Olen harkitsemassa paluumuuttoa suomeen.Lapseni ovat kaksikielisiä he puhuvat englantia ja suomea mutta eivät kiroita tai lue suomeksi.Vaikeinta muutossa on lasten ikä.He ovat molemmat peruskoulun loppuluokilla joten muutto suomalaiseen peruskouluun arveluttaa kielivaikeuksien takia.Onko kenelläkään tästä kokemuksia ja halukkuutta niistä kertoa ?
paluu suomalaisen kouuun
2
920
Vastaukset
- MIR2
Omakohtainen kokemus on vasta edessäpäin :-) mutta tuli mieleen Suomessa olevat kv-koulut ja kielikylpykoulut.
Meidän lapset aloittivat koulunsa Suomessa luokilla, joissa osa opetuksesta oli alusta alkaen englanniksi. 4-5 luokan aikoihin kolun oppilaat olivat hyvin 'conversant' kaikissa aiheissa molemmilla kielillä. He opettelivat asiat ensin suomeksi ja sitten sovelsivat ja tekivät läksyt englanniksi.
Jos saat lapsesi tällaiseen ympäristöön, asioiden oppiminen suomeksikin voi onnistua mukavammin kun he voivat harjoitella niitä molemmilla kielillä. - Kirsti_M
Harkitse tuota takaisin Suomeen muuttoa. Lapsesi ovat teini-ikäisiä, kaverit ovat siellä, missä nyt asutte. Suomessa piruillaan julmasti, kiusataan ja väkivaltaa on paljon.
Palasin itse Suomeen terveydellisistä syistä, kun lapset olivat 9 ja 10 v. Siinä iässä oppivat suomenkielen ja peruskoulu sujui hyvin. Hyiven ystävyyksien avulla ovat sopeutuneet tähän yhteiskuntaan. Nuorempi on yrittäjänä ja toinen on suorittanut korkeakoulututkinnon ja on ollut työelämässä valmistumisensa jälkeen.
Jos voisin palata takaisin siihen tilanteeseen, kun päätin tulla takaisin synnyinmaahani ja tietäisin ne kokemukset, mitkä olen läpikäynyt, en IKINÄ palaisi tähän maahan! Onneksi varallisuutta oli sen verran (yrittäjinä ulkomailla), että pystyin ostamaan oman asunnon eikä ole tarvinnut asioida sosiaaliviranomaisten kanssa enempää, mitä lainmukaiset avustukset, lapsilisät ja lapset itse hakivat opintotuet ym. (He ovat ne veroina kyllä takaisin jo maksaneet) ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 903285
- 883053
- 681872
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191852- 301787
- 211711
- 241687
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341399- 481327
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91319