En ole lukenut yhtäkään, heittäkää puolisen tusinaa kirjaa joista voisin aloittaa.
Venäläset klassikot, mitä suosittelette?
5
236
Vastaukset
- Dostojevski
Voisit kenties aloittaa Tshevovin kertomuksista. Ovat sopivan lyhyitä alkuun.
- massapostaaja
Olen niin hidas lukemaan, etten jaksa lukea niitä venäläisiä klassikoita. Ainakaan pitempiä. Henkilönnimet niissä jotenkin ärsyttää. Mutta sen verran sieltä lyhyemmästä päästä olen lukenut, että voin suositella seuraavia:
- Dostojevskin "Kellariloukko" (tai "Kirjoituksia kellarista" olemassa kaksi suomennosta)
- Gogolin "pietarilaisnovellit" (Nenä, Hullun päiväkirja, Päällysviitta)
- Daniil Harmsin "Sattumia" joka on postuumisti kasattu kokoelma lyhyitä kirjoituksia 1920-1940-luvuilta. - megalukija
Ehdottomasti Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan.Maailmankirjallisuuden klassikko,joka ei taatusti jätä kylmäksi.
- Anonyymi
Vanha ketju mutta... Dostojevskista ja Tolstoista venäläinen kirjallisuus kai meillä tunnetaan. Ja rikos &r angaistus on aika kova. Tolstoin sota & rauha taas hetkittäin aika puuduttava. Venäläiset itse kehuvat usein Pushkinia, mutta hänen tekstinsä eivät taida oikein käännöksinä avautua vaan ne pitäisi lukea alkuperäiskielellä.
Klassikoista Gogolin nenä on aika hauska.
Sitten on näitä neukkuaikana länteen paenneita kirjailijoita: Nabukov kirjoitti Lolitan ja Joseph Brodsky taisi saada kirjallisuuden Nobelinkin.
Moderneista sanoisin että kannattaa tutustua Sorokinin ja Pelevinin (molempia käännetty suomeksi) tuotantoon. Niistä saa aika mielenkiintoisen kuvan nyky-Venäjästä.
Ja nuo edellämainitut saatana saapuu moskovaa ja Daniil Harmsin käsittämättömät teokset ovat myös hyviä kirjoja.- Anonyymi
korjaus: NABOKOV
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743022
- 712901
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171709- 241667
- 261642
- 201620
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91279