Joulun alla pari koiraa saatettiin hengiltä "epäselvissä" olosuhteissa.
Kun ne tuli tietoon, siitä nousi valtava mekastus, tekijät vaadittiin julkisuuteen,ja rangaistuksia kuolemanrangaistuksesta lähtien.
Nyt on kolme naista pahoinpidelty kuoliaaksi. On niistä uutisoitu, mutta kansan viha ei ole noussut. Miehistä kukaan välitä.
Kouluaikana on minulle opetettu, että eläin on se, ja ihminen on hän. Ja ihminen on aina tärkeämpi kun eläin.
Reaktioista päätellen, taitaa eläin olla kohta tärkeämpi kun ihminen.
Arvojärjestys
70
918
Vastaukset
- görgyj
että ihminen on tärkeämpi kuin eläin?
Koiralla koiran kuri. Näin on eräs ystävättäreni minulle sanonut tuon lauseen joka ei poistu aivolohkoistani mitenkään. Silloin arvostelin häheh veljensä tekemää lopetuspäätöstä, no joo. On se pätenyt tähänkin päivään mm oman koirani kohdalla, miehet ovat jostain syystä vikkelästi poistuneet. Mistähän sekin mahtanee johtua ?
ja sen täytyy tietää paikkansa laumassa. Muuten se luulee olevansa laumanjohtaja ja siitä ongelmat alkavat. Samoin on miesten laita.:-)
Teotwawki kirjoitti:
ja sen täytyy tietää paikkansa laumassa. Muuten se luulee olevansa laumanjohtaja ja siitä ongelmat alkavat. Samoin on miesten laita.:-)
No nyt hokasin ja tuo karmea kirjoitusvirhekin tuolla loistaa olemuksellaan. Olen kai sisäistänyt SEN jo lapsuudessa ja että HÄN on laumansa kunkku. Mutta k-kotton sisäisti hienosti sen mikä hänelle on opetettu ja se ei ole aina täällä kaikille tiedetty plääh, plääh..lenkille, lenkille SE jotenkin kummasti päivääni rytmittää:)
Olen yrittänyt tätä lukea, mutta ei oikein ole auennut, tuossa jo olet saanut vastauksen.
Omistajan pitää tehdä joskus ikäviä asioita. jos koiran tilanne niin vaatii.
- pikavastaus
Kai se niin on nykyuutisoinnin perusteella ymmärrettävä.
Cityempaattiset vapauttavat tarhaminkkejä ja -kettuja. Suojelevat kanadanhanhia ja hyttysiä kunhan omat sormet eivät likaannu. Ollaan kamalasti mieltä, mutta ei tehdä mitään.Tuskin tarhaiskuja tehtäisiin, jos niistä ei uutisoitaisi. Vähäinen kiinnijäämisriski, pienet rangaistukset, ja jännityksen hakeminen.
Ihmisiä tapetaan nykyään niin paljon.
Eilenköhän se oli kun jonkun lööpin luin jonkun lehden etusivulta, jäin miettimään että täällä voidaan todella huonosti kun noita tappo, (murha), murha-itsemurha juttuja on vähän väliä.
Enkä edes takuulla näe niistä kuin pienen osan.
Eläinhän on nostettu muutenkin jollekin jalustalle kun niiden "hoito" on minun mielestä pikkasen mennyt yli. Sentään kuuntelen töissäkin näitä juttuja ja joskus siinäkin mietin että voi elukkaparat kun ei enää saa olla sellaisia kun kuuluisi.Minulla semmonen tuntuma, että ihmisillä on patoutunutta tarvetta vihata, ja samoin patoutunutta tarvetta antaa hellyyttä. Kun sattuu sitten sopiva kohde, niin kumpikin tunne ryöpsähtää valtoimenaan.
Eläin on sopiva kohde antaa hellyyttä ja ihminen on sopiva kohde vihata.k-kotton kirjoitti:
Minulla semmonen tuntuma, että ihmisillä on patoutunutta tarvetta vihata, ja samoin patoutunutta tarvetta antaa hellyyttä. Kun sattuu sitten sopiva kohde, niin kumpikin tunne ryöpsähtää valtoimenaan.
Eläin on sopiva kohde antaa hellyyttä ja ihminen on sopiva kohde vihata.Toi oli kyllä tosi ajatus varmaan.
Mutta ikävä kyllä juuri siinä mennään metsään usein, kummankin kohdalla.
Ja kummatkin tunteet tunnistan itsessäni toisinaan. Vielä onneksi vaan olen pystynyt kanavoimaan ehkä oikeaan suuntaan.tulisilla kirjoitti:
Toi oli kyllä tosi ajatus varmaan.
Mutta ikävä kyllä juuri siinä mennään metsään usein, kummankin kohdalla.
Ja kummatkin tunteet tunnistan itsessäni toisinaan. Vielä onneksi vaan olen pystynyt kanavoimaan ehkä oikeaan suuntaan.Se kummastuttaa tuo viha, kun ollaan itse valmiit käyttämään samoja otteita, mistä vihan kohdetta syytetään.
Joku voi sanoa, että näin sen pitää olla, mutta ei se sivistynyttä käytöstä ole.- ei pahalla
k-kotton kirjoitti:
Minulla semmonen tuntuma, että ihmisillä on patoutunutta tarvetta vihata, ja samoin patoutunutta tarvetta antaa hellyyttä. Kun sattuu sitten sopiva kohde, niin kumpikin tunne ryöpsähtää valtoimenaan.
Eläin on sopiva kohde antaa hellyyttä ja ihminen on sopiva kohde vihata.uskalla puhua kasvotusten. Mielistellään. Jotain pelätään. Menetystä. Jos ei minua hyväksytäkkään.
Jos ei koskaan uskalla olla oma itsensä, raivostuu joskus kun paineita liikaa.
Eletään valhe maailmassa.
Kun on rehellinen ei pulppua yli koskaan.
Viha on alkeellinen tunne. Jos vihaa paljon tekee itselle vahinkoa. ei pahalla kirjoitti:
uskalla puhua kasvotusten. Mielistellään. Jotain pelätään. Menetystä. Jos ei minua hyväksytäkkään.
Viha on alkeellinen tunne. Jos vihaa paljon tekee itselle vahinkoa.No nyt täytyy sen verran tulla tähän.
Pahinta on jos ihminen kieltää vihan itseltään. Ei siinä aina auta rehellisyyskään, ja jos viha onkin alkeellinen niin luulen että suurin osa kantaa sitä tavalla tai toisella sisällään. Kaikki ei ehkä tunnista sitä itsessään.
Pahimmillaan vihan kieltäminen johtaa masennukseen.
Jos masennukseen johtaneita syitä tutkitaan sieltä löydetään usein kielletty viha, ja siihen popsitaan lääkkeitä.
Jos sen vihan uskaltaa kohdata niin sitä voi alkaa työstää ja siitä voi päästä eroon ja samalla niistä pillereistä.k-kotton kirjoitti:
Se kummastuttaa tuo viha, kun ollaan itse valmiit käyttämään samoja otteita, mistä vihan kohdetta syytetään.
Joku voi sanoa, että näin sen pitää olla, mutta ei se sivistynyttä käytöstä ole.No jos on oppinut sen vihan kotoaan niin silloin on ehkä, ja tarkoitan ehkä, vaikea muuttaa tapaa elää. Koetaan että kotoa saatu malli on ainoa ja oikea, varsinkin jos ei ole päässyt näkemään mitään muuta tapaa. Monethan ajattelee esim. vaikean lapsuuden kokeneena että kaikki elää siten, että se on normaalia.
jonkun pitäis olla viemässä ihmisiä pois tälläisistä olosuhteista ja ajattelusta, mutta niin ei varmaan aina ole.ei pahalla kirjoitti:
uskalla puhua kasvotusten. Mielistellään. Jotain pelätään. Menetystä. Jos ei minua hyväksytäkkään.
Viha on alkeellinen tunne. Jos vihaa paljon tekee itselle vahinkoa.Kevennyksenä kirjoitan tositarinan.
Keski-Suomessa oli joskus vähän huonosti Suomea puhuva Valokuva liikkeen pitäjä, nainen ja suorapuheinen.
Asiakas oli valittanut, että tämä nainen oli ottanut hänestä huonon kuvan.
Siihen tämä liikkeen omistaja oli vastannut. Miten minä ottaa teistä kauniimpi kuva, kun te olette niin kauhean ruma.
Hyvän vastauksen olet saanut tuohon viha-asiaan, en lähde toistamaan.
Viha- tunne on kaikilla, miten se purkautuu, se riippuu henkilöstä.
Tuo on totta, että jos vihaa paljon, siitä on eniten vahinkoa itselle.tulisilla kirjoitti:
No jos on oppinut sen vihan kotoaan niin silloin on ehkä, ja tarkoitan ehkä, vaikea muuttaa tapaa elää. Koetaan että kotoa saatu malli on ainoa ja oikea, varsinkin jos ei ole päässyt näkemään mitään muuta tapaa. Monethan ajattelee esim. vaikean lapsuuden kokeneena että kaikki elää siten, että se on normaalia.
jonkun pitäis olla viemässä ihmisiä pois tälläisistä olosuhteista ja ajattelusta, mutta niin ei varmaan aina ole.Kotoa se viha on aika usein lähtöisin, mistä ne muuten sikiää maailmalla kansakuntien väliset vihanpidot, jotka kestävät satoja vuosia, eikä loppua ole näkyvissä.
- Kaikki tarpeellisia
luonut jonkun arvojarjestelmän, niin ihminen voi sen myös muuttaa.
Ikävä kyllä.
Yksi sukupolvi arvostaa ihmisen henkeä ja toinen eläimen.
Niin kauan kun emme pidä itse huolta että ainakaan lähipiirissämme ei näin tapahdu.
Muuta ei voi.
Arvostus on asenne myös.
Minä arvostan elämää kaikilla elävillä.Ihminen voi puntaroida näin.
Ei eläinmaailmassa ole paljon kaunista ja hellää. Olemassaolosta ja elintilasta siellä on kyse.
Jänis lisääntyy nopeasti, ja jäniksenpojat on kaikkien petojen ruokaa.- Kamala.....
k-kotton kirjoitti:
Ihminen voi puntaroida näin.
Ei eläinmaailmassa ole paljon kaunista ja hellää. Olemassaolosta ja elintilasta siellä on kyse.
Jänis lisääntyy nopeasti, ja jäniksenpojat on kaikkien petojen ruokaa.pitävät huolta toisistaan.
Ja eläinlapset saavat hellyyttä enemmän kuin monet ihmislapset.
Eläin tekee sen minkä luonto on sille määrännyt. Emo ruokkii poikasensa ja monesti siihen liittyy myös uros
eläin.
Mutta ihminen on syntyessään avuton ja tarvitsee paljon muilta - vanhemmiltaan - Aina ei todeutu
tuo luonnon laki, vaan moni lapsi saa kasvaa ilman vanhempia. Kamala..... kirjoitti:
pitävät huolta toisistaan.
Ja eläinlapset saavat hellyyttä enemmän kuin monet ihmislapset.
Eläin tekee sen minkä luonto on sille määrännyt. Emo ruokkii poikasensa ja monesti siihen liittyy myös uros
eläin.
Mutta ihminen on syntyessään avuton ja tarvitsee paljon muilta - vanhemmiltaan - Aina ei todeutu
tuo luonnon laki, vaan moni lapsi saa kasvaa ilman vanhempia.Imettäväisillä se pennun, vasan, varsan, ja mitäniitä eläinlapsen nimiä nyt onkaan hoito kestää niin kauan kun uusi on tuloillaan, silloin emo karkottaa aiemman. Sen jälkeen senon tultava toimeen omillaan.
Ihminen kehittyy niin hitaasti, että tulee toimeen omillaan vasta liki kakskymmenvuotiaana.
No ihminen elää liki satavuotiaaksi, useimmille eläimille kymmenen vuotta on korkea ikä ja kaklsikymmentä vuotta vanhaksi elää aika harva.
- Anjaniina.
että nykymaailamssa on helpompi rakastaa eläintä kuin ihmistä.
Vakavasti puhuen, 70 % on rakastamiskelvottomia.
100% eläimistä on kelvollisii ;)))))
Not one bad bone in their body?
Joskus noi vouhotukset menee mahdottomiin ja ylilyöntejä tulee, mut kyllä jonkinlainen sanktio pitää saada jos on 50 lehmää ja jättää ne ulkorakennuksee kahlittuna oman onnensa ja sontansa nojaan?
Eläin ei voi ihmiselle mitään, siks siitä pitää seurata sanktio.
Ihmiset jos ammuskelee toisiaan, niin ne vaan luultavasti saa just sen mitä ne pyytää..?Syy on se, tuossa rakastamiskelvottomuudessa, että me emme odota eläimeltä, muuta, kun että se on eläin.
Mutta ihmiselle meillä on mitä kummallisempia toiveita ja ehtoja, jopa niin isoja, että siitä tulee rakastamiskelvoton.- Anjaniina.
k-kotton kirjoitti:
Syy on se, tuossa rakastamiskelvottomuudessa, että me emme odota eläimeltä, muuta, kun että se on eläin.
Mutta ihmiselle meillä on mitä kummallisempia toiveita ja ehtoja, jopa niin isoja, että siitä tulee rakastamiskelvoton.eläin on armoilla, se rakastaa ehdoitta, tekee puolestasi kaiken, antaen lopulta jopa henkensäkin.Sinun puolestasi.
Ihmiseen, harvaan pystyy luottamaan?
Ne kieroilee, juonittelee, puhuu paskaa, tavoittelee omaa etuaan...aikas harva ihmine on rakastamisen arvoinen. - ...
Anjaniina. kirjoitti:
eläin on armoilla, se rakastaa ehdoitta, tekee puolestasi kaiken, antaen lopulta jopa henkensäkin.Sinun puolestasi.
Ne kieroilee, juonittelee, puhuu paskaa, tavoittelee omaa etuaan...aikas harva ihmine on rakastamisen arvoinen.Kompataan.
=DW= - Anjaniina.
... kirjoitti:
Kompataan.
=DW=pitäny pettyä ihmisen sukuun ja lisää tulee.
On tietty hyviäkin tapauksia, mut tosi harva on rakastamisen arvoinen.
Itse olen pitänyt elämän nyrkkisääntönä olla vahingoittamatta ketään. Anjaniina. kirjoitti:
eläin on armoilla, se rakastaa ehdoitta, tekee puolestasi kaiken, antaen lopulta jopa henkensäkin.Sinun puolestasi.
Ne kieroilee, juonittelee, puhuu paskaa, tavoittelee omaa etuaan...aikas harva ihmine on rakastamisen arvoinen.Puppua koko tarina.
Rakkaus on liian voimakas sanonta, ymmärtäminen on parempi.
En minä voi naapurin emännälle mennä sanomaan, minä rakastan sinua, sen ukko vetää minua turpaan. Ja sellaista miestä ei maapallo päällään kanna, jolle minä sanoisin, että rakastan sitä.
Kyllä niitä ymmärtämisen arvoisia on pitkälti yli puolet.- Rakkaus vai tuho
Anjaniina. kirjoitti:
Ne kieroilee, juonittelee, puhuu paskaa, tavoittelee omaa etuaan...aikas harva ihmine on rakastamisen arvoinen.on ihmisiä, joihin voi luottaa ja ovat rakastamisen arvoisia. Ja tarkeintä on olla itse sellainen henkilö.
Niin kait se oikein menee.
Kun luottamus menee on vaikea uskoa ja ehkä haluaa kostaa, mutta siinä on ihmisen kasvun paikka.
Jokainen kohtaa sen pisteen elämässään. Kuinka jatkaa? Mielenkiintoinen asia jokaiselle! - Anajniina.
k-kotton kirjoitti:
Puppua koko tarina.
Rakkaus on liian voimakas sanonta, ymmärtäminen on parempi.
En minä voi naapurin emännälle mennä sanomaan, minä rakastan sinua, sen ukko vetää minua turpaan. Ja sellaista miestä ei maapallo päällään kanna, jolle minä sanoisin, että rakastan sitä.
Kyllä niitä ymmärtämisen arvoisia on pitkälti yli puolet.et mitä sanaa käytetään.
Mutta joo, ehkä luottamus olis parempi.
Ikävä kyl, 99 sadasta konttaa tiehensä kun on kyse henkilökohtaisista eduista? Anajniina. kirjoitti:
et mitä sanaa käytetään.
Mutta joo, ehkä luottamus olis parempi.
Ikävä kyl, 99 sadasta konttaa tiehensä kun on kyse henkilökohtaisista eduista?Voi noinkin olla, jos panokset pannaan tarpeeksi suureksi.
Mutta tavallisessa elämässä tuo minun arvio, reilusti yli puolet on niitä joihin voi liittää sanan luottamus.- Anjaniina.
k-kotton kirjoitti:
Voi noinkin olla, jos panokset pannaan tarpeeksi suureksi.
Mutta tavallisessa elämässä tuo minun arvio, reilusti yli puolet on niitä joihin voi liittää sanan luottamus.50% ihmisiä ;))))
voi olla että et ole vielä joutunut taisteleen paikastas elämässä, usko pois kun panokset kovenee, ystävät katoo ;)))) Rakkaus vai tuho kirjoitti:
on ihmisiä, joihin voi luottaa ja ovat rakastamisen arvoisia. Ja tarkeintä on olla itse sellainen henkilö.
Niin kait se oikein menee.
Kun luottamus menee on vaikea uskoa ja ehkä haluaa kostaa, mutta siinä on ihmisen kasvun paikka.
Jokainen kohtaa sen pisteen elämässään. Kuinka jatkaa? Mielenkiintoinen asia jokaiselle!Onhan niitä luottamuksenarvoisia enemmän kun yksi sadasta,
Kyllä sellainen elämä, jossa ei voi luottaa keneenkään on kun eläisi takki nurinpäin päällä.
Pettymysten jälkeen kannattaa aina pitää hiljainen hetki, ja odotella mielen tasaantumista, se kosto-ajatus ehkä hälvenee.
Ne on vaikeita asioita, muita osataan neuvoa, itse kuiten ollaan ehkä vähemmän viisaita.toi sun kommentti kolahti..
Joku viaton koulutyttö surmataan urheilukentällä, perhetragediat, kuitenkin ihmiet outoja, silti tapaus tuntuu pahalta aina kun sen kuulee.. suuri osa väkivaltajuttuja lienee juovuspäissään tehtyjä, pieni velka/viinapullo.
Eläin on viaton, ihminen voi purkaa siihen omia agressioitaan.
Ja sitte ihan asian vierestä, jos katsoo jotain pum pum -leffaa, ei tunnu missään kun ruumiita tulee, mutta eläimen kohdalla voi tulla tippa silmään.. Vaikka näyttelyä kaikki.. onhan se eläytymisestäkin kii :)
- ...
Nykyään ollaan kai rehellisempiä kuin ennen. Ihmiset on aina vähät välittäneet toisistaan. Ihminen kun on ihmisen pahin vihollinen. Elukat taas on ihmisille tärkeitä, olkoon nyt sitten ruokana tai opaskoirrana. Ja niitä kohtaan oikeasti on tunteita.
Tää on aika laaja asia taas, tähän liittyy mm. uskonto, joka nyt muutenkin sotekee aina kaikki asiat. Mutta noin tiivistetysti, "ihminen on maailman herra", siinä se perusvika ajattelussa on. Ihminen on senluokan herra, että tulee muutamissa sadoissa vuosissa tuhoamaan maapallon.
Oletko lukenut tai katsonut elokuvana Dersu Uzalan?? Mulla se muutti muutamia kymmeniä vuosia sitten aika paljon ajatusmaailmaa. Mun mielestä se pitäisi kuulua peruskoulun opetusohjelmaan elämäntapakasvatuksen osana.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dersu_Uzala
http://www.levykauppax.fi/movie/dersu_uzala/
=DW=Tuon kirjaversion olen lukenut ja se ei kyllä meikäläisen maata kaatanut, tosin olen jo kaikki poispyyhkinyt nämä arvojärjestelyt.
Sotkematta tähän uskontoa luulen, että kaiken maa kannattaa ei siis vielä eletä maailmanlopun enteitä vaan ollaan positiivisella kannalla:)- Kysymys tämäkin?
firefox58 kirjoitti:
Tuon kirjaversion olen lukenut ja se ei kyllä meikäläisen maata kaatanut, tosin olen jo kaikki poispyyhkinyt nämä arvojärjestelyt.
Sotkematta tähän uskontoa luulen, että kaiken maa kannattaa ei siis vielä eletä maailmanlopun enteitä vaan ollaan positiivisella kannalla:)mutta jos ajatukset muutetaan energiaksi ja ajatellaan että tasapaino on kun hyvä ja paha energia on tasapainossa, niin kuinka käy jos paha-ajattelu ja energia saa vallan?
- ...
firefox58 kirjoitti:
Tuon kirjaversion olen lukenut ja se ei kyllä meikäläisen maata kaatanut, tosin olen jo kaikki poispyyhkinyt nämä arvojärjestelyt.
Sotkematta tähän uskontoa luulen, että kaiken maa kannattaa ei siis vielä eletä maailmanlopun enteitä vaan ollaan positiivisella kannalla:)Mulla teki ajatuksiin suuren muutoksen, kun sen luettuani a asiaa mietittyäni, tulin tulokseen, että periaatteessa jokin puu tai elukka on ihan yhtä tärkeitä asioita maapallolla, kuin ihmiseksi kutsuttu eläinrotukin :DD
Ja uskonnoista puhuen. Onhan ne kaikki oikeassa, kaikkiin uskontoihin sisältyy kuolema ja maailmanloppu. Ajoittamisen kanssa niillä on ongelmia, oillain ehovilla ollut kai puolenkymmentä vuosilukua, jolloin maailman olisi pitänyt loppua. En nut tiedä miten lie, oko maailmanloppuja ei ole tullutkaan, tai sitten niitä kukaan ei ole vain huomannut..
Positiivinen ajattelu on itsepetosta. Joojoo laitetaan kaikille ihmisille hydridiautot ja vipuhanat. Ihmeellistä selittämistä. Jos kaikille viidelle miljardille ihmiselle laitettaisiin noit, maapallo kuolisi heti. Tosiasia on, että jon neljä miljardia ihmistä elää nälässä ja puutteessa, miljardilla asiat on paremmin. Ja kun ne neljä miljardia hokaa asian ja alkaa tekeen jotain itsensä eteen, sitten kai se maailma loppuu.
Siis silleen ajattelen positiivisesti. Mun elinaikana se ei tule tapahtumaan. Mun maailma loppuu kun ite lopun. Ja mä lopun ihan varmasti, enenkuin kaikilla aasialaisilla, afrikkalaisilla jne on vesivessat. Ei tarvi kuolla janoon :DDDD
=DW= Ei suinkaan nyt olla rehellisempiä.
Ennen ihmiset ei ole pärjänneet ilman muita, silloin on ollut pakko välittää toisistaan.
Liha on ollut siellä suolasaavissa, ja siinä on aikamoinen homma, ennenkuin saen on syötäväksi saanut. kyllä siinä juroinkin mies kaks kertaa miettii, ennen kun sen eukon lumihankeen karjuu.
Ja taas toisinpäin, jos rimpelompi mies, niin vaimo miettii lähtöänsä kahteen kertaa, jos mies lämmityspuut saa tehdyksi talvea varten.
Mutta nyt kun aineellisesti pärjää miehet, niinkuin naisetkin, niin hellyys annetaan elukoille, ja viha puretaan toisille ihmisille.... kirjoitti:
Mulla teki ajatuksiin suuren muutoksen, kun sen luettuani a asiaa mietittyäni, tulin tulokseen, että periaatteessa jokin puu tai elukka on ihan yhtä tärkeitä asioita maapallolla, kuin ihmiseksi kutsuttu eläinrotukin :DD
Ja uskonnoista puhuen. Onhan ne kaikki oikeassa, kaikkiin uskontoihin sisältyy kuolema ja maailmanloppu. Ajoittamisen kanssa niillä on ongelmia, oillain ehovilla ollut kai puolenkymmentä vuosilukua, jolloin maailman olisi pitänyt loppua. En nut tiedä miten lie, oko maailmanloppuja ei ole tullutkaan, tai sitten niitä kukaan ei ole vain huomannut..
Positiivinen ajattelu on itsepetosta. Joojoo laitetaan kaikille ihmisille hydridiautot ja vipuhanat. Ihmeellistä selittämistä. Jos kaikille viidelle miljardille ihmiselle laitettaisiin noit, maapallo kuolisi heti. Tosiasia on, että jon neljä miljardia ihmistä elää nälässä ja puutteessa, miljardilla asiat on paremmin. Ja kun ne neljä miljardia hokaa asian ja alkaa tekeen jotain itsensä eteen, sitten kai se maailma loppuu.
Siis silleen ajattelen positiivisesti. Mun elinaikana se ei tule tapahtumaan. Mun maailma loppuu kun ite lopun. Ja mä lopun ihan varmasti, enenkuin kaikilla aasialaisilla, afrikkalaisilla jne on vesivessat. Ei tarvi kuolla janoon :DDDD
=DW=Sää olet ihan mahdoton lorsaaja (lue funtsijatyyppi) ja ne molemmat. Tässä nyt vain maailmankaikkeutta miettiessäni, ollaanhan me yhtä tärkeitä, siis luonnon osia kaikki. Nyt k-kotton ärähtää. Niin tuo keskenkasvuinenkin minua määrää ja pyörittää oman halunsa mukaan. Miten tähän voisi ajatella koiraa...noh ei aina käy yksiin järki ja...siis miehen ajatusmaailmasta miettien:)
- Anjaniina.
... kirjoitti:
Mulla teki ajatuksiin suuren muutoksen, kun sen luettuani a asiaa mietittyäni, tulin tulokseen, että periaatteessa jokin puu tai elukka on ihan yhtä tärkeitä asioita maapallolla, kuin ihmiseksi kutsuttu eläinrotukin :DD
=DW=puullaja kasvilla, elukalla on samanlainen ainutkertainen elämä kuin ihmisellä.
Miten se sen kokee tai tajuaa, se on ihka eri jutska.
Mut, en menis väittämään elämäni olevan arvokkaampaa kuin puun.Se on sentäs tääl 200-300 vuotta. meikäläinen korkeintaan 90.
Ihmisen omahyväisyys on mahtava.TOTTKAI ihminen on ARVOKKAAMPI kuin joku muu!
No, evoluutio ei taida olla samaa mieltä ;))))) - ...
k-kotton kirjoitti:
Ei suinkaan nyt olla rehellisempiä.
Ennen ihmiset ei ole pärjänneet ilman muita, silloin on ollut pakko välittää toisistaan.
Liha on ollut siellä suolasaavissa, ja siinä on aikamoinen homma, ennenkuin saen on syötäväksi saanut. kyllä siinä juroinkin mies kaks kertaa miettii, ennen kun sen eukon lumihankeen karjuu.
Ja taas toisinpäin, jos rimpelompi mies, niin vaimo miettii lähtöänsä kahteen kertaa, jos mies lämmityspuut saa tehdyksi talvea varten.
Mutta nyt kun aineellisesti pärjää miehet, niinkuin naisetkin, niin hellyys annetaan elukoille, ja viha puretaan toisille ihmisille.Mu käsittääksen kannibalismi oli ihan normaali tapa selviytyä ihmisen pudottua puusta. Se kun on ihan tavallista kaikilla elukoilla. Jotenkin siinä ihminen alkoi pitää itseään kaikkea muuta mahtavampana ja sotki epämääräisillä uskonoilla vielä asian. Sitten kävi niin, että piti puhua ylevästi ja tekohurskaasti tai miksi sitä sanoisi, ihmisestä, vaikka puhuttiin vain lajitoverista.
Mutta siinä on perää kyllä, että ihminen on ollut laumaeläin. Ja se on luonut omat näkemyset ja tarpeet. Nykyään yhteisöllisyys ei ole enää kaikkialla tärkeää.
Pakko mainita taas (en nyt muista olenko tästä keuhkonnut täällä) yks juttu.
Suomen huusholleista 40 prosenttia on sinkkutalouksia. 36 prossaa kahden ihmisen talouksia. Ja loput, pieni vähemmistö, 24 prossaa kolmenhengen tai suurempia talouksia. Käsittääkseni toi vaikuttaa paljon melkein kaikkiin asioihin. Esimerkiksi tulevissa vaaleissa saisi valtavan äänivyöryn, jos alkaisi puhumaan sinkkujen toimeentulosta ja niitten asioista. Siihen ryhmään kun kuuluu ihmisiä kaikista ikäluokista, eläkeläisten osuus kasvaa kokoajan. Sama kaksihenkisissäkin perheissä. Niissäkin eläkeläisten osuus kasvaa kokoajan.
Mutta miks kaikki auhaa lapsiperheistä, sehän on marginaaliryhmä?
Öf, meni otsikon ohi.
Noin omakohtaisesti. Kyllä mulle vanha pihakoivu, tai vaimo, tai kissa on paljon tärkeempiä asioita, kuin mitä naapurissa sekopäät hommailevat tai paljonko ihmisiä kuollut ossain ambomaalla. Ei tollasta sais sanoa ääneen, mutta aika moni sen jo sanoo.
Mun mielestä ihmiset oli ennen epärehellisiä, kun ne ei ymmärtäneet olevansa osa luontoa. Ja kun kaupungissa asuva sinkku on jo niin pirun vieraantunut luonnosta, sen ainoa kokemus siittä on koiranpaska kadulla tai naapurin katti, se sympatiseeraa elukoita paremmin, kuin seinän takana asuvaa juoppoa. Ja kun överiksi menee, sitten se ajaa pensiini autolla pöndelle "vapauttamaan" otain vitun kettuja. Miksihän ne ei äänekkäästi vastusta citykanien tappamista?
Laaja asia. Mutta lukases Dersu Uzala, mun mielestä siitä saa perspektiiviä moneenkin asiaan.
=DW=
Tuohon alustuksesi viimeiseen lauseeseen palatakseni, olemme täällä kaikki ja siihen kuuluvat myös eläimet, siinä jutussa jota elämäksi kutsutaan, eikö meillä ole YYA-sopimus, jota tulisi noudattaa. Se vain ei päde kaikkien kohdalla, kaikissa tapauksissa elämä ihmisen on joskus niin p.......n vaikeaa ja siinä voi hämärtyä rajat.
- Valitse oikein
ymmärtänyt, mutta sanoisin että ihminen voi aina valita, eläin ei!
Ei sellaista YYA- sopimusta ole.
Jos ihminen sen tekee se on yksipuolinen. Luonnossa eläimellä ei ole muita tarpeita kun pysyä hengissä ja jatkaa sukua. Eikä muuta tarpeita olekkaan.
Ihminen on kehittänyt itselleen paljon muita tarpeita, jonka vuoksi se tekee elämästään niin vaikeaa.
Elämä olisi helppoa, jos tyytyisimme vähimpään, edes toiseksi vähimpään, mutta emme me siihen tyydy.
Me haluamme kaiken.
Monille eläin on omaa puolisoakin tärkeämpi. Minulle moni hevosenomistaja sanoi hevosten ja eläinten menneen ihmisten edelle, koska eläin on vilpitön ja toimii omien vaistojensa mukaan. Se ei suunnittele juonia. Itselleni eläin ei mene ihmisten edelle. Kasvoin karjatilalla ja hoidin jossain vaiheessa työkseni toisten hevosia. En missään nimessä tuntenut samoja tunteita eläintä kohtaan kuin ihmistä enkä milloinkaan aio hankkia enää eläintä samaan talouteen asumaan. Ihmisen voisin ottaa. Hevonen (700 kg) ei ollut koskaan minulle "äidin kulta" tai "oma pikku kullanmuru". Ehdottomasti eläinten hoito antoi minulle paljon, mutta niinhän ihmistenkin hoito antaa...
On helppo tuomita eläinten heitteillejätöstä. Miksi joku eläinrakas karjatilallinen on jättänyt karjansa oman onnensa varaan? Tuomittavaa - toki. Mutta näkeekö kukaan minkälainen inhimillinen tragedia taustalla ehkä on ollut? Kun ihmisen voimavarat ovat ylittyneet ja apua ei ole ollut saatavilla. Ei vain henkistä apua vaan myös karjan hoitoon. Toki sama koskee myös ihmisten heitteillejättöä. Kun uupunut omaishoitaja lopulta masentuu ja alkaa laiminlyömään hoidokkiaan ihan sairautensa takia, ei hän juuri ympäristöltä ymmärrystä saa. Ihmiset tuntuvat usein tarvitsevan vain jonkun itseään heikomman tai huonomman, jota osoittaa sormella.En nyt sellaista viha- raivoaaltoa odota näitä naisten kuolemaan johtaneita pahoinpitelijöitä kohtaan. Jotenkin vaan surettaa, kun nuoria ihmisiä kuolee.
Se kummastuttaa, kun koiran kuolema aiheuttaa tappouhkauksia, että on arvot vähän päälaellaan. Jotenkin tuntuu, että nämä uhkauksien antajat ovat itse hoidon tarpeessa.
Onhan selvää, jos karja jää hoitamatta, että silloin on kyse hoitajan terveyden romahtamisesta.
On siinä jo niin isot taloudelliset asiat kyseessä.
Mutta monesti taitaa olla niin, että apua kyllä saisi, mutta tämä avuntarvitsija on lukkiutunut itseensä niin perusteellisesti, ettei pysty ottamaan sitä apua vastaan.k-kotton kirjoitti:
En nyt sellaista viha- raivoaaltoa odota näitä naisten kuolemaan johtaneita pahoinpitelijöitä kohtaan. Jotenkin vaan surettaa, kun nuoria ihmisiä kuolee.
Se kummastuttaa, kun koiran kuolema aiheuttaa tappouhkauksia, että on arvot vähän päälaellaan. Jotenkin tuntuu, että nämä uhkauksien antajat ovat itse hoidon tarpeessa.
Onhan selvää, jos karja jää hoitamatta, että silloin on kyse hoitajan terveyden romahtamisesta.
On siinä jo niin isot taloudelliset asiat kyseessä.
Mutta monesti taitaa olla niin, että apua kyllä saisi, mutta tämä avuntarvitsija on lukkiutunut itseensä niin perusteellisesti, ettei pysty ottamaan sitä apua vastaan.Pitäisikö nousta barrikaadeille? Pitäisikö nostaa yhtä iso möly kuin nämä elänfanaatikot? Hitto, kun minä en osaa. Harmittaa tietysti että näin on.
Ihmisten pahoinpitely. Ihmiset eivät halua kuulla yleensä edes aiheesta. Eläinten pahoinpitelyyn on jotenkin helpompi puuttua? Näin sen täytyy olla. Itse asiassa pidimme syksyllä esityksen perheväkivallasta ja haastattelimme jopa väkivaltaan turvautuneiden auttajia. Useimmat ovat (vielä toistaiseksi) miehiä ja 999 tuhannesta on autettavissa ja 999 tuhannesta on jokin muu syy käytökseen kuin luonnehäiriö. Heillä ei ole vain muuta tapaa toimia. He eivät ole oppineet. Oma tahtohan heillä tarvitsee tietysti olla muutokseen.PupuPuskasta kirjoitti:
Pitäisikö nousta barrikaadeille? Pitäisikö nostaa yhtä iso möly kuin nämä elänfanaatikot? Hitto, kun minä en osaa. Harmittaa tietysti että näin on.
Ihmisten pahoinpitely. Ihmiset eivät halua kuulla yleensä edes aiheesta. Eläinten pahoinpitelyyn on jotenkin helpompi puuttua? Näin sen täytyy olla. Itse asiassa pidimme syksyllä esityksen perheväkivallasta ja haastattelimme jopa väkivaltaan turvautuneiden auttajia. Useimmat ovat (vielä toistaiseksi) miehiä ja 999 tuhannesta on autettavissa ja 999 tuhannesta on jokin muu syy käytökseen kuin luonnehäiriö. Heillä ei ole vain muuta tapaa toimia. He eivät ole oppineet. Oma tahtohan heillä tarvitsee tietysti olla muutokseen.Oma karu näkemys. Kaikki valistus ja muu on kokolailla turhaa niinkauan kun alkoholinkulutus kasvaa tai on nykyisellä tasolla.
Taitaa suurinosa väkivallasta tapahtua päihtyneenä.
Siihen lisättynä tämänpäivän jotenkin kireä ilmapiiri, paineet purkautuu väliillä ikävin seurauksin.k-kotton kirjoitti:
Oma karu näkemys. Kaikki valistus ja muu on kokolailla turhaa niinkauan kun alkoholinkulutus kasvaa tai on nykyisellä tasolla.
Taitaa suurinosa väkivallasta tapahtua päihtyneenä.
Siihen lisättynä tämänpäivän jotenkin kireä ilmapiiri, paineet purkautuu väliillä ikävin seurauksin.Käytösmallit lienevät usein kotoa ja muutettavissa. Tai voivathan ne käytösmallit olla kadultakin, jos kotona ei ole ketään. Molemmat vanhemmat töissä ja illalla harrastuksissa tai pubissa, mutta ei syyllistetä vanhempia. Vastuu teoista on tekijällä ja käytöksestä myös. Ei tekijän vanhemmilla.
Miten tämä osuikin. Minua alkoi viehättää seuraava biisi. Eivät runoilijat ja romantikot oikein pärjää tällaisessa maailmassa. Tällaisten arvojen keskellä: http://www.youtube.com/watch?v=cARoaNcvT4U
Tällaisessa maailmassahan me elämme. Tai sitten voimme sulkea silmämme siltä, mitä naapurissa tapahtuu.
Puhumasi alkoholinkäytön lisääntyminen tulee lisäksi aiheuttamaan naisten lisääntyvää väkivaltaisuutta. Alkaa nalkutuksen lisäksi nyrkki tai puukko heilumaan, mutta eivät kaikki alkoholistit ole väkivaltaisia, kuten emme me kaikki muutkaan. Sitten naisten lisäksi pahoinpitelyn kohteena voi olla lapsikin. Eikö ole ällöä? Oma lapsi. Tai aikuinen peliriippuvainen peräkammarin poika kaltoinkohtelee omaa äitiään. Nämä viimeiset ovat mielestäni vielä kamalampia "kohteita"... Tai kaikki ovat.
Ja minä olen pelännyt vuosia itsekin, siis pupu puskasta. Tosin enemmän lasteni kuin itseni puolesta. En onnekseni sairastunut masennukseen niin, että eläimet olisivat kärsineet ja minä olisin ollut se "paha ihminen", mutta se olisi ollut mahdollista. En olisi tullut kestämään sitä. Tämä siis koskettaa minua jollain tapaa.
- kawe
Filosofian kulta-aika oli n. 2400 vuotta sitten. Filosofit tiesivät kaikesta kaiken, ....
Aristoteles on jättänyt meillekin sopivaksi teesiksi: "ihminen joka lähtee itsekkyyden ja viettien tielle, ei voi koskaan puhua arvoista"
tai myöhemmin
Immanuel Kant: "toimi aina niin, että siitä voisi tulla yleinen laki"
ja lisäksi
Uskonnot ovat ihmisten luomia, ne ovat kehittyneet kuin muutkin tieteenalat, ovat kulttuurisidonnaisia, ym.....
Meillä opetetaan; tee toiselle kuin toivoisit itsellesi tehtävän.
Arvot tulevat siitä ympärillä olevasta perheestä. Niinhän sen pitäisi mennä, mutta kun ihmispoloa revitään joka puolelta, siinä psyyke kitisee ja fysiikka reistaa, valitse siinä sitten hän, se, tai älä lyö.- ...
Mu käsittääkseni oli sitä arvofilosofiaa myöhemminkin. Tunetuin kai on jokin raamatun sananparsi, missä kehotettiin tekemään muille niin, kuin haluaisi itselleen tehtävän. Ja noin periaatteessa, raamatussa paljon muutakin perin filosofista ja viisasta ajatusta. Kukaan oikein tiedä, milloin se lopullisesti tai alkuperäisesti lie kirjoitettu, mutta kokolailla uutta tekstiä kuitenkin, kun aatteleepi ihmisrodun evoluutiota. Ei luolamaalauksissa ollut raamattuun liittyviä kuvia.
Mutta toi on mun mielestä ihan viisasta, siis periaate, että pitäis pystyä olemaan niin, että se on sitten oikein, yleisen moraalin kannalta. Se vaan ossain vaiheessa kääntyi niinpäin, että ihmisen ajattelun edelle meni häpeä ja rangaistukset. Jos teet muitten, tai joittenkin, mielestä väärin, sua rangaistaan tai ainakin sua häpäistään paljon, rangaistus sekin. Käsittääkseni se jotenkin ohtuu parista asiasta.
Ihmisen levittäytymisestä. Alkoi olla niin paljon ihmisiä, että niille tuli kahnauksia ja valtataisteluita. Ja uskonto sitten hämmensi loput. Joopajoo, suomalaiseen moraaliin ei nykyaikana sovi naisen kivittäminen. Mutta eipä sovi naisen puhua seurakunnassa islamilaisissa maissa. Se kuka nyt kulloinkin on oikeassa riippuu valtasuhteista. Vallallahan sitä ihmisiä pidetään ruodussa.
Kyllä mä mielelläni syön sianlihaa a naudan filettä. Jossain toisissa kulttuureissa ja moraalikäsitysten maissa en söisi niitä ollenkaan. Joisin jotain kamelinmaitoa jne.
Tahi sitten rituaaliteurastukset tai ympärileikkaukset. Ihan kulttuurisidonnaisia asioita.
Mutta kyllä mä perhokalastusta harrastan, harvakseen. Se on mun mielestä filosofista hommaa. Oikein olen ihmetellyt, koska joku perustaa liikkeen kalojen kivuliasta pyyntimenetelmää vastaan ja alkaa ampumaan onkijoita....
=DW= Minä olen häijyllä tuulella.Aristoteleen teesiin. Mitä muuta tänä päivänä on kun itsekkyyden ja viettien tie
Kant,in laki tarkoittaisi nyt kaaosta ja anarkiaa.
No muuttuuhan tämä meno joskus, nyt on vain tämä elektroniikan ja median tulva, johon olemme ihastuneet, tämä sukupolvi on pilalla ja seuraavakin. Ehkä sitä seuraavat jo huomaavat , että on muitakin ihmisiä kun minä ITE.- kawe
ei ole aikaan sidonnainen, mutta jokainen aikakausi luo oman filosofiansa tai tulkinnan siitä.
Sanotaanhan, nykyajan filosofien puheet / kirjoitukset, ovat reunahuomautuksia Platonin ajatuksille (??)
Mene tiedä........... - kawe
k-kotton kirjoitti:
Minä olen häijyllä tuulella.Aristoteleen teesiin. Mitä muuta tänä päivänä on kun itsekkyyden ja viettien tie
Kant,in laki tarkoittaisi nyt kaaosta ja anarkiaa.
No muuttuuhan tämä meno joskus, nyt on vain tämä elektroniikan ja median tulva, johon olemme ihastuneet, tämä sukupolvi on pilalla ja seuraavakin. Ehkä sitä seuraavat jo huomaavat , että on muitakin ihmisiä kun minä ITE.puhui arvoista, no onko meillä oikeus puhua arvoista, ehkä, mutta mitä ne meille ovat ??
Tuottaako jokainen aikakausi historiankirjoihin, voittajan arvomaailman, (vallassa olleiden, poliittisen eliitin) ?? kawe kirjoitti:
puhui arvoista, no onko meillä oikeus puhua arvoista, ehkä, mutta mitä ne meille ovat ??
Tuottaako jokainen aikakausi historiankirjoihin, voittajan arvomaailman, (vallassa olleiden, poliittisen eliitin) ??On meillä oikeus puhua hienoista arvoista (toisten huomioonottamisesta sun muusta), mutta jos puheemme on vain sanoja, vailla todellista tunnetta ja elämänasennetta, niin se on pelkkää valhetta.
Parempi puhua niistä kilpailuyhteiskunnan arvoista mitä nyt on, muunlaiset arvot ei nyt toimi.
Enemmän toivoisin välittämistä ja sympatiaa myös toista ihmistä kohtaan. Tuskin se olisi keneltäkään pois.- ...
Olen kyllä lukenut "Runousopin" , en tosiaan oikein sisäistänyt sitä, haeskellut muistaissani sitä divareista, mutta eip ole sattunut silmiin. Kun pitäisi lukea se joskus uudestaan, jos siitä saisi toisella lukemisella enenpi irti.
"Näin puhui Zarathustra" taas oli jotenkin helpompi, kai siksi, että se oli nykyaikaisempaa ja kaunokirjallisuus- tyyppistä tekstiä. Pitäisi kai sekin lukea joskus uudestaan "Jumala on kuollut".
Tahtoo olla nuo ikivanhat klassikot aikansa tuotteita tavallaan, vaikka sisällössä paljon, erittäin paljon ihan pätevää asiaa nykypäivää ajatellenkin.
Mnaah. Jatkan Mötley Crüe- yhtyeen muistelmien lukemista. Siinä kerrotaan lähinnä huumeista, viinasta ja naisista, sopii perjantai iltaan mainiosti :DDDD
=DW= - ...
kawe kirjoitti:
puhui arvoista, no onko meillä oikeus puhua arvoista, ehkä, mutta mitä ne meille ovat ??
Tuottaako jokainen aikakausi historiankirjoihin, voittajan arvomaailman, (vallassa olleiden, poliittisen eliitin) ??"Hajoita ja hallitse", se on nykypäivää. Ihmisiä niin vitun paljon, maita, kansoja, kaikkea niin paljon. Ja niin paljon erilaisia arvoja. Ainoa keino hallita on hajauttaa, että ihmiset eivät ole keskenään torilla miettimässä asioita ja suunnittelemassa vallankaappauksia tms. Arvot on idividualisoituneet. Jokainen ajattelee omaa napaansa, se tietenkin tärkein, kun ei tunne sukujaan, ei naapureitaan.
Internet on loistava tapa hallita massoja. Tääkin portaali jaettu johonkin tuhanteen eri keskustelupalstaan. Ja ihmiset kirjoittelee eri palstoille, eivät kommunikoi kun pienen porukan kanssa. Netti kai tullut niitten perheitten ja kyläyhteisöjen tilalle, mitä joskus on ollut.
Valtaapitävät käyttävät tietenkin asiaa hyväkseen. Ihme kun suomessa ei noussut isompaa älämölöä kun google kuvas kaikki suomen tiet ja pytingit ja osan asukkaista, sekä siinä sivussa vahingossa talletti osan wlan-verkkojen datasta...
Öf, eksyin taas aloituksesta.
Ikinä ei ole ollut riitoja ihmisten tai kasvien kanssa. Kaikki riidat, mitä on ollut, on olleet ihmisten kanssa. Se on kai suurin filosofinen ajats, minkä minä ihan itse olen keksinyt:DDDDD
Ja taidan ilmeisesti ankuttaa siitä koko lopun elämäni, nettipalstoilla :(
=DW= ... kirjoitti:
Olen kyllä lukenut "Runousopin" , en tosiaan oikein sisäistänyt sitä, haeskellut muistaissani sitä divareista, mutta eip ole sattunut silmiin. Kun pitäisi lukea se joskus uudestaan, jos siitä saisi toisella lukemisella enenpi irti.
"Näin puhui Zarathustra" taas oli jotenkin helpompi, kai siksi, että se oli nykyaikaisempaa ja kaunokirjallisuus- tyyppistä tekstiä. Pitäisi kai sekin lukea joskus uudestaan "Jumala on kuollut".
Tahtoo olla nuo ikivanhat klassikot aikansa tuotteita tavallaan, vaikka sisällössä paljon, erittäin paljon ihan pätevää asiaa nykypäivää ajatellenkin.
Mnaah. Jatkan Mötley Crüe- yhtyeen muistelmien lukemista. Siinä kerrotaan lähinnä huumeista, viinasta ja naisista, sopii perjantai iltaan mainiosti :DDDD
=DW=Huumeita, viinaa, naisia ja rahaa.. maailma on täynnä kaikenlaista pahaa..
Sopii lauantaillekin.
Hemmetti, soikohan toi Popedan biisi nyt koko päivän päässä ;)
Itseään heikompien elävien olentojen rääkkääminen ja tappaminen on alhaista vallankäyttöä, oli sitten uhri eläin tai ihminen. Siitä näkökulmasta on helppo erotella ihmiset ja runkut. Miksi ihminen olisi automaattisesti arvokkaampi kuin joku eläin, oli sitten pronomini se tai hän?
Minun järjen mukaan, jos koiranpentu pahoinpidellään hengiltä, niin siinä ei juuri kukaan menetä mitään, niin ikävä juttu kun se on.
Mutta jos ihminen, kuvaamani tapauksessa kolme nuorta naista, joilla on elämä edessään, menetys on omaisille jo valtavan suuri ja suuri menetys se on yhteiskunnalle.
Tässä on se syy, miksi ihminen on aina arvokkaampi.
Ota huomioon tilanne liki viiskymmentä vuotta sitten.
Opettaja opettaa ja kirkasotsainen alta kymmenvuotis poika kuuntelee.
Minun täytyy sanoa, että minulla on ollut paljon hyviä opettajia, ja he on antaneet paljon hyviä elämänohjeita, ja tämä on yksi niistä.- jaakko alavainio
k-kotton kirjoitti:
Minun järjen mukaan, jos koiranpentu pahoinpidellään hengiltä, niin siinä ei juuri kukaan menetä mitään, niin ikävä juttu kun se on.
Mutta jos ihminen, kuvaamani tapauksessa kolme nuorta naista, joilla on elämä edessään, menetys on omaisille jo valtavan suuri ja suuri menetys se on yhteiskunnalle.
Tässä on se syy, miksi ihminen on aina arvokkaampi.
Ota huomioon tilanne liki viiskymmentä vuotta sitten.
Opettaja opettaa ja kirkasotsainen alta kymmenvuotis poika kuuntelee.
Minun täytyy sanoa, että minulla on ollut paljon hyviä opettajia, ja he on antaneet paljon hyviä elämänohjeita, ja tämä on yksi niistä.opettajia on ollut, paljon. kukaan ei opettanut ajattelemaan?
jaakko alavainio kirjoitti:
opettajia on ollut, paljon. kukaan ei opettanut ajattelemaan?
Enemmänkin olis voinut oppia ajattelemaan.
Itse olen saanut, jos ei paljon, mutta kohtalaisesti.
Joskus tuntuu, että annettavaa olis voinut olla enemmän.
Ei varmaan avaudu, mutta en tarkoita materiaa.
etten tiedä onko jo näin vastattu, kun en jaksa lukea muita vastauksia. No Kyllä noista murhista ainakin näillä keskustelusivuilla ahkeraan on juteltu esim murhainfo.com ja olikos se 24:n jyväskylä sivuilla. Mitäs toi mies juttu tekee tuolla sun jutun välissä. Etkö puhunut ensin naisista?
Huvittavaa on lukea hesaristakin jos on joku eläin aiheesta tehty juttu, niin niistä elukoista puhutaan hän sanalla. Elukat on nimen omaan se ja ihmiset hän. Eläin ei koskaan minun elämässäni nouse ihmistä korkeammalle, olkoon vaikka kuinka perheenjäsen.En ole kaikkia nettikeskusteluja seurannut. Ei siinä mitään jos keskustelu pysyy jotakuinkin kohtuudessa. Monesti eläinten kohdalla keskustelu ampuu yli.
Omalla kohdalla paljon enemmän ajatuksia tulee, jos nuori ihminen kuolee väkivallan uhrina.
Jos tekijä ontäysjärkinen, niin siinä menee toisenkin elämä pilalle.
Minua surettaa sekin, kun nyt kiesillä kun kiesillä pääsee kahtasataa, ja pojan moskulat saa sellaisen alleen, niin tyypit pitää ottaa, näissä kouhasteluissa kuolee vuodessa kymmeniä.
Se mies-juttu oli hökästen laitettu, ajatus kulki niin, että mökästä päätellen koiran kuolema on järkyttävin, naisen kuolema on otsikon arvoinen ja miesten tapot kuitataan parilla rivillä.
Tuossa, mitä lopussa kirjoitit, ollaan taatusti samaa mieltä. Mitä enemmän ikää tulee, sen pöllömmäksi minun silmissä ihmisten suhtautuminen eläimiin tulee.
Minulla oli koira melkein viiskymmentä vuotta, neljä eri koiraa. Kyllä minä niitä surin, kun niistä joutui luopumaan, iän ja sairauksien vuoksi. Isältä peritty hevonenkin oli, sekin tuli sairaaksi, ja joutui laittamaan teuraaksi, ei ollut paras päivä sekään.
Mutta milloinkaan en ole eläintä rakastanut.
- Putkivalo
Yhteiskunta tukee ajatusta että uhri on aina itse jollain tavalla syyllinen. Koira taas on syytön. En tiedä onko syy tähän se, että uhri aina menee itseensä ensin ja miettii miten olisi voinut estää sen, ja se heijastuu sitten muihin. Kuitenkin, jossain vaiheessa se aina pomppii jostain esille, että oma vika.
Toisaalta on kyllä ihmisiä jotka hyväksyy kuolemanrangaistuksen ihmisten murhaamisestakin, että suht samalla vaakalaudalla kuitenkin. Niitä vaan harvoin näkyy eetterissä, onneksi. Se että kuolemantuomio on koirien tapon yhteydessä nostettu esille, on saattanut uutisoijan mielestä olla niin erikoista että se on siksi nostettu esille.
Ja vielä kolmas juttu, murhat ja muut ehkä yritetään pitää hillittyina uutisina, koska aika nopeasti se lynkkaus-ilmiö astuu kuvioon, ja silloin saattaa syyttömät sukulaisetkin joutua uhreiksi.Tuo on varmaan ihan totta, ja luultavasti suurin osa kansasta osaa laittaa teot oikeaan tärkeysjärjestykseen. Näissä koirien kuolemantapauksissa kovimmat koira-ihmisiltä tuli ylireagointia, ja media nosti ne turhan näyttävästi esille.
- Putkivalo
k-kotton kirjoitti:
Tuo on varmaan ihan totta, ja luultavasti suurin osa kansasta osaa laittaa teot oikeaan tärkeysjärjestykseen. Näissä koirien kuolemantapauksissa kovimmat koira-ihmisiltä tuli ylireagointia, ja media nosti ne turhan näyttävästi esille.
Eri asia on sitten ihmiset joita on satutettu niin paljon, että antaisivat ilomielin kuolemantuomion kelle vaan. Samaistuvat siihen koiraan. Ja löytäneet maailmansa eläinten parissa koska ne eivät satuta, ja ne puolustetaan myös sen mukaan koska ovat koko heidän maailmansa.
- kawe
arvoista, ihan antiikista asti käyty läpi, on hieno ketju......
Koirat ovat ihmisten muokkaamia seuralaisiksi ( palvelus-. ym tehtäviin, sudesta , eikö...
Eläimet oppivat monia asioita, (Pavlovin- ehdollistaminen), muuten eläin toimii *vaistollaan, se puolustautuu, hyökkää, haluaa lisääntyä ja metsästää ravintoa itselleen sekä poikasilleen.
Ihminen käyttää *älyään kaikessa toiminnassaan, myös niissä alhaisimmissa, ....
Onneksi hyvä hallitsee maailmaa, muuten yhteiskunnassa vallitsisi anarkia.......
Kipling: "Ota valkoisen miehen taakka, sen arkinen aherrus,
josta poissa on loisto ja hovien prameus
Ne satamat joihin et laske, tiet joita et astua saa
ne poikaisi anna tehdä ja luillansa viitoittaa
Aika sielukasta - siinä eromme muihin luontokappaleisiin piilee
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.1817504Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.2651833- 681289
- 721213
Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei641187- 571178
Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa931112Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau51108Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti511085- 361046