Oirehtiiko se mitenkään etukäteen niin, että sen voisi itse jotenkin huomata? Isoisäni kuoli aortan repeämiseen, ja haluaisin tietää voiko mitenkään etukäteen huomata, että kaikki ei ole kunnossa.
Aortan laajentuma
25
13367
Vastaukset
Ei oirehdi käsittääkseni etukäteen mitenkään. Yhtäkkiä vain iskee valtavat kivut mm. rintaan, raajoihin ja selkään, jolloin on jo kiire. Repeämisvaiheessa ½ kuolee ennen sairaalaan ehtimistä ja ehtineistäkin vielä ½ leikkauspöydälle.
Ultraäänessä kannattaa käydä ja tarpeen mukaan tietokonetomografiassa (varjoainekuvaus), jotta todellinen tila selviää.- ....................
Kiitos vastauksestasi... Tiedä sitten, onko tuo perinnöllistä, ellei ole kyse esim. tuosta Marfanin syndroomasta, mistä toisessa ketjussa kirjoitetaan. Tuskinpa minkäänlaisiin tutkimuksiinkaan pääsee, jos ei ole syytä -eli en kai voi vain marssia lääkärinvastaanotolle, ja pyytää tutkimusta... Onkohan kellään tietoa, mikä muu voisi aiheuttaa aortan laajentumaa, kuin tuo Marfan?
- aorttaläppävikainen
Minä suomi24 terapeuttina voin kertoa ettö aortan läppävika voi aiheuttaa myös aortan laajentuman
Jos pääset ultraääneen, niin siinä osaavan lääkärin pitäisi kyllä nähdä jos aortta on laajentunut. Siellä havaittiin itsellänikin laajentuma.
Jos ei muualla, niin yksityisellä.- .................
Kiitos molemmille vastauksista... Toisin sanoen, nämä aortan laajentumat yms. tulevat esiin vasta sitten, kun tilanne on jo päässyt pahaksi. No en oirehdi itse mitenkään, mutta kyllähän se kieltämättä mietityttää, kun isoisä kuoli aortan repeytymiseen, ja itselläni on ruumiinrakenteessa jonkin verran näitä Marfanin syndroomaan kuuluvia piirteitä (lähinnä pitkät raajat, pieni kroppa ja yliliikkuvat nivelet), voi tietysti olla, että olen muuten vain hieman "notkea" ja oudon mallinen. Oman kokemukseni mukaan lääkärit kuitenkin oikeastaan "vaativat" jonkinlaisia oireita, ennen kuin alkavat tutkimuksia tekemään. Onhan yksityinen aina varteen otettava vaihtoehto, jos haluan varmuuden saada, mutta suhtautuminen tahtoo olla, niin kuin luulotautiseen, joten ehkäpä annan asian olla. Tosin kiinnostaisi tietää, että miten teiltä on aortan laajentumat yms. vaivat löytyneet? Mikä sai lääkärit tutkimaan aorttanne?
- Anonyymi
................. kirjoitti:
Kiitos molemmille vastauksista... Toisin sanoen, nämä aortan laajentumat yms. tulevat esiin vasta sitten, kun tilanne on jo päässyt pahaksi. No en oirehdi itse mitenkään, mutta kyllähän se kieltämättä mietityttää, kun isoisä kuoli aortan repeytymiseen, ja itselläni on ruumiinrakenteessa jonkin verran näitä Marfanin syndroomaan kuuluvia piirteitä (lähinnä pitkät raajat, pieni kroppa ja yliliikkuvat nivelet), voi tietysti olla, että olen muuten vain hieman "notkea" ja oudon mallinen. Oman kokemukseni mukaan lääkärit kuitenkin oikeastaan "vaativat" jonkinlaisia oireita, ennen kuin alkavat tutkimuksia tekemään. Onhan yksityinen aina varteen otettava vaihtoehto, jos haluan varmuuden saada, mutta suhtautuminen tahtoo olla, niin kuin luulotautiseen, joten ehkäpä annan asian olla. Tosin kiinnostaisi tietää, että miten teiltä on aortan laajentumat yms. vaivat löytyneet? Mikä sai lääkärit tutkimaan aorttanne?
Vatsa-aortta löytyi selän magneettikuvauksessa! Sitä seurataan, vuoden päästä ultrataan. Laajentuma on nyt 4,2cm.
Diagnoosi oli shokki!
Olen 78v. Nainen.
- 3senttiä
Se on semmoinen juttu että ultralla sitä laajentumaa ei näe kuin tyvestä pari kolme snttimertiä ja jos laajentumaa on vielä ylempänä niin se jää keuhkojen taakse eikä sitä ultralla näe.. näin on faktat
Itsellä on synnynnäinen sydänvika, jota on seurattu syntymästä saakka 2v välein kontrolleissa. Nousevan aortan laajentuma siis näkyi tavanomaisessa kontrollissa.
Tietokonetomografialla näkyy sitten kyllä loputkin suonesta mitä ultralla ei näe.- huolestunut2012
Onko kenellään "suhteellisen nuorella" 14-30v. ihmisellä kokemuksia aortan laajentumasta ja mahdollisesta leikkauksesta? Itsellä se aneurysma sijaitsee nousevassa aortassa, eli sydämessä ja se on 45mm. Eli milloin tällaiset yleensä leikataan tai onko niistä edes vaaraa/rajoitteita? Toivoisin että vastaajalla tämä ei liittyisi Marfain syndroomaan, mullakaan sitä EI ole.
Esim. sinä Jick, onko sulla leikattu se laajentuma ja mihin sydänvikaan se liittyy? Itselläkin nimittäin synnynnäisen sydänvian takia tuli tää niin kuin sulla.
Kiitos vastauksista! :)) Itse olen siis 30 ja about vuosi sitten olin leikkuupöydällä juurikin kaksipurjeisen aorttaläpän aiheuttaman nousevan aortan pullistuman takia. Jos ei ole Marfanin syndroomaa, niin leikkausrajana pidetään 50mm ja jos on niin 45mm, muistaakseni. Itselläni oli 53mm eikä ole Marfania, jolloin tuli kutsu leikkuuseen 2kk odotusajalla. Aortta oli yhtäkkiä lähtenyt laajentumaan koska edellisessä kontrollissa 2v aiemmin ei oltu lähelläkään rajaa.
Suosittelisin välttämään rajuja ponnistuksia vaativia suoritteita kuten todella raskaiden painojen nostoa. Ne on pahasta ja laajentaa nopeasti.
Sulla on aika lähellä rajaa ja tuolla on tapana laajentua. Mulle sanottiin että käytännössä kaikki tämmöset vastaavat tapaukset leikataan viimestään 50-vuotiaana. Yleensä 30-50v.
Jos on jotain kysyttävää niin kerron mielelläni :) Omaa tarinaa voi myös lukea tuolta Aorttaläpän vaihtoleikkaus-ketjusta.- huolestunut2012
Okei, kiitos vastauksestasi. :) Mulle ku lääkäri on aina vähätellyt sitä laajentumaa "ei oo vaarallista" , "kenelläkään (synnynnäisesti ) samanvikaisella ei oo leikattu " "tuskin tarvii leikata" mutta se johtuu varmaan siitä, että 13-vuotiaalle (sillon kun se todettiin) hän ei halunnut luoda pelkoja, toisaalta hyvä juttu, en pidä sitä laajentumaa vieläkään vaarallisena enkä pelkää leikkausta kun lääkärin mukaan tuskin tarvii leikata. :))
Vaikka toisaalta kyllä se välillä huolia tuo, kun miettii tulevaisuutta, pitääkö aina elää tän kanssa... - Anonyymi
Minulla on aiemmin ollut pieni hiippaläpän vuoto. Kävin kontrollissa yksityisellä Kardiologilla ja nyt todettiin kaikukuvauksessa aortan pieni laajentuma. On 40 kun normaali olisi ollut 38. Ei merkittävä muutos. Sitten kun on 50, mietitään, mitä tehdään. Kontrolloidaan vuoden kuluttua. Verenpainetta täytyy mitata. Tavoitekeskiarvo 130/80.
Ei ongelmia - Anonyymi
Ei voi ennakoida, yleensä löytyy sattumalta, vaikka on jo tosi paha-asteinen (47 ja 50 heti leikataan)
- Anonyymi
Minulla nouseva aortta ollut 50 molemmin puolin. Lääkärin mukaan leikataan kun 55 tai jos se alkaa nopeasti muuttumaan
- Anonyymi
Minulla todettiin aortan laajentuma noin 60vuotiaana sattumalta. Lääkäri kielsi myöhemmin minulta saunomisen. Isälläni oli kaksi aortan repeämää joista toiseen hän menehtyi. Kysyn nyt että voiko laajentuma revetä.
- Anonyymi
Ei minulla vielä ole ollut sydänkohtausta .
- Anonyymi
Tuo ilmaisu elangoitunut aortan laajentuma tulkittiin kardiologin toimesta sydämen eteisen ja vasemman kammion seinämän laajentumaksi eikä miksikään ison verisuonen pullistumaksi ja laajentumiseksi. Laajentuma johtuu yleensä korkeasta verenpaineesta. Ensi alkuun luulin itsekin sen tarkoittavan juuri aortaverisuonen laajentumaa ja aneorysmaattisuutta mutta ei kyse ollut siitä toisen kardiologin tekemän tulkinnan mukaan.
Kumpi sitten on kyseessä loppujen lopuksi on ihan samantekevää koska en tule koskaan pääsemään erikoissairaanhoitoon oli tilanne mikä tahansa. Ex- tupakoijat ovat aina pahnan pohjimmaisena riippumatta siitä kuinka monta vuotta olet tupakoinut tai oletko ollut passiivinen tupakoija.
Huumeistahan lääkärit eivät kysy mitään, osa lääkäreistä käyttää itse KOKAIINIA ja muita huumeita jaksaakseen opiskella. Potilaan käyttämät huumeet eivät kiinnosta jos potilas on korkeakoulun käynyt tai ikä mikä hyvänsä tämä pääsee automaattisesti hyvään hoitoon.
Selkeästi potilaat valikoidaan ja se on varsin läpinäkyvää touhua ja annetaan myös potilaan se havaita. Rappionarkomaanien taas annetaan kuolla ihan rauhassa.
Ihmiset eivät merkitse yhtään mitään vain se mitä hyötyä heistä yhteiskunnalle on tai mitä he ovat yhteiskunnalle antaneet. Kyse on TRUMPPILAISESTA ajattelutavasta joka on tullut suomalaiseen terveydenhuoltoon pysyväksi ilmiöksi. Vain varakkaita hoidetaan ja silmäätekeviä, ei muita.
Se on kylmä tosiasia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ilmaisu elangoitunut aortan laajentuma tulkittiin kardiologin toimesta sydämen eteisen ja vasemman kammion seinämän laajentumaksi eikä miksikään ison verisuonen pullistumaksi ja laajentumiseksi. Laajentuma johtuu yleensä korkeasta verenpaineesta. Ensi alkuun luulin itsekin sen tarkoittavan juuri aortaverisuonen laajentumaa ja aneorysmaattisuutta mutta ei kyse ollut siitä toisen kardiologin tekemän tulkinnan mukaan.
Kumpi sitten on kyseessä loppujen lopuksi on ihan samantekevää koska en tule koskaan pääsemään erikoissairaanhoitoon oli tilanne mikä tahansa. Ex- tupakoijat ovat aina pahnan pohjimmaisena riippumatta siitä kuinka monta vuotta olet tupakoinut tai oletko ollut passiivinen tupakoija.
Huumeistahan lääkärit eivät kysy mitään, osa lääkäreistä käyttää itse KOKAIINIA ja muita huumeita jaksaakseen opiskella. Potilaan käyttämät huumeet eivät kiinnosta jos potilas on korkeakoulun käynyt tai ikä mikä hyvänsä tämä pääsee automaattisesti hyvään hoitoon.
Selkeästi potilaat valikoidaan ja se on varsin läpinäkyvää touhua ja annetaan myös potilaan se havaita. Rappionarkomaanien taas annetaan kuolla ihan rauhassa.
Ihmiset eivät merkitse yhtään mitään vain se mitä hyötyä heistä yhteiskunnalle on tai mitä he ovat yhteiskunnalle antaneet. Kyse on TRUMPPILAISESTA ajattelutavasta joka on tullut suomalaiseen terveydenhuoltoon pysyväksi ilmiöksi. Vain varakkaita hoidetaan ja silmäätekeviä, ei muita.
Se on kylmä tosiasia.Esim.kardiologin suosituksia Digoxin semistä ei aloitettu eikä myöskään missään tapauksessa toista lääkitystä ja syy oli se että se vaatii erikoissairaanhoidon luvan ja koska lähetettä erikoissairaanhoitoon ei tule koskaan, ei myöskään sitä lääkitystä aloiteta. Se sanottiin epäsuorasti suoraan. Ymmärsin mistä oli kyse.
En tule koskaan saamaan samanlaista hoitoa kuin muut sydänoireiset. Vaikka olen itse toiminut hoitajana. Siinä mielessä terveydenhuolto ei suosi omaa ammattikuntaansa .
Elongoitunut, aneorysmaattinen septun tarkoittaa laajentunutta, pullistunutta sydämen eteisen seinämää. Ei aortaverisuonen seinämää joka tuo verta sydämeen.
Laajentunut aorta tässä siis se verisuoni joka on laajentunut oireilee ajoittaisena kipuna rintakehällä ja huom. erityisesti selän puolella lapaluiden välillä tuntuvana kipuiluna.
Aortan siis verisuonen laajentuma ilmoitetaan millimetreinä tai senttimetreinä , kuinka suuresta laajentumasta on kyse ja tietyn rajan ylittävät aneorysmat leikataan eli kuristetaan. Kyse on siis pussista verisuonessa jota tulee seurata, mutta myös ilmoittaa sen löydöksen koko millimetreissä.
Jos kokoa ei ilmoiteta on kyse todella pienestä pullistumasta, joka on merkityksetön.
Kaikkia pullistumia , aneorysmia ei siis leikata koska se ei ole tarpeen, otetaan seurantalinja - isot aneorysmat pyritään leikkaamaan koska on puhkeamisen vaara olemassa ja jos pullistuma on iso siihen puhkeamiseen yleensä kuolee välittömästi. Moni on kuollut siihen puhkeamiseen, kivun tunne on repivä ja kova. Sen yleensä huomaa ja potilas hakeutuuvälittömästi hoitoon.
Käytännön elämässä pullistumia ei yleensä huomaa paitsi ajoittaisina kipuina selässä tai vatsa- aortan ollessa kyseessä vatsakipuna. Ei rajoita elämää yleensä ellei kyse ole isosta pullistumasta.
Ja todellakin oireet ovat enemmän kipuilua ja enemmän selän puolella lapaluitten välissä. Vatsa- aortan aneorysmat, ..johtavat myös usein menehtymiseen ellei niitä leikata ja oireilu jälleen kipuna vatsan seudulla. Ja nekin mitataan ja ilmoitetaan koko havainnon yhteydessä, kirjataan ylös.
Tämä on se tieto mikä minulla on, lääkäriltä kannattaa kysyä tarkemmin. Ja netistä löytyy lisää tietoa.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on kylmä tosiasia.Taas ohi aiheen, oppikaa nyt keskittymään itse kysymykseen eikä pohtimaan omaa kohtaloanne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim.kardiologin suosituksia Digoxin semistä ei aloitettu eikä myöskään missään tapauksessa toista lääkitystä ja syy oli se että se vaatii erikoissairaanhoidon luvan ja koska lähetettä erikoissairaanhoitoon ei tule koskaan, ei myöskään sitä lääkitystä aloiteta. Se sanottiin epäsuorasti suoraan. Ymmärsin mistä oli kyse.
En tule koskaan saamaan samanlaista hoitoa kuin muut sydänoireiset. Vaikka olen itse toiminut hoitajana. Siinä mielessä terveydenhuolto ei suosi omaa ammattikuntaansa .
Elongoitunut, aneorysmaattinen septun tarkoittaa laajentunutta, pullistunutta sydämen eteisen seinämää. Ei aortaverisuonen seinämää joka tuo verta sydämeen.
Laajentunut aorta tässä siis se verisuoni joka on laajentunut oireilee ajoittaisena kipuna rintakehällä ja huom. erityisesti selän puolella lapaluiden välillä tuntuvana kipuiluna.
Aortan siis verisuonen laajentuma ilmoitetaan millimetreinä tai senttimetreinä , kuinka suuresta laajentumasta on kyse ja tietyn rajan ylittävät aneorysmat leikataan eli kuristetaan. Kyse on siis pussista verisuonessa jota tulee seurata, mutta myös ilmoittaa sen löydöksen koko millimetreissä.
Jos kokoa ei ilmoiteta on kyse todella pienestä pullistumasta, joka on merkityksetön.
Kaikkia pullistumia , aneorysmia ei siis leikata koska se ei ole tarpeen, otetaan seurantalinja - isot aneorysmat pyritään leikkaamaan koska on puhkeamisen vaara olemassa ja jos pullistuma on iso siihen puhkeamiseen yleensä kuolee välittömästi. Moni on kuollut siihen puhkeamiseen, kivun tunne on repivä ja kova. Sen yleensä huomaa ja potilas hakeutuuvälittömästi hoitoon.
Käytännön elämässä pullistumia ei yleensä huomaa paitsi ajoittaisina kipuina selässä tai vatsa- aortan ollessa kyseessä vatsakipuna. Ei rajoita elämää yleensä ellei kyse ole isosta pullistumasta.
Ja todellakin oireet ovat enemmän kipuilua ja enemmän selän puolella lapaluitten välissä. Vatsa- aortan aneorysmat, ..johtavat myös usein menehtymiseen ellei niitä leikata ja oireilu jälleen kipuna vatsan seudulla. Ja nekin mitataan ja ilmoitetaan koko havainnon yhteydessä, kirjataan ylös.
Tämä on se tieto mikä minulla on, lääkäriltä kannattaa kysyä tarkemmin. Ja netistä löytyy lisää tietoa..Hmm..ja sama jorina jatkuu..
- Anonyymi
Minullla oli keuhkokuvalausunnossa maininta, aortta elangoitunut, ja toinen kohta oli, että sydän vasemmasta kammiosta prominoiva.
Mitäköhän nuo mahtavat tarkoittaa, osaako joku suomentaa ?- Anonyymi
Samoin mulla, aorta elongoitunut siis laajentunut. Ei merkkaa yhtään mitään, ei aiheuta mitään toimenpiteitä. Samoin sydämen verekkyys ei aiheuta mitään toimenpiteitä. Ei myöskään sydämen laajentuminen. Täysin normaalilöydöksiä. Ei edes seurata. Toki ne kertovat että jotain vikaa on mutta sillä ei ole merkitystä, koska vikoja löytyy aina ja useimmilta. Ainoastaan jos olet nuorehko henkilö, niihin voidaan puuttua. Mutta ei muutoin. Tämä on nykylinjaus.
- Anonyymi
Googlaa nuo, tyyliin : mitä tarkoittaa aortta elangoitunut,,,,,,het löytyi sydänliitonvastaus
- Anonyymi
Minulla todettiin aortan laajentuma 61vuotiaana sattumalta ...
- Anonyymi
Kysyttiin että onko kenelläkään kokemuksia yläaortan pullistumasta ,laajentumasta, nimenomaan onko millaisia oireita havainnut tai ollut ennakoivasti arjen touhuissa jne?. Siis yläaortan laajentumassa pelkästään pysytään,kiitos.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2533432
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253394No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi281994Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701686Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko141396Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861231Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501149Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens731005