Kuulkas kaikki! Tässä tarina mieheltä, joka on nähnyt elämän synkät puolet.
En muista kuinka vanha olin, ehkä 8-10, kun ensimmäisen kerran koskin aineeseen nimeltä alkoholi. Se oli silloin kansankoulussa kun luokan "pahojen poikien" kanssa mentiin välitunnilla salaa hakemaan koulumme vieressä asuvalta alkoholisitlta "Pertulta" pieniä huikkia. Silloin se tuntui tosi hienolta. Eräänlaista kapinointia yhteiskuntamme ja perheemme normeja vastaan. Perheessäni siis isä oli kaappialkoholisti. Ei hän koskaan myöntänyt juovansa, mutta sokea Reettakin näki että mies oli elämässään astunut jo aikoja sitten huonoille poluille. Meille lapsille hän tosin valisti alkoholin haitoista minkä kaappijuopottelemiseltaan kerkesi.
Sitä ei tosin kauaa jatkunut, kun enkelit veivät hänet mukanaan toiseen paikaan ollessani 12 vuotta. Toivon että hän sai rauhan siellä. Keskikouluun siirryttäessä aloimme käymään paikallisissa lavatanseissa. Siellähän sitä sitten tuli salahuikka melko usien otettua mitenkä nyt tyttöjen vikittelyn lomassa kerkesimme moista pahetta harrastamaan. Lukiossa lopulta juomisesta oli tullut joka perjantaista ja korkeakouluopintopjen alettua en enää välittänyt viikonpäivistä. Mielessä oli vain yksi asia: juominen.
Kuin ihmeen kaupalla kuitenkin valmisutin ihan diplmi-insinööriksi, mikä ei siihen aikaan ollut nini arkista kuin nykyään. Suhteiden kautta olinkin onnosiuntut tkewmnään diplomityöni erääseen arvostetettuun suomalaiseen firmaan, mistä lopulta sain vakituisen työpaikan. Silloin touhu riisätytyi käsistä, koska opiskeluaikojen juomatavoista oli mahdoton irtaantua. Tulinkin usein kännissä työpaikalle. Se olikin eräänlainen "julkinen salaisuus", ksoka kukaan ei puhunut siitä sen takia, koska työt luistivat erinomaisesti.
Oltuani 11 vuotta firmassa töissä, eräissä firman pikkujouluissa tapasin "elämäni naisen". Nopeastihan siinä edettiin, ehkä vain 6 kk meni, kun jo astuiemme avioon. Jo ennen papin aamenta tosin naiseni odotti lastakin jo. Tällöin lapseni ei tosin tiennyt, että hän tulisi syntymään perhehelvettiin.
Ei sillä etteiköä ensimmäiset kaksi vuotta olisivat olleet hyviä. Vähensin jopa juomistani. Lopulta kuitnekin tpahtui se mihin en olsi koskaan uskonut: mielrnterveysongelmat. Kotona en paljoa viipynyt. ja silloinkin olin kännissä. Aloin tulla vainoharhaiseksi. Hakkasin vaimonai aina kännissä. Nämä olivat synkkiä vuosia.
Kun lapseni oli 10 vuotta vanha, niin tällöin tuli yksi onglema lisää. Erään prtkän ryyppyputken jälkeen (parisen viikkoa) jouduin sairaalaan maksaongelmien takia. Siinä sitten kohtasin kuoleman silmästä silmään. Koin sen hymyilevän minulle. Kuin olsiin koko elämäni tuhonnut itseäni, että olsiin kuolemalle helppo saalis. Mutta ei! En taipunut. Vannoin silloin, että loipetann juomisnei ikuisesti ja anan lapselleni elämän ilman pelkoa.
Hyviuä aikoja kesitkin peräti 8 kk ja 17 päivää. Sitten retkahdin taas. Ensin piilottlein juomistani. Sittne en enää välittänyt. En mistään. Aloin kokemaan jaktuvaa itsetuhoisuutta. Vetäydyin täysin kuoreeni. Vaimoni jätti minut (ihmettlen miksei se tapahtunut jo vuosia sitten, mutta rakkaus on kai sokea virheille). En halua mennä yksityiskohtiin, mutta vaimoni hankki lkähestymiskeillon minun takiani.
Join ja join. Vaikka olenkin jo vanha äijänkäppänä (juomiseni takia vanhempoi kuin oiekasti olenkaan), nini päätin, että silti voin tehdä muutoksen. 4 kk sitten liityin anonyymeihin alkoholisteiihn. Olen viiimenkin löytönyt onne takasiin elämääni. Ilo ei ehkä ole suurta, mutta sitäkin merkityksellisempää.
Olen nyt vähän väsyksissä, mutta haluan vielä antaa viimesien neuvoni: toivo ei kuole koskaan!
Cheers!
Alkoholistin tilitys
8
491
Vastaukset
- Wirdahebo
Tulin pitkästä aikaa käymään tällä saitilla. Vuosia sitten kirjoittelin ja keskustelin täällä paljonkin, mutta...no joo, aikaa aikaansa kutakin. Kirjoittaisinpa nytki rekatulla nimelläni, mutta kun on salasana hukkunut - taas yksi lisä kesän hukkumistilastoihin..
Hyvä sinä! Sinulla on nyt suurensuuri pääoma, jonka päälle on hyvä rakentaa uutta. Kyllä se ikiwanha fraasi on totta: Kärsimykset voivat kääntyä voitoksi. Eikä voi koskaan löytää mitään, jos ei ole ensin kadottanut.
Minä löysin raittiuteni 20 v sitten Kalliolasta, vuosikymmenten juomisen jälkeen. AA:sta löytyivät sitten uudet vierelläkulkijat, kohtalotoverit. En enää ollutkaan yksinäinen kummajainen.
Onnea sinulle Tyyneysrukouksen sanoin! (Sen voi lukea myös ilman Jumalaa: Olkoon minulla tyyneyttä...)- mikkokkk
hyvä, että olet päässyt viinan juomisesta kuitenkin noin paljon eteenpäin. kaikkea hyvää elämääsi :)
- seersv
Oli kuin suoraan teoksesta Nimettömät alkoholistit
- t.. voipytty
kerrotaan monissa erilaisissa stooreissa, miten sadattuhannet miehet ja naiset ovat toipuneet alkoholismista. Viides painos vuodelta 1981. Ensimmäisestä palaverista minunkin raittiuteni alkoi. Ja nyt tauko töihini ja lähden torikahveille raittiin alkoholistiystäväni kanssa. AA:sta olen saanut ystäviä ja tukijoita, ihan kuin wirdahebo tuossa ylempänä kertoi.
- mikkokkk
t.. voipytty kirjoitti:
kerrotaan monissa erilaisissa stooreissa, miten sadattuhannet miehet ja naiset ovat toipuneet alkoholismista. Viides painos vuodelta 1981. Ensimmäisestä palaverista minunkin raittiuteni alkoi. Ja nyt tauko töihini ja lähden torikahveille raittiin alkoholistiystäväni kanssa. AA:sta olen saanut ystäviä ja tukijoita, ihan kuin wirdahebo tuossa ylempänä kertoi.
seersv, heh tuli vähän sama mieleen.
- karhu b
mikkokkk kirjoitti:
seersv, heh tuli vähän sama mieleen.
alkoholismi on luonteen heikkoutta ottaa jos ottaa tahi ei kaikki kerhot on turhia martta kerhoja
- 6t5r4e
karhu b kirjoitti:
alkoholismi on luonteen heikkoutta ottaa jos ottaa tahi ei kaikki kerhot on turhia martta kerhoja
Alkoholi heikentään luonnetta ja tahdonvoimaa.
kirjoitti muistelmissaan:"Olisin joka tapauksessa tämän ikäinen". Kun ajattelen pilaamiani mahdollisuuksia, tuo aforismi lohduttaa.
Toivottavasti olet päässyt alkoholin mieliteosta. Toivottavasti pystyt myös antamaan itsellesi anteeksi, sillä se on tärkeää. Kaikella on syynsä, sinun juomisellasi, ja minun. Emme ole juoneet silkasta luonteemme perkeleellisyydestä ja halusta tehdä pahaa läheisillemme. Syytä tai syitä ei vain saa käyttää perusteluna lisäjuomiselle. Niitä voi kuitenkin selvittää itselleen; se selvittää vyyhtejä pään sisällä.
Tarinasi oli karheaa realismia; siinä oli eletyn maku.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565460Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212387Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2491652- 1141647
- 931497
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241181Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91173Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3301171