tomaatin kypsyminen

LauraLH

Hei! Kasvatan nyt ensimmäistä vuotta tomaatteja kasvihuoneessa. Hyvin ovat kasvaneet ja paljon on raakileita. Milloin ne alkaa punertaa, ei malttaisi odottaa...Joko muilla on kypsiä?

5

1805

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tumbler

Tomaattien kypsyminen nopeutuu, jos latvan katkaisee. Ohjeita on useita, mutta yleisin on, että neljännen tai viidennen kukkatertun yläpuolelle jätetään vielä kaksi lehteä, siitä yläpuolelta runko poikki. Minulla ensimmäiset maistiaiset on jo saatu, mutta kypsyminen riippuu paljon lajikkeesta ja taimikasvatuksen aikataulusta. Lämmintä säätä on kuitenkin vielä luvissa, kyllä ne sieltä kypsyvät!
      Myös alimpia lehtiä voi poistaa, pari lehteä päivässä.

• Tomppelit

Ekaa vuotta tässä myös kokeillaan tomppelin kasvatusta. Niitä on kaupungissa parvekkeella ja maalla ulkona aivan taivaan alla, mutta suojaisessa etelänurkkauksessa. Kaupungissa varret ovat venähtäneet pituutta paljon enemmän, ovat jo liki 2,5 metrisiä. Maalla ovat melkein metriä lyhempiä.
        Molemmissa on kyllä raakileita. Odotan aivan yhtä malttamattomana, mitä tuleman pitää, vai tuleeko lopultakaan mitään valmista? Tulee kyllä euroopan kalleimpia tomaatteja, kun ajelen niiden kastelun takia jatkuvasti edestakaisin.
        "Tumbler" tuossa antoikin hyvän neuvon, että "alimpia lehtiä voi poistaa". Lehtien poistamista kerran kysyin tällä palstalla, mutta silloin ei tullut mitään vastausta kysymykseen. Ja näin vain joku muita viisaampi vastasi kysymättäkin :-)

• täti
        Tomppelit kirjoitti:

Ekaa vuotta tässä myös kokeillaan tomppelin kasvatusta. Niitä on kaupungissa parvekkeella ja maalla ulkona aivan taivaan alla, mutta suojaisessa etelänurkkauksessa. Kaupungissa varret ovat venähtäneet pituutta paljon enemmän, ovat jo liki 2,5 metrisiä. Maalla ovat melkein metriä lyhempiä.
        Molemmissa on kyllä raakileita. Odotan aivan yhtä malttamattomana, mitä tuleman pitää, vai tuleeko lopultakaan mitään valmista? Tulee kyllä euroopan kalleimpia tomaatteja, kun ajelen niiden kastelun takia jatkuvasti edestakaisin.
        "Tumbler" tuossa antoikin hyvän neuvon, että "alimpia lehtiä voi poistaa". Lehtien poistamista kerran kysyin tällä palstalla, mutta silloin ei tullut mitään vastausta kysymykseen. Ja näin vain joku muita viisaampi vastasi kysymättäkin :-)

Kiinnostuin tomaatin kasvattajien kirjoituksista, joten myös itse laitan tähän kysymyksen.
        Tietääkö kukaan, saako tomaatin raakileet olla maassa, siis vasten multaa, vai pitääkö ne jotenkin eristää, etteivät ne ole mullan päällä ?

Kun on pensastomaateissa tosi runsaasti raakileita ja osa niistä makaa maassa.
        Vielä ei ole saatu kuin 2-3 kpl kypsiä, vaikka ilma on ollut suotuisa ja kasteltu on pari-kolme kertaa päivässä.
        Jos joku tietää , mikä on viisasta, kiitän jo etukäteen !

• Tumbler
        täti kirjoitti:

Kiinnostuin tomaatin kasvattajien kirjoituksista, joten myös itse laitan tähän kysymyksen.
        Tietääkö kukaan, saako tomaatin raakileet olla maassa, siis vasten multaa, vai pitääkö ne jotenkin eristää, etteivät ne ole mullan päällä ?

Kun on pensastomaateissa tosi runsaasti raakileita ja osa niistä makaa maassa.
        Vielä ei ole saatu kuin 2-3 kpl kypsiä, vaikka ilma on ollut suotuisa ja kasteltu on pari-kolme kertaa päivässä.
        Jos joku tietää , mikä on viisasta, kiitän jo etukäteen !

Kannattaa laittaa jotain väliin. Olkea suosittelevat, mutta mistäs sitä saa? Jotain kuivaa... haketta, pikku risuja?

• raakileet
        Tumbler kirjoitti:

Kannattaa laittaa jotain väliin. Olkea suosittelevat, mutta mistäs sitä saa? Jotain kuivaa... haketta, pikku risuja?

Minun kysymykseni on että miksi mökillä tomaatteja ei tullut kukinnasta huolimatta. Juhannuksesta tänne saakka ovi kasvihuoneeseen oli auki (tuttu käynyt kastelemassa). Eikö pölyttäjiä ollut? Ja miksi jo juhannuksen jälkeen tulleet raakileet ovat edelleen raakileita. Lämmin kesä, miksi ei kypsy tomaatti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2825
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2713
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1802
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1590
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1570
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1277
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe