partio-harrastus

mielenkiinto

Ajattelin lapsilleni partio-harrastusta vaihtoehtona, joten partiolaiset ja vanhemmat kertokaa partiosta.

1

734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Partiopojan äitee

Oma poikamme - nyt jo aikuinen äijä - on ollut partiossa 8-vuotiaasta asti ja on edelleen aktiivisesti mukana.

Partion idea on, että opitaan ottamaan vastuuta sekä itsestä, muista että ympäristöstä. Esimerkiksi isojenkin partioleirien jälkeen paikka yritetään jättää sellaiseen kuntoon, ettei siellä edes tiedetä kenenkään olleen.

Ajatuksena on myös, että kaikista ongelmista selvitään ja itse pysytään tekemään mitä vain: puucee, sukset, jauhelihapihvit, puukko, lettuja... (Meillä tällaisia tavaroita on edelleen pilvin pimein!) Myös ensiaputaidot kuuluvat perussettiin. Kaikkia näitä taitoja harjoitellaan kokouksissa, leireillä ja kisoissa. Vastuuta tulee lisää iän ja taitojen karttuessa. Partio myös kouluttaa jatkuvasti sekä olevia että tulevia johtajiaan. Niinpä monet partiolaiset myös päätyvät yhteiskunnassa vastuullisiin ja näkyviin asemiin.

Partiossa on paljon sisäpiirin juttuja: erilaiset huudot, nuotion sytyttäminen yhdellä tikulla, partionimet...
      Tällaiset jutut yhdistävät partiolaisia. Monet ovat saaneet partiosta elinikäisiä ystäviä ja monia partioavioliittojakin on olemassa. Aika pitkälle pitää paikkansa sanonta "kerran partiolainen, aina partiolainen".

Se, kiinnostuuko lapsi partiojutuista vai ei, riippuu aika monesta tekijästä: hänen luontaisesta mielenkiinnostaan, ensimmäisten kokousten onnistumisesta, kavereiden harrastuksista...

Jos olet joskus ollut partiossa tai muuten siitä kiinnostunut, ota ihmeessä yhteyttä paikalliseen lippukuntaan! Voisit ehkä itsekin harkita joskus vaikka sudarikokouksen pitämistä. Toisin kuin esimerkiksi monissa urheiluharrastuksissa, partio ei edellytä vanhemmilta jatkuvaa osallistumista. Partiolaiset tekevät hommat itse! Esimerkiksi täkäläiset lippukunnat huolehtivat useasta kiinteistöstä, joka ovat niiden omistuksessa: katot huolletaan, klapiurakoita pidetään, risukoita raivataan, kesävesijohtoja vedetään. Hyvin monien partiolaisten (siis lasten ja nuorten) vanhemmat ovat myös löytäneet toisista vanhemmista samanhenkisiä ystäviä.

Kannattaa ehdottomasti tsekkailla netistä www.partio.fi. Sieltä löytyy eri lippukuntien linkkejä ja yhteystietoja sekä paljon yleistä jorinaa partiosta.

Toivottavasti lapsesi innostuu partiosta. Meillä ainakin on siitä pelkkää hyvää sanottavaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2683
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2624
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe