Unenpäästäjä Florian, Jari Saxell

alvari.raappavaara

Sujuvasti ajassa liikkuva tarina, jota voi nimittää vaikka fantasiatrilleriksi. Vaikkei se sitä ole, pelkästään. Toinen leimakirves saattaa iskeä nimikkeen "yhteiskunnallinen faktio", osumatta ytimeen kaikenkattavasti.
Mistäkö tässä oikein on kyse, kysyy hämmentynyt lukija? Polttavan ja pelottavan ajankohtaisesta scifistä, pinnalta katsoen. Perusongelmana on unien häviäminen Euroopan ihmisiltä. Unessa ollaan, mutta unet puuttuvat. Onko uni tässä jonkin muun symboli, vaikkapa empatiakyvyn, jää lukijan mietittäväksi.
Harvat unien palautamiseen kykenevät löytyvät Romanian romanien joukosta. Heitä edustava Florian on päätynyt Helsinkiin ja ansaitsee elantonsa itsenimettynä unitohtorina, joka hyvää korvausta vastaan antaa ihmisille unia. Tunkeutuen samalla heidän tajuntaansa ja jakaen unikokemuksen jatkumon.
Tämän pintatarinan yhteydessä Saxell kertoo paljon muuta. Romanien historiaa niin Suomesta kuin Keskieuroopasta. Hitlerin tuhoamisleireistä Espoon mustalaissiirtolaisten parakkikylään ja Mustalaislähetyksen lastenkotiin.
Rakkaudestakin on kyse, ja tuhoutumisesta. Niin Ceausescujen perhedynastian kuin poliisi Nuortaman papan Romanian kauppaan erikoistuneen tuonti- ja kustannusfirman.
Saxell piirtää tarkkoja tuokioita ajassa, kesästä -44 Itä-Karjalassa aina tulevaan joulukuuhun Helsingissä. Vaikkapa näkymä entisestä bisnesmiehestä kiertämässä maan kirjastoja ja keräämässä, ostaen ja varastaen, aikoinaan kustantamiaan Elene Ceausescun "tiede"-kirjoja pois hyllyistä. Tai kuvaus mediapersoona Nuutista, joka levittää politiikkaan ja bisnekseen ilosanomaa laman siunauksellisuudesta. Haluten kuitenkin välillä päästä takaisin uniin, kadonneisiin.
Kauniilla, runollisella ja tarkalla kielellä kirjoitettu raskas, surullinen ja kylmä kirja. Ehdottomasti lukemisen arvoinen.

3

541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+20

Muuten hyvä mutta kirjailijan nimi on JANI SAXELL

• ar itse

suokaa anteeksi

• anagrammi
        ar itse kirjoitti:

suokaa anteeksi

Axel Siljan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2640
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1450
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe