Olen lukenut lapselleni jo 6kk lähtien(sellaisia muutaman lauseen kirjoja,paljon värikkäitä kuvia..) ja yleensäkin puhunut paljon aina lapselle.Jos syötäessä lapsella putosi rinnuksille sosetta "kerroin"mitä tapahtui"voi pientä sottapyttyä.nyt on kaikki ihan perunassa",ulkona lapsen katsellessa puita"katsohan kuinka puut heiluvat kovasti kun tulee"jne.Vauva/lapsitasoisesti puhuen.Ei lässyttelyä vaan ihan oikeaa puhetta.Meillä lapsi puhui täydellisesti 2,5vnä.R-kirjainta odoteltiin muutama vuosi mutta muuten puhui oikein selkeästi,lauloi jne.Tosin jokainen lapsi on yksilö enkä tiedä oliko sillä omalla vanhemman käyttäytymisellä mitään tekemistä sen puheen kehittymisen kanssa..Kerroin tässä ainakin yhden esimerkin joka on saattanut edesauttaa puheen kehittymistä.
Jaksamista kaikille vanhemmille.Yrittäkää ottaa rauhallisin mielin vaikkei puhe ihan täydellistä olisikaan.Jonain päivänä sekin tulee :)
Miten teillä on "edesautettu"puheen kehitystä?
2
676
Vastaukset
- never too late
Olen lastení kanssa yrittänyt toimia samoin: koti täynnä kirjoja ja lapsille laulettu heti vauvaiästä. Lässytyksen sijasta heille on puhuttu selkeää suomea.
Mutta dysfaattinen lapsi ei tehnyt kontaktia, katosi lukutuokioista eikä pitänyt esim. vauvamuskarista. Puheterapia, erityisryhmäpäiväkodissa ja etenkin viittomat avasivat kielen ja kirjoja hän halusi kuunnella vasta 5-vuotiaana.
Eli toivoisin erotettavan puheenkehityksen erityisvaikeudet/niukat virikkeet/puheenkehityksen yksilöllisyys. Jos lapsi ei hahmota kuulemaansa, ei hänestä myöskään ole mukavaa.
Lukemisen malli kumminkin syntyi tuolloin ja hänestä muun perheen tapaan tullut kirjojen ystävä ja kielellinen kuntoutuminen oli kouluiässä ripeää.- Dysfaattisen äiti?
Meillä on vanhempi poika ollut erittäin aikaisin puheen omaksuva, ja puhui kaikkien hämmästykseksi melko pitkiä lauseita jo 1,5 -vuotiaana. Samoin yritin kaikki asiat tehdä kuopuksen kanssa, mutta kehitys on ollut toisesta ääripäästä ja luulen, että saamme jossain vaiheessa dysfasia-diagnoosin. Edelliselle kirjoittajalle kommentoin, että on hienoa kuulla dysfaatikkolapsenne ottaneen kehitysharppauksen myöhemmin. Mikä siihen tuntui erityisesti auttaneen, jos jonkun tai joitain osatekijöitä pystyisi nimeämään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041791
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151571- 1441529
- 991455
- 791387
- 1191239
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2751158Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta
Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään191102- 691041
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o181015