Edes merkkikorjaamot eivät näköjään osaa korjata niitä enää. Tässä siitä hyvä esimerkki.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9527677
Jonkun valmistajan pitäisi ruveta myymään yksinkertaisemmalla tekniikalla varustettuja autoja. 80-luvulla tehtiin varmaan kautta aikain lujimmat autot ja niitä osasivat korjata jopa merkkikorjaamotkin. Nyt näyttää asia olevan toisin. Osia vaan vaihdellaan ja ammattitaito on huonoissa kantimissa. Laskuttaa kyllä osataan vaikka vikaa ei saada edes korjattua.
Nykyautojen laatu on mennyt alaspäin
70
1961
Vastaukset
- huhhuhhuu
Minua 80-luvun tekniikalla valmistetusta autosta!
- Ervo A
Juuri tämän vuoksi minä ajankin 90-luvun alun perusteellisesti huolletulla autolla, jossa ei käytännössä ole tätä uutta tietotekniikkaa. Auto on vieläkin lähes uudenoloinen vaikka sen puunaaminen ei ole minulle mikään itsetarkoitus. Miksi hankkisin itselleni ehdoin tahdoin hankaluuksia ja järjetöntä rahanmenoa? En minkään takia. Minä olen Onnellinen mies, kirjoittanut Arto Paasilinna.
- muu niminerkki
Kyllä viiskytluvulla oli parempia ja jämäkämmin tehtyjä autoja, kun -80 luvulla. Siirrytään suoraan takaisin viiskytluvulle.
Hevonen se vasta hyvä olikin muuten... - luotettavuus kärsii
tulevaisuudessa tulee olemaan suuria ongelmia autojen kanssa kun niitä nyt jo on noin paljon. Kun pistetään yhä enenevässä määrin tietotekniikkaa autoon niin luotettavuus kärsii takuuvarmasti varsinkin pohjolan pakkasissa. Monta uudenkarheaa autoa on näkynyt hinauksessa tänä ja viime talvena kovien pakkasten vuoksi.
- siis huonoa muistia
Taas on aika kullannut muistot.
Wanhaan hywään aikaan, joskus 70/80 -lukujen vaihteessa, näytti kovempien pakkasten tullen aina kohtuullisen iso osa autoilijoista siirtyvän suosiolla julkisen liikenteen kannattajaksi. Sillä, ettei autoja saanut käyntiin, saattoi olla jotain tekemistä asian kanssa. Eihän etenkään vanhempien autojen tapauksessa todellakaan ollut mikään itsestäänselvyys, että auton saa käyntiin jopa -20°C pakkasella.
Ja vielä 90-luvulla, etenkin lamavuosina, tien poskeen hyytyi hurjia määriä autoja syksyn ensimmäisillä kosteilla keleillä, ensimmäisessä lumimyräkässä ja ensimmäisillä kunnon pakkasilla. Autoja saattoi olla Kehä I varrella tasaisesti 1-2 km välein ripoteltuna. Toki tuolloin on osaltaan ollut vaikuttamassa myös huono huolto. Parhaina "juppivuosina" moni kehui, ettei autoa kannata huoltaa kertaakaan, ei edes öljyjä vaihtaa, koska se kuitenkin menee vaihtoon viimeistään 2 vuotiaana... -> yllättävän moni näistä hyytyneistä oli mallia "premium".
Ei 2000 luvun puolella ole vielä näkynyt tien poskessa lähellekään yhtä suuria määriä "marjanpoimijoita", ei edes tämän ja viime talven pahoina & yllättävän aikaisin alkaneina talvikeleinä. Ja silloinkin, kun hyytyneitä näkee, niin aika usein kyseessä on jo vanhempi malli. - allekirjoittaja
siis huonoa muistia kirjoitti:
Taas on aika kullannut muistot.
Wanhaan hywään aikaan, joskus 70/80 -lukujen vaihteessa, näytti kovempien pakkasten tullen aina kohtuullisen iso osa autoilijoista siirtyvän suosiolla julkisen liikenteen kannattajaksi. Sillä, ettei autoja saanut käyntiin, saattoi olla jotain tekemistä asian kanssa. Eihän etenkään vanhempien autojen tapauksessa todellakaan ollut mikään itsestäänselvyys, että auton saa käyntiin jopa -20°C pakkasella.
Ja vielä 90-luvulla, etenkin lamavuosina, tien poskeen hyytyi hurjia määriä autoja syksyn ensimmäisillä kosteilla keleillä, ensimmäisessä lumimyräkässä ja ensimmäisillä kunnon pakkasilla. Autoja saattoi olla Kehä I varrella tasaisesti 1-2 km välein ripoteltuna. Toki tuolloin on osaltaan ollut vaikuttamassa myös huono huolto. Parhaina "juppivuosina" moni kehui, ettei autoa kannata huoltaa kertaakaan, ei edes öljyjä vaihtaa, koska se kuitenkin menee vaihtoon viimeistään 2 vuotiaana... -> yllättävän moni näistä hyytyneistä oli mallia "premium".
Ei 2000 luvun puolella ole vielä näkynyt tien poskessa lähellekään yhtä suuria määriä "marjanpoimijoita", ei edes tämän ja viime talven pahoina & yllättävän aikaisin alkaneina talvikeleinä. Ja silloinkin, kun hyytyneitä näkee, niin aika usein kyseessä on jo vanhempi malli.kyllä tienposkessa sesovista valtaosaa edustaa juuri -80/-90 luvun autot. Harvemmin uudehkoja autoja näkyy siellä, vaikkakin niitä myös joskus.
- takaisin vanhaan
siis huonoa muistia kirjoitti:
Taas on aika kullannut muistot.
Wanhaan hywään aikaan, joskus 70/80 -lukujen vaihteessa, näytti kovempien pakkasten tullen aina kohtuullisen iso osa autoilijoista siirtyvän suosiolla julkisen liikenteen kannattajaksi. Sillä, ettei autoja saanut käyntiin, saattoi olla jotain tekemistä asian kanssa. Eihän etenkään vanhempien autojen tapauksessa todellakaan ollut mikään itsestäänselvyys, että auton saa käyntiin jopa -20°C pakkasella.
Ja vielä 90-luvulla, etenkin lamavuosina, tien poskeen hyytyi hurjia määriä autoja syksyn ensimmäisillä kosteilla keleillä, ensimmäisessä lumimyräkässä ja ensimmäisillä kunnon pakkasilla. Autoja saattoi olla Kehä I varrella tasaisesti 1-2 km välein ripoteltuna. Toki tuolloin on osaltaan ollut vaikuttamassa myös huono huolto. Parhaina "juppivuosina" moni kehui, ettei autoa kannata huoltaa kertaakaan, ei edes öljyjä vaihtaa, koska se kuitenkin menee vaihtoon viimeistään 2 vuotiaana... -> yllättävän moni näistä hyytyneistä oli mallia "premium".
Ei 2000 luvun puolella ole vielä näkynyt tien poskessa lähellekään yhtä suuria määriä "marjanpoimijoita", ei edes tämän ja viime talven pahoina & yllättävän aikaisin alkaneina talvikeleinä. Ja silloinkin, kun hyytyneitä näkee, niin aika usein kyseessä on jo vanhempi malli.puhuu kun pitäisi bisnestä tehdä. Olen täysin eri miltä. 2000-luvun autot ne vasta viallisia ovat ja tämä on kuultu autoteknikon suusta joka on päivittäin niiden kanssa tekemisissä ja sama sama viesti tulee nettipalstoilta kun lukee omistajien ongelmista. 80-luvun japsiautojen (varsinkin Toyota) luotettavuutta ei voita mikään. Myös Volvo 240 ja MB W123 ja 124 ovat kestävyydessä ja luotettavuudessa kaikkien aikojen kestävimmät autot. Nykyautot on paperia niiden rinnalla.
Ostakaa vaan näitä 2000 lukulaisia = merkkikorjaamojen rahastusautomaatteja ja maksakaa itsenne kipeäksi. - korjaamolle
allekirjoittaja kirjoitti:
kyllä tienposkessa sesovista valtaosaa edustaa juuri -80/-90 luvun autot. Harvemmin uudehkoja autoja näkyy siellä, vaikkakin niitä myös joskus.
Jatkuvasti näkyy hinausauton kyydissä uudehkoja ja suurin osa audeja.
- omistavat
allekirjoittaja kirjoitti:
kyllä tienposkessa sesovista valtaosaa edustaa juuri -80/-90 luvun autot. Harvemmin uudehkoja autoja näkyy siellä, vaikkakin niitä myös joskus.
yleensä nykyajan persaukiset luuserit jotka eivät osaa pitää autostaankaan huolta eikä ole rahaa huollattaa sitä muuallakaan. Ei tarvitse kenenkään ihmetellä jos noita satase-kaksi maksaneita autoja viruu tienposkissa. Harvoin niissä on vakuutuksiakaan puhumattakaan käyttömaksuista maksettuna.
- vanha ja viisas
siis huonoa muistia kirjoitti:
Taas on aika kullannut muistot.
Wanhaan hywään aikaan, joskus 70/80 -lukujen vaihteessa, näytti kovempien pakkasten tullen aina kohtuullisen iso osa autoilijoista siirtyvän suosiolla julkisen liikenteen kannattajaksi. Sillä, ettei autoja saanut käyntiin, saattoi olla jotain tekemistä asian kanssa. Eihän etenkään vanhempien autojen tapauksessa todellakaan ollut mikään itsestäänselvyys, että auton saa käyntiin jopa -20°C pakkasella.
Ja vielä 90-luvulla, etenkin lamavuosina, tien poskeen hyytyi hurjia määriä autoja syksyn ensimmäisillä kosteilla keleillä, ensimmäisessä lumimyräkässä ja ensimmäisillä kunnon pakkasilla. Autoja saattoi olla Kehä I varrella tasaisesti 1-2 km välein ripoteltuna. Toki tuolloin on osaltaan ollut vaikuttamassa myös huono huolto. Parhaina "juppivuosina" moni kehui, ettei autoa kannata huoltaa kertaakaan, ei edes öljyjä vaihtaa, koska se kuitenkin menee vaihtoon viimeistään 2 vuotiaana... -> yllättävän moni näistä hyytyneistä oli mallia "premium".
Ei 2000 luvun puolella ole vielä näkynyt tien poskessa lähellekään yhtä suuria määriä "marjanpoimijoita", ei edes tämän ja viime talven pahoina & yllättävän aikaisin alkaneina talvikeleinä. Ja silloinkin, kun hyytyneitä näkee, niin aika usein kyseessä on jo vanhempi malli.Autoilijat ovat oppineet huoltamaan/huollattamaan autonsa siitä on kysymys,ennen ei näin ollut,ennen myös säästettiin huolto kuluissa,siitä johtui paljon autojen tielle jääminen..
- Octavian omistaja
sama ongelmahan on periaatetasolla melkein kaikissa muissakin hyödykkeissä, joita valmistetaan alkaen keittiön kodinkoneista päätyen viihde-elektroniikkaan käyden välissä tekstiileissä ja joissakin elintarvikkeissa. Halvalla paljon, niin tulee hyvää.
Kova kilpailu pakottaa valmistajat etsimään kustannustehokkaita ratkaisuja: laadusta tingitään, koska laatuun panostaminen ei takaa välttämättä mitään. Nykyajan keskivertokuluttajahan juoksee matalien hintojen ja mielikuvien perässä. Uudet autot pyritään pakkaamaan täyteen erilaista hitech-sälää entisillä hinnoilla. Jälkimarkkinointia ei juurikaan mietitä. Itse en syyttäisi korjaamoja siitä, että nykyautojen suunnittelussa ei ajatella auton huoltokustannuksia. Jos esimerkiksi ajovalojen polttimojen vaihdosta tehdään niin hankalaa, että sitä varten pitää irrottaa autosta rengas, voidaan sanoa jotain olevan pahasti pielessä. Ongelma ei siis mielestäni ole pelkästään autojen lisääntyneessä elektroniikassa.- maailma pelastuu
on myös seurausta siitä, että erilaiset ympäristövaatimukset vähäsaasteisuuden, pienempien päästöjen ja vähemmän kuluttamisen suhteen sekä turvallisuusvaatimukset ovat lisääntyneet erittäin paljon. Vanhalla yksinkertaisella tekniikalla näitä erilaisia vaatimuksia ei ole edes mahdollista saavuttaa siksi niitä vanhan tekniikan tuotteita ei enää kukaan valmista. Niitä kun ei edes saisi enää myydäkään. Ja lisää vaatimuksia tulee joka vuosi.
- luotettavuusasiantun
maailma pelastuu kirjoitti:
on myös seurausta siitä, että erilaiset ympäristövaatimukset vähäsaasteisuuden, pienempien päästöjen ja vähemmän kuluttamisen suhteen sekä turvallisuusvaatimukset ovat lisääntyneet erittäin paljon. Vanhalla yksinkertaisella tekniikalla näitä erilaisia vaatimuksia ei ole edes mahdollista saavuttaa siksi niitä vanhan tekniikan tuotteita ei enää kukaan valmista. Niitä kun ei edes saisi enää myydäkään. Ja lisää vaatimuksia tulee joka vuosi.
Elektroniikka ei sinänsä ole ongelmana. Kokemus on osoittanut että huippu elektroniikka voidaan tehdä kestäväksi ja luotettavaksi jos niin halutaan. Esimerkiksi Concorde lentokoneet suunniteltiin ja rakennettiin -70 luvulla, ollen käytössä yli 30 vuotta yhtäjaksoisesti ja vielä nytkään ei ole mitään sellaista syytä elektroniikan puolelta etteikö niillä voitaisi lentää. Ei ole mitään estettä etteikö myös autojen elektroniikkaa voitaisi suunnitela toimimaan luotettavasti.
Luotettavasti toimivan elektroniikan suunnittelu on kuitenkin aikaavievää toimintaa pitkällisen testauksen tarpeen vuoksi ja testauksen aiheuttamien tuotemuutosten ja sitä seuraavien jatkotestauksien vuoksi. Sinänsä luotettavaa elektroniikkaa pystytään kuitenkin valmistamaan lähes samoilla kustannuksilla kuin vika-altista tekniikkaakin, usein elektroniikan luotettavuus kuitenkin mielummin unohdetaan pienten kustannus optimointien saavuttamiseksi.
Suurin este luotettavasti toimivalle elektroniikalle on kuitenkin nimenomaan sen vaatima pidentynyt tuotekehitys. On kuitenkin väärin sanoa etteikö elektroniikkaa voi tehdä luotettavaksi ja pitkäikäiseksi jos niin halutaan. - kiitos siitä
maailma pelastuu kirjoitti:
on myös seurausta siitä, että erilaiset ympäristövaatimukset vähäsaasteisuuden, pienempien päästöjen ja vähemmän kuluttamisen suhteen sekä turvallisuusvaatimukset ovat lisääntyneet erittäin paljon. Vanhalla yksinkertaisella tekniikalla näitä erilaisia vaatimuksia ei ole edes mahdollista saavuttaa siksi niitä vanhan tekniikan tuotteita ei enää kukaan valmista. Niitä kun ei edes saisi enää myydäkään. Ja lisää vaatimuksia tulee joka vuosi.
Siitä pitäen, kun tuli kattien kylkiäisinä ruiskutukset autoihin, ei ole enää paljoa tarvinnut käynnistyksen kanssa temppuilla (säädellä ryyppyä, pumppailla poljinta tms. kikkoja) eikä miettiä sitäkään, mahtaisiko auto ehkä jopa suostua käynnistymään, kun pakkasta on -25 °C.
Kauhein oli vm -82 tojo "perinteisellä & luotettavalla mekaniikalla" eli automaattiryypyllä varustettuna. Jo 7 vuotiaassa autossa mekanismi jumitteli niin, ettei se ryypyttänyt tarpeeksi. Auton sai kyllä käymään - pari sekuntia - kun ennen starttia pumppasi kiihdytyspumpulla bensaa suoniin.... Tätä operaatiota kun toisti, pakkasesta riiippuen, 1-10 kertaa, niin pikkuhiljaa alettiin olla lähtövalmiina.
Vrt. -92 Primera sähköisesti ohjatulla kaasuttimella lähti vielä 10-vuoden ikäisenäkin käytiin pelkällä virta-avaimen käännöllä. Eikä tuoreemmat ruiskupelit sen kummempia ole olleet. Paitsi että tuoreimmassa on ESC - toiminto jota 80-luvun tojota olisi kipeästi kaivannut. Siinä kun oli tolkuttoman irtonainen perä ja pariin otteeseen tulikin suoritettua 180° käännös suoralla tiellä - ei tarvinnut kuin kaasua löysätä (etuvetoisessa) ja sitten mentiin .... vaikka kyseessä oli automaatti eli moottorijarrutus oli hyvin hentoa. - vanha parempi
kiitos siitä kirjoitti:
Siitä pitäen, kun tuli kattien kylkiäisinä ruiskutukset autoihin, ei ole enää paljoa tarvinnut käynnistyksen kanssa temppuilla (säädellä ryyppyä, pumppailla poljinta tms. kikkoja) eikä miettiä sitäkään, mahtaisiko auto ehkä jopa suostua käynnistymään, kun pakkasta on -25 °C.
Kauhein oli vm -82 tojo "perinteisellä & luotettavalla mekaniikalla" eli automaattiryypyllä varustettuna. Jo 7 vuotiaassa autossa mekanismi jumitteli niin, ettei se ryypyttänyt tarpeeksi. Auton sai kyllä käymään - pari sekuntia - kun ennen starttia pumppasi kiihdytyspumpulla bensaa suoniin.... Tätä operaatiota kun toisti, pakkasesta riiippuen, 1-10 kertaa, niin pikkuhiljaa alettiin olla lähtövalmiina.
Vrt. -92 Primera sähköisesti ohjatulla kaasuttimella lähti vielä 10-vuoden ikäisenäkin käytiin pelkällä virta-avaimen käännöllä. Eikä tuoreemmat ruiskupelit sen kummempia ole olleet. Paitsi että tuoreimmassa on ESC - toiminto jota 80-luvun tojota olisi kipeästi kaivannut. Siinä kun oli tolkuttoman irtonainen perä ja pariin otteeseen tulikin suoritettua 180° käännös suoralla tiellä - ei tarvinnut kuin kaasua löysätä (etuvetoisessa) ja sitten mentiin .... vaikka kyseessä oli automaatti eli moottorijarrutus oli hyvin hentoa.niin sitäpä ei korjatakaan usein muualla kuin merkkikorjaamossa ja se maksaa paljon usein satoaja ellei tuhansia euroja. Monesti edes merkkikorjaamot eivät osaa niitä korjata. Mites sitten suu pannaan?
- korjaamolle suunta
vanha parempi kirjoitti:
niin sitäpä ei korjatakaan usein muualla kuin merkkikorjaamossa ja se maksaa paljon usein satoaja ellei tuhansia euroja. Monesti edes merkkikorjaamot eivät osaa niitä korjata. Mites sitten suu pannaan?
> niin sitäpä ei korjatakaan usein muualla kuin merkkikorjaamossa ja se maksaa paljon usein satoaja ellei tuhansia euroja. Monesti edes merkkikorjaamot eivät osaa niitä korjata. Mites sitten suu pannaan?
No, entä sitten? Nykyään työ on paljon kalliimpaa kuin 70/80 luvulla, joten kallista puuhaa on myös "luotettavan" mekaniikan rassaaminen. Omatoiminen korjaaminen = pimeällä parkkipaikailla...? Sekin kuuluu enemmän tuonne menneille vuosikymmenille.
Elektroniikkavian korjaaminen voi maksaa pari tonnia. So not? Se ei kuitenkaan ole jokuvuotinen operaatio (noin niinkuin keskimäärin). Vanhan, "luotettavan" tekniikan kanssa pitäisi rassata virranjakajaa, säädellä kaasuttimia yms. ihan säännöllisesti eli (nykyisillä työkustannuksilla) menisi satanen vuodessa tai pari toimenpiteisiin, mitä nykyautot eivät tarvitse. Eikä tuo vielä mitenkään takaisi, etteikö auto voisi mennä rikki. Eikä edes sitä, että korjaukset aina onnistuisivat ensiyrittämällä. Kun ei aina onnistuneet edes ne normaalit huoltotoimenpiteet, vaan auton saattoi kultaisella 80-luvulla saada määräaikaishuollosta kaasutin niin perseelleen säädettynä, ettei se pysynyt käynnissä, moottorin ollessa lämmin, muutoin kuin jatkuvasti kaasua painaen.
Mekaniikalla tehdyt monimutkaiset viritykset ovat aina kalliimpia, epäluotettavampia, epätarkempia ja enemmän huoltoa vaativia kuin elektroniikan käyttö. Esimerkiksi käyköön rannekellot, joita on mekaanisina rakenneltu jo pari vuosisataa - siis tuplasti kauemmin kuin autoja - ja siitä huolimatta elektroniikkaihmeet ovat painaneet ohi kaikessa muussa paitsi tyylissä.
Sitten tulee sekin juttu, että osa elektroniikan ihmeistä, mm. katalysaattorit ja ESC ovat oikeasti hyödyllistä. Joo, eihän sillä niin väliä hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustetussa autossa, mutta kun kaikki eivät ole sellaisia. Pikkuautoissa, pakettiautoissa yms. painaa vähän muutkin suunnittelukriteerit... - kuten 80-luvullakin
korjaamolle suunta kirjoitti:
> niin sitäpä ei korjatakaan usein muualla kuin merkkikorjaamossa ja se maksaa paljon usein satoaja ellei tuhansia euroja. Monesti edes merkkikorjaamot eivät osaa niitä korjata. Mites sitten suu pannaan?
No, entä sitten? Nykyään työ on paljon kalliimpaa kuin 70/80 luvulla, joten kallista puuhaa on myös "luotettavan" mekaniikan rassaaminen. Omatoiminen korjaaminen = pimeällä parkkipaikailla...? Sekin kuuluu enemmän tuonne menneille vuosikymmenille.
Elektroniikkavian korjaaminen voi maksaa pari tonnia. So not? Se ei kuitenkaan ole jokuvuotinen operaatio (noin niinkuin keskimäärin). Vanhan, "luotettavan" tekniikan kanssa pitäisi rassata virranjakajaa, säädellä kaasuttimia yms. ihan säännöllisesti eli (nykyisillä työkustannuksilla) menisi satanen vuodessa tai pari toimenpiteisiin, mitä nykyautot eivät tarvitse. Eikä tuo vielä mitenkään takaisi, etteikö auto voisi mennä rikki. Eikä edes sitä, että korjaukset aina onnistuisivat ensiyrittämällä. Kun ei aina onnistuneet edes ne normaalit huoltotoimenpiteet, vaan auton saattoi kultaisella 80-luvulla saada määräaikaishuollosta kaasutin niin perseelleen säädettynä, ettei se pysynyt käynnissä, moottorin ollessa lämmin, muutoin kuin jatkuvasti kaasua painaen.
Mekaniikalla tehdyt monimutkaiset viritykset ovat aina kalliimpia, epäluotettavampia, epätarkempia ja enemmän huoltoa vaativia kuin elektroniikan käyttö. Esimerkiksi käyköön rannekellot, joita on mekaanisina rakenneltu jo pari vuosisataa - siis tuplasti kauemmin kuin autoja - ja siitä huolimatta elektroniikkaihmeet ovat painaneet ohi kaikessa muussa paitsi tyylissä.
Sitten tulee sekin juttu, että osa elektroniikan ihmeistä, mm. katalysaattorit ja ESC ovat oikeasti hyödyllistä. Joo, eihän sillä niin väliä hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustetussa autossa, mutta kun kaikki eivät ole sellaisia. Pikkuautoissa, pakettiautoissa yms. painaa vähän muutkin suunnittelukriteerit...Lytätäänpä vielä tämäkin legenda "nykyään vaihdetaan vain osia".
Näinhän se meni jo 80-luvullakin, vaikkei elektroniikkaa ollut kuin nimeksi. Siinä mun "luotettavassa" tojossa temppuili mm. automaattiryyppy, takajarrujen automaattikiristys ja tuulilasinpyyhkimet. Kaikissa ainoa korjausvaihtoehto oli koko mekanismin uusiminen, koska pienempiä osia ei ollut erikseen saatavana! Listan viimeinen oli pakko tehdä, muiden kanssa opettelin elämään, koska pidin osien hintaa kohtuuttomana.
No, purkaamoilta olisi voinut löytyä irto-osiakin, mutta taas mennään tähän kierrellään purkaamoita & rassataan autoa takapihalla vaihtoehtoon. Ei oikein kannata, jos huoltotyöt teetetään, tulee nimittäin purkaamo-osillekin hintaa, jos huoltomiehen pitää lähteä purkaamoita kiertämään tuntitaksan raksuttaessa. - kokemusta on
korjaamolle suunta kirjoitti:
> niin sitäpä ei korjatakaan usein muualla kuin merkkikorjaamossa ja se maksaa paljon usein satoaja ellei tuhansia euroja. Monesti edes merkkikorjaamot eivät osaa niitä korjata. Mites sitten suu pannaan?
No, entä sitten? Nykyään työ on paljon kalliimpaa kuin 70/80 luvulla, joten kallista puuhaa on myös "luotettavan" mekaniikan rassaaminen. Omatoiminen korjaaminen = pimeällä parkkipaikailla...? Sekin kuuluu enemmän tuonne menneille vuosikymmenille.
Elektroniikkavian korjaaminen voi maksaa pari tonnia. So not? Se ei kuitenkaan ole jokuvuotinen operaatio (noin niinkuin keskimäärin). Vanhan, "luotettavan" tekniikan kanssa pitäisi rassata virranjakajaa, säädellä kaasuttimia yms. ihan säännöllisesti eli (nykyisillä työkustannuksilla) menisi satanen vuodessa tai pari toimenpiteisiin, mitä nykyautot eivät tarvitse. Eikä tuo vielä mitenkään takaisi, etteikö auto voisi mennä rikki. Eikä edes sitä, että korjaukset aina onnistuisivat ensiyrittämällä. Kun ei aina onnistuneet edes ne normaalit huoltotoimenpiteet, vaan auton saattoi kultaisella 80-luvulla saada määräaikaishuollosta kaasutin niin perseelleen säädettynä, ettei se pysynyt käynnissä, moottorin ollessa lämmin, muutoin kuin jatkuvasti kaasua painaen.
Mekaniikalla tehdyt monimutkaiset viritykset ovat aina kalliimpia, epäluotettavampia, epätarkempia ja enemmän huoltoa vaativia kuin elektroniikan käyttö. Esimerkiksi käyköön rannekellot, joita on mekaanisina rakenneltu jo pari vuosisataa - siis tuplasti kauemmin kuin autoja - ja siitä huolimatta elektroniikkaihmeet ovat painaneet ohi kaikessa muussa paitsi tyylissä.
Sitten tulee sekin juttu, että osa elektroniikan ihmeistä, mm. katalysaattorit ja ESC ovat oikeasti hyödyllistä. Joo, eihän sillä niin väliä hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustetussa autossa, mutta kun kaikki eivät ole sellaisia. Pikkuautoissa, pakettiautoissa yms. painaa vähän muutkin suunnittelukriteerit...nykytietokoneautoa syrjäseudulla jossa korjaamoon on matkaa kymmeniä kilometrejä eikä hinuriyrityksia lähimaillakaan? Kerropas se minulle. Siellä voi luottaa vain vanhaan tekniikaan perustuvalla autoon joka ei vaadi kalliita korjauksia. Syrjäseudulla ei kannata omistaa muita autoja kuin varmoja 70-80-luvun autoja(mieluummin ilman kattia) joita osaa itsekin korjata.
- owll
korjaamolle suunta kirjoitti:
> niin sitäpä ei korjatakaan usein muualla kuin merkkikorjaamossa ja se maksaa paljon usein satoaja ellei tuhansia euroja. Monesti edes merkkikorjaamot eivät osaa niitä korjata. Mites sitten suu pannaan?
No, entä sitten? Nykyään työ on paljon kalliimpaa kuin 70/80 luvulla, joten kallista puuhaa on myös "luotettavan" mekaniikan rassaaminen. Omatoiminen korjaaminen = pimeällä parkkipaikailla...? Sekin kuuluu enemmän tuonne menneille vuosikymmenille.
Elektroniikkavian korjaaminen voi maksaa pari tonnia. So not? Se ei kuitenkaan ole jokuvuotinen operaatio (noin niinkuin keskimäärin). Vanhan, "luotettavan" tekniikan kanssa pitäisi rassata virranjakajaa, säädellä kaasuttimia yms. ihan säännöllisesti eli (nykyisillä työkustannuksilla) menisi satanen vuodessa tai pari toimenpiteisiin, mitä nykyautot eivät tarvitse. Eikä tuo vielä mitenkään takaisi, etteikö auto voisi mennä rikki. Eikä edes sitä, että korjaukset aina onnistuisivat ensiyrittämällä. Kun ei aina onnistuneet edes ne normaalit huoltotoimenpiteet, vaan auton saattoi kultaisella 80-luvulla saada määräaikaishuollosta kaasutin niin perseelleen säädettynä, ettei se pysynyt käynnissä, moottorin ollessa lämmin, muutoin kuin jatkuvasti kaasua painaen.
Mekaniikalla tehdyt monimutkaiset viritykset ovat aina kalliimpia, epäluotettavampia, epätarkempia ja enemmän huoltoa vaativia kuin elektroniikan käyttö. Esimerkiksi käyköön rannekellot, joita on mekaanisina rakenneltu jo pari vuosisataa - siis tuplasti kauemmin kuin autoja - ja siitä huolimatta elektroniikkaihmeet ovat painaneet ohi kaikessa muussa paitsi tyylissä.
Sitten tulee sekin juttu, että osa elektroniikan ihmeistä, mm. katalysaattorit ja ESC ovat oikeasti hyödyllistä. Joo, eihän sillä niin väliä hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustetussa autossa, mutta kun kaikki eivät ole sellaisia. Pikkuautoissa, pakettiautoissa yms. painaa vähän muutkin suunnittelukriteerit...kuin kustannuksia. Viherpiipertäjiä varten se onkin kehitetty.
Toinen juttu nykytraktorit joiden korjaaminen tosi kallista kun sähköongelmia tulee. Toista se on 70-80 luvun traktoreissa. Joka nyrkkipaja osaa niitä korjata ja pienemmän korjaukset ja huollot itse. korjaamolle suunta kirjoitti:
> niin sitäpä ei korjatakaan usein muualla kuin merkkikorjaamossa ja se maksaa paljon usein satoaja ellei tuhansia euroja. Monesti edes merkkikorjaamot eivät osaa niitä korjata. Mites sitten suu pannaan?
No, entä sitten? Nykyään työ on paljon kalliimpaa kuin 70/80 luvulla, joten kallista puuhaa on myös "luotettavan" mekaniikan rassaaminen. Omatoiminen korjaaminen = pimeällä parkkipaikailla...? Sekin kuuluu enemmän tuonne menneille vuosikymmenille.
Elektroniikkavian korjaaminen voi maksaa pari tonnia. So not? Se ei kuitenkaan ole jokuvuotinen operaatio (noin niinkuin keskimäärin). Vanhan, "luotettavan" tekniikan kanssa pitäisi rassata virranjakajaa, säädellä kaasuttimia yms. ihan säännöllisesti eli (nykyisillä työkustannuksilla) menisi satanen vuodessa tai pari toimenpiteisiin, mitä nykyautot eivät tarvitse. Eikä tuo vielä mitenkään takaisi, etteikö auto voisi mennä rikki. Eikä edes sitä, että korjaukset aina onnistuisivat ensiyrittämällä. Kun ei aina onnistuneet edes ne normaalit huoltotoimenpiteet, vaan auton saattoi kultaisella 80-luvulla saada määräaikaishuollosta kaasutin niin perseelleen säädettynä, ettei se pysynyt käynnissä, moottorin ollessa lämmin, muutoin kuin jatkuvasti kaasua painaen.
Mekaniikalla tehdyt monimutkaiset viritykset ovat aina kalliimpia, epäluotettavampia, epätarkempia ja enemmän huoltoa vaativia kuin elektroniikan käyttö. Esimerkiksi käyköön rannekellot, joita on mekaanisina rakenneltu jo pari vuosisataa - siis tuplasti kauemmin kuin autoja - ja siitä huolimatta elektroniikkaihmeet ovat painaneet ohi kaikessa muussa paitsi tyylissä.
Sitten tulee sekin juttu, että osa elektroniikan ihmeistä, mm. katalysaattorit ja ESC ovat oikeasti hyödyllistä. Joo, eihän sillä niin väliä hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustetussa autossa, mutta kun kaikki eivät ole sellaisia. Pikkuautoissa, pakettiautoissa yms. painaa vähän muutkin suunnittelukriteerit...Se nykyauto on vanha ja köyhällä omistajalla? Millä helvetillä silloin korjataan pari tonnia maksavia vikoja? Kalliit osat ovat kalliita vielä silloinkin, kun itse autolla ei enää ole juuri mitään arvoa.
Tämän vuoksi nykyautrojen käyttöarvo voi loppua paljon aiemmin kuin vanhojen yksinkertaisten.- auto & köyhyys
M1978 kirjoitti:
Se nykyauto on vanha ja köyhällä omistajalla? Millä helvetillä silloin korjataan pari tonnia maksavia vikoja? Kalliit osat ovat kalliita vielä silloinkin, kun itse autolla ei enää ole juuri mitään arvoa.
Tämän vuoksi nykyautrojen käyttöarvo voi loppua paljon aiemmin kuin vanhojen yksinkertaisten.No tää on just tätä. Auto pitää miähellä olla, vaikkei olisi rahaakaan. Niinkuin pari vuotta sitten yksi pelle itki täällä, miten autoilun kustannukset vaan nousee eikä opintoraha enää tahdo riittää auton ylläpitoon. Niin, pilluralliauton hankkimiseenhan ne opintorahat ja työttömyyskorvaukset onkin tarkoitettu....
Elämä on valintoja. Jotkut valitsevat pienessä vuokraläävässä kärvistelyn, jotta voivat pullistella "70 000 € autolla" (sitä 10 vuotisasta uittobemua vastaavan uuden auton listahinta Suomessa). Jotkut asuvat syrjäseudulla, "koska siellä on niin halpaa", ja seuraavassa hengenvedossa itketään, miten menee monta sataa kuussa autoon.... silläkin rahalla lyhentäisi aika isoa asuntolainaa. Mutku miähellä auto pitää olla ... elämä on valintoja. - maalksks
auto & köyhyys kirjoitti:
No tää on just tätä. Auto pitää miähellä olla, vaikkei olisi rahaakaan. Niinkuin pari vuotta sitten yksi pelle itki täällä, miten autoilun kustannukset vaan nousee eikä opintoraha enää tahdo riittää auton ylläpitoon. Niin, pilluralliauton hankkimiseenhan ne opintorahat ja työttömyyskorvaukset onkin tarkoitettu....
Elämä on valintoja. Jotkut valitsevat pienessä vuokraläävässä kärvistelyn, jotta voivat pullistella "70 000 € autolla" (sitä 10 vuotisasta uittobemua vastaavan uuden auton listahinta Suomessa). Jotkut asuvat syrjäseudulla, "koska siellä on niin halpaa", ja seuraavassa hengenvedossa itketään, miten menee monta sataa kuussa autoon.... silläkin rahalla lyhentäisi aika isoa asuntolainaa. Mutku miähellä auto pitää olla ... elämä on valintoja.olla jonkinlainen auto. Se on lähes välttämättömyys kun bussit ei kulje. Kaupunkilaisilla auto on lähes turha kun joukkoliikenne on niin kattavaa. Lisäksi on arvokasta että jotkut sitkeät haluavat asua maalla joten koko Suomi pysyy asuttuna. Ei kait ole järkeä kaikkien tunkea kivikyliin niiden palveluja kuormittamaan.
auto & köyhyys kirjoitti:
No tää on just tätä. Auto pitää miähellä olla, vaikkei olisi rahaakaan. Niinkuin pari vuotta sitten yksi pelle itki täällä, miten autoilun kustannukset vaan nousee eikä opintoraha enää tahdo riittää auton ylläpitoon. Niin, pilluralliauton hankkimiseenhan ne opintorahat ja työttömyyskorvaukset onkin tarkoitettu....
Elämä on valintoja. Jotkut valitsevat pienessä vuokraläävässä kärvistelyn, jotta voivat pullistella "70 000 € autolla" (sitä 10 vuotisasta uittobemua vastaavan uuden auton listahinta Suomessa). Jotkut asuvat syrjäseudulla, "koska siellä on niin halpaa", ja seuraavassa hengenvedossa itketään, miten menee monta sataa kuussa autoon.... silläkin rahalla lyhentäisi aika isoa asuntolainaa. Mutku miähellä auto pitää olla ... elämä on valintoja.Eikä tajua siksikään, että hänen omat vanhempansa ovat nuoria, joita ei tarvitse auttaa.
Minä asun syrjäseudulla. Eihän minun olisi pakko, jos olisi kyse vain minusta. MUTTA: Minun äitini on vanha ja ajokortiton, hänellä on omakotitalo sivukylässä. Pitäisikö minun pakottaa häntä muuttamaan pois omasta talostaan, jotta minun ei tarvitsisi omistaa autoa? Pitäisikö?
- 22
Tervetuloa 2000-luvulle. Autot ostetaan uutena ja vaihdetaan viiden vuoden välein tai sitten kun tulee ensimmäinen vika jota korjaamo ei saa korjattua. Turha siitä on stressiä ottaa vahinko vaan kiertämään.
- w124 kestää
elektroniikkapaskaa. Pienestäkin asiasta pitää mennä korjaamolle esim. jos joku varoitusvalo vilkkuu kojelaudassa. Mitä semmoisilla rakkineilla tekee? Olet kokoajan merkkikorjaamojen armoilla ja nehän osaa tunnetusti rahastaa. Viimeiset kunnon autot tehtiin 90-luvun puolivälissä. Ne olivat vielä riittävän yksinkertaisia. Pitää varmaan ostaa W124:sia mersuja varastoon niin ei tarvitse koskea näihin tietokone paskoihin tulevaisuudessakaan.
- Laatu kestää
Samaa,varmaan kannattaisi jemmata,yksin kertaisempi kulkupeli talliin pahojen päivien varalle,mainitsemasi esim auto on ollut mielessä..
Laatu kestää kirjoitti:
Samaa,varmaan kannattaisi jemmata,yksin kertaisempi kulkupeli talliin pahojen päivien varalle,mainitsemasi esim auto on ollut mielessä..
tuli kun lähdettiin kuristaan autoista vähäpäästöisiä ja kulutteisia!!!sitte tohon elektroniikkaan ,on monta uutta automerkkiä joihin ei voi asentaa lohkolämppäriä??? koska jos laitat auton piuhanpäähän ja lohko lämpeää..saa tietsikka tiedon että moottori on lämmin eikä anna lisäpolttoainetta??ja ei siten käynnisty!!anturit kun antavat väärää tietoa on tyssäys varma,sitte laitetaan piuhanpäähän ja arvuutellaan mitä vaihdettaisiin?? on enää vain huonoja uusia autoja ja vielähuonompia!!! vanhaan ei ole paluuta koska niistä ei saada vähäsaasteisia kuin elektroniikalla!!! että sum summaarun??
- hinausköysi konttiin
sliksit kirjoitti:
tuli kun lähdettiin kuristaan autoista vähäpäästöisiä ja kulutteisia!!!sitte tohon elektroniikkaan ,on monta uutta automerkkiä joihin ei voi asentaa lohkolämppäriä??? koska jos laitat auton piuhanpäähän ja lohko lämpeää..saa tietsikka tiedon että moottori on lämmin eikä anna lisäpolttoainetta??ja ei siten käynnisty!!anturit kun antavat väärää tietoa on tyssäys varma,sitte laitetaan piuhanpäähän ja arvuutellaan mitä vaihdettaisiin?? on enää vain huonoja uusia autoja ja vielähuonompia!!! vanhaan ei ole paluuta koska niistä ei saada vähäsaasteisia kuin elektroniikalla!!! että sum summaarun??
Niin, kovastihan se lohkolämppäri olikin 70/80-luvun ehdottoman luotettavissa autoissa tarpeen, jos aikoi päästä liikkeelle myös kovilla pakkasilla. Ei silloin ollut mitenkään itsestäänselvää, että auton kuin auton saa ilman esilämmitystäkin rykäistyä käyntiin -25 °C pakkasellakin, vaan aika moni (jopa tolppapaikan omistaja) näytti suosiolla siirtyvän joukkoliikenteen kannattajaksi, kun elohopea painui "villahousut" -lukemiin.
- errppååååå
hinausköysi konttiin kirjoitti:
Niin, kovastihan se lohkolämppäri olikin 70/80-luvun ehdottoman luotettavissa autoissa tarpeen, jos aikoi päästä liikkeelle myös kovilla pakkasilla. Ei silloin ollut mitenkään itsestäänselvää, että auton kuin auton saa ilman esilämmitystäkin rykäistyä käyntiin -25 °C pakkasellakin, vaan aika moni (jopa tolppapaikan omistaja) näytti suosiolla siirtyvän joukkoliikenteen kannattajaksi, kun elohopea painui "villahousut" -lukemiin.
Itsellä oli fiat 127, ford escort ja saab, aina käynnistyi, enkä koskaan käyttänyt lämmitystä, tosin en vieläkään.
Suurin ongelma oli ettei autoja huollettu, akkua uusittu ja varsinkin kun ajettiin huonoilla öljyillä eikä kunnon synteettisillä. - non-köyhä
errppååååå kirjoitti:
Itsellä oli fiat 127, ford escort ja saab, aina käynnistyi, enkä koskaan käyttänyt lämmitystä, tosin en vieläkään.
Suurin ongelma oli ettei autoja huollettu, akkua uusittu ja varsinkin kun ajettiin huonoilla öljyillä eikä kunnon synteettisillä.vain köyhien mielestä 80-luvun autot on luotettavampia:)
- lompakko auki
non-köyhä kirjoitti:
vain köyhien mielestä 80-luvun autot on luotettavampia:)
autosi merkkikorjaamoon pienestäkin varoitusvalon välkkymisestä ja maksa maltaita "valohoidosta". Me tee se itse- miehet nauramme kädettömyydellesi JA AJAMME LUOTETTAVILLA 70-80-90 LUVUN AUTOILLA. Lompakko vaan auki "rikas".
- kertoo kirjoittajan
non-köyhä kirjoitti:
vain köyhien mielestä 80-luvun autot on luotettavampia:)
tietämyksen tasosta kuin 80-luvun autoista jolloin kirjoittaja ei ollut vielä syntynytkään.
- 1034783
kertoo kirjoittajan kirjoitti:
tietämyksen tasosta kuin 80-luvun autoista jolloin kirjoittaja ei ollut vielä syntynytkään.
kirjoittajan iästä ennenkuin alat pätemään. Juuri niin iskit kätesi paskaan eli osoitit tyhmyytesi.
- Johan 123
mersumiesten mukaan noin kymmeen vuotta sitten.123 oli viimeinen oikea mersu.Ilmeisesti auton pitää olla noin 20 vuotta vanha niin aika kultaa muistot.Sama esim BX sitikka oli aikoinaan anticitroen,nyt taas viimeinen aito citikka!Pösölla 504 oli viimeinen aito pösö kuten Amazon viimeinen aito Volvo.
- Retkuilija
hinausköysi konttiin kirjoitti:
Niin, kovastihan se lohkolämppäri olikin 70/80-luvun ehdottoman luotettavissa autoissa tarpeen, jos aikoi päästä liikkeelle myös kovilla pakkasilla. Ei silloin ollut mitenkään itsestäänselvää, että auton kuin auton saa ilman esilämmitystäkin rykäistyä käyntiin -25 °C pakkasellakin, vaan aika moni (jopa tolppapaikan omistaja) näytti suosiolla siirtyvän joukkoliikenteen kannattajaksi, kun elohopea painui "villahousut" -lukemiin.
käyntiin ilman lämppäriä, vaikka -32 asteessa!
- jokumuu.
lompakko auki kirjoitti:
autosi merkkikorjaamoon pienestäkin varoitusvalon välkkymisestä ja maksa maltaita "valohoidosta". Me tee se itse- miehet nauramme kädettömyydellesi JA AJAMME LUOTETTAVILLA 70-80-90 LUVUN AUTOILLA. Lompakko vaan auki "rikas".
Miksi auto pitäisi merkkikorjaamolle viedä? Melkein jokaisen kulkineen purkkeihin kun pääsee monimerkkikorjaamokin kiinni, ja aika moneen jopa itse kun ostaa läppärin perään parin kympin liitäntäkikkulan.
Oma käyttöauto näkyy sammuttavan häiriövalot itsekin kunhan vika on pysynyt poissa muutaman starttauksen ajan.
Omana vaatimattomana mielipiteenäni pidän nykyisiä ruiskuja aika paljon rassaajaystävällisempinä kuin esmes vanhoja tuplakaasareita. Sellaiset on harrasteautossani, ja onhan ne "aikansa lapsina" mielenkiintoiset, mutta en kyllä niitä käyttöautooni haluaisi. - peosw
jokumuu. kirjoitti:
Miksi auto pitäisi merkkikorjaamolle viedä? Melkein jokaisen kulkineen purkkeihin kun pääsee monimerkkikorjaamokin kiinni, ja aika moneen jopa itse kun ostaa läppärin perään parin kympin liitäntäkikkulan.
Oma käyttöauto näkyy sammuttavan häiriövalot itsekin kunhan vika on pysynyt poissa muutaman starttauksen ajan.
Omana vaatimattomana mielipiteenäni pidän nykyisiä ruiskuja aika paljon rassaajaystävällisempinä kuin esmes vanhoja tuplakaasareita. Sellaiset on harrasteautossani, ja onhan ne "aikansa lapsina" mielenkiintoiset, mutta en kyllä niitä käyttöautooni haluaisi.autoammattilaiset ja innokkaat autoharrastajat korjata 2000-luvun autoja varsinkin sähkövikoja? Ei sillä OBD mittarilla autoa vielä korjata. Epäilen että se taavi tavis ei ymmärrä pätkääkään kun tulee sähköhäiriö.
- 49033
Retkuilija kirjoitti:
käyntiin ilman lämppäriä, vaikka -32 asteessa!
juuttui kiinni jos oli vähänkin isompi lumipenkka jossakin. Piti tarkkaan katsoa että ei ajanut väärään paikkaan talvella. Nykyinen etuveto-auto pääsee huimasti pahemmista paikoista irti. Huono lämmityslaite jolloin ikkunat aina jäässä pakkasella tuossa c-raketissa. Vuosikymmenien kokemus kys. autosta.
- Retkuilija
49033 kirjoitti:
juuttui kiinni jos oli vähänkin isompi lumipenkka jossakin. Piti tarkkaan katsoa että ei ajanut väärään paikkaan talvella. Nykyinen etuveto-auto pääsee huimasti pahemmista paikoista irti. Huono lämmityslaite jolloin ikkunat aina jäässä pakkasella tuossa c-raketissa. Vuosikymmenien kokemus kys. autosta.
mutta kyllä muista laseista hyvin näki pihalle ja lämpes muuten nopeasti! Autossas oli jotain vikaa. Spinnattua kyllä tuli monta kertaa.
- suomen lännestä
Johan 123 kirjoitti:
mersumiesten mukaan noin kymmeen vuotta sitten.123 oli viimeinen oikea mersu.Ilmeisesti auton pitää olla noin 20 vuotta vanha niin aika kultaa muistot.Sama esim BX sitikka oli aikoinaan anticitroen,nyt taas viimeinen aito citikka!Pösölla 504 oli viimeinen aito pösö kuten Amazon viimeinen aito Volvo.
Kyllä yli 22v hinausalalla olleena olen huomannut autojen vikaherkkyyden lisääntyneen,2000 luvun autot pitävät meidät leivässä näitä haetaan jatkuvasti ja viedään korjaamoille ei juurikaan 80-90 lukuisia.
- kummiskaan ei köyhä
suomen lännestä kirjoitti:
Kyllä yli 22v hinausalalla olleena olen huomannut autojen vikaherkkyyden lisääntyneen,2000 luvun autot pitävät meidät leivässä näitä haetaan jatkuvasti ja viedään korjaamoille ei juurikaan 80-90 lukuisia.
autot jää lopullisesti tienposkeen. Hinauslasku ylittääauton arvon 8 etenkin kun tankki vielä tyhjä ). Sitten, "herranlahjat"/termiitit ärkevätajopelin siihen paikkaan. Ikkunat rikki ja kaikki varastamisen arvoinen irti ( se vähäinen bensa, mitä tankissa on ym... ). Renkaat yleensä mallia SilesTone, näissä ajokeissa. EI edes varastamisen arvoisia.
- jokumuu.
peosw kirjoitti:
autoammattilaiset ja innokkaat autoharrastajat korjata 2000-luvun autoja varsinkin sähkövikoja? Ei sillä OBD mittarilla autoa vielä korjata. Epäilen että se taavi tavis ei ymmärrä pätkääkään kun tulee sähköhäiriö.
Ei se taavi tavis varmaan synkronoi kaasareitakaan itse, ei välttämättä säädä edes sytkäennakkoa.
Kyllä minä olen OBD:n avulla vaihtanut kypsän kampiakselin asentotunnistimen ja putsannut jumittavan EGR-venttiilin. Ei mitään varsinaista rakettitiedettä. Pari pätkivää turvatyynyjen liitintäkin on läppärin kanssa löytynyt, se systeemi ei tosin käytä OBD:tä mutta on luettavissa samoilla vehkeillä.
Suurin osa uudempienkin autojen vikapaikoista tuntuu kumminkin olevan ihan perinteisiä mekaanisia; Väljiä niveliä ja puslia, kuluneita jarrulevyjä, mätiä pakoputkistoja ja niin edespäin. - saman huomannut
suomen lännestä kirjoitti:
Kyllä yli 22v hinausalalla olleena olen huomannut autojen vikaherkkyyden lisääntyneen,2000 luvun autot pitävät meidät leivässä näitä haetaan jatkuvasti ja viedään korjaamoille ei juurikaan 80-90 lukuisia.
Tuossa viimekin kesänä oli aivan uutukainen Skoda Octavia hinauksessa jonkun sähköongelman takia. Vanhoissa kunnon 70-80-lukulaisissa ei juuri näitä nykyaikojen sähköongelmia ollut.
- onneksi on vanha
jokumuu. kirjoitti:
Ei se taavi tavis varmaan synkronoi kaasareitakaan itse, ei välttämättä säädä edes sytkäennakkoa.
Kyllä minä olen OBD:n avulla vaihtanut kypsän kampiakselin asentotunnistimen ja putsannut jumittavan EGR-venttiilin. Ei mitään varsinaista rakettitiedettä. Pari pätkivää turvatyynyjen liitintäkin on läppärin kanssa löytynyt, se systeemi ei tosin käytä OBD:tä mutta on luettavissa samoilla vehkeillä.
Suurin osa uudempienkin autojen vikapaikoista tuntuu kumminkin olevan ihan perinteisiä mekaanisia; Väljiä niveliä ja puslia, kuluneita jarrulevyjä, mätiä pakoputkistoja ja niin edespäin.pelissä katsella OBD-mittareilla eikä EGR venttiileitä korjailla :) Ei ole edes kattia harmina. Hyvin käy ja kukkuu.
Laatu kestää kirjoitti:
Samaa,varmaan kannattaisi jemmata,yksin kertaisempi kulkupeli talliin pahojen päivien varalle,mainitsemasi esim auto on ollut mielessä..
Minulla on jo jemmassa Pösö 205 vm -89. Toinen samanlainen jokapäiväisessä ajossa, mittarissa 410 tuhatta. Viimeksi hajosi takarengas...
Retkuilija kirjoitti:
käyntiin ilman lämppäriä, vaikka -32 asteessa!
Uusi Citroen Visa vm -83 lähti jouluaamuna käyntiin -36 asteesta ilman lohkolämmitintä ensi startilla (toiseen ei akku olisi riittänytkään?). Öljynä normaali 10W-40 mineraaliöljy.
Pääsipä anoppi joulukirkkoon...- jokumuu.
onneksi on vanha kirjoitti:
pelissä katsella OBD-mittareilla eikä EGR venttiileitä korjailla :) Ei ole edes kattia harmina. Hyvin käy ja kukkuu.
pelissä säätää sytkän ajoitusta, kärkiväliä, kaasuttimia, venttiileitä eikä oikeastaan mitään muutakaan. Sillä vaan ajetaan, kerran vuoteen vaihdetaan öljyt ja vähän harvemmin putsareita. Lisäksi joissain autoissa jakohihnanvaihto esimerkiksi kuuden vuoden välein eli ei tuota ihan suunnatonta ahdistusta.
Tietysti kun se menee rikki niin se korjataan, niin kuin 80-luvun kamppeetkin. Vaan aika harvoinpa nuo tuntuvat särkyvän.
Itsellä on muuten myös 80-luvun auto jossa on katti. Eipä pönikästä tähän asti ole mitään harmia ollut, siellä se putkessa istuu ihan kiltisti. Harmi vaan että tässä vehkeessä ei vielä ole OBD:ta, olisi helpompi korjata silloin kun on aihetta.
Jokainen tietysti ajaa millä tykkää, mutta kyllä meillä viihtyvät nuo 2000-luvun kärryt tien päällä ja 70- ja 80-luvun vehkeillä leikitään kesäisin kauniilla säällä. jokumuu. kirjoitti:
pelissä säätää sytkän ajoitusta, kärkiväliä, kaasuttimia, venttiileitä eikä oikeastaan mitään muutakaan. Sillä vaan ajetaan, kerran vuoteen vaihdetaan öljyt ja vähän harvemmin putsareita. Lisäksi joissain autoissa jakohihnanvaihto esimerkiksi kuuden vuoden välein eli ei tuota ihan suunnatonta ahdistusta.
Tietysti kun se menee rikki niin se korjataan, niin kuin 80-luvun kamppeetkin. Vaan aika harvoinpa nuo tuntuvat särkyvän.
Itsellä on muuten myös 80-luvun auto jossa on katti. Eipä pönikästä tähän asti ole mitään harmia ollut, siellä se putkessa istuu ihan kiltisti. Harmi vaan että tässä vehkeessä ei vielä ole OBD:ta, olisi helpompi korjata silloin kun on aihetta.
Jokainen tietysti ajaa millä tykkää, mutta kyllä meillä viihtyvät nuo 2000-luvun kärryt tien päällä ja 70- ja 80-luvun vehkeillä leikitään kesäisin kauniilla säällä.Kyllä kärjettömiä sytytyksiä oli jo 80-luvulla aika monessa autossa.
- Haloo!
suomen lännestä kirjoitti:
Kyllä yli 22v hinausalalla olleena olen huomannut autojen vikaherkkyyden lisääntyneen,2000 luvun autot pitävät meidät leivässä näitä haetaan jatkuvasti ja viedään korjaamoille ei juurikaan 80-90 lukuisia.
No kuka nyt vanhaa romua hinauttaa kalliilla hinausautolla???
Hinaus maksaa auton verran...kyllä nuo vanhat hinataan kaverin autolla. - jokumuu.
M1978 kirjoitti:
Kyllä kärjettömiä sytytyksiä oli jo 80-luvulla aika monessa autossa.
Aika monessa, mutta ei kaikissa. 90- ja 2000-luvulla oli sitten ilmeisesti jo kaikissa.
Ruiskujakin oli kyllä 80-luvulla, mutta peruskauraa niistä tuli vasta katalysaattoreiden kylkiäisenä 90-luvun alussa. Itse asiassa jo 1954 Mersu SL:ssä oli mekaaninen polttoaineen ruiskutus.
Jenkithän ovat harrastaneet katalysaattoreita ja EGR:iä paljon Vanhaa Mannerta pidempään, rapakon takana kun ei 70-luvullakaan saanut torvesta tulla ihan mitä tahansa sontaa. - todistamaan
1034783 kirjoitti:
kirjoittajan iästä ennenkuin alat pätemään. Juuri niin iskit kätesi paskaan eli osoitit tyhmyytesi.
ikäsi ja tietämyksesi tason. Et vaan typeränä pentuna sitä itse edes tajua.
- karu arki
jokumuu. kirjoitti:
pelissä säätää sytkän ajoitusta, kärkiväliä, kaasuttimia, venttiileitä eikä oikeastaan mitään muutakaan. Sillä vaan ajetaan, kerran vuoteen vaihdetaan öljyt ja vähän harvemmin putsareita. Lisäksi joissain autoissa jakohihnanvaihto esimerkiksi kuuden vuoden välein eli ei tuota ihan suunnatonta ahdistusta.
Tietysti kun se menee rikki niin se korjataan, niin kuin 80-luvun kamppeetkin. Vaan aika harvoinpa nuo tuntuvat särkyvän.
Itsellä on muuten myös 80-luvun auto jossa on katti. Eipä pönikästä tähän asti ole mitään harmia ollut, siellä se putkessa istuu ihan kiltisti. Harmi vaan että tässä vehkeessä ei vielä ole OBD:ta, olisi helpompi korjata silloin kun on aihetta.
Jokainen tietysti ajaa millä tykkää, mutta kyllä meillä viihtyvät nuo 2000-luvun kärryt tien päällä ja 70- ja 80-luvun vehkeillä leikitään kesäisin kauniilla säällä.mm. säädellä kaasutinta (ruisku) yms. ja ajetaan vaan ilman väylätekniikoita yms. hienouksia, mutta 2000-luvun auton omistajan kojelaudassa kun varoitusvalo vilkkuu niin mitäs tavis silloin tekee? Tavis levittelee käsiään ja kiroaa nykytekniikan ja soittaa kiltisti joko kaverin hinaamaan tai kalliin hinausauton paikalle. Vain asioista tietävä autoharrastaja tai ammattilainen voi jotain tehdä näille elektroniikkahirviöille ja korjaamolla se maksaa hunajaa. Osia vaan vaihdellaan ja arvuutellaan missä vika. Aikaa ja rahaa tuhraantuu turhiin korjauksiin ja asiakas maksaa. Sellaista on nykyautojen varsinkin sähkövikojen korjaaminen. Kokemusta asiasta lähipiiristä ja netti täynnä vastaavien tapausten valituksia. Pelottava tulevaisuus edessä näiden nykyautojen kanssa. Korjaamot hieroo jo valmiiksi käsiään.
Oli tuossa ennen joulua mm. tiepalvelumiesten haastattelu tv:ssä ja sanoivat että eipä niille tienpäällä voi juuri muuta tehdä kuin lisätä bensaa yms. yksinkertaista. Ei puhettakaan pikku korjauksista tiellä päällä kuten vanhoille kunnon ikiliikkujille kuten esim. Volvo 240 tai MB 123/124 ja Toyota Carina tehtiin aikoinaan. - purista finnisi
todistamaan kirjoitti:
ikäsi ja tietämyksesi tason. Et vaan typeränä pentuna sitä itse edes tajua.
sinä itse olet? Kirjoituksesi tasosta sen kyllä huomaa.
- Sano ei uusille
sitroen kirjoitti:
Minulla on jo jemmassa Pösö 205 vm -89. Toinen samanlainen jokapäiväisessä ajossa, mittarissa 410 tuhatta. Viimeksi hajosi takarengas...
että joku arvostaa vanhaa, mutta toivottavasti et joudu nokkakolariin tuolla nakkipannullasi. Se on meinaan goodbye sitten...
- lwl
Sano ei uusille kirjoitti:
että joku arvostaa vanhaa, mutta toivottavasti et joudu nokkakolariin tuolla nakkipannullasi. Se on meinaan goodbye sitten...
kovilta mälleiltä suojaa. Joku 50 km/h max. kunnolla. Jos tulee 100 km/h varsinkin kylkeen niin pahaa jälkeä syntyy.
Sano ei uusille kirjoitti:
että joku arvostaa vanhaa, mutta toivottavasti et joudu nokkakolariin tuolla nakkipannullasi. Se on meinaan goodbye sitten...
Ostinkin sen auton ajaakseni sillä kohtuumukavasti kohtuuhalvalla paikasta A paikkaan B. En ostanut sitä ajaakseni sillä kolareita. Toisekseen olen jo sen ikäinen, että tuskin mitään kovin tärkeää jää näkemättä enää vaikka kolahtaisikin. Ja moni muu olisi vain tyytyväinen...
- Sano ei uusille
sitroen kirjoitti:
Ostinkin sen auton ajaakseni sillä kohtuumukavasti kohtuuhalvalla paikasta A paikkaan B. En ostanut sitä ajaakseni sillä kolareita. Toisekseen olen jo sen ikäinen, että tuskin mitään kovin tärkeää jää näkemättä enää vaikka kolahtaisikin. Ja moni muu olisi vain tyytyväinen...
Luulen, että tuolla autolla pääset tosiaan kohtuumukavasti ja kohtuuhalvalla. Et varmaan olekaan itsemurhakandidaatti (jos jätetään laskuista tuo auto, jota käytät), mutta liikenteessä voit olla varma vain omasta erinomaisuudestasi. Jos rattijuoppo ajaa sinua päin edestä tai sivulta Mersullaan, tulet teistä kahdesta kärsimään siinä yhteentörmäyksessä enemmän. Tämä on fakta. Mutta jos sinulle on se ja sama, elätkö vai et, niin kysymys on yhdentekevä.
Toisaalta, jos asia ei ole rahasta kiinni, miksi ei hankkia itselleen isompaa autoa, joka kestää kovemmatkin kolarit? Taitaa löytyä jopa ranskalaisista malleista, jos asia on kansallisuudesta kiinni. Sano ei uusille kirjoitti:
Luulen, että tuolla autolla pääset tosiaan kohtuumukavasti ja kohtuuhalvalla. Et varmaan olekaan itsemurhakandidaatti (jos jätetään laskuista tuo auto, jota käytät), mutta liikenteessä voit olla varma vain omasta erinomaisuudestasi. Jos rattijuoppo ajaa sinua päin edestä tai sivulta Mersullaan, tulet teistä kahdesta kärsimään siinä yhteentörmäyksessä enemmän. Tämä on fakta. Mutta jos sinulle on se ja sama, elätkö vai et, niin kysymys on yhdentekevä.
Toisaalta, jos asia ei ole rahasta kiinni, miksi ei hankkia itselleen isompaa autoa, joka kestää kovemmatkin kolarit? Taitaa löytyä jopa ranskalaisista malleista, jos asia on kansallisuudesta kiinni.Ei se ole minulla rahasta kiinni vaan asenteesta. En tarvitse näyttöautoa, minulle riittää käyttöauto. Ja saattaa se siihen "turvalliseen" autoonkin osua vaikka rekka. Ei siinä ole ns turvavarusteista paljonkaan hyötyä siinä tilanteessa.
- jokumuu.
karu arki kirjoitti:
mm. säädellä kaasutinta (ruisku) yms. ja ajetaan vaan ilman väylätekniikoita yms. hienouksia, mutta 2000-luvun auton omistajan kojelaudassa kun varoitusvalo vilkkuu niin mitäs tavis silloin tekee? Tavis levittelee käsiään ja kiroaa nykytekniikan ja soittaa kiltisti joko kaverin hinaamaan tai kalliin hinausauton paikalle. Vain asioista tietävä autoharrastaja tai ammattilainen voi jotain tehdä näille elektroniikkahirviöille ja korjaamolla se maksaa hunajaa. Osia vaan vaihdellaan ja arvuutellaan missä vika. Aikaa ja rahaa tuhraantuu turhiin korjauksiin ja asiakas maksaa. Sellaista on nykyautojen varsinkin sähkövikojen korjaaminen. Kokemusta asiasta lähipiiristä ja netti täynnä vastaavien tapausten valituksia. Pelottava tulevaisuus edessä näiden nykyautojen kanssa. Korjaamot hieroo jo valmiiksi käsiään.
Oli tuossa ennen joulua mm. tiepalvelumiesten haastattelu tv:ssä ja sanoivat että eipä niille tienpäällä voi juuri muuta tehdä kuin lisätä bensaa yms. yksinkertaista. Ei puhettakaan pikku korjauksista tiellä päällä kuten vanhoille kunnon ikiliikkujille kuten esim. Volvo 240 tai MB 123/124 ja Toyota Carina tehtiin aikoinaan.Jos nyt ajatellaan 80-luvun ruiskuautoa jossa ei yleensä ole mitään vikamuistia ja 2000-luvun ruiskuautoa, jossa on periaatteessa samantyyppinen järjestelmä ja lisäksi kunnollinen itsediagnostiikka ja loki niistä vioista jotka eivät enää ole päällä, niin kumman korjaamista pitäisit helpompana?
On mullakin L-jetronic tuossa 80-luvun kärryssä. Jos siihen tulee vika niin se nykii, pätkii, kulkee huonosti tai käyttäytyy muuten epäsovinnaisesti mutta osaa kertoa ahdistuksestaan korkeintaan vilkuttamalla jotain lediä. Jos ei vika ole juuri silloin päällä niin ledikään ei vilku.
2000-luvun auto vikaantuessaan sytyttää merkkivalon ja vian kriittisyydestä riippuen saattaa mennä "limp modeen" jolloin sen saa ajettua kotiin mutta tehot ja lisävaurioiden riski ovat pienemmät. Läppäri kiinni autoon ja se kertoo selvällä Lontoon murteella olevista ja olleista murheistaan. Toki tuotakin viestiä pitää osata tulkita, eli diagnostiikka ei poista tarvetta tekniikan perusymmärrykselle. - pelkwl
jokumuu. kirjoitti:
Jos nyt ajatellaan 80-luvun ruiskuautoa jossa ei yleensä ole mitään vikamuistia ja 2000-luvun ruiskuautoa, jossa on periaatteessa samantyyppinen järjestelmä ja lisäksi kunnollinen itsediagnostiikka ja loki niistä vioista jotka eivät enää ole päällä, niin kumman korjaamista pitäisit helpompana?
On mullakin L-jetronic tuossa 80-luvun kärryssä. Jos siihen tulee vika niin se nykii, pätkii, kulkee huonosti tai käyttäytyy muuten epäsovinnaisesti mutta osaa kertoa ahdistuksestaan korkeintaan vilkuttamalla jotain lediä. Jos ei vika ole juuri silloin päällä niin ledikään ei vilku.
2000-luvun auto vikaantuessaan sytyttää merkkivalon ja vian kriittisyydestä riippuen saattaa mennä "limp modeen" jolloin sen saa ajettua kotiin mutta tehot ja lisävaurioiden riski ovat pienemmät. Läppäri kiinni autoon ja se kertoo selvällä Lontoon murteella olevista ja olleista murheistaan. Toki tuotakin viestiä pitää osata tulkita, eli diagnostiikka ei poista tarvetta tekniikan perusymmärrykselle.äläkä itsesi autoharrastajan kannalta. Varsinkin köyhempi Tavis on todella pulassa jos hinausautoon ei ole varaa eikä saa kaveria hinaamaan. Tiepalvelukaan ei osaa auttaa nykyautojen vaikeissa sähköongelmissa vaan vain hinaus korjaamolle auttaa ja sielläkin kädet ristiin että ne todella osaa korjata. On nimittäin nettikin täynnä näitä kauhukorjaamoja jotka ovat olevinaan korjanneet mutta vika ei ole poistunut vaan asiakkalle on laitettu vaan iso lasku. Varmaan todella turhauttavaa asiakkaasta. Näitä löytyy netistä todella helposti ihan asiallisilta foorumeilta. Tämä suomi24 sitten ei kuulu monestikaan niihin.
- jokumuu.
pelkwl kirjoitti:
äläkä itsesi autoharrastajan kannalta. Varsinkin köyhempi Tavis on todella pulassa jos hinausautoon ei ole varaa eikä saa kaveria hinaamaan. Tiepalvelukaan ei osaa auttaa nykyautojen vaikeissa sähköongelmissa vaan vain hinaus korjaamolle auttaa ja sielläkin kädet ristiin että ne todella osaa korjata. On nimittäin nettikin täynnä näitä kauhukorjaamoja jotka ovat olevinaan korjanneet mutta vika ei ole poistunut vaan asiakkalle on laitettu vaan iso lasku. Varmaan todella turhauttavaa asiakkaasta. Näitä löytyy netistä todella helposti ihan asiallisilta foorumeilta. Tämä suomi24 sitten ei kuulu monestikaan niihin.
...korjaamon mies tai kotitarverassaaja, niin ei siitä uudemman auton diagnostiikasta varmaan haittaakaan ole.
Korjaamoiden ammattitaito on kyllä sitten ihan asia erikseen. On kokemusta esimerkiksi Metro-Autosta, jolle takapään ylätukivarren kappaleina oleva pusla oli mahdoton löytää. Ei ihme, jollei näiltä kavereilta suju moottorinohjauksen korjaaminenkaan.
- ei kiitos
nykyautojen vikaherkkyydestä.
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,13587.0.html
Onneksi on vanha kunnon 90-kymppinen ilman turhia hienouksia. Noiden kanssahan on kohta pulassa korjaamotkin.- Sano ei uusille
on moni muukin vaikeuksissa. Jotenkin osuvaa, että Autoliiton tiepalvelua mainostavassa lehtisessä oli kuvattuna (kaikista mahdollisista autoista) Clio konepelti pystyssä ja kaveri ropaamassa sitä.
Sano ei uusille kirjoitti:
on moni muukin vaikeuksissa. Jotenkin osuvaa, että Autoliiton tiepalvelua mainostavassa lehtisessä oli kuvattuna (kaikista mahdollisista autoista) Clio konepelti pystyssä ja kaveri ropaamassa sitä.
Kuulostat kateelliselta.
Minun ranskikseni on kuluneen 22 vuoden aikana vain kerran tarvinnut apua. Laturi sippasi enkä huomannut asiaa ennenkuin akku oli tyhjä. Latautin akun huoltiksella ja ajoin kotiin ja sitten arkena ostin vaihtolaturin.- Sano ei uusille
sitroen kirjoitti:
Kuulostat kateelliselta.
Minun ranskikseni on kuluneen 22 vuoden aikana vain kerran tarvinnut apua. Laturi sippasi enkä huomannut asiaa ennenkuin akku oli tyhjä. Latautin akun huoltiksella ja ajoin kotiin ja sitten arkena ostin vaihtolaturin.En ole kateellinen. Omistan itse toimivan auton. Kerroin mielipiteeni.
Emme saa induktion nimissä sinun huippuautosi statusta siirrettyä muihin ranskalaisiin autoihin. Toivottavasti käsität itsekin. Yksi mätä ei pilaa koko satoa ja taas päinvastoin, yksi herkku yksilö ei takaa koko sadon laatua.
Aja ihan rauhassa sitikallasi, joka on varmatoiminen ja miellyttää sinua. Minun mielestäni ranskalaista autoa ei kannata hankkia. Tämä mielipide voi tietenkin muuttua jahka saan tietooni tosiasioita, jotka puoltaisivat ranskalaisten kulkineiden erinomaisuutta. - niin tuttua
Sano ei uusille kirjoitti:
En ole kateellinen. Omistan itse toimivan auton. Kerroin mielipiteeni.
Emme saa induktion nimissä sinun huippuautosi statusta siirrettyä muihin ranskalaisiin autoihin. Toivottavasti käsität itsekin. Yksi mätä ei pilaa koko satoa ja taas päinvastoin, yksi herkku yksilö ei takaa koko sadon laatua.
Aja ihan rauhassa sitikallasi, joka on varmatoiminen ja miellyttää sinua. Minun mielestäni ranskalaista autoa ei kannata hankkia. Tämä mielipide voi tietenkin muuttua jahka saan tietooni tosiasioita, jotka puoltaisivat ranskalaisten kulkineiden erinomaisuutta.autojaan vaikka autojen laatu, vika, katsastus, tiepalvelu, käyttäjätyytyväisyys ym. tilastot kertoo ihan muuta eli ranskanautot joka vuosi viimeisiä. Ja niiden tilastojenkin vähättelyn ne osaa (tarkoitushakuisesti). Se on varmaan jo niillä syntymässä saatua :)
- sgdfnhgdsgafdfg
niin tuttua kirjoitti:
autojaan vaikka autojen laatu, vika, katsastus, tiepalvelu, käyttäjätyytyväisyys ym. tilastot kertoo ihan muuta eli ranskanautot joka vuosi viimeisiä. Ja niiden tilastojenkin vähättelyn ne osaa (tarkoitushakuisesti). Se on varmaan jo niillä syntymässä saatua :)
No mistä se johtuu että kun on omistanut mersua volkkaria fiatia nissania fordia ja mazdaa, sen jälkeen tuntuu ranskalainen oikein hyvältä?
Johtuu muuten siitä että siinä on mukavuus, ajo-ominaisuudet ja ihan samat viat kuin muissakin, mutta käytettynä, murto-osalla siitä mitä noi muut maksaa. - 91ilke
sgdfnhgdsgafdfg kirjoitti:
No mistä se johtuu että kun on omistanut mersua volkkaria fiatia nissania fordia ja mazdaa, sen jälkeen tuntuu ranskalainen oikein hyvältä?
Johtuu muuten siitä että siinä on mukavuus, ajo-ominaisuudet ja ihan samat viat kuin muissakin, mutta käytettynä, murto-osalla siitä mitä noi muut maksaa.kaikkein huonoin. Tämän todistavat lukuisat autotilastot ja tutkimukset. Jos ne olisi oikeasti hyviä niin takuuvarmasti taksit niitä käyttäisivät mutta nyt esim. pösö ja renu taksissa on todella harvinainen näky. Takseille kun jokainen päivä korjaamolla maksaa paljon rahaa joten auton on oltava oikeasti luotettava ja muutenkin laadukas.
- lohkoläppäri parempi
suhteessa uudempiin on vanha kunnon lohkolämmitin jonka vastus on vesitilassa lämmittämässä. Se vielä oikeasti lämmittää moottoria tehokkaasti toisin kuin nämä onnettomat nykyautojen säteilylämmittimet. Nykybiileihin on asennettava webasto tai eberi muuten ei tule mitään pakkasilla. Kokemusta 300-sarjan dieselbemarista jossa säteilylämmitin ja 3 tunnin lämmittämisen jälkeenkään vaikutus on todella heikkotasoinen ja käyntiinlähtö vaivalloista vaikka auto on vain kolmisen vuotta vanha. Lämmitin asennettu lohkon kylkeen jossa se yrittää kuumentaa mutta eihän siitä tule mitään näillä pakkasillakin mitä viime aikoinakin on ollut.
- Retkuilija
että virtaa menee ensin starttimoottorille käynnistyksessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih517016Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7033101Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831310Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981291- 841285
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891170
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361136Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181086- 721022