Mä olen kolmen lapsen kummi, mutta ihan surkea sellainen. =(
Mä en edes tiedä mitä multa odotetaan ja miten olla.
Veljeni pojalle tulin kummiksi 16v sitten ja hän on minulle niin läheinen jo sukulaisuutensa vuoksi.
Mutta ne kaksi muuta kummilasta ovat minulle ihan oikeasti aivan vieraita!
Kaksi silloista läheistä ystävääni pyysivät minua lapsilleen kummeiksi n.10 vuotta sitten, mutta erilaisia asioita tapahtui meidän kaikkien elämässä ja olemme ns.kasvaneet erillemme.
Minä joskus soittelen näille ystävilleni ja kyselen kuulumisia, lähetän näille lapsille joulukortin ja joululahjan ja vien synttärilahjan jos kutsutaan juhliin.
Olen kiusaantunut kun olen niin pihalla tästä koko kummiudesta ja kärsin keljua oloa kun asiat ovat menneet näin.
Toivoisin että myös nämä kummilapsien äidit pitäisivät minuun jotain yhteyttä ihan vaan edes näön vuoksi, että he joskus ottaisivat minuun yhteyttä muulloinkin kuin tekstari-kutsulla kummilapsen synttäreille. (asiaa hipoen, mä inhoan kun kutsutaan mihin tahansa juhliin tekstarilla!).
Mutta joku kirjoitti tällä palstalla että kummius on oikeastaan kaunis ele, ja se vähän lohdutti minua.
Mä en silti vaan tiedä mitä mun olisi kuulunut tehdä asian eteen silloin joskus, nyt on nyt ja näin mennään, mutta ihan tyhmältä tuntuu.
Mitä multa odotetaan?
1
156
Vastaukset
- 23
Minusta kummiksi pyytämistä kannattaa miettiä huolella. Onneksi perheessä ja suvussa on kummiehdokkaita, koska en ketään ystävistäni haluaisi kummiksi. Ihan vaan siitä syystä, etten haluaisi lapselle kummia, joka ei ehkä pitäisikään yhteyttä jos tiemme jostain syystä erkanisivat. Vaikka eihän koskaan voi ennalta tietää, miten elämässä käy, vaikka oltaisiin kuinka läheisiä tahansa.
Minusta kummeus ei myöskään ole yksipuolinen juttu. Minusta kummilapselta ja tämän vanhemmilta on kohteliasta pitää yhteyttä kummiin. Itse en ole pitänyt yhteyttä kummeihini, mikä nyt aikuisiällä harmittaa. Kummit kun kuitenkin muistivat minua syntymäpäivinä jne. Mutta heiltä olisin toivonut myös muuta kuin lahjoja: yhdessä oloa, vaikka yhtisiä retkiä tai jotain...
Oma kummipoikani on toista maata. Ottaa itse yhteyttä, onnittelee mua syntymäpäivänä, muisti ystävänpäivänä... Ja ikää kaverilla 12 v! Olen myös yrittänyt omalta osaltani pitää yhteyttä häneen, ja viettää aikaa hänen kanssaan - mikä on tosi mukavaa, koska kummipoikani tuntuu tulevan tosi hyvin toimeen myös meidän "vanhusten" kanssa.
Minusta kummeus on ensisijaisesti kummilapsen (ja kummin) huomioimista ja asioiden oppimista toiselta. On todella harmi, jos kummiudesta tulee taakka, pakkopullaa, mutta niin vain valitettavasti käy joskus. Mutta voithan yrittää tutustua kummilapsiin vielä tässä vaiheessa? Avoimin mielin vaan mukaan! Koskaan ei ole liian myöhäistä tutustua uudelleen. Ja voithan sanoa näille kummilastesi vanhemmille, että haluaisit viettää lasten kanssa aikaa muutenkin kuin vain synttäreillä? Eiköhän he ole vaan iloisia asioista...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465307Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5421848Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748