyvältä ja helpolta, mutta myöhemmin voit katua sitä. Koskaan ei tiedä mitä elämässä tulee tapahtumaan. Rippikoulu aika on pieni osa elämästäsi. Itse kävin rippikoulun, enkä kadu mitään. Pian minusta tulee kummi, hyvä että rippikoulu on käytynä. =)
- pypyup
jeps. ei rippikoulu ole pelkästään uskontolässytystä vaan siellä on paljon muutakin. siitä tuskin on kenellekkään haittaa vaikka rippikoulussa käy ihan yleissivistykseks kääntymässä. sieltä voi olla ihan mukaavaakin. keskustelun aloittajalla on luultavasti vielä useampi vuotta aikaa ennen kuin joutuu kirkolliveroa maksaa, joten sen takia sitä kannattaa jättää käymmättä. Voit erota kirkosta ennen kuin maksat senttiäkän sinne veroa. rippikoulusta voi lisäks löyttää ihan mukaviakin kavereita ;)
- Penstadopna
pypyup kirjoitti:
jeps. ei rippikoulu ole pelkästään uskontolässytystä vaan siellä on paljon muutakin. siitä tuskin on kenellekkään haittaa vaikka rippikoulussa käy ihan yleissivistykseks kääntymässä. sieltä voi olla ihan mukaavaakin. keskustelun aloittajalla on luultavasti vielä useampi vuotta aikaa ennen kuin joutuu kirkolliveroa maksaa, joten sen takia sitä kannattaa jättää käymmättä. Voit erota kirkosta ennen kuin maksat senttiäkän sinne veroa. rippikoulusta voi lisäks löyttää ihan mukaviakin kavereita ;)
kuuluu ns.maailman älyttömimpien ja turhempien asioiden joukkoon joita ovat:Usko jumalaan,iankaikkiseen elämään,helvettiin ym.Ja pappi voiko suurempaa tyhjäntoimittajaa olla ??!!
- voihan sen käydä
Jos mieli muuttuu, niin riparin voi käydä myöhemmin, turha siitä on mitään stressiä ottaa. Aikuisena sen saa käytyä paljon helpommalla.
- omillaan ajattelevat
Voit erota kirkosta, mikäli saat siihen vanhempiesi suostumuksen, muussa tapauksessa joudut odottamaan 18 vuotiaaksi.
Oma tyttäreni erosi kirkosta käytyään jonkin aikaa rippikoulua. Hän ei ollu kovin innostunut rippikouluun liittyvistä kirkossa ja muissa tilaisuuksissa käynneistä. Viimeinen niitti oli se kun seurakunta lähetti hänelle kirjeen jossa kerrottiin että montako PAKOLLISTA tutustumiskäyntiä hänellä on vielä tekemättä. Ei ollu pakko, erosi kirkosta.
Minua ilahduttaa se että kirkon ote kirpoaa niistä, jotka eivät usko. Eihän se ole kennekään etu että uskontoa tunnustamattomat kuuluu kirkkoon.- minullakin
vaikka,kuten aloittajallakin,koko suku oli panostamassa riparille.Aloitin toki rippikoulun mutta päätin etten sitten haluakkaan käydä loppuun saakka.Koulullakin minua kävi jututtamassa yksi riparin pitäjäjistä!!
Isälle oli kova paikka kun ei saanutkaan taluttaa ainutta tytärtään kirkon käytävää pitkin kun naimisiin menin nykyisen mieheni kanssa.
Mutta ihan hyvin tässä on eteen päin kahlattu vaikka ripari käymättä.Kirkosta en kuitenkaan ole eronnut vaikka ei uskonasiat päällimäisenä elämässä olekkaan.
Jos sitten joskus myöhemmin haluat käydä rippikoulun niin sekin kyllä on mahdollista. minullakin kirjoitti:
vaikka,kuten aloittajallakin,koko suku oli panostamassa riparille.Aloitin toki rippikoulun mutta päätin etten sitten haluakkaan käydä loppuun saakka.Koulullakin minua kävi jututtamassa yksi riparin pitäjäjistä!!
Isälle oli kova paikka kun ei saanutkaan taluttaa ainutta tytärtään kirkon käytävää pitkin kun naimisiin menin nykyisen mieheni kanssa.
Mutta ihan hyvin tässä on eteen päin kahlattu vaikka ripari käymättä.Kirkosta en kuitenkaan ole eronnut vaikka ei uskonasiat päällimäisenä elämässä olekkaan.
Jos sitten joskus myöhemmin haluat käydä rippikoulun niin sekin kyllä on mahdollista.Ihan vastaavat juhlallisuudet olisitte voineet järjestää ilman taikauskoakin.
http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/haat.phtml
- protu
Mene prometheus-leirille.
- winterheart89
Muistathan että ripareista on olemassa kaksi versiota, se pidempi joka päättyy yleensä kesäleirin isosena olemiseen. Sitten on se lyhyempi versio joka kestää about 2 kuukautta. Ero siis on vain että pidemmänkaavan käynyt voi jatkaa seurakunnan vapaaehtoishommissa. Itse kävin jälkimmäisen, en Isää Meidän saati Kymmentä käskyä oppinut mutta ripille pääsin silti.
- voi_elämä
Hieno juttu. Minutkin pakotettiin ja lahjottiin rippikouluun nuorena, enkä vieläkään ymmärrä miksi. Kumpikaan vanhemmista ei ole edes mitenkään uskonnollinen, eivät käy kirkossa muuta kun jonkun sukulaisen hautajaisissa, häissä tms mutta ei koskaan muuten. "Kun kaikki muutkin" oli peruste. Jos olisin vaatinut saada hillua kännissä rööki huulessa viikonloppuisin "Kun (melkein) kaikki muutkin", olisi varmaan tullut iso riita.
- ....
On ihan pakko kysyä muutama kysymys tuohon aiheeseen liittyen.
Milloin sinä luulet siirtyväsi osaksi kirkollista yhteisöä? Rippikoulun jälkeenkö? Vai olisikohan tuo jo 15 vuotta aiemmin kuin sinulle itsenäinen nuori annetaan se nimi jota sinä käytät tänäkin päivänä. Uskonnollinen kapina on ihan ok ja nykyään kuin kymmenet tuhannet ihmiset eroaa kirkosta vuosittain, niin onhan se kova juttu joka tekee susta erilaisen persoonan. Siis tolla jos et erotu muusta teinimassasta niin milläs sitten? Tai sitten et. Kirkosta eroaminen kapinahengessä oli vielä viisi vuotta sitten kova juttu. Nykyään sä et enää erotu massasta vaan siirryt massasta toiseen. Joten toivottavasti olet miettinyt tuota tosissasi.
Ja toinen asia, mitä kirkollisveroja? Paljonkohan säkään joudut niitä tällä hetkellä maksamaan? Ainakaan mun muistikuvan mukaan, ei lapsilisistä tainnut kovin paljoo kirkolle mennä.
Kaiken kaikkiaan sanosin vaan, että mieti ensin järjellä ja jos vielä lyö tyhjää, niin käy riparilla, nauti, hengaa uusien tuttavuuksien kans ja tee anna isälle syy muikistella kirkon penkissä kun tyttö kulkee albassa pitkin kirkon käytävää.
Ja jos vielä 18 - vuotiaana tuntuu samalta, että ei noi kirkkohommat natsaa, niin lähde sitten menemään. Sillon sitä paitsi sulla vois jopa ollakin niitä tuloja joista sitä kirkollisveroa maksetaan. Ja sen suuruus onkin massiivista luokkaa, eli jotain 100 € / vuosi. Se jos ei taloutta kaada, niin sitten tiedä mikä.- epäsuoraerkki
menin rippikouluun(leirille) kun kaikki kaveritkin menivät, siellä oli kivaakin vaikka ne "oppitunnit" olivat haukotuttavia. eikä kukaan kavereistani tai minä ole kirkossa ikinä käynyt ns huvikseen - korkeintaan jossain häissä joskus. myöhemmin (n20vuotiaana) erosin kirkosta ihan vain rahan takia, voin elää ihan niinkuin ennenkin mutta tilille ropiseepi enempi rahaa. en ole uskovainen, mutta en usko että kukaan oikeasti haluaa maksaa uskonnostaan, etenkään veroina. eli ev lut kirkko on ihan jees (ns palvelut, kaste,häät..) mutta se rahastus (vero) on vähän huono homma, ei muistakaan uskonnoista tarvitse maksaa ns pakkoveroa.
- off topic
No niinpä niin 100€ vuodessa ei ole suuri raha.
Mitä, jos saatananpalvojat ottaisivat automaattisesti sinun palkasta tuon verran vuodessa? Vastineeksi, saisit käydä siellä saatananpalvonta temmpelissä, jos haluat (saa toki nekin jotka ei maksa), saisit ilmaisen siunaksen saatanalta avoimelle suhteellesi saatanan temppelissä ja kuollessasi ruumiisi otettaisiin mukaan uhrauksiin.
Et tietysti saatanaan usko, mutta se on vaan 100€ ja hoituu nuo parisuhde- ja kuolema-asiat kivasti. Eikä oikeastaan mitään tartte tehdä kun silloin teininä verikasteella liityit saatanan temppeliin.
Voit vaihtaa tuonne saatanapalvojojien tilalle vaikka budhalaiset, juutalaiset, taolaiset, muslimit tai minkä uskonnon vaan. Tottakai kaikki haluaa antaa prosentteja palkastaa asiaan mitä eivät usko ollenkaan. Tai muuten vaan kuulua kirkkoon, johon eivät usko, vaikkeivät vielä asiaan uskokaan.
Niin ehkä kannattaa ajatella uskonasiat omalta kohdaltaa kuntoon ensin ja sitten liittyä tai olla liittymät johonkin kirkkoon. Lähes kaikkiin uskontoihin voi tutustua kuulumatta niihin. - Joku vain
epäsuoraerkki kirjoitti:
menin rippikouluun(leirille) kun kaikki kaveritkin menivät, siellä oli kivaakin vaikka ne "oppitunnit" olivat haukotuttavia. eikä kukaan kavereistani tai minä ole kirkossa ikinä käynyt ns huvikseen - korkeintaan jossain häissä joskus. myöhemmin (n20vuotiaana) erosin kirkosta ihan vain rahan takia, voin elää ihan niinkuin ennenkin mutta tilille ropiseepi enempi rahaa. en ole uskovainen, mutta en usko että kukaan oikeasti haluaa maksaa uskonnostaan, etenkään veroina. eli ev lut kirkko on ihan jees (ns palvelut, kaste,häät..) mutta se rahastus (vero) on vähän huono homma, ei muistakaan uskonnoista tarvitse maksaa ns pakkoveroa.
epäsuoraerkki: "eli ev lut kirkko on ihan jees (ns palvelut, kaste,häät..) mutta se rahastus (vero) on vähän huono homma, ei muistakaan uskonnoista tarvitse maksaa ns pakkoveroa."
Et sitten tullut ajatelleeksi sitä, millä esim. nuo mainitsemasi palvelut kustannetaan? - joku tolkku
Joku vain kirjoitti:
epäsuoraerkki: "eli ev lut kirkko on ihan jees (ns palvelut, kaste,häät..) mutta se rahastus (vero) on vähän huono homma, ei muistakaan uskonnoista tarvitse maksaa ns pakkoveroa."
Et sitten tullut ajatelleeksi sitä, millä esim. nuo mainitsemasi palvelut kustannetaan?Jos joku haluaa uskonnollisena toimituksena häät, kasteen ja hautajaiset, maksakoon ihan itse vaan, eikä niin, että muslimi, hindu tai ateisti joutuvat niitä kustantamaan yhteisöveron muodossa.
- jos ei usko
Minulla ainakin meni kirkollisveroa yli 1100€ vuodessa, siis noin satanen kuussa (tulot 65.000€ ja vero 1,75%).
No en minä veron vuoksi kirkosta eronnu, vaan siksi että en usko. Minusta on väärin että kirkkoon kuulutaan vain tavan vuoksi, vaikka ei uskota. Se on väärin kirkkoakin kohtaan. Kirkko kertoo ylpeänä miten 80% kuluu kirkkoon, mutta tuosta määrästä ehkä vain 5% uskoo kirkoin oppeihin. - Joku vain
joku tolkku kirjoitti:
Jos joku haluaa uskonnollisena toimituksena häät, kasteen ja hautajaiset, maksakoon ihan itse vaan, eikä niin, että muslimi, hindu tai ateisti joutuvat niitä kustantamaan yhteisöveron muodossa.
Kirkko huolehtii verorahoilla myös mm. hautaustoimesta ja hoitaa mittaamattoman arvokasta aineellista kulttuurihistoriallista perintöä, siis kirkkorakennuksia, -taidetta yms.
- krematorio
Joku vain kirjoitti:
Kirkko huolehtii verorahoilla myös mm. hautaustoimesta ja hoitaa mittaamattoman arvokasta aineellista kulttuurihistoriallista perintöä, siis kirkkorakennuksia, -taidetta yms.
Meinaatko, että ilman luterilaista kusettaja kirkkoa, ihmiset jäisivät hautaamatta?
Minä en halua vaalia sellaista perinnettä, että jos et uskonut satuja todeksi, niin miekalla katkaistiin kaula ja vieläkin ihmisiä poltetaan noitina rovioilla.
Suomen laissa on kirkon vaatima jumalanpilkkapykälä. Miten olematonta kolmiosaista kuviteltua otusta kukaan voisi edes pilkata. Pitäisi aina muistaa mainita, että kyse on siitä jumalasta, joka Suomessa kirjoitetaan isolla J:llä. - jo eronnut
jos ei usko kirjoitti:
Minulla ainakin meni kirkollisveroa yli 1100€ vuodessa, siis noin satanen kuussa (tulot 65.000€ ja vero 1,75%).
No en minä veron vuoksi kirkosta eronnu, vaan siksi että en usko. Minusta on väärin että kirkkoon kuulutaan vain tavan vuoksi, vaikka ei uskota. Se on väärin kirkkoakin kohtaan. Kirkko kertoo ylpeänä miten 80% kuluu kirkkoon, mutta tuosta määrästä ehkä vain 5% uskoo kirkoin oppeihin.Ennen aina kehuttiin, kuinka kirkko tekee hyvää lapsille ja nuorille. Nyt ovat salat tulleet julki ja ei kai kukaan halua rahoittaa kirkon pedofiilitoimintaa lasten hyväksi?
- 11+6
jo eronnut kirjoitti:
Ennen aina kehuttiin, kuinka kirkko tekee hyvää lapsille ja nuorille. Nyt ovat salat tulleet julki ja ei kai kukaan halua rahoittaa kirkon pedofiilitoimintaa lasten hyväksi?
"... kirkon pedofiilitoimintaa lasten hyväksi?"
törkeää tekstiä vakavasta aiheesta, ja ei edes liity edelliseen
poistettava sääntöjen vastaisena Joku vain kirjoitti:
Kirkoille maksetaan erikseen hautaustoimesta kunkin kunnan kassasta. Ota selvää asioista, äläkä syydä virheellistä propagandaa.
11+6 kirjoitti:
"... kirkon pedofiilitoimintaa lasten hyväksi?"
törkeää tekstiä vakavasta aiheesta, ja ei edes liity edelliseen
poistettava sääntöjen vastaisenaKävikö liian lähelle?
Se on kova pala "kristitylle" kun oma pesä onkin se kaikkein likaisin ;o)joku tolkku kirjoitti:
Jos joku haluaa uskonnollisena toimituksena häät, kasteen ja hautajaiset, maksakoon ihan itse vaan, eikä niin, että muslimi, hindu tai ateisti joutuvat niitä kustantamaan yhteisöveron muodossa.
myös mainitsemillesi ryhmille. Alkuun asian tutkimisessa pääsee vaikkapa tästä http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/93236975658D6DD6C22571F700300946?OpenDocument&lang=FI ja tästä http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/FFDF6AF318A313BBC22571F1002F65B9?OpenDocument&lang=FI
Eli juurikin näin valtio on hyväksi nähnyt että ne jotka palveluita saavat maksavat itse... ja yhteisövero on se tapa jolla tämä hoidetaan.UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Kirkoille maksetaan erikseen hautaustoimesta kunkin kunnan kassasta. Ota selvää asioista, äläkä syydä virheellistä propagandaa.
että ei mene virheellisen propagandan puolelle
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Kävikö liian lähelle?
Se on kova pala "kristitylle" kun oma pesä onkin se kaikkein likaisin ;o)että onko se todella likaisin? Kun vaikutat fiksulta tyypiltä niin voit suhteuttaa nämä muutamat tapaukset monen kymmenen vuoden ajalta jokavuotisiin lukuihin pedofiliasta jota tapahtuu valitettavasti jokapuolella. Mustamaalaaminen ei varmaan kuulu noin fiksun kaverin tapoihin?
- on se
EVLJuge kirjoitti:
että onko se todella likaisin? Kun vaikutat fiksulta tyypiltä niin voit suhteuttaa nämä muutamat tapaukset monen kymmenen vuoden ajalta jokavuotisiin lukuihin pedofiliasta jota tapahtuu valitettavasti jokapuolella. Mustamaalaaminen ei varmaan kuulu noin fiksun kaverin tapoihin?
Kyllä se nyt vain on likaisin pesä! Missän muualla kuin kristinuskovaisten piireissä ei ole harjoitettu noin törkeää ja järjestelmällistä lasten seksuaalista pahoinpitelyä.
Todella ikävää tässä asiassa on puolustella oman kirkkokunnan toimia sillä, että "yllä ne muutkin sitä tekevät.."
Kyse ei ole mustamaalaamisesta, vaan todellisesta tilanteesta. Tervetuloa harhamaailmasta todellisuuteen.
- ripari-ikäisen mutsi
Ei ketään voi pakottaa rippikouluun.Kun se oliskin VAIN viikko riparia,mutta juokse koko kevättalvi jossakin "kissanristiäisissä", tee yhteisvastuukeräyksiä iltasin tms. mukavaa.Voit kertoo sukulaisille,että käyt rippikoulun kunhan täytät 18,jos siltä tuntuu.Sillon pääset n.20 iltatunnilla,ilman kaikkia juoksemisia.JA mihin sitä oikeesti nykysin tarvii,pienillä kirkkokansa paikkakunnilla vaikuttaa ehkä työnsaantiin hetken oon huomannu ainakin täällä.kirkkohäät,no siihen riittää se 20h , kirkollisveron periivät ilmankin jos et eroo kirkosta.JOS ei ole isoa rahakasta sukua joille pitää isot rippijuhlat ja on tiedossa kunnon rahalahjoja ainakin sen edestä mitä juhlat tulee maksamaan.,pidä pääsi tässä asiassa.Tsemppiä
... vaan juuri siitä leiristä ja siitä yhteydestä jota pääsee kokemaan samanikäisten nuorten kesken... myös niissä "kissanristiäisissä". Mutta homma on aina oma valinta. Ja sitä valintaa tietenkin pitää kunnioittaa.
- uskonto turhaa
EVLJuge kirjoitti:
... vaan juuri siitä leiristä ja siitä yhteydestä jota pääsee kokemaan samanikäisten nuorten kesken... myös niissä "kissanristiäisissä". Mutta homma on aina oma valinta. Ja sitä valintaa tietenkin pitää kunnioittaa.
Uskonnollisiin rientoihin osallistuminen ei ole koskaan nuoren oma valinta, vaan uskonnollista aivopesua on harjoitettu sen verran kauan, että nuori on ohjelmoitu tekemään mitä ulkoapäin sanotaan.
Uskonlahkoon lapsena pakkoliitetyillä lapsilla ei ole koskaan omaa valintaa uskonnon tai uskonnottomuuden suhteen niin kauan kun ovat alaikäisiä.
Valinnan kunnioitus alkaa siitä, ettei ketään pakkoliitetä mihinkään uskontoon. Ihminen syntyy ateistiksi eikä uskontoa tarvita elämässä mihinkään.
Samanikäisten nuorten kanssa pääsee yhteyteen uskonnottomilla leireillä, siis ilman uskonnollista aivopesua.
- Lenkku42
Älä mene riparille sillä siellä yllytetään laittomuuksiin.
http://trustbus.weebly.com/nettinapakka.html - uskoonko
Itse en ole uskovainen ja silti kävin rippikoulun ja leirin aikoinani(1985)mukavaa oli poikuus meni ja sain vielä naimaluvankin....
- uskonto turhaa
Poikani ei ole uskovainen, eikä ole käynyt rippikoulua, mutta poikuus on mennyt, ja naimiseen ei tarvitse minkään uskonlahkon lupaa.
uskonto turhaa kirjoitti:
Poikani ei ole uskovainen, eikä ole käynyt rippikoulua, mutta poikuus on mennyt, ja naimiseen ei tarvitse minkään uskonlahkon lupaa.
tarkoittaa siis kirkkohäitä ei naimista :)
- uskonto turhaa
EVLJuge kirjoitti:
tarkoittaa siis kirkkohäitä ei naimista :)
Aiemmin kyseessä oli naimisiin pääsyn ehto. Vieläkin kirkko alistaisi ihmisiä, jollei lain kautta edes jotain ihmisoikeuksia oltaisi saatu lakipykäliin. Edelleen uskonto alistaa ihmisiä, mutta laissa katsellaan hommaa läpi sormien.
Kirkolla ei ole merkitystä naimisiinmenon kanssa. Nykyään yhä useampi valitsee hääpaikakseen muun kuin kirkon.
- Äiti...
Rippikoulu on niin iso henkilökohtainen asia että sen käyminen pitää olla omakohtainen päätös.
Itselläni 2 lasta josta toinen käynyt halutessaan rippikoulun ja toinen Protu-leirin joka on uskonnollisesti sitoutumaton. Siellä käytiin elämään liittyviä tärkeitä asioita läpi... erilaisuuden hyväksyntää, ilmastomuutosta, seksuaalisuutta jne. Oli luennoitsijaa yliopistolta jne. Leiri antoi ajattelemisen aihetta monella tasolla ja ei ollut raamatulla päähän lyömistä;o)
Tämä nuoreni ei halunut saada konfirmaatiota. Kaverit olivat ihmeissään ettei raha kelpaa jota olisi tullut juhlista? MInulle oli aivan selviö että tukisin häntä päätösessä ja minulla ei olisi oikeutta edes vaatia sitä. Hän erosi kirkosta, yhdessä käytiin kirkkoherranvirastossa koska oli vielä sen ikäinen että tarvitsi vanhemman allekirjoituksen myös eroamiseen. Oli kuulemma hyvä ja helpottunut olo kun ei kuulunut enää sellaiseen instituutioon jota ei kokenut omaksi. Auttoi muös henkisellä tasolla vapautumiseen.
Minusta kukaan ei voi pakottaa toista... se on henkistä väkivaltaa!- Äiti...
Silti voi uskoa Jumalaan mutta se ei todellakaan edellytä rippikoulun käymistä...
Jumala tuskin pakottaisi ketään kouluun;o) - Eräs lukija
Olisi suotavaa että muutkin vanhemmat osaisivat ajatella yhtä avarakatseisesti. Propsit.
ketään ei tosiaankaan saa pakottaa. Ja minusta on hienoa että kuuntelit lastasi ja tuit hänen päätöstään. Sellainen pieni reunahuomautus on pakko laittaa että en ole kyllä tuohon Raamatulla päähän lyömiseen törmännyt ripareillakaan :)
- Kävin jo v. -85
Mikä seuraamus tulee rippikoulun käymisestä?
- komea sinkku
ne kirkon jäseniksi pakkoliitetyt vauvat menevät sitten 15-vuotiaina vapaaehtoisesti kuorossa lausumaan uskoaan neitseelliseen syntymään ja muuhun huuhaahan. Sitä saa häpeää myöhemmin, että on ollut niin idiootti ja muiden johdateltavissa.
Miksi muuten kukaan kävisi rippikoulun, jos on tarkoitus erota kirkosta heti, kun Suomen uskonnonvapaus laki sen sallii?
Minä ainakaan en huolisi vaimokseni niin tyhmää naista, joka olisi käynyt rippikoulun ja väittäisi minulle saturaamatun olevan totta.
Näinkinhän sitä saa huomiota!Ja voi mullitella sukulaisilleen!
- gagaa
ja muista myös kyseenalaistaa omat näkemyksesesikin jos jokin asia on niitä vastaan niin ettet vain puolusta sitä omaa kantaasi.
- juifug8r
hei! tuon ikäisenä ei vielä välttämättä tiedä mitä haluaa tehdä tai tekee niinkuin parhaaksi näkee. itse kävin riparin 15veenä,vaikkei se sillon kiinnostanut yhtään. Kuitenkin nyt parikymppisenä olen uskossa,mutta en koe riparini vaikuttaneen siihen millään lailla,mutta se oli hyvä käydä, esim. jos haluaa kummiksi jollekkin lapselle, niin täytyy kuulua kirkkoon. mutta siis jos pelkäät riparin vievän sinut uskoon, niin voin kertoa ettei sillä juurikaan ole merkitystä siltä kannalta. voit sivuttaa puheet ihan niinkuin haluat. minusta se oli velvollisuus käydä ripari ja ei siitä mitään haittakaan ole. mutta tietty jos et sitä halua käydä,ei ole mikään pakko :) ja jos haluat sen käydä joskus myöhemmin,senkin voi tehdä aikuisena ilmaiseksi.
- sdufhiopsuhdao
Olen kummi, enkä kuulu kirkkoon. Kunhan ne pakolliset 2 kummia kuuluu, niin se riittää. Että elä sinä saarnaa ainakaan siitä lisää..
- Ruskapostiröpötti
Sinä päätät. Ei kukaan muu.
- fjkfx
Itse en käynyt riparia vaikka suku tuntui painostavan siihen. Omilla vanhemmillakin päällimmäinen syy oli että "koska muutkin niin tekee"... ja painostus jatkui sillä että "saahan siitä rahaa". kumpikaan ei mielestäni ollut järkevä syy tehdä jotain mikä vain ei tuntunut hyvältä. Kertaakaan en ole katunut päätöstäni. Olen vain ylpeä siitä että minulla oli rohkeutta pitää puoleni muiden painostuksen alla. Koskaan en ole suostunut tekemään mitään vain koska muutkin tekee niin.
- palmunoksa
Miksi kukaan sukulaistasi kirkollisverojasi maksaisikaan, eihän muitakaan henkilökohtaisia velvotteita voi toisille sälyttää. Rippikoulun käymättä jättäminen on kohdallasi vahinko; kasteessa sinut otettiin seurakunnan jäseneksi, mutta oppi siitä mihin kirkkokuntaan kuulut tulee jälkijunassa; siis vasta sitten kun pystyt asioita ymmärtämään. Lähetyskäsky määrää kastamaan ja opettamaan, ja vain puolikas on kohdallasi tapahtunut. Ilmeisesti et ole kyllin kypsä vastaanottamaan vielä kristillistä oppia. Elät jotain buberteettia, jossa on vastustettava kaikkea. Jäät paitsi suurimmasta turvasta mitä elämässä voi saada, kristillinen vakaumus on peruskallio, ja kun elämällä on perusta ja suunta ei voi eksyä. Uskoontulo on sitten erillinen lahja jonka voi saada tai sitten ei, mutta pelkkää nynnyilyä on kieltää elämän tärkeimmät arvot, jotka nimenomaan sisältyvät kristillisyyteen. Haluatko elää köyhässä arvotyhjiössä, sillä millään muulla asialla et kristillisyyden puutetta voi paikata. Rukous kantaa ja rukousvastaukset tulevat muodossa tai toisessa, mun kohdallani usein vitsikkäinä, kun meillä on paljon tota huumoria ja iloa tässä Jumalan ja mun suhteessa. Kerrankin kun seurustelin semmosen Euroopan omistajan kanssa että oksat pois ja mä sanoin rukouksessa että en mä jaksa enää pitempään tommosta tyyppiä ni sit Jumala lähetti kaverin joka kaks tuntia oli odottanut autossaan kotiintuloani mun yksiöni porrashuoneen oven edessä, mitään tapaamisesta ei oltu sovittu, ja kundi ois odottanut kuulema toisetkin kaks tuntia, kun vain piti tulla siis jostain syystä. Lampaan se mulle seuraavaks lähetti isä Jumalan toimia kaikki, ja jotain mun äärimmäisyyksiä täynnä olevasta elämästä pitäis ymmärtää, mut en vielä ole hiffannut että mitä, ja siks sinkkuilen vieläkin. Mut sä mene riparille ja viisauden ihme löytyy Jumala suhteestasi.
- juurille palannut
Onko aikuiset Suomessa vielä noin tietämättömiä? Siellä missä olen syntynyt, ei ollut luterilaista kirkkoa, eikä minua ole kastettu, eikä kusetettu uskomaan olemattomiin.
- uskonto turhaa
Voi miten huvittavaa, kun nämä uskovaiset vääntävät ihan omaa uskontomurrettaan nuorille!
"Haluatko elää köyhässä arvotyhjiössä, sillä millään muulla asialla et kristillisyyden puutetta voi paikata."
Sinua on huijattu.
Ihmisessä itsessään on kaikki tarvittava elämänvoima ja ns. elämän arvot. Mikään mielikuvituksen luoma jumalahahmo ei tee mitään elämässä, mutta uskonnon luoma harhamaailma voi olla kuitenkin äärimmäisen vahingoittavaa. - -uskomaton-
"Ilmeisesti et ole kyllin kypsä vastaanottamaan vielä kristillistä oppia."
Seurakuntiin liittymiselle pitäisikin olla ikärajana 18 vuotta ja liittyminen vain liittyjän omasta aloitteesta, ei automaattisesti mutsin mukana.
- wslrs
ei vaikuta kirkollisveron maksuun, sillä ripillä käymätönkin joutuu maksumieheksi, jos ei eroa kirkosta. Olet 15-vuotias. Voit pyytää vanhemmiltasi luvan erota kirkosta jo nyt. Jos he eivät anna lupaa, sinun täytyy odottaa siihen asti, kunnes täytät 18 vuotta.
- ripittämätön
Kirkko ilmoittaa, että 15-vuotta täyttäneen kirkon jäseneksi liittyvän tulee olla kastettu ja konfirmoitu.
Voiko samassa kirkossa olla myös yli 15-vuotiaita jäseniä, joita ei olekaan konfirmoitu?
En vaan ymmärrä, että voisin ilman rippikoulun käyntiä kelvata maksamaan kirkollisveroa, kun jos vaikka 30-vuotiaana eroaisin kirkosta, niin en voisi liittyä takaisin kirkollisveronmaksajien joukkoon käymättä rippikoulua. - uskonto turhaa
ripittämätön kirjoitti:
Kirkko ilmoittaa, että 15-vuotta täyttäneen kirkon jäseneksi liittyvän tulee olla kastettu ja konfirmoitu.
Voiko samassa kirkossa olla myös yli 15-vuotiaita jäseniä, joita ei olekaan konfirmoitu?
En vaan ymmärrä, että voisin ilman rippikoulun käyntiä kelvata maksamaan kirkollisveroa, kun jos vaikka 30-vuotiaana eroaisin kirkosta, niin en voisi liittyä takaisin kirkollisveronmaksajien joukkoon käymättä rippikoulua.Tässä kirjoituksessa ilmenee niin selvästi se, että kirkko jaottelee ihmiset heille kelpaaviksi ja kelpaamattomiksi.
Kas kun vauvat kelpaavat kirkon jäseniksi ja myöhemmin kirkollisveronmaksajiksi, vaikka eivät käy synnyttyään rippikoulua, ja vaikka eivät koskaan kävisikään rippikoulua, niin silti heidän rahansa kelpaavat kirkolle koko eliniän.
Naurettavia sääntöjä ja määräyksiä tuohon kirkkoon kuulumiseen ja eroamiseen kuuluu. Luulisi, että vapaassa maassa, jossa on vapaus olla kuuluamatta tai kuulua uskonnolliseen yhteisöön, olisi oikeasti ja käytännössä sitten niin.
Ensinnäkään pikkulapsilla ei ole minkäänlaista vapautta valita uskontoaan, jos heidät pakkoliitettään ja pakkosyötetään uskonnollisiin oppeihin. Ja sitten kun järkeä tulee päähän, et saakkaan erota kirkosta omasta tahdostasi. uskonto turhaa kirjoitti:
Tässä kirjoituksessa ilmenee niin selvästi se, että kirkko jaottelee ihmiset heille kelpaaviksi ja kelpaamattomiksi.
Kas kun vauvat kelpaavat kirkon jäseniksi ja myöhemmin kirkollisveronmaksajiksi, vaikka eivät käy synnyttyään rippikoulua, ja vaikka eivät koskaan kävisikään rippikoulua, niin silti heidän rahansa kelpaavat kirkolle koko eliniän.
Naurettavia sääntöjä ja määräyksiä tuohon kirkkoon kuulumiseen ja eroamiseen kuuluu. Luulisi, että vapaassa maassa, jossa on vapaus olla kuuluamatta tai kuulua uskonnolliseen yhteisöön, olisi oikeasti ja käytännössä sitten niin.
Ensinnäkään pikkulapsilla ei ole minkäänlaista vapautta valita uskontoaan, jos heidät pakkoliitettään ja pakkosyötetään uskonnollisiin oppeihin. Ja sitten kun järkeä tulee päähän, et saakkaan erota kirkosta omasta tahdostasi.Eroamiseen ei liity muita sääntöjä, kuin että olet yli 18-vuotias:
http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkostaUskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Eroamiseen ei liity muita sääntöjä, kuin että olet yli 18-vuotias:
http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkosta... mukaista laittaa aina tuon linkin yhteyteen myös tämä linkki http://www.eroakirkosta.info/ että ihminen voisi tehdä ratkaisunsa punnittuaan molemmat puolet asiasta?
- lahjomatonta
Olisipa kaltaisiasi enemmän.
- Seura-Ranta 2010
Kävin rippikoulun ja vaikka nyt en mikään hörhö olekkaan niin silti rippikoulu oli mukava leiri ja viimeisenä iltana tuli jotenkin outo olo ja minua alkoi itkettämään (ja monia muitakin) iltahartaudessa. Jokainen otti kynttilän käteensä ja sai sanoa omat tunteensa ja kokemuksensa rippikoulusta, ja siitä jäi paljon mukavia muistoja mieleen, vaikkakin kävin sen vasta kolme viikkoa sitten.
Mutta rippikoulussa ei siis todellakaan tuputeta sitä uskontoa vaikka monen ennakkoluulo sanoo toista.vielä lisäystä..Olen kyllä valmis maksamaan kirkollisveron, kun tiedän, mihin tarkoitukseen se menee. Esim. tälläisten unohtumattomien leirikokemusten järjestämiseen :) Ei raha tässä maailmassa ratkaisisi jos ihmisillä olisi riittävän paljon myötätuntoa.
- uskonto on turhaa
Uskonto ei ole muuta kuin tunteisiin vetoavaa harhaoppia, koska siinä ei ole järjen hiventäkään.
Uskonnon tuputus on ovelasti naamioitu kaikenlaiseen hömppään. Vedätys tapahtuu huomaamatta. Ei ole ennakkoluuloa, vaan ymmärrystä ja tietoa, miten aivopesu toimii. autiorinne.m kirjoitti:
vielä lisäystä..Olen kyllä valmis maksamaan kirkollisveron, kun tiedän, mihin tarkoitukseen se menee. Esim. tälläisten unohtumattomien leirikokemusten järjestämiseen :) Ei raha tässä maailmassa ratkaisisi jos ihmisillä olisi riittävän paljon myötätuntoa.
... josta pääsee alkuun tuon asian tutkimisessa on http://www.eroakirkosta.info/ Siellä kerrotaan mihin rahoja käytetään. Leirit on tosi kalliita ja se näkyy myös tuolla tilastoissa. Joo, myötätunto on se tärkein... ilman sitä ei isokaan rahamäärä ratkaise ongelmia :)
uskonto on turhaa kirjoitti:
Uskonto ei ole muuta kuin tunteisiin vetoavaa harhaoppia, koska siinä ei ole järjen hiventäkään.
Uskonnon tuputus on ovelasti naamioitu kaikenlaiseen hömppään. Vedätys tapahtuu huomaamatta. Ei ole ennakkoluuloa, vaan ymmärrystä ja tietoa, miten aivopesu toimii....kun on tietoa
- wvw.EroaKirkosta.fi
Kirkollisvero ei suinkaan ole 100e vuodessa vaan keskimäärin 400e joka vuosi eli perheessä yhteensä 800e.
Hyvätuloinen perhe maksaa kirkollisvero 2.000e joka vuosi. Siksipä kaikkien rikkaiden kannattaa heti erota kirkosta.
Sosiaaliavustuksella elävä maksaa jo sen 100e vuodessa kirkollisveroa, joka on keskim. 1,5 % tuloista. - Eu
Oletko eurorahojen takia V.2010 Jeesuksen kavaltaja, kun et` maksa köyhän kymmenyksiä ja rikot "keisaria" vastaan...kelle vero (keisarin denaarissa kuva), hälle vero, kelle tulli, sille tulli...
- "iloinen antaja"
Olen jo kauan aikaa ollut sitä mieltä, että kirkollisvero olisi nostettava kymmeneen (10) prosenttiin bruttotuloista!
- kauan sitten eronnut
"iloinen antaja" kirjoitti:
Olen jo kauan aikaa ollut sitä mieltä, että kirkollisvero olisi nostettava kymmeneen (10) prosenttiin bruttotuloista!
se kyllä auttaisi ihmisiä tulemaan järkiinsä ja eroamaan lutkulahkosta
- Koo Mikko
mutta RISTI näkyy, menit tai et! Ja niinkuin aikonaan taiteiija Juhani "viidestoista yö" osuvasti sanoi: ennen eroan valtiosta kuin kirkosta...
- kannatan
Näin jälkeen päin ajatellen, pohdin josko olisi ollut hyödyllisempää käydä prometius leirillä, jossa on eriuskontokuntalaisia, myös ateisteja/ ei uskovaisia. Varmasti oppii erilaisista tavoista ja tapaa mielenkiintoisia ihmisiä.
- se toteutuu
olet oikeassa, aivan kohta lutkulahko irrotetaan valtiosta
Oon samanikäne ja ripari jää käymättä kans. Erosin kirkostaki heti ku olin 15. Ainut taho jolta oon saanu vastaväitteitä kuulla, on mummu. Mut se on joissain asioissa vaan niiiiin vanhanaikane.
En koe jääväni mistään paitsi, vaikken riparia käy.- lise-lotte...
luin nämä jutut, en ikinä tuu menemään riparille
- justus...
en muuten mene minäkään
- --
minä en ainakaan mennyt riparille,se olis ollu ihan turha
- yjhhjmhj
En itekkää käyny ripariii vaan protun. Oli hienoo huomata että on muitaki omilla aivoillaa ajattelevia nuoria...
Kirkosta eroon ens kesänä ku rupee meneen kirkollisveroa kesätyörahoista, vielä ei mee ku kesätöistä saadut tulot ei oo riittävän suuret. - kauan sitten eronnut
yjhhjmhj kirjoitti:
En itekkää käyny ripariii vaan protun. Oli hienoo huomata että on muitaki omilla aivoillaa ajattelevia nuoria...
Kirkosta eroon ens kesänä ku rupee meneen kirkollisveroa kesätyörahoista, vielä ei mee ku kesätöistä saadut tulot ei oo riittävän suuret.Sinun olisi erottava jo tänä vuonna, ettet ensi vuonna joudu maksamaan kirkollisveroa.
kauan sitten eronnut kirjoitti:
Sinun olisi erottava jo tänä vuonna, ettet ensi vuonna joudu maksamaan kirkollisveroa.
http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkosta/faq#osanvuottajasenena
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465367Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5531922Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748