Työajan muuttaminen

KIUKUTTAA

Olen tehnyt suullisella sopimuksella yli 10 vuotta aamuvuoroa. Nyt työnantaja ilman minkäänlaista varoitusta muutti työaikani kaksivuorotyöksi. Kysyessäni miksi näin, sanottiin , että kaikki työntekijät tekevät kahta vuoroa ja sillä siisti ja mikäli en asiasta pidä voin ottaa yheyttä liittoon. Työsopimuksessani lukee, voimassa olevat edut: Jos työnantaja on antanut toimihenkilölle tai työnantaja ja toimihenkilö ovat sopineet paremmista eduista kuin tämä työsopimus edellyttää, näitä etuja ei tämän sopimuksen perusteella huononneta.
Työsopimus on allekirjoitettu 12/2008 ja on edelleen voimassa oleva 2010. Eli työsopimuksen jälkeenkin olen tehnyt kyseistä aamuvuoroa jo 1,5 vuotta.
Voiko työnantaja tehdä näin vai kuinka minun tulisi toimia, kuulun Loimaan kassaan enkä varsinaiseen liittoon.

4

1427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hlkhjil

siis kumpi sulla onkaan, suullinen vai kirjallinen sopimus ? Vai molemmat. No loimaan kassalaisilta ei voi muuta odottaakaan.

• kiukuttaa

Olet varmaan aika haka näissä työsuhdeasioissa kun osasit antaa noin perusteellisen ja selkeän vastauksen. Kiitos siitä.
        Ja tiedoksi että sopimuksia on kaksi, suullinen työajasta ja kirjallinen muusta.

• Toimistotyöntekijä

Olen ollut Kaupanalalla saman yrityksen palveluksessa kymmenen vuotta. Työsuhteen alussa tein kaksivuorotyötä mm kassana. 2006 minut nimitettiin reskontranhoitajaksi ja minulle tehtiin uusi työsopimus. Koska työni oli siitä lähtien toimistotyötä, olen tehnyt töitä suullisella sopimuksella toimistotyöajalla eli arkisin 8-16. Tämä mm siksi että pankit, tilitoimisto yms ovat tavoitettavissa vain silloin. Uuden esimiehen myötä työaikani halutaan muuttaa kaksivuorotyöksi ja työhöni kuuluisi myös viikonloppuvuoroja. Peruste tähän on se että kaikki muutkin yrityksessä myymäläpäällikköä lukuunottamatta tekevät kaksivuorotyötä. Työnkuva on edelleen sama kuin 2006 aloittaessani ko työtehtävän.
      Onko minulla mitään mahdollisuuksia saada työaikani pidettyä ennallaan. Netistä kovin huonosti löytyy esimerkkejä. Olen Ytk:n jäsen.

• Liity liittoon

Sun kannattais nyt kaivaa esille se viimeisin työsopimus ja katsoa mitä siinä olet sopinut työajastasi. Suullisen sopimuksen voima on aika heikko, jos työnantajapuoli ei "muista" mitä on suullisesti sovittu. Aina voi kieltäytyä tekemästä uutta työsopimusta, mutta siinä voi samalla työ kadota.

Lue vielä mitä tessissä sanotaan työajoista http://www.finlex.fi/data/tes/stes343-PT50Kaupan0710.pdf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3052
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2921
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1772
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1681
    6. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1640
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1293
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1289
    Aihe