Sosionomi-opiskelija yliopistoon

väärällä suunnalla

Olen juuri aloittanut sosionomi-opinnot, mutta alkanut tulla siihen tulokseen että yliopisto olisi minulle sopivampi paikka. Haluaisin siis lastentarhanopettajaksi, ja suunnittelen pyrkiväni ensi vuonna yliopiston puolelle alaa opiskelemaan. Nyt kysyisin kuitenkin, että luuletteko sosionomin opinnoista olevan hyötyä millään tavalla sisäänpääsemisen suhteen tai opinnoissa myöhemmin?
Minulla on myös kokemusta päiväkotityöstä työharjoittelun kautta, siitä ainakin varmasti hyötyy mahdollisessa haastattelussa jotain?
Harmittaa vaan kun en ymmärtänyt aiemmin haluavani oikeasti yliopistoon... vasta nyt sosionomi-opintojen alettua olen tajunnut kunnolla ettei minua kiinnosta mikään muu alalla kuin päiväkotityö, ja sosionomi-opinnot keskittyvät laajasti muihinkin alueisiin ennen suuntautumista. Lisäksi olen tajunnut haluavani myös esiopetuspätevyyden. Nyt vain pohdin että miten voisin saada parhaat mahdollisuudet päästä sisään yliopistoon. Varmaan kannattaa käydä kuitenkin tämä eka vuosi sosionomi-opintoja loppuun? Mietin myös avoimen yliopiston tarjontaa, mutta ehkä ei kannata lopettaa näitä opintoja kesken vuoden vaikka yliopistoon haluaisinkin.
Harmittaa vaan kun tajusin asian vasta nyt...

4

1011

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opex

Jos haluat nimenomaan lastentarhanopettajaksi, yliopisto on todellakin järkevämpi valinta. Täällä on paljon keskusteluja LTO-opinnoista, en ryhdy niitä tässä enempää selvittämään.

Käsittääkseni sinun kannattaa suorittaa nyt AMK:ssa kieli- ja viestintäopinnot, ne saatat (!) saada hyväksiluettua yliopistossa, mutta muuta et. Jos suinkin mahdollista, kannattaa suorittaa avoimessa yliopistossa kasvatustieteen perusopinnot / kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen perusopinnot. Tässä on hyvä huomioida, että monissa yliopistoissa ei hyväksytä Tampereen avoimen yliopiston opintoja, vaikka muiden avointen yliopistojen opinnot hyväksytään!

Työ- ja harjoittelukokemuksesta on varmasti hyötyä sekä haku- että opiskeluvaiheessa. Myös kaikenlaisista kasvatuksen, psykologian, sosiologian ym. kursseista saat hyvää pohjaa opinnoille.

• Opex

Selvennykseksi: Avoimessa yliopistossa opiskelu ei estä AMK:ssa opiskelua samaan aikaan. :)

• väärällä suunnalla
        Opex kirjoitti:

Selvennykseksi: Avoimessa yliopistossa opiskelu ei estä AMK:ssa opiskelua samaan aikaan. :)

Noita avoimen yliopiston opintoja olen kyllä tosiaan miettinyt, mutta tuntuu vähän vaikealta yhdistää amk-opinnot ja sitten nuo avoimen opinnot... vaikka joustavuutta kyllä löytyy avoimen opinnoissa, niin silti. Jos jollain on kokemusta, saa kertoa :)
        Toivon vaan kovasti pääseväni yliopistoon ensi vuonna, kun en enää oikein näe mieltä sosionomi-opinnoissa itselleni välttämättä.

• Opex
        väärällä suunnalla kirjoitti:

Noita avoimen yliopiston opintoja olen kyllä tosiaan miettinyt, mutta tuntuu vähän vaikealta yhdistää amk-opinnot ja sitten nuo avoimen opinnot... vaikka joustavuutta kyllä löytyy avoimen opinnoissa, niin silti. Jos jollain on kokemusta, saa kertoa :)
        Toivon vaan kovasti pääseväni yliopistoon ensi vuonna, kun en enää oikein näe mieltä sosionomi-opinnoissa itselleni välttämättä.

Esimerkiksi kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen perusopinnot (25 op) Jyväskylän avoimessa yliopistossa voi suorittaa täysin etäopintoina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1791
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1581
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1539
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      100
      1470
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      79
      1397
    6. Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta

Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään
      Pirkkala
      21
      1270
    7. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1249
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      276
      1168
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1051
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      1015
    Aihe