Kuinka olette entisöintityössä pintakäsitelleet alustanosia, akselistoja yms. Aivan tehtaanmallia tai entisöintikilpailun tasoa en tavoittele, mutta laadukasta MA-kunnostustasoa kuitenkin. Kaikki alustanosat irroitan, kuten myös puslat pois yms. Irrallaan hiekkapuhallan osat. Nuorempana vetäisin happomaalit ja miranolit osiin, mutta nyt haluaisin hieman fiinimpää lopputulosta.
Mikä on tämä jauhemaalaus (engl. powdercoating)? Muita tapoja?
Alustanosien pintakäsittely
4
516
Vastaukset
- joku vaan
Miten saa vanhat massaukset pois.
Muutama vuosi sitten Mobilisti-lehdessä oli juttu firmasta joka tekee hiilidioksidijääpuhallusta.
Massat lähtevät siististi pois eikä ne kohdat joissa on alla ehjä maali vaurioidu.
Huonoihin kohtiin voi sitten käyttää hiekkapuhallusta. Jauhemaalia älä laita mihinkään! Se on huokoista ja läpi pääsevä kosteus ruostuttaa raudan. Katso vaikka vanhempaa Kovilin vetokoukkua. Ne oli maalattu jauhemaalilla...
- jokumuu.
Kaikki märkämaalit eivät ole samaa tavaraa, eivät myöskään pulverimaalit. Silläkin on merkitystä minkälaiselle pinnalle väri on vedetty, ja maalatakin voi monella tavalla; Maalautin juuri uudelleen satsin vanteita, jotka olivat jääneet edelliseltä turaajalta alipolttoisiksi ja pinta kupli ja rapisi irti. Maalari sattumalta otti esimerkiksi alipolttoisuudesta juuri nuo vetokoukut joissa väri ei ole kestänyt kiinni.
Oman harrastekinnerin tukivarret ja muut alustan pulikat on hiekkapuhallettu ja pulverimaalattu. Halpa homma ja siisti jälki, mutta vanhat alustamassat piti ensin jyystää lastalla irti. Lopputuloksesta tuli kyllä ihan fiksu kun pultit ja mutterit vielä samalla kertaa sinkittiin ja kromatoitiin uudelleen.
- nykyisin eläkkeellä
Kyllä tuo musta miranol tai vastaava vähän mattana on se oikeampi tuohon alustaan,ja monesti ei alustaa ollut edes kunnolla maalattukaan kun auto tuli tehtaalta , joissakin oli äänieristys massoja ruiskittu tehtaalla varsinkin u.s.a autoihin. Ja mersuun tuli olikohan -61 se muovimassa joka sitten ne mersut lahottikin vanhetessaan (halkeili ja vesi meni massan ja pellin väliin) suomessa autot sitten vasta massattiin kunnolla kun suojaaminen yleistyi. Jos siis haluaisi ihan autenttisen Suomi pelin alustan niin yli 60 lukuiseen kannattaisi massata se, nykyään kun katselen jonkin entisöidyn auton alustaa tai konetilaa siinä on yleensä liian kiiltävä maaalaus ym yliampuvaa joka ei sinne kuulunut kun auto oli uusi.Myös autojen sisustuksessa jos niistä on tehty hienommat kuin kyseisessä mallissa oli ,sitä vieroksuu heti sellainen joka muistaa ne materiaalit kun auto oli uusi.Esim -60 luv Volga joka on verhoiltu nykyisellä länsimaisella keinonahalla se ei jotenkin ole "se aito"jollaisena Volgan muisti sisältä.Ja tiedän kun tein näihin uusiin luovutushuoltoja jo -60 luvulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692703
- 632634
- 681782
- 241617
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 291131