Elikkäs millaisen matkan haluaisit tehdä. Minua on kiehtonut ajatus ajaa autolla ensin Osloon ja sieltä sitten laivalla Färsaarille, josta pienkoneella Reykjavikiin. En tietty keksi tähän hätään mitä siellä tekisin, mutta kai ne paikalliset siellä jotain keksisivät.
Millaisen matkan haluaisit tehdä
40
498
Vastaukset
- Teemuna
Route 66, se olis siinä. Taidanpa vielä lähitulevaisuudessa sen koluta.
ajaa niitä tuhansien kilometrien preerioita? Olen käynyt muutamassa kolkassa USA:ssa ja voin sanoa, että jos nyt ei Kalliovuorille ole menossa tai pohjoiseen, niin aika yksitoikkoinen on maisema. Ja joka paikassa se saatanan sama pitkä suora katu, jonka varressa omakotitalot ja verstaat. Hitto, että oli tylsää ajaa Orlandossa 11 km yhtä esikaupunkiväylää, joka ei muuttunut koko aikana miksikään. Ja sekin aivan Disney Wordin vieressä.
- Teemuna
Teotwawki kirjoitti:
ajaa niitä tuhansien kilometrien preerioita? Olen käynyt muutamassa kolkassa USA:ssa ja voin sanoa, että jos nyt ei Kalliovuorille ole menossa tai pohjoiseen, niin aika yksitoikkoinen on maisema. Ja joka paikassa se saatanan sama pitkä suora katu, jonka varressa omakotitalot ja verstaat. Hitto, että oli tylsää ajaa Orlandossa 11 km yhtä esikaupunkiväylää, joka ei muuttunut koko aikana miksikään. Ja sekin aivan Disney Wordin vieressä.
Olet osin oikeassa, mutta nykyisiä preerioita suoraan halkovia moottoriteitä en haluaisikaan ajaa.
Wikipedia kirjoittaa näin:
Route 66, U.S. Route 66 oli tunnettu valtatie Yhdysvalloissa. 11. marraskuuta 1926 perustettu Valtatie 66 oli yksi alkuperäisiä liittovaltion valtateitä, vaikka kyltit pystytettiin vasta seuraavana vuonna. Se kulki alun pitäen Chicagosta, Illinois'sta Missourin, Kansasin, Oklahoman, Texasin, New Mexicon ja Arizonan läpi päättyen Santa Monican hiekkarannoille Kaliforniaan. Reitin kokonaispituus oli 2 347 mailia (3 755 km).
Historic Route 66 -kyltti
Route 66 oli tärkeä vaellusreitti länteen ja vahvisti reitin varrella olleiden yhdyskuntien taloutta. Maantie toi vaurautta, ja ihmiset olivat valmiita taistelemaan tien puolesta Interstate Highway Systemin käyttöönoton yhteydessä.
U.S. 66 lakkautettiin virallisesti vuonna 1985. Tällöin päätettiin ettei tiellä enää ollut merkitystä koska Interstate Highway System oli korvannut sen. Tiestä löytyy vielä osia nimellä "Historic Route 66". Maisemareitti kiemurtelee eri osavaltioissa Chicagosta, Santa Monicaan. Tämä jo osin käytöstä poistettu reitti on merkitty uudelleen karttoihin tällä uudella nimellä. Teemuna kirjoitti:
Olet osin oikeassa, mutta nykyisiä preerioita suoraan halkovia moottoriteitä en haluaisikaan ajaa.
Wikipedia kirjoittaa näin:
Route 66, U.S. Route 66 oli tunnettu valtatie Yhdysvalloissa. 11. marraskuuta 1926 perustettu Valtatie 66 oli yksi alkuperäisiä liittovaltion valtateitä, vaikka kyltit pystytettiin vasta seuraavana vuonna. Se kulki alun pitäen Chicagosta, Illinois'sta Missourin, Kansasin, Oklahoman, Texasin, New Mexicon ja Arizonan läpi päättyen Santa Monican hiekkarannoille Kaliforniaan. Reitin kokonaispituus oli 2 347 mailia (3 755 km).
Historic Route 66 -kyltti
Route 66 oli tärkeä vaellusreitti länteen ja vahvisti reitin varrella olleiden yhdyskuntien taloutta. Maantie toi vaurautta, ja ihmiset olivat valmiita taistelemaan tien puolesta Interstate Highway Systemin käyttöönoton yhteydessä.
U.S. 66 lakkautettiin virallisesti vuonna 1985. Tällöin päätettiin ettei tiellä enää ollut merkitystä koska Interstate Highway System oli korvannut sen. Tiestä löytyy vielä osia nimellä "Historic Route 66". Maisemareitti kiemurtelee eri osavaltioissa Chicagosta, Santa Monicaan. Tämä jo osin käytöstä poistettu reitti on merkitty uudelleen karttoihin tällä uudella nimellä.tarinaa, sillä tiesin tuon muusta lähteestä. Voihan se olla kiinnostavaa nähdä osia siitä reitistä, mutta koko reitin käyminen läpi voisi olla uuvuttava tai puuduttava kokemus. USA:n pikkukaupungit ovat loppujen lopuksi aika samanlaisia riippumatta siitä, missä päin maata ollaan. Se johtuu siitä, että ne on rakennettu suurin piirtein samaan aikaan.
- Teemuna
Teotwawki kirjoitti:
tarinaa, sillä tiesin tuon muusta lähteestä. Voihan se olla kiinnostavaa nähdä osia siitä reitistä, mutta koko reitin käyminen läpi voisi olla uuvuttava tai puuduttava kokemus. USA:n pikkukaupungit ovat loppujen lopuksi aika samanlaisia riippumatta siitä, missä päin maata ollaan. Se johtuu siitä, että ne on rakennettu suurin piirtein samaan aikaan.
Niin varmaan, mutta kahdeksan osavaltiota matkan varrella, joten eiköhän siitä aika kattavan kuvatuksen mieleensä saa, varsinkin matka-ajan ollessa noin kaksi kuukautta.
- Hi! Way!
Teemuna kirjoitti:
Niin varmaan, mutta kahdeksan osavaltiota matkan varrella, joten eiköhän siitä aika kattavan kuvatuksen mieleensä saa, varsinkin matka-ajan ollessa noin kaksi kuukautta.
sinulle linkki eräälle hyödylliselle? sivulle: http://route66.backroadsplanet.com/route-66-directions.html'
- Hi!
Hi! Way! kirjoitti:
sinulle linkki eräälle hyödylliselle? sivulle: http://route66.backroadsplanet.com/route-66-directions.html'
uus yritys...http://route66.backroadsplanet.com/route-66-directions.html
- Teemuna
Hi! Way! kirjoitti:
Kiitos, toi oli hyvä linkki. BTW, ajattelin vuokrata sieltä asuntoauton tolle reitille ja sen mahdollistaa muun muassa Nordic Ferry Center.
- Hi!
Teemuna kirjoitti:
Kiitos, toi oli hyvä linkki. BTW, ajattelin vuokrata sieltä asuntoauton tolle reitille ja sen mahdollistaa muun muassa Nordic Ferry Center.
On niitä amerikassakin historiallisesti kiinnostavia reittejä. Vaikka eivät olekaan ihan roomalaisten valtateiden ikäisiä. :)
Hyvää matkaa! - Teemuna
Hi! kirjoitti:
On niitä amerikassakin historiallisesti kiinnostavia reittejä. Vaikka eivät olekaan ihan roomalaisten valtateiden ikäisiä. :)
Hyvää matkaa!Kiitos. Matkan toteuttaminen vaatii todellista kiinnostusta ja briorisoinia muiden matkakohteiden välillä. Kiinnostusta ainakin riittää.
Teemuna kirjoitti:
se voisi olla kiinnostavaa. Kalliovuoret ja lähinnä Coloradon länsiosa olisi kiva nähdä. Eräällä vanhalla tutulla oli siellä aikoinaan kesämökki. Olisi ollut kiva joskus vierailla siellä hänen luonaan, mutta valitettavasti hänen pumppunsa tilttasi ja se sitten jäi. Hän vain sanoi, että siellä on loistavat olosuhteet harrastaa sekä murtsikaa, että laskettelua.
- Teemuna
Teotwawki kirjoitti:
se voisi olla kiinnostavaa. Kalliovuoret ja lähinnä Coloradon länsiosa olisi kiva nähdä. Eräällä vanhalla tutulla oli siellä aikoinaan kesämökki. Olisi ollut kiva joskus vierailla siellä hänen luonaan, mutta valitettavasti hänen pumppunsa tilttasi ja se sitten jäi. Hän vain sanoi, että siellä on loistavat olosuhteet harrastaa sekä murtsikaa, että laskettelua.
Canadassa 'vierailuni' on jäänyt ainoastaan pikaiseen Halifaksissa käyntiin pimeällä. Jenkeissä sitävastoin New Orleans oli ikimuistoinen kokemus ranskalais- kortteleineen ja jazz-klubeineen.
Teemuna kirjoitti:
Canadassa 'vierailuni' on jäänyt ainoastaan pikaiseen Halifaksissa käyntiin pimeällä. Jenkeissä sitävastoin New Orleans oli ikimuistoinen kokemus ranskalais- kortteleineen ja jazz-klubeineen.
sitä pohjoista Kanadaa, joten kun siellä on käynyt, on sekin joitain. Ja New Orleans varmasi kokemisen arvoinen reissu.
Itse olen ollut Bostonissa, Detroitissa, Atlantassa ja Orlandossa FL. Siis paljon olisi vielä nähtävää.:-)- Teemuna
Teotwawki kirjoitti:
sitä pohjoista Kanadaa, joten kun siellä on käynyt, on sekin joitain. Ja New Orleans varmasi kokemisen arvoinen reissu.
Itse olen ollut Bostonissa, Detroitissa, Atlantassa ja Orlandossa FL. Siis paljon olisi vielä nähtävää.:-)Totta, hiton paljon olis koettavaa, mutta kun ikä ei riitä. Kolmenkymmenen vuoden aikana on tullut työmatkoilla reissattua pitkin ja poikin, lisäksi lomamatkat. Nyt olis aikaa, mutta on tiettyjä sidonnaisuuksia (hallinnollisia) jotka pitää mut vielä paikallaan pitemmiltä reissuilta.
Teemuna kirjoitti:
Totta, hiton paljon olis koettavaa, mutta kun ikä ei riitä. Kolmenkymmenen vuoden aikana on tullut työmatkoilla reissattua pitkin ja poikin, lisäksi lomamatkat. Nyt olis aikaa, mutta on tiettyjä sidonnaisuuksia (hallinnollisia) jotka pitää mut vielä paikallaan pitemmiltä reissuilta.
nyt paikallaan raha.:-) Mutta kyllä se tässä valkeaksi muuttuu tämäkin tilanne ajan kanssa. Olen tehnyt työmatkoja elämäni aikana niin paljon ympäri maailmaa, että ei ole niin väliksi vaikka tässä ei ikinä enää pääsisi mihinkään, mutta Belgiaan ainakin on vielä mentävä, sillä siellä aletaan pian valmistella häitä. Tyttäreni (3) muuttivat sinne äitinsä kanssa n. 10 vuotta sitten teineinä. He käyvät säännöllisesti minua katsomassa, mutta itse en ole päässyt heitä katsomaan vielä sinne. Toki olen kolunnut noita Keski-Euroopan vanhoja kaupunkeja työmatkoillani, mutta ei se ole sama asia kuin lomamatka. Majoitus on totta kai ilmainen, jos sinne menisin.
- Teemuna
Teotwawki kirjoitti:
nyt paikallaan raha.:-) Mutta kyllä se tässä valkeaksi muuttuu tämäkin tilanne ajan kanssa. Olen tehnyt työmatkoja elämäni aikana niin paljon ympäri maailmaa, että ei ole niin väliksi vaikka tässä ei ikinä enää pääsisi mihinkään, mutta Belgiaan ainakin on vielä mentävä, sillä siellä aletaan pian valmistella häitä. Tyttäreni (3) muuttivat sinne äitinsä kanssa n. 10 vuotta sitten teineinä. He käyvät säännöllisesti minua katsomassa, mutta itse en ole päässyt heitä katsomaan vielä sinne. Toki olen kolunnut noita Keski-Euroopan vanhoja kaupunkeja työmatkoillani, mutta ei se ole sama asia kuin lomamatka. Majoitus on totta kai ilmainen, jos sinne menisin.
Mulla tullut tavaksi lähteä keväällä tekemään pikku, viikonlopun trippi eteläiseen eurooppaan. Kesällä sitten asunto-autolla pitempi tournee ja talvella kaukomaille pariksi viikoksi. Tosin tänä vuonna plussana Rooman reissu vielä syksyllä, putkella.
Teotwawki kirjoitti:
Itse olen ollut Bostonissa, Detroitissa, Atlantassa ja Orlandossa FL. Siis paljon olisi vielä nähtävää.:-)Välilaskupaikkoja.
Em. Kaakkois-Kanadaa ja vm. jenkkilän koilliskulmalla!
Naapureita ovat.Teemuna kirjoitti:
Mulla tullut tavaksi lähteä keväällä tekemään pikku, viikonlopun trippi eteläiseen eurooppaan. Kesällä sitten asunto-autolla pitempi tournee ja talvella kaukomaille pariksi viikoksi. Tosin tänä vuonna plussana Rooman reissu vielä syksyllä, putkella.
ko koko ajan pitää reissussa olla.:-D
laiska-lasse kirjoitti:
Välilaskupaikkoja.
Em. Kaakkois-Kanadaa ja vm. jenkkilän koilliskulmalla!
Naapureita ovat.tuo tiedossa ja Euroopasta lennetään Usaan pohjoista reittiä. Esim. Köpiksestä lähdetään pohjois-luoteeseen Norjan rannikkoa ja Grönlannin eteläkärjen ohi ja sitten vasta käännytään Kanadan itärannikkoa alas. Olen tämän tripin tehnyt muutaman kerran.
Olimme suunnitellet pallon ympärikiertämistä runsaan ajan kanssa rinkat selässä.
Kun puitteet, lähinnä ajallinen riippumattomuus puutteen torjunnasta, antoi mahdollisuuden, tuli kuvaan mukaan jostain sukupolvien takaa hypännyt geneettinen sairaus.
Alustav suunnitelma vei meidät Espanjasta Argentiinaan.
Siltä hiljalleen sik-sakkia pohjoiseen.
Väli-Amerikka ja Jenkkillän ja Kanadan länsirannikkoa ylöspäin sekä sopivasta kohdasta Japaniin.
Kaukoitä ja Tyynen meren saaristoa tilanteen mukaa tutkaillen.
Muslimaat välttäen Etelä-Afrikkaan ja sieltä maun mukaan pohjoiseen ja Espanjaan.
Aika-arvio liikkui 3:n ja 6:n kuukauden välillä.
Toki oli varauduttava myös retken keskeyttämiseen jos siltä olisi tuntunut.
Vaimosta ei ole enää rinkan kantajaksi eikä hän voi ottaa kuvaamani reisun vaatimaa estolääkitystä
Olimme muutaman vuoden myöhässä.
Nyt teemme niitä matkoja joita haluamme terveyden asettamien rajojen puitteissa.Minulle riittää jos nyt pääsisin kotiin. Omalle mökille omaan saunaan omaan metsään omia puita halaisin. Maailmaa olen nähnyt ja ulkomaalaisia tavannut riittävästi, enää vain kotiin kaipaan pohjois-pohjanmaalle. Vasta sitten kesällä, snif snif...
autolla Helsingistä ensin Turkuun ja sitten laivamatkan jälkeen Tukholmasta Oslon kautta Bergeniin. Koko matka tietä E 18. Bergen on mielenkiintoinen kaupunki ja jos sinne menee maateitse tulee samalla ylittäneeksi Keski-Norjan vuoriston, joka on korkeimmillaan siinä kohtaa maata. (tai vähän pohjoisempana) Mutta any ways, Bergen on myös Euroopan sateisin kaupunki, jossa sataa 200 vuorokautena vuodessa. Eli on hyvää tuuria, jos sinne sattuu sateettomana aikana menemään. Ajomatkaa tuli n. 2300 km.
sitten haluasi. No, kyllä minustakin olisi kiva mennä Reykjavikiin. Muita mielenkiintoisia paikkoja olisi Uruguay, Vladivostok, Uusi Seelanti ja aina niin kodikas Irlanti. Irlannissa olen käynyt ja se oli rakkautta ensi silmäyksellä.
- Soitin vaan
odottelen ja suuntaan Andalusian kiertomatkalle. Yksi haave on Norjan vuonot ja ne kuuluisat risteilyt, osaanko kirjoittaa...Hurtiguten tai sinne päin...
Soitin vaan kirjoitti:
odottelen ja suuntaan Andalusian kiertomatkalle. Yksi haave on Norjan vuonot ja ne kuuluisat risteilyt, osaanko kirjoittaa...Hurtiguten tai sinne päin...
todella upeita. Pisimmän etäisyys rannikosta sisämaahan ylettyy yli sadan km:n matkan. E 18 tien varressa ennen Bergeniä on muuten maailman toiseksi pisin maatunneli (vesien ali on pitempiä) 24,5 km. Jännä kokemus sekin.
Miksei Espanjaakin olisi mukava kierrellä, mutta kerran siellä käyneenä, haluaisin jo nähdä sellaista, mitä en ole aiemmin nähnyt.
Valkealla oriilla ratsastaisin kotikylän raitilla,ylläni ketun metsästys asu,nostaisin kohteliaasti päähinettä vastaantuleville tuntemattomille,aika sika hieno juttu
paikkoja minne matkustaa.. muutama reissu tehty, sitäkin enemmän tekemättä!
Vastaan, oman pään sisään, on siellä toisinaan sellanen sekamelska ;)- s_a
pisin matka on omaan minuuteensa, ja varmaan mielenkiintoisinkin, ehkä myös vaikein.
s_a kirjoitti:
pisin matka on omaan minuuteensa, ja varmaan mielenkiintoisinkin, ehkä myös vaikein.
tuon hyvin!
- ...
Aikanaan kiinnostikin Islanti. Mutta tosiaan, en keksinyt millään, mitä ihmettä siellä tekisi. Jäi käymättä. Ja taitaa jäädä tulevaisuudessakin käymättä.
Mua kiinnostaa Australia, Kiina, Afrikan maat. Kuuba tai Meksiko ei nyt, liian levottomia.
Mutta, matkasuunnitelmat on pian tehty, kun kattoo lompakkoon. :(((((((((((((((((((((((((
=DW= - Kauvas
reissulle tänne: http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=69.687618,-132.099609&spn=0,100.898437&z=4&layer=c&cbll=69.682313,-148.709772&panoid=Y2MjYWLQ0iYI84JxiA_9NQ&cbp=12,171.73,,0,1.94
- tanj a
Australia, Uusi-Seelanti, Uusi-Kaledonia ja Naurun tasavalta. Viimeisin kiehtoisi eniten.
- Heikunkeikku
Helppo vastata.
Olisin todella ilooooonen, jos voisin lähteä Veneellä täältä Vaasasta ihan rannan myötäisesti kohti etelää.
Kieppua Turun saaristossa ja sitten Ahvenanmaan saaristossa ja mitä kaikkea siellä onkaan.
Yöpyä veneessä ja laittaa siellä myös ruokaa. Olla pysähdyksissä, jonkun saaren kupeessa niin kauan, kuin hutsituttaa ja sitten taas lähteä eteenpäin.
Valokuvailla maisemia, kiikaroida ja köllöttää naama tuulen hiveltävänä.
Vene pitäisi olla ehdottomasti turvallinen, tukeva ja veneen kuljettajan pitäisi tosiaan osata asiansa.
Oih, miten ihanaa semmonen olis. Nepalia ja Bhutania olen ajatellut jo vuosia, mutta mies ei pidä pitkistä lentomatkoista, koska hän haluaa polttaa tupakan muutaman tunnin välein. 4 vuotta sitten suunnittelin matkaa sinne, mutta matkatoimisto ei pystynyt takaamaan, että välipysähdyksellä Abu Dabissa pääsisi tupakalle, niin matka piti unohtaa. Menimme sitten Karpaateille Transsylvaniaan. Tupakkatauko oli Kööpenhaminassa. Nyt tekisi taas mieli Himalajalle. Täytyy kysyä jotain naisystävää matkalle. Taitavat kaikki olla Antalaya-Lanzarote-tyyppiä. Yksin en viitsi lähteä.
Kakkosvaihtoehtoina mulla olis Islantia, Slovakiaa, Pariisia ja Riikaa.- 1,2,2,3,2,1
Moskova Peking
1,2,2,3,2,1 kirjoitti:
Moskova Peking
Ei junamatka ole lainkaan huono vaihtoehto, mutta kukaan ei vaan lähtis mun seuraksi. Ei lähde mun mies, eikä kukaan naisystävänikään useita vuorokausia kestävälle junamatkalle.
Tässä on siitä kuvaus.
http://www.youtube.com/watch?v=tmZDidTm4A8&feature=related- on hyvä
En minkäänlaista matkaa, turhaa kerskakulutusta ja ympäristömme tuhoamista koko matkailu. Kaikkinainen huvimielessä tapahtuva liikkuminen, ellei se tapahdu lihasvoimin, tulisi lailla kieltää.
- Teemuna
Olisipa mullakin noin onnellinen olotila. Kun sen saavuttaisin, ei tulisi mieleenkään kyseenalaistaa muiden ihmisten edesottamuksia.
- saavutettavissa
Teemuna kirjoitti:
Olisipa mullakin noin onnellinen olotila. Kun sen saavuttaisin, ei tulisi mieleenkään kyseenalaistaa muiden ihmisten edesottamuksia.
"Sisältäni portin löysin
melkein huomaamattoman.
Kun sen läpi hiljaa nousen,
näen toisin maailman."
(Pekka Streng)
Matkailu on vain hetken lohdun hakemista nykyihmisen tympeään arkeen. Toiset hakee lohtua pullosta. Kumpikin yhtä huonoja keinoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394973Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734209Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162087MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401888- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711473OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921193
- 941144