Muutto 16 vuotiaana toiseen kaupunkiin omaan asuntoon

ghlb

Onko siis mahdollista muuttaa pois kotoa 16- vuotiaana ilman, että vanhemmat siihen täysin suostuisivat? Jostain luin, että sossulta voi saada luvan johon vanhempien mielipiteet eivät päde, sillä 16-vuotias saisi päätä itse misä asua. Voiko sinne jotenkin soittaa tai mennä keskustelemaan asiasta? Itse olen luotettava ja tunnollinen nuori ja hoitaisin asiani hyvin, ei mitään juhlimista yms. Lähinnä nyt on kyse paremmasta lukiosta ja opiskelu ja asumis ilmapiiristä. Olen ihan hyvissä väleissä vanhempieni kanssa, mutta lukioon meno tuottaa hankaluuksia, sillä haluan pois pakkakunnaltani. Toki haluasin mielummin vanhemmilta tuen ja luvan mutta jos se ei onnistu olen valmis muuttamaan pois niin että jää huonot välit vanhempiin ainakin sillä hetkellä. Millä tavalla muita asumis tukia ja lisiä saisi? miten ne voisi hoitaa? (:

7

1824

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janus.

saa 16 vuotias jo muuttaa pois jos haluaa. Jos muutat Helsinkiin, niin mulla ois kaksio hyvällä paikalla ja sinne voisi muuttaa kyllä ainakin aluksi? Ei tartte maksaa vuokraa jos suostut kokkaamaan aina välillä edes ja pidät kämpän siistinä..

T: 24v 185cm hyvännäköinen urheilijakundi

• ghlb

Janus, en ole valitettavasti muuttamassa Helsinkiin. Millä tavalla vanhemmille voisi vakuuttaa että lukion käynti kävisi oikeasti paremmin uudessa kaupungissa ja olisin siihen valmis? Heidän on vaikea uskoa tai haluta uskoa että olen tosissani..

• 12+3

koska vuokrasopimusta ei voi alle 18v tehdä LAIN mukaan ja asumistukea ei saa muuta kuin opiskelijan asumislisän.Millä maksaisit vuokran kun et ole oikeutettu sossutukeenkaan asunnon osalta.

• dgf

Saahan sitä työtä alaikäisetkin.

Nim. 16v pois muuttanut kaverin kanssa yksiöön ja hyvin meni

• hyvin maksettua

aikoinaan vuokrani. Sain opintolainan, opintorahan(ennen opintorahaa sain lapsilisän ja elatusmaksun itselleni), asumislisän ja kesällä toimeentulotukea.

Hyvin pärjäsin.

• mk

Kun vanhemmat joutuu kustantamaan sinun asumisesi siellä vieraallaa paikkakunnalla kun ovat elatusvelvollisia siihen saakka kun täytät 18v ja senkin jälkeen saa rahoittaa lapsensa elämistä jos vaikka lapsi opiskelee ja muutenkin kunnes lapsi pystyy elättämääm itsensä.

• dhdghggh

Opiskelu maksaa. koulukirjat ym

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      85
      3141
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3003
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1852
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1792
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1691
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1681
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1677
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      32
      1316
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1299
    Aihe