vene kallistuu kovasti vasemmalle täydellä kaasulla

samppaaxxxxx

Kyseessä tommonen 4,5m tuulilasivene, jossa Johnson 20hv. Vaihdoin koneeseen 30hv kaasarin, ja kulkee hyvin - tehonlisäys huomattava. Nyt kuitenkin vene rupeaa kallistumaan täydellä kaasulla vasemmalle kyljelleen, niin pahasti että ei uskalla pitää täydellä kaasulla..
Oisko ideioita mitä voisi tehdä?

Tossa koneessa pitäisi vissiin olla joku ns trimmievä, äkkiseltään epäilen että se puuttuu sieltä. Kone on siis 521cc Johnson vm 1993. Voisko se aiheuttaa tuota?

22

4821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • evä säätää kulkua suoraan sillä siis trimmaat niin että periaatteessa vene menisi suoraan kun päästät ratista.
      Nyt kun se puuttuu niin vene pyrkii kääntymää rajusti, ilmeisesti aiheuttaa tuon.
      Usein evä on myös sinkki joka suojaa konetta, joten kipin kapin vaikka Biltemaan, sielläne ei juurikaan maksa.

    • mulla toimii

      kokeile istua keskellä venettä!

    • kapu14

      Tuossa tarinaketjussa käsitellään kahta eri asiaa. On kulkusuuntaan vakuttava trimmilevy ja toinen on kallistumiseen vaikuttava potkurivoima. Tarkennappa hiukan kumpiko asia on kyseessä. Ymmärsin kuitenkin ketjun alullepanijan kirjoituksesta, että vene kallistuu vasemmalle. Silloin kyseessä on on ihan normaali ilmiö. Potkuri kääntää venettä kallelleen ja sen voi oikaista säätötrimmillä , joka asennetaan peräpeilin molemmille puolille. Eli ne täytyy asentaa niin ,että kumpikin puoli on erikseen säädettävissä.

      • sanoi että muu ei muuttunut kuin kaasari (tehot), Ja se vanhakin kone kampeaa suurinpiirtein saman verran, no täysillä hieman enemmän ehkä. Kertoi että evä puuttu jolloin vene kaartaa ja joutuu vääntämään ruorista vastaan ja kuten aina käännöksessä vene kallistuu.
        Sama efekti kuin sivutuulessa, tuuli "kääntää" venettä ja joudut ruorista vääntämään vastaan jolloin vene kallistuu kuten kaarteessa.
        Toki kysyjän ongelman voi korjata trimmilevyllä (Biltema vähän yli 500e?) tai kokeilla 3.9e osaa joka pitää kuitenkin olla moottorissa. Ja jos tämä auttaa niin ok. Tuon kokoiseen ei yleensä trimilevyjä asennella.


      • jrsj kirjoitti:

        sanoi että muu ei muuttunut kuin kaasari (tehot), Ja se vanhakin kone kampeaa suurinpiirtein saman verran, no täysillä hieman enemmän ehkä. Kertoi että evä puuttu jolloin vene kaartaa ja joutuu vääntämään ruorista vastaan ja kuten aina käännöksessä vene kallistuu.
        Sama efekti kuin sivutuulessa, tuuli "kääntää" venettä ja joudut ruorista vääntämään vastaan jolloin vene kallistuu kuten kaarteessa.
        Toki kysyjän ongelman voi korjata trimmilevyllä (Biltema vähän yli 500e?) tai kokeilla 3.9e osaa joka pitää kuitenkin olla moottorissa. Ja jos tämä auttaa niin ok. Tuon kokoiseen ei yleensä trimilevyjä asennella.

        Se trimmievä ei ole mikään peräsin joka ohjaa venettä, vaan sillä saa ohjausvoimat neutralisoitua halutulla nopeudella, eli yleensä matkanopeudella. Koko vertaus tuulen vaikutukseen ontuu siinä, että tuulta vasten ohjattaessa joudut kääntämään moottoria jolloin vene kallistuu, kun evän puuttuminen/väärä säätö ei vaikuta moottorin kääntökulmaan (ts. et käännä moottoria mihinkään vaikka kuinka joudut roikkumaan ohjauspyörässä). Eli evä ei ole välttämätön, toki se lisää sekä turvallisuutta että ajomukavuutta.

        Aloittajan ongelmana on todennäköisesti kasvanut huippunopeus joka nostaa venettä korkeammalle vedestä, ja sen seurauksena vene kallistuu sille puolelle jolla on enemmän painoa. Jos kallistumien on niin voimakasta ettei täysillä uskalla ajaa, niin huippunopeus on noussut liian korkeaksi rungon ominaisuuksiin nähden.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Se trimmievä ei ole mikään peräsin joka ohjaa venettä, vaan sillä saa ohjausvoimat neutralisoitua halutulla nopeudella, eli yleensä matkanopeudella. Koko vertaus tuulen vaikutukseen ontuu siinä, että tuulta vasten ohjattaessa joudut kääntämään moottoria jolloin vene kallistuu, kun evän puuttuminen/väärä säätö ei vaikuta moottorin kääntökulmaan (ts. et käännä moottoria mihinkään vaikka kuinka joudut roikkumaan ohjauspyörässä). Eli evä ei ole välttämätön, toki se lisää sekä turvallisuutta että ajomukavuutta.

        Aloittajan ongelmana on todennäköisesti kasvanut huippunopeus joka nostaa venettä korkeammalle vedestä, ja sen seurauksena vene kallistuu sille puolelle jolla on enemmän painoa. Jos kallistumien on niin voimakasta ettei täysillä uskalla ajaa, niin huippunopeus on noussut liian korkeaksi rungon ominaisuuksiin nähden.

        olet kyllä oikeassa vaikutuksen vähäisyydestä, se kun vaikuttaa vasta kuten sanoit matkanopudella.
        Arvio perustuukin siihen että kysyjällä mikään muu ei muuttunut kuin kaasari ja kertoi evän puuttuvan.
        Hommasin pojalle Micro Funin (20hv) mistä evä puuttui, johtuiko sitten lyhyydestä, mutta ko. yksilöä joutui "vääntämään hampaat irvessä" ja kun ruorin päästi vähänkin niin kääntyi samantien.
        Ko. sinkkievän hommaamalla ja säätämällä koko homma korjaantui.
        Kysyjä ei kerro käytetyn veneen koosta, tehosuhteesta mitään joten vinkkinä käytin vain omaa havaittua kokemusta.


      • Sinkit vaihtuu
        jrsj kirjoitti:

        olet kyllä oikeassa vaikutuksen vähäisyydestä, se kun vaikuttaa vasta kuten sanoit matkanopudella.
        Arvio perustuukin siihen että kysyjällä mikään muu ei muuttunut kuin kaasari ja kertoi evän puuttuvan.
        Hommasin pojalle Micro Funin (20hv) mistä evä puuttui, johtuiko sitten lyhyydestä, mutta ko. yksilöä joutui "vääntämään hampaat irvessä" ja kun ruorin päästi vähänkin niin kääntyi samantien.
        Ko. sinkkievän hommaamalla ja säätämällä koko homma korjaantui.
        Kysyjä ei kerro käytetyn veneen koosta, tehosuhteesta mitään joten vinkkinä käytin vain omaa havaittua kokemusta.

        Ottamatta sen enempää kantaa noihin kahteen eri asiaan totean vain, että evän säätö toimii seuraavasti. Käännä evää siihen suuntaan, johon vene kampeaa.

        Vene kampeaa vasemmalle = evää käännetään perästä päin katsottuna vasemmalle.

        Toisekseen noi Bilteman sinkit kestää tunnetusti isältä pojalle, jolloin alkuperäinen ajatus koneen suojauksesta ei toteudu.
        Kehottaisin silti hommaamaan sinkin kunnon liikkeestä, jolloin hinta voi olla niinkin hurja kuin yli 10 €, mutta se syöpyy pikku hiljaa pois eli toimii ja suojaa konetta.


      • -Mika-
        jrsj kirjoitti:

        olet kyllä oikeassa vaikutuksen vähäisyydestä, se kun vaikuttaa vasta kuten sanoit matkanopudella.
        Arvio perustuukin siihen että kysyjällä mikään muu ei muuttunut kuin kaasari ja kertoi evän puuttuvan.
        Hommasin pojalle Micro Funin (20hv) mistä evä puuttui, johtuiko sitten lyhyydestä, mutta ko. yksilöä joutui "vääntämään hampaat irvessä" ja kun ruorin päästi vähänkin niin kääntyi samantien.
        Ko. sinkkievän hommaamalla ja säätämällä koko homma korjaantui.
        Kysyjä ei kerro käytetyn veneen koosta, tehosuhteesta mitään joten vinkkinä käytin vain omaa havaittua kokemusta.

        Se evä ei vaikuta veneen kallistumseen ollenkaan.
        Se vaikuttaa vaan siihen, että moottori *pyrkii* kääntymään ja sen joudut kumoamaan sen pyrkimyksen ratilla. Moottori ei siis kuitenkaan käänny yhtään, koska jos se kääntyy vähänkin, alkaa vene kaartaa.... kuten itsekin huomasit siinä omassa veneessäsi.
        Tilanne olisi kuvaamasi kaltainen, jos se evä olisikin veneessä, eikä moottorissa. Silloin joutuisi sen evän venettä kääntävän voiman kumoamaan kääntämällä moottoria hieman vastakkaiseen suuntaan ja se voisi jo ehkä venettä kallistaakin.


      • ei ollutkaan
        -Mika- kirjoitti:

        Se evä ei vaikuta veneen kallistumseen ollenkaan.
        Se vaikuttaa vaan siihen, että moottori *pyrkii* kääntymään ja sen joudut kumoamaan sen pyrkimyksen ratilla. Moottori ei siis kuitenkaan käänny yhtään, koska jos se kääntyy vähänkin, alkaa vene kaartaa.... kuten itsekin huomasit siinä omassa veneessäsi.
        Tilanne olisi kuvaamasi kaltainen, jos se evä olisikin veneessä, eikä moottorissa. Silloin joutuisi sen evän venettä kääntävän voiman kumoamaan kääntämällä moottoria hieman vastakkaiseen suuntaan ja se voisi jo ehkä venettä kallistaakin.

        Kirjoitus ei ehkä vastannut ihan ajatusta, mutta periaatehan tuosta varmasti selvisi.

        Mutta jos halutaan taas vaihteeksi olla besserwissereitä, niin....

        Sen evän puuttuminen aikaansaa siis moottorin kääntymisen, joka taas aiheuttaa veneen kääntymisen, joka taas aiheuttaa sen, että joutuu ohjaamalla korjaamaan, joka taas aiheuttaa sen että vene kulkeekin yllättäen suoraan, joka johtaa varmaan siihen, ettei sitä evää loppujen lopuksi siis tarvitakaan(?)

        Mistä näitä kotiprofessoreja oikein sikiää....


      • -Mika-
        ei ollutkaan kirjoitti:

        Kirjoitus ei ehkä vastannut ihan ajatusta, mutta periaatehan tuosta varmasti selvisi.

        Mutta jos halutaan taas vaihteeksi olla besserwissereitä, niin....

        Sen evän puuttuminen aikaansaa siis moottorin kääntymisen, joka taas aiheuttaa veneen kääntymisen, joka taas aiheuttaa sen, että joutuu ohjaamalla korjaamaan, joka taas aiheuttaa sen että vene kulkeekin yllättäen suoraan, joka johtaa varmaan siihen, ettei sitä evää loppujen lopuksi siis tarvitakaan(?)

        Mistä näitä kotiprofessoreja oikein sikiää....

        Sain kirjoituksestasi sen käsityksen, että mielestäsi evän puute saa veneen kallistumaan. Siitä olin vaan eri mieltä.

        Kyllähän se evä tarvitaan, mutta ei sen puute saa venettä kallistumaan, vaan ainoastaan sen puute tuntuu ratissa...
        Kun meidän hiihtoveneestä se evä putosi, niin 115 heppanen väänsi niin pahasti marssivauhtialueella, että ei kaksin käsin meinannut jaksaa pitää venettä kulkemassa suoraan... mutta ei se venettä mihinkään kallistanut.


      • -Mika- kirjoitti:

        Sain kirjoituksestasi sen käsityksen, että mielestäsi evän puute saa veneen kallistumaan. Siitä olin vaan eri mieltä.

        Kyllähän se evä tarvitaan, mutta ei sen puute saa venettä kallistumaan, vaan ainoastaan sen puute tuntuu ratissa...
        Kun meidän hiihtoveneestä se evä putosi, niin 115 heppanen väänsi niin pahasti marssivauhtialueella, että ei kaksin käsin meinannut jaksaa pitää venettä kulkemassa suoraan... mutta ei se venettä mihinkään kallistanut.

        Tälle palstalle on eksynyt uusi häirikkö joka vi-----lee kaikille vakiokirjoittajille. Nyt on talvi, joten kukaan ei kuole kyseisen häirikön neuvojen vuoksi. Joten annetaan sen touhuta ihan rauhassa, kyllä se siitä rauhoituu..

        Eiks jee??


    • mättää nyt

      koska kone kampeaa Oikealle jos se evä puuttuu Ja siksi yleensä on jo eväkin tehty kaarevaksi oikeaan suuntaan.(ei kaikki). Siispä, ajoitko sivutuuleen JA ajoitko molempiin suuntiin että väännön vaikutus tulisi ilmi.?
      Onko kone oikeassa korkeudessa ja onko suorassa takaa katsoen ? Trimmikulma pysty vai joku muu..kaikki vaikuttaa vääntöön. Trimmilevyt voit unohtaa ennekuin selvität vian syyn.

      • samppaxxxx

        Nojoo, en ole kyllä mitään 500e trimmilevyjä tuohon asentamassa.. koko veneen ja koneen arvo on ehkä tonnin..
        Vene on n. 4,5m pitkä tuulilasivene, lasikuitua. Valmistusvuosi taitaa olla siinä 1980, ja firma nimeltä uk-muovi tehnyt. ei siis mikään tunnettu merkki.

        Vene siis kallistuu vasemmalle. Kuski istuu oikealla puolella, joten se ei kallistu sinne missä paino on, vaan just eri puolelle. Virityksen jälkeen mittailin gps:llä vauhtia, 25 solmua kulki jo niin vinossa ettei kovempaa uskaltanu ajaa.. kokeillaan nyt ensin mitä tuollaisen 10e evän laitto auttaa.
        Ei se kone välttämättä ole myöskään ihan keskellä venettä.. no nyt on jo vene nostettu ja kone vajassa, katsotaan sitten keväällä että menee tasan keskelle.
        Tyynellä kelillä ajaessa tuo tapahtuu.


    • stormwindsim

      Helou. Nähdäkseni vene kallistuu kahdesta syystä:

      1) Moottorin vääntö siirtyy veteen potkurin kautta vesi vääntää potkuria samansuuruisella mutta vastakkaisella väännöllä. Sinulla on luultavasti R-potkuri (ylin lapa liikkuu oikealle takaapäin katsottuna). Kuvittele että ajat hanat auki. Yhtä-äkkiä merten jumala Neptunus tulee ja nappaa (yhdellä kädellä tietty) potkurista kiinni. Potkuri jämähtää (ja venekin, muuten) siihen. Mutta moottorin voimasta veneesi alkaa pyörimään vasemmalle, eikö, hehe? Siinä on syy 1/2 miksi vene kallistuu vasemmalle. Tämä ei vaikuta rattiin.

      2) Potkuri pyrkii "kävelemään" meren pohjaa pitkin. Ikään kuin lavat koskettaisivat hieman pohjaan. Tämä on efekti joka kuuluu potkuriin, johtuu siitä että potkurin alaosassa on hieman suurempi vedenpaine, jolloin vesi "panee hanttiin" hieman enemmän kun lapa on alhaalla. Ja kuten aina paasaan, mitä teet vedelle, vesi tekee sinulle mutta vastakkaiseen suuntaan. Eli vesi työntää hieman enemmän lapaa oikealle (kun lapa on alhaalla) kuin se työntää lapaa vasemmalle (kun lapa on ylhäällä). Voit ajatella että Neptunus on työntämässä potkuria oikealle koko ajan. Ja miten veneen käy? No kallistuu vasemmalle, totta kai? Tässä on syy 2/2, ja se vaikuttaa rattiin.

      Nämä kaksi yhteensä aiheuttavat sen, että vene kallistuu vasemmalle. Voihan sitä kokeilla missä määrin /2/ vaikuttaa rattiin: Kun vene on pukeilla kokeile vetää potkuria oikalle. Pyöriikö ratti? Ehkä - se on kiinni moottorin rakenteesta (siitä kuinka paljon potkuri on samassa linjassa kuin moottorin pystyakseli).

      Tuo sinkkievä korjaa normaalisti. Se on kuin toinen Neptunus joka työntää potkuria (tai kavitaatiolevyn takaosaa) vasemmalle koko ajan - se kompensoi tuon voiman oikealle kohdassa /2/. Kun vene on pukeilla, vedä sinkkieväsytä vasemmalle ja katso pylöriikö ratti?

      Lisää voimavektoreita löyty, aika sekamelska itse asiassa. Joten sinkkievän kokoa ja asentoa on kokeiltava, jos ei ole tietoo. Kyllä se siitä, mutta totta kai ylimääräiset 10 hp sotkevat hieman. Lycka till!

      • Tuo ryyppäminen keskellä viikkoa, tai sitten olet oikesti huijari.

        Täytynee ilmoittaa ylläpidolle sinusta ellet ryhdistäydy, edellisessä vistissä ei ollut yhtään asiallista virkettä :(


      • ihan niinkään
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tuo ryyppäminen keskellä viikkoa, tai sitten olet oikesti huijari.

        Täytynee ilmoittaa ylläpidolle sinusta ellet ryhdistäydy, edellisessä vistissä ei ollut yhtään asiallista virkettä :(

        vaan stormihan puhuu ihan oikeata asiaa. Itse kannatan sinkkievän asennusta jolla saa aika hyvin yleensä korjattua menoa, eli vasemmalle lievästi käännettynä. Sen pitäisi kompensoida potkurin väännöstä ainakin osan, ellei kaikki pois oikeaan asentoon käänneettynä. Trimmikulman muutoksetkin tietty aina vaikuttaa asiaan.


      • stormwindsim
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tuo ryyppäminen keskellä viikkoa, tai sitten olet oikesti huijari.

        Täytynee ilmoittaa ylläpidolle sinusta ellet ryhdistäydy, edellisessä vistissä ei ollut yhtään asiallista virkettä :(

        Heh. Mutta kyllähän se tiedetään, että jokainen kiinteistönvälittäjä tarvitse rentouttavia satuhetkiä aina välillä!

        (Ihan uteliaisuudesta laitoin matemaattisen sinkkievän simulaattorin Yamariniin. Kallistaa ja kaartaa, kuten pitääkin.)


      • stormwindsim kirjoitti:

        Heh. Mutta kyllähän se tiedetään, että jokainen kiinteistönvälittäjä tarvitse rentouttavia satuhetkiä aina välillä!

        (Ihan uteliaisuudesta laitoin matemaattisen sinkkievän simulaattorin Yamariniin. Kallistaa ja kaartaa, kuten pitääkin.)

        Evä kumoaa alkuperäisen kirjoituksesi 2 kohdan voimia, mutta ei 1 kohdan. Mallentaa voit tietysti vain oman tietämyksesi puitteissa, ja on valitettavsti ilmiselvää ettet ymmärrä trimmievän toiminnasta mitään. Ehkä asia valkenee paremmin jos tutustut edes pintapuolisesti peruslentokoneen ohjauspintojen trimmilaippojen toimintaan, tuo sinkkievä toimii aivan samalla tavalla, eli poistaa ohjainvoimat, mutta ei muuta.


      • bååttaaja
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Evä kumoaa alkuperäisen kirjoituksesi 2 kohdan voimia, mutta ei 1 kohdan. Mallentaa voit tietysti vain oman tietämyksesi puitteissa, ja on valitettavsti ilmiselvää ettet ymmärrä trimmievän toiminnasta mitään. Ehkä asia valkenee paremmin jos tutustut edes pintapuolisesti peruslentokoneen ohjauspintojen trimmilaippojen toimintaan, tuo sinkkievä toimii aivan samalla tavalla, eli poistaa ohjainvoimat, mutta ei muuta.

        saivarrellaan, niin ei se evä poista ohjainvoimia muualta kuin ratista/ruorista. Itse koneessa se tasaa voimat, voimien summa on siis nolla.


      • stormwindsim
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Evä kumoaa alkuperäisen kirjoituksesi 2 kohdan voimia, mutta ei 1 kohdan. Mallentaa voit tietysti vain oman tietämyksesi puitteissa, ja on valitettavsti ilmiselvää ettet ymmärrä trimmievän toiminnasta mitään. Ehkä asia valkenee paremmin jos tutustut edes pintapuolisesti peruslentokoneen ohjauspintojen trimmilaippojen toimintaan, tuo sinkkievä toimii aivan samalla tavalla, eli poistaa ohjainvoimat, mutta ei muuta.

        Tuossa kun luen tekstiäni uudestaan, huomaan että itse asiassa en missään sano että evä kumoaisi kohdan 1 voimat.

        Mutta evän aiheuttama voima ei kohdistu mihinkään tiettyyn toiseen voimaan, vaan se on osa kokonaisuutta. Evä ei "tiedä" ketkä muut voimat ovat bailuissa mukana.

        Evä mm. kallistaa venettä. Jos muut voimat kallistavat yhteen suuntaan, evä voi hyvin kallistaa toiseen suuntaan, ja niin tekeekin.

        Yleensä jos voimia ei näe helposti, pitää liiotella, kärjistää. Eli: Kuvitellaan että rikin pituus on 10 metriä ja evä on lapion terän kokoinen, tuossa jossain syvällä. Sitten ajetaan 20 solmua (ei välitetä eteen/taakse suunnatuista voimista). Kallistuuko? Kyllä.

        Niin kauan kun evä on veneen pituussuunnassa olevan kiertoakselin alapuolella, se kallistaa.

        @Mika: Mielestäni et ajatellut ihan loppuun asti tällä kertaa, vaikka kyllä yleensä. Muista että myös ratti siirtää momentin käsiesi kautta tuoliin, ja näin siis runkoon = kallistaa venettä. Ratti taas saa vastavoimansa viime kädessä (vaijereiden etc kautta) järjestelmän ulkopuolelta eli vedestä. Tämä siis ei vastaa tilannetta jossa itse nostat itsesi omista hiuksista, vaan joku muu nostaa :-). Se on ihan sama onko evä kiinni rikissä tai rungossa (paitsi tuo 1/2 metrin eroutus, tietty). Järjestelmään tuotu ulkopuolinen voima vaikuttaa aina samalla tavalla, riippumatta siitä mitä kommervenkkejä pitkin se siirretään järjestelmään (vaijerit / moottorin riki / hydrauliikka / laakeri jne). Niin kauan kun sen kohdistamispiste ja suunta säilyvät.


    • Anonyymi

      Joo naapurimaan lautan työntöveneessä (vanha,armeijan käytössäkin ollut Suomessa) asia kompensoitu laittamalla 2 moottorii ja oik vas "kätiset" potkurit tai sit toinen moottori pyörii toiseen suuntaan. Tämänkin ne osaavat :-)) ..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3667
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2396
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1955
    4. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1721
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1493
    6. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1448
    7. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    9. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      478
      1221
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      76
      1135
    Aihe