Heips! Eli olen 18-vuotias opiskelija, ja muutin exäni luota asumaan yksikseni. vuokrani on kuussa 433,77e. kelalta saan juuri sen verran että voin maksaa vuokran ja käteeni jää rahaa n. 40e ?? ja kävin juttelemassa kelalla ja he sanoivat että saan maximi määrät tukia sieltä mitä voi saada. joten tietääkö kukaan teistä mitä tukia sossulta voi tuohon lisäksi saada? vanhempieni tuloja ei vissiinkään siihen mukaan lasketa koska ne ovat niin alhaiset ettei niillä ole varaa minua elättää. opintolainan olen nostanut, mutta sitäkään ei saa kaikkea kerralla,vaan tietyin kuukausin pitää nostaa se raha. yhden kerran olen nostanut tässä kuussa ja kaikki menivät jo huonekaluihin. ja seuraavan kerran voin nostaa vasta marraskuussa! kertokaa joku mitä sossutädit voivat antaa tässä tilanteessa.
muutin yksinäni
4
900
Vastaukset
- spirit123
VAAAStatkaa joku :
- eikös asiaa
kannattaisi käydä kysymässä sieltä Sossusta?
"...kerran olen nostanut tässä kuussa ja kaikki menivät jo huonekaluihin..."
Tärkeysjärjetys hoi!
Se on vuokra, ruoka, lämpö, vesi ja sitten joskus vasta huonekalut ja nekin kirppikseltä. - ...
Vanhempiesi tulot eivät merkkaa mitään koska olet aikuinen (18v).
Opiskelijan tulot ovat opintotuet ja asumislisät opintolaina ja loput saat tienata ihan itse.
Onko se saamasi Kelan tuki opintotukea? Oletko hakenut asumistukea lisäksi? Vai onko hakemus sisässä ja käsittely vain kestää. Opintolainan törsääminen heti loppuun oli tyhmä siirto. Kyllä sitä kerkiää kirppareilta sitten kamaa keräämään, asumiseen et tarvitse kuin patjan ja lampun kattoon, kattila, pannu, pari lautasta ja mukia, jne, niillä lähdetään.
Sossu ei auta opiskelijaa ennen kuin muut tuet ja avut on käytetty (se opintuki ja asumislisä opintolaina).
Kysy sossusta että miltä näyttää, jos kerran Kelasta ovat sanoneet että saat kaiken mitä voit saada ja lainakin on tältä erää käytetty...
Etsi siis duunia ja rupea hommiin itsesi elättämiseksi. Niin kaikki muutkin ihmiset tekee. Tervetuloa aikuisten maailmaan.
PS. Kotivakuutus kannattaa ottaa, hitot omaisuudesta mutta oikeusturva ja vastuuvakuutus aloittelevalle eläjälle on merkittävä.- 19vtyttönen
Em. tekstis se asia on korjattava et opintotuen opintoraha kohtaan vanhempien tulot vaikuttavat 20 vuotiaaksi asti. Muuten hyvä teksti.
Nimim. koht 19v, omilleen muuttanut, eikä muuta kelalta saa ku opintolainan ja asumislisän, juurikin siksi et vanhemmilla liian korkeet tulot, näin luki lappusissa ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465287Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5311812Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77953
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748