Hurmosta vai järjen puutetta?

Luin Korven Sanomista, että Perukan seurakuntatalolla oli ollut kinkerit. Entinen missi ja nykyinen saarnaaja oli vetänyt pirtin täyteen ikäisiään sanan kuulijoita. Olin itsekin menossa, mutta jätin väliin.

Naapurin tyttö kertoi olleensa seuroissa lauantai päivän. Sunnuntaita hän ei enää jaksanut. Kinkerien ylenpalttinen hurmos oli saanut hänet pois tolaltaan. Paikalla oli ollut nainen, joka oli itkua vääntäen sekavana hoiperren julistanut ihmettä. Syöpä oli hävinnyt hänen kehostaan kuin pieru saharan erämäähan. Hänen rukouksiinsa oli vastattu... hallelujaa.

Naapurin tyttö kertoi ahdistuneensa ja masentuneensa. Hän oli tuntenut koko lauantai illan syyllisyyttä, eikö hän ollutkaan rukoillut riittävästi, vaikka oli rukoillut aamuin ja illoin miehensä sairasvuoteen äärellä.
Siitä huolimatta ihmettä ei tapahtunut, mies menehtyi syöpään.

Eikö nämä ihmiset ymmärrä, että he loukkaavat vaikeasti sairaita ja heidän omaisiaan.

Onko hurmokselliseen todistelussa kysymys järjen menetyksestä?

50

1958

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain toista ,ei turhaan sanota että onni pitää kätkeä.

• kirjailija?
        H.

• hunksz kirjoitti:

kirjailija?
        H.

Mun tekis mieli istahtaa tän hetan seuraan joku iltapuhre ja jutella sen kanssa.
        Puhuttais vaik lehmän nahalla päällystetyistä puukenkistä.
        Tää nainen ei oo mikään tallukka.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Mun tekis mieli istahtaa tän hetan seuraan joku iltapuhre ja jutella sen kanssa.

olkoon sitten niin.
        Minulla menee nyt vähän aikaa naurusta toipumiseen.
        Palataan keväämmällä.
        H.

• einaarata--
        hunksz kirjoitti:

olkoon sitten niin.
        Palataan keväämmällä.
        H.

sinun laittaa jalkaasi ne sähkön siniset korko kenkät? ;)))

• hunksz kirjoitti:

olkoon sitten niin.
        Palataan keväämmällä.
        H.

Ei kannata naureskella eikä paiskoa ovia sellasia ovia on hankala aukoa.
        Muista Lavin sanat ,jokainen on laulun arvoinen.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Tulin tuolta kirjoituskammiostani ja ilahduin viestistäsi. Kyllä meillä olisi juttua mistä porista. Olen aina ollut sitä mieltä, että tulen miesten kanssa paremmin toimeen kuin näiden ikänaisten.

Ja kun turistas lehmän nahalla päällystetyistä korkokengistä emme sotkisi uskontoa sekkaan.

• hunksz kirjoitti:

olkoon sitten niin.
        Palataan keväämmällä.
        H.

Alan päivä päivältä vakuuttumaan, että sähkönsiniset korkokengäthän ne siellä kopsahtelee. Ei mies noin käyttäydy.

• hyi hyi
        korppis kirjoitti:

Tulin tuolta kirjoituskammiostani ja ilahduin viestistäsi. Kyllä meillä olisi juttua mistä porista. Olen aina ollut sitä mieltä, että tulen miesten kanssa paremmin toimeen kuin näiden ikänaisten.

Ja kun turistas lehmän nahalla päällystetyistä korkokengistä emme sotkisi uskontoa sekkaan.

toisesta kirjoittajasta.
        Vainoharhaista ja matalamielistä

• hyi hyi kirjoitti:

toisesta kirjoittajasta.
        Vainoharhaista ja matalamielistä

Vuosia kirjoittaneena uskaltaa sanoa omalla nikillään mielipiteensä, menemättä puskaan hyi hyi telemään. Kaikkea ei pidä uskoa mitä lukee ja mitä enempi lukee sitä enempi erilaisia poikkeavia piirteitä kirjoittaja kolleegoista löytää.

Ilman mitään hurmosta tai jeesustelua hyi hyi....

• ihmet-ellen
        korpikirjailija kirjoitti:

Vuosia kirjoittaneena uskaltaa sanoa omalla nikillään mielipiteensä, menemättä puskaan hyi hyi telemään. Kaikkea ei pidä uskoa mitä lukee ja mitä enempi lukee sitä enempi erilaisia poikkeavia piirteitä kirjoittaja kolleegoista löytää.

Ilman mitään hurmosta tai jeesustelua hyi hyi....

sinulle mikään pyhää?

Kunnioitatko ketään ?

• meandmyshadow

ihan kinkerit = Kinkerit olivat rippikoulua edeltänyt opetustapahtuma, WP.
      Jos tarkoitit seuroja tai muuta ihmisten kokoontumista, niin tajuan.

Vanha totuushan on, kuten täälläkin monesti on toistettu, että usko voi siirtää vuoria, ja jopa parantaa sairaita. Muutenkin, miksi pitäisi mennä paikkaan, jos hermot eivät kestä?
      Ja, minä en ainakaan ottaisi kantaa toisten kuulopuheiden perusteella.

Niin paljon kuin uskontoa arvostellaankin, minä silti luotan siihen, että aina se on enemmän lohduttanut ja antanut voimia ihmisille. Toki sen nimissä on jopa käyty sotia, kuten käydään nytkin, mutta niidenkin taustalla on kovin monia muita asioita.
      Lähes kaikkea muuta voin ainakin mielessäni pilkata, kenenkään uskoa en, liittyy siihen sitten hurmos, tai ei.

Hurmosta, järjen puutetta ja ajanvietettähän tänne kirjoittaminenkin on varmasti monen mielestä.
      Hurmosta on nykyinen julkkuidolismi, järjen puute vaivaa monesti meitä kaikkia.
      Hurmokseen perustuu useinmiten puolueitten kannatus.
      Kielteisen kannan voi ottaa halutessaan kaikkeen, josta ei itse tiedä, joka ei kiinnosta.
      - Ja, ettei totuus olisi piilossa, en ole mikään "uskovainen", ajattelen vain omilla aivoillani, ja annan saman oikeuden muillekin. Minun totuuteni on vain minun.
      Enkä ole hurmahenkinen, epäilen, ettei minua saisi edes hypnoosiin.

Muuten, muualla maailmassa ihan tavallisiin jumalanpalveluksiin liittyy eloa, ilo ja "hurmosta".
      Meillähän kirkossa istutaan kuin puu-ukot ja -akat, toivoen, että pian veisataan, ettei kukaan kuulisi, kun on pieru eksynyt ja maha mouruaa.

• Käytän kirjoittaessani sanoja mielivaltaisesti ottamatta huomioon virallisia tarkoituksia. On mielikuvituksen puuteta jos kinkeri sanaa ei ymmärretä. Meilläpäin on tuon tuosta kinkereitä ja käräjillä tavataan.

Kaikki mitä huolella kirjoitit on selvää pässin lihaa ainakin minulle. Mitä tulee maailman menoon niin
        Roomalais- ja Kreikkalaiskatollisessa kirkossa en ole huomannut hurmoshenkeä. Puu-ukkoja ja akkoja istuu sielläkin ja tämä huomioni on ulkomailla tehty.

Ei ollut kysymys Jumalan palveluksesta kirkon sisällä vaan tilaisuuden virallinen nimi oli Naisten päivät. Naiset etsivät omaa naiseuttaan kristillisessä yhteisössä.

Jos uskovana ilman suurenpaa meteliä uskostaan pitänyt on menettänyt juuri läheisen kokee ihme parantumiset ahdistavana ei auttavana. Minäkään kun en ihme parantumisiin tältä istumalta usko.

• ...

Kinkereitä järjestetään edelleen paljonkin. Merkitys muuttunut, aikanaan tosiaan se vastasi rippikoulua ja ripille valmistautumista, mutta nykyisin ne on enenpi johonkin raamatturiiriin tai seuroihin yhdistettäviä tapahtumia. Kaikkialla kun on käytössä rippikoulujärjestelmä ja kinkerit on vain eräs tapa järjestää uskonollisia tilaisuuksia. Aikanaanhan kinkereillä oli kaikenikäisiä ihmisiä. Nykyään rippikoulu käytetään kaikilla nuorilla, jotka siihen suostuvat ja kaikki osaavat lukea, ei kinkereitä ei sitä varten tarvita. Mutta kinkereitä pidetään kyllä.

Toisekseen, olemassa älyttömästi lahkoja, siis kristinuskoon liittyen. Ei kaikki käy seuroissa, vaikka tapaamisia onkin. Vrt nokia-missio tai jehovat. Jälkimmäisillä paljon toimintaa ja tapahtumia itsekseen, mutta ei ne niitä seuroiksi kutsu, mitä lie konventteja.

Jne.

=DW=

• ,.--.,öäö
        korppis kirjoitti:

Käytän kirjoittaessani sanoja mielivaltaisesti ottamatta huomioon virallisia tarkoituksia. On mielikuvituksen puuteta jos kinkeri sanaa ei ymmärretä. Meilläpäin on tuon tuosta kinkereitä ja käräjillä tavataan.

Kaikki mitä huolella kirjoitit on selvää pässin lihaa ainakin minulle. Mitä tulee maailman menoon niin
        Roomalais- ja Kreikkalaiskatollisessa kirkossa en ole huomannut hurmoshenkeä. Puu-ukkoja ja akkoja istuu sielläkin ja tämä huomioni on ulkomailla tehty.

Ei ollut kysymys Jumalan palveluksesta kirkon sisällä vaan tilaisuuden virallinen nimi oli Naisten päivät. Naiset etsivät omaa naiseuttaan kristillisessä yhteisössä.

Jos uskovana ilman suurenpaa meteliä uskostaan pitänyt on menettänyt juuri läheisen kokee ihme parantumiset ahdistavana ei auttavana. Minäkään kun en ihme parantumisiin tältä istumalta usko.

mutta talot ovat katollisia, kirkot katolisia. :))

• 28
        korppis kirjoitti:

Käytän kirjoittaessani sanoja mielivaltaisesti ottamatta huomioon virallisia tarkoituksia. On mielikuvituksen puuteta jos kinkeri sanaa ei ymmärretä. Meilläpäin on tuon tuosta kinkereitä ja käräjillä tavataan.

"Käytän kirjoittaessani sanoja mielivaltaisesti ottamatta huomioon virallisia tarkoituksia."
        Siinäpä oiva ohje kirjailijalle!

• aivokirurgi.........
        28 kirjoitti:

"Käytän kirjoittaessani sanoja mielivaltaisesti ottamatta huomioon virallisia tarkoituksia."
        Siinäpä oiva ohje kirjailijalle!

ei oikealle.

• M.O.T*
        korppis kirjoitti:

Etkös tiedä että ajatuksen voima on valtava? Sen syöpätautisen uskominen ratkaisee enemmän mun mielestäni kuin sen vieressä rukoilevan. Jos se syöpäsairas nainen on rukoillut ja USKONUT OIKEASTI että hän paranee niin elimistö on alkanut toimia siten että paraneminen on lähtenyt käyntiin ja syöpäsolut ovat kuihtuneet. On sitä ennenkin tapahtunut. Mutta kaikille ei ole suotu yhtä intensiivistä tahdonvoimaa.

• vm.-62
        ... kirjoitti:

Kinkereitä järjestetään edelleen paljonkin. Merkitys muuttunut, aikanaan tosiaan se vastasi rippikoulua ja ripille valmistautumista, mutta nykyisin ne on enenpi johonkin raamatturiiriin tai seuroihin yhdistettäviä tapahtumia. Kaikkialla kun on käytössä rippikoulujärjestelmä ja kinkerit on vain eräs tapa järjestää uskonollisia tilaisuuksia. Aikanaanhan kinkereillä oli kaikenikäisiä ihmisiä. Nykyään rippikoulu käytetään kaikilla nuorilla, jotka siihen suostuvat ja kaikki osaavat lukea, ei kinkereitä ei sitä varten tarvita. Mutta kinkereitä pidetään kyllä.

Toisekseen, olemassa älyttömästi lahkoja, siis kristinuskoon liittyen. Ei kaikki käy seuroissa, vaikka tapaamisia onkin. Vrt nokia-missio tai jehovat. Jälkimmäisillä paljon toimintaa ja tapahtumia itsekseen, mutta ei ne niitä seuroiksi kutsu, mitä lie konventteja.

Jne.

=DW=

olivat käsittääkseni alkujaan tilaisuus, jossa rahvaan kristinopin tuntemusta ja lukutaitoa tutkittiin. Aikojen saatossa lukutaidon ja kristinopin opetus, sekä muu valistaminen on siirtynyt kirkolta koululaitokselle. Ei ole enää "lukkarinkouluja", jonne aikoinaan myös aikuisia patisteltiin lasten ja nuorten ohella.
        Itse olen käynyt yhden kerran kinkereillä 60- luvun alussa. Siihen aikaan oli käytäntö oli sellainen, että syksyllä alkavaan rippikouluun ilmottauduttiin henkilökohtaisesti kinkereillä. Mieleeni on jäänyt, että itse tilaisuus oli lähinnä kuten "seurat" maaseudulla yleensäkin olivat.

• ...

Pari sairautta, joita mun mielestä voi verrata toisiinsa. Alkoholismi ja uskonto. Samanlaiset oireet, polttimo sekaisin kummillakin. Se ero, alkoholisti tietää ja tunnustaa olevansa sairas, ainakin jossain vaiheessa, uskovainen ei ikinä.

=DW=

• Jännä vertaus.

Oletko ollut kuuntelemassa selviytymistarinoita AA:n valtakunnallisilla kokoontumispäivillä? Siellä kuten näissä seurakuntien pelastusprojekteissa voi aistia samaa pelastumisen hurmosta ; )

• ...
        korppis kirjoitti:

Jännä vertaus.

Oletko ollut kuuntelemassa selviytymistarinoita AA:n valtakunnallisilla kokoontumispäivillä? Siellä kuten näissä seurakuntien pelastusprojekteissa voi aistia samaa pelastumisen hurmosta ; )

Mutta mulla on sellainen hölmö ajatus, että körttiseuroissa haluan joskus käydä. Mä jotenkin diggaan sitä jengiä. Kotioloistakin johtuen ja mulla kun on noita körttejä koko suku täynnä. Vaikkakin olen eronnut kirkosta ajat sitten, mun mielestä on erireilua porukkaa kuitenkin. Toisekseen ne pukeutuu heimovaatteisiin, elikkäs mustiin. Mä oon aina sanonut, mä oon kaappikörtti. Ihan kailla rokkifestivaaleillakin nuorisogooteillekkin :DDDDDD

http://www.youtube.com/watch?v=Ok3vUDQmPdY&feature=related

=DW=

• ... kirjoitti:

Mutta mulla on sellainen hölmö ajatus, että körttiseuroissa haluan joskus käydä. Mä jotenkin diggaan sitä jengiä. Kotioloistakin johtuen ja mulla kun on noita körttejä koko suku täynnä. Vaikkakin olen eronnut kirkosta ajat sitten, mun mielestä on erireilua porukkaa kuitenkin. Toisekseen ne pukeutuu heimovaatteisiin, elikkäs mustiin. Mä oon aina sanonut, mä oon kaappikörtti. Ihan kailla rokkifestivaaleillakin nuorisogooteillekkin :DDDDDD

=DW=

Olen sellainen avoin ja utelias maailman tuulille. Muutama vuosi sitten kiersin uteliaisuuttani uskonlahkojen ja erilaisten yhteisöjen kokouksia. Suviseurat on kokematta ja sinne suuntaan joku kaunis kesäpäivä. Olen usein vieraillut lestadiolaisten joulumyyjäisissä, niissä on kiva leikkimielinen tunnelma. Kun odotin esikoistani tunsin olevani yksi heistä kuljin maha pystyssä väkijoukossa, olinhan viimesilläni se tapahtui joulun alla 1989 ; ))

Korttiläiseksi voisin vaatetukseni perusteella lukeutua niin on musta voittoinen kaappini sisältö. Linkittämäsi musiikkivideon laulajalla oli ihanan seksikäs ääni ; )

• ...

Olen sellainen avoin ja utelias maailman tuulille. Muutama vuosi sitten kiersin uteliaisuuttani uskonlahkojen ja erilaisten yhteisöjen kokouksia. Suviseurat on kokematta ja sinne suuntaan joku kaunis kesäpäivä. Olen usein vieraillut lestadiolaisten joulumyyjäisissä, niissä on kiva leikkimielinen tunnelma. Kun odotin esikoistani tunsin olevani yksi heistä kuljin maha pystyssä väkijoukossa, olinhan viimesilläni se tapahtui joulun alla 1989 ; ))

Korttiläiseksi voisin vaatetukseni perusteella lukeutua niin on musta voittoinen kaappini sisältö. Linkittämäsi musiikkivideon laulajalla oli ihanan seksikäs ääni ; )

Me nuorinamiehinä kierrettiin kotikylän puolueitten pikkujoulut. Siis Keskusta, kokoomus ja demarit. Muilla puolueilla niin vähän kannattajia, että niillä ei ollut pikkujouluja. Noh kahvia ja pullaa ja yhteislaulua. Meinas kyllä mennä pullat kurkkuun kun alkoivat hoilaamaan "Työn orjat..." Demujen pileet kun oli työväentalolla ja kuuluuhan se asiaan laulaa työväenlaulut.

Jotenkin huvitti, ei oltu ainoita, joita näky myös kiertelevän useammissa pippaloissa samaan aikaan. Mutta niinhän se on, että sen lauluja laulelet, kenen pullaa syöt. Sen aikaa laulaa kuin syö, tekniikkalaji.

Mä olen kurkkua myöten täynnä uskiksia. Liian pitkä juttu, mutta useammastakin ääriryhmästä tullut oikeasti ikäänkuin harmeja. Vaikka mun mielestä se ja sama, jos joku palvoo pölynimuria, ei sen tarvi sitä mulle ovelta- ovelle kauppaamaan ja tyrkyttämään. Mulla on oma imuri.

=DW=

• ... kirjoitti:

Me nuorinamiehinä kierrettiin kotikylän puolueitten pikkujoulut. Siis Keskusta, kokoomus ja demarit. Muilla puolueilla niin vähän kannattajia, että niillä ei ollut pikkujouluja. Noh kahvia ja pullaa ja yhteislaulua. Meinas kyllä mennä pullat kurkkuun kun alkoivat hoilaamaan "Työn orjat..." Demujen pileet kun oli työväentalolla ja kuuluuhan se asiaan laulaa työväenlaulut.

Jotenkin huvitti, ei oltu ainoita, joita näky myös kiertelevän useammissa pippaloissa samaan aikaan. Mutta niinhän se on, että sen lauluja laulelet, kenen pullaa syöt. Sen aikaa laulaa kuin syö, tekniikkalaji.

Mä olen kurkkua myöten täynnä uskiksia. Liian pitkä juttu, mutta useammastakin ääriryhmästä tullut oikeasti ikäänkuin harmeja. Vaikka mun mielestä se ja sama, jos joku palvoo pölynimuria, ei sen tarvi sitä mulle ovelta- ovelle kauppaamaan ja tyrkyttämään. Mulla on oma imuri.

=DW=

Olin nuorena tyttösenä kiinnostunut mitä jossain missä oli paljon ihmisiä mahtoi tapahtua ; )

Kerran palatessani luistinradalta menin työväentalolle siellä oli mustilaisen hautajaiset. Oli tosi hyvät tarjoilut, ja aika kului rattoisasti kun vanhat mummelit pitivät minusta huolta. Huomasin ajan kuluvan liiankin nopsaan joten menin ja sanoin ovimiehelle, että minun pitää soittaa äidille, hän voi olla huolissaan kun en ole tullut syömään.

Soitin ja lupasin tulla pian kotiin. Ilta hämärtyi. Äiti oli käynyt iltalypsyllä ja lehmä oli syönyt hänen huivinsa.
        Isän tullessa kotiin pikkuveljelleni oli itkenyt hänelle, että mustilaiset ovat vieneet Mandin ja lehmä on syönyt äidin huivin.

• 1943
        ... kirjoitti:

=DW=

haluaisin vielä joskus käydä körttiseuroissa. Esim. isoisäni ja isoäitini hautajaisten yhteydessä oli isot seurat. Siionin virret kuuluivat lapsuuteeni.

• 1943 kirjoitti:

haluaisin vielä joskus käydä körttiseuroissa. Esim. isoisäni ja isoäitini hautajaisten yhteydessä oli isot seurat. Siionin virret kuuluivat lapsuuteeni.

kannettuna

http://www.youtube.com/watch?v=pNIUnUwGYqs

Ei tarvii kiittää.

• 1943
        korppis kirjoitti:

kannettuna

http://www.youtube.com/watch?v=pNIUnUwGYqs

Ei tarvii kiittää.

kuitenkin. Tuli lapsuus mieleen. Virsi oli minulle tuntematon, mutta kaikissa Siionin virsissä on samantyylinen sävy. Isoisäni oli maallikkosaarnaaja ja hänen veisaamistaan on taltioitukin. Äitini osti minulle kauan sitten vinyylilevyllisen Siionin virsiä, pitää kaivaa esille ja soittaa. Hän istui joka päivä keinutuolissa ja veisasi jonkin virren. Olen käynyt herännäisrippikoulun Lapinlahdella.

• 1943 kirjoitti:

kuitenkin. Tuli lapsuus mieleen. Virsi oli minulle tuntematon, mutta kaikissa Siionin virsissä on samantyylinen sävy. Isoisäni oli maallikkosaarnaaja ja hänen veisaamistaan on taltioitukin. Äitini osti minulle kauan sitten vinyylilevyllisen Siionin virsiä, pitää kaivaa esille ja soittaa. Hän istui joka päivä keinutuolissa ja veisasi jonkin virren. Olen käynyt herännäisrippikoulun Lapinlahdella.

Lapinlahdella noin 1946 - 1957 herännäisrippikouluja. Mielenkiintoista.

• -tiina

kinkereissä enkä ymmärrä koko asiaa mutta onko siinä kumminkaan mitään pahaa jos joku saa sieltä toivoo elämäänsä on sitten sairas tai terve kautta aikojenhan sitä jumalan sanaa on käytetty pelastajana jos jonkinlaisissa asioissa ei oo montaa päivää kun yhden äidin kanssa juttelin hänen alkoholisti pojastaan joka oli meinannut kuolla keuhkokuumeeseen tämä äiti sanoi että muu ei enää auta miehellä kun uskoon tulo itse en uskontoa tarvitse mutta on himisiä jotka sitä tarvitsevat ja siihen tarvitaan näitä hurmoshenkisiä kinkereitä ehkä tää paikka ja tilaisuus ei ollu oikee sille naapurin tytölle mutta ne jotka siihen uskoo eivät varmaan loukkaannu.

• usko parantaa

Tai olipahan vain uskovaisten kokous. Siellä hurmoksessa jokainen oli alkanut tunnustaa syntejään ja enimäkseen ne olivatkin "kuka on ollut kenenkin kanssa silai"! Arvaahan sen, kun pikkupaikkakunnalla aletaan moisia tunnustaa, niin avioerojahan siitä seuraa.

• ja herkemmät menettävät jopa järkensä siinä touhussa.
      Kerran erehdyin tilaisuuteen jossa hurmosmielinen naisaarnaaja jaksoi ja jaksoi puhua, raamatunlauseita tuli ulkomuistista. Uhkaili helvetillä ja kuolemalla sanoen vielä "kuka teistä on seuraava".
      Eräs tuttu mies pyöräili tilaisuuden jälkeen kotiinsa kilometrin matkan ja kuoli siihen pihalle.
      Hän oli se seuraava.
      Todella kammottavaa touhua.

• Minulla on mahdollisuus puhua kiihkoilusta myös livenä erään läheisen tosiuskovaisen kanssa. Hän on monessa asiassa kääntynyt puoleeni ja kysynyt mielipiteitäni. Olen kertonut mielipiteeni näistä tilaisuuksista, joissa olen ollut mukana. Usen olen tuntenut kiusaantumista ja ikävystymistä. Tilaisuudet jäävät meille hiljaisille uskoville kylmiksi. Keskustelu kontaktit ovat olemattomia sillä puhujat rakastavat omaa ääntään. Inhimillinen lämpö puuttuu ja mm. naispuolisten saarnaajien naiseus katoaa tuoden tilalle Jeesuksen helmoissa roikkuvia itkijänaisia. Luterilaisen kirkon piirissä olen kohdannut enemmän asiallisia miehiä kuin naisia.

Viimeksi puhuimme ystäväni kanssa kolmisen tuntia ja eikä hän keskustelumme aikana maininnut kuin kerran Jeesuksen nimen se tapahtui kun käsittelimme aihetta kehon kiputilat.

Tämä mainitsemani naapurin tyttö oli ollut yksin kotonaan hyvin onneton, mutta onneksi toinen ystäväni oli rientänyt avuksi ja hän oli saanut itsensä taspainoon kun tapasimme ja keskustelimme hän pystyi kertomaan tapahtumat tyynesti.

Päätimme jatkossa viettää illan yhdessä kaikki naapuruston tyttöt teemalla huoleton lapsuutemme ilman hurmosta ; )

• enkeliduo

että moine uskonnon hurmokses olemine on jo ....
        aikamoist järjen menetyst.

Mul kinkereist mukavii muistoi lapsuurest.
        Kukkaa ollu hurmokses,veisattii ja juatii kaffet ja
        mukulat mossotti pullamosoo.Aikuiste jälkeen tiätyst.
        Me kytättii vesi kiälel,jääks yhtää nisuu.
        Ain oli mamma veivannu tarppeeks suuren taikinan :)

• lapamadon Toivo
        enkeliduo kirjoitti:

että moine uskonnon hurmokses olemine on jo ....
        aikamoist järjen menetyst.

Mul kinkereist mukavii muistoi lapsuurest.
        Kukkaa ollu hurmokses,veisattii ja juatii kaffet ja
        mukulat mossotti pullamosoo.Aikuiste jälkeen tiätyst.
        Me kytättii vesi kiälel,jääks yhtää nisuu.
        Ain oli mamma veivannu tarppeeks suuren taikinan :)

Siehään kävit jo "kielillä" haastamaan! Niin on tarttuvaa tuo taustalta kuuluva Anu ja Mikko elokuva.

Miekii muistan niitä meilläi piettyjä kinkereit, mut ei niis hurmosta kukkaa tuntent ja ei tuo kielillä haastaminenkaan taija onnistuu. Suuhunpahtavaa kyl riitti ja kyläläiset tais hieman kilivalla leipoo, kel ois paremmat antimet.

Mutta, olen itsekkin kerran mennyt Niilo Ylivainion kokoukseen, josko se usko kolahtaisi minuunkin. "Kaatuvien" jonoonkin tungin itseni, mutta enhän minä, nuori ihminen, kaatunut. Tätini kanssa olen usein ollut nuorena Helluntalaisten kokouksissa ja siellä myös tuli näitä synninpäästön antajia.

Mitäs ne minulle mahtoivat, kun synniksi en tuntenut mitään tekojani!!! Nykyisin kutsuisinkin näitä hurmostiloja joukkohypnoosi/hysteriaksi.

Pitäisiköhän kokeilla uudestaan näitä kokouksia? Se Koivistolaisuus voisi olla sopiva laihdutus menetelmä, mutta mieheni edessä en konttaa, enkä Herraksi ala häntä ylentämään. Vieraita miehiä voisin pussata, mutta itse miehen valitsisin.

• .

on uskonnosta huolimatta.

• Ex.Nikki
        lapamadon Toivo kirjoitti:

Siehään kävit jo "kielillä" haastamaan! Niin on tarttuvaa tuo taustalta kuuluva Anu ja Mikko elokuva.

Miekii muistan niitä meilläi piettyjä kinkereit, mut ei niis hurmosta kukkaa tuntent ja ei tuo kielillä haastaminenkaan taija onnistuu. Suuhunpahtavaa kyl riitti ja kyläläiset tais hieman kilivalla leipoo, kel ois paremmat antimet.

Mutta, olen itsekkin kerran mennyt Niilo Ylivainion kokoukseen, josko se usko kolahtaisi minuunkin. "Kaatuvien" jonoonkin tungin itseni, mutta enhän minä, nuori ihminen, kaatunut. Tätini kanssa olen usein ollut nuorena Helluntalaisten kokouksissa ja siellä myös tuli näitä synninpäästön antajia.

Mitäs ne minulle mahtoivat, kun synniksi en tuntenut mitään tekojani!!! Nykyisin kutsuisinkin näitä hurmostiloja joukkohypnoosi/hysteriaksi.

Pitäisiköhän kokeilla uudestaan näitä kokouksia? Se Koivistolaisuus voisi olla sopiva laihdutus menetelmä, mutta mieheni edessä en konttaa, enkä Herraksi ala häntä ylentämään. Vieraita miehiä voisin pussata, mutta itse miehen valitsisin.

Olin saanut juurikin ajokortin ja mieluusti lähdin kuskiksi kylän muutamalle naiselle äitini mukaan lukien, Niilo Yli-Vainion pitämään , joku nuorisoseuratalo se muistaakseni oli.
        Uteliaisuuttani menin itsekin "kaatumaan" vaan en kaatunut, Niilo tiuski et mene pois, syntinen. Olin päättänyt ettet minuun höpinöilläsi tehoo.

Myös Markku Koiviston aikanaan pitämissä Nokian kirkossa oleviin tilaisuuksiin menin parikertaa vaan en saanut siitä kuin ihmettelyä, mies ravasi kuin paraskin ori puhujapöntön edustaa ja ihmiset oli kuin transsissa hokien hallelujaansa. Valtavassa hurmiossa oli monikin, katselin kuin ulkopuolisena kaikkea.

Olkoon autuaita he joille se lohtua antaa, päätin kokeiluni siihen.

• Tähän sopisi se lause "kell onni on se onnen kätkeköön".
      Oli sitten syy syövän häviämiseen mikä tahansa niin varmasti moni muukin itki pahuuttaan tuon riemun jälkeen.
      Ja kuitenkin näissä tilaisuuksissa usein juuri etsitään "ihmeparantuneita" kertomaan ihmeestään.
      Uskon kyllä siihen että toisilla se on totta, olen lukenut ikirjan ihmisestä joka parani syövästä mutta se ei ollut mikään helppo ja nopea tie.
      Ja voihan niissä toisinaan olla syynä inhimillinen erehdys.
      Mene ja tiedä, uskon kyllä ihmeisiin koska olen itse saanut niitä kokea useammankin elämässäni. Mutta en pidä itseäni hurmoksellisena.
      Vaikka toisaalta olen ollut hyvällä tuulella jo monta päivää, välillä miltei hurmoksellisesti :)) Ehkäpä olenkin menettänyt järkeni, jos niin on toivottavasti en koskaan enää saa sitä taakaisin :)
      Nyt töihin pitää alkaa valmistautumaan.
      Hyvää päivän jatkoa palstalaisille.

• Itse lähden kuntosalille ryhmäjumppaan. Aivan ihana purkautumisen lähde saa hyppiä itsensä hikeen musiikin tahdissa ja sen jälkeen istua saunan lauteilla rentoutumassa.

Hyvää työiltaa.

Tähän todella sopii tuo lause.... kell onni jne. Itse syövän läpikäyneenä tiedän, että kun sen on kokenut ei oikein jaksa ihmejutskoihin uskoa. Ihme oli kohdallani se, että syöpä löytyi varhaisessa vaiheessa. Tiesin, että puolestani rukoiltiin ja etä hoidettiin. En tiedä niiden vaikutusta, mutta olen kiitollinen kaikille, jotka niihin osallistuivat.

Vaikka syövästä paranee täysin se jää iäksi takaraivoon.

• .?.

Itse lähden kuntosalille ryhmäjumppaan. Aivan ihana purkautumisen lähde saa hyppiä itsensä hikeen musiikin tahdissa ja sen jälkeen istua saunan lauteilla rentoutumassa.

Hyvää työiltaa.

Tähän todella sopii tuo lause.... kell onni jne. Itse syövän läpikäyneenä tiedän, että kun sen on kokenut ei oikein jaksa ihmejutskoihin uskoa. Ihme oli kohdallani se, että syöpä löytyi varhaisessa vaiheessa. Tiesin, että puolestani rukoiltiin ja etä hoidettiin. En tiedä niiden vaikutusta, mutta olen kiitollinen kaikille, jotka niihin osallistuivat.

Vaikka syövästä paranee täysin se jää iäksi takaraivoon.

syövästä paranee täysin, kerro, please!

• .?. kirjoitti:

Yleisimpiä meidän iän sairauksia ovat rintasyöpä- ja eturauhassyöpätapaukset. Keskimääräisesti noin 80 % eturauhassyöpäsairaista paranee ja vastaavasti rintasyöpään sairastuneista noin 95 % parantuu täysin.

Lääketiede kehitty koko ajan eikä syöpä ole enää kauhistuksen kanahäkki, joka jää roikkumaan vaatteisiin ; )

Eräs eturauhassyöpää sairastanut ja parantunut kertoi "hauskan" tapauksen. Sukulainen oli pyytänyt häntä kummiksi vasta syntyneelle lapselleen. Lapsen ukki ja mummi olivat tyrmistyneitä koska heidän mielestään syöpäsairas ei saisi koskettaa lasta.

Näinkö sinä ajattelet?

• .?.

Yleisimpiä meidän iän sairauksia ovat rintasyöpä- ja eturauhassyöpätapaukset. Keskimääräisesti noin 80 % eturauhassyöpäsairaista paranee ja vastaavasti rintasyöpään sairastuneista noin 95 % parantuu täysin.

Lääketiede kehitty koko ajan eikä syöpä ole enää kauhistuksen kanahäkki, joka jää roikkumaan vaatteisiin ; )

Eräs eturauhassyöpää sairastanut ja parantunut kertoi "hauskan" tapauksen. Sukulainen oli pyytänyt häntä kummiksi vasta syntyneelle lapselleen. Lapsen ukki ja mummi olivat tyrmistyneitä koska heidän mielestään syöpäsairas ei saisi koskettaa lasta.

Näinkö sinä ajattelet?

fiksu kommenttisi piti päättää noin rumasti?
        Kysyin vain, kun äitini pitä aikanaan olla parantunut syövästä, mutta kuoli siihen kuitenkin monen monta vuotta myöhemmin.
        Anteeksi, että vaivasin.
        Äitini kuoli syöpään, kuin myös hänen isänsä. Miksi minulla olisi ennakkoluuloja sitä sairastaviin, outo asenne, sinulla.

• .?. kirjoitti:

fiksu kommenttisi piti päättää noin rumasti?
        Kysyin vain, kun äitini pitä aikanaan olla parantunut syövästä, mutta kuoli siihen kuitenkin monen monta vuotta myöhemmin.
        Anteeksi, että vaivasin.
        Äitini kuoli syöpään, kuin myös hänen isänsä. Miksi minulla olisi ennakkoluuloja sitä sairastaviin, outo asenne, sinulla.

Perjantaina 4.2 vietetään maailman syöpäpäivää. Päivän teema on syövän ehkäisy.

Luin juuri Harri Vertion Suomen syöpäyhdistyksen pääsihteerin Korven Sanomissa julkaistun kirjoituksen. Haluammeko todella vähentää syöpään sairastuvien määrää.

En nyt kuitenkaan jaksa nyt jatkaa uni alkaa painamaan silmiäni, ehkä aamulla lisää.

Toivottavasti olet normaalipainoinen ja terveet elämäntavat omaava silloin mahdollisuutesi sairastua syöpään ovat pienemmät kuin ylikiloisilla tupakanpolttajilla ja väärien ruokatottumuksia noudattavilla jne jne. Tosin perintötekijätkin on laskettava mukaan.

• räkälle ? ja mä ???
        .?. kirjoitti:

Mikä pers´kärpänen sinä olet , liimautuneena korppiksen sanomisiin? Jos sinulle ei mitenkään mikään sovi , voisitko painua sinne mihin ei aurinko paista?

Voi kristus ettei täällä mikään muutu, oletteko jotkut sairaita ja pahoin, tai siitten ette ole sitä vielä itse tiedostaneet?

Kunhan minä vielä hetken voimistun, teille paskanheittäjille tulee noutaja...ja yllättävältä taholta :DDDD

• .?.

Perjantaina 4.2 vietetään maailman syöpäpäivää. Päivän teema on syövän ehkäisy.

Luin juuri Harri Vertion Suomen syöpäyhdistyksen pääsihteerin Korven Sanomissa julkaistun kirjoituksen. Haluammeko todella vähentää syöpään sairastuvien määrää.

En nyt kuitenkaan jaksa nyt jatkaa uni alkaa painamaan silmiäni, ehkä aamulla lisää.

Toivottavasti olet normaalipainoinen ja terveet elämäntavat omaava silloin mahdollisuutesi sairastua syöpään ovat pienemmät kuin ylikiloisilla tupakanpolttajilla ja väärien ruokatottumuksia noudattavilla jne jne. Tosin perintötekijätkin on laskettava mukaan.

tiedosta, enpä tuota tiennytkään. :)
        Elämäntavat ovat tosiaankin erittäin tärkeitä, ja vähintäänkin yhtä tärkeitä geenit.
        Hyvää Yötä, ja hyvää tulevaisuutta, kaikille meille, niillä edellytyksillä, mitä kullakin on! :))

• Pirre*

mutta kunnioitetaan toisten vakaumusta, eihän niihin hurmahenkisiin kokouksiin tarvia osallistua jos ne ei tunnu omilta, - itse vierastan hurmoksellista julistusta.

• henrjii

on kuin keuhksyöpäsairaan tupakanpolton lopettaminen, ei mitään apua, muttei haittaakaa.
      Jos joku kuolemansairas hurmos kinkereitä haluaa, ja saa siitä hyvän mielen, niin siitä vaan.

• uskoontulematon

Tupakkaa poltan ja uskonhurmos ei ole tehonnut. Oma järki sanoo ei, mutta tunne/tavat voittavat, joten häntä heiluttaa koiraa. Ei edes läheisten kuolema keuhkosyöpään ole riittävä tupakoinnin lopetukseen.

Olen lueskellut tuota ketjua, joissa toiset ovatkin joskus osallistuneet muuhunkin, kuin tavallisiin kirkonmenoihin. Miksi he eivät ole saaneet "herätystä"?

Uskoon tulemiseen edellytetään "sanan" kuulemista ja paljon. Miksi kukaan ei tule uskoon ilman sitä? On minutkin "ristitty ja kastettu", kirkossa on vihitty, hautajaisistani ovat polttolaiset, ei siis polttajaiset!

• .,-nhkn

Entinen naapurimme, oli aiheesta telkkarissakin, sai 8 lisävuotta elämäänsä, kun lopetti.

Tupakanpolton.

• epäileväkin Joonas
        .,-nhkn kirjoitti:

Entinen naapurimme, oli aiheesta telkkarissakin, sai 8 lisävuotta elämäänsä, kun lopetti.

Tupakanpolton.

Tupakoinnin oli jo lopettanut 50 , mutta oli alkanut polttamaan jo alle 17-v, jonka hyvin salasi meiltä lapsiltakin. Remmiä tuli veljelleni.

En tiedä vieläkään ja unhoon se jää, mutta muisteluissani äitini näki unen, jossa kuollut isäni, hänen miehensä, kehoitti häntä menemään lääkäriin.

Leikkaus ja hoidot. Lapset kutsuttiin "viimeiselle tuomiolle", äitinne "poismenon" johdosta, joka olisi noin korkeintaan 3-vuotta.

Rukoiltiinko kukaan meistä lapsista äitimme parannukseen? Uskoimme lääkärien diaknoosiin. Äitipä elikin vielä muistaakseni ainakin 10-vuotta, mutta lopulta syöpä hänet voitti.

Jotenkin itse uskon uskon perustuvan joukkohypnoosiin. Uskoon tulemiseen vaaditaan sanan kuulemista, kerääntymällä vaikka kirkkoon!?

Mikä onkaan paras paikka saada yleisö hurmokseen, siis hypnoosiin? Koulutuksessa käytetään tätä sugesto- opetusta, jossa toistetaan oppimateriaalin "mantraa"ja näissä uskon kokouksissa toistellaan myös samansuuntaisesti.

Miksi ei minulle tämä ihana usko tule? Sitä kyseli myös Hjallis Harkimo jutellessaan Timo Soinin kanssa.

Hypnoosia vai uskoa????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      272
      11149
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      414
      3130
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      93
      1768
    4. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      82
      1575
    5. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      67
      1474
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      86
      1046
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      1001
    8. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      917
    9. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      883
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      252
      858
    Aihe