leikattu kissa

_miumau_

Narttukissani steriloitiin pari päivää sitten, nyt oisinkin kysynyt onko kellään kokemusta, että kauan olette haavaa "suojelleet"? 10 päiväähän se pitäisi varjella haavaa, ettei kissa pääse nuolemaan tms. mutta oletteko jo aikaisemmin ottaneet kaulurit, tarralaput yms. pois?
Onko tullut mitään vahinkoja siitä? Tulehtunut? Tikit repeytynyt?

Meillä lähti tarralappu jo seuraavana päivänä, sukkapuvut ei kestäneet päällä (todennäköiseseti en osannut kunnollista tehdä), kauluria en ole uskaltanut edes kokeilla ja nämä suihkejutut eivät auttaneet yhtään mitään! Kissa siitä huolimatta rupesi nuolemaan ja pesemään, varsinkin suihkekohtaa.
Nyt olen pitänyt kissalla ideaalisidettä, mutta huonosti tuokin näyttää kestävän, koko ajan saa olla laittamassa paremmin..

Ainiin, meidän tytölle laitettiin sulavat tikit, repeytyykö nämä herkemmin?
En viitsisi koko ajan eläinlääkäriin soitella, joten kysyn näitä nytten täältä, koska eivät ole niin hätätapauksia.
Kiitos vastauksistanne..

36

13813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä oli myös nuo sulavat tikit. Ei kokeiltu sukkapukuja eikä haavalla tainut lappua olla. Me mentiin kaulurin voimin. Hyvin pian kuitenkin otettiin kauluri pois silloin kun oltiin itse kotona ja pystyttiin vahtimaan, ettei kissa nuole haavaa. Yöksi/koulupäivän ajaksi laitettiin kauluri takaisin. Meillä kissa ei liiemmin kiinnittänyt haavaan huomiota.

Mitään vahinkoja meillä ei siis tullut, ei tulehduksia eikä repeämiä. Sinuna kyllä kokeilisin sitä kauluria, mikäli vähääkään epäilyttää että kissa alkaa tikkejä nypläämään.

En usko sulavien tikkien repeytyvän helpommin. Päinvastoin ne ovat mielestäni käytännöllisemmät kun ei tarvitse kissaa kiusata tikkien poistolla, varsinkin jos kissa ei muutenkaan eläinlääkärireissuja arvosta/on hankala käsiteltävä.

• Toivoa on

Kaulurin kanssa mentiin koko eläinlääkärin määrämä 2 vk. Alussa pidin välillä kauluria poissa pieniä hetkiä helpottamaan syömistä ja laatikolla käyntiä, kun kissa oli kovin sairas. Mutta kun kissa rupesi toipumaan, en enää ottanut kauluria pois, jos sen otti pois, ei kestänyt kuin muutaman sekunnin, niin kissa rupesi nuolemaan haavaa.

Kahden viikon kuluttua kävin eläinlääkärillä poistattamassa tikit. Tikit olivat sulavaa lankaa, mutta eivät olleet kahdessa viikossa sulaneet minnekään. Tikkien poiston jälkeen eläinlääkäri pyysi vielä pitämään kauluria pari päivää, kun iho ärtyi ja punoitti. Tosin otimme kaulurin pois jo yhden päivän kuluttua, koska iho ei enää punoittanut. Kahdessa viikossa leikkaushaava oli parantunut täysin, mitään rupia tms. ei enää ollut, ainoastaan hienoa uutta vaaleaa ihoa.

• Murrikkainen

Leikattiin (narttu) ja sukkapuku oli kisulla päällä. Otin sen jo neljän päivän jälkeen pois, vaikka ei olisi pitänyt. Säälitti niin kauheasti. No kisupa olikin nuolemassa masuaan heti ja hommasin sen kaulurin. Kannattaa ottaa sopivan kokoinen että kissa pääsee syömään. Kauluria pidettiin siten noin 5-6 päivää ja taas säälistä otin sen pois. Ostin sellaista suihketta joka parantaa haavat ja haisee kaamealle ettei kisu nuolisi haava ja sen kanssa meni hyvin. Sitä laitetaan noin 3-4 kertaa päivässä mutta kissa sai olla vapaa kaiken maailman kidutusvälineistä. Ei ehkä mennyt ihan kirjan mukaan mutta nyt haava on kunnossa ja ja kaikki hyvin. Tikit ovat myös itsestään sulavat ja ovat haava on kohollaan mutta toikihan siihen jää arpi niinkuin ihmiselläkin. Hyvä juttu tässä sterilisaatiossa on se ettei sitä tarvi enää tehdä uudestaan.
      Tsemppiä! Kyllä kaikki menee hyvin!

• Etkö saanut antibiootteja leikkauksen jälkeisinä päivinä kissalle annettavaksi? Täälläpäin saa. Riippuukohan sitten eläinlääkäristä.

Minun kokemukseni mukaan ei tule mitään ongelmia. Hyvin paranee, vaikkei sen haavan päällä olisi mitään.

• Murrikainen

Kisu sai pistoksen, jossa oli pitkävaikutteinen suoja tulehduksia vastaan. Ei eläinlääkeärin ammattaidossa ollut mitään huomauttamista. Ohjeita tosin annettiin vähän heikonlaisesti, täytyy todeta. Meidän kisu ei todellakaan ollut oima itsensä heti seuraavana päivänä, siihen meni noin viikko että palautui. Ja kisu nuoli masuaan jatkuvasti kun sitä haavaa ei oltu suojattu millään. Kai nämä jutut ovat yksilöllisiä. Olen kyllä sitä mieltä että ilman sitä kauluria haava olisi tulehtunut.
        No nyt on kaikki hyvin ja koko episodi on ohi. Kisu ja masu voivat hyvin!

• Musta kissa

Mitä ihmettä kaulurit ja tarralaput. Mun tyttö kissa leikattiin muutama kk sitten. Sulavat tikit laitettiin. Ohje oli, että älä päästä samana pv ulos.Olihan hän reppana sen leikkaus päivän, mutta seuraavana pv jo ihan normaali.Ei mitään ongelmia. Onkohan nyt kyse lääkärin pätevyydestä !!!

• sinun kissasi

leikanneen lääkärin epäpätevyydestä!

• Tshjtdg
        sinun kissasi kirjoitti:

leikanneen lääkärin epäpätevyydestä!

Noita kaulureita, tarralappuja ja sukkapukuja ei tarvita, jos eläinlääkäri ei avaa kissan koko mahaa. Nykyään (kaksi vuotta sitten!!) nämä leikkaukset tehdään hienosti ns. tähystysleikkauksella, jolloin, ainakin meillä tyttökissalle tuli kaksi sulavaa tikkiä ja pojalle ei yhtään. Leikkausta seuraavana päivänä ei olisi uskonut mitään operaatiota tapahtuneenkaan! Ihmettelin tätä itsekin leikkaavalle lääkärille, ja hän selosti nämä jutut minulle juurta jaksain. Kysehän on vain siitä onko lekuri halukas toimimaan nykyaikaisesti vai toimiiko hän niin kuin on aina ennenkin toimittu viimeiset vuosikymmenet. Kannatta siis kysellä lääkäreiltä etukäteen, miten kissa leikataan, ja miten se kärsii leikkauksesta

• Onneksi näin helpost

eikä sukkapukuja. Muistelen, että meidänkin kisu sai antib. injektion ja se oli siinä.

Leikkauspäivän pieni oli surkeana, kun aineet haihtuivat hiljalleen, mutta seuraavana päivänä jo oma itsensä. Eikä edes ollut kiinnostunut haavastaan. Ilmeisesti siinä ei ollut kipuja? Sitä vähän ihmettelen, koska tytöille tehdään kohdunpoisto, mika on ainakin ihmisille hyvin suuri toimenpide ja ystäväni mukaan kovin kivuliaskin useamman päivän. Sieltähän leikataan pois siis koko kohtu ja myös munasarjat. - Näin estetään sen alueen syövät, jotka ovat ymmärtääkseni yleisiä leikkaamattomilla narttukissoilla.

Muistelen, että haavan paranemisvaiheessa Lady välillä haavaa nuolikin, mutta se johtui siinä vaiheessa kutinasta, mikä kuuluu haavan paranemiseen. Ja haava oli jo pinnasta ummessa, joten sylki ei vienyt sinne bakteereja, päinvastoin nuoleminen vilkastutti verenkiertoa ja paransi haavaa vielä nopeammin (luulen näin). :)

• Satuja

Meidän narttukissat leikattiin muutama kuukausi sitten. Klinikalta saatiin ohjeet että kaulurin tai sukkapuvun voi laittaa jos kissa rupee nuolemaan havaa. Ihmettelin tätä vähän mutta seurattuani kissoja huomasin etteivät he ole haavoista yhtään kiinnostuneita. Tikit sulivat itsestään ja haavat parantuivat tosi nopeasti ilman mitään erityistoimenpiteitä.

• ihmettelijä olio

Ei Kissaa saa leikata! Vihreät sen jo tekivät leijonalle ja sitä voidaan pitää pyhinhävistyksenä! KISSAT ei kuulu suomenluontoon, paitsi norjalaiset.

• juu juu

Häh?! Miten nii ei saa leikata? Onko se sit parempi, että on joka nurkka täynnä "vahinkopentuja"?

• kissanaine68

kauluria pitää ehdottomasti pitää, oli kissa siitä mitä mieltä tahansa. Kissan kieli on niin karhea, että jos se pääsee avaamaan tikit, sieltä tulee sisuskalut pihalle ja se on henki pois!
      Kiipeilypuut sun muut kannattaa poistaa ja rajata kissan elämä vaikkapa yhteen huoneeseen, sellaiseen jossa ei pääse kiipeilemään/putoamaan korkealta.
      Mutta kauluri pidettävä koko ajan!

• nou limits

Ei tarvita mitää kaulureita,lappuja ja desinfiointeja.Meidän mualaislääkäri sanoi että luonto hoitaa haavat ja näin kävi meidän molempien kissojen kohdalla.Joskus muinoin leikkauksen jälkeen edellisillä kissoillani piti olevinaan pitää kauluria ja niiden haavat kyllä vähän tulehtuivatkin.Kai se sitten on niin että kissa oma sylki hoitaa sitä haavaa parhaiten,näin ainakin nyt uskon.
        Ja mitä tulee noihin kiipeilypuihin,niin kysyn vaan että kiipeilisitkö itse jos mahas olis leikattu?No,luonnollisesti et,ja kissa on kyllä sen verran viisas ettei ala kiipeilemään ennen kuin on kivuton.
        Ja mitä pikemmin kissa saa kotona liikkua huoneistossa,sen parempi.Paranee nopeammin.Ei mitään telkeämisiä yhteen huoneeseen.
        Meidän kaksi rasavilliä leikattiin eri aikaan ja molemmat myöskin älysivät toisen olevan toipilas eivätkä siis riehuneet keskenään.Ei tullut alunperinkään mieleen erottaa niitä.Eivät ne tomppeleita ole sentään!

• eläinsuojelija

Kissa saa tikit aivan helposti puraistua poikki. Sitten on tosiaan suolet pihalla! Kaulurista ei ole haittaa, jos se on oikean kokoinen. Myös ruoka- ja juomakuppien pitää olla sopivat, että saa kaurin kanssa syötyä ja juotua, tarkkaile sitä. Itse käytin kauluria määrätyn 10 päivän aikana vain pari minuuttia kerrallaan poissa, että sain harjattua kissan. Harjaaminen on tärkeä, koska kissa ei voi itseään kaulurin kanssa juurikaan nuolla. Olen eläinklinikoilta kuullut tarinoita leikkauksen jälkeen suolet ulkona olevista kissoista. Sääli vasta sitten.

• Luonto hoitaa--
        nou limits kirjoitti:

Ei tarvita mitää kaulureita,lappuja ja desinfiointeja.Meidän mualaislääkäri sanoi että luonto hoitaa haavat ja näin kävi meidän molempien kissojen kohdalla.Joskus muinoin leikkauksen jälkeen edellisillä kissoillani piti olevinaan pitää kauluria ja niiden haavat kyllä vähän tulehtuivatkin.Kai se sitten on niin että kissa oma sylki hoitaa sitä haavaa parhaiten,näin ainakin nyt uskon.
        Ja mitä tulee noihin kiipeilypuihin,niin kysyn vaan että kiipeilisitkö itse jos mahas olis leikattu?No,luonnollisesti et,ja kissa on kyllä sen verran viisas ettei ala kiipeilemään ennen kuin on kivuton.
        Ja mitä pikemmin kissa saa kotona liikkua huoneistossa,sen parempi.Paranee nopeammin.Ei mitään telkeämisiä yhteen huoneeseen.
        Meidän kaksi rasavilliä leikattiin eri aikaan ja molemmat myöskin älysivät toisen olevan toipilas eivätkä siis riehuneet keskenään.Ei tullut alunperinkään mieleen erottaa niitä.Eivät ne tomppeleita ole sentään!

mitään kauluria ei tarvittu, eikä kissa haavaa rikkonut. Haava ei tulehtunut, vaikka kissa sitä nuolikin,päinvastoin.

• 5 kissaa ollut

Ei ainakaan meidän kissalla repeytynyt.

• rjhg548u

On varmaan jo parantunut, kerro miten teit ja miten meni. Meillä kohta edessä.

• cisucca

Vuosi sitten vein narttukissani sterilisaatioon. Kissalla todettiin leikkauksessa märkäkohtu, vatsa avattiin kokonaan. Tikit oli hurjat ja seuraavat 10vrk kauluri pakko. Hännättömänä kissana sen oli helppo istua ja ylettyi nuolemaan haavaansa. Kauluria vaihdettiin suurempaan, muttei sekään auttanut. 4vrk kuluttua leikkauksesta kissan haava punotti. Vein sen eläinlääkärille jossa todettiin haavan tulehtuneen jonka vuoksi osa tikeistä oli revennyt auki. Sen jälkeen aloitettiin antibiottikuuri ja haavan tehohoito. Haava parani hienosti antibiottikuurin johdosta ja tikkien poistossa kissa voi hyvin. Kuurin loputtua kissa alkoi oksennella ja "itkeä". Vein sen taas eläinlääkäriin jossa palpomalla huomattiin kova "möntti" kissan sisällä. Näin ollen lähdettiin kissaa taas avaamaan diagnoosilla vieras esine suolistossa. Leikkauksessa kumminkin paljastui hutiloiden tehty sterilisaatio, tarkoittaen että kissaltani ei ollut poistettu koko kohtua (terveellä kissalla ei yleensä poisteta). Jolloin sisälle jätetty tulehdusalue oli levinnyt ja palpomalla tunnettu möntti oli jo kuolioon mennyttä kudosta. Tästä syystä aiempi haavan tulehtuminen. Meille sattui työskentelevä enkeli kohdalle ja päivystävä eläinlääkäri soitti yliopistolliseen eläinsairaalaan josta häntä neuvottiin puhelimitse koko leikkauksen ajan. Kissan sisältä poistettiin kaikki mahdollinen mm.osa virtsaputkea. Leikkauksesta kotiutuessa kissan piti virtsata 24h sisällä, että nähtiin oliko virtsaputken uudelleen liittäminen onnistunut. Jos ei niin uhkasi lopetus. Mukaan tuli myös "hevosen määrä" erillaisia antibiootteja ja reseptejä kipu- ja vatsansuojalääkkeisiin. Onneksemme neiti pissasi jo illalla. Lääkkeet menivät karkkina kämmeneltä ja seuraavana aamuna kissa oli pirteä ja leikkisä. Nyt kissa voi mainiosti, mutta olemme sopineet että vaikka ne loput 8 elämää on jäljellä ei niitä tarvitse käyttää :) En halua pelotella ketään vaan kertoa omasta tietämättömyydestä ja siitä etten ottanut asioista tarpeeksi itse selvää vaan luotin sokeana silloiseen lääkäriini. Voin vaan kiittää kuntamme päivystävää eläinlääkäriä ja ehkä vähän enkeleitä jotka suojelivat ja hoitivat pikkuistani

• kaksi kissaa

Minä leikkautin uros ja narttu kissani samaan aikaan n.3vuotta sitten. meillä ei kissoilla ollu hetkeäkään kauluria. eläinlääkäri sanoi että laita kaulurin sitten, jos kissat ovat kiinnostuneita haavasta. mutta eivät nuo olleet ollenkaan kiinnostuneita ja haavatkin paranivat tosi nopsaan. ja vaikka minullakin kissoille on korkea kiipeilyteline, niin eivät kissat sinne kiivenneet muutamaan päivään leikkauksen jälkeen. kissoilla oli sulavat tikit. uros koirani kun leikkautin, sillä pidin kauluria pari päivää ja aina silloin kun en ollut paikalla. koiralta piti itse poistaa tikit ja haava myös tulehtui pikkuisen. leikkautin kissat ja koiran eri paikoissa.

• Ei ongelmaa.

Kumpikin narttukissa on leikattu eikä mitään kaulureita ole tarvittu,
        Ell sanoi että tikit on laitettu moneen kerrokseen, syvemmällä sulavia niin että näkyvissä oli yksi ainoa tikki joka sekin oli sulava. Kumpikin neiti antoi haavojen olla nätisti ja toisistaankin ne erotettiin vain leikkauksen jälkeiseksi yöksi. On siis eri aikaan leikattuja.

• mun kissalla oli kanssa sulavat tikit. Eläinlääkäri ei antanut mitään kauluria tms mukaan ja sanoi että harvemmin kissat tarvitsee. No kuinkas kävikään, samalla sekunnilla kun kissa avas silmänsä ni se rupes repimään sitä lankaa ihan tosissaan. Juoksin sitten ympäri kaupunkia ettimässä kauluria, ei kenelläkään eläinlääkärillä tai apteekilla ollut. Paitsi sitten ya:sta löytyi.. Jee. En itse ottanut kauluria pois muuta kuin sillon tällön että kissa sai pyykättyään itteensä. Muuten se tottu ihan hyvin siihen kauluriin, vaikka se vihaskin sitä yli kaiken. Pidin kauluria siihen asti, kunnes ompeleen "hännys" tipahti, aiemmin ei olisi ollut puhettakaan.

Yleensä kissoille annetaan piikkinä antibiootit leikkauksen yhteydessä (isoissa leikkauksissa, kuten tämä) ja jos on sellaisessa paikassa, että helposti voi tulehtua niin annetaan kotiin kuuri troppeja.

• 1 + 2

Aina syiden mukaisesti, ei niitä vastaan.

• 14

tytöllä oli lääkärin laittama laastari seuraavaan iltaan asti. Laastari piti ottaa kastelemalla pois. Mahassa kalju läntti ja keskellä viiva joka näytti siltä kuin olis ollut jo muutaman viikon siinä. En mä mitään lankoja siinä nähnyt. Pumpulia ja mietoa haavandesifiointi ainetta aamulla ja illalla parin päivän ajan. Pari päivää oli aika mieli maassa kissalla, mutta kyllä se siitä virkosi. Kissa on nyt 11 vuotta ja rallaa pennunlailla kahden nuoremman nartun kanssa. 5 & 2 v.

• Meillä kissa ensin vierasti kauluria leikkauksen jälkeen, mutta tosi nopeasti(yhdessä päivässä)tottui siihen suosittelen kauluria ehdottomasti. Kaulurin voi ottaa sitten pois, kun haava näyttää parantuneelta ja siistiltä itse taisin kauluria kissalla pitää n. 8 päivää. :)

• sanoisin

Kyllä oli helppo juttu leikkauttaa kollikissa sen jälkeen kun nartun kanssa oli aikanaan taisteltu ! Meidän narttukissalla ei pysynyt päällä minkäänlainen sukkapuku eikä kauluri vaan kaikista se kiemurteli ulos! Loppujen lopuksi haavan kohdalle kasvoi paksu haavanmittainen mötti joka ei kuitenkaan ollut mitenkään vaarallinen. Soittelin tuona aikana kymmeniä kertoja eläinlääkärille kun oli pakko kysellä kaikenlaista. Eläinlääkäri on erittäin suosittu ja ammattitaitoinen mutta jos minulla vielä joskus on edessä narttukissan leikkaus niin vaadin että se tehdään tähystämällä jos sen kerran voi tehdä niinkin. Nykyisin kissa voi hyvin ja kaikki patitkin ovat hävinneet.

• Chabera

Minun naaraskissani onnistui nyppimään pois neljän päivän ikäiset tikit. Kävi muuten nopeasti kun otin kaulurin pois ja käänsin selkäni hetkeksi! Mitään katastrofia ei tullut joskin eläinlääkäri kehotti tarkkailemaan. Muistaakseni eläinlääkäri oli vielä jostain syystä joutunut tekemään hieman normaalia suuremman haavan joten kyllä umpeutui yllättävän nopeasti. Tästä on jo vuosia. En tiedä mikä on ohjeistus nykyään mutta mielestäni kaksi viikkoa kaulurissa kuulostaa aika neuroottiselta jos ei tule tulehduksia tai muita komplikaatioita.

• 31

mitään lampunvarjostinta pitänyt eikä ollut edes laastaria haavan päällä. Eläinlääkäri sanoi kissan osaavan itse hoitaa haavan ja poistaa sulavat tikit. Haava parani hyvin ja tikitkin hävisivät aikanaan. Tulehduksia ei tullut kun sai antibiootti ruiskeen leikkauksessa. Nykyisin eivät laita edes tikkejä vaan jotain spraytä.

• Pirtsakka tyttökissa

Meidän tyttökissalta poistettiin kohtu ja munasarjat. Kissalla ei tarvinnut pitää mitään kaulureita sukkia yms. Kahden tunnin kuluttua leikkauksesta, kissa hyppäsi ikkunanlaudalle. Luulin, että nyt repeää koko massu, mutta katti ei ollut moksiskaan.

• mnmnmnmnmnmmnm

nbnbnnbnbnbn

• oksettavaa ...

liikkeellä täälläkin, kuinkas muuten kun Suomessa ollaan :)) Suosittelisin psykiatrilla käyntiä ja niiden lääkkeiden ottamista mitä määrätään. Kauluri voisi olla myös tarpeellinen.

• kissafani01

ollu tota kauluria kun leikattiin neiti. ja eipä tuota tullut mitään tulehuksia ym vaikka neiti alako heti samana iltana riehuun ihan hullun lailla!! oli itsestään sulavat tikit.

• pöpöpöpö

nii, miten nopeasti muuten leikkaus haava paranee???? Tyttö kissallemme tehtiin sterilisaatio, torstaina saa jo ottaa pois kaulurin, eli ollut silloin 6päivää kauluri kaulassa. Eli uskaltaako sen ottaa huoletta pois kaulurin? :P Leikkaushaava ei ole tulehtunut eikä mittää, vähän on rupea ja arpikudosta vaan :)

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5320
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2357
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      113
      1582
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      228
      1529
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1467
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1165
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1133
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      291
      1085
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe