vintagevahvistimen kondensaattorit

KondensaattoriRonkka

Sony TA-515 kotistereovahvistin jostain 1980-l. alusta.
Mielestäni vehkeessä ei ole mitään erityistä korvinkuultavaa vikaa, mutta kun avasin laitteen putsatakseni vuosien mittaan kertyneet pölyt, huomasin ruskeaa kuivunutta mönjää piirilevyllä kököttävien kahden suuren konkan ympärillä, ei kovin paljon mutta kumminkin. ilmeisesti ovat vähän joskus vuotaneet.

laite on ollut mulla jo 1,5 v. enkä sinä aikana ole mitään erityistä huomannut.

Konkat on kumpikin 6800 mikroF, 42 V, 85 astetta, (M), valmistajan tyyppimerkintä N7828, valmistaja: Nichicon, Japan. koko: halkaisija n. 30 mm, pit. n. 50 mm.

onko mitään järkeä vaihtaa noita, ja jos nuo vaihtaa pitäisikö vaihtaa samalla joka ikinen laitteen kondensaattori?
ja onko noiden isojen konkkien vaihdossa hirveän paljon merkitystä, että pitäisikö niitten olla jotain erityisiä audiolaitteisiin tarkoitettuja konkkia?
ja jos pitää olla erityiskonkkia mistähän niitä mahtaisi saada?

3

2191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettei se ole

konkkien kiinnitys liimaa?..

• KondensaattoriRonkka

joo, on ne ylhäältäpäin aivan terveen näköisiä ne kondensaattorit, ei pullistele.

mulla on yhtä vanha viritin ja vaihtoin siitä 4 konkkaa, joissa oli samanlaista ruskeaa mönjää juurilla vaihtelevia määriä. äsken kun tein yhdelle poistetulle niistä ruumiinavauksen, havaitsin konkan alaosassa muovieristeen alla jauhemaista muodostumaa joka ei aivan terveeltä vaikuttanut. myös alaosan kumitiiviste vaikutti hieman pullistelevalta. epäilen kyllä vahvasti että se ruskea mönjä on vuotanutta konkkatököttiä sekä virittimessä että vahvistimessa.

• ne kuivuvat

Elektrolyyttikondensaattorit kuivuvat ajan mittaan. Vanhoissa vehkeissä ne kannattaa ilman muuta vaihtaa tai vaihdatuttaa ellei itse hallitse homman.

Tuolta lähtisin noita konkkia ensimmäiseksi etsimään: http://www.uraltone.fi/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1841
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1601
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1589
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      103
      1549
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      80
      1457
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1269
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      281
      1241
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1100
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1081
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      38
      1032
    Aihe