Itkeäko vaiko nauraa? Kohukirja palstajastaa miten ruokateollisuus vedättää meitä. Poimintona artikkelista seuraava:
"Elintarvikkeemme sisältävät joukon lisäaineita, joita ei sallita koiranruoassa. Svenska Dagbladetin kuluttajatoimittaja Henri Ennart pyysi kommenttia Ruotsin maatalousministeriön alaiselta Jordbruksverketiltä. Sen ruoka-asiantuntija vastasi näin: ”Ihminen voi vapaasti valita... Mutta eläimet eivät voi itse lukea tuoteselostetta, ja siinä on itse asiassa se ainoa ero, jonka vuoksi säännöt eläinruoalle ovat niin toisenlaiset.”
http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2010/10/16/kohukirja-paljastaa-nain-ruokateollisuus-vedattaa/201014362/135
Monikohan koira, kissa tai muu eläin käy itse kaupassa valitsemassa ruokansa muutenkaan? Epäilen, ettei moni.
Kaikista huonoista vastaväitteistä tämä on mielestäni yksi huonommista jos ei huonoin.
2. huonoin on missä tahansa olevan kirjoituksen kritiikkin: Älä lue. Tai tv-ohjelmien kritiikkin: Älä katso. Ihan kuin ne sillä paranisivat.
Hyviä perusteluja?
11
269
Vastaukset
Miksi kuluttaja haluaa ruokansa halvalla.
Se on vaan niin, että mitä halvempaa vaaditaan, sen huonompaa ruoka on.
Itse en ole kahteenkymmeneen vuoteen ostanut valmiita lihapullia tai pihvejä, ne kun on pahanmakuisia, eikä niistä saa hyviä tekemälläkään.
Jos isompi osa vaatisi parempia ja laadukkaampia tuotteita, jotka maksais enemmän, niin kyllä niitä myös löytyisi.
Se vain on turha toive, koska useimmiten naiset tekee ruokaostokset, ja ne ei katso muuta kun hintaa. Lähteehän niillä halvoillakin pahin nälkä, mutta paha maku jää suuhun.
No hommasta selviää, kun laittaa itse ruokansa(ei osta puolivalmiita tai valmiita tuotteita).
Eikä se niin isotöistä ole, kun käyttää järjestelykykyä.
Ei tuosta kannata päänvaivaa itselleen ottaa, helpolla siitä selviää, ja saa hyvää ruokaa.- älä silmä pieni
Sanomasi on aivan totta. Ihan sitä en kuitenkaan hakenut. Otin tuon esimerkkinä huonoista vastaväitteistä, mutta taisin esittää asiani huonosti.
- xxxyyy
Ei hyväkään ruoka paljon maksa kun siitä tuottajalle maksetaan. Kartellit vedättävät hintoja kimpassa ylöspäin eikä kilpailun esteiden poistaminen onnistu sitten millään kun päättäjät saavat aina ties mitä poonuksia...
älä silmä pieni kirjoitti:
Sanomasi on aivan totta. Ihan sitä en kuitenkaan hakenut. Otin tuon esimerkkinä huonoista vastaväitteistä, mutta taisin esittää asiani huonosti.
Kyllä minä sen ymmärsin, mutta koirista ja kissoista pidetään parempaa huolta kun ihmisistä.
Kun oli koira, ostin joskus sen ruuanhöysteeksi jotain säilykelihaa.
Kun avasi purkin, niin se tuoksahti herkulliselta, mutta kun avaa ihmisille tarkoitetun purkin se ei tuoksu miltään.
No koirat ei käy kaupassa, ja niillä on parempi hajuaisti..
No kyllä minä tuohon yhdyn, jos TV-ohjelma on huono, miksi pitää kiusata itseään katsomalla sitä.xxxyyy kirjoitti:
Ei hyväkään ruoka paljon maksa kun siitä tuottajalle maksetaan. Kartellit vedättävät hintoja kimpassa ylöspäin eikä kilpailun esteiden poistaminen onnistu sitten millään kun päättäjät saavat aina ties mitä poonuksia...
Lehdessä oli, että kaupan osuus maitolitrasta on suurempi kuin tuottajan, oli muistaakseni yli 30%, vai oliko liki 40%.
Kun aina suurempia kauppakeskuksia rakennetaan, niin jollain ne maksetaan.
On siinä niin monta kättä.Pankit, rakennusliikkeet, kaavoittaja, kunta kiinteistöveroineen, vilkkaammalla paikalla tonttimaa maksaa.
Tuolla lihajalostus puolella tämä kilpailu näyttää olevan sitä, että se pärjää parhaiten, joka huonompilaatuista (halvinta) tarjoaa.
lyhyesti asia mistä kyse.
oli vuosi, kun arvonlisävero täytyi merkitä laskuun tai kuittiin, jos tavara tai työsuoritus koski toista yritystä tai tahoa, joka oli alv-verovelvollinen.
Itsellä oli kauan ollut käytäntö, että laskun eräpäivä oli 1kk. netto tai 7vrk-2%.
Kysyin lääniverovirastosta kuinka pitäisi tällaisessa tapauksessa toimia: pitääkö laittaa kaksi eri hintaa laskuu tietysti kaksi erillistä alv-veron määrää vielä kaksi erillistä loppusummaa, jossa on sekä veroton, että veron osuus yhteenlaskettuna.
Propleema oli omalla kohdalla se, ettei käyttämiini laskupohjissa ei ollt moiseen tilaa, eikä uuden edes heti mistään saatavilla.
Tämä siis aihe. Kysymykseeni virkailija ei osannut sanoa yhtikäs mitään vaan käski tehdä kirjallisen kyselyn samaan paikkaan siis läänin ver.tmsto. Ehdotin, että hän ottaisi asiakaspalvelijana tehtävän hoitaakseen, ettei joka ainoan yrittäjän tarvitse tehdä kirjallista ja aikaaviepää kyselyä erikseen. viel kun verottajalta muutoinkin tuli joka kuukausi ns. verotiedotelehti, jossa oli uusia lakeja ym.
Hän väitti, ettei asia kuulu hänelle vaan ainoa keino on tehdä kirjallinen kysely. Muistutin, että hänen ja edustamansa virasto on pelkästään linkkinä veronmaksajan ja verottajan välissä Ja tehtävänä ohjeistaa epäselvissä tapauksissa. aikamme intettyämme kantojamme hän "LOIHE lausumaan: "KÄYTÄ MAALAISJÄRKEÄ JOS TÄMÄ EI KELPAA"". No ehkä tuohtuneena tulin sanoneeksi, miten hänen sijassaan toimisin. Sanoin" Minäpä kyselen ja otan selvää asiasta ja kun seuraavan kerran (sinä) tai joku kysyy, niin voisin antaa heille oikeaa tietoa. Näin toimisin ja ehkä teidänkin kannattaisi harkita sitä samaa.
Siitä neuvosta hän löi luurin korvalleni.
Että tällainen tapaus.
jk. Samoilta sijoiltani soitin valtionvarainministeriöön ja pyysin riittävän korkeassa asemassa olevan henkilön sihteeriä yhdistämään puhelunni.
Vajaa viisi minuuttia niin sain korkeantason vastauksen pulmaani.
Jos laskutan kuten ennenkin ja merkitsen verottoman, alv. ja maksettavan summan ja pelkästää esim. 7vrk.-2%, niin laskutoimitus veroineen päivineen jää maksajan velvollisuudeksi.
Sanoi vielä, että vastaisuudessa, jos saattu vastaavanlainen viranomainen kohdalle, niin voit kysyä jotain sen viraston ylempää viranhaltian pakeille, "kyllä niissäkin yleensä keskustelutaitoisia henkilöitä löytyy".
Minä puolestani kerroin, että sieltä annettaisiin ohjeet jokaiseen läänin verotoimistoon, ja niin mös lupasi toimittaa.tiensä pääsä.
kirjoitusvirheitä tulee yleensäkin tehtyä, mutta en yleensä ihan näin paljon.
mm. vas.nuolinäppäin vaati näköjään melkoisen voiman, ennenkuin pienestä kirjainmesta saa ison! Ja muitakin nalluloita on, jotka ei reagoi normaaliin painallukseen.
Sorry vaan, kun muutoinkin oli kuiva ja pitkä kuvaus" maalaisjärjen käytöstä" veroasioissa.- henrjii
emw34 kirjoitti:
tiensä pääsä.
kirjoitusvirheitä tulee yleensäkin tehtyä, mutta en yleensä ihan näin paljon.
mm. vas.nuolinäppäin vaati näköjään melkoisen voiman, ennenkuin pienestä kirjainmesta saa ison! Ja muitakin nalluloita on, jotka ei reagoi normaaliin painallukseen.
Sorry vaan, kun muutoinkin oli kuiva ja pitkä kuvaus" maalaisjärjen käytöstä" veroasioissa.luen yleensä joka toisen sanan, ja käsityksen saa kun lukee kaksi ylintä, ja kaksi alinta riviä.
henrjii kirjoitti:
luen yleensä joka toisen sanan, ja käsityksen saa kun lukee kaksi ylintä, ja kaksi alinta riviä.
lohdun sanoista.:)
Ja kuinka totta kun on minun teksteistä kyse.
- Anjaniina.
vaan raaka-aineita ja teet ruokas itse, luultavasti tiedät aika hyvin mitä syöt.
Jopa valmissalaatti jäi kaupan hyllyyn, tein itse, kaali-purjosalaatin ja saakeli kun on hyvää.
Hyvin vähän einesruokia lähtee kaupasta matkaan koskaan.
Makkara nyt on tietty sellanen, minkä koostumuksesta ei voi olal varma, mutta aika vähän sitäkin kuluu.. - Hyvä kirja
Vaikka en kysymykseen.
"Petos lautasella" on kirjahyllyssäni ja sen ansiosta syön terveellisemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363807- 122576
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos372005Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211751Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311546- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101331- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 821262