Hei!
Milloin uskaltauduitte ensimmäisen kerran viihteelle lapsenne syntymän jälkeen?
Minua on mieheni houkutellut lähtemään hänen kanssaan käväisemään ulkona nyt viikonloppuna, mutta itseäni hieman mietityttää.
Onko liian aikaista jättää 7-viikkoinen vauva yöhoitoon mummolaan? Luotan hoitajaan 110% joten luottamuksesta ei ainakaan ole kyse, eikä tarvitse olla yhtään huolissaan pärjätäänkö siellä lapsen kanssa, muutenkin näkevät lasta päivittäin, joten tuttu paikka :D enkä pysty imettämään, joten ruokintakaan ei ole ongelma. Vauva myös nukkuu yöt todella hyvin :)
Olisi mukavaa käväistä hieman tuulettumassa, mutta pelkään että saan ilkeitä katseita, ja haukkumista huonoksi äidiksi?
Siis mitä mieltä te olette ihmiset? Olenko siis huono äiti jos käyn mieheni kanssa viihteellä, vai olisiko parempi jäädä vauvan kanssa vielä kotiin ja odottaa muutama kuukausi?
Joko uskaltaa käväistä viihteellä?
151
2454
Vastaukset
- mie vaa
Älä välitä muitten mielipiteestä jos haluut lähtee rentoutumaan...Jos koet itse olevasi valmis yöelämään ni sinne vaan. Kummasti jaksaa taas paremmin vauvelin kans ku on saanu olla vain aikusten seuras.
- --------------------
No haukuttaisiinko miestäsi huonoksi isäksi, jos lähtisitte käymään viihteellä? Jos tulee sanomista, niin haistata sanojille paskat ja rentoudu. On vain hyvä, että teillä on muutakin elämän sisältöä kuin vauva ja koti. Pysyy paremmin mielenkiinto elämään yllä.
- IItaneiti__
Kiva tietää, että on olemassa myös ihmisiä jotka eivät ole heti tuomitsemassa muiden tekemisiä :) Jotenkin vain tuntuu, että näitä äitejä ollaan heti tuomitsemassa jos haluavat ottaa aikaa myös itselleen, mutta isukit saavat harrastaa ja tehdä melkeimpä mitä tahtovat :D Äitien pitäisi nähtävästi olla vain kotosalla pullia pyörittämässä ja istua sukkapuikot kourassa :D
- päivärouva
Lapsella ikää 7 viikkoa ja sinä pauhaat että on hyvä kun on muutakin elämää! Ei voi olla totta. Tai sitten voi. Jos nykyäidit ovat tuollaisia niin ei ole ihme että ne kullannuput on heitteillä jo ennen teini ikää ja haistattaa paskaa kaikille.
Miksi te niitä lapsia väsäätte jos ei ole aikomus hoitaa.
"Mielenkiinto elämään" huhhuijaa... jos ei ole mielenkiintoa elämään niin edelleen, miksi tehdä lapsi. - höpsöpvärouva
päivärouva kirjoitti:
Lapsella ikää 7 viikkoa ja sinä pauhaat että on hyvä kun on muutakin elämää! Ei voi olla totta. Tai sitten voi. Jos nykyäidit ovat tuollaisia niin ei ole ihme että ne kullannuput on heitteillä jo ennen teini ikää ja haistattaa paskaa kaikille.
"Mielenkiinto elämään" huhhuijaa... jos ei ole mielenkiintoa elämään niin edelleen, miksi tehdä lapsi.ooppa höpöttämättä siellä. se että jos jättää 7-viikkoisen lapsen isoäidille hoitoon yhdeksi illaksi ei tee siitä ongelma nuorta :D eiköhän tämän päivän teinit oo muutenkin tämän päivän aikuisten mukuloita ja nuorten äitien lapset ovat tarhaikäisiä.
minusta sen sijaan kauheampaa on se, että lapsi laitetaan hoitoon jonnekin jotta itse pääsisi töihin.. - 58v ja lapsia muiden
päivärouva kirjoitti:
"Mielenkiinto elämään" huhhuijaa... jos ei ole mielenkiintoa elämään niin edelleen, miksi tehdä lapsi.23.03. 2011 19.20 päivärouva taidat olla päästä vialla kyllä nyky äidit pitää huollta itsestään ja lapsistaan älä sotkeudu katelinen paskiainen heidän elämään tainut jäädä jottai vaille päivärouvaseni
- neljän äityli
58v ja lapsia muiden kirjoitti:
23.03. 2011 19.20 päivärouva taidat olla päästä vialla kyllä nyky äidit pitää huollta itsestään ja lapsistaan älä sotkeudu katelinen paskiainen heidän elämään tainut jäädä jottai vaille päivärouvaseni
Voi voi...Onko sinun mielestä itsestään huolta pitämistä lähteä baariin ? Minä olen kuvitellut, että jos haluaa itsestään pitää huolta niin lähdetään lenkille ja katsotaan mitä suuhunsa pistää. Minulla ei ollut tarvetta lähteä mihinkään baareihin istumaan kun lapset olivat vauvoja, pidin silti itsestäni huolta.
- hyvä äiti 29 v
neljän äityli kirjoitti:
Voi voi...Onko sinun mielestä itsestään huolta pitämistä lähteä baariin ? Minä olen kuvitellut, että jos haluaa itsestään pitää huolta niin lähdetään lenkille ja katsotaan mitä suuhunsa pistää. Minulla ei ollut tarvetta lähteä mihinkään baareihin istumaan kun lapset olivat vauvoja, pidin silti itsestäni huolta.
no, sinä oletkin sinä. Ihmiset rentoutuvat eri tavoin. Kyllä ulkona käyminen itseäni ainakin rentoutti ja mielen piristi pitkäksi aikaa, silloin harvoin kun ulos pääsin lapsen ollessa pieni. Ja kun mieli on iloinen voi kroppakin hyvin. Ei lenkkeily ja terveellinen ruoka yksistään ole tie onneen ja auvoon. Ennemmin niistä tulee huonoja äitejä jotka eivät koskaan ota aikaa itselleen vaan kotona hääräävät lapsen kanssa aamusta iltaan peläten muussa tapauksessa olevansa huonoja äitejä. Niistä sitten tulee niitä kattkeria keski-ikäisiä ämmiä jotka kaatavat pahan olonsa lastensa niskaan. Näitä on nähty. Nykyäiti hoitaa lasensa sekä itsensä.
Rentoutukoon kukin siis tavallaan, joku kotisohvalla toinen tanssilattialla.
Mukavaa bileiltaa aloittajalle! - sepesusiiiiiiiiiii
neljän äityli kirjoitti:
Laita ihmeessä nuttura vielä tiukemalle ettei vaan ole liian kivaa
- #¤#%¤
päivärouva kirjoitti:
"Mielenkiinto elämään" huhhuijaa... jos ei ole mielenkiintoa elämään niin edelleen, miksi tehdä lapsi.KYLLÄ VOIT KÄYDÄ KUN ET OTA TAVAKS,KASVATATTE VAUVASTANNE REHDIN IHMISEN.EI KUN HYVÄÄ VKL:UA
- Äiti minäkin
IItaneiti__ kirjoitti:
Kiva tietää, että on olemassa myös ihmisiä jotka eivät ole heti tuomitsemassa muiden tekemisiä :) Jotenkin vain tuntuu, että näitä äitejä ollaan heti tuomitsemassa jos haluavat ottaa aikaa myös itselleen, mutta isukit saavat harrastaa ja tehdä melkeimpä mitä tahtovat :D Äitien pitäisi nähtävästi olla vain kotosalla pullia pyörittämässä ja istua sukkapuikot kourassa :D
Meninpä tyhmänä lukemaan tämän koko ketjun, ei olisi kannattanut. Älä sinä lue, tulee vain paha mieli.
On aivan oma asiasi, lähdetkö ulos vai et. Minun mielestäni (varmasti saan taas kamalat ryöpyt tästä) on helpompaa lähteä kun vauva on aivan pieni ja häntä hoitaa tutun tuoksuinen hoitaja. Kerroit, että mummo on elämässä mukana joka päivä ja että olette olleet yhdessä vauvan kanssa mummolassa yökylässä. Näin ollen en siis näkisi mitään ongelmaa viihteelle lähdössä! Menkää ja pitäkää hauskaa, hoitakaa suhdetta ja mieltä!
Tulee nimittäin myös se aika, että lapselle tulee eroahdistusta ja ikävää, silloin ei ole mukavaa (tai minusta ei ainakaan ollut) lähteä lapsen luota pois. Mielestäni onkin outoa, että eroahdistusikäisen lapsen voi arvotelijoiden mielestä jättää helpommin kuin pienen vauvan, joka kaipaa vain tuttua syliä, turvaa, ruokaa ja kuivaa ylle!
Meilläkin on lapset olleet mummolassa (samoin kuin teillä, meilläkin mummola oli tosi tuttu paikka) noin kerran kuussa siitä lähtien, kun lapset olivat 2 kk. Eroahdistusiässä sitten ei raaskittukaan jättää ja pidettiin muutaman kk:n tauko =)
Olemme tosi sosiaalisia, meillä on paljon ystäviä ja lapset ovat pienestä pitäen tottuneet muihin ihmisiin. Lapsilla oli kuitenkin selvästi huomattavissa turvallinen kiintymyssuhde meihin vanhempiin. Nyt murrosikäisinä molemmilla on mukava ystäväpiiri ja vaikuttavat tasapainoisilta normaaleilta teineiltä. Ja vanhemmilla rakkaus roihuaa yhä vain, ehkäpä juuri noilla yhteisillä "irtiotoilla" on ollut joku vaikutus kotonamme vallinneeseen mukavaan ilmapiiriin ;) - TOTTA!!
hyvä äiti 29 v kirjoitti:
no, sinä oletkin sinä. Ihmiset rentoutuvat eri tavoin. Kyllä ulkona käyminen itseäni ainakin rentoutti ja mielen piristi pitkäksi aikaa, silloin harvoin kun ulos pääsin lapsen ollessa pieni. Ja kun mieli on iloinen voi kroppakin hyvin. Ei lenkkeily ja terveellinen ruoka yksistään ole tie onneen ja auvoon. Ennemmin niistä tulee huonoja äitejä jotka eivät koskaan ota aikaa itselleen vaan kotona hääräävät lapsen kanssa aamusta iltaan peläten muussa tapauksessa olevansa huonoja äitejä. Niistä sitten tulee niitä kattkeria keski-ikäisiä ämmiä jotka kaatavat pahan olonsa lastensa niskaan. Näitä on nähty. Nykyäiti hoitaa lasensa sekä itsensä.
Rentoutukoon kukin siis tavallaan, joku kotisohvalla toinen tanssilattialla.
Mukavaa bileiltaa aloittajalle!Olen niiin samaa mieltä!
Oma äitini ei aikanaan ottanut omaa aikaa, oli vaan koko ajan lasten kanssa kotona. Ei vieläkään ole päästänyt meistä irti, meillä ikää 30 ja päälle ja me siitä ollaan saatu kärsiä. Joskus pitää olla vähän itsekäs...
- gredfg
Voisi olla helpompi aluksi, että mummo tulee teille yöksi. Vauva saa nukkua omassa sängyssään ja muutos on pienempi. Meillä tehtiin näin pari ekaa kertaa. Me mentiin sit mummolle yöksi lapsen isän kanssa :)
Onko mummo hoitanut lasta aiemmin? Mummon kannattaa tulla teille ensin vaikka 4 tunniksi hoitamaan, että lapsi tottuu siihen ettei äiti ole lähettyvillä.- IItaneiti__
Mummo on kyllä hoitanut lasta aiemminkin. Näkevät melkein päivittäin, joten on myös lapselle tuttu näky :) Ollaan lapsen kanssa myös yövytty kyseisessä paikassa :D
- 16+16
Meillä lapsi oli ensimmäisen kerran mummulla yökylässä kun oli 4-vuotias. En olisi voinut kuvitella että jättäisin 7 viikon ikäisen vauvan hoitoon tuntia pidemmäksi ajaksi.
Äiti-vauva suhde on hyvin tiivis, eikä äidin tarvitsekaan ajatella muuta kuin vauvaansa ensimmäisten muutaman kuukauden ajan. Aina sanotaan että lähde ulos tuulettumaan ja puhumaan muusta kuin vauvasta, miksi ihmeessä? Se lapsihan on tärkeintä äidin maailmassa, enkä usko että kukaan oikeasti edes haluaa lähteä mihinkään yöelämään vauvan ollessa 7-viikkoinen. Kun kerran asia arveluttaa ja sanoit että miehesi houkuttelee sinua... Älä lähde, jos asia arveluttaa, se harmittaa vain sitten jälkeenpäin. Ole kotona ja nauti vauvastasi, muuten ikävöisit vain vauvaasi etkä pystyisi pitämään hauskaa. Itse asiassa olisi todella outoa jos sinulla olisi hauskaa kun joudut olemaan erossa noin pienestä vauvasta.
En todellakaan tarkoita että vasta 4-vuotiaan voisi laittaa yöksi hoitoon, varsinkin jos hoitopaikka on tuttu ja turvallinen. Itselläni ei kuitenkaan ollut mitään tarvetta laittaa lasta hoitoon tätä ennen, joten miksi olisin?
Tällaisen nyrkkisäännön olen kuullut että alle yksivuotiasta ei laiteta yöksi hoitoon, 1- vuotias voi olla 1 yön, 2-vuotias 2 yötä, 3-vuotias 3 yötä jne. Jostain sen lastenpsykiatri Sinkkosen artikkelista tuon luin. Mielestäni ihan hyvä ohje.- Emmentaalinen
No ei siitä viihteellä olosta nauti kun vuova on noin pieni.... Itse lähdin kaverin synttäreille kun vauva oli 6 viikkonen, kun kaikki hoki että pitää päästä tuulettumaan. Olin synttäreillä noin tunnin ja koko ajan melkein itku silmässä ja sitten päätin että ei helvetti, ei tässä oo mitään järkeä, ja lähdin kotiin ihanan vauvelin luokse!! Ja vauva oli siis isukin kanssa kotona.
Kuulosti ihan hyvältä nyrkkisäännöltä tuo yksi ikävuosi per yö. Meilläkin vauva oli yötä hoidossa siinä suurinpiirtein yksi vuotiaana ja sillon pysty jo nauttimaankin vapaudesta!! - Meillä on
myös noudatettu tuota 1vrk per vuosi. Jonkun viisaan luennolta olen aikoinaan myös tuon kuullut. En muista oliko Tahkokallio, Sinkkonen vai kenties joku muu.
Meillä on 4 lasta, jotka eivät ole peräkkäisinä vuosina syntyneet eli meillä oli aika pitkään pieni lapsi. Nykyään nuorin on 10v, joten pääsemme välillä mieheni kanssa kahdestaan jopa ulkomaanreissulle viikoksi!
En silti ole jäänyt mitään paitsi, vaikka olen itse mieheni kanssa nuo lapset hoitanut. Päinvastoin, tiesimme heti 1.lapsen jälkeen millaista on olla isä&äiti.
Minua ihmetyttää, että mikä kumma niissä omissa lapsissa on niin raskasta, että heistä pitää päästä "rentoutumaan". Miksei lapsen kanssa voi harrastaa ja kyläillä? Sitten ihmetellään kun lapset jäävät etäisiksi...
Älkää tehkö elämästänne liian vaikeaa, vaan nauttikaa siitä!
Aloittajalle sanon, että kyllä 7viikkoinen vauva on liian pieni yöhoitoon. Toivottavasti et edes tosissasi raaski jättää noin pientä moneksi tunniksi.
Samaten miehesi paikka vapaa-aikana on vielä pitkään sinun ja vauvan seurana. - kukin tavallaan
Eri asia mennä mummille hoitoon ja tuttuun paikkaan kuin johonkin muualle. Mitä te akat meuhaatte kenkään elämäntavoista jos lapset tulee hoidettua. Kaikkein pahimpia ovat kateelliset naiset, jotka luulevat olevansa maailman parhaita äitejä. Ennen vanhaan ei edes ollut äitiyslomia vaan vauva piti viedä pienenä hoitoon. Silti näistä vauvoista kasvoi kunnon kansalaisia.
Eri asia on heitteille jätöt.
- ihmettelenpähän vaa
tulihan se sieltä..
ihmettelinki jo että miten noin moni on positiivistä kommentia ja vasta kuudes kommentti tätä samaa ärsyttävää lässyn lässyn läätä!
se on ihan ihmisestä kyse onko koko elämä pelkkää lasta ja unohtaa kaiken muun vai haluaako myös jatkaa omaa elämää vaikka on lapsi joka on silti elämän tärkein asia.. miksi sen pitäisi tarkottaa sitä että olet 24/7 lapsen kanssa etkä saa tehdä ilman lasta mitään?!!? lapsen saanti ei mielestäni tarkota sitä että et saa tehdä enää mitää muuta kuin mitä lapsen kanssa voi tehdä!
on tietenkin totta että aloittaja kysyi muiden mieli piteitä ja totta kai kumpiakin mieli piteitä tulee.. mutta rajansa kaikella..
itse olin ulkona ensimmäisen kerran kun lapsi oli 3viikkoa.. kyllä lapsi oli tosi pieni mutta jäi isän kanssa kotiin ja itse lähdin illaksi ja yöksi pois.. (miksi isistä ei ajatella että he ovat huonoja isiä jos käyvät ulkona? miksi heitä ei ole niin sidottu laspeen kuin äidit? yhtälailla he ovat lapsen vanhempia kuin äiditkin)oli totta kai ikävä lasta ja mietin häntä koko ajan ja soitin välillä isälle tarkistus puheluita.. ihan oman mielen "rauhoittamiseksi" mutta kyllä oli kiva ja hauskaa olla kavereiden kanssa ulkona..
eikä se tee minusta yhtää sen huonompaa äitiä kuin ne jotka ovat lapsen kanssa kokona 24/7 4vuotiaaksi asti.. en nykyäänkään käy kuin sen 1kertaa kuukaudessa ulkona.. jos sitäkään... eli se ei ole minuun vaikuttanut.. on toki niitä ihmisiä jotka käyvät joka vkloppu ulkona ja lapsi jää kakkoseksi.. tiedän itse henkilökohtaisesti yhden henkilön ja siitä en pidä.. niin kauan kuin lapsi on tärkein ja pitää siitä huolta ni miksi ei voisi tehdä asioita välillä ilman lasta?- voi lapsi parkaa
Ohhoh, just tän takia lasten pahoinvointi lisääntyy niin paljon suomessa ja muissakin maissa. Äidit eivät enää halua olla äitejä, Koetaan että äidillä pitää olla henkilökohtainen elämä, johon vauva ei kuulu. Äidin pitää päästä viihteelle. Mitenkä naisista on tullutkin niin huvittelunhaluisia? Äiti tulee ensin ja sitten vauva ja se puolustellaan siten että kun äidillä on hyvä olla niin sitten on vauvallakin. Äidit nyt vain ovat enemmän sidoksissa vauvaan kuin isät. Äidit ovat raskaana, äidit synnyttävät, äidit imettävät, äidin ja lapsen kuuluu olla yhtä ja se lapsi on äidin henkilökohtainen elämä. Lapsista kasvaa onnettomia, kun eivät saa kokea tätä äidin kanssa.
Mutta siitähän enää viis veisataan, mitä sitä lapsen tulevaisuudella ja hyvinvoinnilla on väliä, kunhan vain äityliinillä on hauskaa!
Jos mieli tekee lähteä hurvittelemaan iltaelämään, niin silloin ei todellakaan hankita lapsia. Sitten kun on yöjuoksut juostu niin sitten vasta lapsia voi alkaa harkitsemaan.
Todella surullista että tällaisia ihmisiä on olemassa ja kuvittelevat vielä olevansa hyviä äitejä. Voi luoja! Hyvä äiti laittaa lapsen tarpeet omien huvittelunhalujensa edelle. Sellaisia enää harvemmin nämä keskenkasvuiset miten sattuu sikiävät kakarat ovat. - Miksi koet
lapsen riippana?
Mikset voisi jatkaa omaa elämääsi? Se nyt vain on muuttunut kun olet halunnut tulla äidiksi ja ottanut vastuun toisesta ihmisestä.
Jos kerran olit "ulkona" niin miksei siinä mennyt vauva mukana? Vai tarkoitiko "baarissa"? Jos näin on niin ne ovat kyllä kaksi eri asiaa. Tietysti se kuulostaa omaan korvaan ehkä jotenkin paremmalta ja siten jotenkin hyväksyttävämmältä.
Minun mielestäni myös isän pitää sitoutua perhe-elämään ja viettää aikaa rakkaidensa kanssa. Toivottavasti nämä "rakkaat" löytyvät sieltä kotoa.
Tietysti jos kotona on vaikeaa niin on hyvä, että pääsee hiukan olemaan itsekseen. Tosin silloin kannattaa hakea myös muuta apua, eikä mennä baariin.
"on tietenkin totta että aloittaja kysyi muiden mieli piteitä ja totta kai kumpiakin mieli piteitä tulee.. mutta rajansa kaikella.."
Kirjoitit, että vasta 6. kommentti oli "lässyn lässyn läätä" eli eriävä kuin omasi. Missä mielestäsi olisi ollut hyvä raja? Olisiko ollut sopivaa, että aloittaja olisi saanut ensin esim. 20 puoltokirjoitusta ja sitten vasta yhden vastaan?
Ehkä näitä eriäviä kommentteja ei viitsi tänne enää monikaan kirjoitella kun täällä saa vain haukut niskaansa. Monille tuntuu olevan kova pala jos toiset äidit ajattelevat lapsiaan ennen omaa mukavuuttaan. - Äidiltä tyttärelle
voi lapsi parkaa kirjoitti:
Ohhoh, just tän takia lasten pahoinvointi lisääntyy niin paljon suomessa ja muissakin maissa. Äidit eivät enää halua olla äitejä, Koetaan että äidillä pitää olla henkilökohtainen elämä, johon vauva ei kuulu. Äidin pitää päästä viihteelle. Mitenkä naisista on tullutkin niin huvittelunhaluisia? Äiti tulee ensin ja sitten vauva ja se puolustellaan siten että kun äidillä on hyvä olla niin sitten on vauvallakin. Äidit nyt vain ovat enemmän sidoksissa vauvaan kuin isät. Äidit ovat raskaana, äidit synnyttävät, äidit imettävät, äidin ja lapsen kuuluu olla yhtä ja se lapsi on äidin henkilökohtainen elämä. Lapsista kasvaa onnettomia, kun eivät saa kokea tätä äidin kanssa.
Mutta siitähän enää viis veisataan, mitä sitä lapsen tulevaisuudella ja hyvinvoinnilla on väliä, kunhan vain äityliinillä on hauskaa!
Jos mieli tekee lähteä hurvittelemaan iltaelämään, niin silloin ei todellakaan hankita lapsia. Sitten kun on yöjuoksut juostu niin sitten vasta lapsia voi alkaa harkitsemaan.
Todella surullista että tällaisia ihmisiä on olemassa ja kuvittelevat vielä olevansa hyviä äitejä. Voi luoja! Hyvä äiti laittaa lapsen tarpeet omien huvittelunhalujensa edelle. Sellaisia enää harvemmin nämä keskenkasvuiset miten sattuu sikiävät kakarat ovat.Eikö ihmiset enää uskalla, osaa vai halua olla vanhempia?
Itse olen syntynyt siinä 70-80- luvun vaihteessa, kuten suurin osa ystävistänikin. Olemme keskustelleet paljon tästä aiheesta "äidit viihteellä". Meidän ikäryhmän äidit eivät käyneet viihteellä, vaan olivat kotona tai töissä ja kasvattivat lapsia. Näin siis suurimalla osalla. Sitten oli muutama onneton lapsi joidenka äidit pörräsivät baareissa jos ei nyt joka viikonloppu niin kerran pari kuukaudessa kuitenkin. Häpeällistähän se oli jos äiti oli baariruusu. Eikä kyse ollut mistään alkoholisteista, vaan juurikin sellaista äideistä, joita nykyään on valtaosa.
Isäthän saattoivatkin juoda silloin tällöin, eikä se lapsia haitannut. Äiti on kuitenkin lapselle ihan erilainen hahmo kuin isä.
Itselläni on lämpimät välit molempiin vanhempiini. Äiti ei kokenut tarvetta päästä viihteelle eikä käyttänyt alkoholia ollenkaan. Isä saattoi joskus ottaa miestä väkevämpää. Elin onnellisen lapsuuden. Ajatus siitä että äitini olisi tarvinnut alkoholia ja kapakoita tai muita yöelämän viihdykkeitä, on kauhistuttava. Onneksi äitini osasi olla oikea Äiti.
Havaintona myös tämä: Ne lapset joiden äidit olivat baariruusuja, ovat nyt aikusena myös baariruusuja.
Vaikka on monta asiaa jotka teen toisin kuin äitini nyt itse ollessani äiti, niin tässä asiassa kuljen äitini jalanjälkiä: Olen läsnäoleva äiti lapsilleni, en juokse viihteellä yöelämässä.
Itse asiassa parasta viihdettä on rentoutua lasten kanssa pulkkamäessä, nauraa ja iloita lasten kanssa! Ihanaa! - ...
Todella surullista että tällaisia ihmisiä on olemassa ja kuvittelevat vielä olevansa hyviä äitejä. Voi luoja! Hyvä äiti laittaa lapsen tarpeet omien huvittelunhalujensa edelle. Sellaisia enää harvemmin nämä keskenkasvuiset miten sattuu sikiävät kakarat ovat.Hetkinen pakkia pakkia...
Sääntö oli, että 1 yö per ikävuosi. Alle vuoden ikäsitä ei viedä yökylään.
Ja heti ihmisillä on mielessä, että jos äiti on erossa lapsesta, äiti on päihteissään.
Minun ensimmäinen yö erossa lapsesta oli lapsen ollessa viisi kuukautinen. en olltu päihteissäni vaan olin teltassa tunturissa.
Olen täysi-ikäinen, olen yli kolmekymppinen, eli vaaeltaa olen kerennyt jopa ennen lastakin ihan paljon. Mutta sitten teen lapsen ja syystä -mistä?- lopetan olemasta eräihminen? Miksi ihmeessä lapsi muutaisi sen, että olen eräopas henkeen ja vereen, tarvitsen ja kaipaan tundralle?
Niin, ehkä siksi tein lapsen nyt, enkä sitten kun vaellukseni on vaellettu, että en usko olevani enää lisääntymsikykyinen iässä jossa luonto ei enää kutsu tai kutsuu, mutta tuki- ja liikuntaelinten sairaudet estävät lähtemästä...
Kun luki vastauksesi -niin anteeksi vain- mieleen tuli vain sääli. Ihmisellä ei ole elämässään mitään muuta tenhoa kuin lapset... Millaisia arvoja sinä voit lapsillesi opettaa? Että olette maailman täydellisimpiä ja yksilöllisimpiä olentoja joita maa päällään kantaa, olette yksilöitä, joiden elämä on merkityksellistä -siis vain siihen hetkeen saakka kun olette lisääntyneet ja sitten teidän haluillanne/elämällänne ei ole enää mitään merkitystä...
Lisäksi vastauksesi laittoi raivoksi. Herranen aika, meille on juuri esittäytynyt ihminen joka kuvittelee omaavansa vallan määrittää hyvää tai huonoa äitiyttä!
Mielipiteeni on, että Lisääntyminen ei ole elämäntarkoitus. Elämän tarkoitus on mielestäni tavoitella onnellisuutta. Joku on onnellinen kersojensa kanssa neljävuotiaaksi kotona, toinen on onnellinen tehdessään muita juttuja joista saa tyydytystä itselleen... - 12+1
... kirjoitti:
Hetkinen pakkia pakkia...
Ja heti ihmisillä on mielessä, että jos äiti on erossa lapsesta, äiti on päihteissään.
Minun ensimmäinen yö erossa lapsesta oli lapsen ollessa viisi kuukautinen. en olltu päihteissäni vaan olin teltassa tunturissa.
Olen täysi-ikäinen, olen yli kolmekymppinen, eli vaaeltaa olen kerennyt jopa ennen lastakin ihan paljon. Mutta sitten teen lapsen ja syystä -mistä?- lopetan olemasta eräihminen? Miksi ihmeessä lapsi muutaisi sen, että olen eräopas henkeen ja vereen, tarvitsen ja kaipaan tundralle?
Niin, ehkä siksi tein lapsen nyt, enkä sitten kun vaellukseni on vaellettu, että en usko olevani enää lisääntymsikykyinen iässä jossa luonto ei enää kutsu tai kutsuu, mutta tuki- ja liikuntaelinten sairaudet estävät lähtemästä...
Kun luki vastauksesi -niin anteeksi vain- mieleen tuli vain sääli. Ihmisellä ei ole elämässään mitään muuta tenhoa kuin lapset... Millaisia arvoja sinä voit lapsillesi opettaa? Että olette maailman täydellisimpiä ja yksilöllisimpiä olentoja joita maa päällään kantaa, olette yksilöitä, joiden elämä on merkityksellistä -siis vain siihen hetkeen saakka kun olette lisääntyneet ja sitten teidän haluillanne/elämällänne ei ole enää mitään merkitystä...
Lisäksi vastauksesi laittoi raivoksi. Herranen aika, meille on juuri esittäytynyt ihminen joka kuvittelee omaavansa vallan määrittää hyvää tai huonoa äitiyttä!
Mielipiteeni on, että Lisääntyminen ei ole elämäntarkoitus. Elämän tarkoitus on mielestäni tavoitella onnellisuutta. Joku on onnellinen kersojensa kanssa neljävuotiaaksi kotona, toinen on onnellinen tehdessään muita juttuja joista saa tyydytystä itselleen...Näinhän se on että kaikkia äitejä riippumatta siitä millaisia ovat, pitää silittää päähän ja sanoa hyväksi äidiksi. Jos äiti pahoinpitelee lapsensa sairaalakuntoon sanotaan vain että, kyllä sinä olet hyvä äiti, tekosi vain oli huono.
On olemassa hyviä äitejä ja huonoja äitejä, jokainen voimme ilmaista mielipiteemme sitä kuka mitäkin on, mutta tosiasiassa vain lapsi aikuistuttuaan voi kertoa oliko äiti hyvä vai huono. Eikä kukaan ole absoluuttisen huono ja paha tai absoluutisen hyvä ja täydellinen.
En kutsuisi itseäni tunturisudeksi, mutta retkeilyä ja telttailua harrastaneena voin kertoa että meillä meni vauvat ja lapset mukana kun retkeiltiin. Lapsi syntyi kesällä ja kun oma kunto salli, niin lapsi rintarepussa mukaan retkelle vaan. Aluksi tietysti pieniä retkiä ja sitten pidempiä. 1-vuotiaan lapsen kanssa sitten tehtiin jo useamman päivän retkiä. Tietysti retkeily lapsen kanssa on erilaista kuin ilman lasta, mutta itse koin sen ihan asiaan kuuluvaksi.
Meitä kaikkia ei todellakaan ole luotu lisääntymään, Ne, joilla se "juttu" on jokin muu, olisi kyllä syytä olla tekemättä niitä lapsia tänne. Maapallo ylikansoittuu niin hurjaa vauhtia, jotta jätetään ne lapsen hankinnat niille, jotka ovat oikeasti valmiita sitoutumaan lapseen ja oikeasti haluavat sen lapsen. - ...
12+1 kirjoitti:
Näinhän se on että kaikkia äitejä riippumatta siitä millaisia ovat, pitää silittää päähän ja sanoa hyväksi äidiksi. Jos äiti pahoinpitelee lapsensa sairaalakuntoon sanotaan vain että, kyllä sinä olet hyvä äiti, tekosi vain oli huono.
On olemassa hyviä äitejä ja huonoja äitejä, jokainen voimme ilmaista mielipiteemme sitä kuka mitäkin on, mutta tosiasiassa vain lapsi aikuistuttuaan voi kertoa oliko äiti hyvä vai huono. Eikä kukaan ole absoluuttisen huono ja paha tai absoluutisen hyvä ja täydellinen.
En kutsuisi itseäni tunturisudeksi, mutta retkeilyä ja telttailua harrastaneena voin kertoa että meillä meni vauvat ja lapset mukana kun retkeiltiin. Lapsi syntyi kesällä ja kun oma kunto salli, niin lapsi rintarepussa mukaan retkelle vaan. Aluksi tietysti pieniä retkiä ja sitten pidempiä. 1-vuotiaan lapsen kanssa sitten tehtiin jo useamman päivän retkiä. Tietysti retkeily lapsen kanssa on erilaista kuin ilman lasta, mutta itse koin sen ihan asiaan kuuluvaksi.
Meitä kaikkia ei todellakaan ole luotu lisääntymään, Ne, joilla se "juttu" on jokin muu, olisi kyllä syytä olla tekemättä niitä lapsia tänne. Maapallo ylikansoittuu niin hurjaa vauhtia, jotta jätetään ne lapsen hankinnat niille, jotka ovat oikeasti valmiita sitoutumaan lapseen ja oikeasti haluavat sen lapsen.Miksi ihmeessä menisit sanomaan äidille joka on rikkonut suomen lakia pahoinpitelemällä lasta, että hän on hyvä äiti?
Se ainut meillä tuomiovallan omaava elin on jo määrittänyt, että hänen tekonsa oli väärä, ei siinä muiden tuomioita tai hyvittelyjä kaivata.
Mä taas olen eräopas, joten työnkuvaan ei kuulu hoitaa omaa lasta vetäessäni retkiä. Alle vuoden ikäisen lapseni kanssa on kyllä retkeilty.
Kuten sanoin, on sääli jos ihmisillä on vain yksi tenho... Mua taas itseäni esimerkiksi vetää oma perhe, luonto ja kulttuuri, ne asiat joista minä saan tyydytykseni... Jos elämä on rakentunut vain yhdelle oksalle, niin on siinä ihminen tyhjän päällä jos se oksa katkeaa... - järjen käyttö...
... kirjoitti:
Miksi ihmeessä menisit sanomaan äidille joka on rikkonut suomen lakia pahoinpitelemällä lasta, että hän on hyvä äiti?
Se ainut meillä tuomiovallan omaava elin on jo määrittänyt, että hänen tekonsa oli väärä, ei siinä muiden tuomioita tai hyvittelyjä kaivata.
Mä taas olen eräopas, joten työnkuvaan ei kuulu hoitaa omaa lasta vetäessäni retkiä. Alle vuoden ikäisen lapseni kanssa on kyllä retkeilty.
Kuten sanoin, on sääli jos ihmisillä on vain yksi tenho... Mua taas itseäni esimerkiksi vetää oma perhe, luonto ja kulttuuri, ne asiat joista minä saan tyydytykseni... Jos elämä on rakentunut vain yhdelle oksalle, niin on siinä ihminen tyhjän päällä jos se oksa katkeaa...No eipä meistä kukaan muukaan lapsia työpaikalle ota mukaan, sen verran nyt tolkkua pitäisi olla että sen ymmärtää sanomattakin. Vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla voi olla siihen asti kun lapsi täyttää kolme. Jos työ vaatii pitkiä poissaoloja kotoa, niin kannattaa tuo mahdollisuus toki käyttää.
- ...
järjen käyttö... kirjoitti:
No eipä meistä kukaan muukaan lapsia työpaikalle ota mukaan, sen verran nyt tolkkua pitäisi olla että sen ymmärtää sanomattakin. Vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla voi olla siihen asti kun lapsi täyttää kolme. Jos työ vaatii pitkiä poissaoloja kotoa, niin kannattaa tuo mahdollisuus toki käyttää.
Tai? Sano vain ääneen jos ei olla vanhempainvapaalla kunnes lapsi täyttää kolme, ollaan huonoja vanhempia?
Ihan vain sano, niin aloittajakin tietää miallainen ihminen hänelle vastaa ja osaa jättää kommenttisi arvoonsa... - yey
ai ei vai??? 3 viikkosena!!!!!
- neljän äitee
Onpas sulla ristiriitaista kirjoitusta, lapsi ei sinulle ole tärkein asia, vaan sinulle tärkein olet sinä itse.
PITÄÄKÖ TEHDÄ LASTA OLLENKAAN JOS HETI PITÄÄ PÄÄSTÄ ILMAN LASTA BAARIIN TAI ULKOMAILLE ? EIKÖ VOI JÄTTÄÄ LAPSIEN TEKO NIILLE, JOILLA EI OLE KIIRE BAARIIN TAI ULKOMAILLE ? - tyttö 8kk nyt
Äidiltä tyttärelle kirjoitti:
Eikö ihmiset enää uskalla, osaa vai halua olla vanhempia?
Itse olen syntynyt siinä 70-80- luvun vaihteessa, kuten suurin osa ystävistänikin. Olemme keskustelleet paljon tästä aiheesta "äidit viihteellä". Meidän ikäryhmän äidit eivät käyneet viihteellä, vaan olivat kotona tai töissä ja kasvattivat lapsia. Näin siis suurimalla osalla. Sitten oli muutama onneton lapsi joidenka äidit pörräsivät baareissa jos ei nyt joka viikonloppu niin kerran pari kuukaudessa kuitenkin. Häpeällistähän se oli jos äiti oli baariruusu. Eikä kyse ollut mistään alkoholisteista, vaan juurikin sellaista äideistä, joita nykyään on valtaosa.
Isäthän saattoivatkin juoda silloin tällöin, eikä se lapsia haitannut. Äiti on kuitenkin lapselle ihan erilainen hahmo kuin isä.
Itselläni on lämpimät välit molempiin vanhempiini. Äiti ei kokenut tarvetta päästä viihteelle eikä käyttänyt alkoholia ollenkaan. Isä saattoi joskus ottaa miestä väkevämpää. Elin onnellisen lapsuuden. Ajatus siitä että äitini olisi tarvinnut alkoholia ja kapakoita tai muita yöelämän viihdykkeitä, on kauhistuttava. Onneksi äitini osasi olla oikea Äiti.
Havaintona myös tämä: Ne lapset joiden äidit olivat baariruusuja, ovat nyt aikusena myös baariruusuja.
Vaikka on monta asiaa jotka teen toisin kuin äitini nyt itse ollessani äiti, niin tässä asiassa kuljen äitini jalanjälkiä: Olen läsnäoleva äiti lapsilleni, en juokse viihteellä yöelämässä.
Itse asiassa parasta viihdettä on rentoutua lasten kanssa pulkkamäessä, nauraa ja iloita lasten kanssa! Ihanaa!Hei haloo. Vaikka käynyt baarissa kerran kuukaudessa siitä asti kun lapsi ollut 3kk. Vauva nukkui täydet unet ja ei tiennyt että olen poissa.
Ei osannut kaivata!!! Aamulla kun heräs niin äiti oli vieressä kuten oli illalla kun nukahti.
Meillä tyttö nukkunut 4 viikkoisesta 10h unia putkeen joka yö.
Mikä ongelma etten menis ja näkis kavereita? Tietty vauvan isä kotona jos heräis ja kaipais syliä ja ruokaa.
Jatkossakin menen vasta kun lapsi unessa, mikään arkirutiini ei muutu.
Vaikka juoksis viihteellä yöelämässä niin miksi ei vois iloita vauvan uusista asioista jota oppii ja käydä ulkoilemassa muitten äitien kans?
Nykyään äidit nimenomaan osaa iloita ja ottaa sitä omaakin aikaa silloin kun vauva nukkuu ja ei tarvitse äitiä. Ennen oli asiat toisin ja ei osattu rentoutua äitinä ja uskallettu lähteä. - Voivoiraukkaa
Todella surullista että tällaisia ihmisiä on olemassa ja kuvittelevat vielä olevansa hyviä äitejä. Voi luoja! Hyvä äiti laittaa lapsen tarpeet omien huvittelunhalujensa edelle. Sellaisia enää harvemmin nämä keskenkasvuiset miten sattuu sikiävät kakarat ovat.sinulle "voi lapsi parkaa"
voisin veikata että olet 2-4 lapsen YH, mies kun lähti kun olet nuivea ja tylsä tapaus. Voit toki elää vain lapsillesi, jotka mahdollisesti sait nuorena.
Eihän elämässä ole muuta kuin ne lapset, joka yö ja joka päivä.
Onko sinulla ystäviä? Ai, olipa tyhmä kysymys, ei tietenkään ole, eihän sinulla ole aikaa kuin lapsille.
Ei elämä lopu siihen kun tulee lapsia. Ei lapsi siitä kärsi jos on hoidossa muualla. Vanhemmat tarvitsevat myös omaa-aikaa. Aikaa katsoa toisiaan, nähdä ystäviään ja nauttia hetken kiireettä.
Kun äiti ja isä ovat onnellisia, yleensä lapsikin on. järjen käyttö... kirjoitti:
No eipä meistä kukaan muukaan lapsia työpaikalle ota mukaan, sen verran nyt tolkkua pitäisi olla että sen ymmärtää sanomattakin. Vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla voi olla siihen asti kun lapsi täyttää kolme. Jos työ vaatii pitkiä poissaoloja kotoa, niin kannattaa tuo mahdollisuus toki käyttää.
Älä silti yleistä. Osa todellakin ottaa lapset työpaikalle. Jotkut asuu jopa ulkomailla ja ottaa sielä lapset mukaan töihin ja reissaa lasten kanssa maasta toiseen. Myöskin suomessa sama käytäntö. Viihdykettä ja ajankulua vain mukaan ja kaikki sujuu ongelmitta. Lapset 3v, 4v ja 6v. Siitä asti menty näin kun nuorin lapsi oli 4kk. Samalla mukavasti rapsahti tilille vanhempainrahat ja hoitotuet kun teki töitä.
Järjen käyttö sallittua... työnsä voi itse valita ja ottaa sellaisen että koko perhe nauttii.- TSUP--
... kirjoitti:
Hetkinen pakkia pakkia...
Mielipiteeni on, että Lisääntyminen ei ole elämäntarkoitus. Elämän tarkoitus on mielestäni tavoitella onnellisuutta. Joku on onnellinen kersojensa kanssa neljävuotiaaksi kotona, toinen on onnellinen tehdessään muita juttuja joista saa tyydytystä itselleen...ONNEKSI TÄÄLÄ ON VIELÄ JÄRKEVIÄKIN IHMISIÄ,SINÄ PAKKIA PAKKIA...JA SINULLE,JOKA KYSYIT,VOITKO MENNÄ,MENE,JOS SILTÄ TUNTUU.MUILLE ,NÄILLE NK."TÄYDELLISILLE" ÄIDEILLE SANON VAAN,ETTÄ JOKAINEN TAPLAA TYYLILLÄÄN EIKÄ OLE TODELLAKAAN TEIDÄN ASIANNE RUVETA ARVOSTELEMAAN,KUKA ON HUONO TAI HYVÄ ÄITI.EIKÖHÄN JOKAINEN KUITENKIN RAKASTA LASTAAN JA HALUAA HÄNELLE PARASTA,VAIKKA JOSKUS VIIHTEELLÄ KÄVISIKIN.TUSKIN VAUVA SIITÄ TRAUMOJA SAA,JOS ON RAKASTAVA SYLI,JOSSA OLLA SEN AIKAA,KUN ÄITI KÄY LATAAMASSA OMIA AKKUJAAN JAKSAAKSEEN TAAS ETEENPÄIN LAPSEN- JA KODINHOIDON KANSSA.
- 6+12
"se on ihan ihmisestä kyse onko koko elämä pelkkää lasta ja unohtaa kaiken muun vai haluaako myös jatkaa omaa elämää"
SIIS MITÄ???
Mistä näitä ihmisiä oikeen tulee....
Oma elämä ei lopu siihen että saa lapsen. Lapsesi on kannalta todella ikävää että koet asian näin.
Ei se elämä meillä muilla ole mitenkään jäähyllä sen aikaa kun lapset on pieniä, ja jatketaan taas sitten kun lapset on kasvanut. Vanhemmuus tuo elämänmuutoksen, eikö tuon nyt pitäisi olla ihan itsestäänselvyys? Vauvavaihe on toki raskasta mutta toisaalta äärimmäisen antoisaa kun siihen heittäytyy.
Ymmärrän että koliikkilasten vanhemmat kaipaavat ja oikeasti tarvitsevatkin lepoa ja vauvan voi laittaa hoitoon että vanhemmat saavat nukkua. Siis nukkua, ei lähteä yöelämään hurvittelemaan. - wfvz sdfg
Vastaus: jos lähdet miehesi kanssa viihteelle ja jätät vauvan yöhoitoon vauvan ollessa alle 2kk ikäinen, niin kyllä, olet huono äiti (tätähän ei tietysti saisi sanoa, koska tasa-arvon ja parisuhteen nimessä, äitien on saatava bilettää tasapuolisesti miehen kanssa). Ymmärrän, jos esim. 2-4 kertaa vuodessa äiti käy viihteellä sitten kun lapsi on isompi (yli 6kk, mielellään yli 1-v), itsekin kävin pari kertaa kun esikoinen oli joku 8-9kk ikäinen, mutta mies hoiti lasta illan ja yön kotona. Toinen, mikä ärsyttää, kun mediassa äidit sanovat "olen parempi äiti kun menen heti nopeasti takaisin töihin, koska muuten en mitenkään jaksaisi olla koko ajan lapsen kanssa". Tämäkin on väärä vastaus lapsen kannalta, koska lapselle on nimenomaan tärkeintä läsnäolo ja jos aikaa on 2h illassa taaperolle, niin se vaan on liian vähän...mutta pääasiahan on, että äidin "pää kestää". Jos lapset ovat niin kova rasite, niin miksi tehdä niitä?
- ...
Ja tässä oikein Pro tason ihminen jolla on valtaa määrittää hyvää ja huonoa äitiyttä. on tehnyt oikein tiukat kriteerit, eli tilastoinut kappale määrät, joilloin äiti saa ajatella vuodessa itseään...
Täytyy sanoa tosin, että teitä ei ole niin kovin suuri ilo koskaan kohdata...
Ahaa on siis ymmärrettävää miksi kuitenkin pari kertaa saa käydä jossain olematta huono äiti, sillä sinä itse olet käynyt pari kertaa ja olet varmasti vetämissäsi tilastoissa siellä hyvän äidin puolella vielä...
Voiko kukaan keksiä mitää suurempaa loukkausta ihmiselle, jonka voit mennä sanomaan, kuin että ihminen arvostelee toisen ihmisen äitiyttä? Sanonta kuuluu, että koirien kasvatuksessa on kuulema vielä pahempi jos arvostellaan toisen kykyjä, mutta se taitaa olla vain sanonta. Oikeasti loukkaavintahan on varmasti kuitenkin se kun puututaan lapsen ja hänen äitinsä suhteeseen. Jokaisella on varmasti mielipide siitä mitä itse kokee hyväksi tai huonoksi vanhemmuudeksi, eikä siinä mitään, niin pitää ollakin, jotta voi tarjota lapselleen juuri sellaisen elämän jonka tahtoo tarjota (ei siis tarkoituksella ole huono). Mutta toiminnan tuomarina voi toimia vain itselleen ja sen aika sinulla nyt on: onko sinusta ihan fiksua mennä arvioimaan toisten äitiyttä?
Niin, älä älähdä minun äitiydestäni mitään. Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että viina on pahasta ja en ole sitä kertaakaan nauttinut kun minulla on ollut lapsi. Eli jos olet kiinnostunut minun mielipiteestäni, olet siis sen muutaman kertasi perusteella minusta huono äiti, sellainen äiti joka minä itse en koskaan olisi ollut. Toivon, että jätät sen kumminkin juuri siihen arvoon mihin se kuuluu, eli että minun mielipiteelläni ei ole mitään merkitystä sinun äitiyteesi. Minä vain en olisi ottanut niitä paria kertaa alkoholia, koska minusta se ei kuulu äidin rooliin.
Aloittaja saa lähteä viihteelle ja nauttia alkoholia ihan mielinmäärin, koska se ei hänestä tee huonoa äitiä. Vain se tekee hänestä huonon äidin, jos hän tekee jotain sellaista jota hän itse ei sulata tekevänsä äitinä. Eli hän ihan itse vetää oman teen/en tee rajansa ja elää sen mukaisesti ja arvioi tekemisiään vain ihan itse.
Mutta puhutaanko hetki siitä tekeekö tarkoitushakuisesti toisten ihmisten loukkaaminen kenestäkään huonon äidin? Ei tee sekään, mutta kasvattajana hänen opettamiaan arvoja voisi kyllä kyseenalaistaa... Opetatko lapsillesi asennetta, että etsi ihmisestä se kohta joka on varmasti se haavoittuvin ja iske siihen, kohtaan jonka tiedät aivan taatusti olevan arka, näin saat pönkitettyä omaa riittämätöntä itsetuntoasi... - f4gt567y
... kirjoitti:
Ja tässä oikein Pro tason ihminen jolla on valtaa määrittää hyvää ja huonoa äitiyttä. on tehnyt oikein tiukat kriteerit, eli tilastoinut kappale määrät, joilloin äiti saa ajatella vuodessa itseään...
Ahaa on siis ymmärrettävää miksi kuitenkin pari kertaa saa käydä jossain olematta huono äiti, sillä sinä itse olet käynyt pari kertaa ja olet varmasti vetämissäsi tilastoissa siellä hyvän äidin puolella vielä...
Voiko kukaan keksiä mitää suurempaa loukkausta ihmiselle, jonka voit mennä sanomaan, kuin että ihminen arvostelee toisen ihmisen äitiyttä? Sanonta kuuluu, että koirien kasvatuksessa on kuulema vielä pahempi jos arvostellaan toisen kykyjä, mutta se taitaa olla vain sanonta. Oikeasti loukkaavintahan on varmasti kuitenkin se kun puututaan lapsen ja hänen äitinsä suhteeseen. Jokaisella on varmasti mielipide siitä mitä itse kokee hyväksi tai huonoksi vanhemmuudeksi, eikä siinä mitään, niin pitää ollakin, jotta voi tarjota lapselleen juuri sellaisen elämän jonka tahtoo tarjota (ei siis tarkoituksella ole huono). Mutta toiminnan tuomarina voi toimia vain itselleen ja sen aika sinulla nyt on: onko sinusta ihan fiksua mennä arvioimaan toisten äitiyttä?
Niin, älä älähdä minun äitiydestäni mitään. Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että viina on pahasta ja en ole sitä kertaakaan nauttinut kun minulla on ollut lapsi. Eli jos olet kiinnostunut minun mielipiteestäni, olet siis sen muutaman kertasi perusteella minusta huono äiti, sellainen äiti joka minä itse en koskaan olisi ollut. Toivon, että jätät sen kumminkin juuri siihen arvoon mihin se kuuluu, eli että minun mielipiteelläni ei ole mitään merkitystä sinun äitiyteesi. Minä vain en olisi ottanut niitä paria kertaa alkoholia, koska minusta se ei kuulu äidin rooliin.
Aloittaja saa lähteä viihteelle ja nauttia alkoholia ihan mielinmäärin, koska se ei hänestä tee huonoa äitiä. Vain se tekee hänestä huonon äidin, jos hän tekee jotain sellaista jota hän itse ei sulata tekevänsä äitinä. Eli hän ihan itse vetää oman teen/en tee rajansa ja elää sen mukaisesti ja arvioi tekemisiään vain ihan itse.
Mutta puhutaanko hetki siitä tekeekö tarkoitushakuisesti toisten ihmisten loukkaaminen kenestäkään huonon äidin? Ei tee sekään, mutta kasvattajana hänen opettamiaan arvoja voisi kyllä kyseenalaistaa... Opetatko lapsillesi asennetta, että etsi ihmisestä se kohta joka on varmasti se haavoittuvin ja iske siihen, kohtaan jonka tiedät aivan taatusti olevan arka, näin saat pönkitettyä omaa riittämätöntä itsetuntoasi...Taas tätä.... "Vain se tekee hänestä huonon äidin, jos hän tekee jotain sellaista jota hän itse ei sulata tekevänsä äitinä." Eli lapsensa murhannut äiti on hyvä äiti jos omasta mielestään se oli hyvä juttu??
Sitten pieni vihje:
No jos ei halua omaa äitiyttään arvosteltavan, Ei kannata kirjoitella siitä tänne keskustelupalstoille!! - ...
f4gt567y kirjoitti:
Taas tätä.... "Vain se tekee hänestä huonon äidin, jos hän tekee jotain sellaista jota hän itse ei sulata tekevänsä äitinä." Eli lapsensa murhannut äiti on hyvä äiti jos omasta mielestään se oli hyvä juttu??
Sitten pieni vihje:
No jos ei halua omaa äitiyttään arvosteltavan, Ei kannata kirjoitella siitä tänne keskustelupalstoille!!"Eli lapsensa murhannut äiti on hyvä äiti jos omasta mielestään se oli hyvä juttu??"
lapsensa murhannut äiti on rikollinen, eli tehnyt väärin, jotain mitä ei olisi saanut tehdä.
Mitään hänen äitiytensä hyvyydestä tai huonoudesta se ei kerro. Ensinnäkin lapsensa tappaneet vanhemmat (isä tai äiti) kokevat syyllisyyttä poikkeuksetta, eli jo siinä oireilevat, koska tekivät jotain mitä eivät olisi sulattaneet tekevänsä vanhempana...
Ahaa... Tänne siis kirjoitellaan vain jotta pääsee loukkaamaan? Ei suinkaan, jos haluaa keskustella asioista, vaan ainoastaan jos haluaa loukata toisia. Hmmm... Hyvä asenne, tervettä olla keskustelupalstalla...
Kuten sanoin: kasvaa se joidenkin itsetunto oudoillakin asioilla. Näytät varmasti itsesi mielestä huomattavasti paremmalta ihmiseltä kun vertaat itseäsi johonkin joka on käynyt baareissa enemmän kuin kaksi kertaa. Kasva siinä hetki hehkussasi, mutta putoat nyt jälleen tasollesi: vertaa minuun, ei kertaakaan... - e23e3r4ty
... kirjoitti:
"Eli lapsensa murhannut äiti on hyvä äiti jos omasta mielestään se oli hyvä juttu??"
lapsensa murhannut äiti on rikollinen, eli tehnyt väärin, jotain mitä ei olisi saanut tehdä.
Mitään hänen äitiytensä hyvyydestä tai huonoudesta se ei kerro. Ensinnäkin lapsensa tappaneet vanhemmat (isä tai äiti) kokevat syyllisyyttä poikkeuksetta, eli jo siinä oireilevat, koska tekivät jotain mitä eivät olisi sulattaneet tekevänsä vanhempana...
Ahaa... Tänne siis kirjoitellaan vain jotta pääsee loukkaamaan? Ei suinkaan, jos haluaa keskustella asioista, vaan ainoastaan jos haluaa loukata toisia. Hmmm... Hyvä asenne, tervettä olla keskustelupalstalla...
Kuten sanoin: kasvaa se joidenkin itsetunto oudoillakin asioilla. Näytät varmasti itsesi mielestä huomattavasti paremmalta ihmiseltä kun vertaat itseäsi johonkin joka on käynyt baareissa enemmän kuin kaksi kertaa. Kasva siinä hetki hehkussasi, mutta putoat nyt jälleen tasollesi: vertaa minuun, ei kertaakaan...Putoan sille tasolleni, että en ole kertaakaan käynyt baareissa alkaen 3kk ennen raskautta...? Kummallista, mutta tähän viestiketjuun taitaa vastailla usempia ihmisiä...
Tässä ketjussa alkaa ihmisillä menemään vellit ja jauhot sekaisin, kun tunteet kuumenee, jos joku ei olekkaan päätä silittämässä ja myötäilemässä.
Lue aloitusviesti:
"Olenko siis huono äiti jos käyn mieheni kanssa viihteellä, vai olisiko parempi jäädä vauvan kanssa vielä kotiin ja odottaa muutama kuukausi?"
Ilmeisesti aloittajallakin oli jo selkeä mielipide asiasta ja halusi vain päänsilityksiä ja myötäilyä, mutta kun joku sanoo että ei sovi noin pienen lapsen äidin mennä viihteelle, niin johan käy näppäimistä ja päänuppi kuumana! Ei saa arvostella!!! Ei saa kertoa mielipidettä jos se ei ole sitä mitä haluan kuulla!!! - ...
e23e3r4ty kirjoitti:
Putoan sille tasolleni, että en ole kertaakaan käynyt baareissa alkaen 3kk ennen raskautta...? Kummallista, mutta tähän viestiketjuun taitaa vastailla usempia ihmisiä...
Tässä ketjussa alkaa ihmisillä menemään vellit ja jauhot sekaisin, kun tunteet kuumenee, jos joku ei olekkaan päätä silittämässä ja myötäilemässä.
Lue aloitusviesti:
"Olenko siis huono äiti jos käyn mieheni kanssa viihteellä, vai olisiko parempi jäädä vauvan kanssa vielä kotiin ja odottaa muutama kuukausi?"
Ilmeisesti aloittajallakin oli jo selkeä mielipide asiasta ja halusi vain päänsilityksiä ja myötäilyä, mutta kun joku sanoo että ei sovi noin pienen lapsen äidin mennä viihteelle, niin johan käy näppäimistä ja päänuppi kuumana! Ei saa arvostella!!! Ei saa kertoa mielipidettä jos se ei ole sitä mitä haluan kuulla!!!Jokainen sosiaalisesti edes jonkinlaisen järjen omaava ihminen tietää, että jos joku kysyy olenko huono äiti koska... (jotain laillista) niin siihen vastataan, että et ole. Jos kyseessä on jokin laiton teko, niin sitten yritetään saada ihmisen motiivit muuttumaan, eikä kenekään yksittäisen ihmisen arviolla teon tuomittavuudesta ole mitään väliä.
Tämän takia erittäin osuvasti joku olikin laskenut että jopa kuusi vastausta kerkesi tulla ennenkuin ensimmäinen sosiaalisesti ääliö ihminen osallistui keskusteluun.
Mutta mitäpä siihen osaisi sanoa. Olette nyt useamman ihmisen voimin, ilmeisesti, kertoneet millainen on hyvä äiti. Hyvä äiti siis tuomitsee muiden äitiyksiä hyväksi tai huonoksi, riippuen siitä miten hyvä käy omiin ominaisuuksiin. Korottaa itseään paremmaksi muiden kustannuksella (loukkaamalla muita ja tuomitsemalla toisten tekemiä valintoja). Sen jälkeen voi vain kysyä, että kuka helvetti siis edes haluaa olla hyvä äiti? Itse en halua ihmisenä, puolisona, äitinä, ammattilaisena ikinä olla siis kaltaisenne hyvä ihminen ja pitäisin verisenä loukkauksena sitä että minua kaltaiseksenne tultaisiin kutsumaan. (Aivan kuten otan verisenä loukkauksena sen, että esimerkiksi minua, joka on jättänyt lapsen yöhoitoon alle vuoden ikäisenä pidetään huonona äitinä.) - 3+16
... kirjoitti:
Mutta puhutaanko hetki siitä tekeekö tarkoitushakuisesti toisten ihmisten loukkaaminen kenestäkään huonon äidin? Ei tee sekään, mutta kasvattajana hänen opettamiaan arvoja voisi kyllä kyseenalaistaa... Opetatko lapsillesi asennetta, että etsi ihmisestä se kohta joka on varmasti se haavoittuvin ja iske siihen, kohtaan jonka tiedät aivan taatusti olevan arka, näin saat pönkitettyä omaa riittämätöntä itsetuntoasi..."Opetatko lapsillesi asennetta, että etsi ihmisestä se kohta joka on varmasti se haavoittuvin ja iske siihen, kohtaan jonka tiedät aivan taatusti olevan arka,"
Minkä takia äitiys nyt olisi aivan taatusti arka asia? Ei minulle ainakaan, tiedän tekeväni virheitä mutta pyrin oppimaan niistä. Lähtökohtaisesti kuitenkin pyrin ajattelemaan mikä olisi lapselle parasta, enkä sitä mikä minua nyt viihdyttäisi ja huvittaisi eniten.
Jos äitiys on, kuten sanoit, sinulle aivan taatusti arka asia, on se kyllä selkeä merkki että kaikki ei ole hyvin. Kannattaisi varmaan mainita asiasta neuvolassa tms. ja keskustella siitä jonkun ammattiauttajan kanssa? Olisi varmaan parempi vaihtoehto kuin tulla puolipsykoosissa tänne meuhkaamaan.
Aloitus toivottavasti provo, eihän oikeasti kukaan äiti olisi jättämässä 7 viikkoista vauvaa yöksi hoitoon, eihän? - wertgcvb
... kirjoitti:
Jokainen sosiaalisesti edes jonkinlaisen järjen omaava ihminen tietää, että jos joku kysyy olenko huono äiti koska... (jotain laillista) niin siihen vastataan, että et ole. Jos kyseessä on jokin laiton teko, niin sitten yritetään saada ihmisen motiivit muuttumaan, eikä kenekään yksittäisen ihmisen arviolla teon tuomittavuudesta ole mitään väliä.
Tämän takia erittäin osuvasti joku olikin laskenut että jopa kuusi vastausta kerkesi tulla ennenkuin ensimmäinen sosiaalisesti ääliö ihminen osallistui keskusteluun.
Mutta mitäpä siihen osaisi sanoa. Olette nyt useamman ihmisen voimin, ilmeisesti, kertoneet millainen on hyvä äiti. Hyvä äiti siis tuomitsee muiden äitiyksiä hyväksi tai huonoksi, riippuen siitä miten hyvä käy omiin ominaisuuksiin. Korottaa itseään paremmaksi muiden kustannuksella (loukkaamalla muita ja tuomitsemalla toisten tekemiä valintoja). Sen jälkeen voi vain kysyä, että kuka helvetti siis edes haluaa olla hyvä äiti? Itse en halua ihmisenä, puolisona, äitinä, ammattilaisena ikinä olla siis kaltaisenne hyvä ihminen ja pitäisin verisenä loukkauksena sitä että minua kaltaiseksenne tultaisiin kutsumaan. (Aivan kuten otan verisenä loukkauksena sen, että esimerkiksi minua, joka on jättänyt lapsen yöhoitoon alle vuoden ikäisenä pidetään huonona äitinä.)jos aloittaja kysyy muiden mielipidettä, niin kai sellaisen saa sanoa, pitäisikö kaikkien antaa "sosiaalisesti hyväksytty vastaus"? Kai täällä on vielä sananvapaus? Suomessa vaan kaikki ovat hyviä äitejä, vaikka joisivat, polttaisivat yms. joka päivä, mutta eihän äitiä saa arvostella, koska äidillä on oikeuksia! Kai vastaajat saavat itse kertoa, minkälainen heidän mielestään on hyvä äiti, jos sitä kerran kysytään! Suomessa vain korostetaan aina sitä, että äidillä on oikeuksia, äiti saa mennä, jne. , mutta kuka enää ajattelee lapsen parasta? Enkä pidä itseäni mitenkään superäitinä, vaan halusin vaan kertoa oman mielipiteeni tuosta viihteellemeno asiasta. Mielestäni vauva-aika (alle 6kk) pitäisi jaksaa olla kyllä vauvan luona, korkeintaan käydä 2h reissuilla (esim.jumppa tm.s), sehän on vain pieni aika elämästä, lapsi kun kasvaa, niin äitikin voi saada enemmän "omaa aikaa"!
- ...
wertgcvb kirjoitti:
jos aloittaja kysyy muiden mielipidettä, niin kai sellaisen saa sanoa, pitäisikö kaikkien antaa "sosiaalisesti hyväksytty vastaus"? Kai täällä on vielä sananvapaus? Suomessa vaan kaikki ovat hyviä äitejä, vaikka joisivat, polttaisivat yms. joka päivä, mutta eihän äitiä saa arvostella, koska äidillä on oikeuksia! Kai vastaajat saavat itse kertoa, minkälainen heidän mielestään on hyvä äiti, jos sitä kerran kysytään! Suomessa vain korostetaan aina sitä, että äidillä on oikeuksia, äiti saa mennä, jne. , mutta kuka enää ajattelee lapsen parasta? Enkä pidä itseäni mitenkään superäitinä, vaan halusin vaan kertoa oman mielipiteeni tuosta viihteellemeno asiasta. Mielestäni vauva-aika (alle 6kk) pitäisi jaksaa olla kyllä vauvan luona, korkeintaan käydä 2h reissuilla (esim.jumppa tm.s), sehän on vain pieni aika elämästä, lapsi kun kasvaa, niin äitikin voi saada enemmän "omaa aikaa"!
Kyllä, kaikkien pitäisi antaa sosiaalsiesti hyväksyttävä vastaus, koska kyseessä on sosiaalinen media.
Eli kaikille sosiaalisesti vajaille nyt pieni kertaus asioista jotka voi oeptella vaikka ulkoa.
Olenko minä lihava? Ei, et ole. Olenko minä ruma? Ei et ole. Olenko minä liian vanha? Ei et ole.
Sanavapaus ei ole koskaan oikeuttanut loukkaamaan toisia, älä sotke näitä asioita siihen.
Mielipiteen saa ilmaista jos sitä kysytään, tosin jos haluaa kokea elämässään jotain ennenkokematonta kaltaisillesi, eli saada joskus vaikka ystävän, sitä kannattaa harkita tarkoin, miten rehellinen se mielipide on. Tässä keskustelussa tosin esimerkiksi nimimerkki "ihmettelempähän vaa", jota on tultu nimittämään huonoksi äidiksi, ei ole edes kysynyt teidän mielipidettänne.
Lapsen parasta ajattelee yleensä omat vanhemmat ja lainsäädäntö, jotka molemmat laittavat lapsen edun ensisijaiseksi kaikissa päätöksissään. Jos vanhemmat ovat estyneet laittamaan lapsen etua ensisijaiseksi, niin lainsäädäntö tekee sen heidän puolestaan. Yhdenkään lapsen etu ei vanhempien kannalta tai lainsäädännön kannalta vaadi, että jompikumpi tai molemmat vanhemmat lopettavat oman elämänsä. Lapsella on ensisijaiset oikeudet aikuiseen nähden ja yhdenkään lapsen oikeuksia ei esimerkiksi hoidossa pitämällä rikota. - ...
3+16 kirjoitti:
"Opetatko lapsillesi asennetta, että etsi ihmisestä se kohta joka on varmasti se haavoittuvin ja iske siihen, kohtaan jonka tiedät aivan taatusti olevan arka,"
Minkä takia äitiys nyt olisi aivan taatusti arka asia? Ei minulle ainakaan, tiedän tekeväni virheitä mutta pyrin oppimaan niistä. Lähtökohtaisesti kuitenkin pyrin ajattelemaan mikä olisi lapselle parasta, enkä sitä mikä minua nyt viihdyttäisi ja huvittaisi eniten.
Jos äitiys on, kuten sanoit, sinulle aivan taatusti arka asia, on se kyllä selkeä merkki että kaikki ei ole hyvin. Kannattaisi varmaan mainita asiasta neuvolassa tms. ja keskustella siitä jonkun ammattiauttajan kanssa? Olisi varmaan parempi vaihtoehto kuin tulla puolipsykoosissa tänne meuhkaamaan.
Aloitus toivottavasti provo, eihän oikeasti kukaan äiti olisi jättämässä 7 viikkoista vauvaa yöksi hoitoon, eihän?Minkä takia äitiys olis nyt aivan taatusti arka asia?
Koska aloittaja kysyy siihen muiden mielipidettä. Käyttää sanoja "olenko huono äiti jos..." Mikä merkitsee sitä, että hänellä ei taatusti ole asiassa vahvaa minäkuvaa jo valmiina.
Mistä tiedät että ihminen on epävarma siitä pitäisikö hänen ostaa tietyt kengät? Helppo vastaus: hän kysyy pitäisikö minun ostaa nuo kengät. - ergzdvg
... kirjoitti:
Kyllä, kaikkien pitäisi antaa sosiaalsiesti hyväksyttävä vastaus, koska kyseessä on sosiaalinen media.
Eli kaikille sosiaalisesti vajaille nyt pieni kertaus asioista jotka voi oeptella vaikka ulkoa.
Olenko minä lihava? Ei, et ole. Olenko minä ruma? Ei et ole. Olenko minä liian vanha? Ei et ole.
Sanavapaus ei ole koskaan oikeuttanut loukkaamaan toisia, älä sotke näitä asioita siihen.
Mielipiteen saa ilmaista jos sitä kysytään, tosin jos haluaa kokea elämässään jotain ennenkokematonta kaltaisillesi, eli saada joskus vaikka ystävän, sitä kannattaa harkita tarkoin, miten rehellinen se mielipide on. Tässä keskustelussa tosin esimerkiksi nimimerkki "ihmettelempähän vaa", jota on tultu nimittämään huonoksi äidiksi, ei ole edes kysynyt teidän mielipidettänne.
Lapsen parasta ajattelee yleensä omat vanhemmat ja lainsäädäntö, jotka molemmat laittavat lapsen edun ensisijaiseksi kaikissa päätöksissään. Jos vanhemmat ovat estyneet laittamaan lapsen etua ensisijaiseksi, niin lainsäädäntö tekee sen heidän puolestaan. Yhdenkään lapsen etu ei vanhempien kannalta tai lainsäädännön kannalta vaadi, että jompikumpi tai molemmat vanhemmat lopettavat oman elämänsä. Lapsella on ensisijaiset oikeudet aikuiseen nähden ja yhdenkään lapsen oikeuksia ei esimerkiksi hoidossa pitämällä rikota.voi jeesus! Kysymys lihavuudesta tai vanhuudesta on täysin eri asia, ei tietenkään ihmiselle sanota, että olet lihava tai vanha, mutta mielestäni kysymys viihteelle lähtemisestä kun on vastasyntynyt on täysin eri asia! Onko siis sosiaalisesti hyväksytympää lähteä viihteelle kuin hoitaa itse lapsensa kun on vasta vauva kyseessä?
Ja tiedoksi, tulen kyllä toimeen muiden kanssa ja minulla on kymmenittäin ystäviä, mutta jos joku kysyy minulta mitä mieltä olen viihteelle lähtemisestä kun on 7vk vauva, niin vastaan, että minusta ei vielä kannattaisi lähteä, koska lapsi on vielä niin pieni. Minusta on hyvä, että nimenomaan sosiaalisessa mediassa voidaan murtaa näitä "sosiaalisia sääntöjä", koska muuten asioista ei koskaan voida puhua kunnolla, koska kaikki haluavat silittää myötäkarvaan ja olla "joo-joo-miehiä/naisia" ettei vaan kukaan loukkaannu!
"Lapsen parasta ajattelee yleensä omat vanhemmat ja lainsäädäntö, jotka molemmat laittavat lapsen edun ensisijaiseksi kaikissa päätöksissään."
VÄÄRIN! Suomessa hyvin monet äidit ajattelevat ensisijaisesti itseään (haluan ryypätä heti kun lapsi kotiutuu laitokselta yms.) ja meillä rikotaan lasten etua jopa lainsäädännössä kun on jopa luotu kaikille subjektiivinen päivähoito-oikeus vaikka molemmat vanhemmat vain lorvisivat kotona päivät pitkät tai äiti olisi kotona vauvan kanssa. Eri asia tietysti jos on pakko mennä töihin, niin siihen tarkoitukseen hyvä. Pieni osa nykyvanhemmista pystyy ajattelemaan lapsen etua ja tulevaisuutta pitkällä aikavälillä, suurin osa vanhemmista haluavat että muut kasvattavat lapsensa
"Yhdenkään lapsen etu ei vanhempien kannalta tai lainsäädännön kannalta vaadi, että jompikumpi tai molemmat vanhemmat lopettavat oman elämänsä." Voi herranjumala mitä paskaa! Onko se niin vaikeaa ja kamalaa jos vähän rajaa menojaan esim. lapsen ekat 6-12kk ja on läsnä, sehän on vain pieni hetki elämästä? Itse en ainakaan koe "lopettavana omaa elämää", vaan lapsethan kuuluvat jokaisen äidin/isän elämään ja tuovat suunnattomasti iloa ja rakkautta elämään, itse ainakin koen että elämä ilman lapsia tuntuisi pikemminkin tylsältä. Jos haluaa elää samaa elämää (luoda uraa, käydä viihteelle joka vloppu, ravata kaiken maailman harrastuksissa) kuin ennen lapsia, niin miksi sitten tekee ne lapset? - ...
ergzdvg kirjoitti:
voi jeesus! Kysymys lihavuudesta tai vanhuudesta on täysin eri asia, ei tietenkään ihmiselle sanota, että olet lihava tai vanha, mutta mielestäni kysymys viihteelle lähtemisestä kun on vastasyntynyt on täysin eri asia! Onko siis sosiaalisesti hyväksytympää lähteä viihteelle kuin hoitaa itse lapsensa kun on vasta vauva kyseessä?
Ja tiedoksi, tulen kyllä toimeen muiden kanssa ja minulla on kymmenittäin ystäviä, mutta jos joku kysyy minulta mitä mieltä olen viihteelle lähtemisestä kun on 7vk vauva, niin vastaan, että minusta ei vielä kannattaisi lähteä, koska lapsi on vielä niin pieni. Minusta on hyvä, että nimenomaan sosiaalisessa mediassa voidaan murtaa näitä "sosiaalisia sääntöjä", koska muuten asioista ei koskaan voida puhua kunnolla, koska kaikki haluavat silittää myötäkarvaan ja olla "joo-joo-miehiä/naisia" ettei vaan kukaan loukkaannu!
"Lapsen parasta ajattelee yleensä omat vanhemmat ja lainsäädäntö, jotka molemmat laittavat lapsen edun ensisijaiseksi kaikissa päätöksissään."
VÄÄRIN! Suomessa hyvin monet äidit ajattelevat ensisijaisesti itseään (haluan ryypätä heti kun lapsi kotiutuu laitokselta yms.) ja meillä rikotaan lasten etua jopa lainsäädännössä kun on jopa luotu kaikille subjektiivinen päivähoito-oikeus vaikka molemmat vanhemmat vain lorvisivat kotona päivät pitkät tai äiti olisi kotona vauvan kanssa. Eri asia tietysti jos on pakko mennä töihin, niin siihen tarkoitukseen hyvä. Pieni osa nykyvanhemmista pystyy ajattelemaan lapsen etua ja tulevaisuutta pitkällä aikavälillä, suurin osa vanhemmista haluavat että muut kasvattavat lapsensa
"Yhdenkään lapsen etu ei vanhempien kannalta tai lainsäädännön kannalta vaadi, että jompikumpi tai molemmat vanhemmat lopettavat oman elämänsä." Voi herranjumala mitä paskaa! Onko se niin vaikeaa ja kamalaa jos vähän rajaa menojaan esim. lapsen ekat 6-12kk ja on läsnä, sehän on vain pieni hetki elämästä? Itse en ainakaan koe "lopettavana omaa elämää", vaan lapsethan kuuluvat jokaisen äidin/isän elämään ja tuovat suunnattomasti iloa ja rakkautta elämään, itse ainakin koen että elämä ilman lapsia tuntuisi pikemminkin tylsältä. Jos haluaa elää samaa elämää (luoda uraa, käydä viihteelle joka vloppu, ravata kaiken maailman harrastuksissa) kuin ennen lapsia, niin miksi sitten tekee ne lapset?Kyseessä on mielipide silloin kun ilmaistaan onko joku lihava, onko hyväksyttävää lähteä viihteelle jne. Ja sitten on laki, joka ei ole mielipide. Mielipiteen omaaminen ei missään tapauksessa anna oikeutta loukata toista ihmistä.
"Onko siis sosiaalisesti hyväksytympää lähteä viihteelle kuin hoitaa itse lapsensa kun on vasta vauva kyseessä?"
Minusta on. Sinusta ei. So What, kystäämpä sitten lailta, että kumman mielipide on oikea, kumpi on oikein ja kumpi väärin? Ei vastaa, ihme juttu.
"Minusta on hyvä, että nimenomaan sosiaalisessa mediassa voidaan murtaa näitä "sosiaalisia sääntöjä", koska muuten asioista ei koskaan voida puhua kunnolla, koska kaikki haluavat silittää myötäkarvaan ja olla "joo-joo-miehiä/naisia" ettei vaan kukaan loukkaannu!"
Ja olet äiti? Ja ajatuksesi oli varmastikin, että teillä ei ole nettiyhteyttä enää kun lapsesi ovat lukutaitoisia, sillä haluat pitää yllä kyseistä sosiaalisen median erittäin ikävää lieveilmiötä? Vai oletko varmasti sitä mieltä, että on hyvä, että ihmiset saavat loukkaamis tarkoituksesa kertoa mielipiteensä, silloin kun sinun jälkikasvusi painiskelee itsetuntoongelmiensa kanssa?
"Onko se niin vaikeaa ja kamalaa jos vähän rajaa menojaan esim. lapsen ekat 6-12kk ja on läsnä, sehän on vain pieni hetki elämästä?"
Lapsenoikeudet, jotka ovat kirjattuna laissa eivät vaadi rajoittamaan menojaan. Vai puhutko nyt siis "Minusta tuntuu lastenoikeusista"? - ergxb
... kirjoitti:
Kyseessä on mielipide silloin kun ilmaistaan onko joku lihava, onko hyväksyttävää lähteä viihteelle jne. Ja sitten on laki, joka ei ole mielipide. Mielipiteen omaaminen ei missään tapauksessa anna oikeutta loukata toista ihmistä.
"Onko siis sosiaalisesti hyväksytympää lähteä viihteelle kuin hoitaa itse lapsensa kun on vasta vauva kyseessä?"
Minusta on. Sinusta ei. So What, kystäämpä sitten lailta, että kumman mielipide on oikea, kumpi on oikein ja kumpi väärin? Ei vastaa, ihme juttu.
"Minusta on hyvä, että nimenomaan sosiaalisessa mediassa voidaan murtaa näitä "sosiaalisia sääntöjä", koska muuten asioista ei koskaan voida puhua kunnolla, koska kaikki haluavat silittää myötäkarvaan ja olla "joo-joo-miehiä/naisia" ettei vaan kukaan loukkaannu!"
Ja olet äiti? Ja ajatuksesi oli varmastikin, että teillä ei ole nettiyhteyttä enää kun lapsesi ovat lukutaitoisia, sillä haluat pitää yllä kyseistä sosiaalisen median erittäin ikävää lieveilmiötä? Vai oletko varmasti sitä mieltä, että on hyvä, että ihmiset saavat loukkaamis tarkoituksesa kertoa mielipiteensä, silloin kun sinun jälkikasvusi painiskelee itsetuntoongelmiensa kanssa?
"Onko se niin vaikeaa ja kamalaa jos vähän rajaa menojaan esim. lapsen ekat 6-12kk ja on läsnä, sehän on vain pieni hetki elämästä?"
Lapsenoikeudet, jotka ovat kirjattuna laissa eivät vaadi rajoittamaan menojaan. Vai puhutko nyt siis "Minusta tuntuu lastenoikeusista"?"Mielipiteen omaaminen ei missään tapauksessa anna oikeutta loukata toista ihmistä."
Elikkä on oikein, että tässä maassa kukaan ei pidä lasten ja vauvojen puolta, koska siitä saattaisi joku äiti "loukkaantua", olisihan se kauheaa jos häneltä jopa vaaditaan, että hoitaisi itse vastasyntynyttään?Pääasia on siis, että kukaan ei "loukkaannu", mutta viis lasten hyvinvoinnista? Loppujen lopuksi, siitähän tässä keskustelussa on kyse: äidin oikeus heti päästä baanalle vs. lapsen etu.
Kysymys viihteelle lähtemisestä vauvan ollessa pieni on eri asia kuin kysymys lihavuudesta, vanhuudesta tms. koska se koskee myös toista ihmistä (vauvaa) ja vauvan oikeuksia äitiin, sen sijaan jos kysytään vanhuudesta tai lihavuudesta, niin siinä ei ole toista osapuolta, johon asia vaikuttaa, joten siksi on hyväksytympää sanoa mielipide asiasta, joka koskee myös lapsen hyvinvointia. Mutta lapsen etua ajavat äidit ja ihmiset ovat kuin punainen vaate näille, jotka kiikuttavat lapsen hoitoon heti kun kotiutuvat sairaalasta. Olisi poliittisesti epäkorrektia nykySuomessa sanoa, että "jään kotiin ja en mene viihteelle lapsen ollessa pieni, koska rakastan lastani", saman tien tulisi liuta feministejä sanomaan, että heität oman elämäsi hukkaan.
Kyse on nimittäin nimenomaan vauvan oikeudesta ja hyvinvoinnista, mutta sitähän ei tietysti saa sanoa, koska se saattaa syrjiä äidin oikeuksia omiin menoihin. Ei mikään ihme, että lapset voi pahoin, kun kukaan ei enää aja heidän etuaan rauhalliseen lapsuuteen. Pääasiahan tässä sosialistisessa maassa on, että kaikki voivat tasa-arvoisesti luoda uraa ja antaa laitosten kasvattaa lapset. Sitten vielä ihmetellään kun suomalaisilla on heikko itsetunto ja masennusta yms. kun kaikkihan se juontaa varhaislapsuudesta! - ...
ergxb kirjoitti:
"Mielipiteen omaaminen ei missään tapauksessa anna oikeutta loukata toista ihmistä."
Elikkä on oikein, että tässä maassa kukaan ei pidä lasten ja vauvojen puolta, koska siitä saattaisi joku äiti "loukkaantua", olisihan se kauheaa jos häneltä jopa vaaditaan, että hoitaisi itse vastasyntynyttään?Pääasia on siis, että kukaan ei "loukkaannu", mutta viis lasten hyvinvoinnista? Loppujen lopuksi, siitähän tässä keskustelussa on kyse: äidin oikeus heti päästä baanalle vs. lapsen etu.
Kysymys viihteelle lähtemisestä vauvan ollessa pieni on eri asia kuin kysymys lihavuudesta, vanhuudesta tms. koska se koskee myös toista ihmistä (vauvaa) ja vauvan oikeuksia äitiin, sen sijaan jos kysytään vanhuudesta tai lihavuudesta, niin siinä ei ole toista osapuolta, johon asia vaikuttaa, joten siksi on hyväksytympää sanoa mielipide asiasta, joka koskee myös lapsen hyvinvointia. Mutta lapsen etua ajavat äidit ja ihmiset ovat kuin punainen vaate näille, jotka kiikuttavat lapsen hoitoon heti kun kotiutuvat sairaalasta. Olisi poliittisesti epäkorrektia nykySuomessa sanoa, että "jään kotiin ja en mene viihteelle lapsen ollessa pieni, koska rakastan lastani", saman tien tulisi liuta feministejä sanomaan, että heität oman elämäsi hukkaan.
Kyse on nimittäin nimenomaan vauvan oikeudesta ja hyvinvoinnista, mutta sitähän ei tietysti saa sanoa, koska se saattaa syrjiä äidin oikeuksia omiin menoihin. Ei mikään ihme, että lapset voi pahoin, kun kukaan ei enää aja heidän etuaan rauhalliseen lapsuuteen. Pääasiahan tässä sosialistisessa maassa on, että kaikki voivat tasa-arvoisesti luoda uraa ja antaa laitosten kasvattaa lapset. Sitten vielä ihmetellään kun suomalaisilla on heikko itsetunto ja masennusta yms. kun kaikkihan se juontaa varhaislapsuudesta!No sinun pitää vielä kertoa missä maassa sitten asut, kun siellä kukaan ei pidä vauvojen tai lasten puolia? Mä asun suomessa ja meillä vanhemmat ja lait pitävät lasten ja vauvojen puolia.
"Loppujen lopuksi, siitähän tässä keskustelussa on kyse: äidin oikeus heti päästä baanalle vs. lapsen etu."
Jos siitä on kyse, niin sinun pitää vielä kertoa sekin, että miten äidin baanalle pääsy rikkoo lapsen etuja vastaan?
" Olisi poliittisesti epäkorrektia nykySuomessa sanoa, että "jään kotiin ja en mene viihteelle lapsen ollessa pieni, koska rakastan lastani", saman tien tulisi liuta feministejä sanomaan, että heität oman elämäsi hukkaan"
No, nyt olet sen kertonut jo monta viestiä sitten, niin oletko monta vastausta saanut feministeiltä jotka ovat tulleet kertomaan, että heidän mielestään olet huonoäiti kyseisen kotiinjäämisesi takia? Huomaathan, että tässä keskustelussa ei arvioida sinun valintojasi jäädä kotiin, vaan ainoastaan sinun valintojasi tulla arvostelemaan toisten äitiyttä.
" Ei mikään ihme, että lapset voi pahoin, kun kukaan ei enää aja heidän etuaan rauhalliseen lapsuuteen."
Juu, juuri tätä hain. Sosiaalisella medialla on kyllä erittäin suuri merkitys siihen, että nuoriso voi koko ajan huonommin psyykkisesti Suomen maassa, se ruokkii tosiaan heidän vääristynyttä minäkuvaansa. Mutta sinustahan se olikin ihan ok, että sosiaalisessa mediassa ihmiset saavat laukoa mielipiteitään toisista, jopa täysin välittämättä siitä mikä on vastaanottajan kerrottu, saati todellinen ikä... Ilkkuminen, loukkaaminen ja haukkuminen eivät todellakaan kuulu juuri kenenkään käsitykseen rauhallisesta lapsuudesta, tuli se sitten päin naamaa tai tuntemattomalta. Mutta että sinäkö olitkin puolustamassa tuota oikeutta rauhalliseen lapsuuteen? - qergsdv
... kirjoitti:
No sinun pitää vielä kertoa missä maassa sitten asut, kun siellä kukaan ei pidä vauvojen tai lasten puolia? Mä asun suomessa ja meillä vanhemmat ja lait pitävät lasten ja vauvojen puolia.
"Loppujen lopuksi, siitähän tässä keskustelussa on kyse: äidin oikeus heti päästä baanalle vs. lapsen etu."
Jos siitä on kyse, niin sinun pitää vielä kertoa sekin, että miten äidin baanalle pääsy rikkoo lapsen etuja vastaan?
" Olisi poliittisesti epäkorrektia nykySuomessa sanoa, että "jään kotiin ja en mene viihteelle lapsen ollessa pieni, koska rakastan lastani", saman tien tulisi liuta feministejä sanomaan, että heität oman elämäsi hukkaan"
No, nyt olet sen kertonut jo monta viestiä sitten, niin oletko monta vastausta saanut feministeiltä jotka ovat tulleet kertomaan, että heidän mielestään olet huonoäiti kyseisen kotiinjäämisesi takia? Huomaathan, että tässä keskustelussa ei arvioida sinun valintojasi jäädä kotiin, vaan ainoastaan sinun valintojasi tulla arvostelemaan toisten äitiyttä.
" Ei mikään ihme, että lapset voi pahoin, kun kukaan ei enää aja heidän etuaan rauhalliseen lapsuuteen."
Juu, juuri tätä hain. Sosiaalisella medialla on kyllä erittäin suuri merkitys siihen, että nuoriso voi koko ajan huonommin psyykkisesti Suomen maassa, se ruokkii tosiaan heidän vääristynyttä minäkuvaansa. Mutta sinustahan se olikin ihan ok, että sosiaalisessa mediassa ihmiset saavat laukoa mielipiteitään toisista, jopa täysin välittämättä siitä mikä on vastaanottajan kerrottu, saati todellinen ikä... Ilkkuminen, loukkaaminen ja haukkuminen eivät todellakaan kuulu juuri kenenkään käsitykseen rauhallisesta lapsuudesta, tuli se sitten päin naamaa tai tuntemattomalta. Mutta että sinäkö olitkin puolustamassa tuota oikeutta rauhalliseen lapsuuteen?"Jos siitä on kyse, niin sinun pitää vielä kertoa sekin, että miten äidin baanalle pääsy rikkoo lapsen etuja vastaan?" Äidin baanalle pääsy rikkoo lapsen etua vastaan siten, että vauva ei (tästä on muuten useita ihan tutkimuksiakin tehty) kestä pitkiä erossaoloja ensisijaisesta hoitajastaan eli äidistä. Vauvan mielikuva äidistä ei säily kauan muistissa ja lapselle tulee eroahdistus, joka ilmenee usein tavoin (ks.http://www.sosiaalitaito.fi/ep/tiedostot/tarja_lund_koulutusaineisto_osa1.pdf).
"Mä asun suomessa ja meillä vanhemmat ja lait pitävät lasten ja vauvojen puolia." Valitettavasti se, että on vanhempi, ei automaattisesti takaa enää sitä, että vanhemmat pitävät lasten puolta, näkyyhän tämä jo kaikissa
tilastoissa: lasten mielenterveysongelmat yms. lisääntyneet koko ajan. Itse olen asunut ulkomailla ja tiedän, että hyvin monessa muussa maassa lapsista pidetään paljon parempaa huolta kuin Suomessa.
"niin oletko monta vastausta saanut feministeiltä jotka ovat tulleet kertomaan, että heidän mielestään olet huonoäiti kyseisen kotiinjäämisesi takia? Huomaathan, että tässä keskustelussa ei arvioida sinun valintojasi jäädä kotiin, vaan ainoastaan sinun valintojasi tulla arvostelemaan toisten äitiyttä."
En missään vaiheessa sanonut feministien pitävän minua huonona äitinä, kyse oli aiemmin mainitsemastasi asiasta, siitä että rajoittaa omia menojaan HETKEKSI (6-12kk) kun lapsi on pieni. Ja eikös keskustelun tulisi olla vastavuoroista, jossa voidaan avoimesti kertoa oma mielipide...ai niin, mutta sitä omaa mielipidettähän ei saanut sanoa, ettei kukaan loukkaannu siitä, jankutetaan siis kaikki tätä samaa "olet ihan hyvä äiti teet miten tahansa" -mantraa... - 6+13
... kirjoitti:
Minkä takia äitiys olis nyt aivan taatusti arka asia?
Koska aloittaja kysyy siihen muiden mielipidettä. Käyttää sanoja "olenko huono äiti jos..." Mikä merkitsee sitä, että hänellä ei taatusti ole asiassa vahvaa minäkuvaa jo valmiina.
Mistä tiedät että ihminen on epävarma siitä pitäisikö hänen ostaa tietyt kengät? Helppo vastaus: hän kysyy pitäisikö minun ostaa nuo kengät.Et voi olla tosissasi että vertaat kenkien ostamista ja lasten hankkimista toisiinsa!?!?
- No eikö
... kirjoitti:
Minkä takia äitiys olis nyt aivan taatusti arka asia?
Mistä tiedät että ihminen on epävarma siitä pitäisikö hänen ostaa tietyt kengät? Helppo vastaus: hän kysyy pitäisikö minun ostaa nuo kengät.se sitten ole hyvä, että aloittaja saa paljon vastauksia?
Niiltä, jotka katsovat asiaa vauvankin kantilta ja niiltä, jotka kannustavat jättämään pienen vauvan hoitoon.
Tuon ikäinen vauva tuntee parhaiten äitinsä, joten ehkä se itsensä viihdyttäminen voisi edes vähän odottaa. Ainakin 6kk. - ...
qergsdv kirjoitti:
"Jos siitä on kyse, niin sinun pitää vielä kertoa sekin, että miten äidin baanalle pääsy rikkoo lapsen etuja vastaan?" Äidin baanalle pääsy rikkoo lapsen etua vastaan siten, että vauva ei (tästä on muuten useita ihan tutkimuksiakin tehty) kestä pitkiä erossaoloja ensisijaisesta hoitajastaan eli äidistä. Vauvan mielikuva äidistä ei säily kauan muistissa ja lapselle tulee eroahdistus, joka ilmenee usein tavoin (ks.http://www.sosiaalitaito.fi/ep/tiedostot/tarja_lund_koulutusaineisto_osa1.pdf).
"Mä asun suomessa ja meillä vanhemmat ja lait pitävät lasten ja vauvojen puolia." Valitettavasti se, että on vanhempi, ei automaattisesti takaa enää sitä, että vanhemmat pitävät lasten puolta, näkyyhän tämä jo kaikissa
tilastoissa: lasten mielenterveysongelmat yms. lisääntyneet koko ajan. Itse olen asunut ulkomailla ja tiedän, että hyvin monessa muussa maassa lapsista pidetään paljon parempaa huolta kuin Suomessa.
"niin oletko monta vastausta saanut feministeiltä jotka ovat tulleet kertomaan, että heidän mielestään olet huonoäiti kyseisen kotiinjäämisesi takia? Huomaathan, että tässä keskustelussa ei arvioida sinun valintojasi jäädä kotiin, vaan ainoastaan sinun valintojasi tulla arvostelemaan toisten äitiyttä."
En missään vaiheessa sanonut feministien pitävän minua huonona äitinä, kyse oli aiemmin mainitsemastasi asiasta, siitä että rajoittaa omia menojaan HETKEKSI (6-12kk) kun lapsi on pieni. Ja eikös keskustelun tulisi olla vastavuoroista, jossa voidaan avoimesti kertoa oma mielipide...ai niin, mutta sitä omaa mielipidettähän ei saanut sanoa, ettei kukaan loukkaannu siitä, jankutetaan siis kaikki tätä samaa "olet ihan hyvä äiti teet miten tahansa" -mantraa...Niin. Olet juuri kertonut täysin paikkansa pitävän tiedon siitä, että nykyisin suomalaiset lapset ja nuoret voivat psyykkisesti huonosti.
Tähän pahoinvointii on listattu syitä miksi nuoret ja lapset voivat huonosti ja sosiaalisenmedia ruokkima ilkkuminen, loukkaaminen ja haukkuminen ovat niistä yksi.
Harmi, että antamasi linkki ei toimi, koska siellä ilmeisesti perustellaan, että yksittäinen hoidossa vietetty kertakin on sellaisia, missään muuallahan en ole havainnut koskaan kerrottavan kyseistä asiaa... - ...
6+13 kirjoitti:
Et voi olla tosissasi että vertaat kenkien ostamista ja lasten hankkimista toisiinsa!?!?
Olen yhtä kysymysmerkkiä.
Onko aloitaja kysynyt teiltä myös pitäisikö hänen hankkia lapsia?
Minä kuitenkin vertaan kenkien hankkimista ja aloitajan kysymystä siitä pitäisikö hänen lähteä baariin keskenään, koska samanlailla molemmissa näkee, että kysyjä on epävarma.
Jos aloittaja kysyy pitäisikö minun hankkia lapsia, niin eikö se sinulle kerro siitä, että hän on epävarma lapsien hankkimisesta? (vertaa kenkiin tai baariin lähtemiseen) - ...
No eikö kirjoitti:
se sitten ole hyvä, että aloittaja saa paljon vastauksia?
Niiltä, jotka katsovat asiaa vauvankin kantilta ja niiltä, jotka kannustavat jättämään pienen vauvan hoitoon.
Tuon ikäinen vauva tuntee parhaiten äitinsä, joten ehkä se itsensä viihdyttäminen voisi edes vähän odottaa. Ainakin 6kk.Ihmettelen, että äiti-ihmisetkö näitä kysymyksiä oikeasti esittävät?
Eikö ole hyvä, että aloittaja saa paljon vastauksia, koska hän on epävarma? On. vai ei?
Kun lapsesi laittaa nettiin valokuvansa ja kysyy olenko kaunis, niin onko hyvä, että lapsesi saa paljon vastauksia, koska hän kysyy mielipidettä, niiltä jotka pitävät häntä kauniina, sekä niiltä jotka eivät pidä häntä kauniina? Täysin avoimia, rehellisiä vastauksia? - 8+14
... kirjoitti:
Ihmettelen, että äiti-ihmisetkö näitä kysymyksiä oikeasti esittävät?
Eikö ole hyvä, että aloittaja saa paljon vastauksia, koska hän on epävarma? On. vai ei?
Kun lapsesi laittaa nettiin valokuvansa ja kysyy olenko kaunis, niin onko hyvä, että lapsesi saa paljon vastauksia, koska hän kysyy mielipidettä, niiltä jotka pitävät häntä kauniina, sekä niiltä jotka eivät pidä häntä kauniina? Täysin avoimia, rehellisiä vastauksia?Jos vaikka 10-vuotias tyttö laittaa nettiin valokuvansa jossa hän on pukeutunut verkkosukkahousuihin, pikkuriikkiseen minihameeseen, napapaitaan ja on meikannut itsensä rajusti, ja kysyy olenko nyt kaunis? Sinun mielestäkö tässä pitää sitten vain sanoa että kyllä kyllä, olet oikein sievä ja kaunis, juuri noin sinun pitääkin pukeutua ja meikata?
- y6u7i8o9p0
8+14 kirjoitti:
Jos vaikka 10-vuotias tyttö laittaa nettiin valokuvansa jossa hän on pukeutunut verkkosukkahousuihin, pikkuriikkiseen minihameeseen, napapaitaan ja on meikannut itsensä rajusti, ja kysyy olenko nyt kaunis? Sinun mielestäkö tässä pitää sitten vain sanoa että kyllä kyllä, olet oikein sievä ja kaunis, juuri noin sinun pitääkin pukeutua ja meikata?
Kyllä siitä pitää voida sanoa, jos lapsi laittaa itsestään sopimattomia kuvia nettiin, ihan samalla tavalla kun pitää voida sanoa, jos äiti käyttäytyy äidille sopimattomalla tavalla.
- kcw
8+14 kirjoitti:
Jos vaikka 10-vuotias tyttö laittaa nettiin valokuvansa jossa hän on pukeutunut verkkosukkahousuihin, pikkuriikkiseen minihameeseen, napapaitaan ja on meikannut itsensä rajusti, ja kysyy olenko nyt kaunis? Sinun mielestäkö tässä pitää sitten vain sanoa että kyllä kyllä, olet oikein sievä ja kaunis, juuri noin sinun pitääkin pukeutua ja meikata?
entä jos 10-vuotias tyttö laittaa itsestänsä ihan normaalin kuvan ja kysyy olenko kaunis ja vastaukset ovat positiivisia ja myös niitä todella rumia joissa haukutaan. onko se hyvä?
- 18+6
kcw kirjoitti:
entä jos 10-vuotias tyttö laittaa itsestänsä ihan normaalin kuvan ja kysyy olenko kaunis ja vastaukset ovat positiivisia ja myös niitä todella rumia joissa haukutaan. onko se hyvä?
Normaalia käytöstä ei tarvitse haukkua, tyytyväinen?
Suurin osa jotka ovat tähän ketjuun vastanneet puoltaen lapsen kantaa asiassa, ovat olleet suht asiallisia, ei kirosanoja, ei silmitöntä haukkumista, vaan todettu että 7 viikkonen lapsi on liian pieni laitettavaksi yöksi hoitoon. Onko se haukkumista?
Tottakai se kielii äidin suhtautumisesta vauvaansa, jos haluaa yöksi eroon lapsestaan tämän ollessa alle 2kk. Koliikkivauvojenkaan vanhemmat eivät haluaisi laittaa vauvaa hoitoon, mutta pakkohan se on että saa edes vähän nukkua. Aloittaja selkeästi haluaa eroon lapsestaan. Se on huolestuttavaa, eikä todellakaan anna hyvän äidin kuvaa. Sellaisen äidin joka laittaa lapsensa parhaan etusijalle, eikä omia huvittelunhalujaan.
Harva sitä varmaan päin naamaa sanoo, mutta eikö se ole hyvä että täällä kerrotaan sekin mitä selän takana sitten puhutaan ja miten tuollaiseen äitiin suhtaudutaan. Aloittaja nyt kuitenkin ilmeisesti on täysi-ikäinen ja itse tätä asiaa täällä kyselee. - ...
18+6 kirjoitti:
Normaalia käytöstä ei tarvitse haukkua, tyytyväinen?
Suurin osa jotka ovat tähän ketjuun vastanneet puoltaen lapsen kantaa asiassa, ovat olleet suht asiallisia, ei kirosanoja, ei silmitöntä haukkumista, vaan todettu että 7 viikkonen lapsi on liian pieni laitettavaksi yöksi hoitoon. Onko se haukkumista?
Tottakai se kielii äidin suhtautumisesta vauvaansa, jos haluaa yöksi eroon lapsestaan tämän ollessa alle 2kk. Koliikkivauvojenkaan vanhemmat eivät haluaisi laittaa vauvaa hoitoon, mutta pakkohan se on että saa edes vähän nukkua. Aloittaja selkeästi haluaa eroon lapsestaan. Se on huolestuttavaa, eikä todellakaan anna hyvän äidin kuvaa. Sellaisen äidin joka laittaa lapsensa parhaan etusijalle, eikä omia huvittelunhalujaan.
Harva sitä varmaan päin naamaa sanoo, mutta eikö se ole hyvä että täällä kerrotaan sekin mitä selän takana sitten puhutaan ja miten tuollaiseen äitiin suhtaudutaan. Aloittaja nyt kuitenkin ilmeisesti on täysi-ikäinen ja itse tätä asiaa täällä kyselee.Loukkaamista tässä keskustelussa on ollut se, että sanotaan ihmiselle, että hän on huono äiti.
Pidät siis epänormaalina sitä, että tuore äiti on epävarma asiostaan, pohdikselee ja kyselee siitä pitäisikö hänen mennä baariin. Koska se on epänormaalia, siksi häntä saa loukata?
Eli jos oma kauneuskäsitys on, että hallitseva missi Viivi Jumppanen on kaunis ja se 10-vuotias ei satu näyttämään Viiviltä, niin on siis täysin oikein, että ihminen kertoo lapselle -ilman kiroamista-, että hän ei ole kaunis? Ja on ilmeisesti mielestäsi hyvä, että lapselle tämä kerrotaan, koska lasta kuitenkin selän takana Viiviin verrataan? Onko mielessäsi käynyt mahdollisesti koskaan se, että jotkut pitävät ihmsiä/lapsia kauniina vain koska he ovat lapsia, ilman vertaamisia omiin käsityksiin asioista. Toinen esimerkki: onko lapsesi hyvä juoksija mielestäsi koska hän etenee nopeammin kuin joku toinen lapsi, vai onko lapsesi kenties hyvä juoksija, koska osaa laittaa oikeaan tahtiin jalkaa toisen eteen ja nauttii juoksemisesta? - 14+16
... kirjoitti:
Loukkaamista tässä keskustelussa on ollut se, että sanotaan ihmiselle, että hän on huono äiti.
Pidät siis epänormaalina sitä, että tuore äiti on epävarma asiostaan, pohdikselee ja kyselee siitä pitäisikö hänen mennä baariin. Koska se on epänormaalia, siksi häntä saa loukata?
Eli jos oma kauneuskäsitys on, että hallitseva missi Viivi Jumppanen on kaunis ja se 10-vuotias ei satu näyttämään Viiviltä, niin on siis täysin oikein, että ihminen kertoo lapselle -ilman kiroamista-, että hän ei ole kaunis? Ja on ilmeisesti mielestäsi hyvä, että lapselle tämä kerrotaan, koska lasta kuitenkin selän takana Viiviin verrataan? Onko mielessäsi käynyt mahdollisesti koskaan se, että jotkut pitävät ihmsiä/lapsia kauniina vain koska he ovat lapsia, ilman vertaamisia omiin käsityksiin asioista. Toinen esimerkki: onko lapsesi hyvä juoksija mielestäsi koska hän etenee nopeammin kuin joku toinen lapsi, vai onko lapsesi kenties hyvä juoksija, koska osaa laittaa oikeaan tahtiin jalkaa toisen eteen ja nauttii juoksemisesta?Mitenköhän tämä keskustelu on nyt näin nyrjähtänyttä... Se että minun mielestäni 7 viikkonen vauva on liian nuori yöksi hoitoon, ei tarkoita sitä että kaikki 10-vuotiaat tytöt ovat rumia jos eivät näytä Viivi Pumpaselta.
Pohdiskella ja keskutella saa, mutta eikö eri näkökulmia ja mielipiteitä saa esittää? - ...
14+16 kirjoitti:
Mitenköhän tämä keskustelu on nyt näin nyrjähtänyttä... Se että minun mielestäni 7 viikkonen vauva on liian nuori yöksi hoitoon, ei tarkoita sitä että kaikki 10-vuotiaat tytöt ovat rumia jos eivät näytä Viivi Pumpaselta.
Pohdiskella ja keskutella saa, mutta eikö eri näkökulmia ja mielipiteitä saa esittää?Juuri sitä tässä keskustelussa ihmetellään, että saako niitä erinäkökulmia ja mielipiteitä esittää ihmisille, jotka ovat epävarmoja (eli kysyvät), kun varsin jokainen koskaan toisen ihmisen tavannut sosiaalisesti kykenevä ihminen tietää, että se oma mielipide/näkökulma loukkaa toista.
Eli palaamme kysymykseen: Jos lapsi kysyy onko hän kaunis, jokainen tietää mitä siihen vastataan. Mutta täällä jotkut ovat sitä mieltä, että siihen vastataan rehellisesti. Josta on esitetty myös kysymys: ovatko ne jotka ovat sanoneet, että vastataan rehellisesti oma mielipide, äiti-ihmisiä?
Sun mielestä 7 viikkoinen vauva saa ihan rauhassa olla liian pieni hoitoon. Tässä on keskusteltu siitä, onko pienen lapsen hoitoon vienyt äiti huono äiti. Ja sekin kiinnostaa -Te mahtavat joilla on valta tuomita toisia huonoiksi tai hyviksi ihmsiksi,- että mitä olette mieltä ihmisistä joiden mielestä sosiaalisessa mediassa on hyvä, että sananvapauden/mielipiteen vapauden nimissä sallitaan toisten ihmisten loukkaaminen? Te voitte varmasti luokitella heidätkin joko hyviksi tai huonoiksi? - 12+14
... kirjoitti:
Juuri sitä tässä keskustelussa ihmetellään, että saako niitä erinäkökulmia ja mielipiteitä esittää ihmisille, jotka ovat epävarmoja (eli kysyvät), kun varsin jokainen koskaan toisen ihmisen tavannut sosiaalisesti kykenevä ihminen tietää, että se oma mielipide/näkökulma loukkaa toista.
Eli palaamme kysymykseen: Jos lapsi kysyy onko hän kaunis, jokainen tietää mitä siihen vastataan. Mutta täällä jotkut ovat sitä mieltä, että siihen vastataan rehellisesti. Josta on esitetty myös kysymys: ovatko ne jotka ovat sanoneet, että vastataan rehellisesti oma mielipide, äiti-ihmisiä?
Sun mielestä 7 viikkoinen vauva saa ihan rauhassa olla liian pieni hoitoon. Tässä on keskusteltu siitä, onko pienen lapsen hoitoon vienyt äiti huono äiti. Ja sekin kiinnostaa -Te mahtavat joilla on valta tuomita toisia huonoiksi tai hyviksi ihmsiksi,- että mitä olette mieltä ihmisistä joiden mielestä sosiaalisessa mediassa on hyvä, että sananvapauden/mielipiteen vapauden nimissä sallitaan toisten ihmisten loukkaaminen? Te voitte varmasti luokitella heidätkin joko hyviksi tai huonoiksi?Eli jos lapsi laittaa itsestään kuvan, jossa hän on rajusti meikannut, minihameet, verkkosukkahousut yms. ja kysyy olenko kaunis, pitääkö siihen vastata, että kyllä olet oikein kaunis ja näin kannustaa lasta pukeutumaan tällaisella tavalla?
- ...
12+14 kirjoitti:
Eli jos lapsi laittaa itsestään kuvan, jossa hän on rajusti meikannut, minihameet, verkkosukkahousut yms. ja kysyy olenko kaunis, pitääkö siihen vastata, että kyllä olet oikein kaunis ja näin kannustaa lasta pukeutumaan tällaisella tavalla?
Siis tuo oli tosissaan esitetty kysymys, koska se on jo toista kertaa esillä?
Jos lapsi on laittanut itsestään kuvan, jossa hän on rajusti meikannut, minihameessa ja verkkosukkahousuissa ja kysyy onko hän kaunis, niin ainakin minä vastaan että vaikka sinä olet kovasti yrittänyt piilottaa kauneutesi meikillä ja vaatteillasi, näen sen läpi kuitenkin, että siellä alla on kaunis ihminen.
Myös minulla on kauneusihanteet, mikä on varmasti nyt väärin myöntää rehellisesti. Minusta esimerkiksi vauva jolla on näppyläinen iho ei ole kaunis. Mutta silti ihan joka kerta kun tapaan tuoreen äidin joka hehkuu uuden vauvansa ihanuutta, ei koskaan tule mieleenkään sanoa yhtään mitään muuta kuin ylistää lapsen kauneutta äidin taustakuorossa. Ei sillä, että vauva loukkaantuisi, vaan koska äiti loukkaantuisi. Tiedän, että minun käsitykseni kauneudesta (äityyden hyvyydestä) ovat vain minun käsityksiäni ja siksi ne ovat vain minun moraaliset ohjenuorani toteuttaa minun omaa ulkonäköni (äitiyttäni). Koska minä olen vain ihminen ihmisten joukossa, minulla ei ole mitään Jumalavaltaa esittää mitään että minun käsitykseni olisivat jotenkin oikeammat kuin toisten. Ja koska pyrin olemaan vain ihminen ihmisten joukossa, enkä mikään halveksuttu hylkiö, vältän toisten ihmisten loukkaamista. Ja toivon omillekin lapsille sen rauhan turvalliseen lapsuuteen ja nuoruuteen, eli että pahantahtoisilla ihmsillä ei toivottavasti ole mitään tekemistä koskaan heidän kanssaan. Ja siksi sosiaalisessa mediassa jokaisen pitäisi miettiä itseään; teenkö minä nyt sitä minkä itse koen hyväksi? Tai kysytään näin päin: käsi ylös kaikki ne jotka pitävät toisen ihmisen loukkaamista hyvänä asiana. (Voitteko sitten pitää kätenne ylhäällä seuraavat 20 vuotta, jotta minun lapsenikin saa elää turvallisessa nettimaailmassa, kun ette kykene kirjoittamaan...) - Kauneus on
... kirjoitti:
Siis tuo oli tosissaan esitetty kysymys, koska se on jo toista kertaa esillä?
Jos lapsi on laittanut itsestään kuvan, jossa hän on rajusti meikannut, minihameessa ja verkkosukkahousuissa ja kysyy onko hän kaunis, niin ainakin minä vastaan että vaikka sinä olet kovasti yrittänyt piilottaa kauneutesi meikillä ja vaatteillasi, näen sen läpi kuitenkin, että siellä alla on kaunis ihminen.
Myös minulla on kauneusihanteet, mikä on varmasti nyt väärin myöntää rehellisesti. Minusta esimerkiksi vauva jolla on näppyläinen iho ei ole kaunis. Mutta silti ihan joka kerta kun tapaan tuoreen äidin joka hehkuu uuden vauvansa ihanuutta, ei koskaan tule mieleenkään sanoa yhtään mitään muuta kuin ylistää lapsen kauneutta äidin taustakuorossa. Ei sillä, että vauva loukkaantuisi, vaan koska äiti loukkaantuisi. Tiedän, että minun käsitykseni kauneudesta (äityyden hyvyydestä) ovat vain minun käsityksiäni ja siksi ne ovat vain minun moraaliset ohjenuorani toteuttaa minun omaa ulkonäköni (äitiyttäni). Koska minä olen vain ihminen ihmisten joukossa, minulla ei ole mitään Jumalavaltaa esittää mitään että minun käsitykseni olisivat jotenkin oikeammat kuin toisten. Ja koska pyrin olemaan vain ihminen ihmisten joukossa, enkä mikään halveksuttu hylkiö, vältän toisten ihmisten loukkaamista. Ja toivon omillekin lapsille sen rauhan turvalliseen lapsuuteen ja nuoruuteen, eli että pahantahtoisilla ihmsillä ei toivottavasti ole mitään tekemistä koskaan heidän kanssaan. Ja siksi sosiaalisessa mediassa jokaisen pitäisi miettiä itseään; teenkö minä nyt sitä minkä itse koen hyväksi? Tai kysytään näin päin: käsi ylös kaikki ne jotka pitävät toisen ihmisen loukkaamista hyvänä asiana. (Voitteko sitten pitää kätenne ylhäällä seuraavat 20 vuotta, jotta minun lapsenikin saa elää turvallisessa nettimaailmassa, kun ette kykene kirjoittamaan...)katsojan silmässä.
Itse en ymmärrä äitiä, joka vie 7viikkoisen hoitoon jos syynä on itsensä viihdyttäminen. Ja voin sen kyllä sanoa ihan kasvokkainkin jos joku kysyy.
Lepo on asia erikseen.
Minulla on 3 ihanaa lasta, enkä onneksi tarvinnut heistä lomaa silloin kun he olivat vastasyntyneitä. Tosin minulla on myös aivan upea aviomies, joka tietää, että lasten tekemiseen tarvitaan 2.
En myöskään ole koskaan nähnyt rumaa lasta, enkä vissiin aikuistakaan.
Olen työskennellyt myös vammaisten parissa, joten monenmoista ihmistä olen kyllä elämäni aikana nähnyt. Mitenkään vammaisia väheksymättä, mutta tiedän joidenkin "aikuisten" pitävän esim.kuolaavaa ihmistä automaattisesti rumana. Tiedä sitten, että kuinka hienosti he itse hoitaisivat se "kauniisti kuolaamisen"...
Enpä kyllä edes katsele lapsia (enkä aikuisiakaan) sillä silmällä, että onko heillä jotain nyppyjä! Siis NYPPYJÄ!!
Ihan oikeesti; voi tsiisus! - ...
Kauneus on kirjoitti:
katsojan silmässä.
Itse en ymmärrä äitiä, joka vie 7viikkoisen hoitoon jos syynä on itsensä viihdyttäminen. Ja voin sen kyllä sanoa ihan kasvokkainkin jos joku kysyy.
Lepo on asia erikseen.
Minulla on 3 ihanaa lasta, enkä onneksi tarvinnut heistä lomaa silloin kun he olivat vastasyntyneitä. Tosin minulla on myös aivan upea aviomies, joka tietää, että lasten tekemiseen tarvitaan 2.
En myöskään ole koskaan nähnyt rumaa lasta, enkä vissiin aikuistakaan.
Olen työskennellyt myös vammaisten parissa, joten monenmoista ihmistä olen kyllä elämäni aikana nähnyt. Mitenkään vammaisia väheksymättä, mutta tiedän joidenkin "aikuisten" pitävän esim.kuolaavaa ihmistä automaattisesti rumana. Tiedä sitten, että kuinka hienosti he itse hoitaisivat se "kauniisti kuolaamisen"...
Enpä kyllä edes katsele lapsia (enkä aikuisiakaan) sillä silmällä, että onko heillä jotain nyppyjä! Siis NYPPYJÄ!!
Ihan oikeesti; voi tsiisus!Niin, kuten myös hyvyys on katsojan silmissä. Minä en ole koskaan tavannut yhtäkään lakeja noudattavaa äitiä joka on huono äiti. Ja minä työskentelen edelleen psykiatrisesti sairaiden lasten parissa, eli olen tavannut myös äitejä joiden lapset eivät voi henkisesti hyvin.
Eromme on siinä, että minä olen omiin kauneusihanteisiin verraten tavannut myös rumia vauvoja, mutta minä en mene sanomaan sitä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, koska tiedän loukkaavan, ja sinä olet omiin hyvyys ihanteiseesi verrattuna tavannut huonoja äitejä ja olet sen mennyt ilmaisemaan, vaikka sinäkin varsin hyvin tiedät sen loukkaavan.
Koska siis on ihmsiä jotka tarkoituksella loukkaavat toisia, heitä voidaan siis pitää pahansuopina, eikös? Sinulta seuraavaa kysyn varmasti täysin turhaan, koska et ole muutenkaan vielä esitettyihin kysymiksiin vastannut, mutta jos tätä lukee joku muukin, niin onko kenelläkään mitään vinkkiä siitä miten pahansuovat ihmiset saisi pysymään erossa omasta lapsesta? Enhän todella halua että lapseni koskaan saa mitään vaikutteita pahansuovalta ihmiseltä. Olen nyt yrittänyt saada yhden esimerkki pahansuovan ihmisen miettimään motiivejaan. Ei auta. Olen pyytänyt häntä pitämään kätensä ylhäällä, jottei olisi sosiaalisessa mediassa äänessä, eli paikassa jossa minunkin lapsellani on vaara hänet kohdata. Ei auta. Tiedän, että netissä saa erilaisia estoja. Sosiaaliseen mediaan menoa en voi estää, koska sosiaalinen media on luonteva osa nykyajan vuorovaikutusta. Mutta voiko mistään saada estoja yksittäisille ip-osoitteille? Eli että lapseni ei tulisi koskaan näkemään asioita joita tietystä ip-osoitteesta laitetaan? Ymmärtääkö kukaan koneista niin paljon, että tietäisi voiko sellaista järjestelmää luoda? Vanhemmat voisivat blokata katsomiaan epäterveitä malleja pois lapsiensa näkyviltä oman valintansa mukaisesti? Tavoitteena se turvallinen suojattu lapsuus lapselle, jota tässä keskusteluketjussakin on alusta asti painotettu... - Kauneus on
... kirjoitti:
Niin, kuten myös hyvyys on katsojan silmissä. Minä en ole koskaan tavannut yhtäkään lakeja noudattavaa äitiä joka on huono äiti. Ja minä työskentelen edelleen psykiatrisesti sairaiden lasten parissa, eli olen tavannut myös äitejä joiden lapset eivät voi henkisesti hyvin.
Eromme on siinä, että minä olen omiin kauneusihanteisiin verraten tavannut myös rumia vauvoja, mutta minä en mene sanomaan sitä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, koska tiedän loukkaavan, ja sinä olet omiin hyvyys ihanteiseesi verrattuna tavannut huonoja äitejä ja olet sen mennyt ilmaisemaan, vaikka sinäkin varsin hyvin tiedät sen loukkaavan.
Koska siis on ihmsiä jotka tarkoituksella loukkaavat toisia, heitä voidaan siis pitää pahansuopina, eikös? Sinulta seuraavaa kysyn varmasti täysin turhaan, koska et ole muutenkaan vielä esitettyihin kysymiksiin vastannut, mutta jos tätä lukee joku muukin, niin onko kenelläkään mitään vinkkiä siitä miten pahansuovat ihmiset saisi pysymään erossa omasta lapsesta? Enhän todella halua että lapseni koskaan saa mitään vaikutteita pahansuovalta ihmiseltä. Olen nyt yrittänyt saada yhden esimerkki pahansuovan ihmisen miettimään motiivejaan. Ei auta. Olen pyytänyt häntä pitämään kätensä ylhäällä, jottei olisi sosiaalisessa mediassa äänessä, eli paikassa jossa minunkin lapsellani on vaara hänet kohdata. Ei auta. Tiedän, että netissä saa erilaisia estoja. Sosiaaliseen mediaan menoa en voi estää, koska sosiaalinen media on luonteva osa nykyajan vuorovaikutusta. Mutta voiko mistään saada estoja yksittäisille ip-osoitteille? Eli että lapseni ei tulisi koskaan näkemään asioita joita tietystä ip-osoitteesta laitetaan? Ymmärtääkö kukaan koneista niin paljon, että tietäisi voiko sellaista järjestelmää luoda? Vanhemmat voisivat blokata katsomiaan epäterveitä malleja pois lapsiensa näkyviltä oman valintansa mukaisesti? Tavoitteena se turvallinen suojattu lapsuus lapselle, jota tässä keskusteluketjussakin on alusta asti painotettu...Nyt huutelisin hiukan luetun ymmärtämisen perään.
Jos sanon äidille, etten ymmärrä tarvetta viedä vastasyntynyttä hoitoon viihteelle menon vuoksi, niin mielestäsi se tarkoittaa: "Sinä olet huono äiti!"?
Kenellekään en ole noin sanonut, enkä mitä ilmeisemmin tule sanomaankaan.
Itsekin työskentelen lastensuojelussa ja sinäkin varmasti psyykkisellä puolella näet työsi puolesta paljon sellaista, mitä emme haluaisi.
Tuota en itse voi sanoa, etten olisi nähnyt niitä huonojakin äitejä.
On aivan liikaa lapsia, jotka kärsivät empatianpuutteesta ja ammattilaisena tiedät mistä se johtuu. Näiden lasten äidit eivät kuitenkaan aina syyllisty rikokseen.
Minulle et vielä ole tuota käsien pystyssä pitämistä ehdottanutkaan ja pahoittelut siitä, etten huomannutkaan kaikkia kysymyksiäsi.
Itse tartuin lähinnä tuohon, että joku lapsi olisi ruma ja se tuntui minusta kummalliselta ja pahaltakin tässä ulkonäköpainotteisessa maailmassa. Nykyään monet lapset (pojatkin) ovat sinun asiakkainasi tuon asian takia.
Oletin, että ymmärrät tällä palstalla olevan monia kirjoittajia.
Koneista en osaa sinulle neuvoja antaa, mutta joku täällä voi niistäkin tietää. - nimimerkille ...
... kirjoitti:
Niin, kuten myös hyvyys on katsojan silmissä. Minä en ole koskaan tavannut yhtäkään lakeja noudattavaa äitiä joka on huono äiti. Ja minä työskentelen edelleen psykiatrisesti sairaiden lasten parissa, eli olen tavannut myös äitejä joiden lapset eivät voi henkisesti hyvin.
Koska siis on ihmsiä jotka tarkoituksella loukkaavat toisia, heitä voidaan siis pitää pahansuopina, eikös? Sinulta seuraavaa kysyn varmasti täysin turhaan, koska et ole muutenkaan vielä esitettyihin kysymiksiin vastannut, mutta jos tätä lukee joku muukin, niin onko kenelläkään mitään vinkkiä siitä miten pahansuovat ihmiset saisi pysymään erossa omasta lapsesta? Enhän todella halua että lapseni koskaan saa mitään vaikutteita pahansuovalta ihmiseltä. Olen nyt yrittänyt saada yhden esimerkki pahansuovan ihmisen miettimään motiivejaan. Ei auta. Olen pyytänyt häntä pitämään kätensä ylhäällä, jottei olisi sosiaalisessa mediassa äänessä, eli paikassa jossa minunkin lapsellani on vaara hänet kohdata. Ei auta. Tiedän, että netissä saa erilaisia estoja. Sosiaaliseen mediaan menoa en voi estää, koska sosiaalinen media on luonteva osa nykyajan vuorovaikutusta. Mutta voiko mistään saada estoja yksittäisille ip-osoitteille? Eli että lapseni ei tulisi koskaan näkemään asioita joita tietystä ip-osoitteesta laitetaan? Ymmärtääkö kukaan koneista niin paljon, että tietäisi voiko sellaista järjestelmää luoda? Vanhemmat voisivat blokata katsomiaan epäterveitä malleja pois lapsiensa näkyviltä oman valintansa mukaisesti? Tavoitteena se turvallinen suojattu lapsuus lapselle, jota tässä keskusteluketjussakin on alusta asti painotettu...Mikäs Ukko Ylijumala sinä sitten olet että sinä saat tänne tulla kertomaan mielipiteesi että näppyläiset vauvat ovat rumia, mutta me tavalliset kuolevaiset emme saa kertoa mielipidettämme että 7 viikkonen vauva on liian nuori yöksi hoitoon?
Miksi sinulla pitäisi olla oikeus haukkua sosiaalisessa mediassa vauvoja rumiksi? Tai ylipäätään kertoa mitään kauneusihanteistasi, sillä ne loukkaavat niitä jotka eivät omaa näitä sinun kauneusihanteitasi? Sinun ip-osoitteellesi kyllä pitäisi saada jokin esto, sillä sinun ylimielinen ja vääristynyt elämänasenteesi on epäterve malli joka pitäisi saada pois lapsien näkyviltä. - ...
Kauneus on kirjoitti:
Nyt huutelisin hiukan luetun ymmärtämisen perään.
Jos sanon äidille, etten ymmärrä tarvetta viedä vastasyntynyttä hoitoon viihteelle menon vuoksi, niin mielestäsi se tarkoittaa: "Sinä olet huono äiti!"?
Kenellekään en ole noin sanonut, enkä mitä ilmeisemmin tule sanomaankaan.
Itsekin työskentelen lastensuojelussa ja sinäkin varmasti psyykkisellä puolella näet työsi puolesta paljon sellaista, mitä emme haluaisi.
Tuota en itse voi sanoa, etten olisi nähnyt niitä huonojakin äitejä.
On aivan liikaa lapsia, jotka kärsivät empatianpuutteesta ja ammattilaisena tiedät mistä se johtuu. Näiden lasten äidit eivät kuitenkaan aina syyllisty rikokseen.
Minulle et vielä ole tuota käsien pystyssä pitämistä ehdottanutkaan ja pahoittelut siitä, etten huomannutkaan kaikkia kysymyksiäsi.
Itse tartuin lähinnä tuohon, että joku lapsi olisi ruma ja se tuntui minusta kummalliselta ja pahaltakin tässä ulkonäköpainotteisessa maailmassa. Nykyään monet lapset (pojatkin) ovat sinun asiakkainasi tuon asian takia.
Oletin, että ymmärrät tällä palstalla olevan monia kirjoittajia.
Koneista en osaa sinulle neuvoja antaa, mutta joku täällä voi niistäkin tietää.No miksi sitten vastailet ihmisen puolesta joka on sanonut:
"Tottakai se kielii äidin suhtautumisesta vauvaansa, jos haluaa yöksi eroon lapsestaan tämän ollessa alle 2kk"
" Aloittaja selkeästi haluaa eroon lapsestaan. Se on huolestuttavaa, eikä todellakaan anna hyvän äidin kuvaa. Sellaisen äidin joka laittaa lapsensa parhaan etusijalle, eikä omia huvittelunhalujaan."
"...ai niin, mutta sitä omaa mielipidettähän ei saanut sanoa, ettei kukaan loukkaannu siitä, jankutetaan siis kaikki tätä samaa "olet ihan hyvä äiti teet miten tahansa" -mantraa... "
" Kai vastaajat saavat itse kertoa, minkälainen heidän mielestään on hyvä äiti, jos sitä kerran kysytään!"
"Vastaus: jos lähdet miehesi kanssa viihteelle ja jätät vauvan yöhoitoon vauvan ollessa alle 2kk ikäinen, niin kyllä, olet huono äiti"
"On olemassa hyviä äitejä ja huonoja äitejä, jokainen voimme ilmaista mielipiteemme sitä kuka mitäkin on,"
Anna hänen selitellä sanomisiaan ihan itse. - ...
nimimerkille ... kirjoitti:
Mikäs Ukko Ylijumala sinä sitten olet että sinä saat tänne tulla kertomaan mielipiteesi että näppyläiset vauvat ovat rumia, mutta me tavalliset kuolevaiset emme saa kertoa mielipidettämme että 7 viikkonen vauva on liian nuori yöksi hoitoon?
Miksi sinulla pitäisi olla oikeus haukkua sosiaalisessa mediassa vauvoja rumiksi? Tai ylipäätään kertoa mitään kauneusihanteistasi, sillä ne loukkaavat niitä jotka eivät omaa näitä sinun kauneusihanteitasi? Sinun ip-osoitteellesi kyllä pitäisi saada jokin esto, sillä sinun ylimielinen ja vääristynyt elämänasenteesi on epäterve malli joka pitäisi saada pois lapsien näkyviltä.Tule esittelemään minulle tänne näppyläinen vauvasi ja näet millainen yli-Jumala olen.
Miksi minulla pitäisi olla oikeus haukkua sosiaalisessa mediassa vauvoja rumiksi? Niin, miksi pitäisi? koska kuvittelisin varmaan olevani toisten ihmisten yläpuolella eikä minua kiinnostaisi se loukkaanko heitä vai en. Kerro sinä meille tuohon vastaus, niin ehkä ymmärrämme miksi jollakulla mielestään pitää olla oikeus sosiaalisessa mediassa loukata toisia. Kuten viesteissäni olen selvästi ilmaissut, minä en sellaista harrasta, joten minulla ei ole antaa vastausta.
Hienoa! Haluat siis lapsesi elämään vain ihmisiä jotka mielipiteen vapauden nimissä ovat oikeutettuja sanomaan toisille loukkauksia? Hmmmm... joo, mietitäänkö hetki hyvää äitiyttä... - Kauneus on
... kirjoitti:
No miksi sitten vastailet ihmisen puolesta joka on sanonut:
"Tottakai se kielii äidin suhtautumisesta vauvaansa, jos haluaa yöksi eroon lapsestaan tämän ollessa alle 2kk"
" Aloittaja selkeästi haluaa eroon lapsestaan. Se on huolestuttavaa, eikä todellakaan anna hyvän äidin kuvaa. Sellaisen äidin joka laittaa lapsensa parhaan etusijalle, eikä omia huvittelunhalujaan."
"...ai niin, mutta sitä omaa mielipidettähän ei saanut sanoa, ettei kukaan loukkaannu siitä, jankutetaan siis kaikki tätä samaa "olet ihan hyvä äiti teet miten tahansa" -mantraa... "
" Kai vastaajat saavat itse kertoa, minkälainen heidän mielestään on hyvä äiti, jos sitä kerran kysytään!"
"Vastaus: jos lähdet miehesi kanssa viihteelle ja jätät vauvan yöhoitoon vauvan ollessa alle 2kk ikäinen, niin kyllä, olet huono äiti"
"On olemassa hyviä äitejä ja huonoja äitejä, jokainen voimme ilmaista mielipiteemme sitä kuka mitäkin on,"
Anna hänen selitellä sanomisiaan ihan itse.En minä kenenkään muun puolesta täällä vastaile, vaan kerroin ihan vaan oman mielipiteeni.
Minulla on sama oikeus, kuin sinullakin, ilmaista täällä mielipiteeni.
Enkä todellakaan "selittele" muiden sanomisia, siihen minulla ei ole oikeutta eikä haluakaan.
Jos haluat keskustella jonkun kanssa henkilökohtaisesti niin anna hänelle sp-osoitteesi. Tällöin muut eivät näe, eivätkä kommentoi, kirjoituksianne. - 10+3
... kirjoitti:
Tule esittelemään minulle tänne näppyläinen vauvasi ja näet millainen yli-Jumala olen.
Miksi minulla pitäisi olla oikeus haukkua sosiaalisessa mediassa vauvoja rumiksi? Niin, miksi pitäisi? koska kuvittelisin varmaan olevani toisten ihmisten yläpuolella eikä minua kiinnostaisi se loukkaanko heitä vai en. Kerro sinä meille tuohon vastaus, niin ehkä ymmärrämme miksi jollakulla mielestään pitää olla oikeus sosiaalisessa mediassa loukata toisia. Kuten viesteissäni olen selvästi ilmaissut, minä en sellaista harrasta, joten minulla ei ole antaa vastausta.
Hienoa! Haluat siis lapsesi elämään vain ihmisiä jotka mielipiteen vapauden nimissä ovat oikeutettuja sanomaan toisille loukkauksia? Hmmmm... joo, mietitäänkö hetki hyvää äitiyttä...Kyllä vain sinä harrastat sosiaalisessa mediassa loukkaamista. Juuri nyt äskeisellä viestilläsi loukkasit minua vihjaamalla minua huonoksi äidiksi. Eihän näin saanut tehdä kenellekkään...?
- ...
10+3 kirjoitti:
Kyllä vain sinä harrastat sosiaalisessa mediassa loukkaamista. Juuri nyt äskeisellä viestilläsi loukkasit minua vihjaamalla minua huonoksi äidiksi. Eihän näin saanut tehdä kenellekkään...?
Ikävää, että tulkitset sen noin. Olen pahoillani, sitä en todellakaan tarkoittanut.
Otetaan siis pätkä uusiksi:
"Hienoa! Haluat siis lapsesi elämään vain ihmisiä jotka mielipiteen vapauden nimissä ovat oikeutettuja sanomaan toisille loukkauksia? Hmmmm... joo, mietitäänkö hetki hyvää äitiyttä... "
Tuo ei tarkoittanut, että olisit huono äiti, koska mistäs minä tiedän millainen äiti sinä olet. Vaan tuo tarkoitti juuri sitä mitä siinä sanottiin: mietitäänkö hetki välillä hyvää äitiyttä.
Jos haluat tulkita siitä jotain minä minä sinua pidän, niin tässä apua tulkintaasi: Minä ajattelin, että olet ajattelematon, et ollut miettinyt sanomistasi loppuun saakka. Joten kehoitin sinua hetken miettimään, asiaa myös siltä kannalta kuuluuko sinun mielestäsi hyvään äitiyteen kenties jotain sen tyyppistä, että haluat olla omalta osaltasi tarjoamassa lapsille turvallista kasvua myös sosiaalisen median parissa? Jos olet asian miettinyt jo ja olet varma kannastasi, niin ok, mutta epäilin sitä tietenkin kaikken sanomistesi takia, koska olen ollut ymmärtävinäni,että sinusta äitien kaiken puolinen turvallisuuden takaaminen on vain hyvä asia.
Asiahan on niin, että et pysty vaikuttamaan omien hyvyys/pahuus ihanteidesi valossa esimerkiksi siihen seikkaan lähteekö aloittaja baariin vai ei. Mutta omien ihanteiden mukaan voisi elää mahdollisesti jollain muulla sektorilla, kuten olla mukana takaamassa sitä, että sosiaalinen media on turvallisempi paikka, edes yhden asiaa ajatelleen ihmisen tekemänä.
Jos sosiaalinen media ei koskaan tule kuulumaan lapsesi kasvuympäristöihin, niin on ymmärrettävää että asia ei sinua liikuta, koska äitinähän et ole vastuussa kuin lapsesi kasvuympäristöistä, jolloin sinulla tulee olla mietittynä myös suhtautumisesi äitinä netissä tapahtuviin loukkaamisiin. - 3+11
... kirjoitti:
Ikävää, että tulkitset sen noin. Olen pahoillani, sitä en todellakaan tarkoittanut.
Otetaan siis pätkä uusiksi:
"Hienoa! Haluat siis lapsesi elämään vain ihmisiä jotka mielipiteen vapauden nimissä ovat oikeutettuja sanomaan toisille loukkauksia? Hmmmm... joo, mietitäänkö hetki hyvää äitiyttä... "
Tuo ei tarkoittanut, että olisit huono äiti, koska mistäs minä tiedän millainen äiti sinä olet. Vaan tuo tarkoitti juuri sitä mitä siinä sanottiin: mietitäänkö hetki välillä hyvää äitiyttä.
Jos haluat tulkita siitä jotain minä minä sinua pidän, niin tässä apua tulkintaasi: Minä ajattelin, että olet ajattelematon, et ollut miettinyt sanomistasi loppuun saakka. Joten kehoitin sinua hetken miettimään, asiaa myös siltä kannalta kuuluuko sinun mielestäsi hyvään äitiyteen kenties jotain sen tyyppistä, että haluat olla omalta osaltasi tarjoamassa lapsille turvallista kasvua myös sosiaalisen median parissa? Jos olet asian miettinyt jo ja olet varma kannastasi, niin ok, mutta epäilin sitä tietenkin kaikken sanomistesi takia, koska olen ollut ymmärtävinäni,että sinusta äitien kaiken puolinen turvallisuuden takaaminen on vain hyvä asia.
Asiahan on niin, että et pysty vaikuttamaan omien hyvyys/pahuus ihanteidesi valossa esimerkiksi siihen seikkaan lähteekö aloittaja baariin vai ei. Mutta omien ihanteiden mukaan voisi elää mahdollisesti jollain muulla sektorilla, kuten olla mukana takaamassa sitä, että sosiaalinen media on turvallisempi paikka, edes yhden asiaa ajatelleen ihmisen tekemänä.
Jos sosiaalinen media ei koskaan tule kuulumaan lapsesi kasvuympäristöihin, niin on ymmärrettävää että asia ei sinua liikuta, koska äitinähän et ole vastuussa kuin lapsesi kasvuympäristöistä, jolloin sinulla tulee olla mietittynä myös suhtautumisesi äitinä netissä tapahtuviin loukkaamisiin.Hoksasit kuitenkin heti, mikä kohta tekstistäsi oli loukkaavaa ?
Ohhoijaa, eihän sulle kyllä oikeesti voi kun nauraa :D Voi kuule, jos traumaattista mitä lapsesi tulee lukemaan on se että jonkun mielestä 7 viikkonen vauva on liian nuori yöksi hoitoon niin voi hyvänen aika sentään... Eipä kyllä ole mitenkään realistiset käsitykset sinulla lapsuuden hasardeista.
Mutta ihan tosissasi voisit kyllä mennä vähän itseesi ja miettiä miten epäjohdonmukainen olet kirjoituksissasi. Jos olet noin epäjohdonmukainen myös kasvatuksessasi niin... hui!
Sinun mielestäsi sosiaalisessa mediassa ei saa haukkua ja kuitenkin itse haukut täällä muita enemmän kuin kukaan muu, haukut jopa vauvojen ulkonäköä!! Mitenkään et pysty toimintaasi perustelemaan vaan vaadit että muiden pitää tehdä se sinun puolestasi ja sen jälkeen vielä yrität väittää että sinä et ole mitään pahaa tänne kirjoittanut! just joo... Hyvät naurut olen kyllä noista kirjoituksistasi saanut :D Aluksihan noita oli viihdyttävää lukea ja välillä vastailla (joo, muutkin ihmiset ovat sinulle vastailleet kuin minä, tähän tosiaan saa kaikki mielipiteitään kirjoittaa) mutta nyt alat toistamaan liiaksi itseäsi, joten eiköhän päätetä tämä tähän, kun sinulla ei mitään uutta näytä olevan. Mieti omaa käyttäytymistäsi, ennenkaikkea tuota epäjohdonmukaisuuttasi, tee toisille niinkuin toivoisit itsellesi tehtävän :D ja muista että sinä olet ihan tavallinen ihminen jolla ei ole mitään erityisoikeuksia tässä maailmassa. Etköhän sinäkin ihan kehityskelpoinen tapaus ole :D
Minun puolestani voit vielä kirjoittaa sen viimeisen sanan :D - ...
3+11 kirjoitti:
Hoksasit kuitenkin heti, mikä kohta tekstistäsi oli loukkaavaa ?
Ohhoijaa, eihän sulle kyllä oikeesti voi kun nauraa :D Voi kuule, jos traumaattista mitä lapsesi tulee lukemaan on se että jonkun mielestä 7 viikkonen vauva on liian nuori yöksi hoitoon niin voi hyvänen aika sentään... Eipä kyllä ole mitenkään realistiset käsitykset sinulla lapsuuden hasardeista.
Mutta ihan tosissasi voisit kyllä mennä vähän itseesi ja miettiä miten epäjohdonmukainen olet kirjoituksissasi. Jos olet noin epäjohdonmukainen myös kasvatuksessasi niin... hui!
Sinun mielestäsi sosiaalisessa mediassa ei saa haukkua ja kuitenkin itse haukut täällä muita enemmän kuin kukaan muu, haukut jopa vauvojen ulkonäköä!! Mitenkään et pysty toimintaasi perustelemaan vaan vaadit että muiden pitää tehdä se sinun puolestasi ja sen jälkeen vielä yrität väittää että sinä et ole mitään pahaa tänne kirjoittanut! just joo... Hyvät naurut olen kyllä noista kirjoituksistasi saanut :D Aluksihan noita oli viihdyttävää lukea ja välillä vastailla (joo, muutkin ihmiset ovat sinulle vastailleet kuin minä, tähän tosiaan saa kaikki mielipiteitään kirjoittaa) mutta nyt alat toistamaan liiaksi itseäsi, joten eiköhän päätetä tämä tähän, kun sinulla ei mitään uutta näytä olevan. Mieti omaa käyttäytymistäsi, ennenkaikkea tuota epäjohdonmukaisuuttasi, tee toisille niinkuin toivoisit itsellesi tehtävän :D ja muista että sinä olet ihan tavallinen ihminen jolla ei ole mitään erityisoikeuksia tässä maailmassa. Etköhän sinäkin ihan kehityskelpoinen tapaus ole :D
Minun puolestani voit vielä kirjoittaa sen viimeisen sanan :DKoeta jo käsittää asian ydin...
Olkoon 7 viikkoinen vauva sinusta liian nuori yöhoitoon. Se minkä ihmiset näkevät viestissäsi on myös se jota toivon, että oma lapseni ei tule koskaan näkemään; eli epäsosiaalinen käytös, loukataan toista ihmistä.
" Mieti omaa käyttäytymistäsi, ennenkaikkea tuota epäjohdonmukaisuuttasi, tee toisille niinkuin toivoisit itsellesi tehtävän "
Kyllä, mietin.
Uteliaisuuttani kysyn kuitenkin vielä, että oletko sinä koskaan miettinyt? Palaan jälleen, että mielestäsi ihmisillä pitää olla paikka, jossa saavat ilmoittaa loukkaamisen uhalla toisille mielipiteensä, eli sosiaalinen media...
"ja muista että sinä olet ihan tavallinen ihminen jolla ei ole mitään erityisoikeuksia tässä maailmassa."
Aivan! Ihanaa tekstiä sinulta... luulin, että tuo oli sinulla hakusessa, koska kykenit tuomitsemaan toisten äitiyksiä, mutta toivottavasti olit sisäistänyt tuon minkä sanoit...
Viimeiset sanat vielä, toiveestasi. olen ilolla seurannut keskustelun arviointia. Koska olen saanut miinuksia useampaan otteeseen, voin selkeästi nähdä, että sinua onneksi on sanomiseni kiinnostanut, jopa niin paljon, että olet aukonut tekstejäni esiin useampaan kertaan, joten onnaksi siis paneudut asiaan... Ehkä joku sananen jää myös mieleen, kun tarpeeksi usein ramppaat... Toistot ne voat joillekin ainut tapa oppia; ehkä joskus kun tule vastaan houkutteleva tilanne jossa pääsisit loukkaamaan jotakuta sosiaalisessa mediassa, voitkin hillitä itseäsi, koska olet avannut niin usein tekstejä siitä, että se ei ole sosiaalisesti oikein korrektia käytöstä. - Outo olet!
... kirjoitti:
Koeta jo käsittää asian ydin...
Olkoon 7 viikkoinen vauva sinusta liian nuori yöhoitoon. Se minkä ihmiset näkevät viestissäsi on myös se jota toivon, että oma lapseni ei tule koskaan näkemään; eli epäsosiaalinen käytös, loukataan toista ihmistä.
" Mieti omaa käyttäytymistäsi, ennenkaikkea tuota epäjohdonmukaisuuttasi, tee toisille niinkuin toivoisit itsellesi tehtävän "
Kyllä, mietin.
Uteliaisuuttani kysyn kuitenkin vielä, että oletko sinä koskaan miettinyt? Palaan jälleen, että mielestäsi ihmisillä pitää olla paikka, jossa saavat ilmoittaa loukkaamisen uhalla toisille mielipiteensä, eli sosiaalinen media...
"ja muista että sinä olet ihan tavallinen ihminen jolla ei ole mitään erityisoikeuksia tässä maailmassa."
Aivan! Ihanaa tekstiä sinulta... luulin, että tuo oli sinulla hakusessa, koska kykenit tuomitsemaan toisten äitiyksiä, mutta toivottavasti olit sisäistänyt tuon minkä sanoit...
Viimeiset sanat vielä, toiveestasi. olen ilolla seurannut keskustelun arviointia. Koska olen saanut miinuksia useampaan otteeseen, voin selkeästi nähdä, että sinua onneksi on sanomiseni kiinnostanut, jopa niin paljon, että olet aukonut tekstejäni esiin useampaan kertaan, joten onnaksi siis paneudut asiaan... Ehkä joku sananen jää myös mieleen, kun tarpeeksi usein ramppaat... Toistot ne voat joillekin ainut tapa oppia; ehkä joskus kun tule vastaan houkutteleva tilanne jossa pääsisit loukkaamaan jotakuta sosiaalisessa mediassa, voitkin hillitä itseäsi, koska olet avannut niin usein tekstejä siitä, että se ei ole sosiaalisesti oikein korrektia käytöstä.Itsekin solvaat täällä muita, jotka mielestäsi haukkuvat toisia?! Täh?!
Ja mietit, että kuinka säästäisit lastasi haukkumisilta. Kannattaisi alkaa ainakin siitä, että miettii omaa käytöstään. Sinä olet lähinnä omaa lastasi, joten sinulta hän saa suurimman käytösoppinsa.
Itse ainakin tunnut tarvitsevan niitä toistoja kun niitä niin harrastat kirjoituksissasi.
- sf
Taas näitä helevetin jeesustelijoita täällä! Just joo et " me ollaan täydellisiä vanhempia kun ei olla annettu vauvaa hoitoon kuin vasta 5-vuotiaana!" Just.
Eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia milloin lähtee viihteelle.
Tosin jokatapauksessa mielestäni tuo 7-viikkoinen on aika pieni, mutta jätinpä minäkin vauvan hoitoon ensimmäistä kertaa JO 6- VIIKKOISENA! aatelkaa. Tekikö se minusta huonon äidin? ei. Tosin kyseessä ei ollut mikään viihteelle lähtö vaan sairaalakeikka, mutta enpä ollut koko viikonloppuna kotona silloin.
"Monille tuntuu olevan kova pala jos toiset äidit ajattelevat lapsiaan ennen omaa mukavuuttaan. " Ja monille äideille tuntuu olevan kova pala jos toiset äidit ajattelevat välillä omaa mukavuuttaan kuin lapsia. - f4rf4rf4r
Mutta kun se ei ole ihan vain oma asia milloin lähtee viihteelle, kun on kerran sen valinnan tehnyt, että on lapsen hankkinut ja siitä pitää kantaa myös vastuuta!!!
- ...
Kerro emille,e ttä kenen valitna se sitten on?
Meillä on tasan yksi tuomiovaltaa pitävä elin tässä valtiossa ja se on oikeusistuin. Kenelläkään muulla ei ole tähän asti ollut mitään valtaa määrittää sitä mikä on oikein ja mikä on väärin.
Saanko lähteä viihteelle vaikka lapsi on vasta X ikäinen? Se ainut tuomiovaltaa päättävä elin toteaa; ei kuulu minulle. Kuka sitten voi tehdä päätöksen onko oikein lähteä vai ei? Käsi ylös kaikki te, jotka kuvittelette olevanne Jumalasta seuraavia suomen lain kanssa tasa-arvoisessa asemassa... Väärin, se ette ole te, vaan tässä vapaassa maassa se on ihan jokaisen ihmisen itse päätettävissä.
Kyllä, se on vain tasan ja tarkkaan vain oma asia. Sitten kun menee yli, sitten tuomiovallallakin on sanottavaa. Laki ei kiellä äitejä käymästä baareissa. Päätöksen lähteekö vai ei tekee äiti itse.
Voit toki tuoda myös sen lain meille muillekin nähtäväksi joka vie päätösvallan suomen kansalaiselta asiassa muualle. - lghasöl
jos kerran kuussa lähtee johonkin ilman vauvaa ei varmasti tarkota etteikö kantaisi vastuuta jos jättää lapsen luotettavalle hoidettavaksi?
- isän mielipide
lghasöl kirjoitti:
jos kerran kuussa lähtee johonkin ilman vauvaa ei varmasti tarkota etteikö kantaisi vastuuta jos jättää lapsen luotettavalle hoidettavaksi?
Sanoisin että 2-3-vuotiaan voi laittaa hoitoon yöksi tuollaisen syyn takia. Pari kolme vuotta kun on jaksanut lapsiperhe arkea on viihteensä ansainnut, ja lapsestakin on mukavaa päästä mummolaan yökylään. Nuoremmat lapset kokevat poikkeuksetta eroahdistusta, jota ei pitäisi lapselle tuottaa ilman todella pätevää syytä.
... kirjoitti:
Kerro emille,e ttä kenen valitna se sitten on?
Meillä on tasan yksi tuomiovaltaa pitävä elin tässä valtiossa ja se on oikeusistuin. Kenelläkään muulla ei ole tähän asti ollut mitään valtaa määrittää sitä mikä on oikein ja mikä on väärin.
Saanko lähteä viihteelle vaikka lapsi on vasta X ikäinen? Se ainut tuomiovaltaa päättävä elin toteaa; ei kuulu minulle. Kuka sitten voi tehdä päätöksen onko oikein lähteä vai ei? Käsi ylös kaikki te, jotka kuvittelette olevanne Jumalasta seuraavia suomen lain kanssa tasa-arvoisessa asemassa... Väärin, se ette ole te, vaan tässä vapaassa maassa se on ihan jokaisen ihmisen itse päätettävissä.
Kyllä, se on vain tasan ja tarkkaan vain oma asia. Sitten kun menee yli, sitten tuomiovallallakin on sanottavaa. Laki ei kiellä äitejä käymästä baareissa. Päätöksen lähteekö vai ei tekee äiti itse.
Voit toki tuoda myös sen lain meille muillekin nähtäväksi joka vie päätösvallan suomen kansalaiselta asiassa muualle.*huokaus*
Onhan tämä suomikin tulvillaan huostaanotettuja lapsia, joiden äidit tykkäävät mieluummin olla viihteellä. Mutta eihän se rikollista ole ei, ei siitä vankilaan joudu eikä saa edes sakkoja jos lapsi otetaan huostaan. - ...
****** kirjoitti:
*huokaus*
Onhan tämä suomikin tulvillaan huostaanotettuja lapsia, joiden äidit tykkäävät mieluummin olla viihteellä. Mutta eihän se rikollista ole ei, ei siitä vankilaan joudu eikä saa edes sakkoja jos lapsi otetaan huostaan.Baarissa istumisen takiahan lapsia ei ole heiltäkään otettu huostaan, vai senkö takia?
Jos kapakassa käynti on edes yhden yhdessä tapauksessa syynä huostaanotolle, niin kyseisten vanhempien kannattaa ehdottomasti tehdä valitus asiasta. Jos tunnet siis monia tällaisia tapauksia, niin ohjeista vanhempia tekemään valitus huostaanottopäätöksestä.
- ökkönkökkö
Tässä ketjussa vauva tai lapsi tuntuu saavan traumoja vain, mikäli äiti menee baariin ja läträä (herranen aika) alkoholin kanssa. Eihän se vauva tiedä muusta, kuin että äiti ei ole nyt tässä.
Mutta elämässä voi käydä niin, että joutuu vaikka sairaalaan ja sen vauvan on oltava ilman äitiä, silloin se tuntuu kaikkien mielestä pärjäävän. Ja entäs sitten, jos vauvalla on vaikka koliikki ja se huutaa 20h vuorokaudessa, kaikki yöt? Ja niitä lapsia on enemmän kuin se armas esikoinen? Mitäs jos se vauva silloin vaikka olisi sen yön hoidossa? Olisiko äiti silloinkin huono? Joidenkin mielestä varmaan kyllä, sillä toki kun lapsia tekee pitää ottaa huomioon, että lapset saattaa valvottaa, ja vaikka olisit koko sen 7 viikon aikana nukkunut yhteensä 10h, niin kyllä se on silti niiiiiiiin väärin laittaa se lapsi yhdeksi yöksi mummille.
Mutta siis omaan mielipiteeseeni, jos susta tuntuu, että jaksat ja pystyt lähtemään viihteelle, sekä olet myös huolehtinut lapsellesi hyvän ja turvallisen hoitajan, niin mene ja pidä hauskaa. Jos et pidäkään hauskaa, tiedätpähän sitten seuraavaksi, että oliko se sen arvoista vaiko ei.
Ei kukaan muu täällä (tai muuallakaan) pysty tekemään susta huonoa äitiä, sen tiedät sinä itse ja jos teidän perheen suurin synti vanhempina on tuo, että jätät 7 viikkoisena lapsesi turvalliseen hoitoon, niin kyllä sun lapsellasi aika hyvä tulevaisuus on.
Se, että joku ei tarvitse enää muuta kuin lapsiansa, on heidän asiansa ja elämänsä, jos te haluatte edes joskus elämältänne muutakin, niin ei se teistä huonoja vanhempia heti tee. - kahden äiti
No en jättäisi tuon ikäistä lasta edes mummolle hoitoon ja vielä koko yöksi. Herranjesta, lapsihan tehdään siksi että sitä hoidetaan eikä että jätetään toisten hoitoon ja mennään menojaan.
Itse en olisi edes jaksanut mennä tuossa vaiheessa viihteelle saati että se olisi lasta tärkeämpää. - 11+4
Baariin lähteminen on valinta, sairaalaan joudutaan. Baariin lähtemiselle on vaihtoehto -> olla kotona vauvan kanssa. Sairaalaan lähtemisen vaihtoehto on... mikä? Ihan tosissasiko vertaat noita kahta?
Sama tilanne, jos koliikkivauva huutaa yöt läpeensä ja vanhemmilta on todella paukut loppu. Silloin on ihan fiksua järjestää itselleen mahdollisuus levätä, ettei käy vaikkapa niin, että väsyneenä kolaroidaan auton kanssa. Silloin vauvan yökylään antaminen on pienempi kahdesta pahasta, sillä kyllähän vanhemman on saatava levätä, että jaksaa pitää huolta siitä pienestä. Baariin lähteminen kai yleensä tarkoittaa myös alkoholin nauttimista, sillä muutoinhan äiti ja/tai isi voisi "tuulettua" muuallakin, ehkä jopa päiväsaikaan. Tällöin lapsen ei tarvitsisi olla yökylässä ainakaan sen vuoksi, että vanhemmat saavat nukkua krapulansa pois. Tuskin se yötä myöten baarissa hilluminen muutenkaan vanhempia auttaa jaksamaan paremmin vauva-arkea. Väsyneenähän viihteeltä yleensä kotiudutaan...- ökönkökköö
Niin no mutta kyse onkin siitä, että se vauva ei sitä tiedä, että missä se äiti on. Onko sairaalassa, vaiko baarissa, vaiko vaan kotona nukkumassa. Vauvan kannalta siis, ei ole mitään merkitystä mikä se syy on, että hoidossa on.
Miten toista voi väittää oikeesti huonoksi äidiksi, koska haluaa viihteelle jo tuossa vaiheessa?
Ei elämä ole noin mustavalkoista, että joko pysyt kotona vauvan kanssa tai sitten et ole lastasi ansainnut.
Mä en pystynyt lähtemään oikein mihinkään ensimmäiseen vuoteen kun esikoisen sain, koska en pystynyt jättämään häntä, mutta en mä koe siitä ylemmyydentunnetta, että olin nyt parempi äiti, vaan lähinnä tokan kohdalla huomasin jaksavani paremmin, kun pääsin välillä pois siitä tilanteesta, siitä arjesta.
Musta olisi jotenkin ihan eri asia, jos lapsi jätettäisiin jonkun puolitutun hoitoon, silloin epäilisin vanhempien järjenkäyttöä asiassa, mutta kyse on lapsen mummista, joka näkee lasta päivittäin ja on varmasti luotettava. - 2+13
ökönkökköö kirjoitti:
Niin no mutta kyse onkin siitä, että se vauva ei sitä tiedä, että missä se äiti on. Onko sairaalassa, vaiko baarissa, vaiko vaan kotona nukkumassa. Vauvan kannalta siis, ei ole mitään merkitystä mikä se syy on, että hoidossa on.
Miten toista voi väittää oikeesti huonoksi äidiksi, koska haluaa viihteelle jo tuossa vaiheessa?
Ei elämä ole noin mustavalkoista, että joko pysyt kotona vauvan kanssa tai sitten et ole lastasi ansainnut.
Mä en pystynyt lähtemään oikein mihinkään ensimmäiseen vuoteen kun esikoisen sain, koska en pystynyt jättämään häntä, mutta en mä koe siitä ylemmyydentunnetta, että olin nyt parempi äiti, vaan lähinnä tokan kohdalla huomasin jaksavani paremmin, kun pääsin välillä pois siitä tilanteesta, siitä arjesta.
Musta olisi jotenkin ihan eri asia, jos lapsi jätettäisiin jonkun puolitutun hoitoon, silloin epäilisin vanhempien järjenkäyttöä asiassa, mutta kyse on lapsen mummista, joka näkee lasta päivittäin ja on varmasti luotettava.Edelleen, sinne sairaalaan lähdetään pakon edessä. Baariin lähteminen on vain itsekäs valinta, jossa oma halu päästä huvittelemaan pistetään vauvan tarpeiden edelle. Jos lapsen on vapaaehtoisesti hankkinut, luulisi ettei koe lapsen kanssa kotiin jäämistä bilettämään lähtemisen sijaan minkäänlaisena pakkona tai ikävänä velvollisuutena. Sinne baariin kun ehtii myöhemminkin, sitten kun lapsi on riittävän vanha jäämään yökylään. Aloittaja kysyi mielipidettä, onko henkilö huono vanhempi jos lähtee 3 viikkoisen vauvan luota baariin ja antaa vauvan yöhoitoon. Mielestäni on.
- aijaaaaaaaaaa
2+13 kirjoitti:
Edelleen, sinne sairaalaan lähdetään pakon edessä. Baariin lähteminen on vain itsekäs valinta, jossa oma halu päästä huvittelemaan pistetään vauvan tarpeiden edelle. Jos lapsen on vapaaehtoisesti hankkinut, luulisi ettei koe lapsen kanssa kotiin jäämistä bilettämään lähtemisen sijaan minkäänlaisena pakkona tai ikävänä velvollisuutena. Sinne baariin kun ehtii myöhemminkin, sitten kun lapsi on riittävän vanha jäämään yökylään. Aloittaja kysyi mielipidettä, onko henkilö huono vanhempi jos lähtee 3 viikkoisen vauvan luota baariin ja antaa vauvan yöhoitoon. Mielestäni on.
3 viikkoa = 7 viikkoa?
- Sinisippi
Mä olin jo yli 30, kun sain esikoiseni. Itselleni iski jonkin asteen paniikki, että tässäkö tää nyt sitten oli?! Kauhea hätä päästä ulos nähdä ihmisiä. Lapsi hoitoon mummolaan tosi pienenä ja n. kerran kuussa viihteelle. Siellä sitten pumppailin maitoa baarin vessassa humalassa... Kunnes jossain vaiheessa heräsin, että mitä H*LVETTIÄ oikein teen?!! Lapsen olen halunnut ja saanut, tarpeeksi olen baareissa ehtinyt jo istumaan, nyt tämä on lapsen aikaa. Tätä vauva-aikaa ei saa enää koskaan takaisin ja jokainen hetki on pois pienen ajasta minun ja isänsä kanssa. Sen jälkeen ei kumpikaan olla baareissa käyty, eikä alkoholi kuulu enää lainkaan meidän elämään. Pieni mies on maailman mahtavin ja hienoa nähdä ne pienet ensiaskeleet ja se hymy, kun onnistuu siinä :) Aivan varmasti vielä päästään ukon kanssa viihteelle, mutta nyt ei ole sen aika.
- odota vuosia
Miksi teit lapsetn, jos haluat mennä kaljalle? Eikö nuo juopottelut ja miesten iskemiset olisi pitänyt hoitaa ennen lasta? Teit kaiken väärässä järjestyksessä.
On se kumma että kaljaa pitää sada vaikka on vauva talossa. Yh n arki ei ole helppoa kai tiesit kun lapsen teit?
Kaljalle voit mennä vasta kun lapsi on sen ikäinen että pärjää.- jhgytre
Minkä yh:n? ap kirjoitti menevänsä miehensä kanssa...
- leffaäiti
kun vauvani oli 3vko niin lähdimme mieheni kanssa viihteelle.
Käsipystyyn kuka ajatteli ensimmäisenä että lähdimme miehen kanssa ryyppäämään?
Oikeasti äiti tuli meille yöksi ja me lähdimme syömään ja join ruuan kanssa(voi jumala mikä alkoholisti) hurjat kaksi lasia viiniä jonka jälkeen elokuviin ja sitten kotiin. Tää on meidän viihteellä käynti. Ja loppujen lopuksi SE EI KUULU KENELLEKKÄÄN MILLOI LÄHDETÄÄN VIIHTEELLE JA MITÄ SIELLÄ TEHDÄÄN - omituinen otus
Miksi sitten kyselet? Ellei kuulu kenellekkään.
- (?&¤?¤#?(/&
Minä voisin jättää tuon ikäisen mummolle ehkä tunniksi heti syötön jälkeen ja tämän nukahdettua. Jos tietäisin oikein hyväuniseksi, niin sitten kahdeksi tunniksi. Isälleen jättäisin kyllä aivan mielelläni kokonaiseksi syöttöväliksi, mikä yleensä on pidempi aika, ehkä kolmisen tuntia. No joo, jos en imettäisi, niin isä pärjäisi hyvin vieläkin pidempään.
Tuskin kukaan sinua päin naamaa haukkuu, mutta moni varmaankin ajattelee niin. Ei yleensä äidit halua jättää noin pieniä lapsiaan vielä toisten huomaan, joten jo se saa miettimään, että onko lapsi tehty liian aikaisin.
Toki miehen kanssa on kiva saada joskus kahdenkeskistä aikaa. Voi vaikka laittaa lapsen illalla nukkumaan ja istua kahdestaan sohvalla ja kuunnella musiikkia tai syödä jotain hyvää. Tai sitten jättää sen vauvan mummolle pariksi tunniksi ja mennä oikein ravintolaan syömään. Yöjuoksujen aika on myöhemmin. - 8+8
Jos äiti tuntee tarvetta lähteä viihteelle, on varmasti äidin kannalta parempi ratkaisu sinne lähteä. Lapsen kannalta on parempi ratkaisu, että lapsen ei tarvitsisi olla erossa vanhemmistaan pitkää aikaa 7 viikon ikäisenä.
Aloittaja voi nyt miettiä kummanlainen äiti haluaa lapselleen olla: Äiti joka laittaa omat tarpeensa etusijalle vai äiti joka laittaa lapsen tarpeet etusijalle.- ei39ur48yt57
Miksi mummo edes suostuu ottamaan 7 viikkoisen vauvan yöksi hoitoon?
Luulenpa että tässä on kyse tapauksesta, että tämä mummo on aikoinaan jättänyt pientä lastaan pitkiksi ajoiksi hoitoon. Tältä lapselta on jäänyt varhaislapsuuden perusturvallisuus kokematta ja se siirtyy nyt sukupolvelta toiselle.
Ihminen joka ei ole kokenut varhaislapsuuden perusturvallisuutta, eli sitä intensiivistä yhdessäoloa äitinsä kanssa, on aikuisenakin riippuvainen ja takertuvainen vanhempiinsa (useimmiten äitiin). Tämän hän kokee läheisiksi väleiksi, vaikka arkikielessä sanottaisiin että napanuora ei ole katkenut.
Tämä että mummo on tekemisissä lähes päivittäin kuvastaa juuri tätä. Normaalisti tuoreet vanhemmat haluavat rauhaa ja aikaa luoda rutiineja vauvan kanssa ja yleensä isovanhemmat ymmärtävät tämän ja osaavat kunnioittaa sitä.
Tietenkin isovanhemmat käyvät uutta vauvaa katsomassa ja ehkä vähän auttamassakin, mutta ei päivittäin, eivätkä ota vastasyntynyttä yöksi hoitoon.
Tällaista sukupolvelta toiselle jatkuvaa kierrettä on hyvin vaikea katkaista jopa silloin kun asianomainen itse ymmärtää tilanteen ja yrittää muuttaa omaa käyttäytymistään. Silloin jos asianomainen ei edes mitään ongelmaa näe, on muutos mahdoton. - Rita.
ei39ur48yt57 kirjoitti:
Miksi mummo edes suostuu ottamaan 7 viikkoisen vauvan yöksi hoitoon?
Luulenpa että tässä on kyse tapauksesta, että tämä mummo on aikoinaan jättänyt pientä lastaan pitkiksi ajoiksi hoitoon. Tältä lapselta on jäänyt varhaislapsuuden perusturvallisuus kokematta ja se siirtyy nyt sukupolvelta toiselle.
Ihminen joka ei ole kokenut varhaislapsuuden perusturvallisuutta, eli sitä intensiivistä yhdessäoloa äitinsä kanssa, on aikuisenakin riippuvainen ja takertuvainen vanhempiinsa (useimmiten äitiin). Tämän hän kokee läheisiksi väleiksi, vaikka arkikielessä sanottaisiin että napanuora ei ole katkenut.
Tämä että mummo on tekemisissä lähes päivittäin kuvastaa juuri tätä. Normaalisti tuoreet vanhemmat haluavat rauhaa ja aikaa luoda rutiineja vauvan kanssa ja yleensä isovanhemmat ymmärtävät tämän ja osaavat kunnioittaa sitä.
Tietenkin isovanhemmat käyvät uutta vauvaa katsomassa ja ehkä vähän auttamassakin, mutta ei päivittäin, eivätkä ota vastasyntynyttä yöksi hoitoon.
Tällaista sukupolvelta toiselle jatkuvaa kierrettä on hyvin vaikea katkaista jopa silloin kun asianomainen itse ymmärtää tilanteen ja yrittää muuttaa omaa käyttäytymistään. Silloin jos asianomainen ei edes mitään ongelmaa näe, on muutos mahdoton.Mummoparka ei ehkä uskalla kieltäytyä pelätessään saavansa vanhempien vihat niskaansa kun ei suostu auttamaan.
Sinä aloittaja, minkä ikäinen mahdat olla? Joka tapauksessa, kasva aikuiseksi jotta saat lapsellesi turvallisen kodin jossa kasvaa.
Murrosikäisen kanssa et pärjää jos lykkäät vaikeat asiat syrjään ja teet vain kuten sinusta tuntuu mukavalta ja asetat oman itsesi etusijalle.
- homemami2
Iltaneiti!Korkkarit jalkaan ja menoksi! =)Itse kävin ensimmäisen kerran viihteellä, kun vauvani oli 7vkoa. Isi oli vauvan kanssa. Et tiedäkkään miten "vapauttavaa" oli päästä tuulettumaan! Mun mielestä se on ihan tervettä päästä aikuisten ihmisten ilmoille välillä. Sun ei todellakaan tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Vauva ei mene rikki, vaikka hän olisikin mummolassa yön. Höpöhöpö sanon minä noille moraalinvartijoille!
- gsdhguer
"Mun mielestä se on ihan tervettä päästä aikuisten ihmisten ilmoille välillä."
Aikuisten ihmisten ilmoille voi päästä myös lapsen kanssa tai mennä ilman lasta pariksi tunniksi, miksi pitäisi olla koko ilta ja yö pois? Enkä edes usko, että kukaan normaali äiti edes nauttisi illasta/yöstä ilman lasta jos on pieni alle 2kk ikäinen kotona. Ja en todellakaan tarkoita, että pitäisi olla seuraavat 3 vuotta koko ajan kotona, vaan sitä, että pyhittäisi edes sen ekat 6kk vain vauvalle tai korkeintaan 2-3h eroja äidistä ja sitten vasta yli 1-vuotiaana yli yön reissuja, psykologitkin suosittelevat vasta 1-vuotiasta yöhoitoon.
"Vauva ei mene rikki, vaikka hän olisikin mummolassa yön." Lapsesi kyllä säilyy hengissä, eikä edes välttämättä itke, mutta et ilmeisesti ole lainkaan perehtynyt pienen vauvan psykologiaan ja siihen, miten pitkä ero äidistä vaikuttaa vauvan psyykeeseen ja vielä taapero-ikäiseenkin? Luepa seuraava niin ymmärrät miten ero äidistä vaikuttaa vielä taaperoonkin: (ks.http://www.sosiaalitaito.fi/ep/tiedostot/tarja_lund_koulutusaineisto_osa1.pdf).
Varmaan äidin kannalta on tosi "vapauttavaa", mutta entä vauva?
"Sun ei todellakaan tarvitse potea huonoa omaatuntoa." Juuri tämän takia lapset voivat huonosti, kun kanssasisaret oikein kehottavat äitiä olemaan kuuntelematta omantuntonsa ääntä. Jokainen äiti kyllä tietää sydämessään, miten pitää toimia. - 14+7
Ai on tervettä päästä aikuisten ihmisten ilmoille? Kirjoituksestasi loistaa kilometrien päähän että ainakaan sinä itse et ole aikuinen, joten mitä sinä aikuisten seassa tekisit?
Vain keskenkasvuinen teini (henkisesti tai fyysisesti) kutsuu itseään homemamiksi ja käyttää sanaa "pliiz" ja kutsuu lasten etua ajattelevia saarnaaviksi vanhoiksi kääkiksi. - ehei
14+7 kirjoitti:
Ai on tervettä päästä aikuisten ihmisten ilmoille? Kirjoituksestasi loistaa kilometrien päähän että ainakaan sinä itse et ole aikuinen, joten mitä sinä aikuisten seassa tekisit?
Vain keskenkasvuinen teini (henkisesti tai fyysisesti) kutsuu itseään homemamiksi ja käyttää sanaa "pliiz" ja kutsuu lasten etua ajattelevia saarnaaviksi vanhoiksi kääkiksi.Olen samaa mieltä. Kuulostaa henkisesti täysin kakaralta, mikä lienee fyysinen ikä. "Pliiz" on teinislangia. Onkohan "homemami" oikeasti äiti, toivottavasti ei tuolla ajatusmaailmalla.
- wegergerg
no mikset anna lastasi samantien adoptioon...
pääsetpähän sitten tuulettumaan joka ilta, eikä tarvitsisi tuntea syyllisyyttä, jota tuskin nytkään tunnet, kun jätät lapsesi hoitoon.
varmaan lapselle löytyisi paremmat vanhemmatkin adoptiojonosta, he varmaan välittäisivät lapsestaan enempi kuin "yöjuoksuista".
mitä helvettiä varten teitte lapsen, jos kerta se perhe-elämä saatika lapsi eivät ole etusijalla elämässänne?ei tuollainen hylkääminen ole mitään välittämistä.
kyllä sä lapsessa sitten sun yöjuoksujen vaikutukset näet kun hän on teini-ikäinen, sitten ehkä kaduttaa.
kannattaisi ehkä ne yöjuoksut juosta ennenkuin lapsia alkaa väsäämään, niin lapsetkin saisi arvoisensa kodin ja perheen.
mutta tätähän se nykyään on..aikuisista on tullut kitiseviä kakaroita jotka haluaa kaiken..pitää saada tehdä mitä haluaa vaikka ollaan naimisissa, pitää saada elää omaa elämää vaikka on lapsia...
voi lapsiparkoja mihin joutuvat.- homemami2
Pliiz, lopeta ny toi saarnaaminen! Kuulostat ihan vanhalta kääkältä, sori ny vaan..Lapsi ei todellakaan mene piloille, jos vanhemmat silloin tällöin käy ulkona. Päinvastoin, ne muutamat kerrat, kun itse olen ollut ystävieni kanssa iltaa viettämässä, olen saanut ihan hirveästi uutta virtaa myös kotielämään.
- halipulako
Heippa naapuritalon Wege onko sulla vielä vaipat ja miksi kitiset
- jäätelölle vain
Voit mennä tunniksi tai kahdeksi vaikka pitsalle, mutta että yön yli ehei ei onnistu!
- Yöksi kotiin?
Miksi sinne kaupunkiin pitää mennä niin, että pitää olla koko yö pois? Joitain kertoja olen käynyt kaupungilla ystävien kanssa syömässä jne., mutta kotiin olen kuitenkin tullut aina yöksi vauvaa nukuttamaan ja laittamaan sänkyyn.
Minusta tuo on ollut ihan kiva järjestely. Olen itse päässyt ns. tuulettumaan, isä tai isovanhemmat ovat saaneet keskinäistä aikaa vauvan kanssa, mutta vauvan ei ole tarvinnyt viettää yötä ilman äitiä. - )))))))
Jokainen täällä yrittää olla toistaan parempi äiti.
En ymmärrä miksei saisi omaa aikaa ottaa? Ei se tarkoita herran isä että anna adoptioon,miksi lapsen teit...hohhoijaa. Aika mustavalkoisia näkemyksiä asiasta. Onneksi te tiedätte mikä on parasta ja minkälainen on hyvä äiti.
Itse olen yh ja tyttö tällä hetkellä 6 vkoa. JA KYLLÄ.... on ollut mummon kanssa yötä. KOSKA kaikilla ei ole toista jakamassa arkea ja lapsen hoitoa. Tyttö on vatsavainen enkä ollut nukkunut YHTÄKÄÄN yötä syntymän jälkeen.
Joku kirjoitti ettei vauva tiedä meneekö äiti yöksi viihteelle vai sairaalaan. No nyt olen huono äiti kun otin itselleni kunnon yöunet jotta jaksan taas lastani hoitaa ja olen virkeä. Ihme ajatuksia että äitien pitäisi laittaa itsensä loppuun vain koska ovat päättäneet tehdä lapsen. Hohhoijaa.... osa tuntuu elävän jollain kivikaudella.
Lisäys vielä että itse olin vauvana koliikkivauva ja KYLLÄ vanhempani jättivät minut välillä mummon hoitoon jotta saisivat nukkua ja hoitaa minua taas. TULOS= olen suht tervejärkinen,omillaan tuleva nainen. En ole masentunut enkä alkoholisoitunut. Enkä edes muista kyseisiä hoitoöitä (heh). En ole katkera vanhemmilleni enkä tunne että minut oli lapsena hylätty.
Kumpi on parempi:
1. Äiti joka ei ota omaa aikaa,rasittuu ja hermostuu lapseensa?
2. Äiti,joka ottaa hieman omaa aikaa,jaksaa taas ja rakastaa lastaan?- 14+2
Tuo nyt ei liity mitenkään aloittajan viestiin, missä kyse on siitä että äiti JA isä lähtevät molemmat yhdessä viihteelle, eli siis yöksi baareihin riekkumaan. On täysin eri asia että yh haluaa nukkua ja laittaa koliikkivauvan hoitoon.
- äityli.
Äidin joka rakastaa lastaan vain sen ollessa helppo ja kun saa omaa aikaa, ei pitäisi edes olla äiti.
Eri asia on jos joskus mummo tulee kotiin auttamaan tai ulkoiluttamaan vauvaa ja siten äiti voi ottaa vaikka kaivatut nokoset. Baareissa riekkuminen on aivan! eri asia. - )))))))
14+2 kirjoitti:
Tuo nyt ei liity mitenkään aloittajan viestiin, missä kyse on siitä että äiti JA isä lähtevät molemmat yhdessä viihteelle, eli siis yöksi baareihin riekkumaan. On täysin eri asia että yh haluaa nukkua ja laittaa koliikkivauvan hoitoon.
Sinä et varmaan ole yh etkä tiedä koliikista mitään kun pystyt arvostelemaan noin?
Haluaisin tietää kuinka SINÄ pystyt selviytymään tilanteesta?
Pointti oli kun joku kirjoitti ettei LAPSI TIEDÄ MISSÄ VANHEMMAT ON! Onko sen takia hoidossa että on koliikki ja vanhemmat/vanhemmat tarvitsevat lepoa VAI onko vanhempi/vanhempi viihteellä VAI onko vanhempi/vanhempi sairaalassa yms.
Sinä et nyt oikein osaa lukea kirjoituksia etkä varsinkiin asian pointteja.
Joten kommentoi sitten kun ymmärrät kirjoitusta ja osaat nähdä niiden näkökulmia etkä hyökkää kirjoitusta vastaan.
Ja kyllä olen yh.... kiitos elämän yllätyksille. Mieheni kuoli odotus aikana ja kyllä annan koliikkilapseni mummon hoitoon.
Mutta sitähän lapsi ei tiedä että nukkuuko äiti vai onko viihteellä. TÄMÄ OLI POINTTINI.
Ymmärsitkö?
- 11+4
No etköhän ottanut ne kunnon yöunet juuri siksi, että jaksaisit hoitaa lastasi. Kunnon yöunia ei oikein voi korvata mitenkään muuten kuin järjestämällä itselleen mahdollisuus nukkua. Sille taas, jättääkö viikkojen ikäisen vauvan yöhoitoon vain päästäkseen bilettämään on mielestäni muitakin vaihtoehtoja. Ainakin on melko huolestuttavaa jos kokee baareilun ainoaksi mahdolliseksi tavaksi ottaa omaa aikaa.
Ihmeellistä, jos hankitaan lapsia sillä periaatteella, että mahdollisimman pian lapsen synnyttyä on päästävä jatkamaan elämää samaan tyyliin kuin lapsettomana. (En tarkoita tällä kommentilla sinua tai ketjun aloittajaa, puhun yleisellä tasolla.) Lapsen synnyttyä se oma aika otetaan lapsen ehdoilla ja lapsen hyvinvointi etusijalle asettaen. Kypsä ihminen ajattelee nämä asiat läpi jo ennen kuin tekee päätöksen lapsen hankkimisesta. Jos ajatus siitä, että jonkun toisen tarpeet on pistettävä omien mielitekojensa edelle tuntuu kamalan vaikealta, kannattaa jatkaa ehkäisyn käyttämistä.- 11+4
Tämä tarkoitettu nimimerkille )))))))
- )))))))
11+4 kirjoitti:
Tämä tarkoitettu nimimerkille )))))))
Kyllä ihan vaan nukkumista varten itse olen hoidon järjestänyt. Yksin olen valvonut 5 päivää putkeen n. 2 h unilla. Syömättä ja pika suihkua käyttäen.
Ja nämä yöunet olen ottanut mummon luona jolloin olen lapsen nukkumaan mentäessä sekä aamulla herätessä paikalla. Vain yöllä herätessä on mummo hoitanut.
Viihteellä en itse ole kertaakaan ollut. Enka jaksaisi.
Mutta asian ydin on ollut se ettei lapsi tiedä missä vanhempi on. Jos näkee että kerran ulkona käynti auttaa jaksamaan niin miksei sitä voi tehdä? - w23er4t5y6
))))))) kirjoitti:
Kyllä ihan vaan nukkumista varten itse olen hoidon järjestänyt. Yksin olen valvonut 5 päivää putkeen n. 2 h unilla. Syömättä ja pika suihkua käyttäen.
Ja nämä yöunet olen ottanut mummon luona jolloin olen lapsen nukkumaan mentäessä sekä aamulla herätessä paikalla. Vain yöllä herätessä on mummo hoitanut.
Mutta asian ydin on ollut se ettei lapsi tiedä missä vanhempi on. Jos näkee että kerran ulkona käynti auttaa jaksamaan niin miksei sitä voi tehdä?Kuka tahansa voi laittaa lastaan hoitoon mistä tahansa syystä ja miten pitkäksi ajaksi tahansa, mitä sitten?
Mutta se miten muut ihmiset suhtautuvat ja mitä muut ajattelevat tällaisesta onkin sitten toinen juttu. Jos muiden mielipiteet eivät kiinnosta, mitä varten on sitten täällä jauhamassa asiaa?
Me aikuiset tiedämme minkä syyn takia on lapsensa hoitoon jättänyt ja se tietysti vaikuttaa ajatuksiimme ks. äidistä. - ?=#%`&/"=
))))))) kirjoitti:
Mutta asian ydin on ollut se ettei lapsi tiedä missä vanhempi on. Jos näkee että kerran ulkona käynti auttaa jaksamaan niin miksei sitä voi tehdä?Ei, vaan asian ydin on se, että kahdesta pahasta valitaan se pienempi. Lapselle toki olisi parasta, jos olisi jaksava äiti koko ajan vierellä, mutta jos se ei ole mahdollista, niin toiseksi paras vaihtoehto on sitten se, että se äiti nukkuu ollakseen taas jaksava ja joku muu hoitaa. Lapsen kannalta on tietysti ihan sama, missä äiti on, jos ei kuitenkaan ole paikalla. Ihan samoin lapsen kannalta on sama, että miksi jalka on amputoitu, kun sitä ei kerran sitten ole, mutta harva äiti antaisi amputoida lapsensa jalan vapaaehtoisesti, jos se ei olisi välttämätöntä. Kaikki kuitenkin antaisi tehdä sen, jos sillä voisi pelastaa lapsen hengen. Eli kahdesta pahasta valitaan pienempi.
Eli vanhempien pitäisi haluta taata lapselle turvallinen ja hyvä olo kaikkina hetkinä olemalla paikalla, mutta jos se ei jostain syystä ole mahdollista, niin sitten se ei ole. Se, että lapsi joskus ehkä joutuu olemaan ilman vanhempiaan jostain pakottavasti syystä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että lapsen kanssa ei enää tarvitse olla, jos ei sitten satu huvittamaan erityisesti.
- lähde vaan
Minun mielestäni voit todellakin lähteä käymään miehesi kanssa tuulettumassa eikä se todellakaan tee sinusta huonoa äitiä. Monille tulee lapsen syntymän jälkeen aika nopeastikin sellainen olo, että olisi kiva käydä ihmisten ilmoilla ja se ei tee kenestäkään huonoa vanhempaa. Se on täysin normaalia ja inhimillistä. Pitkän odotusajan ja synnytyksen jälkeen voi olla ihanaa päästä vähän käymään ihmisten ilmoilla.
Pienen vauvan hoitaminen on ihanaa, mutta raskastakin. On oman jaksamisesikin kannalta hyvä, että käyt ihmisten ilmoilla, jos siltä tuntuu. Ja jos kerta on noin hyvä tilannekin, että vauva nukkuu hyvin, hoitaja on läheinen ihminen, niin miksi ei? En ymmärrä näitä tuomitsijoita alkuunkaan. Ihan kuin yksi yö ilman äitiä jotenkin vahingoittaisi vauvaa, hoh hoijaa! Eihän tässä ole kyse, että ap olisi jatkuvasti jonnekin lähdössä! Kyllä suomalaiset sitten osaavat olla niin tuomitsevia ja arvostelevia toisiaan kohtaan. Älä ota kirjaimellisesti näitä keskustelupalstan kommentteja, teet juuri niin kuin näet itsesi ja perheesi kannalta parhaaksi. - mk
Ei muuta kun viihteelle että on muutakin ajateltavaa kuin lapsen hoito. Se ei tee äidistä yhtään huononpaa vaikka kävisi kerran kuussa tuulettumassa koska elämässä on muutakin kuin se tavallinen arki.
- Sekaanvaan
Olet hyvä äiti ja erinomainen vaimo, jos ja kun huolehdit sekä lapsesta, itsestäsi ja parisuhteestanne. Tee nyt kuten miehesi pyytää ja menkää yhdessä viihteelle! Se tekee teille molemmille hyvää ja sitä kautta koko perheellenne!
Toivottavasti osaat rentoutua, etkä huolehdi lapsestasi koko iltaa. Puhukaa muusta kuin vauvoista:-) Osoita miehellesi huomiota!
Kiva mies sinulla on, kun ajattelee sinunkin jo tarvitsevan pitkän raskauden ja muun sellaisen jälkeen vähän toisenlaista vaihtelua. Miehesi varmaan tukee sinua, jos joku idiootti rupeaa sinua huonoksi äidiksi parjaamaan. - äityli-89
Hei!
Kyllä voit viedä vauvan yökylään mummolaan. Me vietii meidän poika ekan kerran 4viikkoisena yöksi koska vauvalla oli koliikki niin oli ihana saada nukkua edes yks yö kunnolla. Toki veimme sen illalla niin että laitoimme sitä jo nukkumaan päin ja sit mumma ja paappa jatkoi siitä ja haettiin vauva takasi ku oltiin aamulla herätty. Me ei vaan lähdetty viihteelle mutta ei se tee susta huonoa jos meet ja se tuntuu susta mielekkäältä ja mukavalta lähteä. Väkisin ei saa mennä siitä ei nauti. - olen jo mummikin
No voi hyvänen aika. Tarvithan sinä rentoutumista ja muutakin elämää kuin vauvaa. Olet aivan hyvä äiti vaikka käytkin vähän viihteellä miehesi kanssa ja vauva sillä aikaa hyvässä hoidossa. Arvostelijalle voit sanoa että on mummille mukavaa kun saa vähän hoitaa vauvaa. Näinhän se läheinen suhde mummeihin ja pappoihin syntyy.
Eihän sitä naiset saisi mitään tehdä, miehellesi kai ei kukaan luo ilkeitä katseita eikä puhu pahaa??? Ja yleensä naiset ovat sitten niitä pahimpia arvostelijoita. Opettele elämään juuri sinun kaltaistasi elämää perheesi kanssa. Muista että paitsi että olet äiti, olet myös vaimo. Miehesi rakas, hänen kanssaan vietetty aika viihteellä on teidän hetkenne. Nauti siitä. Silti voit nauttia äitinä olemisesta. - yksin69
Mene ihmeessä ulos miehesi kanssa.
Itse olin todella huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen joten jouduin turvautumaan täysin mummin apuun ensimmäiset 3 kk. Isä näet lähti kävelemään kun ei ollutkaan sen juttu.
Mitä taas tulee muiden puheisiin niin anna puhua. Eläkää teidän omaa elämää ja ne ihmiset jotka ovat teidän läheisiä, kuunnelkaa niitä, ei kylän akkoja / ukkoja.
Tarvitsette myös miehesi kanssa joskus kahdenkeskeistä aikaa ja nyt sitä saatte kun menette ulos. Uskon että miehesi kaipaa myös sitä. Ei ulkona käynti tee teistä huonoja vanhempia ja jaksatte lapsenkin kanssa paremmin.
Oikein hyvää iltaa teille ja paljon jaksamista vauvan kanssa! Lapsissa on vain tämä elämän suola ja pippuri;) - Ph D
No, onpa tullut tulta ja tulikiveä. Kun tuttavani sai vauvan, otin vauvelin meille viikoksi kylään, että äiti sai nukkua ja hoidella asioitansa. Siitä asti vauveli oli kanssani viikon joka kuukausi. Nyt vauveli on 11-vuotias ja käy silloin tällöin yökylässä. Kiitän hänen äitiään, että luotti ja olen saanut olla 'mummona' tälle ihanalle lapselle ja seurata, että kaikki on hyvin. Kiitos kaikille muillekkin sukulaisille ja tutuille, jotka luotatte lapsenne haltuuni!
- :)
Mielestäni voit ihan hyvin lähteä tuulettumaan, lapsi pärjää varmasti hyvin hetken ilman vanhempiaan! :) Näistäkin asioista on lähes yhtä monta mielipidettä kuin on ihmistäkin, toisille sopii se että ovat lapsen kanssa pitkään kotona ennen kuin meneen yökylään, toiset taas tarvitsee sen "lapsivapaan" :) Ja kun käy vähän ulkona, sitten taas jaksaa hyvillä mielin! Meillä lapsi oli myös hyvin pieni kun jäi ensimmäistä kertaa hoitoon, isäni tuli meille yöksi sillon ja ei ollut ollut minkäänlaisia ongelmia! Lähde siis viihteelle ja NAUTI!! :)))
- mumminen
Mene tyttö hyvä viihteelle olet sen ansainnut , kyllä mummu hoitaa rakastaen lastasi niin ovat omat poikani lapsetkin olleet muutamista viikoista lähtien minulla ja huolella olen heidät hoitanut ja nuoret ovat saaneet huilia ja olla keskenänsä
- mamma 12
Mene vain et ole huono äiti, vaan äiti joka on myös Nainen ja vaimo, hoidatte parisuhdettanne näin ja se on jos mikä tärkeää teidän perheelleenne nyt ja tulevaisuudessa. Miehet kun niin usein sanoo että kun vauva syntyi niin he jäivät kuin ilmaan...ulkopuolelle. Sekä kun sinulla on turvallinen paikka vauvallesi ja koskapa et pysty imettämään...niin mikä hätä vauvallasi mullolassa olisi vaikka 12 tuntia, olkoon se yö taikka päivä.
- mom for two
En jaksanut lukea viestejä, mutta kahden lapsen äitinä haluaisin tuoda pari pointtia esille:
1. Jos menet viihteelle, se tarkoittaa, että valvot normaalia myöhempään. Onko hoitoapua tarjolla siis myös seuraavaksi aamuksi ja päiväksi, kun nukut yövalvomisia pois?
2. Dokaaminen ei yleensä rentouta vaan päinvastoin olo on tokkurainen seuraavanakin päivänä. Periaatteessa vauvaa hoidetaan vain selvinpäin ja jos esim. kumpikin vanhempi on vielä promilleissa, niin se on huostaanoton peruste.
3. Olisiko mitään muuta keinoa viettää miehen kanssa laatuaikaa kuin dokaaminen? Esim. ruokailu ravintolassa ja hotellinhuoneen vuokraaminen omalta paikkakunnalta ja kylvyssä lojuminen laadukas seksi tuo paremman mielen ja seuraavana aamuna olet ihan eri tavalla rentoutunut kuin juomalla lähikapakassa.
Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että vauva jätetään yökylään vasta sitten, kun hän nukkuu yöt läpeensä (6 kk:n ikäisenä aikaisintaan) ja silloinkin niin, että esim. äiti laittaa vauvan nukkumaan ja on aamulla jo paikalla, kun vauva herää, jolloin hän on poissa vain nukkumisajan.
Itse olen noudattanut tuota 1 v 1 yö -sääntöä. Ihan normaaleja (psyykkisesti ja fyysisesti) olevia murkkuikäisiä heistä on kasvanut. - nassauttaja
odotteles kuule vielä tommoset 45 viikkoo
- Jooooo
Me vaan ja vedä räkäkännit,siitä se alamäki alkaa.
Mikä hemmetti siinä on että baariin ja kännäämään pitää päästä,oli sitten lapsia eli ei. - äiti ensin
kyllä sitä kerkee baarissa istumaan,lapsi vain hetken vauva,ainutlaatuista...
- Reipasta menoa
Känni päälle ja aamuyöstä kotiin, voi vielä löytyä mukava mieskin mukaan. Lehtijuttujen perusteella pääsy ravintolaan taitaa olla tämän maan merkittävimpiä asioita ja suurin ihmisoikeusongelmakin.
- Milka-Lotta
On. Pikkuvauvan äidin paikka on kotona vauvan luona eikä huvittelemassa. Sitten kun vauva on 7 kk voit jättää hänet päiväsaikaan hetkeksi mummon hoitoon, mutta yöhoitoon vasta toisella vuodella.
- **
Meillä oli lapsi ekan kerran yöhoidossa 2kk ikäisenä.Tiesin että siellä pärjätään ja kaikki on hyvin mutta niin sitä vaan koko ajan viestiä tuli laitettua ja kysyttyä onko kaikki hyvin ja kyllä pyöri muutenkin lapsi koko ajan mielessä.
3kk ikäisenä joutui sairaalaan ja oli siellä ilman minua 2 vuorokautta,koska olin itse niin puhki kaikista sairaalakäynneistä ja vaivoista että hoitajat sanoivat että parempi kun nukun ne 2 vuorokautta että jaksan sitten taas.No silloinkin heräilin 3 tunnein välein automaattisesti mutta ei ollut vauvaa syömässä.
Nyt vauva kohta 6kk ja kyllä käyn silloin tällöin istumassa paikallisessa(en tosin juo mitään) kun vauva nukkuu ja isä on kotona.Mutta en ole koko yötä pois,muutaman tunnin vain.
Mun mielestä on ihan tervettä käydä jossain,tosin ei nyt ole pakko lähteä viihteelle,jaksaa paremmin sitten taas vauvan kanssa olla.Joo no meillä ei ainakaan itketä äitiä ja roikuta sitten 1-2 vuotiaana jalassa kun on tottunut siihen että joskus ollaan muuallakin hoidossa ja yötä.
Ja elämänsä ensimmäisen viikon on viettänyt sairaalassa myös ilman minua,hoisin vain päivisin. Ensimmäinen lapsi oli hoidossa ekan kerran elämässään kuin oli 4v.
Toinen lapsi ollessaan 2v.
Kolmas lapsi oli 1v kun oli hoidossa ekaa kertaa.
Nyt lapset 6v, 4v ja 3v. Jos normaalia päivähoitoa ja eskaria ei lasketa niin muksut ollut 6vrk hoidossa/yökylässä.
Lapset kulkee niin ulkomailla työreissuilla kuin suomessakin mukana.- .............
voi sitäkin mummo-parkaa, tästä alkaa täystyöllisyys vauvan hoitajana...näitä mummoja on paljon, heti vaan lapsi tuupataan mummolaan ja itse menoksi ..
- Turussa kaikki hyvin
On myös niitä mummoja jotka ihan itse tulee ilmoittamatta ja lähes pakottaa ulos tuulettuun. Näin meillä ainakin. Ainut lapsenlapsi ja rakastaa kuin omaa lastaan. Myöskin itse ainut ja lisää lapsenlapsia ei ole näkyvillä ja ottaa kaiken mummoudestaan irti.
- Jos.
Ainoa keino rentoutumiseen on lähiökapakassa kännit,niin silloinhan sitä on juotava. Ei silloin ole väliä, onko lapsi 7 tai 8 viikkoa. Aloittaja on mitä ilmeisemmin jo väsähtänyt vauvaansa ja uutuuden viehätys on jo kadonnut.
- rapajuoppo
missä kohdin aloittaja mainitsee että aikoo nykästä pers kännit? opetelkaa hyvät ihmiset lukemaan ennenkuin kirjotatte vaikka olettekin niin perkeleen täydellisiä kaikki
- 9kk poitsun äiti,22
nämä kommentit oikeesti pistää naurattamaan. Mielestäni voit hyvin lähteä iltaa viettämään jos vain pystyt. Itsellä pojan ollessa tuon ikäinen, tuli ikävä vaikka nukkui viereisessä huoneessa :D Ja jos ikävä tulee tai muuten huono fiilis, niin ainahan voit lähteä vauvan luo.
Ihmiset kuvittelee heti että vanhemmilla on joka viikonloppu tuommoista, tai että he vetävät päälle joka kerta ja nytkin kauheat räkäkännit. Ilmeisesti tämä mielikuva nousee kommentoijien omasta elämästä tai kokemuksista? :D
Legendaarinen lausahdus :" juhlimaan pääset aina, mutta vauva on vauva vain hetken." Ihan kuin se baari keikka kestäs 15 vuotta :D Ja voi hyvnkin olla että tilanne ei ainakaan parane tuosta, siis noiden nukkumisien kanssa. Jotkut lapset ei nuku yötä läpeensä vielä vuoden ikäisenäkään. Että siihen ei ainakaan kannata turvautua jos niin ajattelee.
Minä oon ainakin asennoitunut baari reissuhini niin, että jos lähden baariin niin olen aamulla siinä kunnossa että jaksan tarvittaessa herätä pojan kanssa, vaikka kuinka päätä jomottas. Ja tulen yöksi kotiin, tai paikasta riippuen pojan luo.
Eri asiahan on tietenkin jos aloittajalla on jonkin sortin alko-ongelma ja tuntuu että lapsen synnyttyä pitäs se 9 kk odotus ottaa takas ja kunnolla. Mutta sitähän ei voi kukaan tietää. Ja vaikka mitä ihmiset neuvois, niin ei se estäisi aloittajaa lähtemästä ja juomasta. Eli kuvittelen että asia ei oo näin ja kehotan vain lähtemään. - pregnant again
Täähän on jo pitkä litania, enkä kaikkea jaksanut lukea. Jollei joku jo ole maininnut, tärkeintä vanhemmuudessa ei ole olla täydellinen äiti/isä, mutta paras mahdollinen omalle lapselle. Ollaksesi paras mahdollinen vanhempi lapsellesi sinun on huolehdittava myös omasta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista. Jos se vaatii tuuletuksen silloin tällöin, asia ok.
Lisäksi hyvän vanhemmuuden ohessa pitää pyrkiä siihen että lapsella on hyvä lapsuus. Se ei vaadi oman vanhemman jatkuvaa läsnäoloa, vaan että lapsella on turvallinen olo ja aikuinen vastaamassa hänen tarpeisiinsa. Itse taisin käydä ekan kerran baarissa kun lapsi oli n.2kk. Olisi voinut jättää vähän myöhempäänkin tosin. Isin kanssa vauvalla oli ollut hiukan levoton yö, en tiedä olisiko mummo suoriutunut paremmin? =P - isämieskake
Eihän tuo 7vk vielä mitään ole jos vauvan jättää hoitoon sillä tiedän joitain tapauksia että vauva ollut 2vk kun äiti jo pörrännyt vkl:n ympäri pyörryksissä kylillä käymättä koton et kuin hoitaja pärjää sen kanssa,mutta tuntuu siltä että se on tätä nyky äitiyttä.
- nuoriäippä.h.järvi
Oma lapsi oli ensimmäisen kerran yöhoidossa (1 yö) 2kk ikäisenä, kahta päivää ennen ristiäisiä, jotta saamme järjestelyt valmiiksi isoa sukua varten.
Tyttäreni meni äidilleni siis, joka on yksin kasvattanut kolme tervettä ja hyvinvoivaa lasta =) En varmaan muuten olisi edes raaskinut antaa, jollen olisi kahta viikkoa kuunnellut miten IHANAA olisi jos tyttö menisi mummolaan yökylään. Muussa tapauksessa lapsen isä olisi hoitanut minun leipoessani. Sainpas nukuttua yhen kokonaisen yön :-)
Olemme kummatkin osallistuneet puolison kanssa lapsemme hoitoon todella tasapuolisesti, joten lapsi ei varmaan erityisesti suosi kumpaakaan vanhemmista.
Myös sukulaiset ovat pienelle 2-vuotiaallemme todella läheisiä, enkä ollenkaan ole harmissani jos kerran kuussa lapseni on mummolassa kylässä yön tai pari.
SE EI TEE KENESTÄKÄÄN HUONOA ÄITIÄ!
Tiedän etenkin, että yksinhuoltajilla on rankempaa monesti koska he eivät voi puolison kanssa jakaa kotitöitä ja arkea sekä raha-asioita samalla tavalla kuin parisuhteessa ollessa. Ja aina ei yksinhuoltajuus todellakaan ollut oma valinta.
Joten jos joku ihana ottaa lapsen parin viikon tai kuukauden välein, sen "LEVON" heille suon!
Muistakaa, että vaikka kaikki lähestulkoot olemme itse valinneet lapsen tehdä, niin on se lapsen hoitaminenkin JOSKUS väsyttävää. (esim. koliikki, sairastumiset yms). Kenenkään ei tarvitse olla täydellinen äiti tai mikään supermies.
Itsekin vaikka olen yhdessä lapsen isän kanssa, tunnustan, että niin paljon kuin lastani rakastankin ja äitiydestä pidän, se ei aina ole helppoa! (2-vuotiaan uhmat,kiukut yms) Mutta nautin silti ajasta jonka lapsen kanssa vietän.
Ja mikä sitten on lapselle hyväksi? turvallinen kasvuympäristö, läheisyys ja rakastavat vanhemmat (vanhempi).
tärkein, ihmisiä me äiditkin vain olemme..
(JA HUOM. NÄMÄ OVAT MINUN OMIA MIELIPITEITÄNI, MAAILMAAN MAHTUU YHTÄ MONTA MIELIPIDETTÄ KUIN IHMISTÄKIN JOTEN ÄLKÖÖT TULKITKO KOMMENTTIANI MIKSIKÄÄN TOTUUDEN JULISTUKSEKSI!)
kIITOS :) - Nyky-Mummeli
:( HARMITTAA,,, kun väheksytään mummien valmiuksia - hoitaa lapsenlapsiaan !!
- Onhan monilla isovanhemmilla takanaan merkittävä kokemus lasten kasvattamisesta ja kodin-turvasta.
- EIVÄT taidot mihinkään katoa, vaikka ikää karttuukin, ja lapsen on hyvä saada - alusta alkaen tuntumaa / kontaktia, eri-ikäisiin ihmisiin!
- Nuorilla vanhemmilla on oikeus rentoutua & koota voimia arjen pyöritykseen, eikä vauvallakaan ole mitään hätää: mummolassa, yö-kylässäkään.
- ITSE olen hoitanut muutaman viikon ikäisiä kaksosia, monta viikkoa, kun vanhemmilla oli rakennus-projekti menossa, eikä tullut kenellekään mitään traumaa, vaan meillä kaikilla on edelleen .. (10-v) erittäin läheiset välit, vaikka asumme, eri puolilla Suomea!
- LAPSET ovat hyvin sosiaalisia ja itsenäisiä; pärjäävät koulussa ja osaavat suhtautua fiksusti, myös vanhempaan väkeen, kun tietävät heidän tapansa.
- EIPÄ siis kannata aina ajatella, että: 'Muna on viisaampi - kanaa' :)) - äiti ja vauva
Ei sen ikäistä jätetä kuin pakon edessä yöhoitoon!!!!!!! Idiootti!!!!!
Itse 3n lapsen äitinä en kyllä olisi hennonut jättää vauvelia vielä noin aikaisin.Imetin kyllä kaikkia melki vuoden.Voittehan te käydä perheenä vaikka syömässä ulkona.Kuulostat tosi nuorelta ja kerkiät kyllä käydä viihteellä.Jos maltat odottaa vaikka kesään asti..Aurinkoisia kevätpäiviä ja onnea vauvasta;))
- Isomummi ja isoäiti
Ei missään nimessä hoitoon tuossa vaiheessa. Hullujako olette?? Miksi ylipäätään teitte lapsen jos kiinnostus lasta kohden on jo lopussa. Lastensuojelun asiakas taidat olla tai ainakin tulla! Itken lapsen puolesta.
- barbamama
Siis en ymmärrä... Jos vauva menee hoitoon yhdeksi yöks,ni onko äiti heti lastensuojelun asiakas?????????? Eiköhän maailmassa ole vakavampia asioitakin,jonka takia ollaan soppalaan yhteydessä.
Itseppä otin siskon lapsen yökylään vauvan ollessa 3 viikkoa,eikä nuo viel oo lastensuojeluun joutunu. Vetäkää ihmeessä herneitä nenää,ja nutturaa tiukemmalle :D:D:D - Annina70
Tottakai voit käydä miehesi kanssa ulkona, vaikka vauvasi on vielä pieni.
Sinulla on mummo hoitajana, joka on käynyt luonanne päivittäin ja on varmasti jo tottunut olemaan vauvan kanssa. Vauvan ruokintakin onnistuu, kun ei ole rintaruokinnassa. Luotat myös hoitajaan ja se on tärkeää!
Itselläni on kolme lasta ja hyvin vähän olen missään päässyt käymään, koska innostunutta ja luotettavaa hoitajaa ei ole.
Olen sitä mieltä että myös vanhemmat tarvitsevat joskus yhteistä aikaa ilman lapsia. Aluksi voisi olla hyvä aloittaa lyhyemmällä hoitoajalla. - KohtaÄippä
Kyllä minä lähtisin tuulettumaan ihan ilman omantunnon tuskia. Jos kerran lapsella on luotettava hoitaja ja meiskin sinua patistaa lähtemään, mene ihmeessä! Jaksat sitten taas paremmin pienen kanssa. :)
- En oo pirttihirmu!
Hmmm... Meillä taisi poika olla 6 kk kun me halusimme lähteä kaksin käymään ulkona. Silloinkin kyllä mentiin ihan autolla ja puolen yön jälkeen tultiin kotiin ja päästettiin lastenhoitaja nukkumaan. Eipä meillä ollut mikään kiire pojan luota pois... :)
- frgjpergh
Voi luoja mitä MUMMOJA tänne kirjottelee!
Kuka voi oikeesti sanoa noin, että äiti on vain lasta varten ja tärkeintä maailmassa ja pitää ajatella vain lasta kokoaika?? TÄH, mikäs se perheen pää eli mies sitten on heille. Elättäjä, rahasampo...kamalaa miten nykyajan itsekkään penskoissa kiinni emakot on.
Minulle joskus tulevaisuudessa äitiys on mutuaki ku itse sitä. Aijon käydä viihteellä, olla kaksistaan mieheni kanssa, hoitaa parisuhdetta. En ole mikään kotiäiti ihminen, vaan myös nainen, joka huolehtii ulkonäöstä ja itsestään.
Nämä mummoäidit ovat just niitä ihraperse emakoita, jotka jauhaa vaan lapsista ja Heidän hyvinvoinnistaan ja puhuu paskaa miehestä eikä arvosta pätkääkää parisuhdetta.
PARISUHDE EI TOIMI, jos ajatellaan kokoajan lapsia. Tottakai lapsen tarpeet eri ikävaiheessa pitää ottaa huomioon, mutta jos aletaa lasten takia omista tai yhteisistä parisuhdetarpeista luistamaan, ni käy äkkiä eron ja kriisin tie. Ja sekös sitten lapsilähtöistä ajattelua sitten on?
Kyllä se niin on, että parisuhde ennenkaikkea, jotta aito onni, stressitön ja elämäniloset vanhemmat pystyvät paljo paremmin ajattelemaan lapsiaan, kun ovat itse kunnossa ja rakastavat myös toisiaan. En ihmettele jos mies lähtee kävelee ku itsekkäät äidit jauhaa vaa pennuista ja omista läskeistään.
Nainen on aina nainen, vaikka äitiys kulkis siinä vieressä. Mies on myös tärkeä ja tarvitsee hellyydenosotuksia, vaikka kakaroita pukataanki. - kahden lapsen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja puhui YÖKYLÄSTÄ, tuskin tarkoitti, että on viemässä vauvan esim. lauantaiaamuna mummolaan, ja hakee hänet sunnuntai-iltana takaisin kotiin? Tuskin vauva kärsii millään tavalla ollessaan tutussa paikassa ja turvallisessa seurassa yhden yön, eikä se myöskään tee äitiä huonoksi äidiksi. Minulla on kaksi lasta, toinen pian kolme vuotta, toinen 7 kuukautta. Ja olen kyllä käynyt viihteellä, eikä se ole omalla kohdallani tarkoittanut perskännien vetämistä. Isä on ollut vauvan kanssa kotona, kun olen käynyt "paikallisessa vetämässä kännejä". Itse olen vauvan nukkumaan laittanut, ja myös kotiin tullut ennen kuin vauva on herännyt, tuskinpa tästä kovin pahoja traumoja on syntynyt? Ja ensimmäisen kerran lähdimme mieheni kanssa yhdessä viihteelle kun nuorimmainen oli 4kk, sillon mummo tuli meille, ja edelleen itse lapseni nukkumaan laitoin, ja kotona olimme ennekuin lapset heräsivät.. Enkä ole kyllä tuntenut huonoa omatuntoa, vaikka olenkin viihteellä käynyt, eikä se ole vaikuttanut lapsien hoitamiseen, tai ollut heiltä pois, koska eivät edes ole olleet tietoisia poissaolostani.. Mutta kai minäkin sitten kuulun tuohon "huonojen äitien ryhmään", kun olen käynyt viihteellä ennen tuota kriittistä kuuden kuukauden ikää.. Hatun nosto niille äideille, jotka ovat vieneet lapsen yökylään ensimmäisen kerran lapsen ollessa 5 vuotias, mutta tuskin se kenestäkään parempaa äitiä tekee, tai antaa aihetta alkaa ketään haukkumaan huonoksi äidiksi, alkoholistiksi ym..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565390Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2341576- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3141127Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3061058