Urpo myyntimarkkinoilla

tulevaYH

Ollaan asuttu miehen kanssa tampereella rivarikolmiossa vähän yli 2 vuotta ja ero on väistämättä edessä. Lainaa on tuossa ajassa lyhennetty vasta niin vähän, että jos myymme välittäjän kautta voittoa ei myynnistä jää välityspalkkion jälkeen kyllä mitään. Jään samalla kahden lapsen yh:ksi ja muutaman tonnin pesämunakin olisi tarpeen.

Noh, asiaan, onko mahdollista itse hoitaa asunnon markkinointi ja esittelyt ja saada kiinteistövälittäjään hoitamaan vain ne ns. kirjalliset työt, koskien kauppaa ja sellaisia, tarjouksia ym. Onko sellaista palvelumuotoa olemassa? Osaan kyllä tehdä nettiin/lehtiin ilmoitukset ja hoitaa isännöitsijän todistuksen ym. mutta se virallisten tarjousten, käsirahojen, siirtoverojen ja muiden pankkiasioiden viidakko taitaa olla liian monimutkainen selviteltävä maallikolle näin äkkiseltään.

Asunto on hyväkuntoinen ja asuinalue on parissa vuodessa parantanut vetovoimaansa kauppakeskusten ja liikenneyhteyksien parannuttua. En siis usko, että myyminen kohtuuhinnalla tulee olemaan työlästä tai ongelmallista, mutta kun en noista paperihommista ole yhtään perillä ja ostajat tuskin haluavat tehdä kauppaa täysin tietämättömän ihmisen kanssa. Itse ainakin ostajana saattaisin epäröidä.

8

553

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksityiseltä ostanut

Tarvitse kauppakirjan tekeminen nekin osataan pankissa tehdä eikä maksa paljon, netissä malleja myös voi tehdä itsekkin kauppakirjan.Pankkisi kautta asia hoitoon eikä kiinteistövälittäjälle.Ilmoitusta lehteen kuin hinnan olet päättänyt tai ostajalle tarjoamaan.

• inmobiario

välittäjä ainakin arvioimaan asunnon hinta ja tekemään tarjous myynnistä. Eihän siinä sitoudu mihinkään. Jos olette hyvän kaupan tehneet pari vuotta sitten, jonkinlainen arvonnousu varmasti on tapahtunut siinä ajassa. Paperityö varmasti onnistuu välittäjän kautta, mutta tarjousten vastaanottamisen ja muiden kanssa mennään jo vastuualueelle, eli tuskin kukaan välittäjän sitä alkaa tekemään ilman välityspalkkiota. Tosin luultavasti saatte käteen välityspalkkion jälkeenkin enemmän kuin suoraan itse myymällä ja paljon vähemmällä vaivalla. Niinkuin varmasti tästä voit päätellä, olen itse välittäjä...

• Yksityiseltä ostanut

Sitoudut välittäjän painostukseen mikäli välittäjää asiaan sotkee.Asunnon hintaarvio on helppo tehdä itsekkin samoilla seuduilla olevista vast ikäisiä kuntoisia asuntoja vertaamalla.Välittäjän työ on varmasti yksi helpoimmista bisneksistä esm 5000 e 2 vko sisällä toimeksiannetusta asunnosta.Esim tuollaisia asuntoja muutaman kuukaudessa myy hyvin menee.Pudotuspeli alkaa varmasti välitäjilläkin tällä hetkelläkin heitä on liikaa.

• inmo
        Yksityiseltä ostanut kirjoitti:

Sitoudut välittäjän painostukseen mikäli välittäjää asiaan sotkee.Asunnon hintaarvio on helppo tehdä itsekkin samoilla seuduilla olevista vast ikäisiä kuntoisia asuntoja vertaamalla.Välittäjän työ on varmasti yksi helpoimmista bisneksistä esm 5000 e 2 vko sisällä toimeksiannetusta asunnosta.Esim tuollaisia asuntoja muutaman kuukaudessa myy hyvin menee.Pudotuspeli alkaa varmasti välitäjilläkin tällä hetkelläkin heitä on liikaa.

tervetuloa vaan alalle tekemään helppoa bisnestä!

• Onnea matkaan

Noin 80% asuntokaupoista tehdään välittäjien kautta. Kalliista välityspalkkioista huolimatta. Käytännössä tämä tarkoittaa (tilastollisesti) sitä, että jos asunnostasi on välittäjän kautta kiinnostunut 4 asiakasta, niin yksityisesti vain 1. Siis tässä suhteessa. Tämä on se syy, miksi (hyvä ja ammatti-)välittäjä saa hyvin usein paremman hinnankin asunnosta. Ja siinä sivussa hoitaa kaikki myyntiin liittyvät toimet.

Kyllä itsekin myymällä asunnon saa kaupaksi, sehän ei ole mikään ongelma. Nettiin tiedot ja silleen. Kaupan voi tehdä ilman kauppakirjaakin, siirtomerkintä osakekirjaan ja rahat tiskiin niin sekin on sillä selvä. Suullisesti tehty asuntokauppa on 10 kertaa turvallisempi, kuin huonolla kirjallisella kauppakirjalla tehty, jos ajatellaan mahdollista jälkipuintia.

Enkä ole välittäjä, jos joku sitä kuvittelee. Täällä on paljon minä-itse-tyyppejä, jotka ovat varmaan myyneet suurimmaksi osaksi n. 10 - 15 % alle markkinahinnan ja sit leuhkivat, että "möin ite, möin ite".

• Yksityiseltä ostanut

Kauppakirjan teko ole mikään ongelma sen osaa itsekkin tehdä netissä kaavakkeita.Pankki tekee pyydettäessä kauppakirjan eikä veloita monta 10 e ei mahd ollenkaan veloitusta.Ei ole minkäänlaista vaikeutta asuntojen myynissä isomissa kaupungeissa tällä hetkelläkään.Hintataso vaihtelee alueittain olen seurannut viimeiset 7v aktiivisesti asuntokauppaa aina on ollut nousujohteinen markkina tilanne.Ei ihme et välittäjät tulevat 500 mersuilla sopimuksia kalastelemaan.

• Yksityiseltä ostanut kirjoitti:

Kauppakirjan teko ole mikään ongelma sen osaa itsekkin tehdä netissä kaavakkeita.Pankki tekee pyydettäessä kauppakirjan eikä veloita monta 10 e ei mahd ollenkaan veloitusta.Ei ole minkäänlaista vaikeutta asuntojen myynissä isomissa kaupungeissa tällä hetkelläkään.Hintataso vaihtelee alueittain olen seurannut viimeiset 7v aktiivisesti asuntokauppaa aina on ollut nousujohteinen markkina tilanne.Ei ihme et välittäjät tulevat 500 mersuilla sopimuksia kalastelemaan.

"Pankki tekee pyydettäessä kauppakirjan eikä veloita monta 10 e ei mahd ollenkaan veloitusta"

Ainakin Itä-Uudenmaan OP veloitti 750 €, ja kauppakirja oli niin huonosti laadittu, etten edes minä ymmärtänyt siitä mitään. Kaveri oli ostamassa kiinteistöä ja myyjä oli kyseisen pankin asiakas. Minä sitten tein uuden kauppakirjan, palkaksi sain saunaillan :)

Meillä kiinteistön kauppakirja maksaa muuten 492 € (sis alv), joten onko pankki loppujen lopuksi halpa?

"Hintataso vaihtelee alueittain olen seurannut viimeiset 7v aktiivisesti asuntokauppaa aina on ollut nousujohteinen markkina tilanne."

Missäköhän päin maailmaa oikein asut? Ainakin suomessa koettiin historian nopein ja rajuin asuntokaupan taantuminen syksyllä 2008...

• toinen urpå

osti perheineen yksityiseltä asunnon, palkkasivat vain lakimiehen tarkistamaan ja tekemään tarvittavat paperityöt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      104
      3394
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3083
    3. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      20
      1933
    4. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      69
      1906
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      38
      1867
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1741
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1439
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1349
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1337
    Aihe