Monella palstalla pyörii kamalasti "paljon maksaa..." -kysymyksiä ja nyt esitän itsekin sellaisen.
Mistään ei oikeastaan saa tietoa talon rakennuksen vaiheista. Mitä tulee pohjaan, mitä tarkoittaa pystytys vesikattoon asti, etc. Mitä eroa on huoneisto- ja kerrosalalla?
Osaatteko arvioida tällaisen talon hintaa:
- Huoneistoala n. 100m2 - neljä huonetta, keittiö, pesutila, sauna ja pieni kodinhoitohuone. Ei autotallia/-katosta. 2xkuisti/terassi.
- Kuusi kulmaa
- Tonttimaa on miehen isän omistamaa, joten siitä joudutaan tietääkseni maksamaan vain tontin "lohkomismaksun". Olisiko se jotain 2000-3000eur?
- Tontin raivaus tehdään itse. Kaivinkoneet ja dumpperit käytössä tietääkseni ilmaiseksi.
- Tunnetaan sähkömies, putkimies ja timpuri. Tiedän, että ilmaiseksi he eivät välttämättä nuita tee, mutta ainakin puoleen hintaan, se on taattu.
- Sittenhän on se rakennusvalvoja
- Ja mitä osataan tehdä itse leipätyöllä: keittiön asennus, sisäseinien maalaus/tapetointi, listojen laitto, putkimies varmasti auttaa ilmaiseksi hanojen yms asennuksessa, muiden kaapistojen ja hyllyjen asennus eli periaatteessa tuollaista sisätyötä. Kuinka paljon edes saa tehdä itse? Miehen isä on alusta loppuun rakentanut 3 taloa ihan itse, mutta viimeisimmästä on sellaiset 18-20vuotta... Kuistit/terassit voidaan tehdä itse myös.
- Tontti sijaitsee tien varrella, joten teitä sinne ei tarvitse tehdä muualle kuin pihaan, jotta autolla pääsee. Tällä hetkellä tontti on metsäaluetta.
Osaatteko arvioida? Mahtaisiko sellaiset 140-150 000 riittää vai voisiko päästä jopa alle?
100m2 talon rakentaminen
9
1114
Vastaukset
- taloaaaa
Riittää mainiosti, tai ainakin meille riitti jopa vähempi. (plus tietty sitten pikkuhiljaa pihaa yms.)
Perustukset ovat aina tapauskohtaisia, niihin voi mennä paljonkin rahaa esim. paalutus tai jos joutuu nostaa aivan tavattomasti (montussa).
Materiaaleista paljon kiinni, joku laittaa esim. keittiöön 20000€, joku toinen 6-8000 ja siinä onkin kaikki kalusteet jopa kodinhoitohuoneeseenkin.
Tekemällä mahdollisimman paljon itse, säästää huomattavasti, (tietenkin), kysymällä tarjouksia vähän sieltä ja täältä. Lähin ei välttämättä ole halvin paikka ostaa.
Onnea ja Menestystä. - KirvesMies-52.-02
tukimpa kukaan sähkö/putkimies alkaa tarvikkeita teille lahjoittamaan, eli siis tekemään puoleenhintaan. Eikä se nyt ole edes oleellista tässä. Pakolliset vesi ja viemärit maksaa, en tiedä onko siellä mahd kunnalinen järjestelmä, vai pitääkö kaikki tehdä itse, nykymääräysten mukaan tietysti. Sitten sähköliittymä, sellainenkin pitää olla, koska sähköistä haaveilet. Sitten tutkitaan sitä pohjaa, toki ekaks on tontti lohkottu, ja SAATU sinne myös rakennuslupa. Ellei maa ole mitään savikkoa, vanhaa järvenpohjaa yms, selvitään varmaan pintamaan poistolla, ja asianmukaisella täytöllä. 15t€, sanotaan niiin, ja pohjat on kunnossa, siis normaalisti, ei paalutuksia, huom, älä takerru joidenkin ukkojen palkkaan, ne on suolarahoja varsinaisten rakennuskustannusten rinnalla. Sitten puutavara, tai tuleekos valmis paketti, vai tehdäänkö paikanpäällä? Siis puutavara, taasko "löytyy" halvalla, sanoisinko ilmaiseksi jotain paskaa appiukon varastoista? Älä niihin sorru..koko elämäs oot kiitollisuudenvelassa siitä, mitä ootte "meiltä" saanu. Oikeesti, osta tontti muualta, valmiiks kaavoitettu, tilaa siihen talopaketti (edullinen) tai teetä Ostetusta puutavarasta, jolloin tulee lisämaksuja piirrustuksista, ym suunnittelusta) Silloin talkooväkee käyttämällä saat talon, joka on Sinun, eikä ainakin puoliksi jonku perikunnan kateellisten jäsenten mielestään omistama. Oon vanhankansan kirvesmies, töikseni taloja ikäni pystytellyt, ja nähnyt näitä järjettömiä taisteluja, juuri tuollaisten asioiden tiimoilta, ja väitän, ettei sinunkaan asiasi tarvitse mennä esim anopin kanssa paljonkaan ristiin, kun saat kuulla, mitä kaikkea olet heiltä saanut, ja silti oot niin "kiittämätön", ettei maakunnassa toista samanlaista.
- liiaa pieni ?
aina nuo pudjetit lasketaan liian pieniksi ja toivotaan.pistä heti 50 tonnia lisää.ei tarvii pettyä eikä jätepaloista taloa koota.
- samamies kyrpäottas
vaikkei pyydetty, oon timpuri 52, 02arealta. Talon kokoon on turhaa kompastua, 100m2 maksaa suunnilleen saman kuin 130m2, pohjat on vähän isommat, ja seinää/lattiaa/kattoa myös, mutta ei ne tässä mitään maksa, kuitenkin sun on tehtävä se keittiö, ja märkäpää, elim sauna/pesuhuone osasto, ilman niitä talo olisi lähes ilmainen, ja kuten sanoin, lisäneliöt, varastoissa ja mh tyyppisissä tiloissa saa suunnilleen ilmaiseksi. Muuten olen tämän aiemminkin esittänyt, että mitä neliömpi on rakennus, sitä edullisempi se on, sekä rakentaa, että asua: Ääriesimerkit: 10x10= 100m2 siinä ulkoseinää 40m tai ääripää 1x100= 100m2 ja seinää 202m, mieti kumpi kannattaa rakentaa, äläkä laske jotain typeriä kulmia, joita ei sun timpurit osaa eses tehdä.
- Monimutkanen
Miksi ne lattian neliöt ei maksa juuri mitään mutta seinä on sitten niin perkuleen kallista että ei kannata tehdä kuin neliön muotoisia taloja? Kyllä ennen oli joka lattianeliön alla lattia ja päällä katto ja nekin jotain maksoivat...
- Kirveellätöitä22
Monimutkanen kirjoitti:
Miksi ne lattian neliöt ei maksa juuri mitään mutta seinä on sitten niin perkuleen kallista että ei kannata tehdä kuin neliön muotoisia taloja? Kyllä ennen oli joka lattianeliön alla lattia ja päällä katto ja nekin jotain maksoivat...
ole pelkkä rakentaminen, vaan lämmityskutannukset myös, mitä vähemmän sitä falskaavaa seinää on sen parempi.
- Kirvestääkö?
Monimutkanen kirjoitti:
oli kaksi sadan neliön taloa...yhtä monta neliöö kattoa, ja lattiaa..seinät vaan heittää aikalailla..
ota yhteyttä e-post martin.rajamagi@gmail.com
- hyvää puuta
Ihan ensiksi, älä kuvittele, että kaikki mitä olet tuossa listannut tehdään sulle ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi, pettymyksiä tulee varmasti, ethän itsekään omassa ammatissasi tee edes kavereille kaikkea ilmasex? Jos kirvesmies, putkimies, sähkömies työkseen tekee, niin enpä usko, että heillä on varaa puoli-ilmasex tehdä. Noista kavereista on apua, mutta muista olla reilu. Jos talkoilla jotain teette, tarjoa kunnolla illalla takaisin. Leipätyöllä keittiö, vähän maalausta? On siinä pikkusen muutakin. Tunnen moooonta kaveria, joilla ollut samanlaisia ajatuksia, kuten itselläkin aluksi. Ensin, että kirvesmies vain muutamaks viikoks runkotöihin ja vähän sisätöitä. Sit alkaa tulla vähän erilaisia ajatuksia kun painat pari kolme kuukautta klo. 04:00-23:00(käyden välillä töissä), otat ihan maksullisen miehen mielellään :)...vaikka se budjetti siitä vähän venyykin. Valitettavasti nimimerkillä kokemusta on.
Toisekseen 100m2 ja neljä huonetta, pieni tulee kodinhoitohuoneesta...varaa nyt ihmeessä 15-20m2 lisää tilaa. Mitä tulee budjettiin, niin mahdollista on, meillä rak.v.2007, 115m2 80m2 autokatos/talli, hintaa meni karvan verran yli 130 000e(sis.myös tontin, liittymät ym.). Oman työn osuus suuri. Mekin saatiin jonkun verran tuttavankauppana, mutta ei se ratkaissut kokonaisuutta. Ja mistään materiaaleista ei ole tingitty.
Mut hei, ei huonoa ellei jotain hyvääkin: hakkaa vain päätäs seinään aikas ja opit, oot sitten pirun paljon fiksumpi seuraavalla kerralla. Valmispaketin tilaajat eivät pääsekään nauttimaan niistä pirullisista virheistä mitkä sitten oivallat ja osaat seuraavalla kerralla tehdä oikein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496275Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6422594Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831209- 821113
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3121065Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.751064Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä591064- 65942
- 69923
- 228854