vanhuuvven asunto :)
Joko teillä?
No niin..nyt se on varattu..
145
3354
Vastaukset
- t.l.
En ole ihan varma :) Joko se on tämä asunto tai sitten joku muu, pikkusen pienempi, ehkä.
- Pirre*
asut jo palveluitten äärellä, ja miksipä siitä sitten muuttaisi, jos muuten tykkää asunnostaan ja asuinympäristöstään.
Meillon tästä liian pitkä matka uimahalliin :)) Pirre* kirjoitti:
asut jo palveluitten äärellä, ja miksipä siitä sitten muuttaisi, jos muuten tykkää asunnostaan ja asuinympäristöstään.
Meillon tästä liian pitkä matka uimahalliin :))ongelman ratkaise aikanaan, joku veronmaksaja.
Pidä toivoa yllä.
H.
Eipä ole varattu, en ole vielä päättänyt missä vanhuuteni vietän. =))
Mistä sie sen varasit, ulkomailtako?- Pirre*
ihan "s i i t ä" tutusta sitystä..:)
Pirre* kirjoitti:
ihan "s i i t ä" tutusta sitystä..:)
ahaa, et varmaan arvaa kuka tulee käymään jonain päivänä, kun olette muuttaneet. =)
Kuulostaa hyvältä ratkaisulta tuo asunnon varaaminen.- Pirre*
Anceli kirjoitti:
ahaa, et varmaan arvaa kuka tulee käymään jonain päivänä, kun olette muuttaneet. =)
Kuulostaa hyvältä ratkaisulta tuo asunnon varaaminen.odottelen , - sitku kuhan ensin ollaan vielä vähäsen vanhempia :)
Pirre* kirjoitti:
odottelen , - sitku kuhan ensin ollaan vielä vähäsen vanhempia :)
meillä on vielä monta reissua ennen vanhuuden lepoon asettumista.
Sitten kun ollaan rauhoituttu joudetaan istumaan ja rupattelemaan.
- Kerrostalokyttääjä
Niin kauan kuin pystyn.
Onhan tässä talkkari ja mukavuudet. Iso asunto on, mutta käyhän se jälkikasvu, on heille omat huoneet.- Pirre*
liian monta lasta siihen huoneistoon, mutta tehään siskonpedit jos he kaikki tullee yhtaikaa yö kylään :), tai lapsille oisi huoneet, mutta me jouduttaisiin keittiöön tai saunaan yöksi :)
- Käärinliinat_
itse ison lukkalisi. Kummastuttaa jotkin vanhukset jotka asuvat monen huoneen asunnossa ja sitten niiden mielestä pitäis kaupungin kotiaputoimiston hommata siivooja puoli-ilmaiseski niihin hehtaariluukkuihin:((
Rahaa olis kyllä kun myisivät kämpän ja vaihtaisivat pienempää. SIllä rahalla kyllä vois maksaa normihintaisen siivoojankin. Mutta lapset tietenkin haluavat että kaikki rahat täytyy pitää asunnopssa kiinni ettei vanhus vain käytä itseensä niitä. - ,.--.,,.--.,
Käärinliinat_ kirjoitti:
itse ison lukkalisi. Kummastuttaa jotkin vanhukset jotka asuvat monen huoneen asunnossa ja sitten niiden mielestä pitäis kaupungin kotiaputoimiston hommata siivooja puoli-ilmaiseski niihin hehtaariluukkuihin:((
Rahaa olis kyllä kun myisivät kämpän ja vaihtaisivat pienempää. SIllä rahalla kyllä vois maksaa normihintaisen siivoojankin. Mutta lapset tietenkin haluavat että kaikki rahat täytyy pitää asunnopssa kiinni ettei vanhus vain käytä itseensä niitä.ei ole enää olemassa puoli-ilmaista, saati ilmaista siivousapua.
Homma maksaa maltaita, että ihan tiedoksesi.
Ota asioista selvää, ennen kuin selität. - Kerrostalokyttääjä
Käärinliinat_ kirjoitti:
Rahaa olis kyllä kun myisivät kämpän ja vaihtaisivat pienempää. SIllä rahalla kyllä vois maksaa normihintaisen siivoojankin. Mutta lapset tietenkin haluavat että kaikki rahat täytyy pitää asunnopssa kiinni ettei vanhus vain käytä itseensä niitä.Taisin sanoakin että niin kauan kun pärjään. Vihaan muuttamista, on kertynyt vuosien mittaan kaikenlaista joutavaa nurkkiin vaikka en mikään hamstraaja olekkaan.
Vastike ei ole kovin iso kun kaikki remontit talossa on tehty, pelkkä vastike, sähkö ja vesi, sauna on itsellä.
Sain säästettyä työssä ollessani sen verran että luulisin pärjääväni lopun elämäni aika hyvin eläkkeellä ja säästöillä, jos ei mitään ihmeitä tapahdu.
En juuri huolehdi huomisesta, kai ne meille eläkkeen maksavat, edes jonkinlaisen. - Pirre*
Käärinliinat_ kirjoitti:
Rahaa olis kyllä kun myisivät kämpän ja vaihtaisivat pienempää. SIllä rahalla kyllä vois maksaa normihintaisen siivoojankin. Mutta lapset tietenkin haluavat että kaikki rahat täytyy pitää asunnopssa kiinni ettei vanhus vain käytä itseensä niitä.vaihtais pienempään kun ei jaksa, - jottai tekemistä pittää olla ennen sitä viimestä vanhuuden aikaa..:)
- 1
Pirre* kirjoitti:
vaihtais pienempään kun ei jaksa, - jottai tekemistä pittää olla ennen sitä viimestä vanhuuden aikaa..:)
http://www.taloussanomat.fi/rakentaminen/2010/10/22/suomi-on-taynna-vaaria-asuntoja/201014501/12
tuo sopisi miullekin. - Pirre*
1 kirjoitti:
http://www.taloussanomat.fi/rakentaminen/2010/10/22/suomi-on-taynna-vaaria-asuntoja/201014501/12
tuo sopisi miullekin.Avara tila heti sisään tultaessa, tai melkein heti, tietysti tuulikaappi ensin :)
Tuo sisääntulo jälkeinen käytävä ratkaisu on suomalaisissa osakkeissa hölmö, en tiä miksi niistä pitää tehä niin samanlaisia..ahtaaltahan se kt -sunto varmasti tuntuu tään ok -talon jälkeen, mutta kutistuuhan ne ympyrät muutenkin ajan myötä :)
Eikä tässä nyt olla vielä mihinkään lähössä, sitten kun miäs ei enää kule omilla jaloillaan, - tai mie, niin sitten mennään..valamiille lämmölle ynms.
Loppukiriin viedään ambulanssilla.
Maalla vievät hyväkuntoisiakin, kun ei ole siellä sähköjä.
H.- Pirre*
sähköt, ei mitään katkoksia ole ollut - tällä kertaa..ja niin..se vihon viimeinen "osake" on kai siinä kappelissa :(
- saimaanperä
... itse suunnitellusta, rakenn(ut)etusta ja muutenkin itse hoidetusta ympäristöstä lie tarve ihan heti lähteä mihinkään. Sitten kun ei yläkertaan jaksa kiivetä niin siirrytään nukkumaan alakertaan.
Mutta selväähän on että jos vaikka puolisko tuosta kupsahtaa ennen minua niin täytyy vaihtaa johonkin muualle, en pystä tästä paikasta samalla lailla huolta pitämään. Toivottavasti jälkeläisille kelpaa, etteivät mene ja myy hienoa suvun vanhaa paikkaa.
Voihan se olla että jossain vanhainkodissa tai terveyskeskuksen vuodeosastolla joutuu loppuaikansa viettämään, niin näkyy useimmille sukulaisille ja naapureillekin käyneen. Elämässä pitää mennä päivä kerrallaan eteenpäin ja tehdä ratkaisut sen mukaan.
Onnea Pirre sinulle, mihin sitten lienetkin vanhuudenasuntosi päättänyt perustaa. Iloa ja terveyttä ja monia kivoja reissuja joko lastenlasten kanssa tai ilman! Se teidän viime kesän yhteinen vaellusretki oli upea juttu.- Pirre*
Sepä tässä meillä, kun tuo mies ei parane enää, niin oli pakko jo ostaa tulevaisuuden huonommille, vielä huonommille vuosille helepommat asuinolot kuin talo huidsinnevadassa, ei haluttanu jäädä odottamaan sitä viimestä pakkoa, ja sen hetkistä asunto tarjontaa. Nyt on mieluinen,- metän reunassa, marketti näköetäisyydellä kun kurkistaa, ja terv.keskus jalkamatkan päässä, apteekki marketin sisällä jne...sekä ihanat hiihtoladut ihan talon läheisyydessä.., olen tosi innoissani tulevasta vanhuudesta :))
P.s. ja mikä parasta, kaikki lapset 15 - 20 kilsan päässä :)
Olen koko ajan rempannut sitä vanhalle sopivaksi,ovetkin on hevosella ajettavia ja vessanpytylle pääsee turhia kumartelematta.
- Pirre*
ai komiasti hevosella, he..ei sitä lähtisi maalta mihinkään jos oisi terveyttä..mutta nyt pitää taipua ja tunnustaa pienuutensa. :/
- saimaanperä
... kuitenkin lie tarvis silloin tällöin "kyykistää" vaikka ei kumarrella tarvitsiskaan ;-D
Ja se on hienoa että on remonttimies omasta takaa. Yksi tärkeimmistä miesten avuista on se että osaa rakentaa ja jopa muurata... ei kun oottelemaan mikä paikka pitäisi remonteerata seuraavaksi. No on tuo oma entinen ylkäkin aika hyvä, mitä nyt mielikuvitusta joskus puuttuu mutta yritän olla "apuna" siinä asiassa ja rakennuksia sun muuta huollettavaa paikkaa on kertynyt aika monta. Vähempikin näin yli kuuskymppiselle piisaisi. - Pirre*
saimaanperä kirjoitti:
... kuitenkin lie tarvis silloin tällöin "kyykistää" vaikka ei kumarrella tarvitsiskaan ;-D
Ja se on hienoa että on remonttimies omasta takaa. Yksi tärkeimmistä miesten avuista on se että osaa rakentaa ja jopa muurata... ei kun oottelemaan mikä paikka pitäisi remonteerata seuraavaksi. No on tuo oma entinen ylkäkin aika hyvä, mitä nyt mielikuvitusta joskus puuttuu mutta yritän olla "apuna" siinä asiassa ja rakennuksia sun muuta huollettavaa paikkaa on kertynyt aika monta. Vähempikin näin yli kuuskymppiselle piisaisi.remontin tarve lisääntyy ja ikää kun tulee vastaavasti voimat vähenee,- se yhtälö ei vaan meillä toimi, pakko on tehä ratkaisuja jo nyt, - ilottaa jo jatkuva hyväntahtoisen naapurin vaivaaminenkin.
Mieheni on ollut ahkera ja pitänyt huolen kaikesta remontista aiemmin, - nyt sen on vasta tajunnut kuinka kädetön sitä itse on... - k/k
saimaanperä kirjoitti:
Ja se on hienoa että on remonttimies omasta takaa. Yksi tärkeimmistä miesten avuista on se että osaa rakentaa ja jopa muurata... ei kun oottelemaan mikä paikka pitäisi remonteerata seuraavaksi. No on tuo oma entinen ylkäkin aika hyvä, mitä nyt mielikuvitusta joskus puuttuu mutta yritän olla "apuna" siinä asiassa ja rakennuksia sun muuta huollettavaa paikkaa on kertynyt aika monta. Vähempikin näin yli kuuskymppiselle piisaisi.Joutuu kumartumaan mut olen huomannut et nuoretkin tykkää korkeesta istuimesta.
Vakavast puhuen olen yrittäny kottoo kulkutiet ja muut vanhoille sopiviksi. - saimaan...
k/k kirjoitti:
Joutuu kumartumaan mut olen huomannut et nuoretkin tykkää korkeesta istuimesta.
Vakavast puhuen olen yrittäny kottoo kulkutiet ja muut vanhoille sopiviksi.Olen huomannut että aina ei tahdo hartiat sopia ovenpielistä, ja jos tielle sattuu kynnys (joiden määrä on kyllä minimissä) tai vaikka sähköjohto niin jopa voi käydä köpelösti. Niin, ja minustakin on mukava istua korkealla tuolilla - tulee niin pikkutyttömäinen olo kun voi heilutella jalkoja... Vessanpönttö ei kuitenkaan ihan niin korkea ole.
- btl
saimaanperä kirjoitti:
Ja se on hienoa että on remonttimies omasta takaa. Yksi tärkeimmistä miesten avuista on se että osaa rakentaa ja jopa muurata... ei kun oottelemaan mikä paikka pitäisi remonteerata seuraavaksi. No on tuo oma entinen ylkäkin aika hyvä, mitä nyt mielikuvitusta joskus puuttuu mutta yritän olla "apuna" siinä asiassa ja rakennuksia sun muuta huollettavaa paikkaa on kertynyt aika monta. Vähempikin näin yli kuuskymppiselle piisaisi.on helppoa sanotaan. Pitää vain muistaa vuoronperään laittaa tiili ja laastia. Ja mihin ei tiili mahdu, laitetaan laasti.
Ihan niin helppoa se ei minulle ollut, kun muutama vuosi sitten rakensin lapseni talon. Sotkuista hommaa oli ja laastia taisi olla enemmän lattialla, kuin tiilien välissä. Kuitenkin ne seinät ovat yhä pystyssä. Pihalla kävin tietysti tiilet sahaamassa, mutta kun myöhemmin tein seiniin upotukset sähkö- ja vesijohtoja varten, en voinut seiniä viedä pihalle. Pöly oli mahtava, kun timanttirälläkällä huseerasin.
Paljon kivempi on tehdä puusta, varsinkin mäntypuusta, kun se tuoksuukin niin hyvälle.
Laitahan nimmarisi rekisteriin, niin perässä tullaan. After You please! btl kirjoitti:
on helppoa sanotaan. Pitää vain muistaa vuoronperään laittaa tiili ja laastia. Ja mihin ei tiili mahdu, laitetaan laasti.
Ihan niin helppoa se ei minulle ollut, kun muutama vuosi sitten rakensin lapseni talon. Sotkuista hommaa oli ja laastia taisi olla enemmän lattialla, kuin tiilien välissä. Kuitenkin ne seinät ovat yhä pystyssä. Pihalla kävin tietysti tiilet sahaamassa, mutta kun myöhemmin tein seiniin upotukset sähkö- ja vesijohtoja varten, en voinut seiniä viedä pihalle. Pöly oli mahtava, kun timanttirälläkällä huseerasin.
Paljon kivempi on tehdä puusta, varsinkin mäntypuusta, kun se tuoksuukin niin hyvälle.
Laitahan nimmarisi rekisteriin, niin perässä tullaan. After You please!kun töllini seinävuorausta muurasin mut ylhäällä on nekin seinät.
Tee seuraava muuraus lammi harkoista tosi helppo tehrä mökki niistä ja on valmiit putkinousut harkkojen sisällä ei muuta kun vanerilätkä aukon kohralle.- Pirre*
koti-kiusattu kirjoitti:
kun töllini seinävuorausta muurasin mut ylhäällä on nekin seinät.
Tee seuraava muuraus lammi harkoista tosi helppo tehrä mökki niistä ja on valmiit putkinousut harkkojen sisällä ei muuta kun vanerilätkä aukon kohralle.kyllä ammatti muurari, - tosin eka ei selvinnyt viikonlopun jälkeen ennen keskiviikkoa, - hänet piti laittaa harrastamaan kokoaikaisesti mielipuuhaansa, - toinen teki talon rivakasti, siis seinät ja uunin.
P.s. ai niin, en muistanutkaan, kyllä se eka muurari pannuhuoneen seinän sai melkein valmiiks :/
Tämä toinen talo tehtiin puusta.. - i_a'*'
Pirre* kirjoitti:
kyllä ammatti muurari, - tosin eka ei selvinnyt viikonlopun jälkeen ennen keskiviikkoa, - hänet piti laittaa harrastamaan kokoaikaisesti mielipuuhaansa, - toinen teki talon rivakasti, siis seinät ja uunin.
P.s. ai niin, en muistanutkaan, kyllä se eka muurari pannuhuoneen seinän sai melkein valmiiks :/
Tämä toinen talo tehtiin puusta..ei tuo muuraus niin kummoinen taito ole... Kotitilallani rakennettiin 50-luvulla sementtiitiilistä navettarakennus... Minä poikasena olin melkein koko kesän muurarin "hanslankarina" ja tarkkana seurasin tuota työtä...
Kun sitten tuli aika oman tuvan rakentamiselle, muurailin sekä ulkoseinät, piipun ja takan... Myös kesämökkini piippu ja takka on omin käsin kasattu... No, kun silloin nuo takat tehtiin "suoralla ulos" pitänee tuo -73 vuonna luotu aikaansaannokseni purkaa ja muurailla tilalle tuollainen lämpöä varastoiva juttu...
Eihän tuo leipätyöni aikanaan tuohon rakentamiseen liittynyt ollenkaan, mutta nytkin noissa mökkitalkoissakin aina vaan tyo muurauslasta tahtoo olla varattu minulle... :)
Jk... Tyttäreni homma tehty ja piikki saatu joten voi "riehua" taas... :) - Pirre*
i_a'*' kirjoitti:
ei tuo muuraus niin kummoinen taito ole... Kotitilallani rakennettiin 50-luvulla sementtiitiilistä navettarakennus... Minä poikasena olin melkein koko kesän muurarin "hanslankarina" ja tarkkana seurasin tuota työtä...
Kun sitten tuli aika oman tuvan rakentamiselle, muurailin sekä ulkoseinät, piipun ja takan... Myös kesämökkini piippu ja takka on omin käsin kasattu... No, kun silloin nuo takat tehtiin "suoralla ulos" pitänee tuo -73 vuonna luotu aikaansaannokseni purkaa ja muurailla tilalle tuollainen lämpöä varastoiva juttu...
Eihän tuo leipätyöni aikanaan tuohon rakentamiseen liittynyt ollenkaan, mutta nytkin noissa mökkitalkoissakin aina vaan tyo muurauslasta tahtoo olla varattu minulle... :)
Jk... Tyttäreni homma tehty ja piikki saatu joten voi "riehua" taas... :)Oisi kai se meijjänki mies sen talon seinät muurannu, vaan en tiä miten kauan siinä oisi mennyt :), kesässä saatiin asuin kuntoon, - enempi metallipuolen taitaja tuo puolisko ollu, tosin joitain laatotuksiakin teki, kun hyvä kaveri oli....jne....
Raudasta teki (kuulemma) mitä halusi.... - btl
i_a'*' kirjoitti:
ei tuo muuraus niin kummoinen taito ole... Kotitilallani rakennettiin 50-luvulla sementtiitiilistä navettarakennus... Minä poikasena olin melkein koko kesän muurarin "hanslankarina" ja tarkkana seurasin tuota työtä...
Jk... Tyttäreni homma tehty ja piikki saatu joten voi "riehua" taas... :)Kun itse oman mökin rakensin lähes 40 vuotta sitten, en uskaltanut muuraushommiin ruveta. Tosin en olisi ehtinytkään. Vaihdettiin työt yhden ammattimuurarin kanssa, joka rakensi oman talonsa samaan aikaan. Näinhän ei saisi tehdä, mutta rikos on jo vanhentunut.
Tulevana kesänä on haasteellinen projekti. Pitää korjata, tai purkaa ja tehdä uudet, yhden torpan vanhat tulisijat. Piipun osaan muurata, mutta kuinka sen varaavan takan kanssa käy, sitä en tiedä. Pitää kai pyytää palokunta valmiiksi paikalle, ennen kuin sytytän ensimmäisen tulen. - btl
Pirre* kirjoitti:
Oisi kai se meijjänki mies sen talon seinät muurannu, vaan en tiä miten kauan siinä oisi mennyt :), kesässä saatiin asuin kuntoon, - enempi metallipuolen taitaja tuo puolisko ollu, tosin joitain laatotuksiakin teki, kun hyvä kaveri oli....jne....
Raudasta teki (kuulemma) mitä halusi....on toleranssit usein sadasosa millimetrin tarkkudella. Muuan timpuri sanoi kerran, että meillä ei ole toleransseja ollenkaan, vaan me tehdään kaikki just jämptisti.
Mutta on selvää, ettei kaikkea osaa tehdä. Itse kun tein torppaani metallirunkoisen terassin, meinasin sytyttää koko kylän tuleen. Oli kuiva kesäpäivä, enkä tajunnut kuinka kuumat ja vaaralliset hitsauskipinät voivat olla. - Pirre*
btl kirjoitti:
on toleranssit usein sadasosa millimetrin tarkkudella. Muuan timpuri sanoi kerran, että meillä ei ole toleransseja ollenkaan, vaan me tehdään kaikki just jämptisti.
Mutta on selvää, ettei kaikkea osaa tehdä. Itse kun tein torppaani metallirunkoisen terassin, meinasin sytyttää koko kylän tuleen. Oli kuiva kesäpäivä, enkä tajunnut kuinka kuumat ja vaaralliset hitsauskipinät voivat olla.tuota sanailua, metallimiehen ja kirvesmiehen välistä :)
Jos muuta en lie tässä elämässä oppinu, niin ainakin arvostuksen eri ammattialojen tekevien työtä kohtaan, työ voi näyttää helpolta osaajan käsissä, mutta koitapas ite...:)
P.s. ja kyllä se opiskelukin on kovaa työtä...
- SAS*
Ei kai sitä tartte etukäteen varata, vasta sitten, kun on ajankohtaista.
- Pirre*
ja saa mieluisen :)
- lejanna
tuskin koskaan tulee vanhaa, jääköön siis vanhuudenvarat varaamatta.
Jos nyt ikää kuitenkin kertyisi, muuttaa vaikka linnunpönttöön.- Pirre*
tietenkin.., ja eihän sitä tiedä huoliiko ne :) No leikitä, kyse on miunkin jaksamisesta, en minä jaksa aina ehtiä työntekijiä kun joku kohta talosta laukeaa..enkä haluakaan..
- hvannadalshnukur
katsomaan.
Luulen, että se on pieni kivimökki, takana yrttipuutarha ja kasvimaa, etupihalla kiviaidan suojassa ruusut ja kukakset ja huikaiseva merinäköala.
Ympäri vuoden 15 ja kostea meri-ilma.Retkeilyreittejä, tuliperäisiä lämpimiä vesiä :DD
Innolla odotan.- Pirre*
:) oisi se hienoa omistaa tuomoinen, mutku näin miun tapauksessa ei voi päättää yksin asumistakaan, tämänki kanssa oli jo "työssä käsin" - itsepäisen ihmisen itsepäisyys vaan korostuu tässä mieheni sairaudessa..muka tekee vaikka mitä..tekeehän hän kun mie ne teen :/, tai palkattu immeinen..
- hvannadalshnukur
Pirre* kirjoitti:
:) oisi se hienoa omistaa tuomoinen, mutku näin miun tapauksessa ei voi päättää yksin asumistakaan, tämänki kanssa oli jo "työssä käsin" - itsepäisen ihmisen itsepäisyys vaan korostuu tässä mieheni sairaudessa..muka tekee vaikka mitä..tekeehän hän kun mie ne teen :/, tai palkattu immeinen..
lähteä "pois" eläkepäivillä.
Käytän sitä kun ei ole ketään huolehdittavaa.
Siksi olen sopinut huhtikuulle näytön mummonmökistä.
Muutaman tunnin sieltä lentää tänne. - Pirre*
hvannadalshnukur kirjoitti:
lähteä "pois" eläkepäivillä.
Käytän sitä kun ei ole ketään huolehdittavaa.
Siksi olen sopinut huhtikuulle näytön mummonmökistä.
Muutaman tunnin sieltä lentää tänne.mökkiin ihan, - mie tahtosin Ranskan maaseudulta pikku talon, semmoisen kuin omaasi kuvasit..:)
Onnea ostosmatkalle! - isoäiti*
Mielenkiintoinen nimimerkkisi pysähdytti, vaikka kylmä onkin, ja toi mieleen
mainitsemasi lämpimät vedet ja hyvät retkeilyreitit.
Mustanmusta tuhka muodosti kuvauksellisia reliefejä maastoon muistutuksena
kevään pölläyksestä, kun siellä syksyllä samoilin.
Yrttipuutarhassa minäkin viihdyn ruusujen keskellä, vaikka välillä mieli halaa
kiertelemään Guggenheimeja ja pampaksia.
Nyt kukkii jouluruusu pöydälläni, minkä siirrän pihaan keväällä.
Pirren aloitukseen: varattu on. - hvannadalshnukur
isoäiti* kirjoitti:
Mielenkiintoinen nimimerkkisi pysähdytti, vaikka kylmä onkin, ja toi mieleen
mainitsemasi lämpimät vedet ja hyvät retkeilyreitit.
Mustanmusta tuhka muodosti kuvauksellisia reliefejä maastoon muistutuksena
kevään pölläyksestä, kun siellä syksyllä samoilin.
Yrttipuutarhassa minäkin viihdyn ruusujen keskellä, vaikka välillä mieli halaa
kiertelemään Guggenheimeja ja pampaksia.
Nyt kukkii jouluruusu pöydälläni, minkä siirrän pihaan keväällä.
Pirren aloitukseen: varattu on.se on harvinainen, Suomessakin, ihmisillä?
Onhan niitä ihania paikkoja Islannissakin, ei kaikki oel mustaa tuhkaa.
Kuten vaikka Blue Lagoon.
Sielläkin on ihmisen ihana jäseniään verytellä :D
http://www.bluelagoon.com/ hvannadalshnukur kirjoitti:
se on harvinainen, Suomessakin, ihmisillä?
http://www.bluelagoon.com/Hoh hoijaa.
Islanti on mulla suraavana unelmamaana.
Saa sitten nnähdä kuinka tytön käy, pääseekö sinne tulivuorien juurelle :))- hvannadalshnukur
tulisilla kirjoitti:
Hoh hoijaa.
Saa sitten nnähdä kuinka tytön käy, pääseekö sinne tulivuorien juurelle :))kun ostaa lentolipun.
Ei se sen vaikeampaa ole?
Islanti on ystävällinen maa, siellä voi viipyä pitempäänkin hvannadalshnukur kirjoitti:
kun ostaa lentolipun.
Ei se sen vaikeampaa ole?
Islanti on ystävällinen maa, siellä voi viipyä pitempäänkinJoku kumma on nyt joka kuljettaa ajatuksissa ja kerran kävin matkatoimistossa kyselemässä niin mulle sanottiin että pääsiäisen aikaan voi nähdä delfiinien tulon saaren luo ja on kuulemma upean näköistä.
Vielä sinne menen johonkin vuodenaikaan kumminkin jos kaikki elämässä hyvin menee.- isoäiti*
se on harvinainen, Suomessakin, ihmisillä?
http://www.bluelagoon.com/Juu, ne tuhkamaisemat rajoittuivat aika pienelle alueelle Eyjafjallajökullin eteläpuolelle.
Kauniita muodostelmia olivat, taidetta suorastaan.
Blue Lagoon on todella miellyttävä uimapaikka, mutta kannattaa yrittää mennä
sinne ruuhkattomana aikana, sillä monet muutkin tykkäävät liotella
luitaan siellä.
Ihan aito Helleborus niger on pöydällä ja pihassa on lisää.
Viihtyvät hyvin lavendeleiden, rosmariinien ym joukossa Suomea etelämmillä
leveysasteilla. - hvannadalshnukur
isoäiti* kirjoitti:
Juu, ne tuhkamaisemat rajoittuivat aika pienelle alueelle Eyjafjallajökullin eteläpuolelle.
Kauniita muodostelmia olivat, taidetta suorastaan.
Blue Lagoon on todella miellyttävä uimapaikka, mutta kannattaa yrittää mennä
sinne ruuhkattomana aikana, sillä monet muutkin tykkäävät liotella
luitaan siellä.
Ihan aito Helleborus niger on pöydällä ja pihassa on lisää.
Viihtyvät hyvin lavendeleiden, rosmariinien ym joukossa Suomea etelämmillä
leveysasteilla.mielikasvini jo kauan.
Siemenistä yritin, vuosikausia.
Vihdoin sain oikeian taimen joka viihtyi hyvin, ja sitten sen jänis söi!
Olisin voinut kuristaa käsin sen kurjan rusakon :DDD
No en sentään, mutta menetys oli kova.
Laava ja tuhka, tekevät omanlaistaan, karua taidetta :DDD - hvannadalshnukur
tulisilla kirjoitti:
Joku kumma on nyt joka kuljettaa ajatuksissa ja kerran kävin matkatoimistossa kyselemässä niin mulle sanottiin että pääsiäisen aikaan voi nähdä delfiinien tulon saaren luo ja on kuulemma upean näköistä.
Vielä sinne menen johonkin vuodenaikaan kumminkin jos kaikki elämässä hyvin menee.monen muunkin Atlannin saaren vierestä kulkee valas-ja delfiinireitit.
Jos haluat tutustua meren jättiläisiin niin Atlantilla se onnistuu.
Saarilla on vaellusreittejä, suosittelen niitä, sillä ne kruunaavat koko matkan. hvannadalshnukur kirjoitti:
monen muunkin Atlannin saaren vierestä kulkee valas-ja delfiinireitit.
Jos haluat tutustua meren jättiläisiin niin Atlantilla se onnistuu.
Saarilla on vaellusreittejä, suosittelen niitä, sillä ne kruunaavat koko matkan.Kiitos suosittelusta :)
Otan mielelläni vastaan kaikkien käyneiden ihmisten kertomuksia, ajatuksia ja neuvoja!
Luonto, historia kaikki erilaisuus on se jota haen matkoilta. Niin varmaan useimmat.
Vuoristo, toisaalta autius ja laaja maa, meret, erilaiset meret on niitä jotka näitä matkoja jotenkin vie.
Erilaiset eläimet. Punaisen meren risteilyltä odotan kameliin tutustumista mm. :))- hvannadalshnukur
tulisilla kirjoitti:
Kiitos suosittelusta :)
Otan mielelläni vastaan kaikkien käyneiden ihmisten kertomuksia, ajatuksia ja neuvoja!
Luonto, historia kaikki erilaisuus on se jota haen matkoilta. Niin varmaan useimmat.
Vuoristo, toisaalta autius ja laaja maa, meret, erilaiset meret on niitä jotka näitä matkoja jotenkin vie.
Erilaiset eläimet. Punaisen meren risteilyltä odotan kameliin tutustumista mm. :))kanssa.
Ensinnäkin, ne haisevat pahalle ja ovat erittäin pahansisuisia tuntemattomien kanssa,
Paitsi jos sinulla on joku makupala, kameli ajattelee ensinnä vatsaansa :DD
Ja muista tinkiä toreilla.
Yksi kolmasosa on käypä hinta. - isoäiti*
mielikasvini jo kauan.
Siemenistä yritin, vuosikausia.
Vihdoin sain oikeian taimen joka viihtyi hyvin, ja sitten sen jänis söi!
Olisin voinut kuristaa käsin sen kurjan rusakon :DDD
No en sentään, mutta menetys oli kova.
Laava ja tuhka, tekevät omanlaistaan, karua taidetta :DDDEdgar Holger Cahillsta alias Sveinn Kristjan Bjarnasonsta tehty elokuva on
mielenkiintoinen tarina Islannin pojasta. Suosittelen
Helleborus tykkää viileästä, joten sisälämpötila on usein liian lämmin sille.
Hyvä paikka on esim. vetoinen ikkunalauta.
Olen nähnyt uusia Helleborus-lajeja myynnissä, jotka saattavat olla
kestävämpiä kuin vanhat. hvannadalshnukur kirjoitti:
kanssa.
Ensinnäkin, ne haisevat pahalle ja ovat erittäin pahansisuisia tuntemattomien kanssa,
Paitsi jos sinulla on joku makupala, kameli ajattelee ensinnä vatsaansa :DD
Ja muista tinkiä toreilla.
Yksi kolmasosa on käypä hinta.Luulen kyllä että se kohtaaminen jää siihen että ihailen niitä kaukaa.
Vaikka eihän sitä tiedä, mitä tapahtuu.
Ja kädet ylhäällä ja nou nouta hokien kuulemma pitää kulkea Gazan pyramideilla muuten voi tulla kallis matka.
Oikein odotan sitä kulttuurishokkia joka tälläiselle vähän ulkomaita kierrelleelle tulee varmasti.
Olen lapsellisen innostunut- isoäiti*
tulisilla kirjoitti:
Kiitos suosittelusta :)
Erilaiset eläimet. Punaisen meren risteilyltä odotan kameliin tutustumista mm. :))Punainen meri on upea sukelluspaikka ja voi siellä katsella merenalaista elämää
sukeltamatonkin vedenalaisesta katselupaikasta.
Tosin siellä olostani on jo yli 20v joten varmasti on paljon muuttunut.
Gazaa älä jätä väliin, jos tilanne pysyy rauhallisena ja turistit sinne viedään.
Muistot sieltä ovat vähän tuoreempia. - tulisilla**
isoäiti* kirjoitti:
Punainen meri on upea sukelluspaikka ja voi siellä katsella merenalaista elämää
sukeltamatonkin vedenalaisesta katselupaikasta.
Tosin siellä olostani on jo yli 20v joten varmasti on paljon muuttunut.
Gazaa älä jätä väliin, jos tilanne pysyy rauhallisena ja turistit sinne viedään.
Muistot sieltä ovat vähän tuoreempia.Odotan innolla kaikkea siellä kohtaamaani. Ja onhan se niin erilainen maa että ehkä menen vielä toisenkin kerran, en mitenkään pysty näkemään sitä kaikkea mitä haluan tällä reissulla :))
..paratiisisi on, juuri sellainen, josta olen aina unelmoinut.
Ostin Espanjasta asunnon, sekin on aivan ihana, mutta se ei ole sieluni koti.- hvannadalshnukur
isoäiti* kirjoitti:
Edgar Holger Cahillsta alias Sveinn Kristjan Bjarnasonsta tehty elokuva on
mielenkiintoinen tarina Islannin pojasta. Suosittelen
Helleborus tykkää viileästä, joten sisälämpötila on usein liian lämmin sille.
Hyvä paikka on esim. vetoinen ikkunalauta.
Olen nähnyt uusia Helleborus-lajeja myynnissä, jotka saattavat olla
kestävämpiä kuin vanhat.idätin.Siemenet saatuani pakkaskäsittelin, uitin, liotin, syötin, juotin.
Ei siemet alkaneet minua.
Kokonainen kasvi, se viihtyi sitkeästi, mutta sitten tuli se ristiturpa!
Ensi kesänä pitää jostain saada! - hvannadalshnukur
suvenkorento123 kirjoitti:
..paratiisisi on, juuri sellainen, josta olen aina unelmoinut.
Ostin Espanjasta asunnon, sekin on aivan ihana, mutta se ei ole sieluni koti.ihan privaatisti :D
- Pirre*
tulisilla kirjoitti:
Hoh hoijaa.
Saa sitten nnähdä kuinka tytön käy, pääseekö sinne tulivuorien juurelle :))mieki tykkäisin käydä, vaan aika kalliita nuo matkan näkyy Islantiin olevan, mutjos joskus sitten vielä oisi varaa ja aikaa yli oman tarpeen :) eli sitku ja sitku..jne..:/
P.s. lapset oisi kustantanu isälleen 60 -vuotis lahja matkan Islantiin, mutta menemättä hältä jäi..
lopettaa se että eläkeläisiä kuskataan lähimpään sairaalaan, jostain hevon veen korvesta?
Veronmaksajien rahoilla?
Pitäisikö eläkeläisten "kesämökkeily" kieltää kokonaan?
Pakottaa heidät sairaalan läheiseen kerrostaloon.
H.- Pirre*
jatkuuuuuu..:), ainakin..en tiijjä yhteiskunnasta, oli nyt niin tai näin.
- *!"¤&/((((
minusta niillä voi kyllä hyvin auttaa vanhuksiakin koska niillä tehdään paljon sellaista millä ei ole kenellekään mitään hyötyä.
Ja maksetaanhan me jotain helkkarin maitakin jotka viisauttaan maksattavat meillä velkansa ja me niin joo.....
Turhaa on valittaa jos omistamme huolehditaan. Pari vuotta muuttomme jälkeen 150m:n päässä ollut terveyskeskus lopetettiin.
Nyt matkaa on pari kilometria ja paikalliseen sairaalaan 6km.
Toisesta asunnostamme lähimpään Centro Salud`iin on matkaa kohtuullinen kilometri.
Kolmannesta kesämökistämme katsoen aluesairaala on reilun kahden kilometrin päässä.
Ensin- ja viimeeksi mainituissa on talvellakin aurattu katu oven edessä.
Keskimmäinen on auraamatta.
Katson omalta kohdaltamme tämän suuntaiset ponnistelut riittäviksi.
Keskimmäisen kesämökkimme maisemissa ei tarvitse käsitellä lainkaan rahaa terveyskeskuksessa, sairaalassa tai apteekissa reseptilääkkeiden kanssa.*!"¤&/(((( kirjoitti:
minusta niillä voi kyllä hyvin auttaa vanhuksiakin koska niillä tehdään paljon sellaista millä ei ole kenellekään mitään hyötyä.
Ja maksetaanhan me jotain helkkarin maitakin jotka viisauttaan maksattavat meillä velkansa ja me niin joo.....
Turhaa on valittaa jos omistamme huolehditaan.kyllä paljon hyödytöntä, siinä olet oikeassa ja mitä vanhemmaksi tulevat sitä enemmän.
Minä kärjistän, pikkuisen, sen myönnän mutta meillä on haluamamme Eduskunta ja siellä "me" päätämme miten Kreikallakin menee.
Eikö olekin vallantunne mahtavaa?!
Lähinnä halusin kyllä herätellä ihmisiä, pakottamalla kiukun esiin jää asia paremmin mieleen.
H.laiska-lasse kirjoitti:
Pari vuotta muuttomme jälkeen 150m:n päässä ollut terveyskeskus lopetettiin.
Nyt matkaa on pari kilometria ja paikalliseen sairaalaan 6km.
Toisesta asunnostamme lähimpään Centro Salud`iin on matkaa kohtuullinen kilometri.
Kolmannesta kesämökistämme katsoen aluesairaala on reilun kahden kilometrin päässä.
Ensin- ja viimeeksi mainituissa on talvellakin aurattu katu oven edessä.
Keskimmäinen on auraamatta.
Katson omalta kohdaltamme tämän suuntaiset ponnistelut riittäviksi.
Keskimmäisen kesämökkimme maisemissa ei tarvitse käsitellä lainkaan rahaa terveyskeskuksessa, sairaalassa tai apteekissa reseptilääkkeiden kanssa.viisautta näyttää löytyvän.
Palaan vielä asiaan tänään, ihan aloituksella, jos aivot hyvin käy.
H.- !"(/%&???
hunksz kirjoitti:
kyllä paljon hyödytöntä, siinä olet oikeassa ja mitä vanhemmaksi tulevat sitä enemmän.
Minä kärjistän, pikkuisen, sen myönnän mutta meillä on haluamamme Eduskunta ja siellä "me" päätämme miten Kreikallakin menee.
Eikö olekin vallantunne mahtavaa?!
Lähinnä halusin kyllä herätellä ihmisiä, pakottamalla kiukun esiin jää asia paremmin mieleen.
H.Niin siis kenen meidän?
Minun haluaamani ei siellä istu, joten en voi yhtyä tuohon.
Oliskin tosi hauskaa jos itse voisin päättää mihin minun veroni menevät, mutkun ei. Kreikka niillä mm nauttii jos moni muukin turha. !"(/%&??? kirjoitti:
Niin siis kenen meidän?
Minun haluaamani ei siellä istu, joten en voi yhtyä tuohon.
Oliskin tosi hauskaa jos itse voisin päättää mihin minun veroni menevät, mutkun ei. Kreikka niillä mm nauttii jos moni muukin turha.jota sinne kaipaat, ei siellä istu, ei ole este sille että saat nauttia demokraattisen valtion sinulle suomia etuja.
Valtion kerma on joskus hapantakin.
Ja hapantuessamme taitaa tulla hapantunutta lisää.
Miksi? Sitä voisit ajatella, katsoessasi kansaa joka meitä nyt edustaa. Taitavat olla omia lapsiamme?
Tarkemmin miettien, toisten kakaroita.
H.- !"#%&/&%))))))
hunksz kirjoitti:
jota sinne kaipaat, ei siellä istu, ei ole este sille että saat nauttia demokraattisen valtion sinulle suomia etuja.
Valtion kerma on joskus hapantakin.
Ja hapantuessamme taitaa tulla hapantunutta lisää.
Miksi? Sitä voisit ajatella, katsoessasi kansaa joka meitä nyt edustaa. Taitavat olla omia lapsiamme?
Tarkemmin miettien, toisten kakaroita.
H.Julkkiksia ne on kaikki siellä mutta minun edustajani ei ole ollut muusikko näyttelijä ym ym vastaavaa.
Pahimpia julkkiksia on nykyään ne muut :))
Just muuten niitä toisten kakroita ne on omalla kohdallani :) !"#%&/&%)))))) kirjoitti:
Julkkiksia ne on kaikki siellä mutta minun edustajani ei ole ollut muusikko näyttelijä ym ym vastaavaa.
Pahimpia julkkiksia on nykyään ne muut :))
Just muuten niitä toisten kakroita ne on omalla kohdallani :)lievää pehmentymistä?
Rumat kirjaimet vähentyivät selvästi.
Ja niin on hyvä.
Ala nyt seuraamaan uutisia ja haukkumista siellä, saattaa olla että joku komeamahainen löytyy sinullekin.
:)
H.
Muuttolintu ei osaa niin pitkälle vielä edes ajatella.
Ties kuinka monta asuntoa ennen sitä vielä on :))
Ahdistais ajatella että olis pakko jäädä johonkin, vaikka ehkä en täältä enää lähdekään.
Siksi on vuokra-asunnot olleet mulle paras ratkaisu.- Pirre*
muutettukin, kerran jos toisenkin, mutta se on jo uskottava että tässä eletään sitä viimeistä kahdenkympin taivalta, ei tässä nyt ihmeitä voi ootella.., Sinulla on eri asia kun olet itsellinen nainen..tiijjä mitä vielä löytyy :))
- isoäiti*
Pirre* kirjoitti:
muutettukin, kerran jos toisenkin, mutta se on jo uskottava että tässä eletään sitä viimeistä kahdenkympin taivalta, ei tässä nyt ihmeitä voi ootella.., Sinulla on eri asia kun olet itsellinen nainen..tiijjä mitä vielä löytyy :))
Kannattaa pitää kapula tiukasti kädessä, ettei putoa.
isoäiti* kirjoitti:
Kannattaa pitää kapula tiukasti kädessä, ettei putoa.
varmaan jo on..ei tässä enää puoltakaan :))
Ja ei tipu, - jos saan olla terve..tai siis iän edellyttämällä tasolla edes..
Kerrostaloissa kukin.
Kaksi hankittu 80-luvun puolenvälin tietämissä.
Tähän pääosoitteeseen muutettu 2004.
Emme ole ajatelleet näitä vanhuuven asuntoina mutta sellaisiksi ne näyttävät muodostuvan.- Pirre*
yksi riittää, näitä kaupunkiasuntoja..jääpi kesämökkerö, ja tämä talokin niin kauan kuin jaksetaan tässä tehä ite kivat talvipuuhat, - katolla lunta metri jne..en kyllä enää kiipeä sinne.:/
Isokin tämä talo on sitten kun jään pois tästä nyk. työstäni..
- oscar w
Siis lähtö edessä.
- Pirre*
toivottavasti noutaja oottelee vielä 20 vuotta, en mie niin vain lähe..:/
Terve kerrostalo, valm. 2005 - 2006, hissi on, parketti on, 3h k ja sauna..ja kaukolämpö on..jne.. erittäin siisti..ja meille sopiva, sijaitsee pikkukaupungin keskustassa.
Ei myyvvä entistä, - muutamaan vuoteen..tarv. muita tietoja, uusi lait. vuokralle.. :) Pirre* kirjoitti:
Terve kerrostalo, valm. 2005 - 2006, hissi on, parketti on, 3h k ja sauna..ja kaukolämpö on..jne.. erittäin siisti..ja meille sopiva, sijaitsee pikkukaupungin keskustassa.
Ei myyvvä entistä, - muutamaan vuoteen..tarv. muita tietoja, uusi lait. vuokralle.. :)..ratkaisun teitte, viisasta tehdä se silloin, kun ei ole vielä viimeinen pakko. Ja siellähän se nyt sitten odottelee. Onnea kovasti.
Minunkin pitänee myydä tämä talo, en pysty yksin huolehtimaan tästä. Mieheni oli niin taitava ja kätevä käsistään, että osasi tehdä mitä vaan, niin kauan kuin terveydentila sen salli. Nyt sitten olenkin pulassa, nuo ostomiehet ovat aika kalliita. Vastaavanlaista asunto, kuin minkä ostitte, olen ajatellut itselleni.- Pirre*
..ratkaisun teitte, viisasta tehdä se silloin, kun ei ole vielä viimeinen pakko. Ja siellähän se nyt sitten odottelee. Onnea kovasti.
Minunkin pitänee myydä tämä talo, en pysty yksin huolehtimaan tästä. Mieheni oli niin taitava ja kätevä käsistään, että osasi tehdä mitä vaan, niin kauan kuin terveydentila sen salli. Nyt sitten olenkin pulassa, nuo ostomiehet ovat aika kalliita. Vastaavanlaista asunto, kuin minkä ostitte, olen ajatellut itselleni.eikä niitä työntekijöitäkään niin vain oteta, ja kaikista tiijä mitä ovat...
Meillä oli tuuria kun saatiin tuohon vesivahingon korjaamisremonttiin ahkerat ja taitavat tekijät, - nuoria ja tunnollisia "poikasia".
Huvitti kun pääurakoitsija huomasi muutakin keskeneräistä, niin hän esitti oma-aloitteisesti että laitetaan yksintein tuokin ja tuo..jne.. että kun on nyt tässä nämä työkalut niin laitetaan nopsasti tuo paikoilleen..että lämmitti tuollainen avulias huomaavaisuus.
Kiitos onnitteluista :) Pirre* kirjoitti:
eikä niitä työntekijöitäkään niin vain oteta, ja kaikista tiijä mitä ovat...
Meillä oli tuuria kun saatiin tuohon vesivahingon korjaamisremonttiin ahkerat ja taitavat tekijät, - nuoria ja tunnollisia "poikasia".
Huvitti kun pääurakoitsija huomasi muutakin keskeneräistä, niin hän esitti oma-aloitteisesti että laitetaan yksintein tuokin ja tuo..jne.. että kun on nyt tässä nämä työkalut niin laitetaan nopsasti tuo paikoilleen..että lämmitti tuollainen avulias huomaavaisuus.
Kiitos onnitteluista :)..yksillä matka- ym. kuluilla saitte monta asiaa. Tuollainen lämmittää mieltä.
Minulla on myös siellä Espanjassa sellainen monitoimimies, joka tekee mitä vaan, on luotettava, loistava työnjälki, edullinen. Semmoisen kun Suomeen saisi.- Pirre*
..yksillä matka- ym. kuluilla saitte monta asiaa. Tuollainen lämmittää mieltä.
Minulla on myös siellä Espanjassa sellainen monitoimimies, joka tekee mitä vaan, on luotettava, loistava työnjälki, edullinen. Semmoisen kun Suomeen saisi.onko ikäisesi ja vapaa? :))
P.s. elä vain tykkää pahaa..kylhän mie ymmärrän ettei vielä ole ajankohtaistakaan.. - suvenkorento*
Pirre* kirjoitti:
onko ikäisesi ja vapaa? :))
P.s. elä vain tykkää pahaa..kylhän mie ymmärrän ettei vielä ole ajankohtaistakaan....pitkä, komea kuin mikä, kohtelias ja ystävällinen, ja onneksi tukevasti varattu. Vähän alle viisikymppinen.
P.S. Enkä tykännyt pahaa :-) Pirre* kirjoitti:
Ei myyvvä entistä, - muutamaan vuoteen..tarv. muita tietoja, uusi lait. vuokralle.. :)ihanan asunnon ja laitat sen vuokralle siis unelma asumismuotosi lykkääntyy vuosilla.
Miten lie sitten kun pääset muuttamaan, elämän tilanteesi ei ehkä olekaan sama mihin nyt unelmallasi tähtäät, elämän tilanteet kun voi muuttua yhdessä vuodessa.
Kirjoitin tuonne Dementerin viestiin kuinka unelmat muuttuvat.
Muistatko kuinka vähän yli vuosi sitten mietin jäämistä mökille asumaan talven yli. Syksy oli ollut lauha ja mieleni halasi jäädä luonnon keskelle talven yli. Sain onnellisen sattuman kautta vuokrattua tämän nykyisen kaupunki asunnon ja olen ollut erittäin tyytyväinen . Sairastuin näet samoihin aikoihin ja jouduin leikkauksiin. Olin onnekas kun realismi voitti haaveet ja tein ajoissa valintani.
Toivon onnea ja, että suunnitelmasi menevät kuten olet ne tehnyt. Keskellä kirkonkylää on helppo asua sillä kaikki on tuossa lähellä. Auton käyttö kulutkin jäävät olemattomiksi.- Pirre*
korpikirjailija kirjoitti:
ihanan asunnon ja laitat sen vuokralle siis unelma asumismuotosi lykkääntyy vuosilla.
Miten lie sitten kun pääset muuttamaan, elämän tilanteesi ei ehkä olekaan sama mihin nyt unelmallasi tähtäät, elämän tilanteet kun voi muuttua yhdessä vuodessa.
Kirjoitin tuonne Dementerin viestiin kuinka unelmat muuttuvat.
Muistatko kuinka vähän yli vuosi sitten mietin jäämistä mökille asumaan talven yli. Syksy oli ollut lauha ja mieleni halasi jäädä luonnon keskelle talven yli. Sain onnellisen sattuman kautta vuokrattua tämän nykyisen kaupunki asunnon ja olen ollut erittäin tyytyväinen . Sairastuin näet samoihin aikoihin ja jouduin leikkauksiin. Olin onnekas kun realismi voitti haaveet ja tein ajoissa valintani.
Toivon onnea ja, että suunnitelmasi menevät kuten olet ne tehnyt. Keskellä kirkonkylää on helppo asua sillä kaikki on tuossa lähellä. Auton käyttö kulutkin jäävät olemattomiksi.jää aluksi vuokralle..määräaikaisesti.
Eläkeikääni on "vielä" vuosi aikaa, joten senkin vuoksi olemme vielä täällä entisessä kodissa - ainakin vuoden...aika näyttää sitten jatkon..
Kiitos toivotuksista korpis, - jos mies oisi terve emme lähtisi mihinkään tästä, sanotaan ihanne asumisympäristöstä, - kristallin kirkas Puruvesi aukeaa tuossa saan metrin päässä... Pirre* kirjoitti:
jää aluksi vuokralle..määräaikaisesti.
Eläkeikääni on "vielä" vuosi aikaa, joten senkin vuoksi olemme vielä täällä entisessä kodissa - ainakin vuoden...aika näyttää sitten jatkon..
Kiitos toivotuksista korpis, - jos mies oisi terve emme lähtisi mihinkään tästä, sanotaan ihanne asumisympäristöstä, - kristallin kirkas Puruvesi aukeaa tuossa saan metrin päässä...Tulin lenkiltä, hiki nousi pintaan ja sauvat saivat kyytiä. Aurinko paistaa vieläkin horisontin reunalla.
Olen nähnyt kuvia kauniista asuinympäristöstäsi niitä ei varmaan halua jättää, mutta meidän on tehtävä valintoja ja uskottava niihin. Ilmeisesti jätät kesäpaikan sinne jossa voitte istua ilta auringossa ja muistella ihanaa nuoruuttanne ; )- Pirre*
korppis kirjoitti:
Tulin lenkiltä, hiki nousi pintaan ja sauvat saivat kyytiä. Aurinko paistaa vieläkin horisontin reunalla.
Olen nähnyt kuvia kauniista asuinympäristöstäsi niitä ei varmaan halua jättää, mutta meidän on tehtävä valintoja ja uskottava niihin. Ilmeisesti jätät kesäpaikan sinne jossa voitte istua ilta auringossa ja muistella ihanaa nuoruuttanne ; )muista, ihanuutta enää..kai sitä olikin..on niin vanaha juttu jo :/
Kesäpaikka jääpi, se on saaressa tällä samalla järvellä..mukava siellä on katsoa auringonlaskuja ja usvaista horisonttia aamuisin..ja saunoa puolilla öin eli kaikkea mitä kesä järven rannalla tarjoaa..
Kun vaan oisi terveyttä.. - i_a'*
Pirre* kirjoitti:
muista, ihanuutta enää..kai sitä olikin..on niin vanaha juttu jo :/
Kesäpaikka jääpi, se on saaressa tällä samalla järvellä..mukava siellä on katsoa auringonlaskuja ja usvaista horisonttia aamuisin..ja saunoa puolilla öin eli kaikkea mitä kesä järven rannalla tarjoaa..
Kun vaan oisi terveyttä..Kai ainaski mökkis säilytät... Ompahan tullut usein "reissuilla" uitua Puruveden kirkkaassa vedessä... No kesälomamatkalla tietenkin... :)
Empä tiedä kalasteletko edes onkimalla... Minä kylläkin olen innokas kalamies... Tuo made alkaa valmistautua kutuhommiin ja rysässä olikin eilen viisi yli kahdenkilon madetta... Itselle yksi ja muut lahjoittelin halukkaille...
Maitikaloja joten kai nuo "poikamiehet" hakevat reviirejään josko "tärppäis"...
No, vanhustentalon keittiölle olen luvannut antaa, sitten kun oikea madeaika koittaa ensikuun puolivälissä, madekeittotarpeet... - Pirre*
i_a'* kirjoitti:
Kai ainaski mökkis säilytät... Ompahan tullut usein "reissuilla" uitua Puruveden kirkkaassa vedessä... No kesälomamatkalla tietenkin... :)
Empä tiedä kalasteletko edes onkimalla... Minä kylläkin olen innokas kalamies... Tuo made alkaa valmistautua kutuhommiin ja rysässä olikin eilen viisi yli kahdenkilon madetta... Itselle yksi ja muut lahjoittelin halukkaille...
Maitikaloja joten kai nuo "poikamiehet" hakevat reviirejään josko "tärppäis"...
No, vanhustentalon keittiölle olen luvannut antaa, sitten kun oikea madeaika koittaa ensikuun puolivälissä, madekeittotarpeet...Tässä veessä passaa uida ja kalastaakin, - ja pidän kovastikin kalastuksesta, tai pitäisin, nyt olosuhteitten takia en ole päässyt talviverkoillekaan, ei onnistu enää ne hommat.
Tykkään uistella, onkia, kai pemässäni on kalastusgeeni, isosisät molemmilta puolin ovat olleet kovia kalastajia, isä ei jostain syystä kalastanut, mutta enot siitäkin eistä :)
Haaveilen että joskus pääsen Lapin jokien latvavesille uistelemaan,- kulkisin ja kalastaisin, - vielä mie joskus lähen. :) - i_a''*
Pirre* kirjoitti:
Tässä veessä passaa uida ja kalastaakin, - ja pidän kovastikin kalastuksesta, tai pitäisin, nyt olosuhteitten takia en ole päässyt talviverkoillekaan, ei onnistu enää ne hommat.
Tykkään uistella, onkia, kai pemässäni on kalastusgeeni, isosisät molemmilta puolin ovat olleet kovia kalastajia, isä ei jostain syystä kalastanut, mutta enot siitäkin eistä :)
Haaveilen että joskus pääsen Lapin jokien latvavesille uistelemaan,- kulkisin ja kalastaisin, - vielä mie joskus lähen. :)Oltiin joskus kauan sitten majoittuneena asuntovaunuinemme sellaiselle hiekkarannalle puruveden pohjoispuolella... Tie meni likeltä laajaa hiekkarantaa... Yksi ystäväperheeni vaimo lähti uimaan illan hämyssä grillipaikaltamme... Häntä ei kuulunut takaisin ja joku lapsistamme kertoi ambulanssin tulleen rannalle... Menin moista uteliaisuuttani katsomaan ja tuo ystäväperheeni vaimo oli saanut jonkin kohtauksen uidessaan ja melkein hukkunut... No minä selvänä rattiin ja selvän ystäväni vaimon kanssa ambulanssin perässä Joensuun sairaalaan... Onneksi kaikki pääsimme säikähdyksellä... Muistellaan vaan välistä sitä Puruvettäsi...
- Pirre*
i_a''* kirjoitti:
Oltiin joskus kauan sitten majoittuneena asuntovaunuinemme sellaiselle hiekkarannalle puruveden pohjoispuolella... Tie meni likeltä laajaa hiekkarantaa... Yksi ystäväperheeni vaimo lähti uimaan illan hämyssä grillipaikaltamme... Häntä ei kuulunut takaisin ja joku lapsistamme kertoi ambulanssin tulleen rannalle... Menin moista uteliaisuuttani katsomaan ja tuo ystäväperheeni vaimo oli saanut jonkin kohtauksen uidessaan ja melkein hukkunut... No minä selvänä rattiin ja selvän ystäväni vaimon kanssa ambulanssin perässä Joensuun sairaalaan... Onneksi kaikki pääsimme säikähdyksellä... Muistellaan vaan välistä sitä Puruvettäsi...
missä olitte, mutta olipa käydä huonosti, - ja ihme että Joensuuhun veivät...silloin vielä sai kylläkin valita kumman sairaalan apuun turvauti..kai siinä oli syynsä ettei häntä Savonlinnaan viety..onneksi ei käynyt pahemmin..
- on ..
Olen itse miettinyt sellaista vanhuudenkotia, johonkin Vietnamiin tai muualle Aasian mihin meidän maan teollisuuskin on paennut.
Sinnehän nyt pakenee jo Kiinastakin teollisuus, niin miksi ei myös vanhuspalvelutkin samalla logiikalla voisi toimia siellä ?
Ei tulisi pakolais ongelmia tänne.- Pirre*
että siellä ei ole pakolaisongelmia sitten, ja kohtelevat vaaleampaakin ihmistä ihmisenä :)
En voisi muuttaa ulkomaille kokonaan, ikävöisin lapsia ja muitakin läheisiä. Pirre* kirjoitti:
että siellä ei ole pakolaisongelmia sitten, ja kohtelevat vaaleampaakin ihmistä ihmisenä :)
En voisi muuttaa ulkomaille kokonaan, ikävöisin lapsia ja muitakin läheisiä...vaikka itsellä on hyvä ja mukava siellä lämpimässä, niin huomasin kuluneen syksyn aikana, kun olin poissa useamman kuukauden, etten voisi muuttaa sinne kokonaan. Lapsia ja lapsenlapsia niin kova ikävä,
ainakin vielä nyt kun ovat niin pieniä, ja niin ihanassa iässä. Ja se ikävä on molemminpuolinen. Hekin
ikävöivät minua.
Joten toistaiseksi vain korkeintaan parin kuukauden "keikkoja".
- enkeliduo
hankittu :) Koht kolme vuat ollaan asuttu pikkuruises lintukoros
tuossakin terv.kesk. on melkein ikkunasta kahtoin näkyvissä, ja sehän se tulee yhä tärkeämmäksi..ja vanhainkoti sitten viimeksi..:/
Mutta eletään päivä kerrallaan, ja iloitaan jokaisesta terveestä päivästä jonka saamme :)
- -tiina
eikä varata eikä osteta mennään päivä kerrallaan saattaapa olla että saa vaikka asua täällä loppuun asti ja jos ei pysty niin sit pitää muuttaa ainahan niitä asuntoja on tarjolla vaikka kuinka paljon tiedä vaikka vanhoilla päivillään lähtis vaikka aurinkorannoille elämä on.
useinkaan tarjolla noista uudemmista taloista, - mie en lähe 70 luvun taloihen, pian saapi maksella putki- ynm. remskoja, 5 vuotta vanhassa asutaan sata vuotiaaksi :)
P.s. te olette vielä nuoria...en miekä ollut lähössä minnekään ennen, luulin että tässä sitä asutaan vanhoille päiville yhessä ja terveenä..totuus onkin nyt toisenlainen..
- i_a*'
Tuli varattua jo 1973 kun rakentelin tämän talon... Nyt pikkuhiljaa olen tehnyt peruskorjausta... Sauna, pesuhuone ja keittiö onkin uusittu... Juuri viime maanataina liitin käyttövedet uusiin pintaan vetämiini putkiin... Näin vesivahinkojuttukin vanhojen putkien osalta on pois suljettu... Ensi kesänä sitten maalämpö jos vaikka tuo klapin teko "laiskottaa"... Vielä pitäisi tuo parkettilattia 125 neliötä uusia lähiaikoina. Ajattelin katsastaa vielä tulevaisuudessa nuo pari "ylempääkin keskustelupalstaa" tästä vanhuuven asunnosta käsin... :)
No kyllähän minusta tuo sadan kilometrin päässä asuva tyttäreni pitää jo nytkin turhaa huolta... Soitellaan joka aamu... Kun leikkasin alkuviikosta vahingossa sormeeni pitkän haavan laikkakoneella oli eka tenttaus jäykkäkouristusrokotuksen voimassaolosta... Piti hiukka valehdella ettei "piikkeinensä" olisi ajellut tänne... Kai sen piikin uhriksi joutuu lauantaina kun menen hänen luokseen asentamaan eteisen komeroita ja listoituksia...- Pirre*
miehet...ehkä teijjän on helpompi omaksua naisten työt, kuin meijjän miesten työt, ainakin jo tällä ikää kun ei ole enää "ihan" nuorruuvven voimissa ja terässä. :)
Meillä lapsetkin rupesivat hoputtamaan tätä osakekauppaa, ainakin nuorin etsi ja esitti kun huomasi myytäviä asuntoja - ovat kuulemma puineet keskenäänkin tätä meijjän pärjäämistä tulevaisuudessa täällä :)
Ei ne meitä jätä :) ..kun isällä on tuollainen tytär, ja tyttärellä tuollainen isä. Kummatkin pitävät huolta toisistaan. Sellaisen suhteen rakentaminen aloitetaan jo lapsena, myöhemmin on myöhäistä.
- 64....
Ei, koska olen nuori.
- on tunti-----...
Lisä---- on tunti....
- Pirre*
niin mekin, mutte emme kai ole nuortumaan päin..
- aika-- aika---
Pirre* kirjoitti:
Koskaan en ole kokenut nuoruutta aikaisemmin kuin näin 64 lähellä...
- nyyh..
Pirre* kirjoitti:
Ja- kun noi sairaudet ei kysy ikää, ja se voipi loppua, jo ennen eläkettäkin.
Menetin viikolla hyvän ystäväni. Ei hänkään ollut vanha. Oli paljonkin elämän nälkää jäljellä, ja ...
Kaikki leikkaukset ei vain onnistu, eikä tehohoitokaan.
Hyvä on varautua, kaikkeen. - live...
nyyh.. kirjoitti:
Menetin viikolla hyvän ystäväni. Ei hänkään ollut vanha. Oli paljonkin elämän nälkää jäljellä, ja ...
Hyvä on varautua, kaikkeen.Kaikki on vain "arpaa", kaikki on ollut, mutta elän ajassa yksin -tai--- .
- Pirre*
nyyh.. kirjoitti:
Hyvä on varautua, kaikkeen.kuoleman varalta, mutta sairastumisen (raihnaisuuden) mahdollisuus on hyvä ottaa huomioon..
P.s. toivottavasti et vinoillut.. - nyyh...
Pirre* kirjoitti:
kuoleman varalta, mutta sairastumisen (raihnaisuuden) mahdollisuus on hyvä ottaa huomioon..
P.s. toivottavasti et vinoillut..No en vinoillut. Pää vaan sekasin kaikesta. Alko tasapaino mennä häneltä, ja jalka kipsissä oli hyvä olla sen mukanen asunto, et pyörätuolilla pääsi. Syy löytyi, mut ... No se on ohi nyt. Et äkkiäki voi käydä, vaik just olis terve. Niihä se Tommy T meni kans, eikä vanhus ollu hänkään.
- Pirre*
aika-- aika--- kirjoitti:
Koskaan en ole kokenut nuoruutta aikaisemmin kuin näin 64 lähellä...
monelle meidän- ja vanhemmankin ikäluokan immeiselle alkaa "vanhana" se "oikea" nuoruus kun pääsee eläkkeelle ja koko ikäinenkin työputki loppuu, - monella työura on alkanu 7 vuotiaana sisarusten likotuksella.
P.s. Nykyään työputki alkaa kyllä jo alle vuotiaana; lapsella herätys päiväkotiin lähtemään ehkä jo kuudelta...
- SAS*
Muistui mieleeni tätini ja hänen miehensä, kun jäivät eläkkeelle 65 vuotiaina. Myivät maatilansa ja rakensivat pitäjän keskustan lähelle omakotitalon.
Tätini kuoli 93 vuotiaana ja miehensä kymmenisen vuotta aiemmin. Molemmat asuivat kotonaan koko ajan.
Sukulaiset auttoivat lumitöissä ja ruohon leikkuussa loppuvuosina.- Pirre*
on uskomaton terveys.
P.s. ihmettelen kuinka voisimme koko ajan vaivata perheellisiä lapsiamme, - haluamme elää vaivaamatta heitä liikaa..ja jos voisi olla päinvastoin heille avuksi...
- en suomalainen.
Nähty on ,,, kaikki on huippua, turvallisuus jne. laatu 100% parasta--- Suomi on paras.
- demeter
minunkin puolestani. Tahdon uskotella itselleni, että meillä riittää vielä terveyttä ja pystymme asumaan tässä 40 vuotta vanhassa omakotitalossa. En voi sanoa,että erityisesti viihdyn täällä pääkaupunkiseudulla, mutta lapset ovat täällä ja se ratkaisee paljon. Ilman osuutta lapsuudenkodistani ja puolison pientä
asuntoa tuossa lähempänä, olisin kyllä aika ahtaalla henkisesti, maalaistyttö kun olen sielultani.
Turhan iso tontti meillä on tässä, 2000 neliötä ja se on melkein luonnontilassa, kun emme "ehdi" sitä hoitaa. Sille pitäisi tietysti tehdä jotakin, mutta minun lempilauseeni on kuulemma nykysin:
"katotaan nyt"...Lueskelin läpi ketjua. Mielenkiintoisia tulevaisuuden haaveita ja toiveita toivottavasti toteutuvat sellaisina kuin kukin ne itselleen asettavat. Ikä alkaa kaikkia meitä painamaan ja mm. omakotitalon tai kuten itselläni kesämökin voimia vaativat työt eivät enää onnistu omin avuin. Sen koin mm. eilen kun mökillä kaivoin polkua lasten lumilapiolla se kun oli kevyempi kuin muut lapiot ; )
Juttelimme eilen mieheni kanssa kaikista aikaisemmista asumismuotojen suunnitelmista. Oli aika kun unelmoimme Espanjan tai Portugalin asunto-osakkeesta. Eilen totesimme, että jos sen olisimme tehneet todennäköisesti viikko pari olisimme jaksaneet siellä paikalla rantakatuja taivastella.
Oli myös aika kun suunnittelimme ostavamme talon jostain Kouvola Kotka suunnalta. Eilen mietimme, että mitä me siellä oudossa paikassa tehtäisiin. Kahdelleen kökötettäisiin toisiamme tuijotellen. Parempana vaihtoehtona pidämme matkustelemisen. Saamme uusia kokemuksia eri paikoista. Pysyvät asunnot pidämme täällä korvessa. Voisimme toki myydä jomman kumman kesämökin vaan kiva se on vaihtaa maisemaa täällä korvessakin koska kesällä pysymme tiiviisti Suomessa.
Katsotaan nyt on viime aikoina itsellenikin tutuksi tullut toimintamalli.- demeter
korpikirjailija kirjoitti:
Lueskelin läpi ketjua. Mielenkiintoisia tulevaisuuden haaveita ja toiveita toivottavasti toteutuvat sellaisina kuin kukin ne itselleen asettavat. Ikä alkaa kaikkia meitä painamaan ja mm. omakotitalon tai kuten itselläni kesämökin voimia vaativat työt eivät enää onnistu omin avuin. Sen koin mm. eilen kun mökillä kaivoin polkua lasten lumilapiolla se kun oli kevyempi kuin muut lapiot ; )
Juttelimme eilen mieheni kanssa kaikista aikaisemmista asumismuotojen suunnitelmista. Oli aika kun unelmoimme Espanjan tai Portugalin asunto-osakkeesta. Eilen totesimme, että jos sen olisimme tehneet todennäköisesti viikko pari olisimme jaksaneet siellä paikalla rantakatuja taivastella.
Oli myös aika kun suunnittelimme ostavamme talon jostain Kouvola Kotka suunnalta. Eilen mietimme, että mitä me siellä oudossa paikassa tehtäisiin. Kahdelleen kökötettäisiin toisiamme tuijotellen. Parempana vaihtoehtona pidämme matkustelemisen. Saamme uusia kokemuksia eri paikoista. Pysyvät asunnot pidämme täällä korvessa. Voisimme toki myydä jomman kumman kesämökin vaan kiva se on vaihtaa maisemaa täällä korvessakin koska kesällä pysymme tiiviisti Suomessa.
Katsotaan nyt on viime aikoina itsellenikin tutuksi tullut toimintamalli.on myös sellainen asia, joka vaikuttaa asumiseen. Lapsuudenmaisemissa mulla on vielä paljon sukua ja lapsuudenystäviäkin jäljellä. Samoin puolison kotipaikkakunnalla alkaa jo olla tuttuja. Ja tietysti tällä paikkakunnalla, missä olen asunut suurimman osan elämästäni. Tosin täkäläisistä ystävistä on jo osa kuollut tai muutanut parempien palvelujen äärelle.
Metsä asunnon lähellä on minulle elinehto, mieluummin myös vesi, mutta sitä ei täällä ole tarjolla,
muualla on.
Täällä joudun välillä puskemaan lumitöitä, jos puoliso on muualla. Puoli tuntia siihen menee, että saan pihan ja polut hoidetuksi ja tänä talvena kun lumi on ollut kevyttä pakkaslunta, olen selvinnyt siitä
hyvin. Meillä on täällä myös täällä kylätalkkari, omakotiyhdistyksen palkkaama, eikä tuntiveloitus ole kuin
kuusi eruroa. Tosi hyvä apu ikääntyneille tai sitten näille, jotka elävät elämänsä ruuhkavuosia. demeter kirjoitti:
on myös sellainen asia, joka vaikuttaa asumiseen. Lapsuudenmaisemissa mulla on vielä paljon sukua ja lapsuudenystäviäkin jäljellä. Samoin puolison kotipaikkakunnalla alkaa jo olla tuttuja. Ja tietysti tällä paikkakunnalla, missä olen asunut suurimman osan elämästäni. Tosin täkäläisistä ystävistä on jo osa kuollut tai muutanut parempien palvelujen äärelle.
Metsä asunnon lähellä on minulle elinehto, mieluummin myös vesi, mutta sitä ei täällä ole tarjolla,
muualla on.
Täällä joudun välillä puskemaan lumitöitä, jos puoliso on muualla. Puoli tuntia siihen menee, että saan pihan ja polut hoidetuksi ja tänä talvena kun lumi on ollut kevyttä pakkaslunta, olen selvinnyt siitä
hyvin. Meillä on täällä myös täällä kylätalkkari, omakotiyhdistyksen palkkaama, eikä tuntiveloitus ole kuin
kuusi eruroa. Tosi hyvä apu ikääntyneille tai sitten näille, jotka elävät elämänsä ruuhkavuosia.Olen mietiskellyt kun täällä puhutaan paratiisista sitten joskus jossain.
Minä muutin paratiisiin kun tänne muutin, heinäkuussa. Nimesin talon heti paratiisiksi, omistajilleen.
Tämä on 1916 tai niillä main rakennettu talo. Yhtä vanhalla asuinalueella. Kaupungin keskustaan on pari km samoin mun työpaikkaan.
Meri on tuossa ikkunan alla ja siinä edessä pieni metsikkö. Metsä jatkuu talon vieressä. Ja se ihana rusakko on taas kotiutunut reissultaan ja korvat hörössä äskenkin kuunteli kun tiellä on paljon menoa ja koiratkin haukkuu.
Omistaja on vain kovin iäkäs, ja vaikka poikansa on tässä lähellä niin väliin kuulen ajatuksen että talo voi mennä myyntiin jos ja jos.
Ja menee ainakin sitten kun talon emännästä aika jättää. Eli tämä nyt on se vuokra-asumisen vaikeus.
Kun en ole vielä valmis menemään jonnekin kaupungin tarjoamaan kerrostaloon.
Niin että nautin nyt siitä Paratiisissa asumisesta ja sitten joskus sitä en tiedä mihin tie täältä vielä vie.- demeter
tulisilla kirjoitti:
Olen mietiskellyt kun täällä puhutaan paratiisista sitten joskus jossain.
Minä muutin paratiisiin kun tänne muutin, heinäkuussa. Nimesin talon heti paratiisiksi, omistajilleen.
Tämä on 1916 tai niillä main rakennettu talo. Yhtä vanhalla asuinalueella. Kaupungin keskustaan on pari km samoin mun työpaikkaan.
Meri on tuossa ikkunan alla ja siinä edessä pieni metsikkö. Metsä jatkuu talon vieressä. Ja se ihana rusakko on taas kotiutunut reissultaan ja korvat hörössä äskenkin kuunteli kun tiellä on paljon menoa ja koiratkin haukkuu.
Omistaja on vain kovin iäkäs, ja vaikka poikansa on tässä lähellä niin väliin kuulen ajatuksen että talo voi mennä myyntiin jos ja jos.
Ja menee ainakin sitten kun talon emännästä aika jättää. Eli tämä nyt on se vuokra-asumisen vaikeus.
Niin että nautin nyt siitä Paratiisissa asumisesta ja sitten joskus sitä en tiedä mihin tie täältä vielä vie.itse olen aina ollut nostalgian perään. Vanha talo, sen henki ja ilmapiiri koskettavat minua, sopivat minulle.
tulisilla kirjoitti:
Olen mietiskellyt kun täällä puhutaan paratiisista sitten joskus jossain.
Niin että nautin nyt siitä Paratiisissa asumisesta ja sitten joskus sitä en tiedä mihin tie täältä vielä vie.Minäkin asun nyt vuokralla. Olen onnekas sillä vuokraemäntäni on hyvä "jätkä". Vuokra on edullinen ja hän on sopinut lastensa kanssa, että jos hänestä aika jättää (ei vielä varmaan vuosikymmeniin) saan asua tässä kunnes löydän itselleni sopivan uuden. Turvalliselta tuntuu tällainen vuokrasopimus. En tiedä mitä elämä tuo jatkossa sillä Petterin nuorin valmistuu ammattiin parin vuoden päästä ja minne hän suuntaa on vielä sumun peitossa ja mitä me sitten teemme. Muutammeko yhteen jne. Minullakin on kesäparatiisi tuossa reippaan kuuden kilometrin päässä ; ) Siellä on jäniksiä, oravia, sorsia ja kaiken karvaisia elukoita.
demeter kirjoitti:
itse olen aina ollut nostalgian perään. Vanha talo, sen henki ja ilmapiiri koskettavat minua, sopivat minulle.
Kerran istuin vuokraemännän luona kahvilla ja hän kertoili tämän talon historiaa ja samalla koko tämän puutaloalueen.
Hirveästi muuttunut sen yli 60: vuoden aikana jonka hän on tässä asunut.
Edellinen asunto 1940 luvulla olleessa talossa.
Ja monta on muutakin vanhaa taloa missä olen asunut.
Autiotilat on kivoja kun suomea reissaan, siellä istuskella ja miettiä ihmisiä jotka on siellä olleet. Pihoja jotka on jo villiintyneet mutta kuitenkin näkee minkälainen on ollut silloin kun vielä täyttä elämää on eletty.
Vanhan perässä olen kova juoksemaan, missä sitä sitten onkaan :))korppis kirjoitti:
Minäkin asun nyt vuokralla. Olen onnekas sillä vuokraemäntäni on hyvä "jätkä". Vuokra on edullinen ja hän on sopinut lastensa kanssa, että jos hänestä aika jättää (ei vielä varmaan vuosikymmeniin) saan asua tässä kunnes löydän itselleni sopivan uuden. Turvalliselta tuntuu tällainen vuokrasopimus. En tiedä mitä elämä tuo jatkossa sillä Petterin nuorin valmistuu ammattiin parin vuoden päästä ja minne hän suuntaa on vielä sumun peitossa ja mitä me sitten teemme. Muutammeko yhteen jne. Minullakin on kesäparatiisi tuossa reippaan kuuden kilometrin päässä ; ) Siellä on jäniksiä, oravia, sorsia ja kaiken karvaisia elukoita.
Kävin tuolla toisella rannalla ihailemassa auringonlaskua. Tähän näkyy silloin harvoin se nykyään näkyy puolestaan auringonnousu.
Huomenna toivon että olisi kirkas ilma kun olen iltavuorossa ensi viikon niin voisi sitä ihailla.
Kyllä varmaan tässäkin saa olla niin pitkään että löydän toisen, ja saankin.
Ei täällä asunnoista ole pulaa, mutta näitä helmiä ei kuitenkaan ole kovin usein. Ja sitten vielä sen hintaisia että suostun maksamaan.- demeter
tulisilla kirjoitti:
Kävin tuolla toisella rannalla ihailemassa auringonlaskua. Tähän näkyy silloin harvoin se nykyään näkyy puolestaan auringonnousu.
Huomenna toivon että olisi kirkas ilma kun olen iltavuorossa ensi viikon niin voisi sitä ihailla.
Kyllä varmaan tässäkin saa olla niin pitkään että löydän toisen, ja saankin.
Ei täällä asunnoista ole pulaa, mutta näitä helmiä ei kuitenkaan ole kovin usein. Ja sitten vielä sen hintaisia että suostun maksamaan.Vaikka näin vanhassa talossa kuin meidän, on puutteensa, en voisi ajatellakaan muuttamista ilman todella pätevää syytä. Olen tuttujeni kautta nähnyt millainen ruljanssi muuttaminen on ja senkin, miten kauan vie asettua uusiin ympyröihin. On tietysi sellaisia elämäntaiteilijoita,
jotka rakentavat kotipesän hetkessä vähistäkin aineksista. Itse olen tosi jähmeä noissa asioissa, eikä sisustuskaan ole minun juttuni.
Voisin hankkia asunnon mieluimmin Azoreilta, ympäristön ja ilmaston vuoksi.
On vielä nykyiselle temperamentilleni turhan unelias ympäristö.
Toinen vaihtoehto olisi Madeira, Funchalin keskusta tai sen välitön tuntuma.
Käytännössä tyydyn nykyiseen olotilaan.- Pirre*
ns. levoton veri :)) , taijjat olla samanlainen touhoankka kuin yksi veljeni, on kuin elohopeaa - tosin asuinpaikkaa ei ole vaihtanut sen jälkeen kun löysi sen elämän sulostuttajansa, mutta muuten pitää ahkeroida koko ajan jotain.
Pirre* kirjoitti:
ns. levoton veri :)) , taijjat olla samanlainen touhoankka kuin yksi veljeni, on kuin elohopeaa - tosin asuinpaikkaa ei ole vaihtanut sen jälkeen kun löysi sen elämän sulostuttajansa, mutta muuten pitää ahkeroida koko ajan jotain.
on tuon suuntainen.
Mutta niiden lausunnothan koskivat vain soveltuvuutta kulloiseenkin työpaikkaan.
Elämäni sulostuttajaa en ole kokenut riippana.
1/4 tataariveri vaikuttanee?
Todellisuudessa vaimoni on muutosvalmis ja utelias kaiken uuden suhteen.
Tekee myös yhteisten matkojemme lisäksi pari tyttöjen matkaa vuosittain.
Jos olisin äveriäs niin meillä olisi kaupunkiasunnot ainakin Lontoossa, New Yorkissa, San Franciscossa, Santo Domingossa näiden nykyisten lisäksi.
Utopiaa enkä vaivaa sillä mieltäni mutta jos--?!
Mitkä ominaisuudet tekevät asunnosta vanhuuvven asunnon?
- Pirre*
pitäisi kai ensin määritellä mikä on vanhuus - kohdallamme. :)
Mutta, itse asiaan, - se on pienempi kuin tämä ok -talaomme, n. 85 neliötä pienempi, sitten siinä on valmis lämpö aina, - jos lämmittäisimme tätä taloa pelkästään sähköllä, ei minkään maaliman eläkkeet riittäisi
s -laskun maksuun.
Pihat aurataan valmiiksi, eikä ole myöskään lumen pudotteluja katoilta.
Ei ole remskoja - melko "uusi" osake - 5 vuotta..
Lapset ovat lähellä, saamme seuraa heistä useammin, samoin toivottavasti lapsenlapsistakin, tosin heistä ei tiedä minne maalimaan sitten joskus "häviävät", mutta pienin on 2 kuinen..
Kaikki palvelut on jalkamatkan päässä, toivottavasti sitten ainakin yhet jalat kunnossa, - ja hyvä alamäki ostoskeskuksen pihaan, huomioiden pyöräpotkurin :))
Terveyskeskus - ja terveydenhoidon tuottajat lähellä, huom. omaishoitajuus ei kevene kun minulle tulee ikää ja toinen huononee. Ja jos miehelle tarvitaan intervallihoitopaikka, hän on lähellä kotia..ja lapsetkin voi käydä häntä kauppareisuillaan tapaamassa...paljon paljonkin etuja tähän nyk.tilanteeseen verraten, ja ottaen huomioon ettemme nuorene :/ - kotihiiri.
kysykään, vastaan, tämähän on yleinen keskustelupaikka.
Jos terveyttä riittää loppuun asti, mitäpä erityistä vanhuudenpesää silloin tarvisi.
Samoin, jos on tarpeeksi rikas, sairaskin, rahalla saa apua kotiinsa, eikä ole pakko muuttaa mihinkään.
Tavallisin tarina lienee kuitenkin, että kremppojen myötä on ainakin omakotitalosta muutettava johonkin vähempää hoitoa itseltä tarvitsevaan asuntoon. Paikkaan, jossa jopa avustettuna pystyy asumaan mahdollisimman kauan.
Siksipä sinne kannattaisi muuttaa jo ennen, kuin on pakko. Tuskin siitä sitten enää ehtii koti muotoutua. - demeter
kotihiiri. kirjoitti:
Jos terveyttä riittää loppuun asti, mitäpä erityistä vanhuudenpesää silloin tarvisi.
Samoin, jos on tarpeeksi rikas, sairaskin, rahalla saa apua kotiinsa, eikä ole pakko muuttaa mihinkään.
Tavallisin tarina lienee kuitenkin, että kremppojen myötä on ainakin omakotitalosta muutettava johonkin vähempää hoitoa itseltä tarvitsevaan asuntoon. Paikkaan, jossa jopa avustettuna pystyy asumaan mahdollisimman kauan.
Siksipä sinne kannattaisi muuttaa jo ennen, kuin on pakko. Tuskin siitä sitten enää ehtii koti muotoutua.kaksikin yli 80-vuotiasta yksinäistä naisihmistä. Ovat sanoneet, että niin kauan kuin pystyvät itse liikkumaan, asuvat "kotona", omakotitalossa. Usein valitetaan pihan hoidosta, mutta kyllähän pihan voi pitää "hoitamattomanakin", luonnontilassa, kuten meillä. Pienen lämpsän nurmikkoa jaksaa nyt aina
ajaa, jos muu osa on puuta ja sammalta, pärjää kyllä. Meidän 85-vuotias naapuri asui myös pitkään
omakotitalossaan kotihoidon, lasten ja naapuriavun varassa, mutta dementia ajoi lopulta laitoshoitoon. - kotihiiri..
demeter kirjoitti:
kaksikin yli 80-vuotiasta yksinäistä naisihmistä. Ovat sanoneet, että niin kauan kuin pystyvät itse liikkumaan, asuvat "kotona", omakotitalossa. Usein valitetaan pihan hoidosta, mutta kyllähän pihan voi pitää "hoitamattomanakin", luonnontilassa, kuten meillä. Pienen lämpsän nurmikkoa jaksaa nyt aina
ajaa, jos muu osa on puuta ja sammalta, pärjää kyllä. Meidän 85-vuotias naapuri asui myös pitkään
omakotitalossaan kotihoidon, lasten ja naapuriavun varassa, mutta dementia ajoi lopulta laitoshoitoon.yksi "tyttöystävä" kotonaan yksin, tosin kerrostalossa.
Ikää alkaa olla pian sata vuotta.
Kesällä usein käpsyttelee kesämökillään, sukulaisten kanssa.
Niin ollaan eri puusta veistettyjä, sitä taas katselin, kun tämän päivän kuolinilmoituksia tiirasin.
Dementia lisääntyy, näillä näkymin, kun elonikä pitenee.
Nuo mainitsemasi asiat, naapuriapu, lapset ovat ihania asioita, kellä niitä on, ja kuka on niitä valmis vastaanottamaan.
Vanhusten on usein vaikeaa hyväksyä oman kunnon pettäminen. Lapsia ei kaikilla ole lähellä.
Mutta monilla on. Ja vaikkapa omalla kujallamme, juuri huomasin, kun eräs asukas pudotteli lumia iäkkään naapurinsa katolta. Pirre* kirjoitti:
Mutta, itse asiaan, - se on pienempi kuin tämä ok -talaomme, n. 85 neliötä pienempi, sitten siinä on valmis lämpö aina, - jos lämmittäisimme tätä taloa pelkästään sähköllä, ei minkään maaliman eläkkeet riittäisi
s -laskun maksuun.
Lapset ovat lähellä, saamme seuraa heistä useammin, samoin toivottavasti lapsenlapsistakin, tosin heistä ei tiedä minne maalimaan sitten joskus "häviävät", mutta pienin on 2 kuinen..
Kaikki palvelut on jalkamatkan päässä, toivottavasti sitten ainakin yhet jalat kunnossa, - ja hyvä alamäki ostoskeskuksen pihaan, huomioiden pyöräpotkurin :))
Terveyskeskus - ja terveydenhoidon tuottajat lähellä, huom. omaishoitajuus ei kevene kun minulle tulee ikää ja toinen huononee. Ja jos miehelle tarvitaan intervallihoitopaikka, hän on lähellä kotia..ja lapsetkin voi käydä häntä kauppareisuillaan tapaamassa...paljon paljonkin etuja tähän nyk.tilanteeseen verraten, ja ottaen huomioon ettemme nuorene :/Pitkälle samat kuin parantumattomaan laiskuuteen liittyvät.
Olin kuvitellut jotain spesiaalia.
Eräs ikääntynyt sukulaispariskuntamme asui kaupungin rivarissa jossa esimerkiksi pistorasiat olivat vyötärökorkeudella, tiskiallas- ja lavuaarisekoittajat olivat minun silmääni oudon näköiset, jotain kahvoja siellä oli ja varmaan jotain sellaista jota en edes huomannut koska ei ollut kiinnostukseni kohteena.
Sisääntulo oli pihatasossa ja ainoa kynnys ulko-ovessa.
Meillä muuttoa vauhditti minun laiskuuteni.
Penskat hoitivat kotona asuessaan kaikki pihatyöt ja suuren osan talon siivouksista.
Heidän lähdettyään vaimoni teki viikoilla lumityöt. Minä viikonloppuisin ja kesäisin ajelin nurmikon.
Poissaolojen ajaksi onnistuin konjakilla lahjomaan naapurin ukon talo- ja postivahdiksi.
Kaiken postin kääntö ja esto ei onnistunut.
Perusteesi soipivat meihin vaikka emme tunteneet itseämme vanhuksiksi v 59 / 54 vaiheessa.
Tämä keskustan talo on valmistunut 1963 ja julkisivu-, parveke-, viemäri- ja lämpöputkirempat odotettavissa lähitulevaisuudessa.
Häivymme pois jaloista.- Pirre*
kotihiiri. kirjoitti:
Siksipä sinne kannattaisi muuttaa jo ennen, kuin on pakko. Tuskin siitä sitten enää ehtii koti muotoutua.enhän minä osoittanut tätä ns. kyselyä varsinaisesti kenellekään, i l i m a n m u u t a jokainen voi, ja jos haluaa osallistua jutteluun niin voi osallistua siihen..hyväihme sentään - miksi Sinä noin ajattelitkaan..eihän tämä ole kenenkään oma palsta :)
Niin ja..en tiedä koska tästä on viisainta muuttaa, mutta kuhan on paikka valmiina ettei tarvia ottaa sitten pakon eissä jotain tai jostain semmoista asuntoa joka ei miellytä yhtään, esim. kunan kerrostaloista. - kotihiiri.
Pirre* kirjoitti:
enhän minä osoittanut tätä ns. kyselyä varsinaisesti kenellekään, i l i m a n m u u t a jokainen voi, ja jos haluaa osallistua jutteluun niin voi osallistua siihen..hyväihme sentään - miksi Sinä noin ajattelitkaan..eihän tämä ole kenenkään oma palsta :)
Niin ja..en tiedä koska tästä on viisainta muuttaa, mutta kuhan on paikka valmiina ettei tarvia ottaa sitten pakon eissä jotain tai jostain semmoista asuntoa joka ei miellytä yhtään, esim. kunan kerrostaloista.asetti kysymyksensä sinulle.
Olen yrittänyt opetella täällä äärimmäistä varovaisuutta. Kerran menin vastaamaan sinun ja erään Madamen keskusteluun, ja silloinkin sain nenilleni.
Että, kyllä vanhakin koira ainakin yrittää opetella. ;))
Vaikka, ihan kuin sanotkin, eihän tämä ole mikään yksityispalsta, jolla kaikki eivät saisi ottaa osaa keskusteluun.
En tiedä, itse yritän olla liikaa maalaamatta tulevaisuutta, koska pessimistinä värit usein tuntuvat kovin synkiltä. - Pirre*
demeter kirjoitti:
kaksikin yli 80-vuotiasta yksinäistä naisihmistä. Ovat sanoneet, että niin kauan kuin pystyvät itse liikkumaan, asuvat "kotona", omakotitalossa. Usein valitetaan pihan hoidosta, mutta kyllähän pihan voi pitää "hoitamattomanakin", luonnontilassa, kuten meillä. Pienen lämpsän nurmikkoa jaksaa nyt aina
omakotitalossaan kotihoidon, lasten ja naapuriavun varassa, mutta dementia ajoi lopulta laitoshoitoon.kuvitella sen huushollinteon..ja talot sitten, rapistuvat ja lahoavat hoidon puutteessa..parempi myydä pois aikanaan.
Meilläkin on mökki missä fiilistellä luonnossa kun siltä tuntuu..ja kunto antaa myöten. Tosiasiat on pakko tunnustaa ajoissa, emmekä halua olla ikuinen riesa naapureille ja lapsille talomu kanssa. - Pirre*
kotihiiri. kirjoitti:
asetti kysymyksensä sinulle.
Olen yrittänyt opetella täällä äärimmäistä varovaisuutta. Kerran menin vastaamaan sinun ja erään Madamen keskusteluun, ja silloinkin sain nenilleni.
Että, kyllä vanhakin koira ainakin yrittää opetella. ;))
Vaikka, ihan kuin sanotkin, eihän tämä ole mikään yksityispalsta, jolla kaikki eivät saisi ottaa osaa keskusteluun.
En tiedä, itse yritän olla liikaa maalaamatta tulevaisuutta, koska pessimistinä värit usein tuntuvat kovin synkiltä.sanotaanko, jos mahdollista - realistisen yltiöoptimisti :) En näe kovinkaan usein maailmaa ja elämää toivottomana tai tummasävyisinäkään..olen kai lapsenmielinen :/
- demeter
Pirre* kirjoitti:
kuvitella sen huushollinteon..ja talot sitten, rapistuvat ja lahoavat hoidon puutteessa..parempi myydä pois aikanaan.
Meilläkin on mökki missä fiilistellä luonnossa kun siltä tuntuu..ja kunto antaa myöten. Tosiasiat on pakko tunnustaa ajoissa, emmekä halua olla ikuinen riesa naapureille ja lapsille talomu kanssa.tyytyvät siihen, mihin pystyvät - pihan ja huushollin suhteen. Lapset tietenkin mittaavat omilla mitoillaan. Muistan itsekin, miten joskus kauhistelin isäni huushollin pitoa ja etenkin ruokavaliota, mutta yhtä kaikki, hän oli tyytyväinen omissa oloissaan ja ikävystyi ja kuihtui silminnähden sinä lyhyenä aikana, jonka hän vanhainkodissa vietti.
Olen itsekin vierastanut kerrostaloa asumismuotona, mutta nyt kun meillä on pieni asunto
puolisoni kotipaikkakunnalla, huomaan, miten "huoleton on hevoseton mies". Ei tarvitse
kantaa murhetta mistään ja kämppä on lämmin, kun sinne mennään. Toista on lapsuudenkotini, jonne mennessä meitä odottaa mittavat lumityöt ja sisällä voi olla -12 astetta pakkasta. - Ylämäki alamäki.....
Pirre* kirjoitti:
s -laskun maksuun.
Terveyskeskus - ja terveydenhoidon tuottajat lähellä, huom. omaishoitajuus ei kevene kun minulle tulee ikää ja toinen huononee. Ja jos miehelle tarvitaan intervallihoitopaikka, hän on lähellä kotia..ja lapsetkin voi käydä häntä kauppareisuillaan tapaamassa...paljon paljonkin etuja tähän nyk.tilanteeseen verraten, ja ottaen huomioon ettemme nuorene :/alamäki kauppaan mutta almäki pitää aina tulla takaisin ylämäkeä ja silloin on täydet kauppakassit. Eikös se olis parempi että kauppa olis mäen päällä ja sitten vois potkutella ostosten kanssa alamäkeä?
- Pirre*
Ylämäki alamäki..... kirjoitti:
alamäki kauppaan mutta almäki pitää aina tulla takaisin ylämäkeä ja silloin on täydet kauppakassit. Eikös se olis parempi että kauppa olis mäen päällä ja sitten vois potkutella ostosten kanssa alamäkeä?
yksi maitopurkki, leipä ja voi ei paljjoo paina , mennee päivän urheilusta se ponnistus :)
- Missä olet....
on vielä löytymättä. Missähän lie piileksii tuo ihana tiedemiestyyppinen villapaitamies, joka tekisi oloni ihailluksi ja halutuksi ja joka rakastaisi älykästä huumoriani, kirkasta katsettani ja suloista hymyäni, sekä sitä karismaa joka täyttää huoneen kun astun sisään:) (Estyneet ja huonolla itsetunnolla varustetut ihmiset ovat ikäviä) Eli toinen puolikas toiselta nimeltään sielunkumppani on vielä jossain. Suukkoja ja suloisia katseita olisi tarjolla sitten, kun ehtoopuolella joisimme teetä ja vaihtaisimme ajatuksia pitääksemme aivomme kirkkaina ja minullahan aiheita riittäisi:D
Olisko hassu ajatus asua vanhuuden vuotensa samassa rakennuksessa jossa olen syntynytkin, eli entisessä synnytyslaitoksessa, johon on tehty senioriasuntoja? Kallista olisi yksin muuttaa sinne, mutta josko tuo oma kulta vielä löytyisi niin ehkäpä....- Missä olet....
niitä asuntoja mutta hintavia ovat.
http://www.yhkodit.fi/asuntohaku/lisatiedot/1974/seniori - Pirre*
vaimonsa luona :)),
mutta toivotaan että joku on vielä, tai jo, vapailla markkinoilla, se Sinun :)
Katsoin pikaisesti tuota linkkiä, en osaa sanoa onko ne kalliita vai..siis onko siinä hinnoiteltu vain huoneet? - Missä olet....
Pirre* kirjoitti:
vaimonsa luona :)),
mutta toivotaan että joku on vielä, tai jo, vapailla markkinoilla, se Sinun :)
Katsoin pikaisesti tuota linkkiä, en osaa sanoa onko ne kalliita vai..siis onko siinä hinnoiteltu vain huoneet?ne ovat ihan tavallisia mutta senioreille tehtyjä asunto-osakkeita. Siis mitä tarkoitit että onko hinnoiteltu vain huoneet? Esim. 59,5 m2 huoneiston velaton hinta on 282,500€. Onhan ne kyllä ihan keskustassa ja viimeisenpäälle laitettu. Lähiöstä saa samankokoisen ainakin 100 000 € halvemmalla.
- ToniPPP
Missä olet.... kirjoitti:
ne ovat ihan tavallisia mutta senioreille tehtyjä asunto-osakkeita. Siis mitä tarkoitit että onko hinnoiteltu vain huoneet? Esim. 59,5 m2 huoneiston velaton hinta on 282,500€. Onhan ne kyllä ihan keskustassa ja viimeisenpäälle laitettu. Lähiöstä saa samankokoisen ainakin 100 000 € halvemmalla.
http://kisa.matkapaikka.fi/jaakiekkofanit Täällä ku käyt voit päästä reissuun jossa on kunnon bileet!!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.1777362Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.2651813- 671274
Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei641177- 681176
- 561166
Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau51108Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa931102Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti511075- 361036