Kertokaapa tarinoita vuoden 2004 mallisista Kia autoista, miten luvattu takuu toimii vielä tämän ikäisissä autoissa?
TOTUUS 7V/150000KM TAKUUSTA
55
8563
Vastaukset
- hienoinen kusetus
että ihan sopimusehtojen mukaan kunhan lukee ne tarkasti ja huomioi ne pois lasketut kuluvat osat mitkä ei kuulu takuuseen kuin rajoitetun ajan. Toisin sanoen tuon ikänen autohan on jo todella kulunut.
- cat950
auto jonka vm.2004 kulunut????????? osta vanha volvo ei kulu,on kuin viini vanhetessaan paranee...
- toyota mies( ei onge
cat950 kirjoitti:
auto jonka vm.2004 kulunut????????? osta vanha volvo ei kulu,on kuin viini vanhetessaan paranee...
ihann oikein vanha volvo, uudethan on aina hinurin perässä
- takuut
takuu oli 5v. tuon ikäisessä autossa.Ainakin 2007 mallissa takuu on 5v. Nykyään se on 7v,/15tkm.
- fwaewf
Muutoinhan tuo menisi allle vuodessa umpeen.
- Ladamiäs
Tili Kiijoihin vasta vuonna 2010, joten noi vanhat romut hajoo heti kättelyssä.
- Ei hajonnut
Sportage vm. 2005, takuu taisi loppua viime viikolla tai edellisellä (5 vuoden takuu). Hyvin toimi takuu, tosin mitään isompaa ei tarvinnut takuuseen edes teettää. Kilometrejä nyt 90 tkm.
Tällä autolla on tarkoitus jatkaa vielä pitkälle tulevaisuuteen. - Ladamiäs
Ei hajonnut kirjoitti:
Sportage vm. 2005, takuu taisi loppua viime viikolla tai edellisellä (5 vuoden takuu). Hyvin toimi takuu, tosin mitään isompaa ei tarvinnut takuuseen edes teettää. Kilometrejä nyt 90 tkm.
Tällä autolla on tarkoitus jatkaa vielä pitkälle tulevaisuuteen.Tämä on loppuelämäsi ensimmäinen päivä......
- Ceedillä jatkossakin
Oli jo 2008 ainakin Ceedissä.
- -veto
Ceedillä jatkossakin kirjoitti:
Oli jo 2008 ainakin Ceedissä.
Pitkä takuu oli alkuun vain Ceedissä, muissa lyhyempi.
- -veto
-veto kirjoitti:
Pitkä takuu oli alkuun vain Ceedissä, muissa lyhyempi.
Ja olikohan niin että se koski vain 1. omistajaa tai seuraavaakin, jos kauppa oli tehty merkkiliikkessä, jotenkin näin.
- vai-
jos latalla ajaa 100:sta kolomosella niin syttyykö öljynpaine valo?
- Ladamiäs
vai- kirjoitti:
jos latalla ajaa 100:sta kolomosella niin syttyykö öljynpaine valo?
No en ole kokeillut. Käyttöohjeissa sanotaan, että max 90 km/h kolmosella. Ohittaessa tarttee vatkata enste 3 ja nostaa, mutta kyllä satkun yläpuolella ajan vitosella. Ohittelen aika harvoin. Lähinnä peräkärryjä.
- saat
Ladamiäs kirjoitti:
No en ole kokeillut. Käyttöohjeissa sanotaan, että max 90 km/h kolmosella. Ohittaessa tarttee vatkata enste 3 ja nostaa, mutta kyllä satkun yläpuolella ajan vitosella. Ohittelen aika harvoin. Lähinnä peräkärryjä.
ohitella peräkärryjä?
- Ladamiäs
saat kirjoitti:
ohitella peräkärryjä?
Ei kai ny pelkkiä kärryjä.... Nehän ajaa vaan 80 km/h, kun peltipoliisi tulee. Ne ei tajuu, että kamera ei näe peräkärryä.
- Tavallaa pettynyt.
ostin keväällä, luulin että takuu on se 6v, mikä kirjoissa seisoo, vaan eipäs olekaan. Takuu on vain auton ensimmäisellä omistajalla, eli siis omistaja, EI autokohtainen. Siihen loppui myös merkkiliikkeessä huollatus, ei siitä mitää hyötyä ole.
aikoinaan Delta-auto joutui asiasta oikeuteen ja hävisi 100-0.takuu annetaan tuotteelle,jos se vaihtaa yksityis omistajaa se jatkuu niinkauan kuin kirjoissa on sanottu! jos se menee myyntiin ns.autokauppiaille se loppuu siihen,mutta sulla on senkin jälkeen kuluttajasuojan turva 6kk. mutta se ei ole takuu? ja huomioitavaa on että takuussa ei ole omavastuuta. jos puhutaan omavastuusta se on jokin käyttöturva tai muu. takuun piiriin, että se kattaa, kuuluu myös säännölliset huollot teettää,niisä liikkeissä joissa se on sallittua.(lue huolella takuu ehdot).
- kiakiakia
mulla on takuuta tasan 3 päivää jäljellä, oon kattelut mitsun asx:sää mut eip oo rahhoo... jotan kädet ristissä ajellaan.
- Halvalla saa hyvän..
Meillä on Kia ollut vuodesta 2006 asti ja vikaa ei ole ollut kun kerran jarruissa. Jarrut korjattiin takuuseen ilman vaikeuksia ja ajo on jatkunut... Nyt kun ensivuonna tulee takuuaika täyteen, vaihdamme sen toiseen Kiaan. Tässä mallissa takuuta annettiin aikoinaan 5 vuotta / 150 000km. Meillä huollot on osittain käytettu AD - korjaamolla ja silti takuu on pysynyt.
- kuttaperkkaautoja
Eikö nämä korealaiset ole niitä ns. "kertakäyttöautoja", joilla ajetaan 100.000 km ja sitten puristetaan kuutioiksi ?
- 100tkm kestotesti
Ceedistä, siinä sanottiin että on parhaita ja vähävikaisimpia autoja mitä koskaan on testattu. CEED muuten tehdään euroopassa.
- 13+12
100tkm kestotesti kirjoitti:
Ceedistä, siinä sanottiin että on parhaita ja vähävikaisimpia autoja mitä koskaan on testattu. CEED muuten tehdään euroopassa.
Sloveniassa, keskellä pahinta itä-euroopan mafiaa.
Euroopassa....joopa joo :) - tehdään ..
13+12 kirjoitti:
Sloveniassa, keskellä pahinta itä-euroopan mafiaa.
Euroopassa....joopa joo :)Tsekeissä ja Slovakiassa
- kuitenkaan
13+12 kirjoitti:
Sloveniassa, keskellä pahinta itä-euroopan mafiaa.
Euroopassa....joopa joo :)suomessa sillä täällä se ei yksinkertaisesti tältä krapulaiselta proletariaatilta onnistuisi.
- Sorento-man
Tosi hienosti on takuu ja auto toimineet. Huollot olen teetättänyt Deltassa ja olen saanut hyvää palvelua, josta olen maksanutkin kohtuullisen paljon, mutta kun homma pelaa niin olen siitä valmis myös maksamaan. Kia on mun merkki jatkossakin ja myös vaimolla on sellanen. Kun olin ostamassa autoa, pyysin nähtäväksi takuuehdot, luin ne ja kauppaa tehdessä tinkasin hinnat niiden mukaisiksi, ymmärrän, että kuluminen on kulumista ja ei sitä takuu voikaan korvata.
- 33
deltan palkkalistoilla. ettet peräti myyjä.
- KIATON IKUISESTI
2005 sorento kilometrit 82tkm kaksoimassa vauhtipyörä kytkin sanoi poks ei korvannu mitään maksoi
3500e Delta-auton mielestä ajettu väärin/väärää tietä tieltä/pois /takaisin tai jotain ei vastannu takuut mitään!! samaisena kesänä ilmatoinnin putket "hapettuneet poikki" ei takuuta et viimeine kiina ilmiö meillä!!
Kaverin Sportages ja kytkin kaksoismassavauhtipyörä 76tkm sama juttu ei takuun piiriin!!- aivan joku muu...
Paska mikä paska, kyllä vaihtamalla paranee...:)
- Ei varaa takuuseen
Paljonko on takuun ylläpito tullut maksamaan? Jos takuun säilymisen edellytyksenä on merkkihuollatus/-korjaus ja huollon hinta on 400 - 500 euroa per kerta, niin kertyyhän takuulle aikamoinen hinta. Jos auto on ostettu osamaksulla, niin auton ovh-hinta korot kalliit pakkohuollot = kallis auto.
- Kimjongpong
Oon samaa mieltä...takuut on usein myyjän keino sitouttaa asiakas omaan rojuunsa...se on saakeli yhtään enempi ajavan vietävä pari kertaa vuodessa Korean ihmettä kaikenmoiseen turhaan takuutarkasteluun ja valohoitoon ja oikeissa murheissa takuu ei korvaa. Maksakoon kuka hullu haluaa 7v ajan kaikista helkkarin nestepintojen syynäyksistä ym turhasta. Itse olen pääsäntöisesti ajellut yli 10v käytetyillä. 18 vuoden autoilu-urani aikana vikoja, jotka olisivat kuuluneet takuuseen ei vanhoissakaan kinnereissäni ole ollut paria naurettavan edullista lukuunottamatta. Takuu korvaa usein pikkumurheet, joita saat vain huonolla tuurilla muutenkaan uuteen autoosi. Auton kesto sitä paitsi alkaa näkyä vasta 10 v tai 200000 jälkeen joten älkää höpiskö mistään 100000, joka on laatuautolle vasta sisäänajo!!!!!
- joopasenjoo
Kimjongpong kirjoitti:
Oon samaa mieltä...takuut on usein myyjän keino sitouttaa asiakas omaan rojuunsa...se on saakeli yhtään enempi ajavan vietävä pari kertaa vuodessa Korean ihmettä kaikenmoiseen turhaan takuutarkasteluun ja valohoitoon ja oikeissa murheissa takuu ei korvaa. Maksakoon kuka hullu haluaa 7v ajan kaikista helkkarin nestepintojen syynäyksistä ym turhasta. Itse olen pääsäntöisesti ajellut yli 10v käytetyillä. 18 vuoden autoilu-urani aikana vikoja, jotka olisivat kuuluneet takuuseen ei vanhoissakaan kinnereissäni ole ollut paria naurettavan edullista lukuunottamatta. Takuu korvaa usein pikkumurheet, joita saat vain huonolla tuurilla muutenkaan uuteen autoosi. Auton kesto sitä paitsi alkaa näkyä vasta 10 v tai 200000 jälkeen joten älkää höpiskö mistään 100000, joka on laatuautolle vasta sisäänajo!!!!!
miksei ne "laatuautot" anna niitä 10 vuoden takuita? Nää tälläset pakkohuolto jutut on aivan paskaa. Mulla tulee ensivuonna maaliskuussa 5 vuotta vanhaksi omistamani Kia, ja yhtään määräaikaishuoltoa en ole käyttänyt Delta-Autossa. Nyt kun autostani hajosi ohjaustehostin, sain sen takuuseen ilman minkäänlaista mukinaa. Mulle ainakin on aivan se ja sama, jos joku ei osta ensimmäistäkään Kiaa, vaan uskoo näihin kaikennäkösiin negatiivisiin juttuihin. Minulla on nyt ensimmäinen Kia, ja kun alkuvuodesta autoa vaihdan, uusi on joko Kia tai Huyndai.
- vikoja ollut
Kimjongpong kirjoitti:
Oon samaa mieltä...takuut on usein myyjän keino sitouttaa asiakas omaan rojuunsa...se on saakeli yhtään enempi ajavan vietävä pari kertaa vuodessa Korean ihmettä kaikenmoiseen turhaan takuutarkasteluun ja valohoitoon ja oikeissa murheissa takuu ei korvaa. Maksakoon kuka hullu haluaa 7v ajan kaikista helkkarin nestepintojen syynäyksistä ym turhasta. Itse olen pääsäntöisesti ajellut yli 10v käytetyillä. 18 vuoden autoilu-urani aikana vikoja, jotka olisivat kuuluneet takuuseen ei vanhoissakaan kinnereissäni ole ollut paria naurettavan edullista lukuunottamatta. Takuu korvaa usein pikkumurheet, joita saat vain huonolla tuurilla muutenkaan uuteen autoosi. Auton kesto sitä paitsi alkaa näkyä vasta 10 v tai 200000 jälkeen joten älkää höpiskö mistään 100000, joka on laatuautolle vasta sisäänajo!!!!!
Kun on itsellä 30v autoilu-ura takana ja varmaan ainakin saman verran edessä,
en malta olla kommentoimatta:
-- Ala on ollut aika monta uutta autoa ja toteaisin, että aika paljon on näissä eri merkkisissä
jo 3v/alta 100tkm ajetuissa ollut "takuukorjauksia", jos heittelen ulkomuistista:
-- venttiilivika (Opel)
-- jäähdytysnesteen vuoto jalkatilaan => johtosarja hapettunut (Ford) - liisarifirmalle n. 2000 erkkiä laskua, 2v takuuaika oli jo mennyt
-- ajonestolaitteen/keskuslukon koodin katoaminen (Renault)
-- vakionopeussäätimen toimimattomuus (Toyota)
-- moottorin vikavalojen nollauksia (Nissan)
-- radion vaihto (Kia)
Sitten kun katsoo pikkufirmassa työkaverien isoja korjauksia (korjaamolaskut 1000-6500 euroa/auto) 2-4 vuotiaiden volkkareiden, volvojen, fordien, seatien ja bemareiden kanssa, niin täytyy vain sanoa, että Kia-tyyppinen takuu (noissa tapauksessa) olisi varmasti ollut kiva. - Perax2
vikoja ollut kirjoitti:
Kun on itsellä 30v autoilu-ura takana ja varmaan ainakin saman verran edessä,
en malta olla kommentoimatta:
-- Ala on ollut aika monta uutta autoa ja toteaisin, että aika paljon on näissä eri merkkisissä
jo 3v/alta 100tkm ajetuissa ollut "takuukorjauksia", jos heittelen ulkomuistista:
-- venttiilivika (Opel)
-- jäähdytysnesteen vuoto jalkatilaan => johtosarja hapettunut (Ford) - liisarifirmalle n. 2000 erkkiä laskua, 2v takuuaika oli jo mennyt
-- ajonestolaitteen/keskuslukon koodin katoaminen (Renault)
-- vakionopeussäätimen toimimattomuus (Toyota)
-- moottorin vikavalojen nollauksia (Nissan)
-- radion vaihto (Kia)
Sitten kun katsoo pikkufirmassa työkaverien isoja korjauksia (korjaamolaskut 1000-6500 euroa/auto) 2-4 vuotiaiden volkkareiden, volvojen, fordien, seatien ja bemareiden kanssa, niin täytyy vain sanoa, että Kia-tyyppinen takuu (noissa tapauksessa) olisi varmasti ollut kiva.Kymmenkunta niitä ehti olla. Joitakin pikkuvikoja joissakin oli. Suurin oli erään pirssin vaihdelaatikon pääakselin mutterin löystyminen. Siinäkin remontista päästiin jonkinlaiseen kompromissiin maahantuojan kanssa.
Vaihdoin Hyundaihin, kun Nissanilla ei ollut sopivaa mallia. Puolitoista vuotta olen ajellut 2-litraisella bensaversiolla, ja olen tyytyväinen autooni. Hyundain palstalla haukkuivat sen patalluhaksi matka-ajossa, mutta ei minulla ole moittimista. - 5+16
Perax2 kirjoitti:
Kymmenkunta niitä ehti olla. Joitakin pikkuvikoja joissakin oli. Suurin oli erään pirssin vaihdelaatikon pääakselin mutterin löystyminen. Siinäkin remontista päästiin jonkinlaiseen kompromissiin maahantuojan kanssa.
Vaihdoin Hyundaihin, kun Nissanilla ei ollut sopivaa mallia. Puolitoista vuotta olen ajellut 2-litraisella bensaversiolla, ja olen tyytyväinen autooni. Hyundain palstalla haukkuivat sen patalluhaksi matka-ajossa, mutta ei minulla ole moittimista.Se on vähän asennekysymys, ite olen käynyt kokeilemassa sekä Kiaa että Huntaita ja molemmat olleet miellyttäviä ajettavia. Kiassa nyt vähän kovempi alusta kuin Huntaissa.
Lisäksi näyttävät nuo molempien konetilat mukavan väljiltä ja selkeiltä omatoimiseenkin ropaamiseen, toisin kuin vaikkapa Tojolla missä pellin alus on kuin mateen pää, tännä krääsää. - voi voi
5+16 kirjoitti:
Se on vähän asennekysymys, ite olen käynyt kokeilemassa sekä Kiaa että Huntaita ja molemmat olleet miellyttäviä ajettavia. Kiassa nyt vähän kovempi alusta kuin Huntaissa.
Lisäksi näyttävät nuo molempien konetilat mukavan väljiltä ja selkeiltä omatoimiseenkin ropaamiseen, toisin kuin vaikkapa Tojolla missä pellin alus on kuin mateen pää, tännä krääsää.Eikö se ole takuuasiat nykyisin niin että ei siihen omistajan vaihdos mitään vaikuta.
Joskus kyllä mutta ei enää pitkään aikaan. vikoja ollut kirjoitti:
Kun on itsellä 30v autoilu-ura takana ja varmaan ainakin saman verran edessä,
en malta olla kommentoimatta:
-- Ala on ollut aika monta uutta autoa ja toteaisin, että aika paljon on näissä eri merkkisissä
jo 3v/alta 100tkm ajetuissa ollut "takuukorjauksia", jos heittelen ulkomuistista:
-- venttiilivika (Opel)
-- jäähdytysnesteen vuoto jalkatilaan => johtosarja hapettunut (Ford) - liisarifirmalle n. 2000 erkkiä laskua, 2v takuuaika oli jo mennyt
-- ajonestolaitteen/keskuslukon koodin katoaminen (Renault)
-- vakionopeussäätimen toimimattomuus (Toyota)
-- moottorin vikavalojen nollauksia (Nissan)
-- radion vaihto (Kia)
Sitten kun katsoo pikkufirmassa työkaverien isoja korjauksia (korjaamolaskut 1000-6500 euroa/auto) 2-4 vuotiaiden volkkareiden, volvojen, fordien, seatien ja bemareiden kanssa, niin täytyy vain sanoa, että Kia-tyyppinen takuu (noissa tapauksessa) olisi varmasti ollut kiva.Ei oikein käy yksiin ymmärryksen kanssa (joka tosin on rajallinen), että automerkkiä moititaan pitkästä takuusta. Minusta voidaan olettaa, ettei se 2 vuoden takuu muissa autoissa toimi yhtään sen paremmin. Ainoa ero on vain se, että jotkut merkit uskaltavat tarjota muutaman vuoden lisäaikaa asiakkaalle, joka ilman muuta on minusta nähtävä lisäturvana autokaupassa.
Saksalaiset moottoritoimittajat koko ajan moittivat omia autonvalmistajiaan siitä, että ne eivät tohdi myöntää kunnon takuuaikoja laatutuotteilleen. Miksi meidän suomalaisten tulisi henkeen ja vereen puolustaa esim. VAG-konsernin autojen lyhyttä takuuta? Ei ne alennusta sen takia myönnä seuraavan Volkkarin tai Skodan kohdalla kuitenkaan.
On tullut 35 v ajeltua kaikenmerkkisiä autoja ja pakko todeta, että vuosi vuodelta uusien autojen erot aina vaan pienenevät. Ilmanvastuskerroin määrittää ulkonäköä, päästövaatimukset moottoria, ero pikkuautojen ja keskisuurten välillä hämärtyy koko ajan. Uskon , että tulevaisuuden autokaupassa pärjäävät juuri ne, jotka tarjoavat eniten vastinetta rahalle varustelun muodossa, hoitavat kunnolla jälkimarkkinoinnin, myöntävät kunnon takuuturvan ja välttävät ylirahastamasta huolloilla. Nykylain mukaan sen huoltopuljun saa jo vapaasti valita, eikä se vaikuta asiallisesti hoidettuna takuuseen.- Perax2
g70 kirjoitti:
Ei oikein käy yksiin ymmärryksen kanssa (joka tosin on rajallinen), että automerkkiä moititaan pitkästä takuusta. Minusta voidaan olettaa, ettei se 2 vuoden takuu muissa autoissa toimi yhtään sen paremmin. Ainoa ero on vain se, että jotkut merkit uskaltavat tarjota muutaman vuoden lisäaikaa asiakkaalle, joka ilman muuta on minusta nähtävä lisäturvana autokaupassa.
Saksalaiset moottoritoimittajat koko ajan moittivat omia autonvalmistajiaan siitä, että ne eivät tohdi myöntää kunnon takuuaikoja laatutuotteilleen. Miksi meidän suomalaisten tulisi henkeen ja vereen puolustaa esim. VAG-konsernin autojen lyhyttä takuuta? Ei ne alennusta sen takia myönnä seuraavan Volkkarin tai Skodan kohdalla kuitenkaan.
On tullut 35 v ajeltua kaikenmerkkisiä autoja ja pakko todeta, että vuosi vuodelta uusien autojen erot aina vaan pienenevät. Ilmanvastuskerroin määrittää ulkonäköä, päästövaatimukset moottoria, ero pikkuautojen ja keskisuurten välillä hämärtyy koko ajan. Uskon , että tulevaisuuden autokaupassa pärjäävät juuri ne, jotka tarjoavat eniten vastinetta rahalle varustelun muodossa, hoitavat kunnolla jälkimarkkinoinnin, myöntävät kunnon takuuturvan ja välttävät ylirahastamasta huolloilla. Nykylain mukaan sen huoltopuljun saa jo vapaasti valita, eikä se vaikuta asiallisesti hoidettuna takuuseen.Pitkä takuu annetaan autoille, jotka eivät sitä käytännössä tarvitse. Aiempi autoni, Primera, oli minulla 7 vuotta. Ei siihen tullut koko aikana sellaista vikaa, joka olisi mennyt takuun piiriin.
Toisaalta pitkä takuu on harhaa. 5-vuotiaasta autosta on vaikea kuvitella vikaa, jonka saisi takuun piiriin. Kuluttajaviranomainenkaan ei auta noin vanhan auton ongelmissa. Itse siinä saa yrittää riidellä. - vaikuttaa
voi voi kirjoitti:
Eikö se ole takuuasiat nykyisin niin että ei siihen omistajan vaihdos mitään vaikuta.
Joskus kyllä mutta ei enää pitkään aikaan.Jos Kia käy muussa kuin Deltan liikkeessä, siinä ei ole enää takuuta vaikka sitä muuten olisi vaikka 6 vuotta jäljellä. Siksi muut kuin Delta ei ota Kiaa vaihdossa.
- osakeantti
Perax2 kirjoitti:
Kymmenkunta niitä ehti olla. Joitakin pikkuvikoja joissakin oli. Suurin oli erään pirssin vaihdelaatikon pääakselin mutterin löystyminen. Siinäkin remontista päästiin jonkinlaiseen kompromissiin maahantuojan kanssa.
Vaihdoin Hyundaihin, kun Nissanilla ei ollut sopivaa mallia. Puolitoista vuotta olen ajellut 2-litraisella bensaversiolla, ja olen tyytyväinen autooni. Hyundain palstalla haukkuivat sen patalluhaksi matka-ajossa, mutta ei minulla ole moittimista.nykyisin Ceed ja matkoille lähden sillä ennemmin kuin noilla omistamillani Hyundai autoilla. Jotenkin oli semmoisia veteliä ja enemmän kaupunki pyöritykseen sopivia,Ceed jämäkempi ja isomman tuntuinenkin.
- takuu siirtyy
vaikuttaa kirjoitti:
Jos Kia käy muussa kuin Deltan liikkeessä, siinä ei ole enää takuuta vaikka sitä muuten olisi vaikka 6 vuotta jäljellä. Siksi muut kuin Delta ei ota Kiaa vaihdossa.
"Jos Kia käy muussa kuin Deltan liikkeessä, siinä ei ole enää takuuta vaikka sitä muuten olisi vaikka 6 vuotta jäljellä. Siksi muut kuin Delta ei ota Kiaa vaihdossa. "
Kannataisko ottaa asioista selvää:
"Kia tarjoaa siis markkinoiden pisimmän takuun – 7 vuotta tai 150 000 km – jokaiseen malliinsa. Poikkeuksellisen pitkä takuu merkitsee paitsi huolettomia kilometrejä, myös parempaa jälleenmyyntiarvoa, koska jäljellä oleva takuuaika siirtyy autoa myytäessä seuraaville omistajille."
http://www.delta.fi/Etusivu/Autonhuolto/Takuu/tabid/216/Default.aspx Perax2 kirjoitti:
Pitkä takuu annetaan autoille, jotka eivät sitä käytännössä tarvitse. Aiempi autoni, Primera, oli minulla 7 vuotta. Ei siihen tullut koko aikana sellaista vikaa, joka olisi mennyt takuun piiriin.
Toisaalta pitkä takuu on harhaa. 5-vuotiaasta autosta on vaikea kuvitella vikaa, jonka saisi takuun piiriin. Kuluttajaviranomainenkaan ei auta noin vanhan auton ongelmissa. Itse siinä saa yrittää riidellä.Varmasti totta, että varsinaiset valmistusvirheet ja niihin rinnastettavat viat ilmenenvät jo aika alkuvaiheessa- useimmiten. Mutta, miksi sitten ei vain reilusti myönnetä sitä takuuta, jos kerran tuotteeseen luotetaan, eikä riski valmistajan kannalta ole kuin häviävän pieni?
En halua kuulla sellaista argumenttia autonvalmistajan taholta, että : " Me emme myönnä teille pidempää takuuta, koska emme katso teidän sitä tarvitsevan. Ymmärrämme valmistajana paremmin asiakkaan tarpeet kuin asiakas itse. "
Jos auto ei käytännössä takuuta tarvitse, luulisi sen myöntämisen olevan sitäkin helpompaa. Silloinhan siinä ei ole mitään riskiä tehtaan osalle.
Vielä yksinkertaistettuna: uskon, että monille (kuitenkin kymppitonneja maksavan) auton ostajalle on merkitystä sillä onko takuu esim. 2 v tai 5v. Puhumattakaan, että se olisi peräti 7 vuotta. Pelkään pahoin, että se huhuttu EU-protektionismi vielä pääsee voitolle ja pitkät takuut eurooppalaisten autonvalmistajien lobbauksella kielletään jollain naurettavalla tekosyyllä.- kdjdgt
g70 kirjoitti:
Varmasti totta, että varsinaiset valmistusvirheet ja niihin rinnastettavat viat ilmenenvät jo aika alkuvaiheessa- useimmiten. Mutta, miksi sitten ei vain reilusti myönnetä sitä takuuta, jos kerran tuotteeseen luotetaan, eikä riski valmistajan kannalta ole kuin häviävän pieni?
En halua kuulla sellaista argumenttia autonvalmistajan taholta, että : " Me emme myönnä teille pidempää takuuta, koska emme katso teidän sitä tarvitsevan. Ymmärrämme valmistajana paremmin asiakkaan tarpeet kuin asiakas itse. "
Jos auto ei käytännössä takuuta tarvitse, luulisi sen myöntämisen olevan sitäkin helpompaa. Silloinhan siinä ei ole mitään riskiä tehtaan osalle.
Vielä yksinkertaistettuna: uskon, että monille (kuitenkin kymppitonneja maksavan) auton ostajalle on merkitystä sillä onko takuu esim. 2 v tai 5v. Puhumattakaan, että se olisi peräti 7 vuotta. Pelkään pahoin, että se huhuttu EU-protektionismi vielä pääsee voitolle ja pitkät takuut eurooppalaisten autonvalmistajien lobbauksella kielletään jollain naurettavalla tekosyyllä.ne varmasti myöntäisivät pitemmän takuun ja tässä suhteessa Kia on edellä kävijä,eihän siitä mihinkään pääse vaikka muitakin hyviä 20 000-25.000 euron autoja toki on.
ostin pari viikkoa sitten 07 ceedin laakkoselta ja siinä on 7 vuoden takuu mutta kun auto on vaihtanut omistajaa se katkeaa kävin paikallisessa deltassa kysymässä takuun siirrosta minulle seuraava huolto tehtävä siellä niin sitten tehdään takuun siirto tosin lupasivat että ottavat vastuun jos ennen sitä ilmenee takuuseen kuuluvia vikoja
se, että takuu on voimassa edellyttää vuosihuollot ja ne voi olla 200€ tai enemmänkin
- ceedisiti
Olen huoltanut uudesta saakka ceedini itse. Öljynvaihdot, suodattimet ja tulpat on helppo vaihtaa ja tarvikkeet olen ostanut Motonetistä. Olen säästänyt satoja euroja. Ainoa tekemättä jäänyt huolto-ohjelman mukainen toimenpide on ollut jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden mittaus, koska ei ole ollut riittävän kylmää. Tuskin takuu sen vuoksi raukeaa.
- normijärki
auto ja takuukin varmaan vaan kun ei kestävässä autossa ole tarvinnut takuuasioilla päätään vaivata. Ei 2004 Kiassa vielä ollut 7v takuuta. Ei tainnut olla koko merkkikään Suomessa.
- ollils
mutta viattomia ja varmatoimisia ne ovat.
- klookus
joo, kyllä on viattomia, tuli kutsu jarrusylinterin tarkastukseen 2009 vuos malliin.
- ollisv-
klookus kirjoitti:
joo, kyllä on viattomia, tuli kutsu jarrusylinterin tarkastukseen 2009 vuos malliin.
käytin kutsusta Getziäni pakoputken tarkastuksessa.Nostettiin pukille ja katsottiin ja samantien pois.Näitä kampanjoita tulee ja menee joskus,mutta vs.Toyota jolla isoja ongelmia ympäri mailman,takaisin kutsuja melkein joka kk.
- jamo84
No eihän takuussa mitään sen ihmeellisempiä oikkuja ole, oli auto sitten kuukauden tai kuuden vuoden ikäinen. Itsellä Kia on nyt kolme vuotta vanha ja sen yhden ainoan kerran, mitä olen takuuta tarvinnut ei ole ollut mitään ongelmia. Takuuseen meni sekin alle tunnin kesatänyt pieni korjaus.
- g23416
Eikös lain mukaan auton saa huollattaa muuallakin kuin maahantuojan omissa huolloissa? Kysyisinkin, onko Kialla takuu voimassa vaikka sitä käyttäisi määräaikaushuolloissa muissa liikkeissä kuin Deltassa? Miten Delta suhtautuu tähän, vaaditaanko muilta huoltoliikkeiltä jotain vaatimuksia että takuu pysyy - muuta kuin että pistetään leima huoltkirjaan?
Missä olette käyttäneet Kia-autojanne ja onko varmaa tietoa tästä takuun säilymisestä ja että Delta arvostaa tätä sopimusta vaikka siellä autoa ei huollettaisikaan?- AntiDelta
Delta ei tosiaankaan "arvosta" jos olet käyttänyt autoasi jossain muuaalla kuin Deltassa, vaikka kuinka paljon eri certifikaatteja käyttämälläsi huoltamolla on. He jopa kehtaavat urputtaa asiasta ja sanovat että takuu ei olisi voimassa sen takia. Yleensä kuuntelen vain valituksen puhelimen toisessa päässä ja jatkan omaa juttuani. Logiikkani ei riitä tähän.
- hdfjdfjdf
Autoni on ostettu v. 2005 ja siitä loppui juuri takuu (takuu 5 vuotta). Teetin noin puolet huolloista muualla kuin Deltassa. Jonkin verran tuli vuosien varrella pientä takuukorjattavaa, eikä kertaakaan vedottu siihen, että olisin huollattanut väärässä paikassa, vaan takuukorjaukset tehtiin asianmukaisesti ja mukisematta.
- mitä pientå?
hdfjdfjdf kirjoitti:
Autoni on ostettu v. 2005 ja siitä loppui juuri takuu (takuu 5 vuotta). Teetin noin puolet huolloista muualla kuin Deltassa. Jonkin verran tuli vuosien varrella pientä takuukorjattavaa, eikä kertaakaan vedottu siihen, että olisin huollattanut väärässä paikassa, vaan takuukorjaukset tehtiin asianmukaisesti ja mukisematta.
Mitä pientä on ollut?
- hdfjdfjdf
mitä pientå? kirjoitti:
Mitä pientä on ollut?
...keväällä esimerkiksi vaihdettiin takuuseen kulunut (reunastaan halkeillut) kuskin penkin istuintyynyn verhoilu. Mitään luotettavuusongelmia ei ole ollut, mitä tulee auton perustehtävään siirtämisessä paikasta A paikkaan B ja takaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577250Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243418Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1581719Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3181682- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2491217- 811144