pienet lapset ja videopelit

Äiti ja pelihullut

Kuinka vanhana olette antaneet lapsenne pelata videopelejä? ja mitkä teillä on säännöt?

Meidän, kohta 5 vuotias on pelannut satunnaisesti joskus joko isänsä pleikkaria tai vanhaa nintendoa.. Jotenkin tuntuu että onko tuon ikäinen vielä liian pieni pelaamaan..pelaa ihan sallittuja pelejä kylläkin, että en usko itse pelejen aiheuttavan haittaa, mutta silti.. Isänsä pelaa joskus monta päivää putkeen pleikkaria ja pikkumies istuu lumoutuneena sohvalla vieressä katsomassa, ei malttaisi lähteä ulos tai tehdä mitään muutakaan. Miehellä oli taas kolmen päivän peliputki (pelaa siis putkeen usean päivän jos mahdollista ja pitää taas kuukauden-kahden tauon) ja tänään sain kunnolla tapella lapsen kanssa siitä että ulos on lähdettävä kun olisi vain halunnut jäädä pelaamaan..kukaan ei siis sillä hetkellä pelannut. Poika ei pelaa päivittäin, ei edes viikottain, mutta kun joskus muistaa taas "oman" pelikoneensa tai näkee isän pelaavan, pelaamisesta on vaikea irrottaa poikaa..
Toisaalta mielestäni on inhottavaa koko aika kieltää lasta tekemästä jtn mistä pitää, kun ei sitä kuitenkaan usein tee, mutta kun tiedän että peli imaisee lapsen eikä hän halua sitten lähteä esim ulos mikä mielestäni kuitenkin on tärkeämpää. Ja kun lapsi on kuitenkin vasta kohta 5...En myöskään halua että lapsestani kasvaa mikään peliriippuvainen kelle pitää ladella säännöt miten kauan pelikonetta käytetään..
Ilmaisinkohan asiani jotenkin oudosti...

5

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta 5-vuotias saisi pelata vaikkapa sen 30 minuuttia aamulla ja 30 minuuttia iltapäivällä. Eli yhteensä 1 h. Tämmöisiä rajoituksia meillä oli peinenpänä.

• 13-vuotias

Älkää kasvattako hänestä kuin kaveriani!!
      Hän pelaa joka päivä n.9 tuntia jottain peliä ja ei tee koulussa kun puhuu siitä muitten kaa.
      Ja se on vielä semmonen hirvee finninaama HYI :(
      Yksi tunti päivässä olis ehkä tarpeeksi nyt.
      Eilen tajusin miksi peleissä on ikäsuositukset...
      Niistä saa hirveesti vaikutteita!!!
      Se kaverikin löi mua kengällä päähän tänään ja ne alko kuristaan mua kun vitsailin. Ja ne pelaa vaan sotapelejä ja titää varmaan kaikki mailman aseet ym.
      Sitten se aikoo kesällä pelata 3 päivää putkeen (kuten miehesikin)
      En tahdo että jokaisesta tulee pelihulluja, kuten minun luokalla.
      Anna lapsesi pelata hillitysti.

• tgeryetge

Anna pelata... Kehittää monella tasolla.

• 19+19=?

Ei kannata antaa kai hirveästi pelata... kun se sosiaalinen toiminta että pitäisi kuitenkin olla ihmisten kanssa tekemisissä, toistenkin lasten kanssa leikkiä..

Minulla oli hassu, kun olin purkamassa yhtä tietokoneen kiintolevyä, sitten kytkin sen siinä virtalähteeseen, veljen pieni tytteli tuli siinä katsomaan, että miten toimii tuollainen tietokoneen sisällä oleva osa, liikkuu tuollei siellä sisällä..

Varmaan tuo toisten lasten näkeminen ja niiden kanssa leikkiminen olisi tärkeintä, tuntuisi ainakin.

• shf

Tunti päivässä 5v lapsella kuulostaa aika hurjalta. Meillä 5v pelaa ehkä tunnin viikossa, viikonloppuna. Kouluikäiset istuu koneella (pelaa tai katselee kun toinen pelaa) noin 6h viikossa.
      Ei huvita enempää antaa pelata, kun on niin addiktoivaa. On sitä muutakin tekemistä maailmassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2630
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1762
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1510
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1450
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe