Heips! Eli olen 18-vuotias opiskelija, ja muutin exäni luota asumaan yksikseni. vuokrani on kuussa 433,77e. kelalta saan juuri sen verran että voin maksaa vuokran ja käteeni jää rahaa n. 40e ?? ja kävin juttelemassa kelalla ja he sanoivat että saan maximi määrät tukia sieltä mitä voi saada. joten tietääkö kukaan teistä mitä tukia sossulta voi tuohon lisäksi saada? vanhempieni tuloja ei vissiinkään siihen mukaan lasketa koska ne ovat niin alhaiset ettei niillä ole varaa minua elättää. opintolainan olen nostanut, mutta sitäkään ei saa kaikkea kerralla,vaan tietyin kuukausin pitää nostaa se raha. yhden kerran olen nostanut tässä kuussa ja kaikki menivät jo huonekaluihin. ja seuraavan kerran voin nostaa vasta marraskuussa! kertokaa joku mitä sossutädit voivat antaa tässä tilanteessa.
muutin yksinäni
4
900
Vastaukset
- spirit123
VAAAStatkaa joku :
- eikös asiaa
kannattaisi käydä kysymässä sieltä Sossusta?
"...kerran olen nostanut tässä kuussa ja kaikki menivät jo huonekaluihin..."
Tärkeysjärjetys hoi!
Se on vuokra, ruoka, lämpö, vesi ja sitten joskus vasta huonekalut ja nekin kirppikseltä. - ...
Vanhempiesi tulot eivät merkkaa mitään koska olet aikuinen (18v).
Opiskelijan tulot ovat opintotuet ja asumislisät opintolaina ja loput saat tienata ihan itse.
Onko se saamasi Kelan tuki opintotukea? Oletko hakenut asumistukea lisäksi? Vai onko hakemus sisässä ja käsittely vain kestää. Opintolainan törsääminen heti loppuun oli tyhmä siirto. Kyllä sitä kerkiää kirppareilta sitten kamaa keräämään, asumiseen et tarvitse kuin patjan ja lampun kattoon, kattila, pannu, pari lautasta ja mukia, jne, niillä lähdetään.
Sossu ei auta opiskelijaa ennen kuin muut tuet ja avut on käytetty (se opintuki ja asumislisä opintolaina).
Kysy sossusta että miltä näyttää, jos kerran Kelasta ovat sanoneet että saat kaiken mitä voit saada ja lainakin on tältä erää käytetty...
Etsi siis duunia ja rupea hommiin itsesi elättämiseksi. Niin kaikki muutkin ihmiset tekee. Tervetuloa aikuisten maailmaan.