Askartelua

?

Minkälaista askartelua voisi keksiä 3-vuotiaalle? Mikä ei olisi hänelle liian helppoa tai liian vaikeaa... Entä millaisia leikkejä? Kyselen, että keksisin jotain uusia juttuja :) Kiitos vastanneille!

3

983

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Askartelumamma

Meillä siis 3,5 vee tyttö tykkää askarella ihan itse leikkamalla paperista/lehdistä ym kuvia ja liimaamalla niitä sitten vaikka isommalle paperille. Erilaisia glitteriliimoja ja tarroja on kiva liimata (löytyy myrkyttömiä) ja tehdä vaikka kortteja jo valmiiksi tai ihan vaan taideteoksiksi.

Syksyllä kuivista lehdistä voi liimata vaikka millaisia koristetauluja. Meillä tyttö keksii ihan itse välillä vaikka mitä liimattavaa, vaikka langanpätkiä kartonkiin :)) Taikka styroks-palleroita lumihiutaleiksi, pumpulia lampaiksi, leikkaamalla vihreetä paperisilppua ruohoksi, ruttaamalla silkki- tai tavallista paperia pikkupalloiksi ja liimamalla niitä kartonkiin, ihan vaan piirtämistä ja maalaamista :)

Erilaisia askarteluhelmiäkin löytyy erikokoisia, on lankaan punottavia kaulakoruteemaa, silittettäviä Hama-helmiä joita ei ole pakko silittää pysyviksi levyiksi vaan voi uudestaan ja uudestaan tehdä niihin piikkitauluihin. Nisstä voi pujottaa myös lankoihin.

Maissisuikeroista (ihan syötäviä, löytyy esim k-kaupoista) voi askarrella vaikka mitä, tarttuvat vedellä kiinni toisiinsa :)

Makarooneja löytyy erikokoisia ja mallisia, niitä on kiva maalata (raakoina!) pulloväreillä ym joita löytyy esim suomalasta kirjakaupasta. Meilä on tehty hauskoja makaroonikaulakoruja ja simpukoita vaikka Barbie-leikkeihin. Tai pujottaa kaulakoruiksi.

Tyhjistä wc-paperihylsyistä saa maalaamalla ja niihin liimaamalla vaikka mitä. Netistä löytyy paljon ideoita jos ei itse keksi :)

Lasisia pilttipurkkeja on kiva maalata pensselillä :) Värejä löytyy esim suomalaisesta.

Kaikki ei vaadi mitään superkalliita tarvikkeita, kunnon liimat ja oikeat sakset kumminkin helpottavat kummasti ja tekee askartelusta mielekästä. Jos välineet on huonot niin menee koko innostus kyllä metikköön. Eihän sitä itekään halua leikata tylsillä saksilla tai liimata liimalla jolla mikään ei pysy :)) Kotoa kuitenkin löytää vaikka mitä askarteluun sopivaa :) Meillä äidille kuuluu lähinnä askartelusotkujen siivous kuin askartelemisen aloittaminen tai ideoiden keksiminen :))

Onneksi netistä löytyy paljon ideaa, ja kyllä sitä itse huomaa mikä on sopivan helppoa tai liian vaikeaa 3-vuotiaalle. Päiväkodista ja kerhostakin voi udella ja kopioida joitakin juttuja mitä voi kotona sitten muunnella jos haluaa :) Kannattaa vaikka sieltäkin kysellä millasta 3-vuotiaat tykkää tehdä.

Mielikuvitusta vaan peliin ja vapaat kädet :))

• Mammara78

Minkä ikäisenä olette antaneet askarrella? Tai esim. piirtää paperille? Meillä 1v8kk vanha poika enkä ole vielä uskaltanut antaa kyniä...

• kynätaiteilija
        Mammara78 kirjoitti:

Minkä ikäisenä olette antaneet askarrella? Tai esim. piirtää paperille? Meillä 1v8kk vanha poika enkä ole vielä uskaltanut antaa kyniä...

Minä ostin myrkyttömiä värikyniä jo alle vuoden ikäisenä. Toki niitäkään ei ole tarkoitettu syötäviksi vaikka myrkyttömiä ovatkin ja alku menikin siihen että piti hokea koko ajan ei suuhun ei suuhun. Kummasti sitä suttua vaan paperille tuli ja lapsi oli iloinen kun sai jälkeä paperiin :)

Saksi-askartelut nyt saa vielä tuon ikäisellä unohtaa,samoten liimaamiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2600
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2552
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1752
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1577
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1500
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1430
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1352
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1213
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1157
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1076
    Aihe