Menin ulkomailla naimisiin ja otin mieheni sukunimen. Kun nyt Suomessa virallistan avioliiton ja muutan sukunimeni, niin minne kaikkialle maistraatti siitä ilmoittaa? Pitääkö esim. opiskelu- ja työpaikalle itse ilmoittaa sukunimen vaihdosta vai tuleeko tieto heille automaattisesti?
SUKUNIMEN VAIHTO
3
1014
Vastaukset
- ....
Kysy maistraatista!
- moneen paikkaan...
Työpaikalle, opiskelupaikkaan ym. pitää itse ilmoittaa nimenmuutoksesta. Maistraatista tieto menee kyllä pankkiin (ainakin minulla meni), mutta esim. uudet pankki- ja luottokortit pitää silti tilata itse. Kelalle tieto menee myös ja jos sinulla on kuvaton Kela-kortti, saat uuden kortin uudella nimelläsi automaattisesti. Jos sinulla taas on kuvallinen kortti niin silloin sinun pitää erikseen soittaa Kelaan ja pyytää uutta korttia. Luonnollisesti myös esim. kirjastoihin, lehtiin yms. pitää nimenmuutoksesta ilmoittaa itse.
- aurorr
Kiitos kummastakin vastauksesta, olenkin maanantaina maistraattiin paperit viemässä, halusin vain etukäteen udella :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732805
- 632694
- 681792
- 241637
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä151568- 201560
- 151412
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229