Nyt on käynyt niin, että parissa tertussa on jo jokunen tomppeli punainen. Kysyisin sitä, saavatko ne surutta olla siinä edelleen, vai olisiko joku erityinen syy, jonka vuoksi ne pitäisi jo ottaa pois?
Kas, nyt ne alkavat vasta olemaan kauniita katsella, joten en suurin surminkaan haluaisi hetimmiten raastaa ja repiä niitä irti. Vaan jos ne kypsät vaikkapa estää muiden kypsymisen, niin ehkä sitä silloin olisi pakko uhrautua?
Nyt sääennusteet ovat kertoneet nopeasta ilmojen viilentymisestä. Ilmatieteen laitos ja eräs toinenkin kertovat, että päivälämpötilakaan ei nousisi puolen viikon jälkeen, juuri 10-12 asteen yläpuolelle. Ja sitten, huh, ne yölämpötilat... Sanokaahan kokeneemmat, miten tomppelin kasvu sujuu näissä lämpötiloissa?
Kuinka viileässä tomppelit vielä kehittyvät ja kypsyvät, sekä millä vauhdilla, verrattuna esim. näihin 20 asteen lämpötiloihin?
Punaiset tomaatit
Tomppeleista taas
2
536
Vastaukset
- sisään kypsymään
Minä olen poiminut sisään heti kun alkavat punertaa ja syy on se että tomaatit halkeavat ulkona kypsyessään.
- Tomppeleita
Ainakaan vielä poimia, ovat niin kauniita punaisina, kun niitä jo jonkin verran alkaa alkaa olla, noissa varsien tertuissa. Vetävät vertoja, mille tahansa kukkiville köynnöksille. :-)
Toisaalta, eivät kyllä vielä ole osoittaneet merkkejäkään halkeamisesta.
Taitavat sinun tomppelit kasvaa kovemmalla vauhdilla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742932
- 642773
- 681822
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171659- 241657
- 201600
- 191518
- 481297
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91259