Auton Keventäminen. Mistä paino koostuu?

NewAgeTuner

Osaisiko joku kertoa mistä auton paino koostuu? esim jotain niiku: 20% moottori, 50% tukirakenne ja välttämättömät osat, 30% ovet,lasit,katto,konepelti,nesteet jne. Olisiko se jotain tälläistä luokkaa?

Itsellä on farmari diisselimondeo 99 vuodelta sitä aattelin pikkusen keventää, mutta enemmän kysyn jos jotain peltoautoksi tarkoitettua keventäis kuten: bmw 320, saab 9000, mazda 323 f 1.8 GT. Toi mazdahan kiihtyy kaheksas sekunnis sataan 131 hepan koneella niin se on aika kevyt jo valmiiks. Jos siitä irrottais ovet, katon, takaluukun, konepellin, tuulilasin(nouseko ilman vastus jos tuulilasi irti?), pohjapanssari, penkit.

Noista tulis varmaan pari sataa kiloa keveyttä joten auto kiihtyis ehkä 7 sekassa sataan?

Mitäs muuta vois irroittaa? katalysaattori, kaikki taakse menevät johdot, matot, hansikaslokero = näistä tulis ehkä säkällä 40kiloo.

Ton katon ja ovien irrotuksen kanssa että onko ne koria tukevia rakenteita vai ei?

5

2548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      kannattaa irottaa moottori ja vaihteisto,niin auto kevenee heti noin 150 kiloo.

    • jöseksenperkele

      Otat katon ja ovet pois ja Mazdasi on alta aikayksikön kaksinkerroin ja kuljettaja siellä välissä. Pelkkä pohjalevy kynnyskoteloineen ei juuri kanna.

      Sisustasta kaikki ylimääräinen pois. Ulkokuoreen ei oman turvallisuutesi vuoksi ole syytä koskea (ovet, tuulilasi) eikä sitten mukavuuden vuoksi sivulasejakaan kannata poistaa.
      Järki käteen. Jos suoraa tasaista baanaa ajat edestakas, niin silloin toki iskarit ja pohjapanssarit helvettiin kans. Eikä sillä katollakaan silloin niin väliä ole. Äärimmäisellä kiihtyvyydellä ei ole mitään merkitystä, se on aivan sama onko nollasta sataseen 7 vai 9 sek. Enemmän arvoa on ajettavuudella sekä käytettävyydellä. Jos lämppärit heität mäkeen, ei sieltä huuruisen lasin takaa mitään näe ellet ole sitäkin ottanut pois. Sitten taas keli sanelee ajopäivät.

    • aloita tästä

      Yleensä renkaiden ja vanteiden kevennys auttaa eniten, vaihda mahdollisimman pienituumaiset vanteet mitkä vielä jarrujen puolesta päälle sopii, sitten mahdollisimman kapeat kumit päälle. Pyörivän massan hitausmomentin takia jokainen kilo pois kumeista vaikuttaa yhtä paljon kuin 8 kiloa auton vain eteenpäi liikutettavasta massasta, vanteissa vaikutus noin kolme kiloa, ja mitä pienempikehäinen vanne ja kumi sen pienemmäksi hitausmomentti jää koska se kasvaa samoilla kiloillakin säteen neliössä.

      Renkaista ja vanteista 15 kilon poistamisella on suunnilleen sama vaikutus kuin poistaisit 100 kiloa auton muusta massasta.

    • näin kannattaa

      Pohja ja moottori painavat luultavasti eniten, joten ne mäkeen siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1247
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1207
    Aihe