Minut on kasvatettu niin, että vanhemmilla ihmisillä on elämän kokemuksen tuomaa viisautta. Uskon vieläkin tähän, uskotko sinä?
Vanhempien ihmisten kunnioitus
72
927
Vastaukset
- HTZA
ihan paras esimerkki.
H.- tomppa2006
...on myös tosiasia, että poikkeus vahvistaa säännön...
- Hymy:))
vanha ole;))) Elämää vain hiukan nähnyt. Ihan Lapsonen vielä. Palaa asiaan kun olet jotain 80-90 v...ehkä sitten voit puhua vanhuudesta. Viisas....nooh...;)))))
tsau:Friidu - Teemuna
Minä olen.
- Hymy;))
Teemuna kirjoitti:
Minä olen.
tämä palsta kaivanutkin jo pitkään;))) Hatsa alkaa olla liian kulahtanut esimerkiksi.;)))) Sanoo Friidu. Ja iskee Teemulle lempeästi silmää...sillee..you know that... Siis Friiduhan on sitten aina itse ihku... Voit kysyä vaikka Arvoisalta Pj:lta Teolta itseltään.
tsau:Friidu - aitokaino*
Hymy;)) kirjoitti:
tämä palsta kaivanutkin jo pitkään;))) Hatsa alkaa olla liian kulahtanut esimerkiksi.;)))) Sanoo Friidu. Ja iskee Teemulle lempeästi silmää...sillee..you know that... Siis Friiduhan on sitten aina itse ihku... Voit kysyä vaikka Arvoisalta Pj:lta Teolta itseltään.
tsau:FriiduOot sie yks miehenlirkku eli nyt kelpaa hra A.Kin eri nikillään tosin.
Oksettavaa lirutusta sulta. - Hymy;))
aitokaino* kirjoitti:
Oot sie yks miehenlirkku eli nyt kelpaa hra A.Kin eri nikillään tosin.
Oksettavaa lirutusta sulta.Hei gamoon....ei pidä kaikkea ottaa tosisssaan tällä palstalla. En ota minäkään. Eihän se Friidu nyt luontoaan vastaan ala....Friidu nyt ei aina jaksa olla tosikkomainen;)) Varsinkaan kun on hyvä fiilis...joten...;))) Eipäs siellä nyt snadeista jutuista nipotella. Friidu on vaan Friidu. Eikä muuksi muutu;)))
tsau:Friidu
Enää näen vä'hemmän ja vähemmän vanhemmissa henkilöissä sellaisia piirteitä, että kunnioitukseni olisi sen suurempaa, kuin nuoria kohtaan.
- tomppa2006
...oppi juurtunut minuun syvemmälle...
Esimerkiksi työpaikalla huomaan suhtautuvani ikämiehiin ja -naisiin eri tavalla kuin nuoriin. tomppa2006 kirjoitti:
...oppi juurtunut minuun syvemmälle...
Esimerkiksi työpaikalla huomaan suhtautuvani ikämiehiin ja -naisiin eri tavalla kuin nuoriin.ystävä joka kuoli viisivuotta sitten, oli vuonna -26 syntynyt, siis 79-vuotias.
Ikäerosta huolimatta olimme hengenheimolaisia, kavereitä,ystäviä, auttajia ym.ym. Hän oli loppuun asti, uskomattoman innovatiivinen ja näki aina kokonaisuuden asioista, kuin aioista hyvin realistisesti, siis visio tarkasti ja monipuolisesti asiat huomioonottaen..; viisautta jos mikä!!!
Heitä ei elämässään todennäköisesti tapaa kuin sen yhden ja useat ei sitä yhtäkään.
Hänen poismenonsa oli minulle huomattavasti kovempi paikka, kuin oman isäni, jolle, ja jonka kuolema oli odotettu, helpottava asia.
Sattui vielä, että hänen hautajaispäivä oli sama ,kuin meidän kahden lapsen lakkiaiset... Hautajaiset valitsin!Katos, kun me itse ollaan jo kokolailla vanhoja.
Tuossa kesällä oli hautajaiset, niin silloin tuli mieleen, että nyt tältä kylältä haudattiin viimeinen mies, jota voi sanoa vanhaksi. Naisia on jokunen, mutta nehän elääkin pidempään.
Muut vanhemmat miehet on isossa haarukassa jo samaa ikäluokkaa.k-kotton kirjoitti:
Katos, kun me itse ollaan jo kokolailla vanhoja.
Tuossa kesällä oli hautajaiset, niin silloin tuli mieleen, että nyt tältä kylältä haudattiin viimeinen mies, jota voi sanoa vanhaksi. Naisia on jokunen, mutta nehän elääkin pidempään.
Muut vanhemmat miehet on isossa haarukassa jo samaa ikäluokkaa.niin samoin ikäisistäni ajattelen ja siihen perustin edellisen viestin sisällön, jos siinä sitä nimeksikään oli?:))
- tomppa2006
emw34 kirjoitti:
ystävä joka kuoli viisivuotta sitten, oli vuonna -26 syntynyt, siis 79-vuotias.
Ikäerosta huolimatta olimme hengenheimolaisia, kavereitä,ystäviä, auttajia ym.ym. Hän oli loppuun asti, uskomattoman innovatiivinen ja näki aina kokonaisuuden asioista, kuin aioista hyvin realistisesti, siis visio tarkasti ja monipuolisesti asiat huomioonottaen..; viisautta jos mikä!!!
Heitä ei elämässään todennäköisesti tapaa kuin sen yhden ja useat ei sitä yhtäkään.
Hänen poismenonsa oli minulle huomattavasti kovempi paikka, kuin oman isäni, jolle, ja jonka kuolema oli odotettu, helpottava asia.
Sattui vielä, että hänen hautajaispäivä oli sama ,kuin meidän kahden lapsen lakkiaiset... Hautajaiset valitsin!...hyvin tällaisen tärkeän ystävän ja lämpimän suhteen...
Itselläni on ostopuukoivuklapikaupan myötä hieno tuttavuus 73-vuotiaaseen mieheen, joka myös purkaa kuorman kanssani ja samaa vauhtia, jos ei nopeamminkin. Hyvässä kunnossa on mies ja olen huomannut puhelevani hänelle sellaisista asioista mistä en oman isäni kanssa juttele. Kunnioitan tätä vanhaa herraa suuresti. emw34 kirjoitti:
niin samoin ikäisistäni ajattelen ja siihen perustin edellisen viestin sisällön, jos siinä sitä nimeksikään oli?:))
Kai se viidenkymmenen ikä on jonkinlainen rajapyykki, että se vanhempien kunnioitus pikkuhiljaa vähenee.
Mutta en minä vielä nuoremmiltakaan automaattista kunnioitusta osaa odottaa, muuten kun siinä mielessä, että ymmärtäisivät, etten tämän tietokoneen kanssa mikään hyvä ole :).- tomppa2006
k-kotton kirjoitti:
Kai se viidenkymmenen ikä on jonkinlainen rajapyykki, että se vanhempien kunnioitus pikkuhiljaa vähenee.
Mutta en minä vielä nuoremmiltakaan automaattista kunnioitusta osaa odottaa, muuten kun siinä mielessä, että ymmärtäisivät, etten tämän tietokoneen kanssa mikään hyvä ole :)....väliin kertomaan toiveeni, kun viidenkympin rajapyykki häämöttää ½-vuoden päässä...
Voiko tosiaan olla niin, että se kunnioitus vähenee iän lisääntyessä? En ole koskaan ajatellut.
Nuoriso tykkää kun saavat opettaa vanhaa jäärää käyttämään tietokonetta. Ilo ja ylpeys loistaa heidän kasvoiltaan. tomppa2006 kirjoitti:
...väliin kertomaan toiveeni, kun viidenkympin rajapyykki häämöttää ½-vuoden päässä...
Voiko tosiaan olla niin, että se kunnioitus vähenee iän lisääntyessä? En ole koskaan ajatellut.
Nuoriso tykkää kun saavat opettaa vanhaa jäärää käyttämään tietokonetta. Ilo ja ylpeys loistaa heidän kasvoiltaan.Mihin perustuu vanhempien kunnioitus.
Ne vanhemmatkin on olleet nuoria ja tehneet typeryyksiä nuoruuden innolla, mutta me ei olla sitä nähty, kun ei oltu synnytty. Sitä luullaan ettei ne ole tehneet tyhmyyksiä.
Mutta ikäluokka 15 tästä iästä 55, nyt seitenkymppiset, sen ikäluokan nuoruuden koheltamiset sitä on nähty, mitempä niitä osaa sen kummemmin kunnioittaa.
Kai se jotenkin näin menee, tämä nyt on minun ajatuksia, ei sen enempää.
viisautta vasta sitten, kun sitä osaa käyttää oikein.
- tomppa2006
...ei tietenkään pelkkä ikä sitä viisautta tuo...
Mutta kun 87-vuotias mummeli selitti minulle, miten Karjalasta lähdettiin evakkoon, huomasin nostavani pienen ihmisen paljon itseäni korkeammalle. Minä kunnioitin häntä iän ja hänen kokemuksien takia. tomppa2006 kirjoitti:
...ei tietenkään pelkkä ikä sitä viisautta tuo...
Mutta kun 87-vuotias mummeli selitti minulle, miten Karjalasta lähdettiin evakkoon, huomasin nostavani pienen ihmisen paljon itseäni korkeammalle. Minä kunnioitin häntä iän ja hänen kokemuksien takia.lähti myös Karjalasta evakkoon ja pirullinen ihminen, häntä se kokemus ei viisaammaksi tehnyt.
Evakoilla oli omat ongelmansa, nykyajan mummoilla ihan toisenlaiset, vaikea niitä on toisiinsa verrata.
Viisas vanhus on ihana ihminen, ei ruikuta ja valita jokaisesta pikkuasiasta, mutta on niitä kiukkuisiakin mummeleita, en toki minä ;))- tomppa2006
Anceli kirjoitti:
lähti myös Karjalasta evakkoon ja pirullinen ihminen, häntä se kokemus ei viisaammaksi tehnyt.
Evakoilla oli omat ongelmansa, nykyajan mummoilla ihan toisenlaiset, vaikea niitä on toisiinsa verrata.
Viisas vanhus on ihana ihminen, ei ruikuta ja valita jokaisesta pikkuasiasta, mutta on niitä kiukkuisiakin mummeleita, en toki minä ;))...minun tuntema mummo ruikuttanut...
Kertoi hautajaisissa vainajan lapsuudesta, piti sellaisen pienimuotoisen puheen ilman lunttilappua ja mahtavalla karjalanmurteella. Hurmasi minut olemuksellaan täysin.
En minäkään pidä vanhoista ihmisistä, jotka esimerkiksi luettelevat kaikki sairautensa, kuuntelen toki mutta mielessä käy, että kuinkahan monetta kertaa tarinaansa kertoo? tomppa2006 kirjoitti:
...minun tuntema mummo ruikuttanut...
Kertoi hautajaisissa vainajan lapsuudesta, piti sellaisen pienimuotoisen puheen ilman lunttilappua ja mahtavalla karjalanmurteella. Hurmasi minut olemuksellaan täysin.
En minäkään pidä vanhoista ihmisistä, jotka esimerkiksi luettelevat kaikki sairautensa, kuuntelen toki mutta mielessä käy, että kuinkahan monetta kertaa tarinaansa kertoo?sellainen kiva mummo ja onhan heitä paljon, muutama pappakin mahtunee siihen porukkaan.
Vanhus joka luettelee kaikki sairautensa yhä uudelleen voi sairastaa dementiaa, ota se huomioon.
Luin Hesarin Kuukausiliitteestä jutun miehestä joka 42 vuotiaana sähköiskun saatuaan menetti liikunta- ja puhekykynsä, ainoastaan silmät liikkuvat ja peukalo muutaman millin. Läheiset arvuuttelevat kirjain kirjaimelta mitä hän haluaa "sanoa", erittäin surullinen tarina, mutta ei ruikutusta. Ehkä tämä mies on viisas ihminen, ei kaada toisten niskaan kärsimyksiään. Epäilen etten itse pystyisi tuohon, mutta tuossa tilassa ei pysty edes elämäänsä päättämään.- tomppa2006
Anceli kirjoitti:
sellainen kiva mummo ja onhan heitä paljon, muutama pappakin mahtunee siihen porukkaan.
Vanhus joka luettelee kaikki sairautensa yhä uudelleen voi sairastaa dementiaa, ota se huomioon.
Luin Hesarin Kuukausiliitteestä jutun miehestä joka 42 vuotiaana sähköiskun saatuaan menetti liikunta- ja puhekykynsä, ainoastaan silmät liikkuvat ja peukalo muutaman millin. Läheiset arvuuttelevat kirjain kirjaimelta mitä hän haluaa "sanoa", erittäin surullinen tarina, mutta ei ruikutusta. Ehkä tämä mies on viisas ihminen, ei kaada toisten niskaan kärsimyksiään. Epäilen etten itse pystyisi tuohon, mutta tuossa tilassa ei pysty edes elämäänsä päättämään....koskettava juttu ja osoitus siitä, kuinka pienestä kaikki on kiinni...
Elämänlangat ovat ohuet ja usein liikenteeseen lähtiessä käy mielessä sen vaarallisuus ja se, että mitä tahansa yllättävää voi sattua.
Haluaisin olla itse vanhana sellainen mukava papparainen, jonka luokse tulisi ihmisiä pelkästään kysymään: - Hei, mitä sulle kuuluu? tomppa2006 kirjoitti:
...koskettava juttu ja osoitus siitä, kuinka pienestä kaikki on kiinni...
Elämänlangat ovat ohuet ja usein liikenteeseen lähtiessä käy mielessä sen vaarallisuus ja se, että mitä tahansa yllättävää voi sattua.
Haluaisin olla itse vanhana sellainen mukava papparainen, jonka luokse tulisi ihmisiä pelkästään kysymään: - Hei, mitä sulle kuuluu?sun luo kyselemään mitä sulle kuuluu, sitten kun olet papparainen :)
Minustahan ei mummoa tule koskaan.
Niin, tuo mies on maannut vuoteessa vuodesta 1993 lähtien, pitkä aika. Elämä iskee joskus lujaa ja odottamatta.- Hymy:))
Anceli kirjoitti:
sellainen kiva mummo ja onhan heitä paljon, muutama pappakin mahtunee siihen porukkaan.
Luin Hesarin Kuukausiliitteestä jutun miehestä joka 42 vuotiaana sähköiskun saatuaan menetti liikunta- ja puhekykynsä, ainoastaan silmät liikkuvat ja peukalo muutaman millin. Läheiset arvuuttelevat kirjain kirjaimelta mitä hän haluaa "sanoa", erittäin surullinen tarina, mutta ei ruikutusta. Ehkä tämä mies on viisas ihminen, ei kaada toisten niskaan kärsimyksiään. Epäilen etten itse pystyisi tuohon, mutta tuossa tilassa ei pysty edes elämäänsä päättämään.laittoi miettimään kuinka onnellinen itse saa olla. Onneksi tällä vaimolla oli siinä myös muita ihmisiä ympärillä jotka kävivät tuota miestä katsomassa. Erittäin Rakas tie.Kaikillle.heille myös muille kun tälle miehelle joka tässä tilassa joutuu elämään ilman paranemista. Upeinta oli kuitenkin se toivo mikä hänellä oli jäljellä.....kaikesta huolimatta.
tsau:Friidu - tomppa2006
Anceli kirjoitti:
sun luo kyselemään mitä sulle kuuluu, sitten kun olet papparainen :)
Minustahan ei mummoa tule koskaan.
Niin, tuo mies on maannut vuoteessa vuodesta 1993 lähtien, pitkä aika. Elämä iskee joskus lujaa ja odottamatta....kohtalo kertomallasi mihellä...
Antaisin melkein kuulo- tai näköaistini ennen kuin menettäisin liikuntakykyni. Mutta eihän näitä valita saa, kohtalo vie eteenpäin.
Eikö tosiaan kukaan ole edes ruvennut teitittelemään? Se on jo vähän vihjailua sellaiseen mummomaisuuteen. tomppa2006 kirjoitti:
...kohtalo kertomallasi mihellä...
Antaisin melkein kuulo- tai näköaistini ennen kuin menettäisin liikuntakykyni. Mutta eihän näitä valita saa, kohtalo vie eteenpäin.
Eikö tosiaan kukaan ole edes ruvennut teitittelemään? Se on jo vähän vihjailua sellaiseen mummomaisuuteen.ja ehkäpä parempi niin, minäkn joutuisin miettimään vielä enemmän. Nyt en voi valita, se menee mikä menee.
Kyllähän joku joskus teitittelee, mutta mä annan sen anteeksi, kun eivät tunne minua.
Mutta älä sinä yritä, siitä ei hyvä seuraa. :)- ssssssssssssssssssss
Anceli kirjoitti:
Luin Hesarin Kuukausiliitteestä jutun miehestä joka 42 vuotiaana sähköiskun saatuaan menetti liikunta- ja puhekykynsä, ainoastaan silmät liikkuvat ja peukalo muutaman millin. Läheiset arvuuttelevat kirjain kirjaimelta mitä hän haluaa "sanoa", erittäin surullinen tarina, mutta ei ruikutusta. Ehkä tämä mies on viisas ihminen, ei kaada toisten niskaan kärsimyksiään. Epäilen etten itse pystyisi tuohon, mutta tuossa tilassa ei pysty edes elämäänsä päättämään.heti kärsimyksen astuessa kehiin jotkut alkavat puhumaan elämän päättämisestä. Harvan koko elämä on ilman kärsimystä.
- guess who
Anceli kirjoitti:
ja ehkäpä parempi niin, minäkn joutuisin miettimään vielä enemmän. Nyt en voi valita, se menee mikä menee.
Kyllähän joku joskus teitittelee, mutta mä annan sen anteeksi, kun eivät tunne minua.
Mutta älä sinä yritä, siitä ei hyvä seuraa. :)on kohteliasta esim. kaupassa, että minua teititellään. En todellakaan pane pahakseni sitä, päinvastoin. Suurimmassa osassa Euroopan maista teititellään tuntemattomia, vain pohjoismaissa sinutellaan.
- tomppa2006
Anceli kirjoitti:
ja ehkäpä parempi niin, minäkn joutuisin miettimään vielä enemmän. Nyt en voi valita, se menee mikä menee.
Mutta älä sinä yritä, siitä ei hyvä seuraa. :)...missään tapauksessa rupea teitittelemään...
Me ollaan tehty ihan reilusti sinunkaupat. - Hymy:))
ssssssssssssssssssss kirjoitti:
heti kärsimyksen astuessa kehiin jotkut alkavat puhumaan elämän päättämisestä. Harvan koko elämä on ilman kärsimystä.
hänellä pysyvä. Silmien lisäksi hän pystyy liikuttamaan muutaman millin oikean käden peukaloaan. Hän on ei pysty liikkumaan, vaan henkilökunta kääntää häntä vuorotellen sängyssään ympäri. Hänen maailmansa on fyysisesti hyvin rajoittunut. Hän ei pysty myöskään kommunikoimaan. Eikä jaksa enää käyttää tietokonetta siihen...
totta tämä että, elämään kuuluu kärsimys. Mutta, joskus tulee miettineeksi myös sitä että,on oikeus toivoa mahdottomassa tilanteessa myöskin sitä että, pääsisi pois kärsimästä...jos itse niin katsoo parhaaksi. Myös itselleen tämä mielestäni sallittua.
Aihe, josta meilläkin puhuttu. Olen luvanut miehelleni että, mikäli hän joutuu tilaan että, joutuu kärsimään pitkään. Suostun siihen omaisena että, hänen kärsimyksiään ei turhaan pitkitetä.Samoin hän tekisi minun kohdallani. Ehkä näemme sen suureksi rakkaudeksi joka on välillämme. Ei yhtään lisä kärsimystä hänelle jota oikeesti myös rakastat.... Emme voi kuitenkaan aina itse päättää tai vaikuttaa asioiden kulkuun. Mutta, aihe voi olla ja on jokaiselle jossain vaiheessa ajankohtainen elämässä kuitenkin....
tsau:Friidu - guess who
tomppa2006 kirjoitti:
...missään tapauksessa rupea teitittelemään...
Me ollaan tehty ihan reilusti sinunkaupat.teit sinunkaupat? En mä kyllä vielä tähän päivään mennessä ole tehnyt, tosin lähetän useimmiten isännän kauppaan, heh.
- tomppa2006
guess who kirjoitti:
teit sinunkaupat? En mä kyllä vielä tähän päivään mennessä ole tehnyt, tosin lähetän useimmiten isännän kauppaan, heh.
...Ancelin viestiin...
ssssssssssssssssssss kirjoitti:
heti kärsimyksen astuessa kehiin jotkut alkavat puhumaan elämän päättämisestä. Harvan koko elämä on ilman kärsimystä.
kukaan taida elämänsä läpi taivaltaa ilman kärsimyksiä, mutta kannatan eutanasiaa ja sitä, että ihminen saa itse päättää elämästään.
Jokainen toki tekee omalla kohdallaan ratkaisun omien tuntemustensa ja uskonsa mukaan.guess who kirjoitti:
on kohteliasta esim. kaupassa, että minua teititellään. En todellakaan pane pahakseni sitä, päinvastoin. Suurimmassa osassa Euroopan maista teititellään tuntemattomia, vain pohjoismaissa sinutellaan.
on töissä niin tuttua porukkaa, että saavat sinutella ihan vapaasti.
Helsingissä Stockmannilla minuakin teititellään, ovat selvästikin sivistyneempää väkeä.tomppa2006 kirjoitti:
...missään tapauksessa rupea teitittelemään...
Me ollaan tehty ihan reilusti sinunkaupat.mehän ollaan kavereita, sinutellaan vaan.
- Hymy;))
Anceli kirjoitti:
kukaan taida elämänsä läpi taivaltaa ilman kärsimyksiä, mutta kannatan eutanasiaa ja sitä, että ihminen saa itse päättää elämästään.
Jokainen toki tekee omalla kohdallaan ratkaisun omien tuntemustensa ja uskonsa mukaan.varsinkin jos se on ihmisen oma tahto. Ei ole mielestäni olemassa suurempaa rakkautta silloin kuin ymmärtää että, toinen ei halua enää kärsiä. Vain he jotka pitkään ovat kärsineet tietävät oman sietokykynsä rajat. Kärsimys ei aina jalosta ihmistä. Ihminen voi toivoa myös sitä että, pääsisi pois.....Toki jokainen saa ajatella tästä miten haluaa. Rakkaus on minusta myös armoa joskin toivoa. Mutta, kun ei ole enää toivoa. On jäätävä jäljelle armo.
tsau:Friidu
- guess who
Kunnioitus pitää mielestäni ansaita käytöksellä ja teoilla...Olen tuntenut monta iäkästä, jotka eivät todellakaan kunnioitusta ole ansainneet.
- tomppa2006
...myös paikkansa, että vanhempien ihmisten käytös ja teot ovat useimmiten nuoria järkevämpiä...
- piikkiö'
tomppa2006 kirjoitti:
...myös paikkansa, että vanhempien ihmisten käytös ja teot ovat useimmiten nuoria järkevämpiä...
Ne on hitaampia ja siinä kun ne laahustaa niil on aikaa miettiä ja monesti luopuvat ja alkavat istumaan.
- tomppa2006
piikkiö' kirjoitti:
Ne on hitaampia ja siinä kun ne laahustaa niil on aikaa miettiä ja monesti luopuvat ja alkavat istumaan.
...mitäpä siinä juoksemaan, viisas pääsee vähemmällä...
Kiire menee monasti ohi. kun hetkeksi istuu miettimään, että mitä todella kannattaa tehdä. - guess who
tomppa2006 kirjoitti:
Monesti nuoret ovat huomattavasti järkevämpiä..En ole kunnioittanut kuin äitini isää, joka eli 94-vuotiaaksi. Ikävä kyllä en koskaan nähnyt äidinäitiäni, koska hän kuoli paljon ennen syntymääni...Isänisä ja -äiti olivat mulle aivan outoja tyyppejä, ei mitään lämpimiä suhteita, pelkkiä vanhoja kääkkiä. Isänisästä mielikuva, että hän makasi sängyssä ja haisi sikaarille. Edelleenkään en voi sietää sikaarin hajua, alkaa yököttää.
- tomppa2006
guess who kirjoitti:
Monesti nuoret ovat huomattavasti järkevämpiä..En ole kunnioittanut kuin äitini isää, joka eli 94-vuotiaaksi. Ikävä kyllä en koskaan nähnyt äidinäitiäni, koska hän kuoli paljon ennen syntymääni...Isänisä ja -äiti olivat mulle aivan outoja tyyppejä, ei mitään lämpimiä suhteita, pelkkiä vanhoja kääkkiä. Isänisästä mielikuva, että hän makasi sängyssä ja haisi sikaarille. Edelleenkään en voi sietää sikaarin hajua, alkaa yököttää.
...minäkin arvostan monia nuoria...
Jotenkin vaan minulle vanhemmat ihmiset ovat luotettavampia ja, jos vaan heidän hoksottimensa ovat kunnossa, he saavat kunnioitukseni helpommin. - guess who
tomppa2006 kirjoitti:
...minäkin arvostan monia nuoria...
Jotenkin vaan minulle vanhemmat ihmiset ovat luotettavampia ja, jos vaan heidän hoksottimensa ovat kunnossa, he saavat kunnioitukseni helpommin.että Sinulla on ollut hyviä kokemuksia vanhoista ihmisistä...Viini paranee vanhetessaan, mutta ei ihminen. Sulla on ollut hyvä tuuri, että ne vanhat, jotka olet kohdannut, ovat olleet nuorinakin hyviä ihmisiä.
kasvatuksen miekii oon saanut, mut kyllä joidenkin kohdalla on käynyt niin, ettei miun kunnioitus oo ihan riittäny, vaik kui oon yrittäny. Kyllä mie kunnioitan kaiken ikäisiä, jos vaan ovat sen arvoisia:)))))
- tomppa2006
...on niitä joitten kanssa joutuu puremaan hammasta...
Mutta olen jopa omalla kohdallani huomannut sellaista kunnioitusta minua kohtaan. En ole löytänyt muuta selitystä kuin, että iästä sen täytyy johtua, heh. tomppa2006 kirjoitti:
...on niitä joitten kanssa joutuu puremaan hammasta...
Mutta olen jopa omalla kohdallani huomannut sellaista kunnioitusta minua kohtaan. En ole löytänyt muuta selitystä kuin, että iästä sen täytyy johtua, heh.Jos se siuhun kohdistunut kunnioitus on jotain muuta, ku iästä johtuvaa, aliarvioit ittees vaa..:))))
- tomppa2006
sasus kirjoitti:
Jos se siuhun kohdistunut kunnioitus on jotain muuta, ku iästä johtuvaa, aliarvioit ittees vaa..:))))
...on myös sanonta, että...
Vaatimattomuus kaunistaa.
*hymyilee* tomppa2006 kirjoitti:
...on myös sanonta, että...
Vaatimattomuus kaunistaa.
*hymyilee*hymyn miukii suunpieliin:)))))
- tomppa2006
sasus kirjoitti:
hymyn miukii suunpieliin:)))))
...sanonta...
Hyvin on pullat uunissa, ei pala ei paistu. tomppa2006 kirjoitti:
...sanonta...
Hyvin on pullat uunissa, ei pala ei paistu.kerron yhden, mut vaan yhden:)))
"Opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt, ettet ehdi tehdä kaikkia virheitä itse." :)))))
- ssssssssssssssssss
kouluja oppi päntättiin ajan kanssa päähän, ja mitä vanhempi oli yleensä, sen tietävämpi.
Nythän lie päinvastoin.
Toisaalta, ihmisen teot ja käyttäytyminen tekevät hänestä ihmisen. Senlaisen kuin hän itse pystyy ja haluaa.
Kete nykyisin kunnioitetaan? Suurinta roistoa, useinkin. Hölösuisinta ja eniten liioittelevaa, ja valehtelevaa,- tomppa2006
...arvostan opittua kirjaviisautta...
Sellainen esimerkillä ja omalla kokemuksella kerrottu tieto vakuuttaa minua enemmän.
Nämä nykyajan moottoriturvat eivät saa minun kunnioitusta.
- viivatiina
tätä ketjua mutta tuli mieleen kun ite kerran kans tei aloituksen samasta aiheesta niin mut lytättiin ihan lyttyyn koska mielestäni oon kuitenkin vanhempi ihminen ainakin teinien näkökulmasta mutta ainahan mut on täällä lytätty nyt mää rupeen mielenkiinnolla lukeen minkälaisia vastauksia oot saanu kunnioitan muuten vanhempia ihmisiä mutta täällä kirjoittelevien vanhempien ihmisten mielestä teinien ei pitäis kunnioittaa mua =))))
- sinun mieleen
et voisko olla sinuun kohdistuvan kunnioituksen puutteesta huonosta kirjoitus tai ymmärryr vajeesta kun kirjottaa kuin alakoululainen :))
- viivatiina
sinun mieleen kirjoitti:
et voisko olla sinuun kohdistuvan kunnioituksen puutteesta huonosta kirjoitus tai ymmärryr vajeesta kun kirjottaa kuin alakoululainen :))
vainooja hyökkäsi taidanpa poistua taas mukavammille palstoille ymmärryr sää vaan täällä keskenäs.
- viivatiina
sinun mieleen kirjoitti:
mää teen tässä elämässä paljon muutakin kun kirjoitan ilman pilkkuja ja pisteitä ja johtuen ymmärtämättömyydestäsi kirjoitus tyyliäni kohtaan korjaan: Tein aloituksen vanhempien ihmisten kunnioituksesta. Kysymyksessä ei suinkaan ollut minuun kohdistuvan kunnioituksen puute.
- tomppa2006
...lukeneeni avaustasi, mutta ainakin tuo teini sana pistää tekstissäsi silmään...
En hakenut mitään suurta ikäeroa, vaan ajatukseni oli keskustella nyt vaan yleensä itseään vanhemmista ihmisistä. Ei siis verrata nuorisoa meidän ikäluokkaan.
Ikävää silti, jos keskustelu lytätään. Olisi paljon helpompi jättää vastaamatta kuin pahoittaa toisen mieli. Mutta tää on niin tätä...tätä. - viivatiina
tomppa2006 kirjoitti:
...lukeneeni avaustasi, mutta ainakin tuo teini sana pistää tekstissäsi silmään...
En hakenut mitään suurta ikäeroa, vaan ajatukseni oli keskustella nyt vaan yleensä itseään vanhemmista ihmisistä. Ei siis verrata nuorisoa meidän ikäluokkaan.
Ikävää silti, jos keskustelu lytätään. Olisi paljon helpompi jättää vastaamatta kuin pahoittaa toisen mieli. Mutta tää on niin tätä...tätä.teineistä eikä kaikkia kirjoituksia tarttekkaan muistaa ja mun mielestä saa samasta asiasta tehdä vaikka sata aloitusta mutta nyt vaan tuli ekaks mieleen se nykyään nuorilla ei tunnu olevan kunnioitusta ketään kohtaan ei vanhempia ei ikäisiään ei nuorempia en tietysti voi yleistää mutta joskus aina törmää tapauksiin =)))))
- tomppa2006
viivatiina kirjoitti:
teineistä eikä kaikkia kirjoituksia tarttekkaan muistaa ja mun mielestä saa samasta asiasta tehdä vaikka sata aloitusta mutta nyt vaan tuli ekaks mieleen se nykyään nuorilla ei tunnu olevan kunnioitusta ketään kohtaan ei vanhempia ei ikäisiään ei nuorempia en tietysti voi yleistää mutta joskus aina törmää tapauksiin =)))))
...on neljätoistavuotias poika, joka on siis teini...
Ja aika fiksu poika, samoin kuin sen kaveritkin ovat, ei pahaa sanottavaa. Tiedän kyllä nuo kaupungilla luuhaavat ongelmanuoret ja heidän käytöksensä, mutta jotenkin laitan syyksi heidän vanhempansa, kasvatus ja oppi lähtee kotoa, ei koulusta tai yhteiskunnalta. Näin minä asian näen. - Riituski
tomppa2006 kirjoitti:
...on neljätoistavuotias poika, joka on siis teini...
Ja aika fiksu poika, samoin kuin sen kaveritkin ovat, ei pahaa sanottavaa. Tiedän kyllä nuo kaupungilla luuhaavat ongelmanuoret ja heidän käytöksensä, mutta jotenkin laitan syyksi heidän vanhempansa, kasvatus ja oppi lähtee kotoa, ei koulusta tai yhteiskunnalta. Näin minä asian näen.Hauska seurata keskustelua ja haluan itsékin siihen kommentoida. Mielestäni kunnioitus lähtee molemminpuolisesti, oli ikä mikä tahansa. ´Nuorten kanssa voi myös keskustella, jossa heiltä tulee ylilyöntejä. Joskus se saattaa johtua ihan vanhempien ihmisten provosoinnista. On totta, jos ei kotona ole lasten ja vanhempien välistä kunnioitusta, sitä on vaikea toteuttaa muuallakaan, varsinkin jos on ennakkoluuloinen aikuisten suhteen. Mutta on arvokasta, jos tälläinen nuori tapaa jonkun vieraan aikuisen, joka pysähtyy kuulemaan nuorta, ehkä se saa nuoressa muuttamaan ennakkokäsityksiä aikuisista.
Mitä tulee itseeni, kun kohtaan vanhempia ihmisiä. Olivatpa he ruikuttajia tai myönteisesti ajattelevia ihmisiä, käytökseni on aina heitä kohtaan kunnioittava. Ehkä se johtuu kasvatuksesta, mutta myös siitä, että jokaisesta ihmisestä löytyy aina jotain ainutlaatuista ja arvokasta. - tomppa2006
Riituski kirjoitti:
Hauska seurata keskustelua ja haluan itsékin siihen kommentoida. Mielestäni kunnioitus lähtee molemminpuolisesti, oli ikä mikä tahansa. ´Nuorten kanssa voi myös keskustella, jossa heiltä tulee ylilyöntejä. Joskus se saattaa johtua ihan vanhempien ihmisten provosoinnista. On totta, jos ei kotona ole lasten ja vanhempien välistä kunnioitusta, sitä on vaikea toteuttaa muuallakaan, varsinkin jos on ennakkoluuloinen aikuisten suhteen. Mutta on arvokasta, jos tälläinen nuori tapaa jonkun vieraan aikuisen, joka pysähtyy kuulemaan nuorta, ehkä se saa nuoressa muuttamaan ennakkokäsityksiä aikuisista.
Mitä tulee itseeni, kun kohtaan vanhempia ihmisiä. Olivatpa he ruikuttajia tai myönteisesti ajattelevia ihmisiä, käytökseni on aina heitä kohtaan kunnioittava. Ehkä se johtuu kasvatuksesta, mutta myös siitä, että jokaisesta ihmisestä löytyy aina jotain ainutlaatuista ja arvokasta....mitä minä voin lapselleni antaa...
On omasta mielestäni, että olen ihan aidosti läsnä. Keskustelen ja etenkin kuuntelen mitä hänellä on kerrottavaa. Siis ihan arkisista asioista, ei vaan pelkästään huolista ja murheista. Olla lähellä häntä.
Ehkä joillakin vanhemmilla ihmisillä on elämänkokemuksen tuomaa viisautta, mutta hyvin monilla ikäihmisillä on niin staattinen maailmankuva, ettei heillä ole nykypäivän prosessielämään mitään erityistä annettavaa. Maailma muuttuu jatkuvasti, aivan eri tavalla kuin ennen vanhaan. Hitaasti muuttuvassa maailmassa kokemus on kumuloituvaa viisautta. Nykyisessä nopeasti muuttuvassa maailmassa osa kokemuksesta vanhenee kuin menneiden päivien lehdet.
- tomppa2006
...nyt maalailet meille synkkää tulevaisuuden kuvaa...
Olen tehnyt nuoruudessani paljon virheitä ja ainakin sen olen oppinut, etten tee samaa virhettä uudestaan. Ehkä sekin onkasvamista ja viisautta. Vaikka ei ehkä opikaan yhtä paljon uutta kuin ennen, niin virheitä tulee myös vähemmän.
Avauksessasi on totta toinen puoli. Useimmilla vanhoilla ihmisillä on tosiaan ollut aikaa ja mahdollisuuksia hankkia itselleen viisautta, mutta kaikki eivät ole niin menetelleet. Osa vanhoistakin ihmisistä on ollut aktiivi-iässään taitamattomia, tyhmiä tai muuten asennevammaisia, joten he eivät ole pystyneet saavuttamaan täyttä viisauden tasoa. Siksi meillä on keskuudesamme myös törttöjä vanhuksia.
Meillä essolaisilla tätä ongelmaa ei ole. Me olemme jo nuorina omaksuneet nöyrän asenteen elämän edessä, joten olemme pystyneet ottamaan vastaan kaiken sen viisauden, mitä Essolla on ollut tarjolla. Kylämme nuoret ja vanhat ihmiset kunnioittavat viisauttamme suuresti, koska löydämme helposti ratkaisut kaikkiin ongelmiin. Nöyrinä ihmisinä emme myöskään panttaa tietojamme, ja tämä asenne vielä lisää arvostustamme.- tomppa2006
...nuoruus ja hulluus, vanhuus ja viisaus...
Eikä viisaus asu kaikissa vanhemmissa ihmisissä. Elämän koulut on käytävä kunnolla.
Oispa minuukin kasvatettu niin voisin olla vähän pitempi, mutkun ei kasvatettu niin tapiks jäin :))
Kaikenlaisia neuvoja ja opastuksia kyllä tuli, ja silloinhan lapset oli hiljaa kun vanhemmat puhui.
Ja tuohon kysymykseen ihan mennäkseni, joillain on ja taas toisilla ei.
Sehän riippuu ihan siitä onko vanhemmalla ihmisella ollut elämää josta tuon viisauden olisi ammentanut.
Kun heissäkin on niin monenlaisen kokemuksen omaavia ihmisiä.- tomppa2006
...toisaalta ainkaan kasvatuslaitos ei ole hyväksi, sieltä kun joutuu usein katkaisuhoitoon...
Kyllä se vaikuttaa mitä ihminen on tehnyt ja miten elämänsä viettänyt, ilman muuta on merkitystä mistä se kokemus on peräisin. - hoitsutytär
kun kasvatettiin,isän katse oli veretseisauttava ja pennut riviin,totella piti vaikkei niin kummosia tehtykkään.
He kun olivat sodan nähneitä ja kokeneita ja siitähän saa nyt kuulla,sama levy pyörii,muisti kun pätkii jo.
Vaikka välitänkin vanhemmistani,toinen heistä on supervalittaja,toinen jo määräysvaltansa menettänyt sairaudellisista syistä,olen väsynyt kuuntelemaan kun mikään ei ole hyvin vaikka tekis kaiken heidän hyväkseen.Olen myös ollut hoitamassa vanhuksia monta vuotta ja on ilo hoitaa ihmistä jolla ei ole jalkoja ja silti hänen elämänasenteensa on mitä aurinkoisin.
Mummoissa on eroja,kunnioita niitä sitten mistäkin kulmasta katsoaen,vaikeaa joskus. hoitsutytär kirjoitti:
kun kasvatettiin,isän katse oli veretseisauttava ja pennut riviin,totella piti vaikkei niin kummosia tehtykkään.
He kun olivat sodan nähneitä ja kokeneita ja siitähän saa nyt kuulla,sama levy pyörii,muisti kun pätkii jo.
Vaikka välitänkin vanhemmistani,toinen heistä on supervalittaja,toinen jo määräysvaltansa menettänyt sairaudellisista syistä,olen väsynyt kuuntelemaan kun mikään ei ole hyvin vaikka tekis kaiken heidän hyväkseen.Olen myös ollut hoitamassa vanhuksia monta vuotta ja on ilo hoitaa ihmistä jolla ei ole jalkoja ja silti hänen elämänasenteensa on mitä aurinkoisin.
Mummoissa on eroja,kunnioita niitä sitten mistäkin kulmasta katsoaen,vaikeaa joskus.Omat vanhemmat on haudassa olleet jo monia vuosia.
Äidin viimeisinä vuosina kun pääsin yli siitä etten kelvannut, niin aloin kelpaamaan.
Jotenkin ensin oli niitä kokeiluja kuinka paljon kestän kun äiti oli todella riippuvainen minun läheisyydestäni. Ja hänkin oli sentään ennen erittäin itsenäinen. Vaikea on ihmisen luopua omasta elämästään tyttären käsiin. Eihän niin oikeasti ole tarkoitettu.
Jossain vaiheessa kaikki kääntyi niin että viimeiset vuodet meni tosi hyvin. Ja nyt olen kiitollinen kaikesta siitä että sain olla lopussa tukena.
Isä taas kuoli asuessani kaukana hänen luotaan, siellä kävi kunta kaupassa ja auttamassa häntä.
- GloriaJoy
kylläkin, koska aina on olemassa ihmisiä jotka eivät koskaan kasva aikuisiksi, kypsiksi ja elämänkokemuksellisesti viisaiksi ... suurin osa kylläkin. Ehkä suurin viisaudellinen voimavara ikääntyville on se, että heille on kertynyt nuorempiin verrattuna paaljon perspektiiviä kohdata vaikeuksia, menetyksiä ja kohtalon iskuja, koska ne eivät ole enää yllätyksellisiä, he tietävät, että aika tasoittaa ja maailmassa oleva hyvä on kuitenkin pysyvää ja takaiskut avaavat usein ovia uusille urille: elämä siis on vain kohdattava ilman syyllisiä, ilman suurempia pysyvyyden olettamuksia ja toisaalta on ne keitaatkin .... ja toisaalta arkeen puutuu jos se on vain tasaisuutta ja onnenpotkuja.
- tomppa2006
...taitaa olla riittävästi meriittejä...
Niin ilojen kuin surujen tuomaa kokemusta, joka auttaa eteenpäin elämässä. Samaa mieltä olen kanssasi, että toki joillakin aikuisillakin on paljon kypsymättömyyttä, ikäänkuin se aikuisuus ei olisi koskaan koittanut. Ja se mikä on hieno asia, ettei vanhempien ihmisten seurassa tarvitse miettiä, otetaanko sinut ihan tosissasi, siis useimmiten on juuri näin. Nuoremmat erehtyvät joskus pilailemaan asioilla, joissa ei naurun aihetta ole. Tämä ei tietenkään poista sitä, etteivätkö vanhemmat ihmiset olisi huumorintajuisia ja iloisia. Kunnioitettavaa myös kun ihminen pystyy hymyilemään itselleen.
- bmjnbv
kunnioittamaan jokaista elävää, joka kunnioitukseni ansaitsee. Se ei ole iästä kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565390Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2341576- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3141127Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3061058