Kömpelö lapsi vai neurologista vikaa?

Oppimisongelmia

Minua on huolettanut vähän jo pidemmän aikaa toisen lapseni "normaalius".
Jo pienenä ihmettelin kun hän on niin kamalan hermostuneen oloinen monessa tilanteessa. Siis esim. ruokapöydässä kädet ja jalat heiluu ja maitolasi kaatui lähes joka kerta.

Nyt tytär on 10v. Edelleen hän koko ajan nyplää jotain sormillaan tai esim. istuessaan illalla sohvalla rullailee mattoa varpaillaan. Ei yksinkertaisesti osaa vain olla rauhassa. Mitään käytöshäiriöitä ei varsinaisesti ole vaan tyttö on aivan ihana ja auttavainen. Jatkuva levottumuus tuntuu kuitenkin vaivaavan aina vaan.

Nyt kun hän on 4.luokalla huomaan että sama levottomuus vaivaa esim. kun pitäisi osata rauhallisesti keskittyä läksyjen lukemiseen. Lukeminenkin on ollut hänelle vähän haastavampaa kuin toiselle lapselleni ja hänellä on vieläkin tapana "arvata" miten pitkän sanan loppu menee ilman että malttaa sen lukea rauhassa loppuun. Koulussa alkaa myös muissa aineissa esiintyä haasteita. Edelleen myös kömpelyyttä esiintyy eli laseja kaatuu ja tavaroita tippuu, tosin onneksi harvemmin kuin pienempänä.

Huolehdinko turhaan? Kaikki ovat erilaisia ja oppivat eri tahtiin. Mieltä kuitenkin vaivaa että jos tuohon levottomuuteen onkin jokin syy ja sen havaitseminen auttaisi häntä parantamaan keskittymistä koulussa.

Mainitsin asiasta jo aikoinaan neuvolassa ja myös koulussa opettajalle mutta sitä ei juuri noteerattu. Olisiko muilla vastaavia kokemuksia tai neuvoja tilanteeseeni?

5

886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opex

      Jos koulu sujuu normaalisti ja lapsi pärjää, anna asian olla! Mitä hyötyä olisi jostain tutkimuksista tai diagnooseista? Toivon mukaan yhteiskunnan rajalliset resurssit säästetään niille, jotka oikeasti ovat pulassa.

      Ihmisten välillä on normaalia vaihtelua. Toiset ovat kömpelömpiä jne. kuin toiset. Syy tähän on se, että aivot ovat kaikilla erilaiset. Tutkimuksessa varmaan voitaisiin todeta, että lapsesi on keskimääräistä enemmän tai vähemmän tuota tai tätä. Hoitokeino on sitten adhd-lääkitys tai pienryhmäopetus. Jos ei näihin ryhdytä, mitä hyötyä oli tutkimuksista? Ei ole kuitenkaan mitään erityistä hyötyä alleviivata lapselle sitä, että hän on kömpelömpi tai hitaampi kuin joku muu tai ihmiset yleensä.

      Panosta diagnoosin metsästämiseen sijaan lapsesi tukemiseen. Hän ehkä hyötyisi jostain liikunnallisesta harrastuksesta, jossa voisi harjoittaa koordinaatiotaan, esim. tanssi tai voimistelu. Tue myös lukemisharrastusta, etsikää yhdessä materiaalia, jonka lukemisesta hän on kiinnostunut. Tarkasta, että läksyt tulevat tehdyksi ja lapsi pysyy kärryillä.

      Suurempaan huoleen ja toimiin on syytä vasta, jos koulussa alkaa olla ongelmia. Lapsesi opettaja on opettanut luultavasti satoja tai tuhansia lapsia, hän on kyllä aika pätevä arvioimaan, mikä on epänormaalia ja hälyttävää.

    • --viivi--

      Kuulostaa siltä, että lapsellasi on mahdollisesti lievää tarkkaavaisuusoireilua ja mahdollisesti myös lukivaikeutta. Jos koulussa asiaan ei ole kiinnitetty huomiota, pulmat ovat luultavasti hyvin kapeita. Tutkiminen ja diagnosointi voivat olla hyödyllisiä siinä mielessä, että lapsesi saattaisi saada esim. neuropsykologista kuntoutusta tai erityisopetuksen tukea. Moni lapsihan alisuoriutuu koulussa vain sen vuoksi, ettei saa kykyjään parhaalla mahdollisella tavalla käyttöön.

      • opex

        on kyllä sellainen, että yhteiskunnan resurssit ovat rajalliset eivätkä riitä kaikkeen. Jos alamme pitää jotenkin epänormaalina jokaista lasta, joka ei aina jaksa keskittyä tai on vähän kömpelömpi kuin ikätoverinsa, mihin se johtaa?

        Erityis- ja tukiopetusta annetaan kouluissa oppilaille tilanteen mukaan joko open, huoltajan tai oppilaan aloitteesta ihan jatkuvasti oli oppilaalla sitten diagnoosia tai ei. Tukea voi lasta aina ilman diagnoosejakin! On muitakin tapoja auttaa lasta kuin medikalisointi, joka itse asiassa ei itsessään mitään autakaan.

        Neuropsykologista kuntoutusta veronmaksajan piikkiin saavat lähinnä ne, joiden oppimisvaikeudet ovat vakavia. Mutta jos on itse valmis maksamaan niin...

        Alisuoriutuminen on hankala käsite. Kuka voi sanoa, mille tasolle oppilaan pitäisi päästä? Miten se tutkitaan ja määritellään? Jos oppilas oppii normaalisti ja tulokset ovat sellaiset, että hän voi huoletta aina siirtyä seuraavalle luokalle/kouluun, niin mikä on silloin ongelma? Onko aikuisena mitään väliä sillä, että hissan numero jäi keskittymisvaikeuksien takia viidennellä luokalla seiskaksi, kun se muuten olisi voinut olla kasi?

        Antakaa lasten olla lapsia ja omanlaisiaan ihan rauhassa. Ei kaikki ihmisten välinen erilaisuus ole sairautta.


      • --viivi--
        opex kirjoitti:

        on kyllä sellainen, että yhteiskunnan resurssit ovat rajalliset eivätkä riitä kaikkeen. Jos alamme pitää jotenkin epänormaalina jokaista lasta, joka ei aina jaksa keskittyä tai on vähän kömpelömpi kuin ikätoverinsa, mihin se johtaa?

        Erityis- ja tukiopetusta annetaan kouluissa oppilaille tilanteen mukaan joko open, huoltajan tai oppilaan aloitteesta ihan jatkuvasti oli oppilaalla sitten diagnoosia tai ei. Tukea voi lasta aina ilman diagnoosejakin! On muitakin tapoja auttaa lasta kuin medikalisointi, joka itse asiassa ei itsessään mitään autakaan.

        Neuropsykologista kuntoutusta veronmaksajan piikkiin saavat lähinnä ne, joiden oppimisvaikeudet ovat vakavia. Mutta jos on itse valmis maksamaan niin...

        Alisuoriutuminen on hankala käsite. Kuka voi sanoa, mille tasolle oppilaan pitäisi päästä? Miten se tutkitaan ja määritellään? Jos oppilas oppii normaalisti ja tulokset ovat sellaiset, että hän voi huoletta aina siirtyä seuraavalle luokalle/kouluun, niin mikä on silloin ongelma? Onko aikuisena mitään väliä sillä, että hissan numero jäi keskittymisvaikeuksien takia viidennellä luokalla seiskaksi, kun se muuten olisi voinut olla kasi?

        Antakaa lasten olla lapsia ja omanlaisiaan ihan rauhassa. Ei kaikki ihmisten välinen erilaisuus ole sairautta.

        Itse asiassa, neuropsykologista kuntoutusta annetaan niille, jotka siitä eniten hyötyvät, eli siis niille, joiden pulmat ovat kapeita ja vahvuuksia löytyy. "Vakavimmille" siitä ei ole hyötyä. Käytännöt voivat eri kunnissa olla erilaiset, mutta täällä siis näin.

        Asuinpaikallani erityisopetukseen tarvitaan usein lausunto erikoissairaanhoidon piiristä, muuten sitä ei välttämättä heru. Ihan tältä pohjalta yritin neuvoa, mikäli alkuperäinen kirjoittaja asiaan haluaa apua ja ammattilaisen mielipiteen. Koulupsykologiin toki ensin on oltava yhteydessä, ennen kuin neuropsykologiseen arvioon pääsee (ja itsemaksavanahan se tietty onnistuu ilman tätäkin).

        Epänormaalejahan olemme kaikki jollain tavalla, mutta myös erilaiset näkökulmat ovat sallittuja. Alkuperäinen kirjoittaja on oikeutettu tietämään, mitä mahdollisuuksia on olemassa. Aina opettajat ja neuvolat eivät valitettavasti tiedä lapsen parasta. Medikalisointi sinänsä ei ehkä auta, mutta usein apua alkaa herumaan, kun "järeämmät aseet" on otettu käyttöön.

        Alisuoriutumisesta sen verran, että oppilaanhan pitäisi tietenkin päästä näyttämään osaamisensa paras taso. Jos oppilaalla on vaikkapa kirjoitusvaikeutta, hänen tulisi saada suorittaa tai täydentää kokeensa suullisesti jne., sillä kirjoitustaito sinänsä ei liity tietotasoon.


    • IsmoMatias

      Voisikohan omega-3 rasvoista olla apua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      44
      5229
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      524
      1770
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe