ANOVA.Mitä eroa yksi- ja kaksisuuntaisella varianssianalyysillä?

mietäsvaan

Otsikossahan se kysymys tulikin. Eli tässä gradua väännän ja pitäisi käyttää Anovaa, mutta en oikeastaan aiheeseen tutustumisen jälkeenkään päässyt oikein perille, mitä eroa on yksi- ja kaksisuuntaisella variassianalyysillä tai siis kumman valitsen?

Lisäksi bonuskysymys: Eli jos minulla erilaisina tyyppeinä tyttöjä, poikia, naisia ja miehiä ja haluan testata niiden eri ominaisuuksia, onko niissä eroja tyyppien välillä. Pitääkö minun tehdä kaikkien ominaisuuksien kanssa omat anovat erikseen? Eli ensin testata yhtä ja sitten toista? Muuttujia on reilu 10. Entä toimiiko parametrittomilla ihan samoin Kruskalin-Wallisin testi?

Otsikossahan se kysymys tulikin. Eli tässä gradua väännän ja pitäisi käyttää Anovaa, mutta en oikeastaan aiheeseen tutustumisen jälkeenkään päässyt oikein perille, mitä eroa on yksi- ja kaksisuuntaisella variassianalyysillä tai siis kumman valitsen?

Lisäksi bonuskysymys: Eli jos minulla erilaisina tyyppeinä tyttöjä, poikia, naisia ja miehiä ja haluan testata niiden eri ominaisuuksia, onko niissä eroja tyyppien välillä. Pitääkö minun tehdä kaikkien ominaisuuksien kanssa omat anovat erikseen? Eli ensin testata yhtä ja sitten toista? Muuttujia on reilu 10. Entä toimiiko parametrittomilla ihan samoin Kruskalin-Wallisin testi?

2

656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chi square

Nyt perkele. Nuo testit kannattaa sisäistää kunnolla ennen kuin lähdet sohlaamaan mitään. Saat testin tuloksesta paljon paremmin analyysiä irti kun tiedät mitä mitataan ja mitä tulokset tarkoittavat.

Kaivat käteen sen kvantitatiivisen analyysin prujun ja otat yhteyttä tilastotieteen luennoitsijaan.

• Mie vaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1505
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe