Mummon ja vanhempien tulehtuneet välit

minnineitonen

Pahoittelen jos kirjoitan väärään paikkaan, mutta haluaisin mielipiteitä nimenomaan toisilta mummuilta ja vaareilta tähän tilanteeseen!

Olen siis 19v tyttö ja pojantytär. Rakastan vanhempiani ja rakastan mummoani, mutta tunnen olevani varsinainen väliinputoaja, välikappale! Enkä jaksa sitä enää.

Mummollani on siis ollut aina pientä "kismaa" vanhempieni, erityisesti äitini kanssa. Kummatkin haukkuvat ja arvostelevat toistensa tekemisiä MINULLE, ajaen minut tilanteeseen jossa pitäisi päättää, kenen puolella olen. Olen aina ollut puolueeton ja yrittänyt olla kuuntelematta, ottamatta itseeni jne. mutta mittani alkaa olla jo täynnä. Vähiten asiaa auttaa isääni, jonka mielestäni pitäisi tehdä jotain - hän kun nyt sattuu olemaan tämän episodin aviomies ja poika.

On vain tosi ikävää kuunnella kotona/mummolla käydessä, kuinka mummo/vanhempani ovat totaalisen surkeita ihmisiä. Mummo valittaa, kun vanhemmat ei käy ikinä kylässä, vanhemmat valittaa, kun mummo tunkee nenänsä joka asiaan.. MIKSI aikuiset ihmiset eivät voi puhua näistä asioista keskenään?

Tulen haukkumisesta ja riidoista välillä niin surulliseksi, että tekisi mieli huutaa kaikille vain kurkku suorana. Toistaiseksi olen vain kuitenkin niellyt suruni ja vihani. Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Erityisesti mummon suhteen? Miten voin vihjata mummolle hienovaraisesti, että tulen surulliseksi kun hän haukkuu aina vanhempiani ja että ei se ole minun vikani, etteivät he käy kylässä? Miten sanoa vanhemmilleni, että käykää nyt hyvät ihmiset siellä mummolla joskus, haudatkaa ne sotakirveet edes hetkeksi?

Auttakaa yhtä surullista lastenlasta.

6

911

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole esimerkkinä

Teet, niin kuin toivoisit sukulaistesikin tekevän: puhut suoraan mitä tunnet ja ajattelet!

"MIKSI aikuiset ihmiset eivät voi puhua näistä asioista keskenään?"

Sinä olet aikuinen. Katkaise puhumattomuuden kierre ja näytä esimerkkiä. Miksi vihjata, kun voi puhua suoraan niin kuin asiat ovat.

• yksivaan00

Osittain samaa mieltä kuin edellinen, mutta surullista tässä on se, että 19-vuotias joutuu olemaan tilanteessa se aikuisin. Kyllä tuonikäisen pitäisi voida luottaa siihen että elämänkokemsta tuplasti ja triplasti omaavat ihmiset osaisivat hoitaa asiansa. Niin ei tietenkään aina ole.

Itselläni huonojakin kokemuksia näistä selvittelyistä sukulaisten kesken, kaunat ja kankeudet kun on syntyneet väleihin vuosien ja vuosikymmenten saatossa. Ei niitä hetkessä pureta ja pahimmassa tapauksessa se suoraan puhuja saa molempien osapuolten vihat päällensä.
        No, tuskin sentään tässä tapauksessa kun kysessä on kuitenkin oma lapsi ja lapsenlapsi. Nuorimman sukupolven vilpitön halu selvittää asiaa voi olla vetoavaakin ja saada "aikuisemmat" järkiinsä.

• ole esimerkkinä
        yksivaan00 kirjoitti:

Osittain samaa mieltä kuin edellinen, mutta surullista tässä on se, että 19-vuotias joutuu olemaan tilanteessa se aikuisin. Kyllä tuonikäisen pitäisi voida luottaa siihen että elämänkokemsta tuplasti ja triplasti omaavat ihmiset osaisivat hoitaa asiansa. Niin ei tietenkään aina ole.

Itselläni huonojakin kokemuksia näistä selvittelyistä sukulaisten kesken, kaunat ja kankeudet kun on syntyneet väleihin vuosien ja vuosikymmenten saatossa. Ei niitä hetkessä pureta ja pahimmassa tapauksessa se suoraan puhuja saa molempien osapuolten vihat päällensä.
        No, tuskin sentään tässä tapauksessa kun kysessä on kuitenkin oma lapsi ja lapsenlapsi. Nuorimman sukupolven vilpitön halu selvittää asiaa voi olla vetoavaakin ja saada "aikuisemmat" järkiinsä.

Ei ap:n tarkotus ole selvittää toisten sotkuja, vaan kertoa niistä tunteista ja ajatuksista mitä tuo vihanpito saa aikaan. Muut tehkööt siitä omia päätelmiään ja toimikoon miten toimivat, mutta jokaisella on oikeus puhua omista tunteistaan häpeilemättä ja piilottelematta.

Ikä yksistään ei tuo viisautta elämään. Monet lapset ovat ainakin 1000 kertaa elämästä ymmärtäväisempiä kuin heidän vanhempansa ja isovanhempansa. Siksikin on hyvä kuunnella lasten tuoreita ja monesti ennakkoluulottomia ajatuksia, että itse pääsee samojen ajatusten kahleista.

• puhumalla paras

tehtävä.Sanot siis molemille ette jaksa enää kuunnella heidän valituksia.Kysy myös eikö olis mahdollista muuttaa asioita.Näytä heille että siitäkin asiasta voi keskustella.Minusta Sinä olet oikeassa.Yritä kerran tai kaksi.Ellei mene jakeluun ,älä ota sitä ongelmaa omaksesi.

• nuorilla on aivot
        puhumalla paras kirjoitti:

tehtävä.Sanot siis molemille ette jaksa enää kuunnella heidän valituksia.Kysy myös eikö olis mahdollista muuttaa asioita.Näytä heille että siitäkin asiasta voi keskustella.Minusta Sinä olet oikeassa.Yritä kerran tai kaksi.Ellei mene jakeluun ,älä ota sitä ongelmaa omaksesi.

puhumalla paras ja jos ei mene jakeluun niin sano, että viis välität kumpienkaan horinoista ja alat elää omaa itsenäistä elämääsi. Minä itse sanoin aikanaan suvun tappeluissa, etten asetu kummankaan puolelle, koska tykkään molemmista ja ajattelen omilla aivoillani. Ja toimeen tultiin, eivät sukulaiseni kehdanneet tuoda riitojaan minulle tietäessään minun viittaavan kintaalla heidän jutuilleen ja puhuin omista tekemisistä ja opiskelustani, työpaikoistani, harrastuksistani jne heille (tietenkin noin yleisluonteisesti ja nuoren innolla). Minusta vanhoilla on kumma taipumus jämähtää ja puhua ikivanhoista asioista ja manipuloida suvun nuoriakin puolelleen ihan hassuissakin kauan sitten tapahtuneista tilanteista ja ihmissuhdekuvioista. Ja se on todella väärin ja halpamaista.

• sassasa

suoraan mutta ystävällisesti kysyä mummoltasi, miksi hän moittii koko vanhempiasi. Paras hetki kysyä on, ehkä siinä tilanteessa kun hän oikeasti taas puhuu jotain negatiivista vanhemmistasi. Ideani on se, että hän oikeasti oivaltasi kuinka pahalta sinusta tuntuu, kun joku koko ajan mollaa omaa äitiä ja isää. Olisiko mummosta mukavaa, jos joku koko ajan olisi puhunut pahaa hänen vanhemmistaan?

Sama juttu vanhempiesi kohdalla. Heille ehkä voit sanoa, kuinka ikävältä tuntuu mummon jatkuva moittiminen.
      Olet 19, joten vanhempasi lienee keski-iässä ja mummosi 70-80 välillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      101
      3184
    2. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      147
      1993
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      35
      1962
    4. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1951
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      121
      1763
    6. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1679
    7. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1607
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      287
      1433
    9. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      123
      1351
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1210
    Aihe