Valtatie 63 Jyväskylä - Kuopio

Ajan melko usein ko väliä ja joka kerta ihmetyttää kuka vastaa kyseisen tien hoidosta. Välillä Vaajakoski-Vehmasmäki (Kuopion moottoritien eteläpää) ei ole yli 100 kilometrin matkalla yhtään ohituskaistaa ja valtaosalla on 80 km:n nopeusrajoitus kesät talvet. Tien suunnittelussa ei ole käytetty viivoitinta lainkaan ja näiden tekijöiden summana tiellä ajaminen on erittäin hidasta koska ohitusmahdollisuuksia ei juuri ole. Lisäksi tielle on siroiteltu runsaasti peltipoliiseja etenkin 80 km:n osalle. Kun vertaa tätä osuutta Tampere-Jyväskylä väliin niin eroa on kuin yöllä ja päivällä. Tampereen ja Jkylän välillä on erittäin runsasti ohituskaistoja joilla on talvellakin 100 km:n nopeusrajoitus joten tieosuus on turvallinen ja nopea. Voiko ero johtua jonkun vastaavan tiemestarin asenteesta tai muksi näin suuri ero. Ennen tämä Tampere-Jkylä väli oli ohittamisen kannalta aivan toivoton mutta nyt tilanne on saatu viime vuosien aikana korjattua. Onko sieltä pantu joku stara eläkkeele tai miten näitä teitä korjaillaan. Ei kai määrärahoissa voi olla niin isoja eroja etteikö Jkylän ja Kuopion välille saataisi edes muutamaa ohituskaistaa kun rahaa on riittänyt peltipoliiseihin ja 80 km:n merkintöihin tien pintaan?

10

2775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Savolaistollo

      Korjataan tuota numerointia sen verran, että valtatien numero on 9. Lisäksi se on eurooppatienä E63.

      Liikenneinvestointien tasosta päättää eduskunta. Se on pitänyt jo pitkään tärkeämpänä muita asioita. Rahoitus on niukkaa ja suurempia toimenpiteitä voidaan tehdä vain vilkkaimmin liikennöidyillä teillä. Tampereen ja Jyväskylän välillä liikennemäärä on selvästi suurempi kuin Vaajakoskelta Kuopioon. Lisäksi niin Jyväskylän kuin Kuopion seudulla on useampikin vilkkaampi tieosuus, joilta myös ohituskaistat puuttuvat. Siellä ne odottavat rahaa samassa jonossa ja varmasti ysitien edellä.

      Suonenjoen - Vehmasmäen välille tehtiin viime vuonna metrin levennys hyvin kevyin menetelmin, mutta eihän sillä sanottavaa merkitystä sujuvuudelle ole. Sellainen uudelleenpäällystyksen tukitoimi lähinnä.

      • Pitkä ja mutkainen

        Kyllä tämä on täysin Savolaisten ja Keski-Suomalaisten poliitikkojen saamattomuutta. Kun edes Kallansiltoja ei saatu kymmeniin vuosiin rakenteille vaikka pystyyn jääneet sillat olivat suuri turvallisuusriski palo-ja pelastustoimelle. Nyt niitä rakennetaan, käyttöön ne vasta saadaan kolmen-neljän vuoden päästä.

        Näitä Pohjois-Savon kansanedustajia ei kotimaakunnan hankkeet kiinnosta. Sain mm. Jyrki Kataisen lausunnoista sellaisen kuvan etten sorru "siltarumpupolitikointiin". Nythän Jyrki on jo "stadin kundi" sieltä parhaasta päästä. Samaa haluttomuutta taitaa olla myös pitkäaikaisen kansanedustajan Markku Rossin politikoinnissa. Kari Rajamäki taas on ilmeisesti noita "viitostiefaneja", jolle Varkauden asiat ovat kaikki kaikessa.
        Ihmetyttää miksi sitten maakunnista valitaan poliitikkoja eduskuntaan, jos omien äänestäjien etuja ei haluta ajaa eikä aluetta kehittää.
        Vääntö tierahoista on tosi kovaa, pitäähän pääkaupunkiseudun saada aina osansa ja rahaa on niukalti.

        Kyllä maakuntien yhteisjärjestöjen tulisi patistaa eduskuntaa tekemään jotakin asia hoitamiseksi. Realiteetteja esiin, kuorma-autoja ojaan talvisin lähes joka viikko, pahoja muita kolareja runsaasti.
        Miksi asialle ei tehdä mitään, tietähän käyttää runsaasti juuri raskas liikenne. kun peltipoliiseja ei ole niin tiuhassa kuin viitostiellä pääkaupunkisuuntaan ajettaessa ja Lusin pohjoispuolen tietyöt eivät ole kiusana.

        Siinä ei metrin levennykset auta, vaan ohittamiskaistoja jokunen kymmenen Kuopion ja Jyväskylän välille.

        Kun itsekin ajan tietä aika useasti, tiellä saa körötellä rekkojen perässä joskus koko Pellesmäki-Vaajakoski välin, kun esimerkiksi on huono tuuri kuten viimeksi syksyllä, ei ohittamaan pääse, kun vastaan lappaa liikennettä niillä pienillä suoranpätkillä missä ohittaa voisi. Jyväskylässä voi jo henkäistä Tampereelle mennessä, siellä pääsee ohi ohituskaistoilla jo melko mukavasti.


      • kymenlaaksosta.
        Pitkä ja mutkainen kirjoitti:

        Kyllä tämä on täysin Savolaisten ja Keski-Suomalaisten poliitikkojen saamattomuutta. Kun edes Kallansiltoja ei saatu kymmeniin vuosiin rakenteille vaikka pystyyn jääneet sillat olivat suuri turvallisuusriski palo-ja pelastustoimelle. Nyt niitä rakennetaan, käyttöön ne vasta saadaan kolmen-neljän vuoden päästä.

        Näitä Pohjois-Savon kansanedustajia ei kotimaakunnan hankkeet kiinnosta. Sain mm. Jyrki Kataisen lausunnoista sellaisen kuvan etten sorru "siltarumpupolitikointiin". Nythän Jyrki on jo "stadin kundi" sieltä parhaasta päästä. Samaa haluttomuutta taitaa olla myös pitkäaikaisen kansanedustajan Markku Rossin politikoinnissa. Kari Rajamäki taas on ilmeisesti noita "viitostiefaneja", jolle Varkauden asiat ovat kaikki kaikessa.
        Ihmetyttää miksi sitten maakunnista valitaan poliitikkoja eduskuntaan, jos omien äänestäjien etuja ei haluta ajaa eikä aluetta kehittää.
        Vääntö tierahoista on tosi kovaa, pitäähän pääkaupunkiseudun saada aina osansa ja rahaa on niukalti.

        Kyllä maakuntien yhteisjärjestöjen tulisi patistaa eduskuntaa tekemään jotakin asia hoitamiseksi. Realiteetteja esiin, kuorma-autoja ojaan talvisin lähes joka viikko, pahoja muita kolareja runsaasti.
        Miksi asialle ei tehdä mitään, tietähän käyttää runsaasti juuri raskas liikenne. kun peltipoliiseja ei ole niin tiuhassa kuin viitostiellä pääkaupunkisuuntaan ajettaessa ja Lusin pohjoispuolen tietyöt eivät ole kiusana.

        Siinä ei metrin levennykset auta, vaan ohittamiskaistoja jokunen kymmenen Kuopion ja Jyväskylän välille.

        Kun itsekin ajan tietä aika useasti, tiellä saa körötellä rekkojen perässä joskus koko Pellesmäki-Vaajakoski välin, kun esimerkiksi on huono tuuri kuten viimeksi syksyllä, ei ohittamaan pääse, kun vastaan lappaa liikennettä niillä pienillä suoranpätkillä missä ohittaa voisi. Jyväskylässä voi jo henkäistä Tampereelle mennessä, siellä pääsee ohi ohituskaistoilla jo melko mukavasti.

        Meillä on edustajia joilla on munaa lobata (mm. Häkämies). Vasta tehtiin Imtran ohitustie (kuutostie) muutamia vuosia sitten ja nyt perään laitettiin kuntoon Lappeenranta-Imatra väli kokonaan.
        Vaalimaa on suuri liikennealue ja siellä kaistoja ja avaruutta riittää.
        Kohta laitetaan taas kuokat maahan ja aletaan tekemään 7-tien väliä Loviisa -Kotka sekä miltei samaan aikaan Haminan ohitustietä. Näiden jälkeen on vielä määrä parannella Hamina Virojoki välinen 7-tien osuus. Siinäpä on väylähankkeita kerrakseen. Savonlinnan ohitustiekin on hyvässä vaiheessa.


    • JaNnE99

      Kyllä niitä ohituskaistoja pitäis olla vasta vuonna 2030

      • tunnelin tekoon

        Kun rahatalous on tiukalla, niin juuri investoinneista tingitään eli kaikki hankkeet viivästyvät. Tosin EU:n kanssa on sopimus, että VT 7 hoidetaan kuntoon 2015 mennessä, joten se vaan on hoidettava, vaikka sitten elvyttävänä työnä.


    • Janne99

      Välille pitäis kyllä tulla uusia ramppeja, sekä ohituskaistoja. Erityisesti väli Suonenjoki-Hankasalmi on kapea, mutkainen ja mäkinen. Ohitusmahdollisuudet ovat huonoja.

    • Vähän lisää lainaa

      Kyllä pitäs saada välille kuopio-heinola valtatie 5 muokkaus moottoritieksi. Kun onhan siinä varkaus ja mikkeli välissäkin ja liikennettä riittää

    • Taantumaa kohti

      Entäs tie karttulaan, parit vaaratilanteet nähnyt livenä kun monttuja on vähän väliä. Katsokaahan jarrutusjälkiä ja rekkojen lukkiutuneita jarruja monttujen lähistöllä.... Eihän tuolla voi kohta ajaa! Yksi monttu on sentään laitettu umpeen, mutta nämä muut on koko kaistan levyiset ja autoilijat lyö lukkojarrua tai väistää ne vastaantulevan kaistan läpi!

      On kyllä tiet rapistuneet vauhdilla, mutta eikös destia korvaa autojen vahingot. Ihmishenkien suhteen taitaa olla hankalampaa...

      • TVH vs. Dementia

        Tiet rapistuvat edelleen aikamoista vauhtia, sillä valtion budjetti ei salli rahoitusta teiden kunnostamiselle. Nyt palataan -60-luvun irtosorateihin myös valtateillä ja moottoriteillä. Valtiolle Kreikan, Espanjan, Portugalin, Irlannin ja Italian tukeminen on tärkeämpää kuin kotimaan tiestö.

        Ennen oli TVH ja Posti ja kaikki toimi. Nyt on Dementia ja Risella eikä mikään toimi, oli sitten tiestö tai teleliikenne kyseessä.


    • Iivari

      Niin kauaan kuin mauripekkariset ovat kansanedustajina, parannusta ei ole Keski-Suomen teihin tulossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1517
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1380
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      75
      1166
    4. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      115
      1109
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      68
      1085
    6. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      75
      981
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      68
      905
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      255
      900
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      12
      831
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      33
      813
    Aihe