Mikä voisi olla syynä yli viikon kestäneisiin yllättäviin mahakipuihin? Normaali mahatauti ei liene kyseessä koska en ole oksennellut, olo on ollut muuten mainio mutta yhtäkkiä iskenyt aina muutaman kerran päivässä aivan järkyttävä mahakipu. Mahatautihan kuulemma kestää yleensä vain pari päivää, tätä on kestänyt hieman yli viikon. Menkkakivut eivät myöskään ole kyseessä, sillä nyt ei ole se aika kipu on jotenkin erilaista.
Mikä minua voisi vaivata? Menisiköhän tämä itsestään ohi, ja missä vaiheessa kannattaisi viimeistään hakeutua lääkäriin jos tämä jatkuu?
Yllättävät mahakivut, mikä avuksi?
35
4284
Vastaukset
- nepapepa
mulla on toi ihan sama juttu enkä yhtään tiedä mistä se johtuu... kannattaisi varmaan käydä lääkärissä.
- Tinuri 10
Mulla oli joskus kans ja menin lääkäriin, nyppäsivät umpisuolen pois, ja kyllä helpotti. Oli ensin viikon koko vatsa kipee ja sit siirty kipu oikealle alavatsaan, oli pahasti tulehtunut. Että tämmönen vaihtoehto...
- mitmit
Itelläni oli pahasti tulehtunut sappi. Se on kipu jos mikä.
- SYY ALKO 70%
LUULTAVASTI HAIMA TULEHDUS,TULEE TOISTUMAAN KERRASTA KOLMEEN VUODESSA.
sITTEN ALKAA VALUA RASVAISTA ULOSTETTA JA SILLOIN ON JO KROONINEN
PANGREATIITTI.
eI VOIDA TEHDÄ MITÄÄN ON KUOLEMAAN JOHTVA SAIRAUS.
ALKOHOLIN KÄYTTÖ KOKONAAN POIS.
ALOITETTAVA B 12 COHEM PISTOSHOITO,OTETTAVA ULOSTEESTA ELASTAASI KOE JOS MATALA PÄÄSET HAIMAN TT-KUVAUKSEEN.
VOIMIA SINULLE HAIMA MENEE KUOLIOON KOSKA VAAN ,MUTTA ELINVUOSIA VOI OLLA KUN TERVEESTI ELÄÄ VIELÄ MUUTAMIA VUOSIA.
YLEENSÄ NÄMÄ OVAT AUTOIMMUUNISAIRAUKSIA JOIHIN EI PYSTYTÄ TEKEMÄÄN KUIN KIVUN LISÄYSTÄ JA GREATIINI LÄÄKITYS,HELPOTTAA RASVA VUOTOAvoitsä miettii mitä kirjoittelet saatanan uuno ,ootsä vittu joku etälääkäri "mee tutkituttaa pääs siel varmaan jokin kasvain!!
- Jaakko200
Yleensä patologi löytää vian, ruumiin avattuaan.
Olen kyllä kuullut, että suomessa on muitakin ammattinimikkeitä, kuten yleisnimike "lääkäri" kannattaisiko hakeutua, sellaisen juttusille??
- minä----
Jos alavatsassa, voisiko olla endometrioosia?
- hautecombe
Kylläpäs täällä saa vaikka minkälaista "lääkäriapua" - potilaat pyörittää sairaalaa, vai :). Huvittavinta on, että joku ottaa nokkiinsa, jos tauti on kuolemaksi. Jos olet aidosti huolestunut vatsakivuistasi, varaa aika lääkärille. Diagnoosi voi olla tarkempi.
- Kraaterit
Jos vatsakivut tulevat voimakkaina juomisen tai syömisen jälkeen, voisi kyseessä olla divertikkelit . Kipu tulee aaltoina ja keskittyy vasemmalle alhaalle. Divertikkelit ovat sellaisia "pieniä kraatereita" ja sijaitsevat enimmäkseen paksusuolelessa. Tulehtuessaan divertikkelit aiheuttavat kovia vatsakipuja ja kuumeilua. Ja aina kun kyseessä kuumeileva vatsakipu, kannattaa mennä heti lääkäriin. Divertikkelein hoitoon käytetään antibiootteja.
- Raskaana?
Jokos olet harrastanut seksiä ja unohtanut ehkäisyn. Siitä kun lähdet miettimään niin onhan siinä vaihtoehtoja.
- niin se menee
Juu, mä just kuulin, kun yhdellä 52-vuotiaalla tädillä oli menkat loppunut jo puoli vuotta sitten, jonka jälkeen alkoi suunnaton mahakipu. Raskaana vaan oli ja synnytti lapsen.
- pikkumyytär
Jos on raskaana niin ei silloinkaan kovat vatsakivut ole normaaleja. Kysessä on silloin keskenmeno ja viikossa se olisi jo tapahtunut.
- monta lasta
niin se menee kirjoitti:
Juu, mä just kuulin, kun yhdellä 52-vuotiaalla tädillä oli menkat loppunut jo puoli vuotta sitten, jonka jälkeen alkoi suunnaton mahakipu. Raskaana vaan oli ja synnytti lapsen.
Hahaa. Maha ei ole kipeänä raskaana olevalla. Varmaan miehet kirjoittaneet noita kommentteja tai synnyttämättömät naiset. Raskaus voi tuottaa selkäkipuja jos on huonot lihakset. Mutta raskauden takia tullut kipu on läsnä ainoastaan synnytyksessä, tai keksenmenossa, koska kohtu supistelee ja sen aistii kivuliaana, mutta senkin eri ihmiset kokee erilaisena. Sekään kipu ei ole tappavan kovaa, vaikak elokuvissa siltä näyttääkin... Pitäähän sitä draamaa olla.
- wrtyuwru
kannattaa käydä kunnon tutkimuksissa. Umpparikin voi olla vaarallinen, jos sitä ei hoida. Itselläni oli ennen umpparin poistoa useinkin maha kipeänä ja viimeisillä vatsavaivakerroilla oksensentelua myös. Mulla lekuri pisti vatsataudin piikkiin toistuvasti, mutta ei sekään vaiva nyt voi koko aikaa olla.
Tää ei siis tarkoita, että sinulla olisi välttämättä umpparitulehdus, kerronpahan vaan oman kokemukseni.- kokenut senkin
umpisuolen lisäkkeen tulehduksessa tulee korkea kuume
- Chibi^^
Itselläni oli kuukautiskipujen kaltaisia vihlasuja/pistoja alavatsassa kuuakuden verran. Menin lääkäriin ja virtsakokeesta selvisi, että mulla oli kolibakteeri, johon sain antibioottikuurin. Vatsakivut ovat hävinneet.
Jos vatsakivut kestävät pitkään, monta viikkoa eivätkä liity kuukautisiin, niin mene ihmeessä tutkituttamaan! :) - **Pii**
Epäilen kyllä että kahdella ensimmäisellä on "vaan" vatsatautia. Minullakin on ollut nyt 5 päivää aina välillä vatsakipuja, koskee jonkun aikaa, kiertää vatsassa ja oksettaa välillä ja sitten taas häviävät. Eilen en meinannut saada unta ollenkaan kun vatsaa niin nipisteli, sitten taas hävisi. Vatsa on kuin odottavalla äidillä, pakko käyttää yksiä isompia housuja.
Viime talvena oli sama juttu. Sekä minulla että silloisella miesystävällä molemmilla oli vatsa viikon kipeä ja "herkkä", sitten hävisi yhtä nopeasti kuin tulikin.
Nyt on ollut liikkeellä paljon vatsatauteja. Osa oireilee kauemmin lievänä, osa pari päivää ärhäkästi.
Kyllä se siitä! :o) - neropatti88...
Mahatautihan saattaa kestää viikon.
Mulla oli tuossa viimeviikolla että koko ajan koski ylävatsaa ja ruuan jälkeen kauhea ripuli.
Koko viikon muuten kesti eikä se ollut tuskallista enemmänkin inhottavaa.
Kyllähän tuota kantsee lääkäriltä kysyä jos ei vielä toisen viikonkaan aikana häviä. - BeenThereDoneThat
Mulla kesti 2 viikkoa, kamala koskeva ja särkevä kipu. Oksentelin 5 päivää ja laihduin 7kg. Karmaasi puhdistat. Tämä on meneillään monilla, liittyy poleshiftiin ja planeettamme nousuun 4-5 ulottuvuuksiin.
Muista juoda merisuolavettä, jos olosi heikkenee äkisti ja syö hedelmiä (vesimeloni tms.) kun kykenet. Kyllä se siitä, mutta kamalaa kouristelua on, ei helpota millään. Saamme ansiomme mukaan. - tyrä123
itsellä vatsa kivut johtuivat tyrästä, voi olla mahdollisesti tyrä?
- sappi kiehui
kuulostaa tutulta...mulla ollut samaa ei ole enään ,,oli purkillinen sappikiviä ja ne tekee tollaisia oireita!
- kipupotilas
minulla on ollut kipua oikella puolella vatsaa melkein 10 vuotta kolme leikkaustaon tehty sappirakko on poistettu ja kiinnikkeitä on poistettu mutta mistään ei ole ollut apua .syön joka päivä 6kpl tramal kipu lääkkeitä mutta kipu jatkuu edelleen vähän lievempänä olin kipupolilla jossa kokeitiin kaikkia kipulääkkeitä kipu jatkuu edelleen lääkäreistä ei ole mitään apua tässä tulee jo itsemurha mieleen.
- TRAMAL 50MG
kipupotilas kirjoitti:
minulla on ollut kipua oikella puolella vatsaa melkein 10 vuotta kolme leikkaustaon tehty sappirakko on poistettu ja kiinnikkeitä on poistettu mutta mistään ei ole ollut apua .syön joka päivä 6kpl tramal kipu lääkkeitä mutta kipu jatkuu edelleen vähän lievempänä olin kipupolilla jossa kokeitiin kaikkia kipulääkkeitä kipu jatkuu edelleen lääkäreistä ei ole mitään apua tässä tulee jo itsemurha mieleen.
KANNATTAA ELÄÄ IHAN PIRUUTTAAN.
NAUTI JA ELÄ MATTI ESKO
- Anna-Kaisuliini
Hei!
Tarjoan vielä yhden vaihtoehdon, joka on omalla kohdallani mitä todnäk paikkansapitävin. Sairastan kliinistä masennusta, olen ollut sairaslomalla yli vuoden. Nyt lisääntyneen stressin takia vatsani alkanut oireilla kivuliaasti. Odotin myös oksennustautia, mutta mitään pahoinvointia ei ole, vain kipeä kipeä vatsa. Muistelin että vuosi sitten oireilin aivan samoin ennen sairaslomalle jäätyäni, työstressi vei minut täysin toimintakyvyttömäksi, eli siis, stressihän se minulla on syynä vatsaoireisiini. Hyvä merkki ottaa edelleen iisimmin.
Ehkä voit itse miettiä, onko henkisesti ollut raskasta lähiaikoina, voisiko se olla syynä?
En tosin osaa auttaa muuten kuin että omalla kohdalla menee ohi, syön kaurapuuroa ja suhtaudun itseeni ja kroppaani rakkaudellisemmin ja otan iisisti, niin paljon kuin se on mahdollista. Lääkäri varmaan eliminoi ainakin kaikki muut vaihtoehdot pois, joten ehkä se lienee järkevin vaihtoehto jos oireet jatkuu?
Voimia sinne! - sappi huutaa leipää
Oletko huomannut kivuilla olevan yhteyttä syömiseen?aiheuttaako jokin rasvanen ruoka oireita?
Jos näin niin syy todennäköisimmin sappikivissä.Jossain vaiheessa sappikivet saattaa tukkia sappitiehyeet ja sappi alkaa tulehtumaan.Tämän johdosta esiintyy todella voimakasta ylävatsakipua,josta on leikki kaukana.Näitä kutsutaan sappikohtauksiksi ja saattavat kestää 6 tuntiakin kerrallaan.
Tutkimuksissa sappikivet löydetään helposti ultraäänitutkimuksilla.Yleensä tulehdus hoituu antibiootilla,mutta ajan kanssa se voi tulehtua uudestaan ja nykyään hoitotoimenpiteenä koko sappirakko poistetaan.Jonka jälkeen oireet häviää kokonaan.
Jos vähänkään tämän tyylistä epäilystä niin kannattaa käydä tutkitutttamassa,jotta tulehdus ei pääse etenemään muihin elimiin sappirakon ympärillä. - nettilekureita.
Ehkä kannattaa mennä lääkäriin. Suomessa on päteviä lääkäreitä,siellä pian löytyy syy vatsakipuihin. Mutta jos haluat edelleen olla epätietoinen,niin kannattaa kärsiä vatsakivuista ja odottaa vastauksia netistä.
- ole tarkkana
kannattaa mennä heti lääkäriin,nimulla oli 10 vuotta ehkä kauemminkin helico bakteeri, joka yhdessä särkylääkkeitten kanssa aiheutti vatsahaavan.Gastroskopiassa olin useita kertoja.Helicobakteeri häätöja 5 kertaa ennenkuin vatsa bakteeri tokeni. Grohnin tauti voi myös olla vaikea, eikä sitä lääkärit ihan heti rupea epäilemään
- pökölö
3 viikon ryyppyputken jälkeen poltteli ja närästi hitosti...onneksi lanzoista oli apua!!
- terveys1
Sinä nuori tilaa aika terveyskeskuksesta lääkärille tai mene
päivystys vastaanotolle johon ei tiettävästi tarvitse varata aikaa
jos olet opiskelija niin mene terveydenhoitajan juttusille.
Laktoosi intoleranssi voi olla ehkä kyseessä joten kokeile
laktoosittomia maitotuotteita,Tosiaan ota yhteys lääkäriin tai
terveydenhoitajaan myös terveyskeskusissa on sairaanhoitaja
jolta myös voi kysyä vaivan syitä.
ainoastaan niin saat varmuuden että tutkitaan mistä vaiva johtuu. - kipuliini
Lääkäriin kannattaa mennä heti. Kyseessä voi olla virtsatieinfektio tai jokin muu, joka ei odottamalla parane. Jos ei ole mitään erityistä, hyvä niin.
- vatsakipu
Oletko syönyt särkylääkkeitä, Buranat Acetylisalilyyli aiheuttaa vatsaan kipuja ja verenvuotoa, sappikivet mahdolliset, oletko sanut ulostettu kunolla, sopimaton ruoka, mutta jos vatsakipu on noin voimakasta kävisin itse kyllä lääkärissä joutuisasti!
- maidoton tyyppi
Minulla oli laktoosi-intoleranssi ja lähes jatkuvat mahakivut, ennekä se maitojuttu todettiin. Nyt kun tiedän vältellä maitotuotteita, ei ole maha kipeä kuin joskus, jos on pakko syödä jotain jossain kylässä, vaikak pullanpala.
Maha voi olla kipeä myös keliaakikolla. Jätä maitotuotteet pois, jos se auttaa, tiedät mistä kyse. Ellei auta, niin jätä viljatuotteet pois, jos se auttaa, tiedät mistä on kyse.
Voihan sinulla olla vaikka munasarjatulehdus. Sekin pitää vatsaa kipeänä. Mene lääkäriin, ellei ruokavalio auta. - apu tuli
Minulla endometrioosi sai aikaan äkkinäiset valtavan kovat vatsakivut. Ehdotan lääkärille menoa.
- kylläkylläjoo
Voi olla pitkittynyt mahatauti
- mahakipi
Mulla itellä on ollu mahakipu reilut viikon kipee ja vedän inkivääriteetä ja helpottaa pikkasen lääkäriin ei kannata turhasta mennä maksaan kun ei ne osaa auttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565410Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2351592- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3211145Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3131108