Löytyykö kaikuantureita, jotka saa suoraan kiinni läppäriin rs232- tai usb-liitännällä, niin että ne syöttävät läppärille Nmea-muotosta dataan. Jos löytyy, niin minkä merkkisiä. Olen kyllästynyt kaiku-plotterin pieneen näyttöön, kun ikänäkökin alkaa painaa, ja isot taas maksaa maltaita. Kartat gps minulla on jo läppärissä 15" näytöllä ja nyt tahtoisin samaan kaiunkin, ettei tarvi monia vempaimia...
Kaikuanturi kiinni läppäriin?
6
689
Vastaukset
- 8
Kaiku-plotterissasi ei varmaan ole NMEA liitäntää kun kysyt. Purjeveneen kaiuissa on iso numeronäyttö ja paremmissa on myäs NMEA ulostulo.
anturi lähettää pulssin, tarvitsee siis tehoa, rs (com portti) ei syötä mitään usbista saisi jännitteen, virta ei taida edes riittää. Lisäksi pc:ssä pitäisi olla ohjemisto mikä lähettää ko. pulssin, mittaa käytetyn ajan pulssin paluuseen ja piirtää phjan yms.
- softa?
Kaiun tehontarve ei ole suuri, ehkä noin 50 mA. Pulssin lähettäminen vie omansa, mutta sen tarve yleensä kerätään pulssien välillä kondensaattoriin varastoon. Muinaiset Seafarerin kaiut toimivat pitkään pattereillakin ja vielä pyörittivät kaiken aikaa sähkömoottoria, joka vei suurimman osan sähköstä. Mutta tietenkin kaiku tarvitsee elektroniikkansa, eli tarvitaan blackbox-kaiku. Sellaisia taitaa olla kaikilla keskusboxin varaan rakennettavilla mittaristoilla, mutta läheskään kaikista ei tule NMEA:a ulos, vaan SeaTalkia, RS485:ä tai jotain muuta mittariston käyttämää protokollaa ja NMEA vasta sieltä keskuksesta. Itse lähtisin hakemaan kuukkelilla hakusanoina "echosounder blacbox usb" tai jotain NMEA:a mukaan sotkien. En ollenkaan usko, että saatavuus olisi ongelma. RS485 ei ehkä sekään olisi ongelma, standardi sarjaliikenteenhän saa yleensä yksinkertaisen muuntimen kautta usb:hen sisään ja käyttöjännitteen omana syöttönään.
Oma juttunsa on sitten se softapuoli. Itse en ole juurikaan läppäriä käyttänyt navigoinnissa, mutta parhaan ymmärrykseni mukaan plotteriohjelmat osaavat kyllä näyttää syvyyden numeerisesti. Joku muu asiaa paremmin tunteva kertokoon, miten piirtävän kaiun saa läppärille. - tässä?
softa? kirjoitti:
Kaiun tehontarve ei ole suuri, ehkä noin 50 mA. Pulssin lähettäminen vie omansa, mutta sen tarve yleensä kerätään pulssien välillä kondensaattoriin varastoon. Muinaiset Seafarerin kaiut toimivat pitkään pattereillakin ja vielä pyörittivät kaiken aikaa sähkömoottoria, joka vei suurimman osan sähköstä. Mutta tietenkin kaiku tarvitsee elektroniikkansa, eli tarvitaan blackbox-kaiku. Sellaisia taitaa olla kaikilla keskusboxin varaan rakennettavilla mittaristoilla, mutta läheskään kaikista ei tule NMEA:a ulos, vaan SeaTalkia, RS485:ä tai jotain muuta mittariston käyttämää protokollaa ja NMEA vasta sieltä keskuksesta. Itse lähtisin hakemaan kuukkelilla hakusanoina "echosounder blacbox usb" tai jotain NMEA:a mukaan sotkien. En ollenkaan usko, että saatavuus olisi ongelma. RS485 ei ehkä sekään olisi ongelma, standardi sarjaliikenteenhän saa yleensä yksinkertaisen muuntimen kautta usb:hen sisään ja käyttöjännitteen omana syöttönään.
Oma juttunsa on sitten se softapuoli. Itse en ole juurikaan läppäriä käyttänyt navigoinnissa, mutta parhaan ymmärrykseni mukaan plotteriohjelmat osaavat kyllä näyttää syvyyden numeerisesti. Joku muu asiaa paremmin tunteva kertokoon, miten piirtävän kaiun saa läppärille.http://www.navtec.de/english/nmea_mon.htm , ja muitakin voi löytyä...
- on jotain ....
softa? kirjoitti:
Oma juttunsa on sitten se softapuoli. Itse en ole juurikaan läppäriä käyttänyt navigoinnissa, mutta parhaan ymmärrykseni mukaan plotteriohjelmat osaavat kyllä näyttää syvyyden numeerisesti. Joku muu asiaa paremmin tunteva kertokoon, miten piirtävän kaiun saa läppärille.on noita aktiivi antareita http://www.promarine.fi/web2/component/page,shop.browse/category_id,34/option,com_virtuemart/Itemid,60/
Hinnat alkaen reilu 300 euroa ja liitosjohdostakin pyydetään 200 euroa.
- heh62
Edellä olevat ovatkin jo tuoneet esiin ongelmat, mutta minulla on ratkaisu. Osta sille anturillesi 10 tuumainen näyttö niin alkaa näkymään. Maksaa toki reippaasti, mutta elämä on. Laitteita saa ainakin Raymarine ja Furuno-nimisinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363667- 122396
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371955Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211721Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301493- 1241448
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141246
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4781221- 761135