Voi kamala mua :((

no huhhu...

Miks mä tunnen oloni näin huonoks kun en oo lotraamassa koko aikaa ton veden kanssa??
Mulla on kuussataa litranen enkä tosiaan oo viikottain vaihtamassa vettä siihen. Kalat voi hyvin ja kasvit myöskin...
Silloin harvoin kun mittailen vesiarvoja ne on aivan kohdillaan. miks niitä kokoajan pitää mitata jos akva on TOIMIVA...
Täällä olevien ohjeiden mukaan akvaarioharrastus on ydinfyysikoiden hommaa:))..... VOI VOI....

3

457

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuten täällä on moneen kertaan todettu, kalat on saaliseläimiä, eikä näytä sitä huonoa oloaan. Vesiarvot pitäisi mitata aina ennen vedenvaihtoa, kun vesi on "huonoimmillaan". Jos niitä mittaa harvemmin, et voi tietää, vaikka nitraatti olisi jossain vaiheessa päässyt turhankin korkeaksi.
      Minusta lemmikinomistajan velvollisuus on pitää mahdollisimman hyvää huolta "vangeistaan" ja jos akvaristille viikoittainen vedenvaihto on liikaa, suosittelen etsimään toisen harrastuksen. Harvoin tehdyt, isot vedenvaihdot aiheuttavat väkisinkin vesiarvojen isoa heilahtelua, joka ei ole kaloille hyväksi. Tästä syystä viikoittain tehty pienempi vedenvaihto (1/3 osaa), on kalojen kannalta parempi.
      Se ei todellakaan ole ydinfysiikkaa: kunnolla kypsytetty akva, sopivalla ruokinnalla ja vedenvaihdolla, sopivilla kaloilla varustettu akva ei tarvitse mitään erikoisempaa osaamista pysyäkseen toimivana.

• ei jaksais

Kun allas on ollut tarpeeksi kauan toiminnassa ja oot mittaillu arvoja osaat varmaan itse päätellä milloin kaikki on kunnossa. Sitten jos näyttää että joku on pielessä niin sitten voi tarkistaa arvot.
      Mä oon sitä mieltä että noin isosta altaasta ei tarttis vaihtaa vettä ihan joka viikko vaan 2 viikon välein riittää jos kaikki toimii. Mutta tosiaan tuntuu että tämä on melkoista ydinfyysikon hommaa jos kaikkia ohjeita noudattais. Varsinkin kun suurin osa ohjeista on vaan sellasia mun mielestä juttuja.

• fish KING

Lueppa kaikki viime aikaset kirjoitukseni esim. niissä nimen omaa täsmennän akvaario hoitamisen edellytyksiä ja vaatimuksia sitä mukaa kun kokemusta kertyy.. itsekin toimin ko. tavalla kun hoidan omia akvaarioitani ja niiden kalastoa.

Kun osaa homman ja sisäistää biologisen toiminnan akvaarion sisällä, moni asia helpottuu, aloittelevan on ja kannattaa tutustua asiaan alussa tarkemmin jotta hän oppii ymmärtämään miten veden biologinen kierto toimii kun sitä kuormitetaan kalastolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2653
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2604
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1530
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe