Yhteiskunta on huolestunu aikuisten lasten välinpitämmättömyydestä suhteessa omiin vanhempiinsa,
on tulossa tutkimus, miksi aikuiset esm. viisikymppiset lapset unohtaa omat vanhempansa täysin omiin oloihinsa, usein vanhukset ovat jo ulkopuolisen avun tarpeessa.
Ihmetyttää nyky ihmisten itsekäs elämä, onko koulutuksessa tapahtunu virhe, yhteisöllisyys unohtunu oppiaineista.
Oletteko unohtaneet omat vanhempanne oman onnensa nojaan ?
63
1982
Vastaukset
- lejanna
syyllistää kaikki munat, jos joukkoon mahtuu muutama mätä.
Meidän vanhempamme kuolivat jo parisenkymmentä vuotta sitten. Kävimme heidän luonaan, olimme yhteydessä päivittäin.
Siinä rumbassa menikin monen monta vuotta, mutta omatunto on puhdas, ei tarvi ainakaan meitä tulla syyllistämään, että olisimme unohtaneet omat rakkaamme.
Onneksi olimme samalla paikkakunnalla, lähellä. Tosin, kyllä matkat vieraalle paikkakunnallekin tulivat tutuiksi, kun mieheni äiti joutui sinne sairaalaan.
Jos perheen sisäiset suhteet ovat kunnossa, uskon, ettei ketään unohdeta.
.- älkää unohtako ...
Tänäänkin radion asiaohjelmassa tuli ilmi esm. hesassa on tuhansia unohdettuja yksinäisiä vanhuksia, onneksi heidän selvitymistään viranomaiset on alkanu selvittämään. Kuinka paljon muaalla suomessa on unohdettuja vanhuksia ?
Eikaikkien vanhukset ole vieläkuolleet, mutta kuolevat varmasti nopeemin jos ja kun heidät unohdetaan, kuten nyt on huomattu aikuisten lasten itsekkyys ! - lejanna
älkää unohtako ... kirjoitti:
Tänäänkin radion asiaohjelmassa tuli ilmi esm. hesassa on tuhansia unohdettuja yksinäisiä vanhuksia, onneksi heidän selvitymistään viranomaiset on alkanu selvittämään. Kuinka paljon muaalla suomessa on unohdettuja vanhuksia ?
Eikaikkien vanhukset ole vieläkuolleet, mutta kuolevat varmasti nopeemin jos ja kun heidät unohdetaan, kuten nyt on huomattu aikuisten lasten itsekkyys !kuin olla surullinen, ja pahoillaan heidän puolestaan.
Omien vanhempiemme puolesta, luulen, saimme kyllä kokea surua ja murhetta ihan omiksi tarpeiksi.
Sitä kun ei ollut kukaan muu jakamassa, ainoita lapsia olemme, molemmat.
Eihän ensinnäkään kaikilla vanhuksilla ole sukua olemassakaan. Kuka heidät olisi unohtanut?
Itsekkyys lisääntyy koko ajan, ajatellaan vain, kaikki minulle, tässä ja nyt.
Mutta, jo vauvoja pahoinpidellään, lyödään, jätetään hoitamatta.
Heidän pahoinvoinnistaan alkaa koko elämänmittainen katastrofi, usein.
Tämä on taas niitä asioita, joissa kukin saa mennä itseensä, jos uskaltaa, ja kykenee.
Silti, ei kannata mitään yleistää.
On paljon hyvinvoivia vanhuksia, joista pidetään hyvää huolta.
. - Anonyymi
Niin että omatuntoni on puhdas ?
Ei syyllistetä aikuisia lapsia koska itse olemme olleet mukana kehittämässä yhteiskuntaa siihen mitä se on nykyisin.
Meidän lapset tekevät pitkiä päiviä työssään , joten missä vaiheessa ehtisivät vielä huo,takaan vanhempiaan, koska siihen on yhteiskunnalliset hoitosysteemiä olemassa joita ollaan ihan itse äänestetty vaaleissa, kaikki hoitokodin ja seniori asunnot sun muut ollaan hyväksytty vanhuuden hoitoon , Aikuiilla lapsilla on oma elämänsä enkä itse mitenkään haluaisi että heidän pitäisi ruveta hoitajaksi, mutta sen verran toivon että auttaisivat hyvään hoitoon.
Kuolleet jo yli 20 vuotta sitten. Myöhäistä on enää pelastaa, tosin lääkäreille olen aina tilaisuuden tullen palautetta antanut jotta homma muiden kohdalla toimisi joskus paremmin.
Kuolleet ovat ja nykykäsityksen mukaan eivät olleet vielä edes vanhuksia kun olivat nippinappi setkytkymppisiä. Tarkoitushan on nykyään, että silloin ollaan vielä työikäisiä...Ja enpä kyllä olisi kyennyt heitä edes hoitamaan, kun käyn töissä ja vapaa-aika menee oman huushollin pyörittämisessä ja elpymisessä. Ja kun välimatkaa on liki tuhatkilometriä eipä pystynyt antamaan muuta kuin henkistä tukea. Onneksi oli kymmenen muuta sisarusta ja hoitajia riitti.
Suhteeni omaan lapseen on taas niin läheinen että ei pelkoa yksinäisyydestä ja unohdetuksi tulemisesta. Päivittäin tavataan ja välimatkaa parisataa metriä, kävelymatka.- ...
Tosin faija heitti voltit pian nelkyt vuotta sitten.
Tää on laajempi asia. Nykyään tosiaan on enenpi vanhuksia ja yhteiskunta muuttunut. Tästä jauhetaan liikaa ja tehdään liian vähän mitään konkreettista. Jotain ajopuuteoriaa meneillään, katotaan miten tää nyt täsä sattuu menemään.
Mutta lekureihin mäkin suhtaudun nykyisin erittäinkin kriittisesti. Vituttaa välillä kun ei aina ole varaa ostaa kunnon lekuria, vaan joutuu käymään terkkarissa. Siis harvakseen vielä, vituttaa vanheneminen ja sairastelu, hoitoon kun ei voi luottaa ollenkaan.
Jaa muistaminen, kyllä mä vanhuksia muistan, aika useinkin. Mutta en mä haudoilla käy tms. Ne on montussa, kuten meistä jokainen joutuu aikanaan. On ne siis mieleen ääneet, se siitä.
=DW=
Vanhusten hylkäämisen taustalla voi olla monenlaisia syitä. Näkökulma menee aika yksipuoliseksi, jos vanhukset nostetaan viattomiksi kärsijöiksi, ja nykypäivän aikuista osoitellaan vanhempiensa hylkäämisestä ja lasten pahoinpitelystä.
Monella nykypäivän vanhuksillakin on ollut oman aikansa kovat ja itsekkäät arvot, joiden seurauksia maksavat nyt vanhuudessaan. Esimerkiksi lasten pahoinpiteleminen oli vielä 1970-luvulla laillista, eikä sitä ihmeemmin taivasteltu. Siinäkään ei ollut mitään ihmeellistä, jos lapsella ei ollut mitään sananvaltaa tai oikeuksia perheessä. Sinun tahtosi on minun taskussa, kuuluu vanha sanonta.
Kasvatuksessa oli ennen keskeistä: Ei saa huolta äidille antaa tyhmillä tempuillaan, kuten lastenlaulussakin opetettiin. Jos lapsena sisäistää sen, että on tärkeätä olla häiritsemättä aikuisia ja hyvän käytöksen tarkoituksena on tuottaa iloa ja kunniaa vanhemmille ja opettajille, niin saahan siinä aika itsekkään aikuisen mallin. Toki jokaisella on mahdollisuus kasvaa paremmaksi ihmiseksi kuin vanhempansa. Myötätuntoakin voi oppia tuntemaan, vaikkei sitä olisi itse osakseen saanut, mutta löytyykö kaikilla tunnetason motivaatiota.
Asuin joskus 1980-luvulla eräässä Helsingin kaupuginosassa, jossa oli paljon vanhaa asutusta. Kauppojen kassoilla ja postin jonossa jotkut mummot kiilasivat härskisti eteen takana oleville nätisti hymyillen. Nuoremmat jonottajat eivät kehdanneet sanoa mitään, mutta joskus postivirkailija sanoi, että kyllä teidän pitää mennä tuonne jonon päähän. Eräs teinipoika kertoi samanlaisista kokemuksista eräässä toisessa kaupungissa. Ihmisiähän ne vanhuksetkin vaan ovat, mutta tietyn iän jälkeen heidän ikeyttään ja itsekkyyttään ei enää lasketa.- onko vika kouluissa
Nykyään vaan jätetään vanhukset totaalisen yksin, se ihmetyttää, meillä jokaisella on ollu vanhemmat, olinko poikkeava, kun joka päivä poikkesin, vaikka itse olin työelämässä ja omat lapset kotona, kattomaan kuinka he voivat, hankin aikoinaan heille koti apua kun huomasin etteivät ihan itse pärjää.
Itse en saa samaa kohtelua osakseni, vielä olen hyvä kuntoinen, omatoiminen, mutta sydän leikkauksen jälkeen voimat hiippuu pikkuhiljaa selkeästi vanhuus hiipii elämääni, pelottaa tämä hyljätyksi tuleminen täysin omaan yksinäisyyteen.
Aikokinaan kouluissa oli opetusta vanhusten kunnioittamisesta ja huolen pidosta, ilmeisesti se aihe on nyky kouluissa täysin unohdettu. onko vika kouluissa kirjoitti:
Nykyään vaan jätetään vanhukset totaalisen yksin, se ihmetyttää, meillä jokaisella on ollu vanhemmat, olinko poikkeava, kun joka päivä poikkesin, vaikka itse olin työelämässä ja omat lapset kotona, kattomaan kuinka he voivat, hankin aikoinaan heille koti apua kun huomasin etteivät ihan itse pärjää.
Itse en saa samaa kohtelua osakseni, vielä olen hyvä kuntoinen, omatoiminen, mutta sydän leikkauksen jälkeen voimat hiippuu pikkuhiljaa selkeästi vanhuus hiipii elämääni, pelottaa tämä hyljätyksi tuleminen täysin omaan yksinäisyyteen.
Aikokinaan kouluissa oli opetusta vanhusten kunnioittamisesta ja huolen pidosta, ilmeisesti se aihe on nyky kouluissa täysin unohdettu."Aikokinaan kouluissa oli opetusta vanhusten kunnioittamisesta ja huolen pidosta, ilmeisesti se aihe on nyky kouluissa täysin unohdettu. "
En minä ainakaan muista muuta kuin, että opettajia piti pelätä, totella ja kunnioittaa, ja lapsen pitää taipua ja totella. Mielestäni kouluissa olisi pitänyt opettaa kaikkien ihmisten kunnoittamista, eikä pelkästään aikuisten tai vanhusten kunnioittamista. Toisaalta koti- ja perhekasvatus pitäisi saada kotona. Koululla on paljon muitakin kasvatustehtäviä.
Yläkerrassamme asunutta äitini äitiä oli kaikkien pakko teititellä, muuten hän olisi alkanut itkeä tihruttaa. Mummo hyppyytti kaikkia jälkeläisiään, ja piti minun äitiäni pihdeissä. Hän syyllisti äitiäni kaikenlaisista pikkuasioista niin, että äidilleni tuli monta kertaa itku silmään. Ihmettelinusein, kun mummoni lapset palvoivat ja kehuivat kuinka hyvä ihminen tämä oli. Äitini meni vielä sanomaan, että voi kun hänen äitinsä elinaikana olis jo jaettu kunniamerkkejä ansioituneille äideille ja, että hänen äitinsä sen olisi ansainnut. Minä totesin siihen, että ei kai lasten pahoinpitelijöille sentään mitään kunniamerkkejä anneta. Äitini katsoi hämmästyneenä. Aikoinaan tämä pyhimysmuori oli hakannut lapsiaan kuin vieraita sikoja. Onneksi kaikki vanhat ihmset eivät ole samanlaisia.
- tanj a
Anoppivainaa asui kaukana korvessa ja kyläreissut ajoitettiin eri aikaan kuin muulla suvulla siksi, että tapahtumaa mummoparalla riittäisi. Inhosin sitä syyllistämistä kylillä, miten mun pitäisi miniänä ja naisena pyrkiä hösäämään muorin puolesta vielä enemmän. Ehkä se sitten oli osoitus vanhuksen hylkäämisestä? Ajattelin kuitenkin, että pidän huolen omista vanhemmistani ja jätän päävastuun anopista ihan sille kenelle se kuului eli miehelleni. Ja jos mies teki sen, minkä hyväksi uskoi, niin miksi ihmeessä mätkättäisin mielipiteitäni siihen väliin? Anoppi kun julisti olevansa aina hylätty ja yksinäinen, joten en minä olisi voinut hänen mieltänsä muuksi muuttaa.
Omassa suvussani on useampia vanhoja piikoja ja muutama sellainen, että olisivat suuttuneet jos suku olisi parveillut häiritsemässä heidän harrastuksiaan. Joulunakaan eivät avanneet ovea, koska halusivat olla rauhassa. Niinpä yksi makasi viikon kuolleena kotinsa lattialla, mutta ei meistä kukaan potenut syyllisyyttä. Pääsi pois juuri niin kuin halusikin eli omissa oloissaan, rauhassa.
Lähinaapurin mummo tietää, että autan, jos tarttee. Niin mä sanon kaikille naapureille, koska kotona on paha yksin kärventyä ongelmansa kanssa ja toinen ihminen on parin harppauksen päässä vain seinä erottamassa. Mutta edelleenkin suhtaudun varauksella syyllistämiseen,että unohtaisi ihmisen. Jotkut ihmiset eivät vaan tahdo enempää, vaikka itte kuinka arvelisi toisen kärsivän. Siksi se kampanja on liian tunnepitoinen suhteessa siihen, mikä on unohtamista ja mikä ei.- Kaupunkilainen
Minulla on elossa enää isä, ikäisekseen hyväkuntoinen, joka asuu noin 300 kilometrin päässä. Hirvittää ajatus, että minun pitäisi täältä asti jotenkin pystyä häntä auttamaan sitten, kun hän ei enää itsekseen pärjää. Onneksi hän ei asu yksin, ja paikkakunnalla on avovaimon lapsia ja lapsenlapsia. Pidämme yhteyttä puhelimitse ja sähköpostilla.
Minäkään en pidä syyllistämisestä. En ymmärrä, miten satojen kilometrien päässä asuvat lapset jotenkin voisivat olla vastuussa vanhuksen hyvinvoinnista. Pitäisikö jäädä pois töistä ja muuttaa vanhuksen luo häntä hoivaamaan? Onneksi tiedän, ettei isäni sellaista haluaisi, vaikkei hänellä olisikaan läheisiä samalla paikkakunnalla.
- älä unohda äiti/isää
Kasvakaa neljä - viiskymppiset aikuiseksi, murrosikä meni jo, tekin tulette vanhoiksi, miettikää sitten mitä jäi tekemättä !
enkä kaipaa kumpaakaan, maatkoon rauhassa.
- älkää unohtako ..
Muistitteko viikonloppuna ottaa yhteyttä yksinäisiin vanhempiinne ??
Jos ette, vielä ehditte, ilta on nuori ! - omatunto ..
--- ota yhteyttä, muista soittaa yksinäiselle mummille /vaarille, he kaipaavat kadonneita jälkeläisiään ---
- jookos.
taivaspuhelu :D :D D:
- wilma60
vaikka kieltämättä välillä tekisi mieli unohtaa. Olen ainut lapsi, ikää 50v ja vanhemmt yli 80 vuotiaita. Asutaan samalla paikkakunnalla ja viimeinen vuosi on ollut todella rankka. Puhelin soi keskellä yötä ja kun laskee päivittäiset puhelut niin joskus niitä kertyy monta kymmentä. Välillä tilanne oli sitä että kävin laittamassa lounaan, vein valmiin päivällisen ja illalla kävin antamassa vielä iltalääkkeet. Tämä on mahdollista sillä teen töitä kotona. Väsyin tähän kaikkeen ja avuksi saatiin kotipalvelu joka käy kaksi kertaa päivässä sekä valmis ruoka joka tulee lounasaikaan. Mutta ei tämä ole puheluja vähentänyt eikä sitä että monta kertaa viikossa käydään päivystyksessä, välillä jompikumpi on vuodeosastolla jne jne.
Itsekäs olen mutta tuntuu että tämä on minulle liikaa. On oma työ, omat lapset jotka vasta ala-asteelle (perheen perustin myöhään ja olen myös yksinhuoltaja). JOskus todella toivon että pystyisin unohtamaan omat vanhempani mutta en pysty edes hetkeksi. Monesti toivon että olisi joku toinenkin jonka kanssa jakaa tätä arkea, edes hetkeksi. Eli tällä kirjoituksella haluan jotenkin tuoda esille sen että joskus sitä todella väsyy huolehtimiseen.- älä kuitenkaan unohd
Ongelma on monitahoinen, toiset on panneet välit poikki vanhempiinsa, toiset roikkuu koko ikänsä heissä kiinni, loppujen lopuksi joutuvat hovaamaan hautaan asti, jokin kohtuuliin ratkaisu molempiin ongelmiin olis saatava.
- ...
Samanlaista se aina on ollut. Ennen kun ei ollut kansaneläkkeitä, vanhuksia piti hyyssätä kotona. Kaupungeissa oli ahdasta, niissä oli hankalampaa ja maalla oli syytinki-järjestelmä varakkaamissa taloissa. Elikkäs syytinki tarkoittaa sitä, että laitettiin paperille, että vanhukset sai tilan asua ja kauraa, maitoa jne tietyn määrän vuodessa. Mutta peraukiset ei pystyneet pitämään huolta omistaan, eli kerjuulle vaan, kun eivät muuhun kyeneet. Ja ennen vanhukset tosiaan teki kokoikänsä jotain perheen eteen, jos ei muuta, niin paimensivat lapsenlapsia tai karjaa. Siis kun ei ollut eläkkeitä.
Toisekseen, ennen elinikä oli lyhyt. Ei niitä isoisiä tai mummoja niin valtavasti ollut kun ne kuoli nuorena.
Sitten tuli terveydenhoito ja eläkkeet. Ja nykyään kaikki vouhottaa eläkeläisistä. Piru, lopetetaan terveydenhoitaminen ja eläkkeitten maksaminen, Eipä enää ole mitään onkelmia vanhusten kanssa.
Asioista keuhkoaa net, jotka alkavat ite pelkäämään vanhenemistaan. Ei nuorempaa porukkaa asia kiinnosta. Seuraavissa vaaleissa puhutaan eläkeläisistä helevetisti. Suuret ikäluokat kun alkaa olemaan eläkeiässä ja niitä on paljon ja ne haluaa päästä pummilla taivaaseen asti. Piru, eläkeläisiltä äänioikeus pois, saadaan maan asiat kuntoon melko helpolla.
Noita tutkimuksia nyt tehdään kokoajan. Kiihtyvää vauhtia. Mutta montako tutkimusta on tehty sinkkujen toimeentulosta, sukulaissuhteista tai elinolosuhteista??? Niinpä, sinkkutalouksia kun ei ole suomessa kuin 40 % kaikista kotitalouksista. Ja ne on kaikista ikäryhmistä.
Täyttä potaskaa koko tutkimus. Tutkittaisiin sitä, miten muuttaa lakeja niin , että omaiset, elikkäs lapset pitäs ite huolta vanhemmistaan ja miten se toteutettaisiin. Aivan väärä lähtökohta tollasissa tutkimuksissa, suuret ikäluokat kun määrää asioista ja rahasta, ne määrää, millaisia tukimuksia ne tarvii itteään varten. Ei niitä kiinosta lasten asiat.
Ja kommentit voi perinteisesti lähettää sosiaali- ja terveys ministeriöön.
=DW= - Putkivalo
niinkin päin, että vanhemmat ei ota vastaan minkäänlaista apua :/ Kun ehdotat kodinhoitoa, toinen ärähtää että tänne ei kukaan tuu kyttämään mua! Vaikkei saa pysty edes läskiämpäriä kuskaamaan roskakatokseen, ja lapsilla on 300 kilsaa sinne roskikseen. Minkäs teet? Jos jollakulla on joku ratkaisu tähän, niin PLIIS!
- Putkivalo
mä tarvin kirjoitusapua.
- wilma60
Minä en yksinkertaisesti jaksanut enää huolehtia vanhemmistani niin että he olisivat eläneet ihmisarvoista elämää. Ja siinä vaiheessa astui kuvioihin kotipalvelu joka edelleen isäni mielestä on vienyt häneltä täysin itsemääräämisoikeuden ja kyvyn toimia itsenäisesti. Tosin se kyky toimia itsenäisesti on kadonnut jo ajat sitten mutta sitä ei isä itse ymmärrä. Meillä minä tein yksinkertaisesti niin että sovin vanhustyön johtajan kanssa kaiken mahdollisen avun mitä vanhempieni on mahdollista saada. En edes kysellyt heiltä koska minä en yksinkertaisesti pystynyt/jaksanut antamaan heille sitä kaikkea mitä he todella elämässään tarvitsevat. Joka päivä ja monta kertaa päivässä kuulen tästä mutta mielestäni se on pieni hinta siitä mitä aikaisemmin jouduin vanhempieni kanssa tekemään.
- Putkivalo
wilma60 kirjoitti:
Minä en yksinkertaisesti jaksanut enää huolehtia vanhemmistani niin että he olisivat eläneet ihmisarvoista elämää. Ja siinä vaiheessa astui kuvioihin kotipalvelu joka edelleen isäni mielestä on vienyt häneltä täysin itsemääräämisoikeuden ja kyvyn toimia itsenäisesti. Tosin se kyky toimia itsenäisesti on kadonnut jo ajat sitten mutta sitä ei isä itse ymmärrä. Meillä minä tein yksinkertaisesti niin että sovin vanhustyön johtajan kanssa kaiken mahdollisen avun mitä vanhempieni on mahdollista saada. En edes kysellyt heiltä koska minä en yksinkertaisesti pystynyt/jaksanut antamaan heille sitä kaikkea mitä he todella elämässään tarvitsevat. Joka päivä ja monta kertaa päivässä kuulen tästä mutta mielestäni se on pieni hinta siitä mitä aikaisemmin jouduin vanhempieni kanssa tekemään.
Luin sun vastauksesi tähän ketjuun. Ei ole varmaan ollut mikään helppo päätös, mutta ihan varmasti oikea! Se on yksi suuri asia apua antaville mikä palvelee kaikkia, että tiedostaa omat rajat ja pitää itsestään huolta. Siitä ei ole kellekään hyötyä että polttaa ittensä loppuun.
Meitä on sentään kolme sisarusta pitämässä huolta vanhemmista, mutta kaikessa on hyvät ja huonot puolet. Siinä vaiheessa tietää huonoa kun ollaan eri meiltä asioista ;) Täytyy vissiin vaan vähän aikaa vielä odottaa että kaikilla on aikaa sopeutua. - Putkivalo
Putkivalo kirjoitti:
Luin sun vastauksesi tähän ketjuun. Ei ole varmaan ollut mikään helppo päätös, mutta ihan varmasti oikea! Se on yksi suuri asia apua antaville mikä palvelee kaikkia, että tiedostaa omat rajat ja pitää itsestään huolta. Siitä ei ole kellekään hyötyä että polttaa ittensä loppuun.
Meitä on sentään kolme sisarusta pitämässä huolta vanhemmista, mutta kaikessa on hyvät ja huonot puolet. Siinä vaiheessa tietää huonoa kun ollaan eri meiltä asioista ;) Täytyy vissiin vaan vähän aikaa vielä odottaa että kaikilla on aikaa sopeutua.hyvä kuitenkin tietää että tuollaista ratkaisua voi tarvittaessa tehdä.
- mahdotonyhtalo"
Putkivalo kirjoitti:
hyvä kuitenkin tietää että tuollaista ratkaisua voi tarvittaessa tehdä.
Pitäisi olla palsta, jolla saisi purkaa jaksamisesta aiheutuvia paineita. En pitänyt aloituksesta, koska se oli syyllistävä. Yleensä tällaisten aloitusten tekijät eivät taida yleensä tehdä mitään konkreettista vanhempiensa eteen?
Putkikselle ja Wilmalle.. omalta kohdalta painiskelen vanhempien auttamisen suhteen. Autan nyt, kun voin, mutta kuukauden sisällä saatan olla jossakin muualla ja silloin olen taas vähemmän apuna. Kun olin viikon sisällä käynyt kolme kertaa isäni kanssa kokeissa ja lääkärillä, niin järjestin verinäytteenoton kotona otettavaksi. Eli yritän miettiä sitä, mitä apuja esim. isäni mahdollisesti tarvitsee voidakseen asua kotona ja rasittamatta liikaa äitiäni.
Nyt pitäisi saada vielä isä suostumaan fysioterapiaan, jotta liikkuvuus säilyisi. Olen jo aloitellut mielikuvien luomisen kesäisestä kalaretkestä :). Marevan-lääkityksen olen saanut isän käsittämään olevan ennaltaehkäisevää, jotta ei vaivu voivottelemaan huonoa kohtaloaan. Eli tällaista täällä :).. - wilma60
mahdotonyhtalo" kirjoitti:
Pitäisi olla palsta, jolla saisi purkaa jaksamisesta aiheutuvia paineita. En pitänyt aloituksesta, koska se oli syyllistävä. Yleensä tällaisten aloitusten tekijät eivät taida yleensä tehdä mitään konkreettista vanhempiensa eteen?
Putkikselle ja Wilmalle.. omalta kohdalta painiskelen vanhempien auttamisen suhteen. Autan nyt, kun voin, mutta kuukauden sisällä saatan olla jossakin muualla ja silloin olen taas vähemmän apuna. Kun olin viikon sisällä käynyt kolme kertaa isäni kanssa kokeissa ja lääkärillä, niin järjestin verinäytteenoton kotona otettavaksi. Eli yritän miettiä sitä, mitä apuja esim. isäni mahdollisesti tarvitsee voidakseen asua kotona ja rasittamatta liikaa äitiäni.
Nyt pitäisi saada vielä isä suostumaan fysioterapiaan, jotta liikkuvuus säilyisi. Olen jo aloitellut mielikuvien luomisen kesäisestä kalaretkestä :). Marevan-lääkityksen olen saanut isän käsittämään olevan ennaltaehkäisevää, jotta ei vaivu voivottelemaan huonoa kohtaloaan. Eli tällaista täällä :)..Omasta kokemuksesta tiedän että auttaminen on vaikeaa. Ainakin oma isäni on sellainen jäärä että mikään järkipuhe ei mene perille ja välillä tuntuukin että nyt loppuu tytär-isä -suhde tähän. Mutta kun hetken aikaa käy kotona rauhoittumassa niin kyllä sitä taas sitten jaksaa hetken aikaa. Nyt yritän suostutella isääni siihen että ottaisi avukseen rollaattorin; sillä pääsisi vähän ulko-ovea pitemmälle. Mutta ei; miehiselle miehelle riittää kävelykeppi jonka kanssa on nurin alta aikayksikön. Ja ei pääse sitten ylös. Eli isä ei suostu enää ulos lähtemään.
Kotisairaanhoito on hyvä ja sitä olen minäkin välillä miettinyt. Toistaiksei kotipalvelun naiset ovat mitanneet verenpaineita ja tilanneet ambulanssin jos tarve vaatii. Näin pääsee päivystyksessä vähän nopeammin jonon. Mutta vaikka kotisairaanhoito käy niin siitä huolimatta se vastuu ja huolehtiminen jää minulle. Kotipalvelun väellä on aina kiire ja vain yksi "tytöistä" ennättää tiskata ja viedä roskapussin. Kaikilla muilla on kamala kiire; hyvä kun ennättävät päivällisen mikrossa lämmittää.
Tällä vanhus-asialla on tosi helppo syyllistää. Syyllistän itseäni aika usein sillä ajattelen että hyvä tytär jaksaisi huolehtia omista vanhemmistaan 24 tuntia vuorokaudessa. Hän unohtaisi täysin itsensä, työnsä ja oman perheensä. Mutta minä en tähän pysty. Tarvitsen työtäni, kasvavat lapset tarvitsevat minua ja kotini tarvitsee minua. Ei kukaan tee lumitöitä kotonani sillä aikaa kun käyn tekemässä lumitöitä vanhempieni luona kun kiinteistön huoltoyhtiön miehet eivät niitä tee. Lapseni saattaa olla terapiassa juuri kun vanhempia pitäisi kuskata päivystykseen. Eli kumpi on tässä tärkeämpi? Minun mielestäni se lapsi joka tarvitsee kyydin kotiin. Kieltämättä välillä hankala yhtälö mutta päivä kerrallaan on mentävä eteenpäin. Mitään muuta ratkaisua en ole tähän keksinyt, ainakaan vielä. wilma60 kirjoitti:
Omasta kokemuksesta tiedän että auttaminen on vaikeaa. Ainakin oma isäni on sellainen jäärä että mikään järkipuhe ei mene perille ja välillä tuntuukin että nyt loppuu tytär-isä -suhde tähän. Mutta kun hetken aikaa käy kotona rauhoittumassa niin kyllä sitä taas sitten jaksaa hetken aikaa. Nyt yritän suostutella isääni siihen että ottaisi avukseen rollaattorin; sillä pääsisi vähän ulko-ovea pitemmälle. Mutta ei; miehiselle miehelle riittää kävelykeppi jonka kanssa on nurin alta aikayksikön. Ja ei pääse sitten ylös. Eli isä ei suostu enää ulos lähtemään.
Kotisairaanhoito on hyvä ja sitä olen minäkin välillä miettinyt. Toistaiksei kotipalvelun naiset ovat mitanneet verenpaineita ja tilanneet ambulanssin jos tarve vaatii. Näin pääsee päivystyksessä vähän nopeammin jonon. Mutta vaikka kotisairaanhoito käy niin siitä huolimatta se vastuu ja huolehtiminen jää minulle. Kotipalvelun väellä on aina kiire ja vain yksi "tytöistä" ennättää tiskata ja viedä roskapussin. Kaikilla muilla on kamala kiire; hyvä kun ennättävät päivällisen mikrossa lämmittää.
Tällä vanhus-asialla on tosi helppo syyllistää. Syyllistän itseäni aika usein sillä ajattelen että hyvä tytär jaksaisi huolehtia omista vanhemmistaan 24 tuntia vuorokaudessa. Hän unohtaisi täysin itsensä, työnsä ja oman perheensä. Mutta minä en tähän pysty. Tarvitsen työtäni, kasvavat lapset tarvitsevat minua ja kotini tarvitsee minua. Ei kukaan tee lumitöitä kotonani sillä aikaa kun käyn tekemässä lumitöitä vanhempieni luona kun kiinteistön huoltoyhtiön miehet eivät niitä tee. Lapseni saattaa olla terapiassa juuri kun vanhempia pitäisi kuskata päivystykseen. Eli kumpi on tässä tärkeämpi? Minun mielestäni se lapsi joka tarvitsee kyydin kotiin. Kieltämättä välillä hankala yhtälö mutta päivä kerrallaan on mentävä eteenpäin. Mitään muuta ratkaisua en ole tähän keksinyt, ainakaan vielä.Vanhusten asumisen järjestelyt ovat joskus vaikeita. Monesti sen oman kodin jättäminen tuntuu mahdottomalta kun pitäisi jo siirtyä tuetun asumisen muotoon, silloin omaisillakin olisi vähemän huolta.
Äitini joka eli leskenä 20 vuotta, asui omassa rivitalonpätkässään eikä olisi millään lähtenyt palvelutaloon vaikka suurinpiirtein kaikki palvelut, mitä siihen saatiin olivat jo käytössä. Siivous, kotisairaanhoito, ruokapalvelu, tytär samalla paikkakunnalla.
Viimein pakon edessä kun sairaalassaolokerrat alkoivat venymään, saatiin palveluasunto (ensin koeajalle) hänelle hankittua. Onneksi niitä oli saatavilla. Tässä oli oma asunto mutta myös palveluhenkilökuntaa heti saatavilla. Näin hän pystyi asumaan omatoimisesti ja vietti sairaalassa vain elämänsä viimeisen kuukauden.
Se suurin huoli oli meiltä omaisilta pois, jos jotain sattuu, eikä kukaa huomaa, niitä lumitöitäkään ei tarvinnut käydä tekemässä tai ruohoa leikkaamassa ym ym.- sentään jossaki hyvi
firefox58 kirjoitti:
Vanhusten asumisen järjestelyt ovat joskus vaikeita. Monesti sen oman kodin jättäminen tuntuu mahdottomalta kun pitäisi jo siirtyä tuetun asumisen muotoon, silloin omaisillakin olisi vähemän huolta.
Äitini joka eli leskenä 20 vuotta, asui omassa rivitalonpätkässään eikä olisi millään lähtenyt palvelutaloon vaikka suurinpiirtein kaikki palvelut, mitä siihen saatiin olivat jo käytössä. Siivous, kotisairaanhoito, ruokapalvelu, tytär samalla paikkakunnalla.
Viimein pakon edessä kun sairaalassaolokerrat alkoivat venymään, saatiin palveluasunto (ensin koeajalle) hänelle hankittua. Onneksi niitä oli saatavilla. Tässä oli oma asunto mutta myös palveluhenkilökuntaa heti saatavilla. Näin hän pystyi asumaan omatoimisesti ja vietti sairaalassa vain elämänsä viimeisen kuukauden.
Se suurin huoli oli meiltä omaisilta pois, jos jotain sattuu, eikä kukaa huomaa, niitä lumitöitäkään ei tarvinnut käydä tekemässä tai ruohoa leikkaamassa ym ym.firefox58 --- hienosti olet hoitanu omat vanhempasi, suomi valitettavasti on unohdettuja vanhuksia aivan liikaa, noin jos saamme asiat suomeen hoidettua niin hyvä on.
- wilma60
firefox58 kirjoitti:
Vanhusten asumisen järjestelyt ovat joskus vaikeita. Monesti sen oman kodin jättäminen tuntuu mahdottomalta kun pitäisi jo siirtyä tuetun asumisen muotoon, silloin omaisillakin olisi vähemän huolta.
Se suurin huoli oli meiltä omaisilta pois, jos jotain sattuu, eikä kukaa huomaa, niitä lumitöitäkään ei tarvinnut käydä tekemässä tai ruohoa leikkaamassa ym ym.ja mahdollisuudet valita erilaisia asumismuotoja vaihtelee varmaan Suomessa suuresti. Meidän paikkakunnalla vanhusten asumiseen on kolme vaihtoehtoa; oma koti, vanhainkoti ja terveyskeskuksen vuodeosasto. Vanhainkotiin päästään siinä vaiheessa kun ei enää pärjätä kotona minkäänlaisen avun turvin; eli ollaan suurinpiirtein liikuntakyvyttömiä tai täysin muistamattomia. Ja tähän minun vanhemmillani on toivottavasti matkaa. Mutta toisaalta omassa kodissa asuminen näyttää nyt mahdottomalta. Varsinkin äitini kokee että ei pärjää millään. Nämä ongelmat ovat korvien välissä ja nyt yritetään hoitaa sitä vaivaa mutta sen hoitaminen onkin vaikeaa. Fyysiset vaivat on huomattavasti helpompi hoitaa lääkkeillä.
Omassa päässäni olen pyöritellyt ajatusta vanhusten perhehoidosta mutta minulta puuttuu siihen koulutus. Olisi omakotitalo, jossa asuisi muutama vanhus kodinomaisesti. Paikka pyörittäisi vaikka pariskunta tai vaikka yksinäinenkin henkilö. Toki hänelle pitäisi apua saada jotta pystyisi vapaata joskus pitämään. Kodissa asuttaisiin ja elettäisiin perheenä, jokainen osallituisi kodin hommiin sen minkä pystyy. Toivottavasti tähän suuntaan mennään vanhustenhoidossakin. wilma60 kirjoitti:
ja mahdollisuudet valita erilaisia asumismuotoja vaihtelee varmaan Suomessa suuresti. Meidän paikkakunnalla vanhusten asumiseen on kolme vaihtoehtoa; oma koti, vanhainkoti ja terveyskeskuksen vuodeosasto. Vanhainkotiin päästään siinä vaiheessa kun ei enää pärjätä kotona minkäänlaisen avun turvin; eli ollaan suurinpiirtein liikuntakyvyttömiä tai täysin muistamattomia. Ja tähän minun vanhemmillani on toivottavasti matkaa. Mutta toisaalta omassa kodissa asuminen näyttää nyt mahdottomalta. Varsinkin äitini kokee että ei pärjää millään. Nämä ongelmat ovat korvien välissä ja nyt yritetään hoitaa sitä vaivaa mutta sen hoitaminen onkin vaikeaa. Fyysiset vaivat on huomattavasti helpompi hoitaa lääkkeillä.
Omassa päässäni olen pyöritellyt ajatusta vanhusten perhehoidosta mutta minulta puuttuu siihen koulutus. Olisi omakotitalo, jossa asuisi muutama vanhus kodinomaisesti. Paikka pyörittäisi vaikka pariskunta tai vaikka yksinäinenkin henkilö. Toki hänelle pitäisi apua saada jotta pystyisi vapaata joskus pitämään. Kodissa asuttaisiin ja elettäisiin perheenä, jokainen osallituisi kodin hommiin sen minkä pystyy. Toivottavasti tähän suuntaan mennään vanhustenhoidossakin.No siellä puuttuu asumisvaihtoehto kodin ja vanhainkodin välimaastosta joka olisi ehkä vanhemmillesikin hyvä ratkaisu. Seuraa muista asujista, omaa rauhaa kun sitä kaipaa ja toisaalta palvelut saatavilla. Juuri tuotahan olet mielessäsi pyöritellytkin. Sen toteuttaminen käytännössä on vaikeaa ja vaatii rahaa sekä henkilökuntaa enemän kuin yksi tai kaksi.
Tuota kun pyörittelen mielessäni mieleen nousee monenlaisia ongelmia joita yksityisen hoivapalveluja tarjoavan yrittäjän olisi ratkaistava. Olen ollut vanhustyössä työntekijänä ja yrittäjänä joten asia on minulle tuttua. Monet käyttävätkin ihan yksityisen henkilön palveluja ko tilanteessa kun omat voimat eivät enää riitä, vaikka vain väliaikaisestikin. Omaa jaksamista on pakko ajatella ja se asetettava etusijalle varsinkin, kun on lapsia huollettavana. Yksin ei riitä kaikkeen, ota selvää mitä mahdollisuuksia paikkakunnallasi on yrittäjissä, heillä on monesti enemmän venymismahdollisuuksia kuin kunnallisilla koska voivat rakentaa aikataulunsa itse.
- lejanna*
että tuolla ylempänä vastasin sinulle täysin oman napani ympäriltä. Kai tunsin asian jotenkin hyökkääväksi.
Tottahan on, ikävä kyllä, että yksinäisyys lisääntyy, ja varsinkin vanhukset saavat siitä kärsiä.
Mieleen tulee muistaakseni Eino Grönin laulu, jossa mummo odottaa pyhäpäivän lapsiaan kylään. Ketään vain ei kuulu.
Samoin kun eräs runo, jossa vanhainkodissa mummon piirongin päälle kerääntyy aina vain paksumpi pino kortteja, maailmalta. Sinne lapset lapsineen ehtivät, eivät mummon luo.
En tiedä, mikä asiaa auttaisi. Ehkä eniten asennemuutos. Mutta, eihän ketään voi pakottaa.
En päässyt kirjautumaan. Isä kuoli vajaa vuosi sitten. 87-vuotias äitini asuu parin kilometrin päässä omakotitalossa yksin. Muut sisarukseni perheineen asuvat nykyään ulkomailla. Minä jäin tänne ainoaksi äitini "iloksi". Äitini on hyvin toimintakykyinen ja hänellä on myös ihanan avuliaat naapurit. Ajaa yhä autoa eikä muistissansakaan ole vikaa. Kaupassa käydessään hän samalla tapaa ystäviään ja tuttujaan. Soittelemme lähes päivittäin. Käyn nykyään ehkä kerran viikossa ja useammin, jos on tarpeen.
Aiemmin on ollut aikoja, jolloin en ole ollut vanhempieni kanssa näin paljon tekemisissä. Eivät hekään muistaneet minua viettäessään 20 vuotta eläkepäivistään talvet Espanjassa. Muita sisaruksia muistivat senkin edestä siihen aikaan. Koin siihen aikaan itseäni pidettävän perheen mustana lampaana. Usein toivoin heidän muistavan minuakin. Nyt minäkin kelpaan... kun ei muita ole.- soitä tänään heti
Olet hyvä ihminen, mutta moni vanhus on täysin ynohdettu, ei soiteta, ei käydä koskaan katsomassa, sitä en ymmärrä, te sentään soitaa pyhelimella, jotkut jopa kerran viikossa käyvät katsomassa, se on jo paljon.
Suren niitä vanhempia joita ei musta kukaan vaikka lapsia oli useampi, miksi ei kiinoosta kuika oma 60-70 tai vanhempi pärjää, siinä ijässä ihminen sairastuu usein vakavasti, ei yksinkertasesti tule yksin toimeen, olis todella tärkeä että omainen kävis joskus katsomassa missä mennään, onko vanhemoi vielä oma toiminen, tarviiko jo toisen apua. Tätä pyydän teiltä hyvät terveet neli-viisi kymppiset,(((((( ---- eihän tarvitse alkaa työntekoon, vaan käykää kylässä, juttelemassa kuinka he voi, vierailun ei tarvi olla pitkä riittää 15 min -- 1/2 tuntia se on valtava ilo vanhemmillenne---- te voitte alkaa hankkia apua nähdessänne tilanteen missä kunnossa on vanhempanne --- )))) sairauskohtaus vie hetkessä vanhemman tosi huonoon kuntoon, elämä muuttuu kitumiseksi ilman ulkopuolisen apua. Ihanne tilanne olis kuolema, kerralla poistuu huolet, niin mimmilta/papalta ja teiltä heidän lapsiltaan, mutta kuolemakaan ei aina tule äkkiä, vaikka se oli hyvä ratkaisua vanhan ihmisen elämän tilanteeseen!
Onko liikaa jos kerran kuussa kävis vilkasemassa kuinka voivat, tai hyväkuntoisille soittakaa kerran viikossa, siitäkin on suuri apu ! soitä tänään heti kirjoitti:
Olet hyvä ihminen, mutta moni vanhus on täysin ynohdettu, ei soiteta, ei käydä koskaan katsomassa, sitä en ymmärrä, te sentään soitaa pyhelimella, jotkut jopa kerran viikossa käyvät katsomassa, se on jo paljon.
Suren niitä vanhempia joita ei musta kukaan vaikka lapsia oli useampi, miksi ei kiinoosta kuika oma 60-70 tai vanhempi pärjää, siinä ijässä ihminen sairastuu usein vakavasti, ei yksinkertasesti tule yksin toimeen, olis todella tärkeä että omainen kävis joskus katsomassa missä mennään, onko vanhemoi vielä oma toiminen, tarviiko jo toisen apua. Tätä pyydän teiltä hyvät terveet neli-viisi kymppiset,(((((( ---- eihän tarvitse alkaa työntekoon, vaan käykää kylässä, juttelemassa kuinka he voi, vierailun ei tarvi olla pitkä riittää 15 min -- 1/2 tuntia se on valtava ilo vanhemmillenne---- te voitte alkaa hankkia apua nähdessänne tilanteen missä kunnossa on vanhempanne --- )))) sairauskohtaus vie hetkessä vanhemman tosi huonoon kuntoon, elämä muuttuu kitumiseksi ilman ulkopuolisen apua. Ihanne tilanne olis kuolema, kerralla poistuu huolet, niin mimmilta/papalta ja teiltä heidän lapsiltaan, mutta kuolemakaan ei aina tule äkkiä, vaikka se oli hyvä ratkaisua vanhan ihmisen elämän tilanteeseen!
Onko liikaa jos kerran kuussa kävis vilkasemassa kuinka voivat, tai hyväkuntoisille soittakaa kerran viikossa, siitäkin on suuri apu !Vanhusten hoito taitaa ollakin nykyään taas enemmän myös omaisten asia kuin joskus aiemmin. Monilla avun tarve kasvaa vasta lähes 90-vuotiaana ja lapsetkin ovat siinä vaiheessa jo melko kypsässä iässä ja ehtivät paremmin kuin kaikkein kiireisimpinä vuosinaan.
Jos eivät lapset muista, voi mummo tai vaari myös itse pitää huolta yhteydenpidosta ja kertoa kuulumisensa. Voihan lapsikin ilahtua, että hänet muistetaan, vaikka hän ei itse ole niin aktiivisesti soittanut.soitä tänään heti kirjoitti:
Onko liikaa jos kerran kuussa kävis vilkasemassa kuinka voivat, tai hyväkuntoisille soittakaa kerran viikossa, siitäkin on suuri apu !Kun isäni vielä eli, kävin vanhempieni luona parin viikon välein, vaikka olin säännöllisessä työssä 500km päässä. Isäni oli aina ilahtunut siitä, kun kävin. Nyt asun 10 km äidistäni, mutta eipä tule käytyä yhtälailla vieraisilla.
Joka kerta, kun olen mennyt äitiäni moikkaamaan, niin hänen ensimmäinen reaktionsa on ollut ulkonäköni arvosteleminen negatiivisessa hengessä. Kai hän arvostelisi vaikka mistä, jos vaan tietäisi jotain. Hyvin pian vierailun aikana hän alkaa kehuskella veljieni vaimoja ja heidän koiriaan, ja minulle tulee tarve poistua luonnottomasta sosiaalisesta tilanteesta. Tiedän toki, että äidilleni on tullut tavaksi luoda mustasukkaisuutta lastensa välille ja viritellä kaikesta mahdollisesta kilpailuasetelmia, jotta pääsisi itse huomion keskipisteeseen. Minulta vaan puuttuu kilpailunhalu, enkä oikein ymmärrä sellaisien asioiden varaan rakennettuja ihmissuhteita.
Kun minä poikkean naapurin mummoa moikkaamassa, hän sanoo joka kerta ilahtuneesti, että oi kun kiva, että tulit käymään. Yhtä ainutta kertaa äitini ei ole sanonut samaa minulle. Äitini olettaa, että lasten vierailut ovat itsestäänselvyys, josta ei tarvitse edes ilahtua, ja kunnioitus tulee automaattista, vaikka itse pelaisi mitä hyvänsä pelejä. Minä en ole mikään Jeesus, enkä halua sellaista esittää.- yx-unohdettu ..
sedna2003 kirjoitti:
Kun isäni vielä eli, kävin vanhempieni luona parin viikon välein, vaikka olin säännöllisessä työssä 500km päässä. Isäni oli aina ilahtunut siitä, kun kävin. Nyt asun 10 km äidistäni, mutta eipä tule käytyä yhtälailla vieraisilla.
Joka kerta, kun olen mennyt äitiäni moikkaamaan, niin hänen ensimmäinen reaktionsa on ollut ulkonäköni arvosteleminen negatiivisessa hengessä. Kai hän arvostelisi vaikka mistä, jos vaan tietäisi jotain. Hyvin pian vierailun aikana hän alkaa kehuskella veljieni vaimoja ja heidän koiriaan, ja minulle tulee tarve poistua luonnottomasta sosiaalisesta tilanteesta. Tiedän toki, että äidilleni on tullut tavaksi luoda mustasukkaisuutta lastensa välille ja viritellä kaikesta mahdollisesta kilpailuasetelmia, jotta pääsisi itse huomion keskipisteeseen. Minulta vaan puuttuu kilpailunhalu, enkä oikein ymmärrä sellaisien asioiden varaan rakennettuja ihmissuhteita.
Kun minä poikkean naapurin mummoa moikkaamassa, hän sanoo joka kerta ilahtuneesti, että oi kun kiva, että tulit käymään. Yhtä ainutta kertaa äitini ei ole sanonut samaa minulle. Äitini olettaa, että lasten vierailut ovat itsestäänselvyys, josta ei tarvitse edes ilahtua, ja kunnioitus tulee automaattista, vaikka itse pelaisi mitä hyvänsä pelejä. Minä en ole mikään Jeesus, enkä halua sellaista esittää.Surullista että et äitisi kanssa tule toimeen, usein tytär ja äiti suhde on ristiriitainen,
oma kokemukseni on myös hankala, vaikka en sano sanaakaan, tai yritän olla kohtelias, jokatapauksessa tunne suurta rakkutta häntä kohtaan, hän on kaunis, menestyny elämässään, saan valtavan haukkumisryöpyn osakseni aikuiselta lähes viisikymppiseltä lapseltani, en ymmärrä tilannetta, korjaisin jos ikinä tietäisin mistä "kenkä" puristaa, toivoni olen täysin menettäny, en odota enään yhtään mitään positiivista hänen taholtaan, kai luoja pitää meistä huolen, omat voimani on loppu.
unohtanut äitiäni,hää on seiskakutonen. Vasta toissapäivänä oltiin äidin kanssa yhdessä. Isäni kuoli kuutisenvuotta sitten äkillisesti, ehtivät olla yli viisikymmentävuotta naimisissa. Äitini asustelee yksin, ja on reippaassa kunnossa, neuloo paljon, sukkia ja lapasia vinot pinot, miullekkii monet villasukat, kun kulutan niitä niin monet.:)))
Ostelen välillä hälle villalankaa, tykkää eniten "seitsemästäveljeksestä."
Siskojani ja veljiäni kuin myös heidän lapsiansa käy mummia katsomassa.- muistakaa käydä ...
Jos äitisi /isäsi on riesa elämässä, mieti miksi ?
Jos sulla on huonot välit äitiisi/isäääsi korjaa tai yritä korjata, mieti miskä onkaan syynä, onko oma itsekyytesi, vai vanhempisen liian suuret vaatimukset !
Moni äiti / isä on kilttejä vain kaipaavat josku pientä viestiä ovat iloisia oikuttelevista, kiukuttelevistakin jälkeläisistään, kunhan vain näksi edes josku pienen hetken heitä.
Muistakaa ottaa yhteyttä unohdettuihin vanhempiinne !Onko sinulla joku probleema ? Jotenkin tökkii lukea tuollaisia elämänohjeita itsekin äitinä ja vielä tässä iässä. Puuttuu vaan, että laittaisit raamatunlauseita joukkoon. Ei millään pahalla, mutta miten on oma laitasi, oletko muistanut vanhempiasi riittävästi. Muista, kohta heitä ei enää ole..
- älkää unohtako ,,
firefox58 kirjoitti:
Onko sinulla joku probleema ? Jotenkin tökkii lukea tuollaisia elämänohjeita itsekin äitinä ja vielä tässä iässä. Puuttuu vaan, että laittaisit raamatunlauseita joukkoon. Ei millään pahalla, mutta miten on oma laitasi, oletko muistanut vanhempiasi riittävästi. Muista, kohta heitä ei enää ole..
Olin erilainen kuin nyky ihmiset, olin kokopäiväisessä työelämässä, omat lapset ja perhe kotona, joka päivä poikkesin vanhempiani moikkaamassa, asuivat työmatkani varrella, vanhetessaan vein heitä lääkäriin, hankin kotiapua, kun se vaihe tuli, nyt ovat jo poisnukkuneet. Omat hyvinkoulutetut menestyneet jälkeläiseni eivät pidä yhteyttä, jotain meni kasvatuksessa pieleen, todennäköiseti meillä on tuleva unohdettu yksinäinen vanhuus, usein ihmettelen kuinka olenkaan heidät kasvattanu.
Vierailen usein vanhain kodeissa, kaikki laitokset pullistelee unohdettuja vanhuksia, harvoja kukaan käy katsomassa, todellakin oma tuleva vanhuus pelottaa, mikä on menny suomen yhteiskuunasa pieleen, että nyky ihmiset ei pidä omaisiinsa yhteyttä ? älkää unohtako ,, kirjoitti:
Olin erilainen kuin nyky ihmiset, olin kokopäiväisessä työelämässä, omat lapset ja perhe kotona, joka päivä poikkesin vanhempiani moikkaamassa, asuivat työmatkani varrella, vanhetessaan vein heitä lääkäriin, hankin kotiapua, kun se vaihe tuli, nyt ovat jo poisnukkuneet. Omat hyvinkoulutetut menestyneet jälkeläiseni eivät pidä yhteyttä, jotain meni kasvatuksessa pieleen, todennäköiseti meillä on tuleva unohdettu yksinäinen vanhuus, usein ihmettelen kuinka olenkaan heidät kasvattanu.
Vierailen usein vanhain kodeissa, kaikki laitokset pullistelee unohdettuja vanhuksia, harvoja kukaan käy katsomassa, todellakin oma tuleva vanhuus pelottaa, mikä on menny suomen yhteiskuunasa pieleen, että nyky ihmiset ei pidä omaisiinsa yhteyttä ?No ole iloinen ainakin siitä, että pärjäävät hyvin, eikä sinun tarvitse olla huolissaan nyt heidän tulevaisuutensa takia. Eikö se olekin merkki tekemästäsi hyvästä työstä. Älä surkuttele vielä omaa vanhuuttasi, siihen on kaiketi aikaa ja tiedä mitä elämässä vielä tapahtuu. Lapsesikin kunhan vanhenevat ja elämäntilanteet tasoittuu (kai heilläkin kaikenlaista stressiä on), huomaavat sinutkin. Olethan varmasti ollut vahva äiti joka aina pärjää kuten nytkin ja josta ei tarvitse huolehtia (vielä).
- ikävöivä ....
firefox58 kirjoitti:
No ole iloinen ainakin siitä, että pärjäävät hyvin, eikä sinun tarvitse olla huolissaan nyt heidän tulevaisuutensa takia. Eikö se olekin merkki tekemästäsi hyvästä työstä. Älä surkuttele vielä omaa vanhuuttasi, siihen on kaiketi aikaa ja tiedä mitä elämässä vielä tapahtuu. Lapsesikin kunhan vanhenevat ja elämäntilanteet tasoittuu (kai heilläkin kaikenlaista stressiä on), huomaavat sinutkin. Olethan varmasti ollut vahva äiti joka aina pärjää kuten nytkin ja josta ei tarvitse huolehtia (vielä).
Kiitos " ihanasta " toisenlaisesta näkökulmasta, tuli kyynel simänurkkaan, todellakin asia voi olla noinkin päin.
- yks vm-55
mutta äitini on unohtanut minut!
Olin äidilleni ei toivottu vahinko, synnyin vasta kun sisarukseni olivat jo kouluikäisiä. Ikinä en ole osannut tehdä mitään oikein äitini mielestä, vaikka omasta mielestäni oma elämäni on suht hyvällä mallilla. Äitini ei myöskään ole koskaan ollut kiinnostunut lapsistani ja heidän tekemisistään, ainoastaan negatiivisia arvioita antanut ihan hyvin pärjäävistä nuorista.
Sisareni huolehtikoon äitini, itse käyn isää moikkaamassa aina kun on mahdollisuus (välimatka 600 km). Minulle on ollut elämässäni äidin korvikkeena naapurin täti, jonka apuna olin hänen kuolemaansa asti. En tunne mitenkään huonoa omaatuntoa siitä etten käy äitini luona, olen sinne epätoivottu.
Turha on antaa neuvoja välien korjaamisesta, yritin olla tytär 50 vuotta kunnes luovutin. - 60+ tytär
Kohta kolme vuotta olen joutunut huolehtimaan heistä kaikella tavalla,isäni meni päästään sekaisin ja tajusi sen itsekkin viimeaikoinaan,et mikä on kumma kun ei osaa kirjoittaa ja laskea.Hänet olisi tuotu äitini hoitoon kotiin joten sain äidin sijoitettua Palvelutaloon ja isän toiseen hoitokotiin.
Isäni on täysin hoidettava,äiti vielä osittain omatoiminen Palvelutalossa,joskin just todettiin Altzheimerin tauti,joka on ollut jonkin aikaa.
Äitini ei ole mihinkään tyytyväinen,valittaa kaikesta,matkustan kerran kk 1500 km ollen siellä hänen luonaan viikon.Tulin juuri eilen.
On niin raskasta kuunnella sitä samaa pulinaa ja valitusta kaikesta.Aamut alkaa sillä että vihainen mummo porhaltaa makuuhuoneesta,kun on taas yön aikana miettiny.
On katkera menneestä,huoli tulevasta ja epäilee milloin mitäkin.
Nyt kun ns.oireet tunnistettu,yritän ymmärtää paremmin.Olen hoitanut heidän viralliset plus muut asiat kaikenaikaa,mulla ei ole omaa elämää,vaan aikani ja ajatukseni ovat jatkuvasti siellä.
Olen niin puhki että tuntuu etten jaksa,mutta sitäkään äiti ei pidä minään.
Hän on niin minä-keskeinen kaikessa.Vaatii kaikkea sellaista mitä ei voi saada.
Olen luvannut hoitaa heidät loppuun saakka,sittenhän olenkin jo itse vuorossa kaatopaikalle.- wilma60
Voi miten lohduttavalti kirjoituksesi tuntuikaan. En ole ainoa joka todella tuntuu joskus uupuvansa vanhempien hoitoon ja mikä tuntuu kaikista pahimmalta ettei vanhemmat ole mihinkään tyytyväisiä. Käyn päivittäin kuuntelemassa tyytymättömyyttä ja vihaisuutta. Kaatopaikalle olen itsekin valmis siinä vaiheessa kun vanhempia ei enää tarvitse hoitaa. Toivottavasti yhteiskunta hoitaa edes lapseni sillä eivät he taida vielä aikuisia siinä vaiheessa olla.
Lapsista saan hetkeksi "lomaa" kun palkkaan heille lapsenvahdin mutta vanhemmista en koskaan. Hiihtolomalle olen varannut meille perhereissun mutta en todellakaan tiedä miten se onnistuu kun vanhemmat ovat nyt siinä kunnossa missä ovat. Joskus toivon, että edes yhden vuorokauden saisin viettää niin ettei tarvitsisi ajatella vanhempia eikä pelätä mihin aikaan yöstä puhelin taas soi kun "ahdistaa ja puristaa".
Voimia sinulle!
- Vanhuksiksi tullaan!
on myös niin että toiset huolehtivat liikaa ja tuntevat syyllisyyttä.
Kaikki me käydään tuokin elämänvaihe läpi ja voisi ehkä miettiä omalle kohdalle kuinka haluaisi vanhana elää.
Itse en haluaisi jäädä lasteni kontolle vaan haluan järjestää hoitoni muuten jos se on sitten mahdollista.
Mutta sellaiset suhteet haluan lapsiini pitääettä he eivät unohda vaan käyvät joskus katsomassa ja edes soittavat. Kerran viikossa on hyvä soittoväli vähintään.
Jos ei asuta samassa taloudessa niin on selvää ettei sitä niin vain voi hirveästi toisten niskaan huolta laittaa.
Nykyään on viestiminen helppoa ja vanhukset ymmärtävät jo aika paljon.
Välittäminen ja yhteydenpito puolin ja toisin on tärkeää ja jos vanhus ei enää osaa itse pitää yhteyttä on se lasten tehtävä. Kysellä kuulumisia! - kauhistuttaa tuleva
Hirvittää tuleva vanhuus, josku mietin jos suomeenkin saataisiin laki eutanasiasta, tietenkin tarkoin harkituuna ja vain niile jotka itse sitä toivovat.
Jossain maassa se on, jonne matkustaa ympäri maailman ihmisä, kun katsovat elämän olevan eletty. - -----
--- muista tänään --
- muistitko omaistasi
Panetteletteko mummia/vaaria miksi ? Oletteko yrittäneet korjata tilannetta ?
Oletko itsekäs ? Onko lähipiirissä narsisti luonteinen ihminen ? Kuinka olette selviytyny ?
Sukujen ristiriita, kuinka on vaikuttanu personnalisuuteenne ?- .
tämänikäisellä enää elää mummot ja vaarit. Panetella, ei mene jakeluun, miksi pitäisi?
- ?
. kirjoitti:
tämänikäisellä enää elää mummot ja vaarit. Panetella, ei mene jakeluun, miksi pitäisi?
Monella viiskympisellä elää vanhemmat, ovat noin seitenkympisiä ehkä yli.
Monella anoppi / appi suhteet pielessä ! - .
? kirjoitti:
Monella viiskympisellä elää vanhemmat, ovat noin seitenkympisiä ehkä yli.
Monella anoppi / appi suhteet pielessä !isovanhemmista! Ainakin minä heitä noin nimitin, en vanhempiani.
- .
. kirjoitti:
isovanhemmista! Ainakin minä heitä noin nimitin, en vanhempiani.
Ovat kenties lastesi isovanhempia, heitä puhutellaan mummina / vaarina harvemmin jollain toisella lempinimellä.
- .
. kirjoitti:
Ovat kenties lastesi isovanhempia, heitä puhutellaan mummina / vaarina harvemmin jollain toisella lempinimellä.
lapsettomana ei tullut mieleen.
- .
Muistitko tänään " haukkua " vanhempasi !
- 4689*9*+
vaikeuksia pitää tätä ylhäällä?
- vanhukset riesana ..
4689*9*+ kirjoitti:
vaikeuksia pitää tätä ylhäällä?
Alotus hankala, vastaaminen kiusallista, omatunto kolkuttaa, luonnevika vaivaa usein parisuhteissa, sukujen ristiriita rikkoo tehokkaasti ihmis-suhteet, mummit /vaarit unohtuu yksinäisyyteen, muistetaan sitten kun kuolema on korjannu ja omaisuus jaettavana perillisille.
- 1+20
Eikö sanonta sano niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Tämän päivän ihanne on ajatella vain omaa napaansa, lapset saavat olla yksin kun tulevat koulusta. Ruokaa ei valmisteta, mennään linjalla laita microon ja lämmitä. Vietä aikasi vaikka pelaillen pelejä. (ei enää mennä lasten kanssa ulos/retkille/puistoihin jne. Vanhemmilla ei ole aikaa (pitää istua netissä vaikka lapsi sylissä, on niin mukava chatata) hei haloo, nyt katsokaa peiliin. Jos pidät lapsistasi huolta kyllä hekin pitävät sinusta huolta kun aika on!!!!!
- hienotunteisuutta
Liiallinen uolenpito voi olla myös kiusallista vanhukselle, saattaa kokea ittensä hiukan höperöksi, ku lapset alkaa huolehimaan hänen hyvinvoinnistaan, ei avunanto aina ole niin itsestään selvää.
- Anonyymi
Minä olen lähettänyt isälleni ja äidilleni postipaketissa vaatekappaleen 1990luvulla kun asuttiin eri paikkakunnilla.
- Anonyymi
Yhteiskuntaan on rakennettu juuri siten että hoidosta vanhuksille ja muut palvelut hoituu yhteiskunnasta. 50 vuotiaat ” lapset” ovat tulos miten yhteiskunta on tänään.
Lapsilla on oma elämänsä ja yleensä käyvät töissä kosin ulkopuolella , sitten hoitelevat omat lapsensa ja kotinsa, joten ei siinä ole aikaa pahemmasti vanhuksille.
Itsehän me ollaan hyväksytty tämä malli yhteiskunnassa kun kasvatimme omia lapsiamme.
Ja entisaikojen vanhusten hoito lapsien taholta on tänään mahdottomuus , miten he ehtisivät kaikkeen kun hoitelevat työnsä ja perheensä.
Ennenvanhaan oli naiset kotirouvia ja vanhukset hoidettiin perheen piirissä, tänään on asiat toisin.
Ottaahan se kipeää kun moni vanhus tuntee itsensä hyljetyksi , mutta näin on tänään, - Anonyymi
Asiallinen kysymys. Helsinki lähiöt vuokra kerrostalo alueet,sivulisen ja suvussani huomannut.Kun ikää tulee :Aikuiset lapset menevät kiireen taakse.Jotkut soitavat joskus kiire kire,Jotkuet ei enää koskaan.Selitävät valheita nuoremalle polvelle peitäkseen Huonon omatuntonsa.On demetikko,hullu tai juoppo.Nostaen itsensä jalustalle,Se onistuu valheen verkko jos on hieman enemän rahaa ja oikein tittelikin,ettei ole ihan kaupan siivoja tai varastotyön tekijä.Vaikka kunioitavat ammatit nekin.Vanhemat jätetään oman onnen nojaan.Kyllä ne pärjää,varsinkin jos perintöä ei jää .
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395100Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5111660Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771090Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53911- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50793Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738